Moi,
mikäs on tollasen uuskoppasen volvo v70 öljyvaihto väli? mitä ohjekirja sanoo?
öljynvaihto väli
8
8719
Vastaukset
- nupaha
Meikäläinen itse on vaihtanut 10tkm välein, koska on hyvät olot itse vihdella öljyt eikä kilometrejä tule paljoa 20tkm enempää vuodessa, joten ei ole suuri kustannus pitää vähä parempaa huolta autostaan.
- geemies
Jonkun tutkimuksen mukaan moottori kuluu eniten ensimmäisellä 3000 km öljynvaihdosta! Ilmeisesti lisäaineet alkaa uudessa öljyssä toimia vasta sitten ja palamisessa syntyvä hienojakoinen noki toimii hyvänä rajavoiteluaineena (dieselit nokeaa öljynsä melkein heti ja nehän kestää parhaiten). Liika öljynvaihto siis kuluttaa moottoria. Järjenvastaista, mutta uskottavaa. Nykyjäänhän polttoaineessa ei ole lyijyä eikä rikkiä, jotka ennen saastuttivat öljyä. Luultavsti siksi öljynvaihtovälit voi olla jopa yli 30tkm. Synteettisellä öljyllä 10tkm vaihtoväli on aivan turhaa.
- nupaha
geemies kirjoitti:
Jonkun tutkimuksen mukaan moottori kuluu eniten ensimmäisellä 3000 km öljynvaihdosta! Ilmeisesti lisäaineet alkaa uudessa öljyssä toimia vasta sitten ja palamisessa syntyvä hienojakoinen noki toimii hyvänä rajavoiteluaineena (dieselit nokeaa öljynsä melkein heti ja nehän kestää parhaiten). Liika öljynvaihto siis kuluttaa moottoria. Järjenvastaista, mutta uskottavaa. Nykyjäänhän polttoaineessa ei ole lyijyä eikä rikkiä, jotka ennen saastuttivat öljyä. Luultavsti siksi öljynvaihtovälit voi olla jopa yli 30tkm. Synteettisellä öljyllä 10tkm vaihtoväli on aivan turhaa.
En lähde toki tyrmäämään tota ajatusta, mutta enpä ole moista artikkelia nähnytkään.
Kyllä toi dieselautojen kestävyys perustuu muuhun kuin öljyjen nokeentumiseen. Dieselautohan käy melkein puolet pienemmillä kierroksilla, joten männät renkaat liikkuvatkin olleellisti vähemmän ja tietenkin tämän takia kuluvatkin vähemmän. Lisäksi suurempien puristusten takia diiselit on muutenkin tehty/suunniteltu vähä "riskimällä" otteella, koska kierrokset ei rasita konetta niin paljon eikä tätä myöden kiihtyvyysvoimia ole niin paljon. Vaikutavia tekijöitä on paljon, mutta toi öljyjen nokeentuminen ei oo kyllä ensimmäisenä mieleenikään.
Kyllä tohon öljynvaihtovälin pitenemiseen Tuulilasin artikkelin mukaan suurimpana syynä on öljyjen laadun parantuminen, moottorin koneistustarkkuuksien parantuminen ja automerkkien välinen kilpailu huoltojen halpuudesta ja tätä kautta mainostetaan halpoja ylläpitokuluja.
Täytyypi ettiä asiasta juttua. Suomalainen mieshän, ei varsinkaan pohojalaanen, usko ennenkuin omin silmin näkee. ;-) - v70
nupaha kirjoitti:
En lähde toki tyrmäämään tota ajatusta, mutta enpä ole moista artikkelia nähnytkään.
Kyllä toi dieselautojen kestävyys perustuu muuhun kuin öljyjen nokeentumiseen. Dieselautohan käy melkein puolet pienemmillä kierroksilla, joten männät renkaat liikkuvatkin olleellisti vähemmän ja tietenkin tämän takia kuluvatkin vähemmän. Lisäksi suurempien puristusten takia diiselit on muutenkin tehty/suunniteltu vähä "riskimällä" otteella, koska kierrokset ei rasita konetta niin paljon eikä tätä myöden kiihtyvyysvoimia ole niin paljon. Vaikutavia tekijöitä on paljon, mutta toi öljyjen nokeentuminen ei oo kyllä ensimmäisenä mieleenikään.
Kyllä tohon öljynvaihtovälin pitenemiseen Tuulilasin artikkelin mukaan suurimpana syynä on öljyjen laadun parantuminen, moottorin koneistustarkkuuksien parantuminen ja automerkkien välinen kilpailu huoltojen halpuudesta ja tätä kautta mainostetaan halpoja ylläpitokuluja.
Täytyypi ettiä asiasta juttua. Suomalainen mieshän, ei varsinkaan pohojalaanen, usko ennenkuin omin silmin näkee. ;-)Epäsuotuisissa ajo-olosuhteissa suositellaan moottoriöljyn, öljynsuodattimen ja ilmansuodattimen vaihtoa useammin kuin mitä Huolto- & Takuukirjassa suositellaan.
Epäsuotuisiin ajo-olosuhteisiin katsotaan kuuluviksi:
- Pitkäaikainen ajo pölyisessä/hiekkaisessa ympäristössä
- Pitkäaikainen ajo matkailuvaunun ja/tai perävaunun kanssa
- Pitkäaikainen vuoristoajo
- Pitkäaikainen suurella nopeudella ajo
- Pitkäaikainen joutokäynti ja/tai hitaalla nopeudella ajo
- Ajo alhaisissa lämpötiloissa - alle 0°C - pääasiassa lyhyitä matkoja, alle 10 km. - geemies
nupaha kirjoitti:
En lähde toki tyrmäämään tota ajatusta, mutta enpä ole moista artikkelia nähnytkään.
Kyllä toi dieselautojen kestävyys perustuu muuhun kuin öljyjen nokeentumiseen. Dieselautohan käy melkein puolet pienemmillä kierroksilla, joten männät renkaat liikkuvatkin olleellisti vähemmän ja tietenkin tämän takia kuluvatkin vähemmän. Lisäksi suurempien puristusten takia diiselit on muutenkin tehty/suunniteltu vähä "riskimällä" otteella, koska kierrokset ei rasita konetta niin paljon eikä tätä myöden kiihtyvyysvoimia ole niin paljon. Vaikutavia tekijöitä on paljon, mutta toi öljyjen nokeentuminen ei oo kyllä ensimmäisenä mieleenikään.
Kyllä tohon öljynvaihtovälin pitenemiseen Tuulilasin artikkelin mukaan suurimpana syynä on öljyjen laadun parantuminen, moottorin koneistustarkkuuksien parantuminen ja automerkkien välinen kilpailu huoltojen halpuudesta ja tätä kautta mainostetaan halpoja ylläpitokuluja.
Täytyypi ettiä asiasta juttua. Suomalainen mieshän, ei varsinkaan pohojalaanen, usko ennenkuin omin silmin näkee. ;-)Tossa on yksi testi : http://neptune.spacebears.com/cars/stories/mobil1.html
Siinä suurin kuluminen havaittiin ensimmäisen 3000 mailin kohdalla, taisin muistaa ton väärin, mutta kumminkin mielenkiintoinen testi. Noen osuuden muistelin jostain muualta, mutta grafiittiahan käytetään kyllä voiteluaineena. - Anonyymi
geemies kirjoitti:
Jonkun tutkimuksen mukaan moottori kuluu eniten ensimmäisellä 3000 km öljynvaihdosta! Ilmeisesti lisäaineet alkaa uudessa öljyssä toimia vasta sitten ja palamisessa syntyvä hienojakoinen noki toimii hyvänä rajavoiteluaineena (dieselit nokeaa öljynsä melkein heti ja nehän kestää parhaiten). Liika öljynvaihto siis kuluttaa moottoria. Järjenvastaista, mutta uskottavaa. Nykyjäänhän polttoaineessa ei ole lyijyä eikä rikkiä, jotka ennen saastuttivat öljyä. Luultavsti siksi öljynvaihtovälit voi olla jopa yli 30tkm. Synteettisellä öljyllä 10tkm vaihtoväli on aivan turhaa.
Höpö. Höpö.
- gnfcngn
Eikös se ole 20tkm tai 1v.
- v70
Uudet 5-sylinteriset bensiinimoottorit vm. 2005 ->:
Castrol SLX R-Tec 0W-30/ACEA A5/B5/vaihtoväli enintään 30 000 km tai 1 vuosi. Tai Volvon moottoreihin tarkoitettu Neste City Pro A5/B5 0W-30.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1304985- 313154
Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O161817Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak221770Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.191635Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta711491Armi Aavikko Malmin hautausmaa
Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?111256Miksi näin?
Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi191247Haluisin suudella ja huokailla
ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni161237Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.
Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H171217