lakkapinta ei kiillä

minä

maalasin takalokarista sellaisen 30cm x 15cm alueen täysin ohjeiden mukaan (hiominen, pohjat, maali ja lakka) mutta nyt tuo kirkkaalla acryl lakalla suihkuteltu pinta ei kiillä, vaan näyttää matalta ja on hieman karhea. Lakkaa kyllä laitoin tarpeeksi (valumisrajaan saakka pari kerrosta). Saisiko tuon kiillon aikaan vaikka vahaamalla? Kuinka kauan pitää antaa lakan (ja maalin) kuivua, että uskaltaa vahata ettei lähde maali pois kun hankaa...?

Ostin maalin ihan automaalaamosta värikoodin mukaan ja vielä värikartasta katsottiin ja verrattiin peltiin. mutta silti nyt on aika reipaskin ero juuri maalatulla ja vanhalla maalipinnalla. Pystyiskö tuota sävy eroa mitenkään pehmentämään? olen kuullut värivahoista mutta saako niitä oman auton värikoodin mukaan? kun ainakin turtlewaxilla on vain 8 eri väristä värivahaa eikä niistä mikään ole lähelläkään autoni väriä (5G mazda).

Tuo sävy ero ei kyllä pahemmin häiritse sillä kyseessä on vm.89 mazda, josta en ole maksanut kuin muutaman satasen.
mutta haluisin kyllä tuon maalatun pinnan kiiltämään, sillä se jo vähentäisi selvästi sävy eroa...

AUTTAKAA JOKU MINUA AMATÖÖRIÄ!!

11

7523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TT-Citikka

      Meillä on 2003 Berlingo, jota joku...onnistui kolhimaan marketin pihalla sen verran, että maalipinta vaurioitui pikkuisen. Ostin värikoodilla värikynän merkkiliikkeestä. Oli aivan totaalinen ero auton alkuperäiseen väriin...

    • Jari_M

      Spraypullolla maalaaminen tai lakkaus ei aina ole helppoa, olen minäkin saanut karheaa pintaa aikaiseksi perämoottoria maalatessa. Syynä voi olla joku/jotkut seuraavista:
      -Liian paksuja lakkakerroksia
      -liian lyhyet kuivumisajat kerrosten välillä
      -viimeinen lakkakerros sittenkin liian ohut
      -lakkaus kosteassa ilmassa
      -jos jo maalipinta on reilusti karhea, ei lakka sitä tasoita
      -kylmässä tulee vedettyä helposti liian paksuja kerroksia, lakka ei ala valumaan, mutta menee appelsiinipintaiseksi

      Jos maalasit metallihohtomaalilla, niin sävypoikkeama on aika varma. Jopa ruiskutusetäisyys vaikuttaa silloin pinnan sävyyn.

      Jos vika ja karheus on vain lakkakerroksessa, niin sen voi saada kiiltämään hienolla hiomatahnalla hiomalla. Muussa tapauksessa täytynee tehdä homma uudestaan, hioa pinta sileäksi maaliin asti ja uusi yritys. Autovaha ei riitä, jos pinta tuntuu käsissäkin karhealta.

      Värivahoja on olemassa vain muutamia sävyjä, joten kaikkiin autoihin ei sopivaa värivahaa löydy. Eihän sen värivahan tarvitsekaan olla ihan justiinsa, kunhan on lähelle auton väriä.

      P.S. Tässä amatööri auttaa toista, eihän itselläkään paljoa kokemusta ole näistä hommista. Kun nyt asiaa miettii, niin alkydimaalilla on omat maalaukset aina onnistuneet, kun taas akryylillä eli noilla automaaleilla maalatessa on joskus mennyt homma uusiksi.

      • Fixari

        Jos maalipinta on niin huono tai maalisumussa sen kiillotetaan Menzerna kiillotusaineella tai Pro kiillotusaineella. Kun tämä on tehty, maalipinta vahatan W-41 Yellow Wax,P-35 Satin Creme tai P-42 Yellow Wax Creme pitkäkestoisen suojan saamiseki.
        Niitä löydät sivulta www.autoprokem.fi


    • spray sukkaa

      Ei millään kiillä lakkaspray, ja metallivärin sävyerot läheltä katsottuna hirveät.

      Pitäiskö metallivärisprayllä jotenkin tehdä häivytysraja että näyttää paremmalta? Ei tommosella kökkösprayllä oikein onnistu. Olen suojannut maalarinteipillä ja sanomalehdellä rajat ja maalauksen jälkeen liuotinrätillä hionu reunan sileäksi. Harmittava sävyero siitä jää vaikka auto onkin vanha.

      • THM

        Kyllä sen saa kiiltämään, jos tekee oikein.
        Noudata valmistajan/täyttäjän ohjeita.

        Yleisohjeena spray-maalaukseen voisin antaa sen, että ÄLÄ maalaa ulkona tai kylmässä. Maalaus kannattaa tehdä todella monella kerroksella. Eli ohutta harsoa jopa viisi kertaa ristiin. Siis massan kanssa (siis metalliväri). Muista lisäksi ruiskutusetäisyys.
        Lakan kanssa taas kerroksi voi kasvattaa vain välihionnan kanssa. Katso vastavalolla koska kiiltää ja varo valumista.
        Väri erot ovat vaikeita ja ovat ruiskutustekniikasta riippuvaisia. Toki ruiskulla saa helpommin hyvää pintaa, mutta se metalliväreillä maalattaessa tavalliselle pulliaiselle hankala homma.


    • Anonyymi

      Ihan haistapaskatouhua koko automaalaus. Liian kallista käyttää ammattilaisella (joka maksaa verot) ja liian työlästä ja vaivalloista tehdä itse pienessä autotallissa tai pihalla rotikaisten, lentävien puiden siementen ja voikukan hitusten seassa.

      Tulevaisuudessa en omista yhtäkään autoa.

      • Anonyymi

        Tuon aivopierun väänsit 2005 vuoden ketjuun, olet nerokas ja huippuälykäs poika.


    • Anonyymi

      Muutaman kerran kokeilleena voin sanoa ettei spray pullolla maalaamisessa ole mitään järkeä, aika ja rahat menee vain hukkaan.

      Ainoa mahdollisuus saada kotioloissa hyvä lopputulos on paineilmalla toimiva maaliruisku johon sekoitetaan kunnon maalia kovettimella ja ohentimella maalikaupan ohjeiden mukaan.

      Pohjat voi kyllä vetää spray fillerillä mutta itse maalin oltava ehdottomasti maaliruiskulla kovettimineen, samoin lakka.

      • Anonyymi

        Ja toinen älynlahja palstoilla ja vielä valveillaolo aikana, Onko kalenteri tuttu asia?
        Että pikkupaikkaan hankkimaan paineilmalaitteet ja varmaankin maalaustalli ilmanvaihtoineen ja uuneineen, jihuu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja toinen älynlahja palstoilla ja vielä valveillaolo aikana, Onko kalenteri tuttu asia?
        Että pikkupaikkaan hankkimaan paineilmalaitteet ja varmaankin maalaustalli ilmanvaihtoineen ja uuneineen, jihuu!

        Onko sinulla kaikki ihan kunnossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla kaikki ihan kunnossa?

        Ostaisitko sinä ilmanpainelaitteet jos korjaisit 30x15cn alueen autostasi?
        Ketju on kovin vanha ja typerää vastailla aivottomia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1932
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1403
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1280
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1275
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1191
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1111
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 17
      1025
    Aihe