Max Jakobson: Suomen liityttävä Natoon

Suomen armeija ei turvaa anna

Ministeri Max Jakobsonin mielestä
Suomen tulisi liittyä Natoon, sillä
EU:n päätöksentekoa koskeva kriisi
jättää Suomen vaille turvatakuita.

Jakobson sanoo Kauppalehti Presson
haastattelussa, että emme voi enää
luottaa EU:hun puolustuspoliittisena
toimijana sitäkään vähää kuin aiemmin.

Unionin perustuslain turvatakuu-
lausekkeella ei ole hänen mukaansa
mitään merkitystä, kun perustuslakia ei
ole saatu voimaan.

Natoa ei kuitenkaan tarvita terrorismin
torjumiseen, sillä siinä EU on kyennyt
hyvin yhteistyöhön, Jakobson sanoo.

7

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauha

      eikä Bushin presidenttikaudella.

    • TS:ssä

      Jakobson:
      "sillä EU:n päätöksentekoa koskeva kriisi jättää Suomen vaille turvatakuita"

      Kenr Rimpi:
      "Vaikka liittouduttaisiin, varmasti meille jää hyvin merkittävä kokonaisvastuu oman alueemme puolustuksesta"

      Siis mikä lisäarvo liittoutumisella ja mainituilla turvatakuilla käytännössä on mikäli liittoutuneenakin olemme silti vastuussa omasta puolustuksestamme?

      Toinen mielenkiintoinen kohta on Rimmin näkemys ettei mahdollinen liittoutuminen kuitenkaan merkitse asevelvollisuudesta luopumista ja palkka-armeijaan siirtymistä.

      --------------------------
      http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,4:2:0:0,4:2:1:1:2005-08-20,4:321601,1:0:0:0:0:


      - Liittoutuvankin oltava vahva

      - Kysymys Suomen mahdollisesta sotilaallisesta liittoutumisesta on Rimpin mukaan puolustusvoimien näkökulmasta yksinkertainen:
      - Jos me haluamme toimia yksin, meidän on oltava siihen riittävän vahvoja. Jos me haluamme liittoutua, meidän pitää liittoumalle varmaan tuoda jotain lisäarvoa - eli olla riittävän vahvoja. Vaikka liittouduttaisiin, varmasti meille jää hyvin merkittävä kokonaisvastuu oman alueemme puolustuksesta.

      - ASEVELVOLLISUUSARMEIJASTA LUOPUMISESTA EI OLISI KYSE. SELLAISELLA PIENEHKÖLLÄ AMMATTIARMEIJALLA, JOHON SUOMEN RAHAT EHKÄ RIITTÄISIVÄT, EI RIMPIN MUKAAN KOKO VALTAKUNTAA PUOLUSTETA.

    • sodankieltäjä

      Aina kun nämä natointoilijat avaavat suunsa, herää kysymys, mihin itseään suurempaan seikkailuun Suomea ollaan ajamassa. Mitä ihmeen hyötyä meille on Natosta? Onhan se jo nähty, että ainakin terrorismia saa tosissaan ruveta pelkäämään vasta kun kuuluu Natoon. Natohan on USA:n työkalu, ja "suurimmassa osassa maailmaa USA:ta pidetään johtavan roistovaltiona, eikä syyttä" (Chomsky).

    • Karju

      Natoon liittyminen on vain rahan tuhlausta, niin kuin EU:kin on.
      Niillä rahoilla mitä EU:hun on suollettu, niin suomi olisi vauras maa ja tiestö olisi kunnossa ja polttoaine olisi edullisempaa. Tässä vain muutamia esimerkkejä.

      • enkä karju

        Jos polttoaine olisi edullisempaa, kukaan ei kävelisi metriäkään. Meillä on jo aivan tarpeeksi näitä pullamössöjä jotka ajaa 100 metriä lähikauppaan ja sairastuu diabetekseen. Ja näitä nuoria sällejä, jotka ei osaa pysähtyä punaisissa. Lasten päälle ajetaan ja ilma pilataan. Ja sitten vielä teeveestä näytetään näitä ympäristörikollisia, jotka ajavat ympyrää kumit käryten ja roiskivat samppanjaa toistensa päälle. On siinä meillä idolit.


    • mr xhtml

      Olen kuullut että seuraavat nato-lobbarit ovat Tommi Evilä ja Jenni Dahlman, jotka "jäävät" kiinni salaisesta suhteesta USA Army maastopuvuissa sienimetsässä Naton siniset ämpärit pullollaan kanttarelleja;))) Myrtynyt Kimi murjottaa taustalla vanhassa Sa-peltipaidassa ruttuinen pakki kädessään ja taustalla maranellon punainen karhu kohottautuu antamaan mojovan huitaisun aismänin takaraivoon.


      Polkumiina

    • Anonyymi

      Kerrankin olen samaa mieltä asiasta Maxin kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe