Vielä on hetki armonaikaa siihen toiseen lääkärikäyntiin. Te senkin jo kokeneet, erosiko mitenkään ensimmäisestä?
Edellisellä lekuritapaamisella aikaa tuhlaantui korkeintaan 20 minuuttia ja nyt neuvolantäti käski varata sellaisen tunnin mittaisen pätkän tuohon tapahtumaan. En vain tiedä, johtuuko tämä lisääntyneestä tarpeesta tutkia vai siitä, että paikalla on myös tulevia lekureita harjoittelumielessä (jaiks!).
Alkuraskauden lääkärireissulla juttuun kuului vain alapään tutkimus ja toteamus siitä, että kaikki oli muutoin kunnossa. Sydänäänet saattoivat kuunnella (vaavin siis...), en muista. Onko syytä varautua perusteellisempaan kyyläämiseen? Alkavatko jo tässä vaiheessa kiinnittää huomiota rintoihin tms. vai mihin tuo "ylimääräinen" 40 minuuttia mahtaa kulua?
Kiitän vastauksista jo etukäteen.
Toinen lääkärikäynti
8
1675
Vastaukset
- Minea
itsellä vielä edessä tuo toinen lääkärikäynti mutta ainakin ultralla katsotaan, meneehän siihen enemmän aikaa kuin pelkän alatutkimuksen tekemiseen. Luulen että koko tuntia ei välttämättä mene mutta kuitenkin hyvä varautua että niin paljon maksimissaan menee. Vauvan asento vaikuttaa ultra tekemiseen, jos ei ole sopivassa asennossa eikä oikein suostu kääntymään niin meneee pidemmän aikaa.
- vk19
mulla on rakennekuva viikon päästä joten olen yhtä kokematon kuin sinäkin mutta uskoisin että tuo lisäaika tarvitaan siihen että saadaan tutkittua vauva kunnolla. Rakennekuvassahan katsotaan vauvan sisäelimet että kaikki on tallella ja mitataan reisiluu, päänympärys ja oisko ollu vielä tuo pääperämitta, jotta nämä kaikki mitat saadaan on oltava aikaa koska vauva ei välttämättä ole paikaallaan tai ainakaan oikeassa asennossa. Meidän neuvolassa on mahdollisuus nähdä vaavi joka kerta ja viimeksi kun katsottiin me yritettiin ottaa näitä mittoja neuvola tädin kanssa mutta jumppa tunti oli kesken ja kokoajan väärin päin että reisiluuta olisi voinut mitata. Sääriään ja käsiään vaavi kyllä esitteli. Se on uskomaton vauhti millä se vipeltää tuolla kun on vielä hyvin tilaa.
- vko38
Itselläni oli toinen ja viimeinen lääkärikäynti viikolla 36. Tuolloin lääkäri tunnusteli vauvan asentoa vatsan päältä, kuunteli sydänäänet ja teki sisätutkimuksen. Jos olisi ollut jotakin erityistä, olisin saanut lähetteen äitiyspolille synnytystapa-arvioon ym. jatkotutkimuksiin, mutta kun kaikki oli ok, ei kun kotiin ja synnytyksen käynnistymistä odottelemaan.
Joten ei ultraa välttämättä tehdä kaikille.- Tuleva_äiti
Kyse ei siis ole minkäänlaisesta ultrasta. Rakenneultra oli ja meni, eikä uusia ole enää tulossa. Kyse on siis vain lääkärikäynnistä, johon ei yhdisty ultraa.
Meillä kun käydään sitten vielä kolmannenkin kerran lekurilla aivan loppuvaiheessa. Tämä ko. aika on minulla hieman ennen 30. raskausviikkoa.
Jos siis jollakin olisi vielä PELKÄSTÄ lääkärivisiitistä tietoa, niin kertokaahan. Rintoja ei ilmeisesti tutkita ennen lapsen syntymää, vai? - Äippä-76
Tuleva_äiti kirjoitti:
Kyse ei siis ole minkäänlaisesta ultrasta. Rakenneultra oli ja meni, eikä uusia ole enää tulossa. Kyse on siis vain lääkärikäynnistä, johon ei yhdisty ultraa.
Meillä kun käydään sitten vielä kolmannenkin kerran lekurilla aivan loppuvaiheessa. Tämä ko. aika on minulla hieman ennen 30. raskausviikkoa.
Jos siis jollakin olisi vielä PELKÄSTÄ lääkärivisiitistä tietoa, niin kertokaahan. Rintoja ei ilmeisesti tutkita ennen lapsen syntymää, vai?2. raskauden aikana kävin tavallisella lääkärikäynnillä jossa oli mukana opiskelija.
Mulle ei asiasta aikaisemmin sanottu mitään siis tästä opiskelijasta vasta, kun kutsuttiin sisään kysyivät luvan opiskelijan läsnäoloon.
Ei mulla muistaakseni niin kauaa mennyt siis tuntia...
Ja mitä siellä tekivät niin on aika hämärän peitossa heh heh taisi tehdä sisätutkimuksen siis tää oikea lääkäri.
Opiskelija seurasi ja teki muistiinpanoja itselleen ja taisi kirjoitella tietokoneelle jotain minun tietoja joita tämä lääkäri opasti sinne laittamaan.
Ja lopuksi kysyi opiskelijalta oliko hänellä mitään lisättävää tai kysyttävää tästä käynnistä.
Ennen kuin päästi minut sieltä pois, niin kysyi oliko minulla jotain kysyttävää tai mieltä askarruttavaa.
Rintoja ei tutkita, eikä ole tutkittu jälkitarkastuksessakaan.
Ellei sitten itse sitä vaadi.
Ei ole paljoa kummempi kuin muutkaan käynnit.
Voi tietysti olla, että tää neuvolatäti ottaa verenpaineet sun muut arvot/sf-mitan/paino/pissatesti valmiiksi ennen kuin lääkäri ottaa sinut vastaan ja tämän vuoksi aikaa pyydetty varaamaan n.1h.
Tämän neuvolatädin ja lääkärin välillä saattaa joutua hetken odottamaan vielä vuoroaankin jos siellä on vielä edellinen mamma sisällä. :)
Ei tervitse jännittää!
Oisivat sanoneet kyllä sinulle jos olisi syytä tarkempaan tutkimukseen.
Onnea vaavin odotukseen! :D - lääkärikäynnillä näin
Tuleva_äiti kirjoitti:
Jos siis jollakin olisi vielä PELKÄSTÄ lääkärivisiitistä tietoa, niin kertokaahan. Rintoja ei ilmeisesti tutkita ennen lapsen syntymää, vai?Elikkä toinen lääkärissäkäynti oli rv 27. Ihan ensin menin neuvolatädille punnittavaksi ja hän mittasi samalla verenpaineen tämän jälkeen odottelin muutaman minuutin, jotta pääsin lääkärille. Hän teki sisätutkimuksen ja kuunteli vauvan sydänäänet mittsi kohdunkorkeuden ja kyseli miten on mennyt. Mulla kun oli kaikki ok, niin aikaa tähän kaikkeen meni 20 min. Niin ja kävin myös verikokeessa tässä ajassa. Eli aika nopeeseen tahtiin meni, normaalisti neuvolakäyntikin on kestänyt pidempään. =)
- aikaa meni
lääkärikäynnillä näin kirjoitti:
Elikkä toinen lääkärissäkäynti oli rv 27. Ihan ensin menin neuvolatädille punnittavaksi ja hän mittasi samalla verenpaineen tämän jälkeen odottelin muutaman minuutin, jotta pääsin lääkärille. Hän teki sisätutkimuksen ja kuunteli vauvan sydänäänet mittsi kohdunkorkeuden ja kyseli miten on mennyt. Mulla kun oli kaikki ok, niin aikaa tähän kaikkeen meni 20 min. Niin ja kävin myös verikokeessa tässä ajassa. Eli aika nopeeseen tahtiin meni, normaalisti neuvolakäyntikin on kestänyt pidempään. =)
noin 20 minuuttia. Ihan taisi samat asiat tehdä toisessa kuin ensimmäisessäkin lääkärintarkastuksessa. Ja näin siis jo kolmessa raskaudessa. Ennemminkin tuntuu, että lääkäriltä pääsee nopeammin pois kun normaalista neuvolasta, koska lääkärillä on aina kiireempi...
- Minea
Tuleva_äiti kirjoitti:
Jos siis jollakin olisi vielä PELKÄSTÄ lääkärivisiitistä tietoa, niin kertokaahan. Rintoja ei ilmeisesti tutkita ennen lapsen syntymää, vai?Tästä lääkärikäynnistä minä puhuinkin, kahdet ultrat tehty, np ja rakenneultra.
edellisellä neuvolakäynillä kun olin nin terkkari sanoi että toisella lääkärikäynnillä lääkäri katsoo myös ultralla. Se vissiin sitten vaihtelee paikoittain mutta tiedossa on siis kolmaskin ultra..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835