öljynvaihto väli

mikä?

Moi,

mikäs on tollasen uuskoppasen volvo v70 öljyvaihto väli? mitä ohjekirja sanoo?

8

10295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nupaha

      Meikäläinen itse on vaihtanut 10tkm välein, koska on hyvät olot itse vihdella öljyt eikä kilometrejä tule paljoa 20tkm enempää vuodessa, joten ei ole suuri kustannus pitää vähä parempaa huolta autostaan.

      • geemies

        Jonkun tutkimuksen mukaan moottori kuluu eniten ensimmäisellä 3000 km öljynvaihdosta! Ilmeisesti lisäaineet alkaa uudessa öljyssä toimia vasta sitten ja palamisessa syntyvä hienojakoinen noki toimii hyvänä rajavoiteluaineena (dieselit nokeaa öljynsä melkein heti ja nehän kestää parhaiten). Liika öljynvaihto siis kuluttaa moottoria. Järjenvastaista, mutta uskottavaa. Nykyjäänhän polttoaineessa ei ole lyijyä eikä rikkiä, jotka ennen saastuttivat öljyä. Luultavsti siksi öljynvaihtovälit voi olla jopa yli 30tkm. Synteettisellä öljyllä 10tkm vaihtoväli on aivan turhaa.


      • nupaha
        geemies kirjoitti:

        Jonkun tutkimuksen mukaan moottori kuluu eniten ensimmäisellä 3000 km öljynvaihdosta! Ilmeisesti lisäaineet alkaa uudessa öljyssä toimia vasta sitten ja palamisessa syntyvä hienojakoinen noki toimii hyvänä rajavoiteluaineena (dieselit nokeaa öljynsä melkein heti ja nehän kestää parhaiten). Liika öljynvaihto siis kuluttaa moottoria. Järjenvastaista, mutta uskottavaa. Nykyjäänhän polttoaineessa ei ole lyijyä eikä rikkiä, jotka ennen saastuttivat öljyä. Luultavsti siksi öljynvaihtovälit voi olla jopa yli 30tkm. Synteettisellä öljyllä 10tkm vaihtoväli on aivan turhaa.

        En lähde toki tyrmäämään tota ajatusta, mutta enpä ole moista artikkelia nähnytkään.
        Kyllä toi dieselautojen kestävyys perustuu muuhun kuin öljyjen nokeentumiseen. Dieselautohan käy melkein puolet pienemmillä kierroksilla, joten männät renkaat liikkuvatkin olleellisti vähemmän ja tietenkin tämän takia kuluvatkin vähemmän. Lisäksi suurempien puristusten takia diiselit on muutenkin tehty/suunniteltu vähä "riskimällä" otteella, koska kierrokset ei rasita konetta niin paljon eikä tätä myöden kiihtyvyysvoimia ole niin paljon. Vaikutavia tekijöitä on paljon, mutta toi öljyjen nokeentuminen ei oo kyllä ensimmäisenä mieleenikään.
        Kyllä tohon öljynvaihtovälin pitenemiseen Tuulilasin artikkelin mukaan suurimpana syynä on öljyjen laadun parantuminen, moottorin koneistustarkkuuksien parantuminen ja automerkkien välinen kilpailu huoltojen halpuudesta ja tätä kautta mainostetaan halpoja ylläpitokuluja.

        Täytyypi ettiä asiasta juttua. Suomalainen mieshän, ei varsinkaan pohojalaanen, usko ennenkuin omin silmin näkee. ;-)


      • v70
        nupaha kirjoitti:

        En lähde toki tyrmäämään tota ajatusta, mutta enpä ole moista artikkelia nähnytkään.
        Kyllä toi dieselautojen kestävyys perustuu muuhun kuin öljyjen nokeentumiseen. Dieselautohan käy melkein puolet pienemmillä kierroksilla, joten männät renkaat liikkuvatkin olleellisti vähemmän ja tietenkin tämän takia kuluvatkin vähemmän. Lisäksi suurempien puristusten takia diiselit on muutenkin tehty/suunniteltu vähä "riskimällä" otteella, koska kierrokset ei rasita konetta niin paljon eikä tätä myöden kiihtyvyysvoimia ole niin paljon. Vaikutavia tekijöitä on paljon, mutta toi öljyjen nokeentuminen ei oo kyllä ensimmäisenä mieleenikään.
        Kyllä tohon öljynvaihtovälin pitenemiseen Tuulilasin artikkelin mukaan suurimpana syynä on öljyjen laadun parantuminen, moottorin koneistustarkkuuksien parantuminen ja automerkkien välinen kilpailu huoltojen halpuudesta ja tätä kautta mainostetaan halpoja ylläpitokuluja.

        Täytyypi ettiä asiasta juttua. Suomalainen mieshän, ei varsinkaan pohojalaanen, usko ennenkuin omin silmin näkee. ;-)

        Epäsuotuisissa ajo-olosuhteissa suositellaan moottoriöljyn, öljynsuodattimen ja ilmansuodattimen vaihtoa useammin kuin mitä Huolto- & Takuukirjassa suositellaan.

        Epäsuotuisiin ajo-olosuhteisiin katsotaan kuuluviksi:

        - Pitkäaikainen ajo pölyisessä/hiekkaisessa ympäristössä
        - Pitkäaikainen ajo matkailuvaunun ja/tai perävaunun kanssa
        - Pitkäaikainen vuoristoajo
        - Pitkäaikainen suurella nopeudella ajo
        - Pitkäaikainen joutokäynti ja/tai hitaalla nopeudella ajo
        - Ajo alhaisissa lämpötiloissa - alle 0°C - pääasiassa lyhyitä matkoja, alle 10 km.


      • geemies
        nupaha kirjoitti:

        En lähde toki tyrmäämään tota ajatusta, mutta enpä ole moista artikkelia nähnytkään.
        Kyllä toi dieselautojen kestävyys perustuu muuhun kuin öljyjen nokeentumiseen. Dieselautohan käy melkein puolet pienemmillä kierroksilla, joten männät renkaat liikkuvatkin olleellisti vähemmän ja tietenkin tämän takia kuluvatkin vähemmän. Lisäksi suurempien puristusten takia diiselit on muutenkin tehty/suunniteltu vähä "riskimällä" otteella, koska kierrokset ei rasita konetta niin paljon eikä tätä myöden kiihtyvyysvoimia ole niin paljon. Vaikutavia tekijöitä on paljon, mutta toi öljyjen nokeentuminen ei oo kyllä ensimmäisenä mieleenikään.
        Kyllä tohon öljynvaihtovälin pitenemiseen Tuulilasin artikkelin mukaan suurimpana syynä on öljyjen laadun parantuminen, moottorin koneistustarkkuuksien parantuminen ja automerkkien välinen kilpailu huoltojen halpuudesta ja tätä kautta mainostetaan halpoja ylläpitokuluja.

        Täytyypi ettiä asiasta juttua. Suomalainen mieshän, ei varsinkaan pohojalaanen, usko ennenkuin omin silmin näkee. ;-)

        Tossa on yksi testi : http://neptune.spacebears.com/cars/stories/mobil1.html

        Siinä suurin kuluminen havaittiin ensimmäisen 3000 mailin kohdalla, taisin muistaa ton väärin, mutta kumminkin mielenkiintoinen testi. Noen osuuden muistelin jostain muualta, mutta grafiittiahan käytetään kyllä voiteluaineena.


      • Anonyymi
        geemies kirjoitti:

        Jonkun tutkimuksen mukaan moottori kuluu eniten ensimmäisellä 3000 km öljynvaihdosta! Ilmeisesti lisäaineet alkaa uudessa öljyssä toimia vasta sitten ja palamisessa syntyvä hienojakoinen noki toimii hyvänä rajavoiteluaineena (dieselit nokeaa öljynsä melkein heti ja nehän kestää parhaiten). Liika öljynvaihto siis kuluttaa moottoria. Järjenvastaista, mutta uskottavaa. Nykyjäänhän polttoaineessa ei ole lyijyä eikä rikkiä, jotka ennen saastuttivat öljyä. Luultavsti siksi öljynvaihtovälit voi olla jopa yli 30tkm. Synteettisellä öljyllä 10tkm vaihtoväli on aivan turhaa.

        Höpö. Höpö.


    • gnfcngn

      Eikös se ole 20tkm tai 1v.

    • v70

      Uudet 5-sylinteriset bensiinimoottorit vm. 2005 ->:
      Castrol SLX R-Tec 0W-30/ACEA A5/B5/vaihtoväli enintään 30 000 km tai 1 vuosi. Tai Volvon moottoreihin tarkoitettu Neste City Pro A5/B5 0W-30.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

      kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      150
      3785
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      99
      3639
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      42
      3173
    4. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      18
      2521
    5. Miksi eristäydyt?

      Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      182
      2204
    6. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?

      Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu
      Tv-sarjat
      27
      1397
    7. Kuvaile kaivattuasi kolmella emojilla.

      :) 😛😆😱
      Ikävä
      96
      1239
    8. Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!

      Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1081
    9. Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa

      Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1044
    10. Jos elämäsi ihminen

      on osoittanut kiinnostuksensa, niin kannattaa vastata edes jotain vaikka mikä olisi. Toista mahdollisuutta ei välttämätt
      Ikävä
      69
      1038
    Aihe