Tulari Raskaana !? mielipiteitä...

manu

Heips!

Elikkäs siis olen ottanut muutaman kuvan naaras tuliliskostani ii2.org:iin, luulen että se on raskaana, sillä se on huomattavasti lihonut, vai voisiko jonkin muu olla vikana?

Se tykkää piilotella (uroskin kyllä) sellaisen lasilevyn alla aika paljon, mutta syö yhtä normaalisti kuin ennenkin.
Mutta liikkuminen näyttää jokseenkin vaivanloiselta, pintaankin uiminen happea haukkaamaan tuntuu tekevän vaikeuksia, kun se ei jaksa ison masunsa kanssa uida :)

Eli siellä on vanha kuva millainen naaras oli aiemmin, sekä 3 nykyistä kuvaa.
Mitä mieltä olette?
tässä on suora osoite; http://www.ii2.org/user.php?nick=laydee&s=images&foldid=657634

8

493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zuuls

      Ei tuo "raskaus" näy päällepäin kunnolla, että veikkaisin, jos jatkaa turpoamista nestetasapainossa olevan vikaa (yleensä tällöin raajatkin turpoavat vähän) tai sitten vain ruokaa on liikaa ja tulari on lihonnut siitä. Muitakin syitä toki on ja nuo nyt ekana vain tulevat mieleen, kun kuvailet salamanterisi käytöstä.

      Voi toki olla, että naaras on myös munimassa, mutta siihen ei tosiaan liity mitenkään turpoaminen. Naaras on yleensä hiukan pulleampi, kuin koiras minun mielestäni. Kuvistasi en saannut kunnolla selvää kuinka "pullea" naaras on, mutta tarkkaile tilannetta.

    • manu

      Jos liskolla tosiaan on tämä, mitä pystyisin tekemmän sen hyväksi? vai onko mitn tehtävissä:(... Mistä tälläinen järkkyminen voi tulla?

      • Zuuls

        En ole perehtynyt mistä tuo johtuu, joten en lähde arvailemaankaan, mutta siinä eläin ns. turpoaa yli normaalimittojensa ja näyttää ylensyöneeltä.

        Hoidosta en osaa sanoa voiko tuolle mitään tehdä, joten hoidosta kannattaa kysyä e.lääkäriltä, jos tulet tulokseen, että salamanterillasi olisi nestetasapainossa vikaa.

        Salamantereiden suhteen on Johanna Raulio varmasti paras lääkäri vastaamaan kysymyksiin ja kertomaan hoidosta, jos hoitomahdollisuuksia on.


    • hoitsu

      Toivottavasti se on vaan lihonut, syökö kovasti, eli enemmän kuin toinen ? Meillä ei ole kuin pikkuisen hoikempi, mutta se on kyllä tasaseen lihonnut ja aikamoinen ahmatti.

      • manu

        Eli kyllä se naaras tuntuu syövän aikalailla...uros lähtee jo jossain vaiheessa pois ja naaras jatkaa:)
        olenkin vähentänyt ruokakertoja joka toinen päivä, ja katson jos se alkaisi laihtumaan, ja annan myös ruokaa hieman vähemmän, sillä olen antanut niille aika paljonkin välillä sitä ruokaa

        Olen syöttänyt nyt niille kohta 3 vk katkarapuja, mutta aina liottanut niistä suolan pois...sitä ennen syötin niille jatkuvasti verimatoja, ja aina välillä annoin myös noita katkarapujakin, olisiko eläinkaupoissa mitn muuta mitä niille voisi syöttää kuin niitä verimatoja?


      • hoitsu
        manu kirjoitti:

        Eli kyllä se naaras tuntuu syövän aikalailla...uros lähtee jo jossain vaiheessa pois ja naaras jatkaa:)
        olenkin vähentänyt ruokakertoja joka toinen päivä, ja katson jos se alkaisi laihtumaan, ja annan myös ruokaa hieman vähemmän, sillä olen antanut niille aika paljonkin välillä sitä ruokaa

        Olen syöttänyt nyt niille kohta 3 vk katkarapuja, mutta aina liottanut niistä suolan pois...sitä ennen syötin niille jatkuvasti verimatoja, ja aina välillä annoin myös noita katkarapujakin, olisiko eläinkaupoissa mitn muuta mitä niille voisi syöttää kuin niitä verimatoja?

        Katkaravut on käsittääkseni rasvaisia ja lihottavia, voithan antaa niille esim. kastematoja, jos ilkeät paloitella niitä (ilmaista ruokaa. Sitten eläinkaupasta saa semmoisia punaisia rakeita, joita liskot kuulemma syö, eli sieltä vois kysellä myös muita ruokia ja onko olemassa mitään dieettiruokaa niille. Älä nyt vaan anna niitä katkoja kuin kerran parissa viikossa ja niitä matoja, sen verran että isoin nälkä lähtee.


      • manu
        hoitsu kirjoitti:

        Katkaravut on käsittääkseni rasvaisia ja lihottavia, voithan antaa niille esim. kastematoja, jos ilkeät paloitella niitä (ilmaista ruokaa. Sitten eläinkaupasta saa semmoisia punaisia rakeita, joita liskot kuulemma syö, eli sieltä vois kysellä myös muita ruokia ja onko olemassa mitään dieettiruokaa niille. Älä nyt vaan anna niitä katkoja kuin kerran parissa viikossa ja niitä matoja, sen verran että isoin nälkä lähtee.

        ..siitä se voi sitten johtuakin että se on alkanut lihomaan :) kun tarkemmin miettii, se oli ennen katkarapujen syöntiä normaaleissa mitoissa. Pitääpä tänään heti kävästä sitten tuolla eläinkaupassa ostamassa niille kunnon ruokaa!

        kiitti avusta! :)


      • hoitsu
        manu kirjoitti:

        ..siitä se voi sitten johtuakin että se on alkanut lihomaan :) kun tarkemmin miettii, se oli ennen katkarapujen syöntiä normaaleissa mitoissa. Pitääpä tänään heti kävästä sitten tuolla eläinkaupassa ostamassa niille kunnon ruokaa!

        kiitti avusta! :)

        kiitellä, mutta ilmoittele onko niille jotain dieettiruokaa olemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1839
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      189
      1491
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      163
      1372
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe