lakkapinta ei kiillä

minä

maalasin takalokarista sellaisen 30cm x 15cm alueen täysin ohjeiden mukaan (hiominen, pohjat, maali ja lakka) mutta nyt tuo kirkkaalla acryl lakalla suihkuteltu pinta ei kiillä, vaan näyttää matalta ja on hieman karhea. Lakkaa kyllä laitoin tarpeeksi (valumisrajaan saakka pari kerrosta). Saisiko tuon kiillon aikaan vaikka vahaamalla? Kuinka kauan pitää antaa lakan (ja maalin) kuivua, että uskaltaa vahata ettei lähde maali pois kun hankaa...?

Ostin maalin ihan automaalaamosta värikoodin mukaan ja vielä värikartasta katsottiin ja verrattiin peltiin. mutta silti nyt on aika reipaskin ero juuri maalatulla ja vanhalla maalipinnalla. Pystyiskö tuota sävy eroa mitenkään pehmentämään? olen kuullut värivahoista mutta saako niitä oman auton värikoodin mukaan? kun ainakin turtlewaxilla on vain 8 eri väristä värivahaa eikä niistä mikään ole lähelläkään autoni väriä (5G mazda).

Tuo sävy ero ei kyllä pahemmin häiritse sillä kyseessä on vm.89 mazda, josta en ole maksanut kuin muutaman satasen.
mutta haluisin kyllä tuon maalatun pinnan kiiltämään, sillä se jo vähentäisi selvästi sävy eroa...

AUTTAKAA JOKU MINUA AMATÖÖRIÄ!!

11

9329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TT-Citikka

Meillä on 2003 Berlingo, jota joku...onnistui kolhimaan marketin pihalla sen verran, että maalipinta vaurioitui pikkuisen. Ostin värikoodilla värikynän merkkiliikkeestä. Oli aivan totaalinen ero auton alkuperäiseen väriin...

• Jari_M

Spraypullolla maalaaminen tai lakkaus ei aina ole helppoa, olen minäkin saanut karheaa pintaa aikaiseksi perämoottoria maalatessa. Syynä voi olla joku/jotkut seuraavista:
      -Liian paksuja lakkakerroksia
      -liian lyhyet kuivumisajat kerrosten välillä
      -viimeinen lakkakerros sittenkin liian ohut
      -lakkaus kosteassa ilmassa
      -jos jo maalipinta on reilusti karhea, ei lakka sitä tasoita
      -kylmässä tulee vedettyä helposti liian paksuja kerroksia, lakka ei ala valumaan, mutta menee appelsiinipintaiseksi

Jos maalasit metallihohtomaalilla, niin sävypoikkeama on aika varma. Jopa ruiskutusetäisyys vaikuttaa silloin pinnan sävyyn.

Jos vika ja karheus on vain lakkakerroksessa, niin sen voi saada kiiltämään hienolla hiomatahnalla hiomalla. Muussa tapauksessa täytynee tehdä homma uudestaan, hioa pinta sileäksi maaliin asti ja uusi yritys. Autovaha ei riitä, jos pinta tuntuu käsissäkin karhealta.

Värivahoja on olemassa vain muutamia sävyjä, joten kaikkiin autoihin ei sopivaa värivahaa löydy. Eihän sen värivahan tarvitsekaan olla ihan justiinsa, kunhan on lähelle auton väriä.

P.S. Tässä amatööri auttaa toista, eihän itselläkään paljoa kokemusta ole näistä hommista. Kun nyt asiaa miettii, niin alkydimaalilla on omat maalaukset aina onnistuneet, kun taas akryylillä eli noilla automaaleilla maalatessa on joskus mennyt homma uusiksi.

• Fixari

Jos maalipinta on niin huono tai maalisumussa sen kiillotetaan Menzerna kiillotusaineella tai Pro kiillotusaineella. Kun tämä on tehty, maalipinta vahatan W-41 Yellow Wax,P-35 Satin Creme tai P-42 Yellow Wax Creme pitkäkestoisen suojan saamiseki.
        Niitä löydät sivulta www.autoprokem.fi

• spray sukkaa

Ei millään kiillä lakkaspray, ja metallivärin sävyerot läheltä katsottuna hirveät.

Pitäiskö metallivärisprayllä jotenkin tehdä häivytysraja että näyttää paremmalta? Ei tommosella kökkösprayllä oikein onnistu. Olen suojannut maalarinteipillä ja sanomalehdellä rajat ja maalauksen jälkeen liuotinrätillä hionu reunan sileäksi. Harmittava sävyero siitä jää vaikka auto onkin vanha.

• THM

Kyllä sen saa kiiltämään, jos tekee oikein.
        Noudata valmistajan/täyttäjän ohjeita.

Yleisohjeena spray-maalaukseen voisin antaa sen, että ÄLÄ maalaa ulkona tai kylmässä. Maalaus kannattaa tehdä todella monella kerroksella. Eli ohutta harsoa jopa viisi kertaa ristiin. Siis massan kanssa (siis metalliväri). Muista lisäksi ruiskutusetäisyys.
        Lakan kanssa taas kerroksi voi kasvattaa vain välihionnan kanssa. Katso vastavalolla koska kiiltää ja varo valumista.
        Väri erot ovat vaikeita ja ovat ruiskutustekniikasta riippuvaisia. Toki ruiskulla saa helpommin hyvää pintaa, mutta se metalliväreillä maalattaessa tavalliselle pulliaiselle hankala homma.

• Anonyymi

Ihan haistapaskatouhua koko automaalaus. Liian kallista käyttää ammattilaisella (joka maksaa verot) ja liian työlästä ja vaivalloista tehdä itse pienessä autotallissa tai pihalla rotikaisten, lentävien puiden siementen ja voikukan hitusten seassa.

Tulevaisuudessa en omista yhtäkään autoa.

• Anonyymi

Tuon aivopierun väänsit 2005 vuoden ketjuun, olet nerokas ja huippuälykäs poika.

• Anonyymi

Muutaman kerran kokeilleena voin sanoa ettei spray pullolla maalaamisessa ole mitään järkeä, aika ja rahat menee vain hukkaan.

Ainoa mahdollisuus saada kotioloissa hyvä lopputulos on paineilmalla toimiva maaliruisku johon sekoitetaan kunnon maalia kovettimella ja ohentimella maalikaupan ohjeiden mukaan.

Pohjat voi kyllä vetää spray fillerillä mutta itse maalin oltava ehdottomasti maaliruiskulla kovettimineen, samoin lakka.

• Anonyymi

Ja toinen älynlahja palstoilla ja vielä valveillaolo aikana, Onko kalenteri tuttu asia?
        Että pikkupaikkaan hankkimaan paineilmalaitteet ja varmaankin maalaustalli ilmanvaihtoineen ja uuneineen, jihuu!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja toinen älynlahja palstoilla ja vielä valveillaolo aikana, Onko kalenteri tuttu asia?
        Että pikkupaikkaan hankkimaan paineilmalaitteet ja varmaankin maalaustalli ilmanvaihtoineen ja uuneineen, jihuu!

Onko sinulla kaikki ihan kunnossa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sinulla kaikki ihan kunnossa?

Ostaisitko sinä ilmanpainelaitteet jos korjaisit 30x15cn alueen autostasi?
        Ketju on kovin vanha ja typerää vastailla aivottomia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1569
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      72
      1370
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      219
      1332
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      231
      1291
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1100
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1059
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1019
    8. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      973
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      950
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      848
    Aihe