Wallas 1800B

Eepi

Veneessäni on vanha Wallaksen lämmitin, jota olen yrittänyt saada pelittämään. Pumppu toimii, lämpöä tulee. Mutta oltuaan jonkin aikaa päällä alkaa ulisemaan ja savuttamaan. Paluuletku on asennettu oikein eli siten, ettei siinä ole "ylämäkeä" palaavalle polttoaineelle. Olisiko syynä kuitenkin liika polttoaineen määrä suhteessa palamisilman määrään? Mitenkähän testaisin puhaltimen, joka toimittaa palamiseen tarvittavan ilman? Onkohan polttoaineletkujen halkaisijoilla mitään tekemistä asian kanssa?
Saakohan jostain Suomenmaasta tähän lämmittimeen sopivia huoltopakkauksia? (sydän, vastus ja sopivat tiivisteet). Wallaksen nykyisen 1800 mallin vastaavat eivät ole sopivia. Ja yleensä muitakin varaosia tähän malliin..
Pirusti kysymyksiä... Taitaa olla parasta laittaa tuo lämmitin verkonpainoksi?

14

3352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wallas

      Kysy Hanski Fix, taisi olla karinassa.
      Tuntee nuo rakkineet kuin omat taskunsa...

      • Artsi

        Paras on HanskiFix! Se kokosi vanhan 1600:seni kuntoon pilkkahinnalla! Uudet oset olisivat maksaneet lähes yhtä paljon, kuin uusi 1300, mutta "mulla kun sattui olemaan noita vanhoja osia hyllyssä..." Upea jätkä!


    • Samu

      Tuo ulina todellakin johtuu polttoaineen ja ilman väärästä suhteesta. Korjausapua löytyy myös täältä:
      Heikki Savander 040 745 8542 Masku.

      • Samu

    • omassa

      Itsellä samat oireet (1800 sail), ja soitto Hanskifixiin antoi arvion: savukaasujen poistopuhallin saanut vettä ja ulisee. Korjauksena on joko uusi kestovoitelu tai puhaltimen (á n. 20 €) vaihto. Laite on nyt heillä huollettavana.

    • Kata4

      Hei Eepi. Oletko saanut ne varaosat jostain? t. Kata

      • sailingday

        Eiköhän noi luulis kymmenessä vuodessa löytyneen...


    • Jos työkalut pysyvät näpeissä ja harrastusta piisaa niin eristysrenkaat voi tehdä itsekin glingeriittilevystä, paksuus 1,5 mm (Wallaksen uusissa 1mm). Hehkun rengas on uusissa ja vanhoissa saman paksuinen. On tehtävä tarkkaa työtä varsinkin sen renkaan kanssa joka tulee sydänkuppiin. Sen on ulkohalkaisijaltaan sovittava kupin reunaolakkeen sisäpuolelle, muuten ei homma pelaa. Voi kyllä syttyä muttei kehitä lämpöä koska silloin ei lämpöä johdu tarpeeksi kuppiin polttoaineen höyrystämiseksi.

    • Unohdin mainita että tuossa operaatiossa tietysti pitää ostaa se uudempi huoltosarja että saa hehkurenkaan. Niitä keraamisia sydänhuopiakin on vähän rustattava: ohennettava n.7mm:n paksuisiksi ja alimmaisen reikä suurennettava n.10mm:seksi.

    • Hyvä, että joku jaksaa ähertää ja tutkia. Tuo 1800B omistaminen alkaa vaatia jo oikeaa harrastuneisuutta asiaan.

      Vanha kliseinen lause on, että "se on siksi hyvä, että siinä ei ole mitään rikkoutuvaa elektroniikkaa"...

      • Hyvä pelk

        Ei elektroniikkaa. Vieläkö sellaisiakin laitteita on?


    • Juu kyllä se oli sellainen junan vessaan verrattava laite. Puoltaisi paikkaansa tänäkin päivänä, varsinkin jos lämmönvaihdinta vähän parannettaisiin hyötysuhteeltaan. Polttoainepumpun katkojamekanismin kärjet vähän tuppasivat talven tai muuten pitkän käyttämättömyyden aikana hapettumaan. Yleensä siitä selvisi avaamalla huoltoluukun, kytkemällä laitteen päälle ILMAN hehkutusta ja sitten nasakka napautus vaikka jakarilla pumpun metallirunkoon. Luukku kiinni, hehkutus ja menoksi.

      • Pakkanen?

        Miten suhtautui kesälaadun dieseliin pakkasella? Uusi Wallas lakkaa aika pian toimimasta, vaikkei diesel olisi varsinaisesti vielä edes jähmettynyt,


      • Pakkanen? kirjoitti:

        Miten suhtautui kesälaadun dieseliin pakkasella? Uusi Wallas lakkaa aika pian toimimasta, vaikkei diesel olisi varsinaisesti vielä edes jähmettynyt,

        Tarkoitatko että poltettaisiin dieseliä tässä vanhassa Wallas 1800B:ssä? Kokeilin aikoinaan sitä ihan piruuttani. Ei hyvä. Syttyy kyllä mutta tehoja ei oikein irtoa ja tuntuu vielä nokeentuvankin. Kyseessähän on haihdutuspoltin joten tarvitaan herkemmin höyrystyvää evästä kuin diesel.
        Diesel-Wallaksesta sitten. Dieselpolttoaineella tulee lämpötilan laskiessa ennen jähmepistettä samepiste ellen vallan väärin muista. Kaipa sillä on asian kanssa jotain tekemistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      80
      3529
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe