yardmaster pihavarastosta kokemuksia?

aku

Millaisia kokemuksia ihmisillä on Yardmaster pihavarastoista?
Itse ostin ja kasasin Yardmaster 1013Y varaston. Varaston mukana tuli kirjalliset pystytys ohjet, jotka oli mielestäni tehty huonosti. Työvaiheita puuttui ohjeista ja lisäksi mukana tulleet ohjeet olivat toiseen malliin tarkoitetut. Lopputulos ei sitten ollut toivotunlainen ja rakennusta on pitänyt rakentaa ja purkaa useita kertoja jotta edes jotenkin siedettävän lopputuloksen on saanut.
Onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten varasto on ajanoloon kestänyt?

9

11902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kleiner

      Joko et ole osannut sitä heti oikein kasata ja sen vuoksi jouduit sitä säätämään tai sait sen tosi halvalla.. Älä sorru toisten elementti rakennuksiin ainakaan ulkomaisiin.

    • Tiutisenpappa

      Morjesta!
      Itselläni oli (paino sanalla oli) samanlainen peltivarasto.Eräänä kevättalven aamuna,oli varasto murheellisen näköinen, laiska kun olin niin lumi oli painanut katon seinä-elementtien tasalle.Joten opetus vetele lumet aina pois katolta ja laita sisälle pari kolme tukipönkää hajaa pidättelemään.Ei ole kyseinen hökötys suunniteltu pohjolan oloihin.

    • Appiukolle kasannut

      P......tä koko vaja.Kasaa ja taas pura että saat seuraavat osat väliin.Läkkipeltiin ei kestä useampaa kertaa ruuvata kun ruuvinreikä löystyy.Ohjeet täysin sudet.Osta kunnon vaja K-RAUDASTA.Itselläni ollut jo 20:tä vuotta ja hieno vieläkin.Puhun kokemuksesta,molemmat vajat kasanneena.Lailla pitäisi kieltää ryöstöhintaan myymästä moista roskaa.

    • tomppa

      Minulla on ollut lähes kymmenen vuotta Yardmaster ja kestänyt viimeiset lumotalvet hyvin, kun taas naapurissa lumi painoi kasaan puisen hökötyksen. Kasaus meni hyvin ohjeet olivat mielestäni selkeät, kuvat olivat hyvin ohjaavat ja olen tosi tyytyväinen hankintaani. Toimitus silloin oli tosiripeää.

      Olen muistanut lakaista lumet katolta talven mittaan, kuten myös kasvihuoneen katolta samalla kertaa.
      Yardmaster-varastolla on 10 vuoden ruostumattomuustakuu, kun taas puiset pihavarastot, ei yhtään takuuta. Vaikka puhutaan "hirsiseinä" on tosi kuluttajan narraamista, mikä hirsi on 18 mm paksua, raastupaan pitää viedä tuollaiset p....n puhujat ja narraajat.

    • Nytpä tahdon olla ma

      Vaikka olin tietoinen täälläkin kerrotusta lumiongelmasta, "sorruin" eräänlaisena heräteostoksena tilaamaan JM:n 11 neliön peltivajan. (Tapaninmyrky vaurioitti vanhaa rakennelmaa, eikä vaimo antanut rauhaa. :)

      Toimitus oli nopea - ja yllättävänkin pieni. Pienuus selittyy sillä, ettei koko rakennelmassa ole peltiä paksumpia rakenteita.

      Ohjekuvia ja materiaaleja selatessa sai vaikutelman, että kyse on eräänlaisesta peltisestä teltasta, joka huolella rakennettuna kestää varmasti tuulta ja sadetta, mutta huolimattomalla isännällä lumikuorma voi tuottaa ongelmia. Tuon myyjätkin tuntuvat tietävän, koska dokumenteissa muistutellaan uutterasti talvisten lisätukitolppien tarpeesta.

      Alunperin olin ajatellut perustaa vajani kevyemmin, mutta koska koko rakenteen ryhti on paljolti sen varassa, niin laattahan siihen lopulta piti valaa. Ohjevihkossakin ohjeistetaan samaan suuntaan.

      Vajamekano on paria astetta hankalampi koottava kuin Ikean piironki, mutta kyllä siitä pienellä pähkäilyllä jenkaan pääsi, enkä pitänyt ohjeita mitenkään kelvottomina. Yksin tehden peltiosien ruuvailuun meni parisen päivää, kun ohjeissa ennustettiin kahdelta mieheltä kuluvan kuutisen tuntia.
      Kunnollinen työkaluliivi olisi lyhentänyt aikaa, sillä nyt sitä kului kohtuuttomasti oikeita ruuveja ja työkaluja hakiessa.

      Periaatteessa talvituet olisi voinut hoitaa irtoasennettavilla tukitolpillakin, mutta koska seinustoille joka tapauksessa oli tarkoitus tehdä kiinteitä hyllyjä, otin ne mukaan kantavaan rakenteeseen. Kolme kattoa kannattavaa pitkittäistä peltiprofiilia sai tuekseen kolme poikittaista 60mm V-putkea, jolloin pituussuunnassa tukea löytyi entisen 3,8m sijaan jo 0,9m välein.

      Tuossa vaiheessa käväisi mielessä, että vastaavalla työllä ja uhrauksella olisi rakentanut rungon, johon sitten olisi voinut ruuvailla metritavarana ostetut seinäpellit ja katot...

      Toimituksessa on kaksi 60 senttistä peltistä liukuovea. Yläosasta ne killuvat pienillä muovikalikoilla peltikourussaan. Alaosan pitäisi liukua kynnyspeltiin pokkaillussa parin sentin syvyisessä urassa. Lumettomana vuodenaikana tuo saattaa toimiakin - varsinkin tukevilla laattaperustuksilla, mutta entäs kun kouruun valunut räntä jäätyessään muuraa oven alaosan osin seinän sisällekin yhdeksi klöntiksi. Odotellaan kevättä, tai kärvennetään peltejä kosanilla?

      Päädyin tekemään vajaani yksinkertaiset pariovet. 100x22mm laudasta koputtelin oville rungon, johon alkuperäiset ovipellit sovittelin. Karmit rakentuivat tukirakenteiden mukana, joskin niihin olisi voinut panostaa hiukan enemmänkin. Nyt toteutus on lähinnä klapivajatasoa.

      Kynnyksen liuku-uraan sovitin 50x20mm laudan. Ovien alaosat saavat siitä tukea, mutta jos kynnyksen yli pitää lykätä jotain raskaampaa, sen voi nostaa sivuun.


      Kaiken tämän jälkeen olen lopputulokseen jokseenkin tyytyväinen.
      Hintaa en kuitenkaan enää uskalla laskea - ja ehkä mahdollinen seuraava vajaprojekti onkin jotain ihan muuta...

      Muutama kuva:
      http://aijaa.com/x0jfXp
      http://aijaa.com/zJyKP1
      http://aijaa.com/Y9dR2L
      http://aijaa.com/cx4cs1
      http://aijaa.com/qIhkhT

    • piha-akan ukko

      Kiitos asiallisesta vastauksesta ja kerronnasta

      " Tuossa vaiheessa käväisi mielessä, että vastaavalla työllä ja uhrauksella olisi rakentanut rungon, johon sitten olisi voinut ruuvailla metritavarana ostetut seinäpellit ja katot... "

      Varmaankin niin olisi kannattanut :)

      • ihanitetehty

        Olisit rakentanut vajan itse puusta. 45x70 soirosta niin lattiapalkit, pystypuut kuin kattovasatkin. 15 mm vanerilevyt katolle ja pystyrimapuuverhous 100x20 ja 45x20 mm. Perustus 10 sentin soralle 50x50 pesubetonilaatoille, jotka kiinni kulmaraudoilla lattiapalkkeihin (laatan ja puun väliin bitumia). Ovi ulkoverhouslaudoista ja katteeksi huopalaatat. Maalaus petroliöljymaalilla ja avot - tyylikäs ja kestävä ulkorakennus on valmis.


    • kake 1

      rakensin samanlaisen varaston neljävuotta sitten. nyt kunto on vinalissa . Ränsisty talvisissa lumikuormissa vaikka on ollut katossa välituet .ei kestä täällä Nurmeksen seudulla .en suosittele suomen olosuhteisiin.Huonojapuolia oli myös matala huonekorkeus seinille ei voinut asentaa mitään. Kaikinpuolin kallis ja huono hankinta.Ovetkin aivan rempulat taittuvat ja irtoavat pienellä nykäyksellä en suosittele mitään arvokasta varastossa säilyttämään

      • Nytpä tahdon olla ma

        Samaa vaikutelmaa kerroin jo omassa jutussanikin. Eli, jos luulisi tulevansa toimeen teltalla, niin tuossa olisi sellainen pellistä kyhättynä. Jossain lumettomilla seuduilla varmasti toimiikin, mutta ovet tietysti silloinkin melko remput. Suomessa ne toimivat tuskin ollenkaan talviolosuhteissa.

        Uskon, että omani kestää talvea, niin paljon kattoon tuli tukea lisaa - samoin ovet toimivat nyt, kun ne itse rakensin.

        Kaiken lisäpuuhan jälkeen samoilla kustannuksilla olisi rakentanut toimivamman vajan irtotavarasta. Eihän rakennussarjasta jäänyt muuta varsinaista hyötyä kuin valmiiksi leikatut ja rei-itetyt seinä-, ovi- ja kattopellit. Runko meni periaatteessa täysin uusiksi ja olisi ollut helpompi tehdä aluasta alkaen puhtaalle pohjalle.

        Jos vielä vajaa tulen rakentamaan, se voisi olla puurunkoinen peltisillä seinillä ja katolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe