Koira on ihmisen paras ystävä ja tuntuu pahalle, jos koirista ajatellaan yleisesti kuten tuolla alenpana eräässä kirjoituksessa. Itselläni on kaksi koiraa ja ne ovat minulle todella rakkaita. Perheenjäseniä ovat meidän perheessä.
paras ystävä
85
3096
Vastaukset
- mekatron
että ihminen on ihmiselle susi, on myöskin sanonta, että koira on ihmisen paras kaveri ja nainen vasta sen jälkeen. Mene ja tiedä sitten, pitääkö paikkansa....
Ainakin allergiselle ei koira voi olla paras ystävä ja kaveri, se pitäisi olla ulkona kopissa.
Muutamat ihmisethän nukkuvatkin koiran kanssa, aika kuvottavaa ajatellakin.
Luullaan, että nimenomaan tämä meidän Turre ymmärtää jopa puhetta.
Sehän on pelkkää soopaa, eikö olekin?
Monesti kuulee ja näkee kuinka omalle koira-kullalle puhutaan kuin ihmiselle.
Eihän se koira-parka sitä ymmärrä, jatkaa vain räksyttämistään.
Tässä on yleensä kysymys jostain pienestä sylikoirasta.
Minulla on ainakin ihminen, ja useampikin, paras ystävä.
Koiraan en vaihtaisi.......- roosasieppo
on taatusti joku muu kuin koira.Olen hermoni menettänyt tuon koiran takia.Haisee pahalle ,haukkuu liikaa ja syö vaikka pikkukivet ,kun oikein heittää.Sängyn alla olevat villakoiratkin on ihanampia.
- kiki
roosasieppo kirjoitti:
on taatusti joku muu kuin koira.Olen hermoni menettänyt tuon koiran takia.Haisee pahalle ,haukkuu liikaa ja syö vaikka pikkukivet ,kun oikein heittää.Sängyn alla olevat villakoiratkin on ihanampia.
Tässä ketjussa näyttää olevan pelkästään koiran vihaajia. Ette ymmärrä koirsta mitään, mutta olette vaivautuneet esittämään asiattomia syytöksiä.
- Kakku
naapurin koira määrää sen, miten tällä kulmakunnalla nukutaan. Kun omistaja tuo sen ulos, herää kaikki. (tänä aamuna 6.30) Kiva herätä viikonloppunakin niinkuin töihin lähtisi. Louskutusta kestää sitten koko päivän iltaan asti. Kyllä siinä pikkuhiljaa alkaa niskavillat nousta pystyyn muillakin kuin koiralla.
- Kakku
Kakku kirjoitti:
naapurin koira määrää sen, miten tällä kulmakunnalla nukutaan. Kun omistaja tuo sen ulos, herää kaikki. (tänä aamuna 6.30) Kiva herätä viikonloppunakin niinkuin töihin lähtisi. Louskutusta kestää sitten koko päivän iltaan asti. Kyllä siinä pikkuhiljaa alkaa niskavillat nousta pystyyn muillakin kuin koiralla.
laittaa tuo edellinen "kiki":n kommentista.
- Onko koira potkaissut?
"Useaan kertaan muuttaneena ei oikein ystäväpiiri pääse kasvamaan.
Koitama näitä virtuaalijuttuja"
Tämän viestisi mukaan niitä ystäviä on, joten teepäs uusi galleriasivu.
Miksi allerginen ottaisi koiran?
Meillä koira ei tule edes sänkyyn istumaan, vaikka lapset yrittivät opettaa kun asuivat kotona. Murrosikäisille koira oli hyvä kuuntelija, onko väliä ymmärsikö koira, mutta ainakin nuolaisi itkuisia kasvoja.(Hyi kauheaa, bakteereita!).
Tarvitseeko koiran ymmärtää kokonaisia lauseita kun eivät kaikki ihmisetkään ymmärrä, tällä palstalla se on melko yleinen ilmiö.
Koira oppii paljon sanoja, jos haukkuu niin kun sanon EI, siihen loppuu. Jos koira räksyttää niin se on omistajan, sen luomakunnan valtiaan IHMISEN SYY, ei koiran.
Koira ulkoiluttaa minua aamuisin tunnin, mieheni tulee aikaisemmin töistä ja on myös tunnin koiran kanssa ulkona, illalla teemme yhteisen lenkin ja sen jälkeen koira menee omalle paikalleen nukkumaan eikä herätä öisin.
Kyllä koira minulle on paljon rakkaampi kuin moni turhantärkeä ihmisotus. Perheenjäsen.
Lapset ovat jo omilla poluillaan eikä koira edes nuku samassa huoneessa meidän kanssa, oven ulkopuolella kyllä, sillä hän on vahtikoira, collie.
Ilmeisesti toinen vastaaja ei tiedä, että koiran voi pestä! Meillä pestään likaiset tassut ja mahanalus aina kun tulemme sisälle, ei haise koira. Kerran vuodessa eläinlääkäri antaa rokotukset, poistaa mahdolliset hammaskivet (haiseva hengitys johtuu usein huonosti hoidetuista hampaista kuten ihmisilläkin).
Koiraa ei saa ottaa jos joku perheenjäsenistä inhoaa sitä, sekin pitäisi koiranvihaajien tietää. - ollikolli-63
Onko koira potkaissut? kirjoitti:
Meillä koira ei tule edes sänkyyn istumaan, vaikka lapset yrittivät opettaa kun asuivat kotona. Murrosikäisille koira oli hyvä kuuntelija, onko väliä ymmärsikö koira, mutta ainakin nuolaisi itkuisia kasvoja.(Hyi kauheaa, bakteereita!).
Tarvitseeko koiran ymmärtää kokonaisia lauseita kun eivät kaikki ihmisetkään ymmärrä, tällä palstalla se on melko yleinen ilmiö.
Koira oppii paljon sanoja, jos haukkuu niin kun sanon EI, siihen loppuu. Jos koira räksyttää niin se on omistajan, sen luomakunnan valtiaan IHMISEN SYY, ei koiran.
Koira ulkoiluttaa minua aamuisin tunnin, mieheni tulee aikaisemmin töistä ja on myös tunnin koiran kanssa ulkona, illalla teemme yhteisen lenkin ja sen jälkeen koira menee omalle paikalleen nukkumaan eikä herätä öisin.
Kyllä koira minulle on paljon rakkaampi kuin moni turhantärkeä ihmisotus. Perheenjäsen.
Lapset ovat jo omilla poluillaan eikä koira edes nuku samassa huoneessa meidän kanssa, oven ulkopuolella kyllä, sillä hän on vahtikoira, collie.
Ilmeisesti toinen vastaaja ei tiedä, että koiran voi pestä! Meillä pestään likaiset tassut ja mahanalus aina kun tulemme sisälle, ei haise koira. Kerran vuodessa eläinlääkäri antaa rokotukset, poistaa mahdolliset hammaskivet (haiseva hengitys johtuu usein huonosti hoidetuista hampaista kuten ihmisilläkin).
Koiraa ei saa ottaa jos joku perheenjäsenistä inhoaa sitä, sekin pitäisi koiranvihaajien tietää.Koiramme on sekarotuinen 4v uros suomen pystykorvan näköinen..
Minä annan sen haukkua vieraat pihasta ja naapurin kissan jos hän kadulla kulkijaa haukkuu niin hän vain miehisyyttään korostaa..
Tämän viimeisen sanoi eläinlääkäri mulle..
Ja annan haukkua..haukulla on nimittäin eri sävy haukkuuko se kissaa vai meille tulleita vieraita..
Viisaskin on, tottelee ja ymmärtää varmaan mun ajatuksetkin..Koiraa seuraamalla huomaa sen käytöksen muuttuvan jos joku perheenjäsen on pidempään pois kotoa,ikäänkuin hän kaipaisi puuttuvaa ja annas olla kun ollaan lähdössä johonkin..
En tiedä aistiiko koira vai ymmärtääkö puheista..
Luokseni tulee usein pelkästä katseestani..
Oiva koira se on..:)) - leila-mlä
Onnittelut sille koiralle, jonka ei ole tarvinnut tuhlata rakkauttaan ja hellyyttään sinunlaisellesi ihmiselle.
- Goldie
Mulle ne on kaikki tärkeitä sekä ihmiset että koirat(-ni. ja kyllä ne hyppäävät viereeni nukkuu, jos mies ei satu olee paikalla, eikä mua kuvota yhtään! Petivaatteet kestää nääs pesut. Päinvastoin.. tiedän että ne välittävät minusta ja haluavat olla lähelläni, vaikka oisin ollut juuri oikein äkäsellä päälläkin, ne koirat ovat minun tosi ystäviä ja saavat nukkua kanssani, jos haluavat... ja kyllä ne ymmätävät puhetta, sen oon huomannut, vaikka ei ne tietysti kaikkea mitenkään voi ymmärtää, mut sen nyt ainakin mitä erikseen niille sanon. piste. :)
- Goldie
roosasieppo kirjoitti:
antaa se koira rakastavampiin käsiin? Ei sen puoleen, käyhän se räksytys meilläkin välillä hermoille ja karvaa riittää ja ulon-hajua, mut sen olen tiennyt jo koiran hankkiessani. (eka koira oli meillä kun olin 6v.)Mutta on niistä niin paljon iloakin! Nillä ei ole muuten vaatteita joita pitäis pestä, ne ei levittele tavaroita ympäriinsä, mitä nyt jonkun pallon tai puruluun, ne ei vaadi muuta kuin liikuntaa ja vähän hellyyttä.. eikä ne hauku sinua, eivät osaa juoruta tai muuten kieroilla, ne pitävät sinusta! -olit sit millainen olit...
- Goldie
ollikolli-63 kirjoitti:
Koiramme on sekarotuinen 4v uros suomen pystykorvan näköinen..
Minä annan sen haukkua vieraat pihasta ja naapurin kissan jos hän kadulla kulkijaa haukkuu niin hän vain miehisyyttään korostaa..
Tämän viimeisen sanoi eläinlääkäri mulle..
Ja annan haukkua..haukulla on nimittäin eri sävy haukkuuko se kissaa vai meille tulleita vieraita..
Viisaskin on, tottelee ja ymmärtää varmaan mun ajatuksetkin..Koiraa seuraamalla huomaa sen käytöksen muuttuvan jos joku perheenjäsen on pidempään pois kotoa,ikäänkuin hän kaipaisi puuttuvaa ja annas olla kun ollaan lähdössä johonkin..
En tiedä aistiiko koira vai ymmärtääkö puheista..
Luokseni tulee usein pelkästä katseestani..
Oiva koira se on..:))Mun naapurin mummeli sano et sehän on koiran virka se haukkuminen, kun pyysin anteeksi et nää haukkuu kans joka ohikulkijan (kuin niit riittääkin kokopäiväks niit ohikulkijoita? -vähän syrjäseudul asun).ja mummeli sano myös et hän silloin tällöin pysähtyy oikein keskustelee sen kanssa.. Mut silloin mulla oli vaan yksi... nyt useampi. mahtaako ajatella enää samoin? se on mietityttänyt, kun nää haukkuukin nyt kuorossa, niin et minultakin meinaa välis pinna palaa ja haen ne sit sisälle et naapurit ei häiriintyis. Tosin vierusnaapurikin hankki taannoin koiran, mut komentavat sen heti hiljaiseks, jos se herkee haukkumaan meidän koiria. (ne kisaavat keskenään aidan läpi, ainakin niil näyttää olevan hauskaa), jotenkin tuntuu et meidän koirien haukunta häiritsee heitä...?? (sit on tää mieheni koira, joka muuten just tuli viereeni ja vinkasi ihan selvästi: "vettä"! -kupit oli tyhjät ja annoin vettä, mitä heti juomaan, -eli puhua osaavat! ai niin, se koira on kookkaampi ja sen haukunta tietysti möreämpi ja kaikuvampi,,,, oon jo ootellu et koska joku tulee sanoo jotain? No ainakaan tää ei ole kerrostalo ja on noita haukkuvia koiria täs naapuristossa aika paljon muitakin, joten haukkukoot! Niin ja mun koirat eivät päästä ketään sisälle tai ees pihalle, ilmoittamatta siitä mulle tosissaan.. varsinki ku mieheni (miesyst.kihlattuni) tulee ja joskus oon leikkiny nukkuvani (aamulla), niin nää hyväkkäät haukkuvat minkä kerkiävät ja jos en vieläkää tokene hereille, niin hyppäävät päälleni haukkumaan ja tassulla kasvoihini huitomaan ja herkeevät vasta kun sanon jotain, esim "joo joo kuulin/huomasin jo" si ne vast on hiljaa. Ihanat koirukset mulla on! =)
- mekatron
Onko koira potkaissut? kirjoitti:
Koiraa ei saa ottaa jos joku perheenjäsenistä inhoaa sitä, sekin pitäisi koiranvihaajien tietää.että täytyy rukata tuota galleriaa.
Ystäviä on tullut, tämänkin palstan kautta.
He ovat kylläkin aivan inhimmillisiä ihmisiä, eivät koiria.
Eivät ole koirat kirjoitelleet liiemmin tällekään palstalle, vaikka kuinka viisaita olisivat :)) .
En vihaa koiria, pidän monestakin heikäläisestä, niiden käyttäytyminen on aivan isännän ja emännän ansiota (tai ansiottomuutta).
Koira on luontokappale, joka elää vaistonsa varassa ja jos se koulutetaan kunnolla, se hoitaa hommansa.
Koiran omistajia on monenlaisia, sinä vaikutat olevan sieltä järkevämmästä päästä.
Kuten mainitset, koiran käyttäytyminen riippuu ihmisestä.
Mutta miten esimerkiksi nuo varhaiset herätykset viikonloppuinakin soisi anteeksi sen räkyttävän rakin omistajalle.
Siinä eivät puheet auta. - Pirre*
haluaisi koiraa sänkyyni...hyh...kirppuja ja karvaa...:/
Meillä on aina ollut koira, minulta tosin ei ole kukaan kysynyt haluanko minä koiran, se on vain ilmaantunut meille mieheni metsästyksen takia tai varjolla..:)
Kissat olemme ottaneet aina lastemme toivomina ja nyt viimeksi perimme sellaisen..:) - Puhutko nyt
Goldie kirjoitti:
Mulle ne on kaikki tärkeitä sekä ihmiset että koirat(-ni. ja kyllä ne hyppäävät viereeni nukkuu, jos mies ei satu olee paikalla, eikä mua kuvota yhtään! Petivaatteet kestää nääs pesut. Päinvastoin.. tiedän että ne välittävät minusta ja haluavat olla lähelläni, vaikka oisin ollut juuri oikein äkäsellä päälläkin, ne koirat ovat minun tosi ystäviä ja saavat nukkua kanssani, jos haluavat... ja kyllä ne ymmätävät puhetta, sen oon huomannut, vaikka ei ne tietysti kaikkea mitenkään voi ymmärtää, mut sen nyt ainakin mitä erikseen niille sanon. piste. :)
niistä ihmisistä vai koirista pelkästään,no onhan noita nuoleskelijoita meissä ihimisissäkin;D
- puskis
Goldie kirjoitti:
Mitäs miehesi tuosta sanoo?
- koirankirppuja
Pirre* kirjoitti:
haluaisi koiraa sänkyyni...hyh...kirppuja ja karvaa...:/
Meillä on aina ollut koira, minulta tosin ei ole kukaan kysynyt haluanko minä koiran, se on vain ilmaantunut meille mieheni metsästyksen takia tai varjolla..:)
Kissat olemme ottaneet aina lastemme toivomina ja nyt viimeksi perimme sellaisen..:)ja sunkin sängyssäs mönkiin miljoonia pölypunkkeja vaikka ei oliskaan koiraa.
- että se ei oo sen
Kakku kirjoitti:
koiran syy. Tyhmät ihmiset hankkii asutuskeskuksiin jotain metsästys tai vahtikoiria jotka ulisee ja haukkuu kaiken aikaa. Syy on ihmisen eikä sen koiran.On paljo rotuja jotka ei hauku just yhtään. Miks ihmisten pitää ottaa sellasia haukkuvia koiria.Sun naapuris on tyhmä.
- Pirre*
koirankirppuja kirjoitti:
ja sunkin sängyssäs mönkiin miljoonia pölypunkkeja vaikka ei oliskaan koiraa.
syystä vain en tykkää ajatuksesta eläimestä samassa sängyssä, eläimellinen mieluummin.../
- Marion.T
Pirre* kirjoitti:
syystä vain en tykkää ajatuksesta eläimestä samassa sängyssä, eläimellinen mieluummin.../
sängyssä nuku.
En koskaan ole päästänyt sitä sinne, ulkona terassilla mulla on iso sohva jossa makailen ja teen ristikkoa, silloin koira usein tulee mahan päälle makaamaan, siihen sohvalle olen sen antanut mennä.
Sisällä se ei mene sohville.
Sillä on häkki eräässä huoneessa ja pehmeä peti siellä, ja se on sen nukkumapaikka. Eihän häkin ovi koskaan kiinni ole, se saa kulkea niinkuin itse tykkää.
Kisojen takia häkki hommattiin, että pystyi jättämään koiran välillä itsekseen kisapaikalle, kun käväisi syömässä tai juomassa jotakin.
Häkki on muutenkin hyvä paikka, varsinkin pentukoira olisi hyvä opettaa olemaan myös häkissä, silloin ei tule niin paljon tuhoa aikaseksi kun koira on yksin.
Ja jo turvallisuuden takia, koira helposti hyppää hellaa vasten, ja saattaa kääntää levyt päälle, silloin on jo tulipalon vaara olemassa. Samoin koira voi kalvaa sähköjohtoja ja syödä mattoja, kuten tyttäreni koira tekee edelleen :)) Sitä pahaa puolta siitä ei ole pystytty kouluttamaan pois.
Sen vuoksi hänen tuholaiskoiransa on häkissä kun joutuu olemaan yksin kotona, toinen koira on vapaana, se ei tee mitään pahaa.
Häkin päälle peite niin koira tuntee olonsa turvalliseksi ja yleensä nukkuu sen ajan kun on yksin.
Ulkohäkkejä en suosittele kenellekkään, yleensä koirat haukkuvat siellä aina.
Metsästyskoiria pidetään häkeissä, ja ulina on kyllä melkoinen...
- KetoNeilikka
Sanoisin että koira on ihmisen uskollisin ystävä. Yksinäiselle ihmiselle on paras ystävä. Meitä on niin moneksi.., eiköhän koira ole vähän kuin omistajansa!
- marjakaki
ovat aivan hirveitä ,koska vika on narun toisessa päässä.Koira ihminen ei tajua miltä kuullostaa jatkuva haukkuminen ynnä muu ulina.Ei edes lapsille sallita moista käytöstä.
- kaikki koirat
marjakaki kirjoitti:
ovat aivan hirveitä ,koska vika on narun toisessa päässä.Koira ihminen ei tajua miltä kuullostaa jatkuva haukkuminen ynnä muu ulina.Ei edes lapsille sallita moista käytöstä.
hauku,ja eikö ole parempi,jos on edes koira ystävänä?
- Goldie
marjakaki kirjoitti:
että kyllä me koiraihmiset se varmasti tajutaan että se haukkuminen voi käydä koirattomien ja koiranvihaajien hermoille, kun se käy välist meidän oikeiden koiraihmistenkin hermoille. Mun hermoille käy myös kaiken maailman autolla ohiajavat nuoret musa niin täysillä että astiat helisee kaapissa! IM ECHT! ja muut k.. päät myös, eikä niist kuitenkaan valiteta missään palstoilla, kun ei niitä saada ehkä kiinni???
- merliNelli
tuosta mieleen...usein koira ja omistaja muistuttavat yllättävän paljon toisiaan:)
Kävelytyyli, käyttäytyminen tai ulkoinen olemus..:)
Tuvassa temmeltää tällä hetkellä energinen pitkäkarva pikkuneiti ja käytöstapoja yrittää opettaa maitoparta vanhaherra:)
Surullista kuitenkin on, että usein koira otetaan ehkä väärin perustein...kun naapurillakin on, tai oman egon pönkittämiseen, vasikankokoinen vahti yksiöön...Löytyvät myöhemmin myynnistä pitovaikeuksien vuoksi:(
Koirasta ja ihmisestä voi tulla ikuiset ystävät, mutta kaikki ihmiset eivät sovellu koirien omistajiksi. - Koiraihminen**
marjakaki kirjoitti:
suurin osa koirista ei hauku kaiken aikaa, älä yleistä.
- Koiras
merliNelli kirjoitti:
tuosta mieleen...usein koira ja omistaja muistuttavat yllättävän paljon toisiaan:)
Kävelytyyli, käyttäytyminen tai ulkoinen olemus..:)
Tuvassa temmeltää tällä hetkellä energinen pitkäkarva pikkuneiti ja käytöstapoja yrittää opettaa maitoparta vanhaherra:)
Surullista kuitenkin on, että usein koira otetaan ehkä väärin perustein...kun naapurillakin on, tai oman egon pönkittämiseen, vasikankokoinen vahti yksiöön...Löytyvät myöhemmin myynnistä pitovaikeuksien vuoksi:(
Koirasta ja ihmisestä voi tulla ikuiset ystävät, mutta kaikki ihmiset eivät sovellu koirien omistajiksi.Miten siitä voi saada ikuisen ystävän? Sehän kuolee! Koirat lopetetaan, eikä anneta niiden edes kuolla luonnollista kuolemaa. Sitten on kaikenmaailman hautausmaita, missä niiden muistoa käydään palvomassa, kun ne on ensin tapettu.
- Ei -fiili
Koiraihminen** kirjoitti:
suurin osa koirista ei hauku kaiken aikaa, älä yleistä.
me emme ole koprofiilejä.
Mitä hirveätä yleensä missään liassa ja sotkussa on? Kyllä se koiran kuten minkään muun eliön paska ei kuulu ihmisten kenkiin, vaatteisiin, huoneisiin, muihin välineisiin (pyörät, autot...).
On tosin sellaisiakin sairaita, jotka tykkäävät kieriskellä paskassa, mutta heidät pitäisi jotenkin saada ymmärtämään, etteivät KAIKKI ole samanlaisia.
Olisi edes hygienian alkeista jonkinlainen käsitys!
Koira muuten syö mm ihmispaskaa ja kieriskelee mädän variksenraadon päällä saadakseen mieleisensä aromit turkkiinsa. Olen nähnyt! - merliNelli
Koiras kirjoitti:
Miten siitä voi saada ikuisen ystävän? Sehän kuolee! Koirat lopetetaan, eikä anneta niiden edes kuolla luonnollista kuolemaa. Sitten on kaikenmaailman hautausmaita, missä niiden muistoa käydään palvomassa, kun ne on ensin tapettu.
ikuisen ystävän siihen asti kunnes on aika hyvästellä.Tuo luonnolliseen kuolemaan takertuminen nyt on vähän lapsellista..Onhan se luonnollinen kuolema, jos koira ei vanhuuttaan esim.pysty syömään ja nääntyy nälkään.Ainakaan itse en pystyisi sellaista vierestä seuraamaan vain siksi, että ystäväni kokisi luonnolisen kuoleman.
Lemmikkien hautausmaat ovat yhtä oikeutettuja kuin ihmistenkin ja se mitä kukakin haluaa palvoa on jokaisen oma asia.Toisaalta koska lemmikit yleistyvät jatkuvasti, on ihan hyvä olla yhtenäinen paikka jonne ne voidaan haudata.
- koira
on parempi ystävä ja hallitsee hyvän käytöksen paremmin kuin nämä tänne kaunojaan kaatavat ihmiset. Oletteko koskaan kuullut koirasta joka olisi uskoton kotiväelleen? Entä koirasta joka tulisi kännissä kotiin joka ilta? Entä koirasta joka vainoaisi tuntemattomia nimimerkkejä netissä?
- koirankin kaveri
ihmisille sopii koira paremmin ystäväksi, joillekin taasen ihminen.
Mutta elukka on elukka.
Sinua on epäonnistanut ihmisen kanssa, osanottoni.
- on kissa!
Helppohoitoisempi,vaaraton ja helppo saada kissavahti tarvittaessa, koska matkustelen paljon en voisi koiraa muutenkaan hankkia.
- miunkin
:) miau~mjau
- hankkii
miunkin kirjoitti:
:) miau~mjau
vain häirikkö, ei muut.
Kun ei itse ehdi haukkua toisia ihmisiä mielestään riittävästi, ei aiheuttaa jatkuvaa täysin tarpeetonta ja häiritsevää meteliä, kun ei itse viitsi tai ehdi tahria toisten ihmisten ympäristöä kuseen ja paskaan, otetaan järjetön luontokappale tekemään nämä asiat. Ja se tekeekin nämä; uskollisesti, väsymättä, kaikkina vuorokauden aikoina.
Sitten on vielä nämä eläimeen sekaantujat ja itsensä nuolettajat oma koiranomistajaryhmänsä.
Meneehän sen elukan ruokintaan ainakin sama määrä rahaa kuin pienempituloisen omaan elämiseen, mutta mitä siitä? Pääasia, että häirikkö saa mielihalunsa tyydytettyä.
Täällä nauretaan Intian pyhille lehmille, mutta ei huomata että täällä samassa asemassa on yksi surkeimmista luontokappaleista - koira! Lehmästä saa sentään maitoa, lihaa saisi molemmista (taitaa koira vain maistua siltä mitä syö, paskaakin!), samoin nahkaa. Ostaisin minäkin sellaiset pitkävartiset koirannahkakinttaat kuin 50 v sitten oli tavallista, mutta mistään en ole löytänyt.
Kaukoidässä koiria syödään ja on niitä syöty täälläkin. Kaukoidässä ruuaksi tulevat koirat kidutetaan kuoliaiksi. Kostoksi sen elinaikanaan tekemästä kiusasta? - tuonkin viestin
hankkii kirjoitti:
vain häirikkö, ei muut.
Kun ei itse ehdi haukkua toisia ihmisiä mielestään riittävästi, ei aiheuttaa jatkuvaa täysin tarpeetonta ja häiritsevää meteliä, kun ei itse viitsi tai ehdi tahria toisten ihmisten ympäristöä kuseen ja paskaan, otetaan järjetön luontokappale tekemään nämä asiat. Ja se tekeekin nämä; uskollisesti, väsymättä, kaikkina vuorokauden aikoina.
Sitten on vielä nämä eläimeen sekaantujat ja itsensä nuolettajat oma koiranomistajaryhmänsä.
Meneehän sen elukan ruokintaan ainakin sama määrä rahaa kuin pienempituloisen omaan elämiseen, mutta mitä siitä? Pääasia, että häirikkö saa mielihalunsa tyydytettyä.
Täällä nauretaan Intian pyhille lehmille, mutta ei huomata että täällä samassa asemassa on yksi surkeimmista luontokappaleista - koira! Lehmästä saa sentään maitoa, lihaa saisi molemmista (taitaa koira vain maistua siltä mitä syö, paskaakin!), samoin nahkaa. Ostaisin minäkin sellaiset pitkävartiset koirannahkakinttaat kuin 50 v sitten oli tavallista, mutta mistään en ole löytänyt.
Kaukoidässä koiria syödään ja on niitä syöty täälläkin. Kaukoidässä ruuaksi tulevat koirat kidutetaan kuoliaiksi. Kostoksi sen elinaikanaan tekemästä kiusasta?kirjoittajaa "parhaana ystävänänne".
- Ilman yhtään
Mikä se on?
Tuoko häirikköelukka? EI VARMASTI! - Taatto
Hirvi ja kukko. Lehmä ja jänis. Skorppari ja ronsu. Ja niin edelleen.
- ihmijä
koiraa korostetaan mausteilla. Grillattua koipea ja rintalihasta. Nam nam?
- lähtöön
löytyy kyllä porukkaa, kai olet kuullut, että on ihmissyöjiäkin.
- tänne kirjoittavista
lähtöön kirjoitti:
löytyy kyllä porukkaa, kai olet kuullut, että on ihmissyöjiäkin.
ei taida totta vie olla muuhun kuin pataan pantavaksi.
- Marion.T
ja yllätyin tuosta koiravastaisuudesta mikä täälläkin paljastui.
Olen kouluttanut koiria noin 15 vuotta, ja tehnyt paljon työtä nimenomaan pelastuskoirien kanssa.
Oma koirani on pelastanut muutaman eksyneen marjastajan, ja valitettavasti myös löytäyt kuolleena muutaman ihmisen.
Koira on eläin joka on koulutettava kunolla, ja se ei saa häiritä haukunnallaan ketään, se ei saa mennä vieraiden ihmisten luo ilman lupaa ja se ei saa millään tapaa häiritä eikä sotkea ympäristöänsä.
Meissä koiranomistajissa lötyy laidasta laitaan kaiken näköista tallajaa, jotkut eivät kasvata isojakaan koiriaan lainkaan, ja silloin on selvä että koira voi olla jopa vaarallinen.
Koira tarvitsee selvät säännöt, ja koira on erittäin helppo noihin sääntöihin opettaa, jos ensin itse opettelee sen, miten koiraa on kuolutettava.
Mielestäni jokaisen koiraa havittelevan pitäisi käydä jonkinlainen kurssi siitä, miten koira on koulutettava, ja kenneleiden jotka koiria kasvattavat, olisi tarkkaan katsottava kenelle koiriaan myyvät.
Suurin osa kenneleistä tekeekin näin, mutta aina on niitä pentutehtailijoita, jotka vain rahankiilto silmissään kasvattavat koiria välittämättä niiden luonnevioista, tai mahdollisista sairauksista.
Minulla makaa nyt jaloissani kaksi koiraa, toinen oma koirani ja toinen tyttäreni koira joka on muutaman päivän hoidossa, tytön ollessa koiraleirillä nuoremman koiransa kanssa.
Nämä molemmat ovat vanhoja pelastuskoiria, ja tottelevat pienintäkin liikettäni, edes sanoja ei välttämättä tarvita.
Te koiranvihaajatkin varmasti olisitte tyytyväisiä jos eksyttyänne tuo vihaamanne eläin pelastaisi teidät kuolemasta nälkään ja kylmään metsässä.
Etsinnässä on aina mukana poliisi meidän ja koiriemme kanssa, ja kun tiedämme että ihminen on mennyt metsään aseen kanssa, uhaten tappaa itsensä, on tilanne joskus myös vaarallinen - nuo koirat tekevät arvokasta työtä.
En missään tapauksessa puolusta niitä jotka antavat koiransa käyttäytyä huonosti ja häiritä muita ihmisiä. Meidän koiranomistajien on ymmärrettävä se asia, että se ihana rakas koira ei välttämättä ole toisten mielestä kovinkaan ihana.
Ja että me pidämme koiramme sillä tavalla ettei siitä ole mitään häiriötä kenellekään.
Ongelmana on ne ihmiset jotka ottavat ison koiran ensimmäiseksi koirakseen ja sitten jättävät sen aivan kouluttamatta, joko laiskuuttaan tai sitten kiinnostuksen puutteesta, tai yksinkertaisesti eivät edes ymmärrä, mitä koiranomistajan vastuuseen kuuluu.
Ja haukkuvat koirat EIVÄT kuulu kaupunkialueelle, eikä maallakaan saisi antaa metsästyskoirien ulvoa kaiken yötä, ellei sitten asu 10 kilometrin päässä lähimmästä asutuksesta.
Koiraroduissa on paljon niitä jotka eivät juurikaan hauku, ja joitakin jotka eivät hauku lainkaan.
Edellinen koirani joka oli Dalmatialainen haukkuin kerran elämässään ja senkin silloin kun vahingossa jätin sähkölevyn päälle ja jotakin paperia oli levyn vieressä ja paperi syttyi palamaan - olin terassilla ottamassa aurinkoa, ja nuorimmaiseni nukkui päiväuniaan sisällä, voi vain kuvitella mitä olisi tapahtunut jos koira ei olisi varoittanut...
Kyllä syy on AINA narun ihmispäässä jos koira käyttäytyy huonosti. Koiria on turha vihata, ne käyttäytyvät juuri siten kun omistaja antaa niiden käyttäytyä.
Ja todellakin - koira kasvattaa lasta ja aikuistakin ihmistä hyvin paljon, se on toveri, uskollinen ystävä, suojelija ja huomaa heti jos olemme masentuneita tai sairaita. Sen uskollisuus ylettyy vielä siihenkin asti kun sen elämä alkaa olla loppumetreillä.
Ja jos me todella rakastamme koiraamme, on meidän myös osattava luopua siitä, kun se aika tulee - koiran ei saa antaa kärsiä turhaan.
Kun edellinen koirani halvaantui, ja tuli sen lopetuspiikin aika, niin koira kyllä tiesi mitä oli tulossa. Itse en pystynyt olemaan paikalla vaan mieheni ja poikani olivat mukana kun eläinlääkäri tuli kotiin lopettamaan koiran.
Kora oli nuollut pokani kättä ihan siihen asti kun nukkui pois.
Itse olin kissani lopetuspiikillä, ja päätin että kun nykyisen koirani aika tulee, olen paikalla, vaikka sitten ison paketin nenäliinoja tarvitsenkin....
Kaikille koiraihmisille - opettakaa koiranne käyttäytymään niin, että se ei häiritse muita, silloin myös nuo koiranvihaajat vähenevät.
Myönnän että jos naapurissani asuisi ihminen joka antaisi koiransa ulvoa kaiken yötä, ottaisin kyllä kunnolla puhutteleen tämän tyypin. Ja varmasti hermostuisin siihen ulinaan.
Ymmärräm myös niitä ihmisiä, jotka ovat joutuneet tämän koiratettorismin uhreiksi, mutta syy ei ole koiran vaan sen omistajan...Hieno kirjoitus Marion. Eipä tuohon ole mitään lisättävää.
Kyllä eläimillä on terapeuttinen vaikutus. Omista lapsista olen huomannut miten äänensävy muuttuu kun he höpöttelevät koiralle. Niin kauniita ja lempeitä sanoja.- Taatto
Mariet kirjoitti:
Hieno kirjoitus Marion. Eipä tuohon ole mitään lisättävää.
Kyllä eläimillä on terapeuttinen vaikutus. Omista lapsista olen huomannut miten äänensävy muuttuu kun he höpöttelevät koiralle. Niin kauniita ja lempeitä sanoja.Koira tekee myös tyhmästä ihmisestä vieläkin tyhmemmän. Olen sivusta seurannut kuinka eräskin täti kutsuu koiriaan lapsikseen ihan nimillään ja höpöttää niille aivan ihmisellekin käsittämättömiä juttuja.
Tuli tässä yhteydessä mieleeni pari luontopolulla vastaan tullutta tapausta. No, kohtasin "koiraihmisen", joka minut huomatessaan sano koiruudelleen, että varo ja otti koiran syliinsä. En voinut muuta kuin nauraa, minuako varoa täytyy, näytinkö siltä kuin olisin juuri ollut aikeissa rökittämään mokomaa . Toinen kohtaamisen huippuhetki oli kun "koiraihminen" minut kohdatessaan kumartui antamaan koiruudelle jonkun makupalan, ikäänkuin kiinnittääkseen koiran huomion minusta pois. Aika kummallisiä manööverejä, tosin en tiedä koiran kasvatuksesta mitään, saattaahan nuo olla ihan normaaleja ihmisen ja koiran välisiä juttuja. - Marion.T
Taatto kirjoitti:
Koira tekee myös tyhmästä ihmisestä vieläkin tyhmemmän. Olen sivusta seurannut kuinka eräskin täti kutsuu koiriaan lapsikseen ihan nimillään ja höpöttää niille aivan ihmisellekin käsittämättömiä juttuja.
Tuli tässä yhteydessä mieleeni pari luontopolulla vastaan tullutta tapausta. No, kohtasin "koiraihmisen", joka minut huomatessaan sano koiruudelleen, että varo ja otti koiran syliinsä. En voinut muuta kuin nauraa, minuako varoa täytyy, näytinkö siltä kuin olisin juuri ollut aikeissa rökittämään mokomaa . Toinen kohtaamisen huippuhetki oli kun "koiraihminen" minut kohdatessaan kumartui antamaan koiruudelle jonkun makupalan, ikäänkuin kiinnittääkseen koiran huomion minusta pois. Aika kummallisiä manööverejä, tosin en tiedä koiran kasvatuksesta mitään, saattaahan nuo olla ihan normaaleja ihmisen ja koiran välisiä juttuja.on jokin pikkuinen koirulainen, niin yleensä se haukku on juuri tuollainen lellitty lemmikki.
Ihminen voi tosiaankin rakastaa koiraa yli kaiken, varsinkin jos hänellä ei ole muuta ystäväpiiriä.
Onko siinä sitten jotain pahaa, koirahan antaa monelle vanhukselle sen syyn lähteä ulos kävelemään.
On todettu että vanhukset joilla on jokin lemmikkieläin elävät pidemmän ja onnellisemman elämän, ja sairastavat vähemmän kuin ihan yksin olevat.
Pieni sylikoira on tietenkin vaarattoman näköinen, mutta usein juuri ne lellityt hiiren kokoiset koirulaiset ovat hyvin peroonallisia ja pahansisuisia :))
Chihuahua joka on vähän hiirtä isompi roikkui puntissani kiinni niin sisukkaasti että en meinannut millään siitä eroon päästä:))
Mummeli voivotteli vieressä että mamin pikku kulta miten sinä nyt noin tuhmasti käyttäydyt, ei se tilanne silti tehnyt minusta koiranvihaajaa.
Koira oli sisukas pikku paholainen, joka puolusti emäntäänsä vaikka henkensä kaupalla.
Kai se ajatteli että olen uhka rakkaalle emännälle:))
Mutta jos saksanpaimenkoira tekisi tuon saman, niin siinä olisi jo pahemmat vauriot kuin hampaanjäljet farkunpuntissa.
Siksi jokaisen ON KOULUTETTAVA koiransa niin ettei se tuota häiriötä tai vaaraa ympäristölleen - ei koira ole kuitenkaan mikään ihmisiä vaaniva peto.
Ihminen tekee koirasta vihaisen ja mistä tahansa rodusta tulee vihainen huonolla käsittelyllä.
Ja jos koiralla on luonnehäiriö, eikä paraskaan koulutus auta, niin silloin on sen piikin paikka.
Tuo pikku chihuahua ei kyllä ole vaaraksi kenellekään, sen koko tekee siitä suhteellisen vaarattoman, mutta kouluttamalla myös pieni koira oppii käytöstapoja:))
Lellimällä koirasta ei tule koskaan hyvin käyttäytyvää. Kuten lapsetkin koirat tarvitsevat selvät säännöt, joista ei saa kertaakaan lipsua.
Rakastamme lapsiamme ja koiriamme vaikka annammekin heille selvät rajat.
Koira on laumaeläin ja ihmisten laumassa sen paikka on alimmaisena. Näin koirakin on onnellinen kun se tietää paikkansa. Taatto kirjoitti:
Koira tekee myös tyhmästä ihmisestä vieläkin tyhmemmän. Olen sivusta seurannut kuinka eräskin täti kutsuu koiriaan lapsikseen ihan nimillään ja höpöttää niille aivan ihmisellekin käsittämättömiä juttuja.
Tuli tässä yhteydessä mieleeni pari luontopolulla vastaan tullutta tapausta. No, kohtasin "koiraihmisen", joka minut huomatessaan sano koiruudelleen, että varo ja otti koiran syliinsä. En voinut muuta kuin nauraa, minuako varoa täytyy, näytinkö siltä kuin olisin juuri ollut aikeissa rökittämään mokomaa . Toinen kohtaamisen huippuhetki oli kun "koiraihminen" minut kohdatessaan kumartui antamaan koiruudelle jonkun makupalan, ikäänkuin kiinnittääkseen koiran huomion minusta pois. Aika kummallisiä manööverejä, tosin en tiedä koiran kasvatuksesta mitään, saattaahan nuo olla ihan normaaleja ihmisen ja koiran välisiä juttuja.Naurattaa tuo sinun kommenttisi *Koira tekee myös tyhmästä ihmisestä vieläkin tyhmemmän* :)). Kyllähän se ulkopuolisesta varmaan näyttää ja kuulostaa hassulta kun koiralle höpsötellään. Eläinrakkaalle vaan tulee tuollanen tarve höpöttää kuin lapselle. Ja koirakin tuosta äänensävystä tykkää, heiluttaa iloisesti häntäänsä :).
- vihaavat
yleensä kaikkea muutakin, tarkoituksena vain määräillä muiden elämästä ja tavoista omaa pahaa oloa lievittääkseen.
- Taatto
vihaavat kirjoitti:
yleensä kaikkea muutakin, tarkoituksena vain määräillä muiden elämästä ja tavoista omaa pahaa oloa lievittääkseen.
Tunnen tosi koiranvihaajan, eikä hän vihaa minua, eikä edes määräile elämääni. Voitko kuvitella. Hän on tosi riemastuttava ihminen, eikä kätke hyvää oloaan.
- Taatto
Mariet kirjoitti:
Naurattaa tuo sinun kommenttisi *Koira tekee myös tyhmästä ihmisestä vieläkin tyhmemmän* :)). Kyllähän se ulkopuolisesta varmaan näyttää ja kuulostaa hassulta kun koiralle höpsötellään. Eläinrakkaalle vaan tulee tuollanen tarve höpöttää kuin lapselle. Ja koirakin tuosta äänensävystä tykkää, heiluttaa iloisesti häntäänsä :).
Eihän nämä koiruudet mitä täällä harrastetaan niin kovin vakavia ole, mutta voihan ihmiset koiran ottaa hyvinkin vakavasti. Enemmänkin hyväntahtoisesti hymyillen suhtaudun ihmisen ja koiran symbioosiin.
- ejk
Tuli mieleeni kun Marionin koira haukkui silloin kun tilanne kotona oli hälyyttävä.
Meillä kävi samoin. Useasti laitoin illalla sähköuunin hyvin miedolle ja sinne hautumaan uunipuuron aamuksi.
Kerran sitten oli käynyt niin, että uuni oli alkanut kuumeta pikkuhiljaa lisää ja lisää eli oli mennyt rikki.
Neljä ihmistä nukkui mistään tietämättömänä, mutta collie tuli sänkyni viereen ja vinkui, ei haukkunut kun sisällä siihen ei ollut lupa. Lopulta hermostuin, nousin istumaan sängylleni ja koko huone (ja muutkin huoneet)oli täynnä savua.
Koiralla oli tapana yöllä käydä hiljaa katsomassa kaikkien sängyn vieressä, että kaikki on hyvin, minä joskus heräsin hänen tuijotukseen ja kun liikahdin, meni koira tyytyväisenä nukkumaan. Toiset eivät olleet (siis eivät enää asu kotona, paitsi mieheni tietenkin) niin herkkäunisia.
Koira oli kulkiessaan ollut tietenkin korkeammalla kuin sängyt ja tiesi, että jotain on nyt pahasti vialla.
Raahasimme lapset, silloin 14-, 15-, ja 17-vuotiaan ulkoeteiseen puolipökertyneinä; itse eivät pystyneet kävelemään. Heidän huoneensa oli lähempänä keittiötä kuin meidän. Uuni kiinni ja ikkunat ja ovet auki, pakkasta oli paljon. Lapset veimme terveyskeskukseen ja heillä todettiin häkämyrkytys, olivat tarkkailussa vuorokauden. Me aikuiset selvisimme kotona.
Monesti olen ajatellut, että ilman rakasta paimenkoiraamme voisimme kaikki olla vainaita.
Vähän muuta nyt. Meidän nyt jo iäkäs koiramme ei ole koskaan ulostanut naapureitten pihoihin, sillä metsäkin on olemassa! Pieni oma läntti heti talomme takana joten sinne viemme koiran ensiksi tarpeilleen ja sitten vasta lenkitämme muualla. Varalla on tietenkin aina pussi jos sattuisi vahinko käymään.
Kerran kävi kun olimme pitkällä marjaretkellä ja tietenkin koirakin sai syömistä. Mokoma väänsi pienen kasan ja minä otin sen heti pussiin ja olin viemässä roskiin. Silloin tapauksen nähnyt mies ryntäsi huutamaan: "Vie se hurttas metsään paskalle." Olin hämmästyksestä hetken sanaton ja jätöspussi kädessäni menin miehen luo ja sanoin, että nyt tekisi mieleni pyyhkiä tällä naamasi. Yksi tapauksen nähnyt jäi sättimään miestä ja me jatkoimme kotiin.
Muutaman kerran on käynyt niin, että joku pikkukoira on hypännyt koiraamme vasten, purrut kirsusta ja silloin koiramme on näyttänyt kaikki hampaansa; koiran tapa varoittaa - vaan ei ole purrut takaisin.
Paljon ja kaikenlaista koiran omistajan elämässä tapahtuu. Ystävä se on, sanokoot muut mitä tahansa.
Vastuuttomat koiran omistajat ovat luku erikseen, mutta heistä on jo tässä ketjussa kirjoitettu paljon ja asiaa, en niitä ala toistella.
Se vielä, että jos koira häiritsee jatkuvasti haukkumisella ja varsinkin yöunta niin ei muuta kuin yhteys Eläinsuojeluvalvojaan niin koira saa uuden kodin jos omistaja ei välitä varoituksesta. Kyllä siinä varmaan menevät naapurien välit hankaliksi, mutta tuskin ne mitenkään loistokkaat ovat räksyttävän koiran omistajan kanssa entisestäänkään. - Marjaleena--
ejk kirjoitti:
Tuli mieleeni kun Marionin koira haukkui silloin kun tilanne kotona oli hälyyttävä.
Meillä kävi samoin. Useasti laitoin illalla sähköuunin hyvin miedolle ja sinne hautumaan uunipuuron aamuksi.
Kerran sitten oli käynyt niin, että uuni oli alkanut kuumeta pikkuhiljaa lisää ja lisää eli oli mennyt rikki.
Neljä ihmistä nukkui mistään tietämättömänä, mutta collie tuli sänkyni viereen ja vinkui, ei haukkunut kun sisällä siihen ei ollut lupa. Lopulta hermostuin, nousin istumaan sängylleni ja koko huone (ja muutkin huoneet)oli täynnä savua.
Koiralla oli tapana yöllä käydä hiljaa katsomassa kaikkien sängyn vieressä, että kaikki on hyvin, minä joskus heräsin hänen tuijotukseen ja kun liikahdin, meni koira tyytyväisenä nukkumaan. Toiset eivät olleet (siis eivät enää asu kotona, paitsi mieheni tietenkin) niin herkkäunisia.
Koira oli kulkiessaan ollut tietenkin korkeammalla kuin sängyt ja tiesi, että jotain on nyt pahasti vialla.
Raahasimme lapset, silloin 14-, 15-, ja 17-vuotiaan ulkoeteiseen puolipökertyneinä; itse eivät pystyneet kävelemään. Heidän huoneensa oli lähempänä keittiötä kuin meidän. Uuni kiinni ja ikkunat ja ovet auki, pakkasta oli paljon. Lapset veimme terveyskeskukseen ja heillä todettiin häkämyrkytys, olivat tarkkailussa vuorokauden. Me aikuiset selvisimme kotona.
Monesti olen ajatellut, että ilman rakasta paimenkoiraamme voisimme kaikki olla vainaita.
Vähän muuta nyt. Meidän nyt jo iäkäs koiramme ei ole koskaan ulostanut naapureitten pihoihin, sillä metsäkin on olemassa! Pieni oma läntti heti talomme takana joten sinne viemme koiran ensiksi tarpeilleen ja sitten vasta lenkitämme muualla. Varalla on tietenkin aina pussi jos sattuisi vahinko käymään.
Kerran kävi kun olimme pitkällä marjaretkellä ja tietenkin koirakin sai syömistä. Mokoma väänsi pienen kasan ja minä otin sen heti pussiin ja olin viemässä roskiin. Silloin tapauksen nähnyt mies ryntäsi huutamaan: "Vie se hurttas metsään paskalle." Olin hämmästyksestä hetken sanaton ja jätöspussi kädessäni menin miehen luo ja sanoin, että nyt tekisi mieleni pyyhkiä tällä naamasi. Yksi tapauksen nähnyt jäi sättimään miestä ja me jatkoimme kotiin.
Muutaman kerran on käynyt niin, että joku pikkukoira on hypännyt koiraamme vasten, purrut kirsusta ja silloin koiramme on näyttänyt kaikki hampaansa; koiran tapa varoittaa - vaan ei ole purrut takaisin.
Paljon ja kaikenlaista koiran omistajan elämässä tapahtuu. Ystävä se on, sanokoot muut mitä tahansa.
Vastuuttomat koiran omistajat ovat luku erikseen, mutta heistä on jo tässä ketjussa kirjoitettu paljon ja asiaa, en niitä ala toistella.
Se vielä, että jos koira häiritsee jatkuvasti haukkumisella ja varsinkin yöunta niin ei muuta kuin yhteys Eläinsuojeluvalvojaan niin koira saa uuden kodin jos omistaja ei välitä varoituksesta. Kyllä siinä varmaan menevät naapurien välit hankaliksi, mutta tuskin ne mitenkään loistokkaat ovat räksyttävän koiran omistajan kanssa entisestäänkään.Meillä oli lablatorinnoutaja, Artturi.
Se oli maailman paras koira - meille!
Se oli aina iloinen, kun tulimme kotiin. Se ei koskaan suuttunut, vaikka viivyin.
Se palveli ilolla perhettään. Se oli aina ystävällinen. Se istui vieressä viisaannäköisenä, kun kerroimme sille huoliamme.
Se piti huolen, että jokainen meistä sai liikuntaa. Se sai pelkällä olemuksellaan ihmiset hymyilemään. Se ei mennyt naapurin tontille, elleivät he kutsuneet sitä grillaamaan : )
Se ei haukkunut, jos sitä kiellettiin.
Se veti talvella lapsia pulkassa.
Kesällä se ilahdutti lapsia hakemalla keppiä järvestä.
Se oli ihana koira.
Nyt on vuosi Artturin kuolemasta. Ihan joka päivä puhumme siitä vieläkin... - Marion.T
ejk kirjoitti:
Se vielä, että jos koira häiritsee jatkuvasti haukkumisella ja varsinkin yöunta niin ei muuta kuin yhteys Eläinsuojeluvalvojaan niin koira saa uuden kodin jos omistaja ei välitä varoituksesta. Kyllä siinä varmaan menevät naapurien välit hankaliksi, mutta tuskin ne mitenkään loistokkaat ovat räksyttävän koiran omistajan kanssa entisestäänkään.saaneet mitalejakin siitä että ovat pelastaneet juuri vastaavassa tapauksessa koko perheen.
Muistaakseni ainakin yksi kissakin on palkittujen joukossa....
Nyt otan nuo kaksi karvakorvaa ja lähden pitkälle lenkille tuonne pelloille, jossa ne saavat juosta vapaana sydämensä kyllyydestä :)) - Taatto
ejk kirjoitti:
Se vielä, että jos koira häiritsee jatkuvasti haukkumisella ja varsinkin yöunta niin ei muuta kuin yhteys Eläinsuojeluvalvojaan niin koira saa uuden kodin jos omistaja ei välitä varoituksesta. Kyllä siinä varmaan menevät naapurien välit hankaliksi, mutta tuskin ne mitenkään loistokkaat ovat räksyttävän koiran omistajan kanssa entisestäänkään.On myös lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka meidän niin kultainen ja hyvin koulutettu mustimme on vakavin seurauksin hyökännyt lapsen kurkkuun. Jälkeenpäin ollaan aivan ymmällään kuinka näin on voinut tapahtua, eihän se koskaan ole tuolla tavalla reagoinut. Tässä se ydin on. Koirat on koiria. Siitä huolimatta "koiraihmiset" ovat ihmisiä, he vaan eivät ikinä opi tuntemaan lemmikkiensä syvintä sielunelämää.
- mielestäsi
Taatto kirjoitti:
Tunnen tosi koiranvihaajan, eikä hän vihaa minua, eikä edes määräile elämääni. Voitko kuvitella. Hän on tosi riemastuttava ihminen, eikä kätke hyvää oloaan.
riittää määrittämään koko porukan. Tunnen kyllä useamman kuin yhden patologisen valittajan jolle riittää koirakin jäkätyksen aiheeksi. Töölössä ne valittavat kakaroista, omakotialueilla toisten siivoamattomista pihoista jne jne. Aina pitää kitistä.
- Taatto
mielestäsi kirjoitti:
riittää määrittämään koko porukan. Tunnen kyllä useamman kuin yhden patologisen valittajan jolle riittää koirakin jäkätyksen aiheeksi. Töölössä ne valittavat kakaroista, omakotialueilla toisten siivoamattomista pihoista jne jne. Aina pitää kitistä.
Ei riitä. Vastaa tähän, että riittääpäs, osoitat samalla koko kitinävarastosi kirjon.
- Pirre*
Taatto kirjoitti:
Tuli tässä yhteydessä mieleeni pari luontopolulla vastaan tullutta tapausta. No, kohtasin "koiraihmisen", joka minut huomatessaan sano koiruudelleen, että varo ja otti koiran syliinsä. En voinut muuta kuin nauraa, minuako varoa täytyy, näytinkö siltä kuin olisin juuri ollut aikeissa rökittämään mokomaa . Toinen kohtaamisen huippuhetki oli kun "koiraihminen" minut kohdatessaan kumartui antamaan koiruudelle jonkun makupalan, ikäänkuin kiinnittääkseen koiran huomion minusta pois. Aika kummallisiä manööverejä, tosin en tiedä koiran kasvatuksesta mitään, saattaahan nuo olla ihan normaaleja ihmisen ja koiran välisiä juttuja.taaton karvoitus..onko se jäänyt ruokkoamatta, ehkä..:))?
- Taatto
Pirre* kirjoitti:
taaton karvoitus..onko se jäänyt ruokkoamatta, ehkä..:))?
Taaton karvoitus on suojannut ansiokkaasti kantajaansa maailman myrskyiltä. Täytyyhän niitä takkuisia karvoja toki välillä sukia, auttaisitko mua pikkusen.
- Marion.T
Taatto kirjoitti:
On myös lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka meidän niin kultainen ja hyvin koulutettu mustimme on vakavin seurauksin hyökännyt lapsen kurkkuun. Jälkeenpäin ollaan aivan ymmällään kuinka näin on voinut tapahtua, eihän se koskaan ole tuolla tavalla reagoinut. Tässä se ydin on. Koirat on koiria. Siitä huolimatta "koiraihmiset" ovat ihmisiä, he vaan eivät ikinä opi tuntemaan lemmikkiensä syvintä sielunelämää.
ja se polveutuu sudesta, eikä ole mikään lasten leikkikalu.
Myönnän että koskaan koiraan ei voi luottaa 100 prosenttisesti - mutta voiko ihmiseen?
Kuinka monta tappajakoiraa suomessa on ollut viimeisen vuoden aikana ja kuinka monta tappajaihmistä on ollut samassa ajassa?
Sen tiedän että vuoden aikana yksikään koira ei ole Suomessa tappanut yhtään ihmistä.
Ikävä tapaus Tampereella muutama vuosi sitten jolloin oma koira tappoi taluttajansa, ja sekin koira oli jo antanut merkkejä vihaisuudesta aikaisemmin.
Eli se olisi ehdottomasti pitänyt sijoittaa uudelleen paikkaan missä sitä olisi osattu kouluttaa, tai mielummin lopettaa heti kun se ensimmäisen kerran kävi kiinni ihmiseen..
En missään tapauksessa puolusta luonnevikaista koiraa, mutta pitäisikös sitten ne ihmisetkin lopettaa jotka täälläkin palstalla uhkaavat jopa turpiin vetää toista kirjoittajaa. Luonnevikaisia löytyy sekä eläimistä että ihmisistä.
Ja se pitää muistaa ETTÄ KOSKAAN EI SAA MENNÄ KOSKEMAAN VIERAASEEN KOIRAAN, SEN OLLESSA KIINNI VAIKKAPA KAUPAN EDESSÄ.
Opettakaa herran tähden lapsenne ja lapsenlapsenne kunnioittamaan koiria ja eläimiä yleensäkin - eikä suinkaan pelkäämään niitä. Teidän oma pelkonne ja vihanne tarttuu myös lapsiinne.
Kukaan ei koskaan opi tuntemaan toisen ihmisenkään sielunelämää - saatikka sitten koiran... - nahkuri2
Marion.T kirjoitti:
Myönnän että koskaan koiraan ei voi luottaa 100 prosenttisesti - mutta voiko ihmiseen?
Kuinka monta tappajakoiraa suomessa on ollut viimeisen vuoden aikana ja kuinka monta tappajaihmistä on ollut samassa ajassa?
Sen tiedän että vuoden aikana yksikään koira ei ole Suomessa tappanut yhtään ihmistä.
Ikävä tapaus Tampereella muutama vuosi sitten jolloin oma koira tappoi taluttajansa, ja sekin koira oli jo antanut merkkejä vihaisuudesta aikaisemmin.
Eli se olisi ehdottomasti pitänyt sijoittaa uudelleen paikkaan missä sitä olisi osattu kouluttaa, tai mielummin lopettaa heti kun se ensimmäisen kerran kävi kiinni ihmiseen..
En missään tapauksessa puolusta luonnevikaista koiraa, mutta pitäisikös sitten ne ihmisetkin lopettaa jotka täälläkin palstalla uhkaavat jopa turpiin vetää toista kirjoittajaa. Luonnevikaisia löytyy sekä eläimistä että ihmisistä.
Ja se pitää muistaa ETTÄ KOSKAAN EI SAA MENNÄ KOSKEMAAN VIERAASEEN KOIRAAN, SEN OLLESSA KIINNI VAIKKAPA KAUPAN EDESSÄ.
Opettakaa herran tähden lapsenne ja lapsenlapsenne kunnioittamaan koiria ja eläimiä yleensäkin - eikä suinkaan pelkäämään niitä. Teidän oma pelkonne ja vihanne tarttuu myös lapsiinne.
Kukaan ei koskaan opi tuntemaan toisen ihmisenkään sielunelämää - saatikka sitten koiran...KOSKAAN EI SAA MENNÄ JÄTTÄMÄÄN ARVELUTTAVAA KOIRAA KAUPAN ETEEN!
Muutenkin joutavat rukkastarpeiksi sellaiset elukat. - Outi*_*
nahkuri2 kirjoitti:
KOSKAAN EI SAA MENNÄ JÄTTÄMÄÄN ARVELUTTAVAA KOIRAA KAUPAN ETEEN!
Muutenkin joutavat rukkastarpeiksi sellaiset elukat.Miksi ihmeessä pitää aina mielipiteiden jakautua niin kärkkäästi puolesta ja vastaan niinkin yksinkertaisessa asiassa kuin KOIRA.
Onko pakko aina olla aidan jommalla kummalla puolen räksyttämässä? - Marion.T
nahkuri2 kirjoitti:
KOSKAAN EI SAA MENNÄ JÄTTÄMÄÄN ARVELUTTAVAA KOIRAA KAUPAN ETEEN!
Muutenkin joutavat rukkastarpeiksi sellaiset elukat.vaan kaikkia koiria.
Ihmisten pitää oppia että vieraisiin koiriin ei kosketa ilman omistajan lupaa koskaan eikä missään. - Taatto
Marion.T kirjoitti:
Kukaan ei koskaan opi tuntemaan toisen ihmisenkään sielunelämää - saatikka sitten koiran...Jos nyt ei ihan koiran tappamia, mutta liian paljon läheltä piti tilanteita. Kun korostit suurin kirjaimin vieraaseen koiraan koskemattomuutta, niin eikö koiran kasvatuksen ensimmäinen tavoite ole harjaannuttaa se lasten ärsykkeiltä vapaaksi. Ravistelkoon kakarat sitä vaikka palleista ja kuskoot päälle, se on ensimmäinen oppitunti ja kestäkööt vaikka koko koiran iän. Aina se koiraihminen ei ole päällekatsomassa lemmikkinsä edesottamuksia, mutta koiran ei tule missään tilanteessa hyökätä lapsen kimppuun. Minä ainakin opetan lapsia suhtautumaan suurella varauksella koiriin ja aiheesta. Miksi koira ei kuitenkaan ikinä opi, hyvä kysymys, mutta katsokaa koiraa joka vuodesta toiseen "hirttäytyy" juoksuvaijerinsa päähän ja katsokaa typerää koiraihmistä joka suostuu aina kiertämään pylvään koiransa perässä.
- Pirre*
Outi*_* kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitää aina mielipiteiden jakautua niin kärkkäästi puolesta ja vastaan niinkin yksinkertaisessa asiassa kuin KOIRA.
Onko pakko aina olla aidan jommalla kummalla puolen räksyttämässä?a s i o i s t a olla erimieltä, kärkkäästikin..., mutta henkilökohtaisuuksiin ei pidä mennä, niinkuin esim. "sinä olet hullu tmv., kun et tykkää koirista"..eikö ole näin?
Taatto kirjoitti:
Jos nyt ei ihan koiran tappamia, mutta liian paljon läheltä piti tilanteita. Kun korostit suurin kirjaimin vieraaseen koiraan koskemattomuutta, niin eikö koiran kasvatuksen ensimmäinen tavoite ole harjaannuttaa se lasten ärsykkeiltä vapaaksi. Ravistelkoon kakarat sitä vaikka palleista ja kuskoot päälle, se on ensimmäinen oppitunti ja kestäkööt vaikka koko koiran iän. Aina se koiraihminen ei ole päällekatsomassa lemmikkinsä edesottamuksia, mutta koiran ei tule missään tilanteessa hyökätä lapsen kimppuun. Minä ainakin opetan lapsia suhtautumaan suurella varauksella koiriin ja aiheesta. Miksi koira ei kuitenkaan ikinä opi, hyvä kysymys, mutta katsokaa koiraa joka vuodesta toiseen "hirttäytyy" juoksuvaijerinsa päähän ja katsokaa typerää koiraihmistä joka suostuu aina kiertämään pylvään koiransa perässä.
oli sekarotuinen koira,joka oli niin kiltti,että pienet lapset saivat huolettomasti istua sen päällä,ja vaikka turkistakin repivät,niin koira ei siitä suuttunut.
tätä koiraa ei ollut mitenkään koulutettu,vaan se oli syntyjään kiltti.
kissat tykkäsivät nukkua sen vieressä.se tuli kaikkien kanssa toimeen.
meillä kotona,koirat olivat aina sekarotuisia ja minusta ne ovat kaikkein viisaimpia koiria..- Pirre*
mii-su kirjoitti:
oli sekarotuinen koira,joka oli niin kiltti,että pienet lapset saivat huolettomasti istua sen päällä,ja vaikka turkistakin repivät,niin koira ei siitä suuttunut.
tätä koiraa ei ollut mitenkään koulutettu,vaan se oli syntyjään kiltti.
kissat tykkäsivät nukkua sen vieressä.se tuli kaikkien kanssa toimeen.
meillä kotona,koirat olivat aina sekarotuisia ja minusta ne ovat kaikkein viisaimpia koiria..yksi pystikkä, joka antoi lastemme kiskoa vaikka nielurisoistaan; oli tosi huvittavan näköistä, kun nuorin tyttäremme aukaisi koiralta leuat ja kaivoi sen kurkusta esim. legon, jonka koira oli hotkaissut leikkeissään suuhunsa..:))
M u t t a sitten, kun koiramme oli pihalla ketjussaan, naapurin pikkupoika oli mennyt koiramme yltömatkan päähän, niin tämäpä nakkasi hampaalla poikaa päähän, eli ettei niihin ole luottamista yhtään vaikka kuin olisi kiltti omalle väelleen. - Rakin naapuri
mielestäsi kirjoitti:
toinen, joka ei ole pätkääkään kiinnostunut valittamaan eikä määräilemään toisten asioista. Koirat vain pitäisi saada hiljaisiksi ja paskomaan muualle kuin ihmisten kulkureiteille ja naapureitten pihoille.
Meitä on siis ainakin kaksi. - MiraMari
Pirre* kirjoitti:
yksi pystikkä, joka antoi lastemme kiskoa vaikka nielurisoistaan; oli tosi huvittavan näköistä, kun nuorin tyttäremme aukaisi koiralta leuat ja kaivoi sen kurkusta esim. legon, jonka koira oli hotkaissut leikkeissään suuhunsa..:))
M u t t a sitten, kun koiramme oli pihalla ketjussaan, naapurin pikkupoika oli mennyt koiramme yltömatkan päähän, niin tämäpä nakkasi hampaalla poikaa päähän, eli ettei niihin ole luottamista yhtään vaikka kuin olisi kiltti omalle väelleen.Just noinhan se on..."koira antoi lasten vetää vaikka nielurisoista". Kyllä lasten kasvatukseen kuuluu, että luontokappaleita kohdellaan kunnioittavasti. Koira on aina koira, se voi purra, jos sitä kaltoin kohtelee.
En antaisi missään tapauksessa omien lasteni rääkätä koiraa. - Pirre*
MiraMari kirjoitti:
Just noinhan se on..."koira antoi lasten vetää vaikka nielurisoista". Kyllä lasten kasvatukseen kuuluu, että luontokappaleita kohdellaan kunnioittavasti. Koira on aina koira, se voi purra, jos sitä kaltoin kohtelee.
En antaisi missään tapauksessa omien lasteni rääkätä koiraa.sitä rääkänneet, ottivat vaan lelut pois kurkusta tai suusta..
Hyvin hellästi muuten kohtelivat sitä, kuulin monet kerrat kun tämä nuorimmaisemme kertoi aamulla aikaisin, kun oli herännyt aikaisemmin ylös, että "sinä olet minun paras ystäväni"...se siitä r ä ä k k ä y k s e s t ä... - Marion.T
Taatto kirjoitti:
Jos nyt ei ihan koiran tappamia, mutta liian paljon läheltä piti tilanteita. Kun korostit suurin kirjaimin vieraaseen koiraan koskemattomuutta, niin eikö koiran kasvatuksen ensimmäinen tavoite ole harjaannuttaa se lasten ärsykkeiltä vapaaksi. Ravistelkoon kakarat sitä vaikka palleista ja kuskoot päälle, se on ensimmäinen oppitunti ja kestäkööt vaikka koko koiran iän. Aina se koiraihminen ei ole päällekatsomassa lemmikkinsä edesottamuksia, mutta koiran ei tule missään tilanteessa hyökätä lapsen kimppuun. Minä ainakin opetan lapsia suhtautumaan suurella varauksella koiriin ja aiheesta. Miksi koira ei kuitenkaan ikinä opi, hyvä kysymys, mutta katsokaa koiraa joka vuodesta toiseen "hirttäytyy" juoksuvaijerinsa päähän ja katsokaa typerää koiraihmistä joka suostuu aina kiertämään pylvään koiransa perässä.
Jos opetat lapset suhtautuman koiraan suurella varauksella, opetat heidät myös pelkäämään koiraa, ja silloin jos sellainen ikävä tilanne sattuisi että vihainen koira tulisi vastaan vapaana, olisivat lapset huomattavasti suuremmassa vaarassa kuin sellaiset lapset tai aikuiset jotka eivät pelkää koiria.
Opeta lapsille mielummin koiran elekieli, joka on hyvin helppo oppia.
Älä koskaan katso vierasta koiraa silmiin, silmiin katsominen on koiran mielestä uhkailua.
Älä koskaan juokse karkuun koiraa missään tilanteessa, koira voi yhdistää sen saalistamiseen tai rajuun leikkiin, riippuen koiran rodusta tai luonteesta.
Ellei kyse ole mopsista tai bulldogista niin
häviät juoksukilpailun aivan varmasti.
Älä koskaan tee äkkinäistä käden nostoa aivan kuin löisit koiraa, minkään koiran edessä. Kilttikin koira voi luulla sinun yrittävän lyödä sitä ja melko varmasti nappaa käteen kiinni.
Opeta lapsesi siihen etteivät he koskaan koske vieraaseen koiraan, ilman omistajan lupaa.
Opeta heidän myös olemaan juoksematta kohti koiraa kiljuen, koska kaikki koirat eivät ole tottuneet lasten "lapselliseen" käyttäytymiseen.
Jos koira juoksee sinua kohti häntä heiluen ja loikkien iloisesti, se on mitä selvemmin pentu joka haluaa leikkiä. Ota tukeva asento ja varustaudu siihen, että kohta saat koiran koosta riippuen 5-40 kiloa kuraista koiraa syliisi...
Opeta lapsesi jo pienestä pitäen siihen että elävä eläin on aina myös tunteva eläin - jos lapsesi nipistää vierasta koiraa nenästä, voi koira vaistomaisesti nappasta kiinni, jos vieras nipistäisi sinua nenästä - mitä tekisit?
Jos koira tulee vastaasi ilamn omistajaa, häntä koipien välissä ja niskakarvat pystyssä, pysy paikallasi ja katsele muualle, tai kävele hyvin rauhallisesti vilkaisemattakaan koiraan, jo koita herran tähden olla pelkäämättä - koira aistii myös pelon..
Hmm... poikani kyllä joutui kerran kiipeämään puuhun kun kiukustunut dobermanni hyökkäsi pihasta kimppuun, onneksi oli puu lähellä. Dobermannin perässä juoksi pieni mummeli kiljuen kuin palotorvi karanneelle koiralleen...
Näitähän sattuu, mutta ei saisi sattua, poikanikaan ei pelkää koiria tippaakaan , mutta hän kertoi että puu sattui olemaan niin sopivasti lähellä ja koira yllättävän pahansisuiselta kuulostava...
Yleiseti ottaen kuitenkin en näe mitään syytä lietsoa pelkoa koiria kohtaan, olen itse joutunut tekemisiin myös vihaisten koirien kanssa, eikä minua ole koskaan purtu.
Rauhallinen käyttäytyminen ja tuon koiran elekielen opettelu auttaa useimmiten kiperissä tilanteissa - joka päivä saamme lukea lehdestä pahpinpitelyistä, ryöstöistä, raiskauksista, murhista ja kaikenlaisesta toiseen ihmiseen kohdistuvasta rikollisuudesta.
Mielummin otan koiran vastaani pimeällä metsätiellä kuin vinksahtaneen ihmisen....
Ai niin se maailman vaarallisin eliö on bakteeri...niitäkin kohtaamme joka päivä miljoonakaupalla, ja se tappaa ihmisiä joka hetki... - todistaja
Marion.T kirjoitti:
vaan kaikkia koiria.
Ihmisten pitää oppia että vieraisiin koiriin ei kosketa ilman omistajan lupaa koskaan eikä missään.EI KOIRAA SAA JÄTTÄÄ ILMAN OMISTAJAA! Koeta ymmärtää, jos kykenet.
- Marion.T
todistaja kirjoitti:
EI KOIRAA SAA JÄTTÄÄ ILMAN OMISTAJAA! Koeta ymmärtää, jos kykenet.
Koirani ei ole koskaan yksin julkisella paikalla.
Koirakilpailut ovat ainoita paikkoja joissa koira on jonkin hetken yksinkin - häkissä lukon takana....
Älä nyt sentään hikeenny asiasta josta et tiedä mitään.
Olen vain sattunut huomaamaan kaupassa käydessäni että kyllä siellä kaikenlaisia karvakorvia istuu ja odottaa emäntäänsä/isäntäänsä.
Jopa kapakoiden edessä on koiralauma odottamassa josko isäntä olisi saanut sen kaljansa juotua ja tulisi noutamaan.
Vastuullinen koiranomistaja EI jätä koiraansa kiinni sidottuna kaupan eikä kapakan eteen - Yritä nyt ymmärtää jos kykenet !!!! - nahkuri2
Marion.T kirjoitti:
Koirani ei ole koskaan yksin julkisella paikalla.
Koirakilpailut ovat ainoita paikkoja joissa koira on jonkin hetken yksinkin - häkissä lukon takana....
Älä nyt sentään hikeenny asiasta josta et tiedä mitään.
Olen vain sattunut huomaamaan kaupassa käydessäni että kyllä siellä kaikenlaisia karvakorvia istuu ja odottaa emäntäänsä/isäntäänsä.
Jopa kapakoiden edessä on koiralauma odottamassa josko isäntä olisi saanut sen kaljansa juotua ja tulisi noutamaan.
Vastuullinen koiranomistaja EI jätä koiraansa kiinni sidottuna kaupan eikä kapakan eteen - Yritä nyt ymmärtää jos kykenet !!!!on grillattu koira riisipedillä.
Äläkä sentään hikeenny asiasta josta et tiedä mitään! - Marion.T
nahkuri2 kirjoitti:
on grillattu koira riisipedillä.
Äläkä sentään hikeenny asiasta josta et tiedä mitään!sammakoita ja kaikenklaisia muitakin omituisuuksia, mutta tuskin söisin koiranlihaa.
Koiranvihaajien kanssa keskustelu on yleensä turhaa, koska he eivät kuitenkaan ymmärrä mitä koiran ja ihmisen välinen kanssakäyminen voi parhaimmillaan olla.
Olen pahoillani puolestasi, ehkä sinua on pienenä purrut koira ja olet siksi saanut ikuisen kammon koiria kohtaan.
Muista kuitenkin että monille yksinäisille ihmisille se on ainoa luotettava ystävä.
Vai olisitko itse valmis ottamaan yksinäisen vanhuksen ystäväksesi ympäri vuorokauden, ja kulkemaan hänen rinnallaan täysin pyyteettömästi koko elämäsi ajan? - nahkuri2
Marion.T kirjoitti:
sammakoita ja kaikenklaisia muitakin omituisuuksia, mutta tuskin söisin koiranlihaa.
Koiranvihaajien kanssa keskustelu on yleensä turhaa, koska he eivät kuitenkaan ymmärrä mitä koiran ja ihmisen välinen kanssakäyminen voi parhaimmillaan olla.
Olen pahoillani puolestasi, ehkä sinua on pienenä purrut koira ja olet siksi saanut ikuisen kammon koiria kohtaan.
Muista kuitenkin että monille yksinäisille ihmisille se on ainoa luotettava ystävä.
Vai olisitko itse valmis ottamaan yksinäisen vanhuksen ystäväksesi ympäri vuorokauden, ja kulkemaan hänen rinnallaan täysin pyyteettömästi koko elämäsi ajan?Etenkin rukkastarpeina. Koiria voisi turkistarhata, kuten muitakin hyötyeläimiä.
- Taatto
Marion.T kirjoitti:
Jos opetat lapset suhtautuman koiraan suurella varauksella, opetat heidät myös pelkäämään koiraa, ja silloin jos sellainen ikävä tilanne sattuisi että vihainen koira tulisi vastaan vapaana, olisivat lapset huomattavasti suuremmassa vaarassa kuin sellaiset lapset tai aikuiset jotka eivät pelkää koiria.
Älä koskaan katso vierasta koiraa silmiin, silmiin katsominen on koiran mielestä uhkailua.
Älä koskaan juokse karkuun koiraa missään tilanteessa, koira voi yhdistää sen saalistamiseen tai rajuun leikkiin, riippuen koiran rodusta tai luonteesta.
Älä koskaan tee äkkinäistä käden nostoa aivan kuin löisit koiraa, minkään koiran edessä. Kilttikin koira voi luulla sinun yrittävän lyödä sitä ja melko varmasti nappaa käteen kiinni.
Opeta lapsesi siihen etteivät he koskaan koske vieraaseen koiraan, ilman omistajan lupaa.
Opeta heidän myös olemaan juoksematta kohti koiraa kiljuen, koska kaikki koirat eivät ole tottuneet lasten "lapselliseen" käyttäytymiseen.
Jos koira juoksee sinua kohti häntä heiluen ja loikkien iloisesti, se on mitä selvemmin pentu joka haluaa leikkiä. Ota tukeva asento ja varustaudu siihen, että kohta saat koiran koosta riippuen 5-40 kiloa kuraista koiraa syliisi...
Opeta lapsesi jo pienestä pitäen siihen että elävä eläin on aina myös tunteva eläin - jos lapsesi nipistää vierasta koiraa nenästä, voi koira vaistomaisesti nappasta kiinni, jos vieras nipistäisi sinua nenästä - mitä tekisit?
Jos koira tulee vastaasi ilamn omistajaa, häntä koipien välissä ja niskakarvat pystyssä, pysy paikallasi ja katsele muualle, tai kävele hyvin rauhallisesti vilkaisemattakaan koiraan, jo koita herran tähden olla pelkäämättä - koira aistii myös pelon..
Hmm... poikani kyllä joutui kerran kiipeämään puuhun kun kiukustunut dobermanni hyökkäsi pihasta kimppuun, onneksi oli puu lähellä. Dobermannin perässä juoksi pieni mummeli kiljuen kuin palotorvi karanneelle koiralleen...
Näitähän sattuu, mutta ei saisi sattua, poikanikaan ei pelkää koiria tippaakaan , mutta hän kertoi että puu sattui olemaan niin sopivasti lähellä ja koira yllättävän pahansisuiselta kuulostava...
Yleiseti ottaen kuitenkin en näe mitään syytä lietsoa pelkoa koiria kohtaan, olen itse joutunut tekemisiin myös vihaisten koirien kanssa, eikä minua ole koskaan purtu.
Rauhallinen käyttäytyminen ja tuon koiran elekielen opettelu auttaa useimmiten kiperissä tilanteissa - joka päivä saamme lukea lehdestä pahpinpitelyistä, ryöstöistä, raiskauksista, murhista ja kaikenlaisesta toiseen ihmiseen kohdistuvasta rikollisuudesta.
Mielummin otan koiran vastaani pimeällä metsätiellä kuin vinksahtaneen ihmisen....
Ai niin se maailman vaarallisin eliö on bakteeri...niitäkin kohtaamme joka päivä miljoonakaupalla, ja se tappaa ihmisiä joka hetki...Tuossahan se tuli. Melkein kuin kymmenen käskyä koiran kohtaajille. Haluan ajatella itse niin, että nuo käskyt taotaan käänteisesti koiran kalloon, jolloin kaikkien ihmisten ei tarvitse niitä opetella ulkoa. Koirathan ovat kuulemma uskollisia ja orjallisesti oppivaisia. Trasselitukon kokoinen ja näköinen lasten lemmikki on ilo minunkin silmille, mutta ei jaksa ymmärtää ns. tappajakoiran kotioloissa pitoa. Niille on luonteensa mukaista käyttöä vain todella harkituissa ja valvotuissa olosuhteissa.
- ollikolli-63
Taatto kirjoitti:
Väkisinkin alkoi hymyilyttää tuo pylvään kiertäminen :))
Lähdenkin Oivan kanssa lenkille ja koetan varoa pylväitä..:)) - Marion.T
nahkuri2 kirjoitti:
Etenkin rukkastarpeina. Koiria voisi turkistarhata, kuten muitakin hyötyeläimiä.
hyvät nahkahousut. Ja käsineetkin tulisivat ihan ilman ompelua :)))
Nyt kun on muodissa nuo varvassukat, niin kyllä kai ne nahkaisetkin kaupaksi menisivät...
Koita kasvattaa vielä karvapeite, niin ei menisi tuo yläkroppakaan hukkaan :DDD - Marion.T
Taatto kirjoitti:
Tuossahan se tuli. Melkein kuin kymmenen käskyä koiran kohtaajille. Haluan ajatella itse niin, että nuo käskyt taotaan käänteisesti koiran kalloon, jolloin kaikkien ihmisten ei tarvitse niitä opetella ulkoa. Koirathan ovat kuulemma uskollisia ja orjallisesti oppivaisia. Trasselitukon kokoinen ja näköinen lasten lemmikki on ilo minunkin silmille, mutta ei jaksa ymmärtää ns. tappajakoiran kotioloissa pitoa. Niille on luonteensa mukaista käyttöä vain todella harkituissa ja valvotuissa olosuhteissa.
elämäntehtäväksesi koirapsygologian, ja opettaa nuo karvaiset ystävämme itse noihin sääntöihin :))
Siinä olen kanssasi samaa mieltä ettei ole järkevää ottaa isoa ja vaikeasti koulutettavaa koiraa joka hemmetin perheeseen - saksanpaimenkoira on muistaakseni toiseksi yleisin rekisteröiyty koira Suomessa.
Kuinkahan moni noista omistajista osaa myös kouluttaa sen kovaluonteisen haukkunsa.
Saksanpaimenkoira (eli susikoira) on kuitenkin koulutettuna kunnon omistajalla upea koira, jota ei tarvitse pelätä.
Mutta se on työkoira, joka on parhaimmillaan juuri esimerkikisi tullikoirana rajavartiolaitoksen palveluksessa.
Samaten poliisien käytössä.
Pitt bull terrieriä en suosittele kenellekään ja koko rodun jalostaminen pitäisi lailla kieltää. - Pirre*
Marion.T kirjoitti:
elämäntehtäväksesi koirapsygologian, ja opettaa nuo karvaiset ystävämme itse noihin sääntöihin :))
Siinä olen kanssasi samaa mieltä ettei ole järkevää ottaa isoa ja vaikeasti koulutettavaa koiraa joka hemmetin perheeseen - saksanpaimenkoira on muistaakseni toiseksi yleisin rekisteröiyty koira Suomessa.
Kuinkahan moni noista omistajista osaa myös kouluttaa sen kovaluonteisen haukkunsa.
Saksanpaimenkoira (eli susikoira) on kuitenkin koulutettuna kunnon omistajalla upea koira, jota ei tarvitse pelätä.
Mutta se on työkoira, joka on parhaimmillaan juuri esimerkikisi tullikoirana rajavartiolaitoksen palveluksessa.
Pitt bull terrieriä en suosittele kenellekään ja koko rodun jalostaminen pitäisi lailla kieltää.se on, nimittäin poijan perhe otti jonkun terrierin, oli kyllä semmoinen nyrkin kokoinen nyt, mutta tiijjä niistä kun kasvaa mikä peto tulee..:))
Se on semmoinen mustanruskean kirjava ja pystyt korvat ja lyhyt vartalo..aika iso kuonoinenkin taisi olla, mutta niinku aina lapsi aivan ihan...kusi kyllä lattialle..:) - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
se on, nimittäin poijan perhe otti jonkun terrierin, oli kyllä semmoinen nyrkin kokoinen nyt, mutta tiijjä niistä kun kasvaa mikä peto tulee..:))
Se on semmoinen mustanruskean kirjava ja pystyt korvat ja lyhyt vartalo..aika iso kuonoinenkin taisi olla, mutta niinku aina lapsi aivan ihan...kusi kyllä lattialle..:)paitsi se lätäkkö..:(
- Taatto
Marion.T kirjoitti:
Pitt bull terrieriä en suosittele kenellekään ja koko rodun jalostaminen pitäisi lailla kieltää.Sinähän alat oppimaan. Tykkään susta.
- Marion.T
Pirre* kirjoitti:
se on, nimittäin poijan perhe otti jonkun terrierin, oli kyllä semmoinen nyrkin kokoinen nyt, mutta tiijjä niistä kun kasvaa mikä peto tulee..:))
Se on semmoinen mustanruskean kirjava ja pystyt korvat ja lyhyt vartalo..aika iso kuonoinenkin taisi olla, mutta niinku aina lapsi aivan ihan...kusi kyllä lattialle..:)että vaikea sanoa tuosta kuvauksesta mikä terrieri se on, iso kuono vittaa kyllä siihen pitt bulliin päin, mutta on niitä muitakin isopäisiä terrierejä joten älä heti pelästy että peto on perheseen tullut:))
Käy katsomassa tuolla kennelliiton sivuilla, sieltä pitäisi löytyä kuvaukset eri roduista - minä kun olen sen verran tömppö tämän netin kanssa niin en osaa antaa sinulle sinne linkkiä....
Ihanalta pikku koiruliinilta tuo tuntui, ja kusee lattialle varmankin vielä pitkän aikaa :))
Terrierit ovat erittäin terhakoita ja hauskoja koiria :DDD - Pirre*
Marion.T kirjoitti:
että vaikea sanoa tuosta kuvauksesta mikä terrieri se on, iso kuono vittaa kyllä siihen pitt bulliin päin, mutta on niitä muitakin isopäisiä terrierejä joten älä heti pelästy että peto on perheseen tullut:))
Käy katsomassa tuolla kennelliiton sivuilla, sieltä pitäisi löytyä kuvaukset eri roduista - minä kun olen sen verran tömppö tämän netin kanssa niin en osaa antaa sinulle sinne linkkiä....
Ihanalta pikku koiruliinilta tuo tuntui, ja kusee lattialle varmankin vielä pitkän aikaa :))
Terrierit ovat erittäin terhakoita ja hauskoja koiria :DDDsen rodun koiran omistajilta ja se oli Cairn -terrieri, siis ei varmaan kai se ihmissyöjä laji..:))
- Marion.T
Pirre* kirjoitti:
sen rodun koiran omistajilta ja se oli Cairn -terrieri, siis ei varmaan kai se ihmissyöjä laji..:))
pikku töpsykkä:))
Se ei varmaankaan syö muuta kuin koiranruokaa ja herkkuja, eli ei ainakaan ole mikään tappajakoira :))))
Enkä vielä tähän päivään mennessä ole kuullut yhdestäkään koirasta joka oikein SÖISI ihmisiä :))
Ehkä jos ihminen olisi hyvin paistettu ja maustettu koiran maun mukaan, niin voishan se tietenkin mennä siinä koiranmuonan joukossa pieninä palasina :DDDDD Marion.T kirjoitti:
Ai niin se maailman vaarallisin eliö on bakteeri...niitäkin kohtaamme joka päivä miljoonakaupalla, ja se tappaa ihmisiä joka hetki...Olet kyllä sellaisen palopuheen ja selvityksen koiran sielunelämästä Taatolle pitänyt etten ihmettele jos Taatto pian täällä ilmottelee että on ystävystynyt naapurin koiran kanssa.
Ja kun mopsintankero taapertelee Taattoa vastaan, hän varmaan kysyy mistä noita ihania apinanaamoja saa. Hänkin haluu sellaisen.- Marion.T
Mariet kirjoitti:
Olet kyllä sellaisen palopuheen ja selvityksen koiran sielunelämästä Taatolle pitänyt etten ihmettele jos Taatto pian täällä ilmottelee että on ystävystynyt naapurin koiran kanssa.
Ja kun mopsintankero taapertelee Taattoa vastaan, hän varmaan kysyy mistä noita ihania apinanaamoja saa. Hänkin haluu sellaisen.joskus olisi tietenkin paras olla hiljaa, mutta koirien suhteen en siihen pysty :))
Eikä eläirakkauteni pelkästään koiriin lopu, ihan mikä tahansa eläin on mielestäni elämänsä ja meidän kunnioituksemme ansainnut...Samoin koko luonto..
Olen huomannut kuinka paljon lapsetkin oppivat kunnioittamaan ympäröivää luontoa kun heidät siihen tutustuttaa.
Kuitenkin - mopsi on aivan ihana lättänaama, mutta se kuorsaus on kuulemma todella häiritsevää :)) Ei tietenkään voita Bulldogin kuorsausta, mutta lähellä sitä....
- wi.ley
Susista yllä meltotaan, joku susi tappoi noin 100 vuotta sitten ihmisen. Koirat tekee sitä näköjään vähinään vuosittain. Ja maajussit uhoaa että niiden lammas meni suden hampaisiin. Arvaan, että liiottelua Minä ainakin arvostan enemmän ihmishenkeä kui jotain lammasta joka kuitenkin ns. isännän toimesta sa kuulan kalloon.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1921368
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138903- 85862
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?52761- 51758
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253637Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä320614Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7595Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55589- 53584