Kirja rauhanyhdistyksen totuudesta

Valaistunut

Luin Leo Hartvaaran kirjan " Suden uhrit". Olin kuin puulla päähän lyöty, voiko olla totta se radollisuus, mitä on uskovissa? May be.

38

4016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasse-setä

      Kirja on romaanin tapainen. Totuudeksi ei ehkä ihan pätevä, mutta saattaa olla jonkun yksilön kokemaa.

      Jokaisesta totuudesta on ainakin kaksi versiota.
      Tietenkin Jumalan tahto olisi, että virheitä tehneet tunnustaisivat virheensä.

    • Koskelan Jussin veli

      on myös totta. Menen huomenna Pentinkulmalle.

    • amispelle

      kirjoittanut sen opuksen, haluaisin tietää...Olen kuullut huhuja että "Leksa" haahuilee näillä palstoilla.

    • vl-female

      Kyseinen kirja on vahvasti väritetty, täysin kuvitteellinen tilitys hoitokokousajoista. Kirja osoittaa selvästi, että kirjoittaja on elänyt pitkään vanhoillislestadiolaisen kristillisyyden keskuudessa - puhujien puheenparsi on lähes suoraa lainausta "Kaanaankielisistä" seurapuheista. Mukaan on sitten sopivasti sekoitettu romaanin vaatimaa fiktiota.

      Valitettavasti kuvaus vain menee överiksi hyvin monessa kohdassa. Itse vuosikymmeniä myös vanhoillislestadiolaisena eläneenä ja myös hoitokokousajat kokeneena tunnistin sieltä paljon tuttua, mutta valtaosa oli vääristeltyä ja voimkkaasti väritettyä.

      Sisältäpäin tätä liikettä elävä ja kokeva huomaa epäaitouden, mutta ulkopuolinen ei, valitettavasti. Kirja nostaa helposti karvat pystyyn vl-liikettä kohtaan. niin asenteellinen se on.

      Luin sen itse pari vuotta sitten. Kirjan kirjoittajan muistan ulkonäöltä. Hän oli opiskelupaikkakuntani asukkaita. Leo Hartvaara on salanimi; kirjoittaja on itse asiassa naishenkilö.

      • arvelusi

        Loppupäätelmäsi on väärin. Sanoit sen niin kuin tietäisit totuuden! Ehkäpä muukin tekstissäsi oli yhtä väärin pääteltyä? Muille lukijoille vinkiksi kerron tuon. Lukekaa sillä mielellä tuo edellinen muka varmalta taholta tullut sisäpiirin totuus.


      • vl-female
        arvelusi kirjoitti:

        Loppupäätelmäsi on väärin. Sanoit sen niin kuin tietäisit totuuden! Ehkäpä muukin tekstissäsi oli yhtä väärin pääteltyä? Muille lukijoille vinkiksi kerron tuon. Lukekaa sillä mielellä tuo edellinen muka varmalta taholta tullut sisäpiirin totuus.

        Sattumalta pystyn sanomaan painavan sanani asiaan, koska olen omalla paikakunnallani ollut mukana monissa hoitokokouksissa. Eipä silti, paljon kokouksissa oli sellaista, että en edelleenkään ymmärrän, miksi ja miten. Kuitenkin uskallan sanoa, että Suden uhrit on vahvasti väritetty kuvaus tuosta ajasta. Romaanihan sijoittuu kirjoittajan kotiseudun rauhanyhdistyksen alueelle jopa niin selkeästi, että seutua tunteva tunnistaa sieltä rakennuksia jne.

        Sensijaan henkilöt ovat lievästi sanottuna epäuskottavia jo kirjallisestikin tarkasteltuna. Toki mukana on aineksia, jotka kertovat, että kirjoittaja on ollut mukana silminnäkijänä kokouksissa ja myös hoidettavana.Sitä en tiedä, mtä hän nykyään ajattelee noista ajoista.


      • arvailusi
        vl-female kirjoitti:

        Sattumalta pystyn sanomaan painavan sanani asiaan, koska olen omalla paikakunnallani ollut mukana monissa hoitokokouksissa. Eipä silti, paljon kokouksissa oli sellaista, että en edelleenkään ymmärrän, miksi ja miten. Kuitenkin uskallan sanoa, että Suden uhrit on vahvasti väritetty kuvaus tuosta ajasta. Romaanihan sijoittuu kirjoittajan kotiseudun rauhanyhdistyksen alueelle jopa niin selkeästi, että seutua tunteva tunnistaa sieltä rakennuksia jne.

        Sensijaan henkilöt ovat lievästi sanottuna epäuskottavia jo kirjallisestikin tarkasteltuna. Toki mukana on aineksia, jotka kertovat, että kirjoittaja on ollut mukana silminnäkijänä kokouksissa ja myös hoidettavana.Sitä en tiedä, mtä hän nykyään ajattelee noista ajoista.

        Tiedän, ketä naista tarkoitat.
        Voisin antaa sinulle oikean kirjoittajan osoitteen. Mutta en halua. Hänen kuulumisiaan minulla ei ole oikeutta täällä kertoa. Mitä sillä tiedolla on merkitystä?

        Minusta kirja kuvaa hyvin sitä TUNNELMAA, joka silloin seurakunnassa vallitsi. Yksityiskohdat ovat sivuseikka. Pakkohan asiaa on joidenkin - vaikka keksittyjenkin - tapahtumien ja henkilöiden kautta kuvata. Onko se jotenkin outoa?


      • kommentti
        vl-female kirjoitti:

        Sattumalta pystyn sanomaan painavan sanani asiaan, koska olen omalla paikakunnallani ollut mukana monissa hoitokokouksissa. Eipä silti, paljon kokouksissa oli sellaista, että en edelleenkään ymmärrän, miksi ja miten. Kuitenkin uskallan sanoa, että Suden uhrit on vahvasti väritetty kuvaus tuosta ajasta. Romaanihan sijoittuu kirjoittajan kotiseudun rauhanyhdistyksen alueelle jopa niin selkeästi, että seutua tunteva tunnistaa sieltä rakennuksia jne.

        Sensijaan henkilöt ovat lievästi sanottuna epäuskottavia jo kirjallisestikin tarkasteltuna. Toki mukana on aineksia, jotka kertovat, että kirjoittaja on ollut mukana silminnäkijänä kokouksissa ja myös hoidettavana.Sitä en tiedä, mtä hän nykyään ajattelee noista ajoista.

        Se, että kerrot olleesi oman paikkakuntasi hoitokokouksissa mukana, ei anna sinulle tietoa kaikista hoitokokouksista. Hoitokokouksia taisi olla erilaisia. Monen ex-vl:en kirjoitukset tällä palstalla vastaavat sangen hyvin omia kokemuksiani. Olen huomannut, että teidän vl:en kokemukset hoitokokouksista poikkeavat melko paljon esimerkiksi minun kokemuksista.

        Tuota kirjaa en ole lukenut vielä, eli sitä en voi kommentoida.


      • vl-female
        kommentti kirjoitti:

        Se, että kerrot olleesi oman paikkakuntasi hoitokokouksissa mukana, ei anna sinulle tietoa kaikista hoitokokouksista. Hoitokokouksia taisi olla erilaisia. Monen ex-vl:en kirjoitukset tällä palstalla vastaavat sangen hyvin omia kokemuksiani. Olen huomannut, että teidän vl:en kokemukset hoitokokouksista poikkeavat melko paljon esimerkiksi minun kokemuksista.

        Tuota kirjaa en ole lukenut vielä, eli sitä en voi kommentoida.

        Tiedän, että kokousten sisältö ja henki vaihteli paikkakunnittain. Itse olin sivustaseuraajana mukana muutamissa _samantyyppisissä_ kokouksissa kuin kirjassa kuvataan, joten tiedän mistä puhun. Kotiseudullani oli juuri näitä rankempia kokoontumisia, jotka rehellisesti sanottuna traumatisoivat minua vuosiksi eteenpäin. Vasta aikuisena olen pystynyt niistä keskustelemaan ja kyselemään niistä muilta samanlaisissa kokoontumisissa olleilta.

        Kuitenkin sanon edelleen, että kirja on epäaito - jo kirjan verenhimoinen naisihminen hoitokokousten johdossa ei vastaa lainkaan kyseisen ajan henkeä. Kyllä ne henkilöt pöytien takana olivat aina miehiä. Sanon tämän siksi, että jo tällainen pieni yksityiskohta asettaa kirjan kyseenalaiseen valoon. Ja tätähän kirjaahan pidetään autenttisena kuvauksena tuon ajan tapahtumista, huolimatta sen fiktiivisyydestä.


      • Varma tieto

        itseasiassa mieshenkilö.


      • Make
        Varma tieto kirjoitti:

        itseasiassa mieshenkilö.

        Kirjoittaja on nainen. Jopa tuntemani henkilö


      • Lasse-setä
        Varma tieto kirjoitti:

        itseasiassa mieshenkilö.

        Ehdotan, että kaikki te jotka "tunnette" kirjoittajan, pyytäisitte "kirjoittajaa" antamaan kommenttinsa tähän keskusteluun. Muuten joudumme toteamaan, että kirja kirjoitti henkilö, joka käytti Leo Hartvaara-nimimerkkiä. Muuta faktatietoahan meillä ei ole.


      • faktatietoa
        vl-female kirjoitti:

        Tiedän, että kokousten sisältö ja henki vaihteli paikkakunnittain. Itse olin sivustaseuraajana mukana muutamissa _samantyyppisissä_ kokouksissa kuin kirjassa kuvataan, joten tiedän mistä puhun. Kotiseudullani oli juuri näitä rankempia kokoontumisia, jotka rehellisesti sanottuna traumatisoivat minua vuosiksi eteenpäin. Vasta aikuisena olen pystynyt niistä keskustelemaan ja kyselemään niistä muilta samanlaisissa kokoontumisissa olleilta.

        Kuitenkin sanon edelleen, että kirja on epäaito - jo kirjan verenhimoinen naisihminen hoitokokousten johdossa ei vastaa lainkaan kyseisen ajan henkeä. Kyllä ne henkilöt pöytien takana olivat aina miehiä. Sanon tämän siksi, että jo tällainen pieni yksityiskohta asettaa kirjan kyseenalaiseen valoon. Ja tätähän kirjaahan pidetään autenttisena kuvauksena tuon ajan tapahtumista, huolimatta sen fiktiivisyydestä.

        Erään Oulun läänin pienen paikkakunnan Ry:n kokouksissa ainakin on ollut hoitaja-H:n vaimo O.S. yhtenä pääpäsmärinä.

        Hänen kerrotaan sanoneen jotenkin tähän tapaan: "Kuka teille antaa anteeksi jos me ei anneta".

        Olisi muuten hyvin mielenkiintoista tietää tarkemmin ne tapaukset, mitkä sinua vl-female "traumatisoivat vuosiksi eteenpäin".
        Onko niitä korjattu ja miten olet pystynyt jatkamaan Ry:llä kokemasi jälkeen eteenpäin hyvällä omallatunnolla vai oletko yms.

        Olisin todella kiinnostunut vastauksestasi!


      • Etkö tiennyt?
        Lasse-setä kirjoitti:

        Ehdotan, että kaikki te jotka "tunnette" kirjoittajan, pyytäisitte "kirjoittajaa" antamaan kommenttinsa tähän keskusteluun. Muuten joudumme toteamaan, että kirja kirjoitti henkilö, joka käytti Leo Hartvaara-nimimerkkiä. Muuta faktatietoahan meillä ei ole.

        ---


      • Nisse
        Make kirjoitti:

        Kirjoittaja on nainen. Jopa tuntemani henkilö

        Oletko nähnyt hänet alasti?


      • Nisse
        Etkö tiennyt? kirjoitti:

        ---

        Onko hän ihan näkyvä reaalimaailmassa?


      • Vaude
        Nisse kirjoitti:

        Oletko nähnyt hänet alasti?

        Luuletteko, että Suden Uhrit on kirjoitettu alapäällä?


      • Lasse-setä
        Vaude kirjoitti:

        Luuletteko, että Suden Uhrit on kirjoitettu alapäällä?

        Tää kai ei ollut se pointti. Kirja on julkaistu tekijänimellä: Leo Hartvaara. Julkisuudessa, varsinkin tällä palstalla on spekuloitu myös sukupuolen suhteen.
        En tiedä, enkä välttämättä haluaisi tarkistaa.


      • Vaude
        Lasse-setä kirjoitti:

        Tää kai ei ollut se pointti. Kirja on julkaistu tekijänimellä: Leo Hartvaara. Julkisuudessa, varsinkin tällä palstalla on spekuloitu myös sukupuolen suhteen.
        En tiedä, enkä välttämättä haluaisi tarkistaa.

        Mitä et välittäisi tarkistaa?


      • Lasse-setä
        Vaude kirjoitti:

        Mitä et välittäisi tarkistaa?

        No sitä sukupuolta. Paitsi urheilulääkärithän taannoin ottivat sylkitestejä, senhän vois joku lääkäri tehdä.


      • Paula E.
        vl-female kirjoitti:

        Tiedän, että kokousten sisältö ja henki vaihteli paikkakunnittain. Itse olin sivustaseuraajana mukana muutamissa _samantyyppisissä_ kokouksissa kuin kirjassa kuvataan, joten tiedän mistä puhun. Kotiseudullani oli juuri näitä rankempia kokoontumisia, jotka rehellisesti sanottuna traumatisoivat minua vuosiksi eteenpäin. Vasta aikuisena olen pystynyt niistä keskustelemaan ja kyselemään niistä muilta samanlaisissa kokoontumisissa olleilta.

        Kuitenkin sanon edelleen, että kirja on epäaito - jo kirjan verenhimoinen naisihminen hoitokokousten johdossa ei vastaa lainkaan kyseisen ajan henkeä. Kyllä ne henkilöt pöytien takana olivat aina miehiä. Sanon tämän siksi, että jo tällainen pieni yksityiskohta asettaa kirjan kyseenalaiseen valoon. Ja tätähän kirjaahan pidetään autenttisena kuvauksena tuon ajan tapahtumista, huolimatta sen fiktiivisyydestä.

        On ilo havaita että on niitäkin lestadiolaisia jotka eivät kieroile tässä asiassa.

        Sanoit naulan kantaan:

        "- -rehellisesti sanottuna traumatisoivat minua vuosiksi eteenpäin -"

        On varmaan liian intiimiä kysyä, miten sinä onnistuit selittämään itsellesi ja omalletunnollesi tässä prosessissa mukanaolon.
        Itselleni se ei onnistu vieläkään muutoin kuin niin että en vain toimi sellaisessa organisaatiossa jossa ei tuota virhettä myönnetä, tutkita ja soviteta tavalla, jota ihan ajallisissakin asioissa pyritään ihanteena pitämään.

        Sen ihmisten kiusaamisen rinnalla jota SRK ja rauhanyhdistysten hoitotoimenpiteiden vetäjät harrastivat, ovat Suden uhrit -romaanin fiktiiviset elementit sivuseikka.


      • Niinistö
        Paula E. kirjoitti:

        On ilo havaita että on niitäkin lestadiolaisia jotka eivät kieroile tässä asiassa.

        Sanoit naulan kantaan:

        "- -rehellisesti sanottuna traumatisoivat minua vuosiksi eteenpäin -"

        On varmaan liian intiimiä kysyä, miten sinä onnistuit selittämään itsellesi ja omalletunnollesi tässä prosessissa mukanaolon.
        Itselleni se ei onnistu vieläkään muutoin kuin niin että en vain toimi sellaisessa organisaatiossa jossa ei tuota virhettä myönnetä, tutkita ja soviteta tavalla, jota ihan ajallisissakin asioissa pyritään ihanteena pitämään.

        Sen ihmisten kiusaamisen rinnalla jota SRK ja rauhanyhdistysten hoitotoimenpiteiden vetäjät harrastivat, ovat Suden uhrit -romaanin fiktiiviset elementit sivuseikka.

        Vanhoillislestadiolaisuudessa ei ole kollektiivia ymmärrystä siitä mitä rakkaus oikeasti on. Rakkaushan ei hylkää syntistä koskaan. Jos näin olisi, niin kukaan meistä ei pelastuisi taivaaseen, olemmehan kaikki yhtä syntisiä kadotuksen ansainneita.

        Nämä ressukat luulevat syntisen hylkäämistä oman väärän kunnian tähden rakkauseksi. He erottavat sellaiset ihmiset jotka toimivat indikaattoreina heidän rakkaudettomuudelleen, josta heidän itsensä pitäisi tehdä parannus. He hylkäävät heikon ja kärsivän syntisen joukostaan. Tällä tavoin käyttäytyviä heikkojen puskijoita Lestadius kutsui keitureiksi. Mutta vanhoilliset hylkäsivät lestadiolaisuuden virallisesti jo vuonna 1902. Mihinkäs se 1800 luvun lopun henki sieltä olisi kadonnut, koska valtaa pitävät siinä joukossa eivät nöyrry myöntämään joutuneensa eriseuraan Kristuksen seurakunnasta.


      • Niinistö
        Niinistö kirjoitti:

        Vanhoillislestadiolaisuudessa ei ole kollektiivia ymmärrystä siitä mitä rakkaus oikeasti on. Rakkaushan ei hylkää syntistä koskaan. Jos näin olisi, niin kukaan meistä ei pelastuisi taivaaseen, olemmehan kaikki yhtä syntisiä kadotuksen ansainneita.

        Nämä ressukat luulevat syntisen hylkäämistä oman väärän kunnian tähden rakkauseksi. He erottavat sellaiset ihmiset jotka toimivat indikaattoreina heidän rakkaudettomuudelleen, josta heidän itsensä pitäisi tehdä parannus. He hylkäävät heikon ja kärsivän syntisen joukostaan. Tällä tavoin käyttäytyviä heikkojen puskijoita Lestadius kutsui keitureiksi. Mutta vanhoilliset hylkäsivät lestadiolaisuuden virallisesti jo vuonna 1902. Mihinkäs se 1800 luvun lopun henki sieltä olisi kadonnut, koska valtaa pitävät siinä joukossa eivät nöyrry myöntämään joutuneensa eriseuraan Kristuksen seurakunnasta.

        Kristus ei KOSKAAN hylkää heikointakaan syntistä, vaan rakastaa häntä, ja armahtaa hänet.

        Omavanhurskaus ei sen sijaan rakasta, sillä hän on vihollinen kaikista kavalammassa muodossaan,
        muuntautuneena valkeuden enkeliksi. Hän sotkee aina puhtaan Kristuksen opin, osaksi ihmisoppeihin ja isäin säädöksiin.

        Valtaa pitävät ihmiset rakastavat näet itseään ja omaa valtaansa, viis he veisaavat heikoista syntisistä ja heidän tarpeistaan.


    • Lasse-setä

      Muistelen, en viitsi nyt kaivaa, että tästä kirjasta on käyty jo aiemmin pitkähkö ajatusten vaihto.

      Yllättävintä asiassa on se, että näitä teoksia oli rahdattu Viroon uskovien lukemistoksi. Siihen törmäsin vuosia sitten.

      Todella kummallista lähetystyötä.

      • Lasse-setä

        Kun laittaa tuhon ylle hakusanat: Suden uhrit, niin materiaalia löytyy kiitettävästi.


      • Jahvetti

        Olen samma mieltä siun kanssa, jot kaikki opukset tulee tutkia haravoiden, ei mikään ole niin varmaa kuin Jumalan Sana.


    • minä vaan taas

      ostaa? kuka sen on kustantanut? miltä vuodelta kirja?

      • valaistunut

        Mulla on kirja, mä katson sen kustanttajan yms. laitan tänne infoa.


      • MuumiPElleTorvinen
        valaistunut kirjoitti:

        Mulla on kirja, mä katson sen kustanttajan yms. laitan tänne infoa.

        hän haahuilee alueella...?


    • Mikäli käytetään oikeita henkilötietoja viestin yhteydessä, tulee olla maininta, että on saatu lupa asianomaiselta.

      • En usko tuota

        Kirjathan ovat myynnissä julkisesti tekijän nimellä varustettuna.

        En kyllä usko että tällaisen kirja nimen ja sen tekijän julkaisemisessa mitään lupaa tarvitaan.


      • En usko tuota kirjoitti:

        Kirjathan ovat myynnissä julkisesti tekijän nimellä varustettuna.

        En kyllä usko että tällaisen kirja nimen ja sen tekijän julkaisemisessa mitään lupaa tarvitaan.

        Kirja on kuitenkin kirjoitettu nimimerkillä. Se mielestäni kertoo, ettei kirjoittaja ole halunnut ainakaan kirjoittaessaan nimeään julkiseksi.

        Kannattaa lukea foorumin kirjoitusohjeet, niin ei tule tulkintavirheitä.
        Ohjeissa kielletään kenenkään henkilötietojen julkistaminen ilman asianomaisen lupaa.

        Katsoin, että nimimerkin perässä oikea nimi, rikkoi tuota sääntöä.


      • Suden uhrit
        vihne kirjoitti:

        Kirja on kuitenkin kirjoitettu nimimerkillä. Se mielestäni kertoo, ettei kirjoittaja ole halunnut ainakaan kirjoittaessaan nimeään julkiseksi.

        Kannattaa lukea foorumin kirjoitusohjeet, niin ei tule tulkintavirheitä.
        Ohjeissa kielletään kenenkään henkilötietojen julkistaminen ilman asianomaisen lupaa.

        Katsoin, että nimimerkin perässä oikea nimi, rikkoi tuota sääntöä.

        on fiktiivinen kirjoittajanimi.


      • Juuso

        ..ainakin silloin, Joensuulainen henkilö, joka kuitenkin esiintyi julkisena henkilönä antaessaan haastatteluja alue- ja valtakunnallisiinkin lehtiin alueen hoitokokouksista. Henkilö esiintyi jopa kuvan kanssa vuodattaessaan mielipahaansa rauhanyhdistystä vastaan. Kirjasta on helppo tunnistaa itsensä asianomaisena henkilönä. Fiktiivisyyttä on lähinnä keksityt nimet henkilöille ja niissäkin vain pientä muuntelua.


      • Varma tieto
        Juuso kirjoitti:

        ..ainakin silloin, Joensuulainen henkilö, joka kuitenkin esiintyi julkisena henkilönä antaessaan haastatteluja alue- ja valtakunnallisiinkin lehtiin alueen hoitokokouksista. Henkilö esiintyi jopa kuvan kanssa vuodattaessaan mielipahaansa rauhanyhdistystä vastaan. Kirjasta on helppo tunnistaa itsensä asianomaisena henkilönä. Fiktiivisyyttä on lähinnä keksityt nimet henkilöille ja niissäkin vain pientä muuntelua.

        yhtään haastattelua millekään lehdelle.


      • Valaistunut
        Varma tieto kirjoitti:

        yhtään haastattelua millekään lehdelle.

        Oletko itse kirjoittaja?


      • Varma tieto
        Valaistunut kirjoitti:

        Oletko itse kirjoittaja?

        mutta tunnen kirjoittajan.


      • Nahkapää
        Varma tieto kirjoitti:

        mutta tunnen kirjoittajan.

        Onko nimesi varma vai oletko varma????


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe