SEISKARI S-23? Ensiveneeksikö?

Juhana

Onko kellään kokemusta ko. venemallista. Haen venettä lähinnä veneretkille Espoosta Turun saaristo ja esim. Viron rannikko. Ensivaikutelma veneestä on pelkästään positiivinen näin, mutta minkälainen vene käytännössä esim. Tallinnan reissulla huonolla kelillä?

Entäpä makuutilat? Muistaakseni valmistaja ilmoittaa 4, mutta lienee käytännössä 3 aikuista?

Kertokaa ihmeessä kokemuksia, jos niitä löytyy ylipäätään Seiskari- veneistä...

Kiitos etukäteen!

33

49598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esa

      Seiskari S-23 on kokoisekseen hyvä valinta rannikkokäyttöön. Kannattaa myös katsoa S-22:sta
      joka minusta on parempi nykyaikaisemman suunnittelun sekä suuremman sisätilan ansiosta.

      S-23:sta on sekä takahytillä että ilman ja mm. tämän takia makuutilojen määrä vaihtelee. Veneen nopeus riippuu luonnollisesti koneesta mutta 8-9
      solmun matkanopeus on realistinen 50 hv teholla.

      • Juhana

      • R K-S
        Juhana kirjoitti:

        ajattelin seuraavaa yksilöä http://www.marnet.fi/index.php?tmpl=7&do=view&id=3795

        Olet sitä mieltä, että samalla hinnalla saisi merikelpoisemman veneen?

        mutta käy katsomassa myös muita ja vertaa. Käy koeajolla, niin saat tuntumaa siihen miten Seiskari kulkee.


      • Warner
        Juhana kirjoitti:

        ajattelin seuraavaa yksilöä http://www.marnet.fi/index.php?tmpl=7&do=view&id=3795

        Olet sitä mieltä, että samalla hinnalla saisi merikelpoisemman veneen?

        Pitävätköhän tästä venekauppiaasta kerrotut tarinat paikkansa? Eivät ole olleet kovin mairittelevia.


      • Hidas.

        Hidas ja vanhanaikainen keikkuja . Katso myös:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=668&posting=22000000022016056


    • timo

      Kannattaa tutustua esim. nettivene.com tarjontaan, jossa näytti muutamia seiskareita olevan.

      Jokainen vene on vähän oma yksilönsä niin historian kuin varustuksen suhteen joten perusteellinen tutustuminen tarjokkaisiin kannattaa tehdä. Varusteilla on myös yllättävän suuri vaikutus hintaan, varsinkin jos vene on täysin riisuttu ja lähes kaiken joutuu ostamaan uutena.

      • Juhana

        hyvä pointti. Hinnoissa tosiaan on ollut huomattavaa eroa...Myyjän käyttämä termi "perusvarustein" hieman mietityttää!


      • varustus
        Juhana kirjoitti:

        hyvä pointti. Hinnoissa tosiaan on ollut huomattavaa eroa...Myyjän käyttämä termi "perusvarustein" hieman mietityttää!

        Perusvarustus tuppaa yleensä tarkoittaamaan melko minimiä. Tarkoittaa yleensä ikääntyneitä navigointilaitteita eikä mitään "extraa". Nopea silmäys venetarvikeliikkeiden hintoihin antaa hyvää kuvaa kuinka paljon niihin saa uppoamaan rahaa. Esim. mun mielestä veneessä on syytä olla:

        - kunnollinen kaikuluotain, 300e
        - GPS tietokone, 600-2600e tai plotteri 1000e
        - lämmitin 1000-2000e

        Sitten tutka ja VHF on jo monelle extraa, mutta jos haluat niin hyvistä käytetyistäkin saa/kannattaa maksaa yhteensä parin tonnin verran minimi.

        Hydraulinin ohjaus on todella hyvä asia, siitä joutuu uutena maksamaan 500-1000e.

        Nopea yhteenveto (jos yllämainitut haluat):

        - vene perusvarustein 19ke
        - vene lisävarustein 19ke n. 7ke = n. 26ke

        Sitten tietysti vielä kaikki muu: sisustus (pelkät penkkien kankaat luokkaa 35-60e/m), puuosat, vuotavat ikkunan tiivisteet yms yms.

        Hyvästä kannattaa maksaa. Kaikki mitä joudut laittamaan tarkoittaa rahanmenoa. Nimimerkillä vm. 80 veneen omistaja, kokemusta on! =)

        Mut veneily on kivaa.


      • JRxxx
        varustus kirjoitti:

        Perusvarustus tuppaa yleensä tarkoittaamaan melko minimiä. Tarkoittaa yleensä ikääntyneitä navigointilaitteita eikä mitään "extraa". Nopea silmäys venetarvikeliikkeiden hintoihin antaa hyvää kuvaa kuinka paljon niihin saa uppoamaan rahaa. Esim. mun mielestä veneessä on syytä olla:

        - kunnollinen kaikuluotain, 300e
        - GPS tietokone, 600-2600e tai plotteri 1000e
        - lämmitin 1000-2000e

        Sitten tutka ja VHF on jo monelle extraa, mutta jos haluat niin hyvistä käytetyistäkin saa/kannattaa maksaa yhteensä parin tonnin verran minimi.

        Hydraulinin ohjaus on todella hyvä asia, siitä joutuu uutena maksamaan 500-1000e.

        Nopea yhteenveto (jos yllämainitut haluat):

        - vene perusvarustein 19ke
        - vene lisävarustein 19ke n. 7ke = n. 26ke

        Sitten tietysti vielä kaikki muu: sisustus (pelkät penkkien kankaat luokkaa 35-60e/m), puuosat, vuotavat ikkunan tiivisteet yms yms.

        Hyvästä kannattaa maksaa. Kaikki mitä joudut laittamaan tarkoittaa rahanmenoa. Nimimerkillä vm. 80 veneen omistaja, kokemusta on! =)

        Mut veneily on kivaa.

        Minusta voi hyvin lähteä siitä, että "perusvarustus" sisältää ko. mallin vakiovarusteet sekä lainsäädännön edellyttämät (sammutin, tyhjennyspumppu, ankkuri köysineen tai mela; liivejä ei ehkä voi edellyttää, koska niiden vaadittu määrä riippuu mukanaolijoiden määrästä) ja lisäksi edes minimaaliset kiinnitysköydet.
        Omana näkemyksenäni vähintään tarvittavista varusteista:
        -kaiku, 150-200 EUR (esim. Humminbirdin halpamallit ovat täysin riittäviä navigaatioturvallisuuden kannalta)
        -GPS n. 400 EUR (tietokone ja/tai plotteri ovat enintään "nice-to-have" välineitä, eivät välttämättömiä)
        -pelastusliivejä 2-4 (tai enemmän, porukan koon mukaan), 100-500 EUR
        -ainakin 1 merikorttisarja, n. 60 EUR

        ja ei-ihan-välttämättömiä mutta mielestäni järkeviä:
        -lämmitin 1000 EUR
        -tutka 1200 EUR
        -VHF 300 EUR

        Toisin sanoen, jos maksat siitä perusvarusteisesta 19 000 kEUR, niin 700-800 EUR menee lisäksi aika itsestään (edellisessä viestissä oli sekä varustettu että hinnoiteltu aika yläkanttiin).
        Esittämäni hinnat ovat kaikki sellaisia, joilla ko. tavaran saa jostain Hgin seudun veneilytarvikemyymälästä ja laatu on vähintään riittävä). Yleisesti voi kyllä sanoa, että veneilyyn uppoaa helposti kaikki raha mitä on, mutta väliäkö hällä :)

        Ai niin: kannattaa käyttää järkeä sen suhteen, ostaako joka paikkaan ns. "marine-laatua". Suoranaisesti turvallisuuteen liittyvien kohdalla ei laadusta sinänsä pidä tinkiä (eli kannattaa ostaa rosteriruuveja ruostuvien sijasta jne.) mutta vaikkapa patjakankaiksi käy halvempikin, jos lähtee siitä, että patjat tuodaan talveksi lämpimään ja kuivaan tilaan.


      • Juhana

        No, olisiko kellään esittää vaihtoehtoa Seiskarille. Saattaisi saada "vähemmän" hintansa pitävän veneen halvemmalla? Ja 20 t eurolla jopa isommankin...


      • uistelija
        Juhana kirjoitti:

        No, olisiko kellään esittää vaihtoehtoa Seiskarille. Saattaisi saada "vähemmän" hintansa pitävän veneen halvemmalla? Ja 20 t eurolla jopa isommankin...

        Ei Seiskarissa sinällään mitään vikaa ole mun mielestä. Pitää vain muistaa sen ominaisuuksien rajat.

        Moottoriveneissä esim. 1m lisäys ei tosta vielä ajo-ominaisuuksia mitenkään hirveästi paranna. Ehkä voi sanoa, että ns. mukavuus tuuli raja voi nousta 1 m/s. Mutta tohonkin vaikuttaa niin monet tekijät.

        20t ei valitettasti tänä päivänä kovin pitkälle riitä. Jos haluat edes sen metrin lisää ja veneen kohtuu kuntoisena niin rahaa saa ladata tiskiin varmaan ennemmin 30-40t euroa. Siinä hintaluokassa alkaa löytymään hyvinä vaihtoehtoina esim:
        - Tristan 820
        - Flying Albatros
        - Tiiskeri 770 (ajo-ominaisuuksia kehuttu)
        - Flipper 850
        - Marino 8000

        20t riittänee vanhaan Nautico 740:een joka mullakin on. Kuuleman mukaan on parempi ajettava kuin Marino 7000 joka on suunnilleen samassa kokoluokassa. Perustui yhden henkilön testiin. Nautico on painavampi. Flipper 700 irtoaa myös tolla rahalla, mutta häviää ajo-ominaisuuksissa kyllä (testattu).

        Puoliliukuvista en kovin montaa merkkiä muista. Kulkurin ja Navigan veneet on kyllä merikelpoisia ja laadukkaita, mutta sisätilat on aika pienet monesti.

        Uppoamarunkoisten puolelta löytyy yleensä isot veneet "halvalla". Johtuu pääasiassa siitä, että kone on pieni (=halpa). Jos ei ole kiire niin katso sieltä jotain 8-9m voi irrota 20t kohtuu kuntoisia.


      • kokemusta on
        Juhana kirjoitti:

        No, olisiko kellään esittää vaihtoehtoa Seiskarille. Saattaisi saada "vähemmän" hintansa pitävän veneen halvemmalla? Ja 20 t eurolla jopa isommankin...

        Huippu vene kelissä kuin kelissä,ehdottomasti turvallinen vene! Menee kuin juna! Pitää erittäin hyvin arvonsa, joten on hintansa väärti monikymmenkertaisesti.


      • Mieluummin
        Juhana kirjoitti:

        No, olisiko kellään esittää vaihtoehtoa Seiskarille. Saattaisi saada "vähemmän" hintansa pitävän veneen halvemmalla? Ja 20 t eurolla jopa isommankin...

        Seiskari23 on askeettinen ja huono tiloiltaan(ahdas). Hidas ja herkkä painon siitymille.
        Katso mieluummin näitä : Fiskari25 , Bonum255, Bella 8000, Minor700 .


      • daniel5
        JRxxx kirjoitti:

        Minusta voi hyvin lähteä siitä, että "perusvarustus" sisältää ko. mallin vakiovarusteet sekä lainsäädännön edellyttämät (sammutin, tyhjennyspumppu, ankkuri köysineen tai mela; liivejä ei ehkä voi edellyttää, koska niiden vaadittu määrä riippuu mukanaolijoiden määrästä) ja lisäksi edes minimaaliset kiinnitysköydet.
        Omana näkemyksenäni vähintään tarvittavista varusteista:
        -kaiku, 150-200 EUR (esim. Humminbirdin halpamallit ovat täysin riittäviä navigaatioturvallisuuden kannalta)
        -GPS n. 400 EUR (tietokone ja/tai plotteri ovat enintään "nice-to-have" välineitä, eivät välttämättömiä)
        -pelastusliivejä 2-4 (tai enemmän, porukan koon mukaan), 100-500 EUR
        -ainakin 1 merikorttisarja, n. 60 EUR

        ja ei-ihan-välttämättömiä mutta mielestäni järkeviä:
        -lämmitin 1000 EUR
        -tutka 1200 EUR
        -VHF 300 EUR

        Toisin sanoen, jos maksat siitä perusvarusteisesta 19 000 kEUR, niin 700-800 EUR menee lisäksi aika itsestään (edellisessä viestissä oli sekä varustettu että hinnoiteltu aika yläkanttiin).
        Esittämäni hinnat ovat kaikki sellaisia, joilla ko. tavaran saa jostain Hgin seudun veneilytarvikemyymälästä ja laatu on vähintään riittävä). Yleisesti voi kyllä sanoa, että veneilyyn uppoaa helposti kaikki raha mitä on, mutta väliäkö hällä :)

        Ai niin: kannattaa käyttää järkeä sen suhteen, ostaako joka paikkaan ns. "marine-laatua". Suoranaisesti turvallisuuteen liittyvien kohdalla ei laadusta sinänsä pidä tinkiä (eli kannattaa ostaa rosteriruuveja ruostuvien sijasta jne.) mutta vaikkapa patjakankaiksi käy halvempikin, jos lähtee siitä, että patjat tuodaan talveksi lämpimään ja kuivaan tilaan.

        moi tietäkö joku mistä saa s-23 malliin pressu kaavakkeet, vanha meni pilalle ja pitäis saada tehtyä uudet mahd. halvalla


    • Seiskari S-23:lla kuuntelisin säät kyllä aika
      tarkkaan ennen lahden ylitystä. Tämä ei tarkoita,
      että vene olisi huono ominaisuuksiltaan vaan
      että kyllä se on enemmän tarkoitettu saaristo-/rannikkokäyttöön.

      • Juhana

        TÄMÄN LAUSUNNON ANTOI ASIANTUNTIJA, JOKA PELANNUT PALJON KO. VENEMALLIN KANSSA. ONKO KOMMENTTEJA?


        Tallinnaan voi lähteä melkein milloin vain. Olemme suositelleet
        tuulirajaa 15 m/s. Ehkä uusveneilijän kannattaa pitää vähän alempana, ettei
        "pelästy" kovaa tuulta. Seiskari kestää kyllä ja sillä pääsee aina kotiin
        turvallisesti. Olen itse tullut Tallinnasta kotiin Seiskarilla siten, että
        aallot olivat yli 2 m. korkeat. Keikutti, mutta ei hätää"


      • Juhana kirjoitti:

        TÄMÄN LAUSUNNON ANTOI ASIANTUNTIJA, JOKA PELANNUT PALJON KO. VENEMALLIN KANSSA. ONKO KOMMENTTEJA?


        Tallinnaan voi lähteä melkein milloin vain. Olemme suositelleet
        tuulirajaa 15 m/s. Ehkä uusveneilijän kannattaa pitää vähän alempana, ettei
        "pelästy" kovaa tuulta. Seiskari kestää kyllä ja sillä pääsee aina kotiin
        turvallisesti. Olen itse tullut Tallinnasta kotiin Seiskarilla siten, että
        aallot olivat yli 2 m. korkeat. Keikutti, mutta ei hätää"

        tuuli, sen suunta, voimakkuus ja kesto ovat eräitä tekijöitä ja itse merenkäynti (aallon pituus, korkeus ja jyrkkyys toisia). Tallinnan edustalla on kepuleita paikkoja tietyillä tuulilla...
        Minulla ei ole omia kokemuksia Seiskarin tuosta mallista, mutta vähän on mielestäni yläkantissa tuo 15 m/s.
        Veneethän voivat kyllä pärjätä, mutta pitäisi siellä kipparin ja matkustajienkin pärjätä!
        Vähän kuulostaa jopa vastuuttomalta.
        Vaatii ainakin kipparilta osaamista, 'päätä' ja venetyypin vahvaa kokemusta. Samoin toivoa, että tekniikka pelaa ja ainakin turvana pitäisi olla ajoankkuri.
        Oma tuulirajaheittoni olisi luokkaa 10 m/s.
        Maahantuoja ja myyjät voivat puhua tietty 'omiaan' ilman sarvia ja hampaita.
        S/23 kaput valistakaa!! ;-)


      • Heka
        Juhana kirjoitti:

        TÄMÄN LAUSUNNON ANTOI ASIANTUNTIJA, JOKA PELANNUT PALJON KO. VENEMALLIN KANSSA. ONKO KOMMENTTEJA?


        Tallinnaan voi lähteä melkein milloin vain. Olemme suositelleet
        tuulirajaa 15 m/s. Ehkä uusveneilijän kannattaa pitää vähän alempana, ettei
        "pelästy" kovaa tuulta. Seiskari kestää kyllä ja sillä pääsee aina kotiin
        turvallisesti. Olen itse tullut Tallinnasta kotiin Seiskarilla siten, että
        aallot olivat yli 2 m. korkeat. Keikutti, mutta ei hätää"

        Tuollainen 15 m/s tuuli avomerellä on kyllä Seiskarin kokoiselle veneelle liikaa. En sano, etteikö siitä selviäisi, mutta ei se enää turvallista ole. Tällaiset legendat syntyvät usein siten, että säätiedotuksessa ennustetaan tuulta esim. 11-15 m/s, mikä tarkoittaa ennustejakson maksimituulta. Sitten Suomenlahden ylityksen aikana saattakin tuulla vain 8 m/s. Tarina 15 m/s:n tuulesta on kuitenkin valmis.

        Olen sitä mieltä, että pienehköllä moottoriveneellä mukavuusraja avomerellä on siinä 6 m/s, enkä lähtisi enää yli 10 m/s tuuleen. Purkkareilla raja on sitten vähän ylempänä.


      • JRxxx
        Juhana kirjoitti:

        TÄMÄN LAUSUNNON ANTOI ASIANTUNTIJA, JOKA PELANNUT PALJON KO. VENEMALLIN KANSSA. ONKO KOMMENTTEJA?


        Tallinnaan voi lähteä melkein milloin vain. Olemme suositelleet
        tuulirajaa 15 m/s. Ehkä uusveneilijän kannattaa pitää vähän alempana, ettei
        "pelästy" kovaa tuulta. Seiskari kestää kyllä ja sillä pääsee aina kotiin
        turvallisesti. Olen itse tullut Tallinnasta kotiin Seiskarilla siten, että
        aallot olivat yli 2 m. korkeat. Keikutti, mutta ei hätää"

        15 m/s liioitteluna Seiskarin kokoiselle ja oikeastaan isommallekin veneelle. Oikeastaan sanoisin niin, että jos ennuste on 15 m/s, niin Suomenlahden ylitykseen ei ole oikein järkevää lähteä huviveneellä ollenkaan. Ei se vielä välttämättä kovin hengenvaarallista ole, mutta turhaa urheilua epämukavissa olosuhteissa.


      • Meriläinen
        JRxxx kirjoitti:

        15 m/s liioitteluna Seiskarin kokoiselle ja oikeastaan isommallekin veneelle. Oikeastaan sanoisin niin, että jos ennuste on 15 m/s, niin Suomenlahden ylitykseen ei ole oikein järkevää lähteä huviveneellä ollenkaan. Ei se vielä välttämättä kovin hengenvaarallista ole, mutta turhaa urheilua epämukavissa olosuhteissa.

        Tuollaisessa kelissä kun jää satamaan PALJON suurempiakin Tallinnan kävijöitä!


      • Juhana kirjoitti:

        TÄMÄN LAUSUNNON ANTOI ASIANTUNTIJA, JOKA PELANNUT PALJON KO. VENEMALLIN KANSSA. ONKO KOMMENTTEJA?


        Tallinnaan voi lähteä melkein milloin vain. Olemme suositelleet
        tuulirajaa 15 m/s. Ehkä uusveneilijän kannattaa pitää vähän alempana, ettei
        "pelästy" kovaa tuulta. Seiskari kestää kyllä ja sillä pääsee aina kotiin
        turvallisesti. Olen itse tullut Tallinnasta kotiin Seiskarilla siten, että
        aallot olivat yli 2 m. korkeat. Keikutti, mutta ei hätää"

        'asiantuntijana' ollut Tekno-Marine?


      • asiantuntijoiden
        Juhana kirjoitti:

        TÄMÄN LAUSUNNON ANTOI ASIANTUNTIJA, JOKA PELANNUT PALJON KO. VENEMALLIN KANSSA. ONKO KOMMENTTEJA?


        Tallinnaan voi lähteä melkein milloin vain. Olemme suositelleet
        tuulirajaa 15 m/s. Ehkä uusveneilijän kannattaa pitää vähän alempana, ettei
        "pelästy" kovaa tuulta. Seiskari kestää kyllä ja sillä pääsee aina kotiin
        turvallisesti. Olen itse tullut Tallinnasta kotiin Seiskarilla siten, että
        aallot olivat yli 2 m. korkeat. Keikutti, mutta ei hätää"

        Lausunto kannattaa jättää sarjaan "henkselin paukuttelua". Ei ole mitään järkeä edes ajatella Suomenlahden ylitystä suuremmillakaan veneillä 15 m/s tuulessa. Hengen päälle se tuskin käy, mukavuudesta ja hauskuudesta ei tietoakaan. Moni meistä puhuu rannalla suulla suuremmalla, myyjät vielä suuremmalla.....


      • mutta...
        Juhana kirjoitti:

        TÄMÄN LAUSUNNON ANTOI ASIANTUNTIJA, JOKA PELANNUT PALJON KO. VENEMALLIN KANSSA. ONKO KOMMENTTEJA?


        Tallinnaan voi lähteä melkein milloin vain. Olemme suositelleet
        tuulirajaa 15 m/s. Ehkä uusveneilijän kannattaa pitää vähän alempana, ettei
        "pelästy" kovaa tuulta. Seiskari kestää kyllä ja sillä pääsee aina kotiin
        turvallisesti. Olen itse tullut Tallinnasta kotiin Seiskarilla siten, että
        aallot olivat yli 2 m. korkeat. Keikutti, mutta ei hätää"

        Kyllähän tuo on paljon luvattu, ei siinä mitään. Tosiasia on varmaan, että voihan tuo vene sen menon kestää, mutta ihmiset ja kaikki muu varustus on todella kovilla.

        Monet tuntuu puhuvan turhan paljon. Millähän ne sen tuulennopeudenkin ovat määritelleet. Kovan tuulen varoitus 14 m/s --> siihen yks "oman hännän nostatus metri päälle" ja todellisuus on, että tuuli olikin 10 m/s, joka kyllä tuntuu kovalta keliltä.

        Munkin veneen (liukuva 7,4m) edellinen omistaja oli kuuleman mukaan tullut liu´ussa Tallinnasta 15m/s tuulella! Niinpä niin! Tossa on kyllä liioittelua ainakin 5m/s.

        15m/s jossain muualla ei välttämättä ole vielä paljon mitään.

        Toki joskus voi olla sellainen keli, että puuskissa on kovaa tuulta yli 15m/s mutta aallokko ei kasva mahdottomaksi. Tuuli itsessäänhän ei ole niin vaarallista, mutta suunnasta jne. riippuen sen aiheuttama aallokko on.

        Mukavuus raja Suomenlahdella on tuo 6-7 m/s, yli 8m/s en lähtisi matkaa, koska keli voi heikentyä nopeastikkin matkan aikana. 10m/s kelissä vielä tullaan kohtuu turvallisesti, mutta hitaasti, pois. 15m/s (jatkuva tuuli melkein mistä suunnasta vaan, pohjoinen tai suora etelä yleensä pienimmät aallot) on sellainen, että mieli tekee soittaa merivartiosta "varmistamaa" uhkarohkeata urheilusuoritusta!

        Tämä lausunto kokemuksella satoja tunteja lohta avomerellä uistelleena hieman isommalla veneellä.


      • Juhana
        mutta... kirjoitti:

        Kyllähän tuo on paljon luvattu, ei siinä mitään. Tosiasia on varmaan, että voihan tuo vene sen menon kestää, mutta ihmiset ja kaikki muu varustus on todella kovilla.

        Monet tuntuu puhuvan turhan paljon. Millähän ne sen tuulennopeudenkin ovat määritelleet. Kovan tuulen varoitus 14 m/s --> siihen yks "oman hännän nostatus metri päälle" ja todellisuus on, että tuuli olikin 10 m/s, joka kyllä tuntuu kovalta keliltä.

        Munkin veneen (liukuva 7,4m) edellinen omistaja oli kuuleman mukaan tullut liu´ussa Tallinnasta 15m/s tuulella! Niinpä niin! Tossa on kyllä liioittelua ainakin 5m/s.

        15m/s jossain muualla ei välttämättä ole vielä paljon mitään.

        Toki joskus voi olla sellainen keli, että puuskissa on kovaa tuulta yli 15m/s mutta aallokko ei kasva mahdottomaksi. Tuuli itsessäänhän ei ole niin vaarallista, mutta suunnasta jne. riippuen sen aiheuttama aallokko on.

        Mukavuus raja Suomenlahdella on tuo 6-7 m/s, yli 8m/s en lähtisi matkaa, koska keli voi heikentyä nopeastikkin matkan aikana. 10m/s kelissä vielä tullaan kohtuu turvallisesti, mutta hitaasti, pois. 15m/s (jatkuva tuuli melkein mistä suunnasta vaan, pohjoinen tai suora etelä yleensä pienimmät aallot) on sellainen, että mieli tekee soittaa merivartiosta "varmistamaa" uhkarohkeata urheilusuoritusta!

        Tämä lausunto kokemuksella satoja tunteja lohta avomerellä uistelleena hieman isommalla veneellä.

        Merikelpoisuus tuli hyvin selville, kiitos tiedoista!

        No, olisiko kellään esittää vaihtoehtoa Seiskarille. Saattaisi saada "vähemmän" hintansa pitävän veneen halvemmalla? Ja 20 t eurolla jopa isommankin...


      • Semi
        Juhana kirjoitti:

        Merikelpoisuus tuli hyvin selville, kiitos tiedoista!

        No, olisiko kellään esittää vaihtoehtoa Seiskarille. Saattaisi saada "vähemmän" hintansa pitävän veneen halvemmalla? Ja 20 t eurolla jopa isommankin...

        Kurkkaapa Marsund veneen valmistajan nettisivuja. venettä löytyy myös käytettynä, tosin harvemmin. Merikelpoisen laatuveneen maineessa. Valmistetaan Pellingissä.


      • Jeppe
        Juhana kirjoitti:

        TÄMÄN LAUSUNNON ANTOI ASIANTUNTIJA, JOKA PELANNUT PALJON KO. VENEMALLIN KANSSA. ONKO KOMMENTTEJA?


        Tallinnaan voi lähteä melkein milloin vain. Olemme suositelleet
        tuulirajaa 15 m/s. Ehkä uusveneilijän kannattaa pitää vähän alempana, ettei
        "pelästy" kovaa tuulta. Seiskari kestää kyllä ja sillä pääsee aina kotiin
        turvallisesti. Olen itse tullut Tallinnasta kotiin Seiskarilla siten, että
        aallot olivat yli 2 m. korkeat. Keikutti, mutta ei hätää"

        Jo 14 m/s tuulessa aallot on 2-metrisiä ja siellä on joukossa 4-metrisiä. En kyllä itse lähtis Seiskarilla 15 m/s tuuleen jos en nyt välttämättä halua tyhjentää mahalaukkua.


      • Diego

        Itselläni on Seiskari s-23 ja tulin viime kesänä Tallinnasta n.10m/s tuulella ja se on kyllä aivan maksimi ko. veneelle. Pakko oli lähteä kotia kohti kun 3vrk sää tiedotus oli sen verran huono. Matka meni OK, eikä katamaraanin aallot ollut yhtä pahoja kun mennessä 3m/s tuulessa.
        Kesällä ajoin Pellingistä Helsinkiä kohti myös 10m/s vasta tuuleen ja silloin ajatelin, että tästä ei tule yhtään mitään ja käännyttiin porvooseen.
        Vene on ihan ok ekaksi veneeksi vaati kyllä taakse kunnolisen uimatason (hankala muuten kiinnityä). Itselläni on myös ankannokka veneessäni kulkemista helpottamaan. Vene liikku Gps mukaan 11,4-11,8 solmua tuulesta ja tavaroista riippuen. Vaatisi trimmit taakse keula nousee aika korkealle.

        Kokemusta on kertynyt aikaisemmin vanhempien teräsveneellä liikkumisesta (27,5m) kovalla kelillä mm. Utö 30m/s.


      • SeaRooster
        Diego kirjoitti:

        Itselläni on Seiskari s-23 ja tulin viime kesänä Tallinnasta n.10m/s tuulella ja se on kyllä aivan maksimi ko. veneelle. Pakko oli lähteä kotia kohti kun 3vrk sää tiedotus oli sen verran huono. Matka meni OK, eikä katamaraanin aallot ollut yhtä pahoja kun mennessä 3m/s tuulessa.
        Kesällä ajoin Pellingistä Helsinkiä kohti myös 10m/s vasta tuuleen ja silloin ajatelin, että tästä ei tule yhtään mitään ja käännyttiin porvooseen.
        Vene on ihan ok ekaksi veneeksi vaati kyllä taakse kunnolisen uimatason (hankala muuten kiinnityä). Itselläni on myös ankannokka veneessäni kulkemista helpottamaan. Vene liikku Gps mukaan 11,4-11,8 solmua tuulesta ja tavaroista riippuen. Vaatisi trimmit taakse keula nousee aika korkealle.

        Kokemusta on kertynyt aikaisemmin vanhempien teräsveneellä liikkumisesta (27,5m) kovalla kelillä mm. Utö 30m/s.

        KYLLÄ JA KYLLÄ !!! 10 sekuntimetriä avomerellä on aivan liikaa jokaiselle alle 10 metriselle venholle, oli malli mikä tahansa !!! Tuossa tuulessa ratkaisee jo eteenpäin pääsyn moni muukin asia kuin veneen merkki !!! KIPPARINKIN täytyy tietää mitä touhuu !!! Pysykää ihmiset rannassa kun luvataan yli 10 m/s !!! Pienelläkin veneellä pärjää kun on tarpeeksi hullu ! Itte menny joskus Terhi nordicilla vallitesevan tuulen ollessa 20 m/s mökille jonne mennään avomerelle aukeavan aavan kautta, mutta vettä oli vene täynnä ja varusteet märkänä, eikä mitään järkee siinäkään touhussa !!!


      • Mikki Hiiri
        Juhana kirjoitti:

        TÄMÄN LAUSUNNON ANTOI ASIANTUNTIJA, JOKA PELANNUT PALJON KO. VENEMALLIN KANSSA. ONKO KOMMENTTEJA?


        Tallinnaan voi lähteä melkein milloin vain. Olemme suositelleet
        tuulirajaa 15 m/s. Ehkä uusveneilijän kannattaa pitää vähän alempana, ettei
        "pelästy" kovaa tuulta. Seiskari kestää kyllä ja sillä pääsee aina kotiin
        turvallisesti. Olen itse tullut Tallinnasta kotiin Seiskarilla siten, että
        aallot olivat yli 2 m. korkeat. Keikutti, mutta ei hätää"

        Kylläpä olet hullunrohkea . Ton veneen ominaisuudet ei riitä noille tuulille . Oliko perhekkin mukana "nauttimassa" merituulesta ?
        Tuntuu , että seiskari23 omistajat olis jotain tosi merikarhuja .....totuus varmaan on , että taitavat olla suurimpia suunpieksijöitä .... he he .


      • noita Seiskari23
        Juhana kirjoitti:

        TÄMÄN LAUSUNNON ANTOI ASIANTUNTIJA, JOKA PELANNUT PALJON KO. VENEMALLIN KANSSA. ONKO KOMMENTTEJA?


        Tallinnaan voi lähteä melkein milloin vain. Olemme suositelleet
        tuulirajaa 15 m/s. Ehkä uusveneilijän kannattaa pitää vähän alempana, ettei
        "pelästy" kovaa tuulta. Seiskari kestää kyllä ja sillä pääsee aina kotiin
        turvallisesti. Olen itse tullut Tallinnasta kotiin Seiskarilla siten, että
        aallot olivat yli 2 m. korkeat. Keikutti, mutta ei hätää"

        omistajia vaivaa? Kauheeta uhoa ja toisten veneitten haukkumista . Kertovat noita kalajuttuja joka paikassa . 15m/s Seiskarilla ...heko heko valehtelija.


      • kehuis
        Juhana kirjoitti:

        Merikelpoisuus tuli hyvin selville, kiitos tiedoista!

        No, olisiko kellään esittää vaihtoehtoa Seiskarille. Saattaisi saada "vähemmän" hintansa pitävän veneen halvemmalla? Ja 20 t eurolla jopa isommankin...

        Seiskari 23 meri ominaisuuksia . Pikkuvene sisä-ja rannikkovesille .


      • mikä muu
        Juhana kirjoitti:

        Merikelpoisuus tuli hyvin selville, kiitos tiedoista!

        No, olisiko kellään esittää vaihtoehtoa Seiskarille. Saattaisi saada "vähemmän" hintansa pitävän veneen halvemmalla? Ja 20 t eurolla jopa isommankin...

        tahansa . Seiskari23 on pieni ja vanhanaikainen .


    • Anonyymi

      Itsellä oli Seiskari 23 vm.1988 vuosina 1996...2005. Vakaa vene ja seisomakorkeus keskihytissä. Kulutus 2-3 litraa dieseliä/tunti 8-9 solmun nopeudella. Oli ensivene. Laitoin veneeseen takakaiteet ja uimatason ankkurin laskemista ja nostoa helpottamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8760
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2558
    3. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      42
      2359
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2357
    5. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1803
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1680
    8. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    9. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      33
      1171
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1116
    Aihe