Pientä rivitalopihaamme ympäröi virpiangervo aita. Aita on istutettu vuosi sitten keväällä, eli ei ole vielä kovin korkea.
Kannattaako sitä nyt syksyllä mennä leikkaamaan? Vai vasta keväällä vai ei ollenkaan?
Istutin tänä keväänä pihaan myös norjanangervoa, miten sen kanssa, uskallanko leikata? Entä miten leikkaaminen muuten vaikuttaa, tekeekö se aidasta tuuheamman?
Ja jos leikkaan niin kuinka paljon? Jos joku viitsii useisiin kysymyksiini vastata niin olisin kiitollinen!
Norjanangervo sekä virpiangervo
3
6822
Vastaukset
- peukalo
Älä leikkaa syksyllä. Kevät on pensaiden parasta leikkaamisaikaa. Silloinkaan ei kannata hätiköidä.
Minä antaisin aidan ensin kunnolla juurtua muutaman vuoden ajan ja leikkaisin sitten vasta.
Angervot ovat vapaasti kasvavia pensaita, joiden leikkaaminen ei ole välttämätöntä.
Leikkaaminen tuuhentaa tottakai aitaasi, koska pensas haaroo leikkaamisen vaikutuksesta.
Kyllä pensaat voi leikata vaikka tapille, mutta ihan nuorta pensasta ei kannata leikata alas asti.
Omat norjanangervoni ovat olleet leikkaamatta useita vuosia, istutuksesta lähtien. En näe tarvetta leikata niitä vieläkään. - nuorennetaan
muutaman vuoden välein leikkaamalla vanhimpia oksia tyvestä asti pois. Tapahtuu kukinnan jälkeen tai lepokauden aikana. Sinulla ei syytä leikata norjanagervojasi muutamaan vuoteen.
- ei kannata leikata
virpiangervo ei tee kukkia samana vuonna kasvaneisiin oksiin, eli ei missään nimessä kannata leikata ainakaan koko pensasta. Vanhoja huonoja oksia kun poistaa ihan alhaalta joskus, niin ihan hyvä. Mun mielestä kaunein kun saa kasvaa vapaasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179