Wallas 1800B

Eepi

Veneessäni on vanha Wallaksen lämmitin, jota olen yrittänyt saada pelittämään. Pumppu toimii, lämpöä tulee. Mutta oltuaan jonkin aikaa päällä alkaa ulisemaan ja savuttamaan. Paluuletku on asennettu oikein eli siten, ettei siinä ole "ylämäkeä" palaavalle polttoaineelle. Olisiko syynä kuitenkin liika polttoaineen määrä suhteessa palamisilman määrään? Mitenkähän testaisin puhaltimen, joka toimittaa palamiseen tarvittavan ilman? Onkohan polttoaineletkujen halkaisijoilla mitään tekemistä asian kanssa?
Saakohan jostain Suomenmaasta tähän lämmittimeen sopivia huoltopakkauksia? (sydän, vastus ja sopivat tiivisteet). Wallaksen nykyisen 1800 mallin vastaavat eivät ole sopivia. Ja yleensä muitakin varaosia tähän malliin..
Pirusti kysymyksiä... Taitaa olla parasta laittaa tuo lämmitin verkonpainoksi?

14

3135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wallas

      Kysy Hanski Fix, taisi olla karinassa.
      Tuntee nuo rakkineet kuin omat taskunsa...

      • Artsi

        Paras on HanskiFix! Se kokosi vanhan 1600:seni kuntoon pilkkahinnalla! Uudet oset olisivat maksaneet lähes yhtä paljon, kuin uusi 1300, mutta "mulla kun sattui olemaan noita vanhoja osia hyllyssä..." Upea jätkä!


    • Samu

      Tuo ulina todellakin johtuu polttoaineen ja ilman väärästä suhteesta. Korjausapua löytyy myös täältä:
      Heikki Savander 040 745 8542 Masku.

      • Samu

    • omassa

      Itsellä samat oireet (1800 sail), ja soitto Hanskifixiin antoi arvion: savukaasujen poistopuhallin saanut vettä ja ulisee. Korjauksena on joko uusi kestovoitelu tai puhaltimen (á n. 20 €) vaihto. Laite on nyt heillä huollettavana.

    • Kata4

      Hei Eepi. Oletko saanut ne varaosat jostain? t. Kata

      • sailingday

        Eiköhän noi luulis kymmenessä vuodessa löytyneen...


    • Jos työkalut pysyvät näpeissä ja harrastusta piisaa niin eristysrenkaat voi tehdä itsekin glingeriittilevystä, paksuus 1,5 mm (Wallaksen uusissa 1mm). Hehkun rengas on uusissa ja vanhoissa saman paksuinen. On tehtävä tarkkaa työtä varsinkin sen renkaan kanssa joka tulee sydänkuppiin. Sen on ulkohalkaisijaltaan sovittava kupin reunaolakkeen sisäpuolelle, muuten ei homma pelaa. Voi kyllä syttyä muttei kehitä lämpöä koska silloin ei lämpöä johdu tarpeeksi kuppiin polttoaineen höyrystämiseksi.

    • Unohdin mainita että tuossa operaatiossa tietysti pitää ostaa se uudempi huoltosarja että saa hehkurenkaan. Niitä keraamisia sydänhuopiakin on vähän rustattava: ohennettava n.7mm:n paksuisiksi ja alimmaisen reikä suurennettava n.10mm:seksi.

    • Hyvä, että joku jaksaa ähertää ja tutkia. Tuo 1800B omistaminen alkaa vaatia jo oikeaa harrastuneisuutta asiaan.

      Vanha kliseinen lause on, että "se on siksi hyvä, että siinä ei ole mitään rikkoutuvaa elektroniikkaa"...

      • Hyvä pelk

        Ei elektroniikkaa. Vieläkö sellaisiakin laitteita on?


    • Juu kyllä se oli sellainen junan vessaan verrattava laite. Puoltaisi paikkaansa tänäkin päivänä, varsinkin jos lämmönvaihdinta vähän parannettaisiin hyötysuhteeltaan. Polttoainepumpun katkojamekanismin kärjet vähän tuppasivat talven tai muuten pitkän käyttämättömyyden aikana hapettumaan. Yleensä siitä selvisi avaamalla huoltoluukun, kytkemällä laitteen päälle ILMAN hehkutusta ja sitten nasakka napautus vaikka jakarilla pumpun metallirunkoon. Luukku kiinni, hehkutus ja menoksi.

      • Pakkanen?

        Miten suhtautui kesälaadun dieseliin pakkasella? Uusi Wallas lakkaa aika pian toimimasta, vaikkei diesel olisi varsinaisesti vielä edes jähmettynyt,


      • Pakkanen? kirjoitti:

        Miten suhtautui kesälaadun dieseliin pakkasella? Uusi Wallas lakkaa aika pian toimimasta, vaikkei diesel olisi varsinaisesti vielä edes jähmettynyt,

        Tarkoitatko että poltettaisiin dieseliä tässä vanhassa Wallas 1800B:ssä? Kokeilin aikoinaan sitä ihan piruuttani. Ei hyvä. Syttyy kyllä mutta tehoja ei oikein irtoa ja tuntuu vielä nokeentuvankin. Kyseessähän on haihdutuspoltin joten tarvitaan herkemmin höyrystyvää evästä kuin diesel.
        Diesel-Wallaksesta sitten. Dieselpolttoaineella tulee lämpötilan laskiessa ennen jähmepistettä samepiste ellen vallan väärin muista. Kaipa sillä on asian kanssa jotain tekemistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      160
      9235
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2829
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2607
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2541
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1935
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1862
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1806
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1341
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1217
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1201
    Aihe