Kylmäkäyntihäiriö

Puuha31

Onko tietoa mikä vaivaa 1.6 16v Marean/Bravon/Bravan konetta, kun aamun eka käynnistys aiheuttaa hulvattoman röpellyksen, meinaa sammua ja tovin yskittyään ottaa kierroksia. Jos ite sammuttaa avaimesta niin toinen startti on ok. Mietiskelin josko jokin lämpötila anturi tms on rikki tai menee sekaisin nyt kesäkuumalla, eli kone luulee olevansa lämmin(johtuen auringosta) vaikkei olekaan. Deltassa sanoivat että odota kunnes Lambda anturin merkkivalo sammuu koelaudassa ja sitten vasta käynnistää; eipä auta!!!

13

8543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sx

      delta autossa. itelläni oli imusarjan paineanturi vika. oireet oli juuri samanlaiset:
      1. startti röpelsi n7sek, joko tasaantui tai sitten sammui
      2. startti aina käyntiin!!!

      sitten yks juttu vielä: jos nyt käytät pakokaasutestissä lamda arvo on 1.100- 1.200 eli vähän yli sallitun = 1.000

      Ja todellakin se: auton täytyi "seisoa" ainakin 12h ennenkuin se ilmeni...

      Eli kyllä siinä autossa vikaa on... ja vaikuttais samalta vialta.
      Oli kuulemma ensimmäinen paineanturivika suomessa. Tämä tapahtui viimevuonna.

      • Puuha31

        Onko paine anturi kalliskin? Takuuta reilu 6kk jäljellä, talveks pitää saada kuntoon viimeistään! Pitääkö auton olla kylmä saadakseen lambda arvon 1,2 ja yli? Miten se anturi vika löytyi, testerillä?
        Eiku pajalle, taas...


      • sx
        Puuha31 kirjoitti:

        Onko paine anturi kalliskin? Takuuta reilu 6kk jäljellä, talveks pitää saada kuntoon viimeistään! Pitääkö auton olla kylmä saadakseen lambda arvon 1,2 ja yli? Miten se anturi vika löytyi, testerillä?
        Eiku pajalle, taas...

        itelläni pakokaasuanalyysi kuumana... (tutulla)

        Vika löytyi da:ssa testerillä... eivät ensin uskoneet,kun valitin ongelmasta, mut uudemmasti käydessäni panivat testeriin ja vika löytyi
        hintoja en tiedä, kun takuuseen meni..
        se anturi on siinä imusarjassa ensimmäinen vasemmalta lukien, kun katsotaan ylhäältäpäin.. siihen menee muistaakseni neljä sähköpiuhaa... ne piuhat on yhdessä liittimessä, muistaakseni aakkosilla merkitty.. tai jotain??
        kantsii viedä heti, katti ei tykkää hyvää vääristä seoksista..!!!!!
        ja vielä: mielestäni koneen alavääntö voimistui, kun anturi vaihdettiin!!


      • Puuha31
        sx kirjoitti:

        itelläni pakokaasuanalyysi kuumana... (tutulla)

        Vika löytyi da:ssa testerillä... eivät ensin uskoneet,kun valitin ongelmasta, mut uudemmasti käydessäni panivat testeriin ja vika löytyi
        hintoja en tiedä, kun takuuseen meni..
        se anturi on siinä imusarjassa ensimmäinen vasemmalta lukien, kun katsotaan ylhäältäpäin.. siihen menee muistaakseni neljä sähköpiuhaa... ne piuhat on yhdessä liittimessä, muistaakseni aakkosilla merkitty.. tai jotain??
        kantsii viedä heti, katti ei tykkää hyvää vääristä seoksista..!!!!!
        ja vielä: mielestäni koneen alavääntö voimistui, kun anturi vaihdettiin!!

        Soitin aamulla Deltan "mekaanikolle", ei uskonut oikein ja vähätteli ongelmaa. Kehtasi vielä sanoa että jos vikaa ei löydy maksan itse kustannukset!! Ei taida onnistua, takuunalainen auto kuitenkin. Noh, iltapäivällä selviää...Raportti seuraa...


      • sx
        Puuha31 kirjoitti:

        Soitin aamulla Deltan "mekaanikolle", ei uskonut oikein ja vähätteli ongelmaa. Kehtasi vielä sanoa että jos vikaa ei löydy maksan itse kustannukset!! Ei taida onnistua, takuunalainen auto kuitenkin. Noh, iltapäivällä selviää...Raportti seuraa...

        sitten, kuinka kävi!!! oireet mitä kerroit vaikuttivat ihan samoilta, ihmettelen kyllä sinun paikallista da:n palvelua, jos noin sanottiin. täällä kaakkoiskulmalla toimii todella loistavasti...


      • fiat mies
        sx kirjoitti:

        sitten, kuinka kävi!!! oireet mitä kerroit vaikuttivat ihan samoilta, ihmettelen kyllä sinun paikallista da:n palvelua, jos noin sanottiin. täällä kaakkoiskulmalla toimii todella loistavasti...

        taitaa olla puuha vaasasta.... :)
        sen verran kurjaa täällä on ainaki da:n palvelu


      • Puuha31
        fiat mies kirjoitti:

        taitaa olla puuha vaasasta.... :)
        sen verran kurjaa täällä on ainaki da:n palvelu

        Vika löytyi. Hieman epäillen pistivät testerin kiinni. Sieltä se sitten näkyi(myös "mekaanikon" naamasta,harmitti ku asiakas oli oikeassa) paineanturi vika, samassa anturissa on myös imuilman lämpötilan tunnistus. Arvot kun on pyllyllään ei ruisku toimi kuten pitää. Sinänsä kävi tuuri kun vikamuistissa on 65 muistapaikkaa jonka jälkeen se nollautuu automaattisesti, mulla oli 3 jäljellä... Eli parin päivän päästä olisin ollut hankala ja luulotautinen asiakas!!
        Onneksi on takuuta vielä jäljellä, osa maksaa meinaa järkyttävät 260e 58,50e testerin käytöstä asennus... Ja sitten se MAAILMANLUOKAN IHME: Osa oli hyllyssä. "Mekaanikko" sanoi ettei näitä yleensä ole vaihdettu, sitten se toinen äijä sanoi että paljon on vaihdettu. Kumpi mahtoi olla YHTIÖNMIES???? Kiitoksia SX vihjeestä, saa kertoa lisää vinkkejä, vikaa Italiaisessa varmasti vielä ilmaantuu... Näin siis TURUSSA.


      • JT
        Puuha31 kirjoitti:

        Vika löytyi. Hieman epäillen pistivät testerin kiinni. Sieltä se sitten näkyi(myös "mekaanikon" naamasta,harmitti ku asiakas oli oikeassa) paineanturi vika, samassa anturissa on myös imuilman lämpötilan tunnistus. Arvot kun on pyllyllään ei ruisku toimi kuten pitää. Sinänsä kävi tuuri kun vikamuistissa on 65 muistapaikkaa jonka jälkeen se nollautuu automaattisesti, mulla oli 3 jäljellä... Eli parin päivän päästä olisin ollut hankala ja luulotautinen asiakas!!
        Onneksi on takuuta vielä jäljellä, osa maksaa meinaa järkyttävät 260e 58,50e testerin käytöstä asennus... Ja sitten se MAAILMANLUOKAN IHME: Osa oli hyllyssä. "Mekaanikko" sanoi ettei näitä yleensä ole vaihdettu, sitten se toinen äijä sanoi että paljon on vaihdettu. Kumpi mahtoi olla YHTIÖNMIES???? Kiitoksia SX vihjeestä, saa kertoa lisää vinkkejä, vikaa Italiaisessa varmasti vielä ilmaantuu... Näin siis TURUSSA.

        Löytykö vika selkeästi vikamuistista ? Ja miten sinä osasit myös sitä lukea....eli onko se ihan selväkiellistä tekstiä ??
        Mitä ne muut 62 muistipaikka virhettä oli ?


      • Puuha31
        JT kirjoitti:

        Löytykö vika selkeästi vikamuistista ? Ja miten sinä osasit myös sitä lukea....eli onko se ihan selväkiellistä tekstiä ??
        Mitä ne muut 62 muistipaikka virhettä oli ?

        Tottahan toki osaan lukea, "mekaanikon",oman autoni vieressä olin kokoajan, Testeri kiinni ja ilmoitus englaniksi: Air inletmanifold sensor error ja airtemperature sensor error. Laite näytti myös viimeisen virheilmoituksen sen hetkiset koneen lämmöt, vesi 99c, imusarjan lämpö 53c, ilmanpaine 1108 !!! Eli se oli hieman korkea... Ei näyttänyt muita 62 vikailmoitusta, mutta vain paineanturin viat olivat näytöllä. Muut sensorit yms digitaalit ok. ihme... (käytän "mekaanikko" sanaa hakasissa siksi koska en ole saanut Deltan rasvareista kovin asiantuntevaa käsitystä!)


      • JT
        Puuha31 kirjoitti:

        Tottahan toki osaan lukea, "mekaanikon",oman autoni vieressä olin kokoajan, Testeri kiinni ja ilmoitus englaniksi: Air inletmanifold sensor error ja airtemperature sensor error. Laite näytti myös viimeisen virheilmoituksen sen hetkiset koneen lämmöt, vesi 99c, imusarjan lämpö 53c, ilmanpaine 1108 !!! Eli se oli hieman korkea... Ei näyttänyt muita 62 vikailmoitusta, mutta vain paineanturin viat olivat näytöllä. Muut sensorit yms digitaalit ok. ihme... (käytän "mekaanikko" sanaa hakasissa siksi koska en ole saanut Deltan rasvareista kovin asiantuntevaa käsitystä!)

        Ilmeisesti ne kaikki 62 vikailmoitusta viittaa siihen kyseiseen vikaan ( toivotaan ainakin ). Olisit pyytänyt että ukko selaa ne muutkin läpi. Olis mielenkiintoista viedä oma Brava testipenkkiin ja luke hieman sen "logi fileä" ;-))


      • Nerry
        JT kirjoitti:

        Ilmeisesti ne kaikki 62 vikailmoitusta viittaa siihen kyseiseen vikaan ( toivotaan ainakin ). Olisit pyytänyt että ukko selaa ne muutkin läpi. Olis mielenkiintoista viedä oma Brava testipenkkiin ja luke hieman sen "logi fileä" ;-))

        Juu ja jos ostotilanteessa veis auton Deltaan ja testeriin niin paljastuisi mahdolliset piiloviat ostamastasi autosta (yksityiseltä) ettei tule sitten antureiden vaihtoa heti eteen ?


      • sx
        Puuha31 kirjoitti:

        Vika löytyi. Hieman epäillen pistivät testerin kiinni. Sieltä se sitten näkyi(myös "mekaanikon" naamasta,harmitti ku asiakas oli oikeassa) paineanturi vika, samassa anturissa on myös imuilman lämpötilan tunnistus. Arvot kun on pyllyllään ei ruisku toimi kuten pitää. Sinänsä kävi tuuri kun vikamuistissa on 65 muistapaikkaa jonka jälkeen se nollautuu automaattisesti, mulla oli 3 jäljellä... Eli parin päivän päästä olisin ollut hankala ja luulotautinen asiakas!!
        Onneksi on takuuta vielä jäljellä, osa maksaa meinaa järkyttävät 260e 58,50e testerin käytöstä asennus... Ja sitten se MAAILMANLUOKAN IHME: Osa oli hyllyssä. "Mekaanikko" sanoi ettei näitä yleensä ole vaihdettu, sitten se toinen äijä sanoi että paljon on vaihdettu. Kumpi mahtoi olla YHTIÖNMIES???? Kiitoksia SX vihjeestä, saa kertoa lisää vinkkejä, vikaa Italiaisessa varmasti vielä ilmaantuu... Näin siis TURUSSA.

        kaikki menikin lopulta sitten hyvin! Mahtoi varmaan asentaja miettiä...... ite jouduin odottamaan paripäivää osaa, mutta kuten sanoin täällä kaakkoiskulmalla da:n palvelu on erittäin hyvää kaikin puolin!


      • Tommi
        Puuha31 kirjoitti:

        Tottahan toki osaan lukea, "mekaanikon",oman autoni vieressä olin kokoajan, Testeri kiinni ja ilmoitus englaniksi: Air inletmanifold sensor error ja airtemperature sensor error. Laite näytti myös viimeisen virheilmoituksen sen hetkiset koneen lämmöt, vesi 99c, imusarjan lämpö 53c, ilmanpaine 1108 !!! Eli se oli hieman korkea... Ei näyttänyt muita 62 vikailmoitusta, mutta vain paineanturin viat olivat näytöllä. Muut sensorit yms digitaalit ok. ihme... (käytän "mekaanikko" sanaa hakasissa siksi koska en ole saanut Deltan rasvareista kovin asiantuntevaa käsitystä!)

        Ilmanpaine 1108 mbar on muistaakseni normaali ilmakehän ilmanpaine maanpinnalla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4591
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2558
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2288
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    9. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      49
      1248
    10. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    Aihe