406:n V6 koneen kestävyys?

käytettyä

tullut katseltua kakkosautoksi tuollaista 1998-2000 mallin peruskulkinetta ja silmään pistänyt sellainen ihme kuin 3.0l V6 koneiset 406:et joita näyttäisi olevan useampiakin myynnissä yllättävän halpaan hintaan.

Olettaisi nyt että 200hv koneelle löytyisi ottajaa jonoksi asti jos tuon koneen yhteydessä on (vai onko?) paremmat varusteet ja hintaa kuitenkin vain saman verran kuin jollain vastaavan ikäisellä ja saman verran ajetulla 2.0l Primeralla tai Accordilla.

Onko kone (tai vaihdelaatikko tms) täysi pommi vai mistä moinen?

Paljonko kestävät, missä kilometreissa tulevat isot huollot jne?

Kiitoksia!

18

5506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Make

      Eiköhän syynä ole vain korkea bensanhinta joka ei houkuttele ostamaan V6:sta. Ja huoltokustannukset vakuutusmaksut ovat tietysti korkeammat.

      Nissan lisäksi kyllästi V6-markkinat taannoin dumppamalla Maxima V6:ia alihintaan.

      Varsinkin se uudempi Peugeotin V6 (muistaakseni -99 mallista eteenpäin) on kuulemma erinomainen kone. Itse olisin sellaisen ottanut mutta jatkuvasti nouseva bensan hinta pisti miettimään.

      • uudemmassa

        otettu vaan enemmän heppoja!


      • Miksa
        uudemmassa kirjoitti:

        otettu vaan enemmän heppoja!

        Lue siitä...

        "1.3.2000:
        3.0/V6 moottori uudistuu: Uudistuneen moottorin suurin parannus on (V.T.C) Variable Timing Camshaft. Suomeksi sanat tarkoittavat muuttuvaa nokka-akselin ajoitusta. Imukanavien nokka-akseleiden ajoitusta voidaan muuttaa moottorin kuormituksesta riippuen 15 astetta. Moottorin suurin teho on nyt 152kW, kun se ennen oli 140kW. Vääntömomentti kasvoi 285 Nm:ään kun se ennen oli 267 Nm. Muutokset eivät pääty imusarjaan ja VTC:hen, vaan esim. palotilat on suunniteltu uudelleen yhdessä Porschen kanssa. Lisäksi polttoaineensuihkutus on Boschin uusinta tekniikkaa. Moottoriin on lisätty veden/öljynjäähdytin. Jakohihnan ja sytytystulppien vaihtoväli on nyt 120000 km. Polttoaineen kulutus on laskenut 1,5-3,0 litraa /100km. Eniten laskua on tullut kaupunkiajo kulutuksessa. Moottori täyttää EURO III päästönormit. Niiden takia moottoriin on lisätty kaksi esikatalysaattoria kaksi varsinaista katalysaattoria ja neljä lambda-anturia. Imuilman oton ja imusarjan suunnittelussa on pyritty äänettömyyteen. Käsivalintaisella vaihteistolla varustetussa versiossa oleva joustava vauhtipyörä suodattaa moottorin värinät olemattomiin."

        Lähde: netti.nic.fi/~slaaksoh/ PUGCARS


      • alkuperäinen kysyjä
        Miksa kirjoitti:

        Lue siitä...

        "1.3.2000:
        3.0/V6 moottori uudistuu: Uudistuneen moottorin suurin parannus on (V.T.C) Variable Timing Camshaft. Suomeksi sanat tarkoittavat muuttuvaa nokka-akselin ajoitusta. Imukanavien nokka-akseleiden ajoitusta voidaan muuttaa moottorin kuormituksesta riippuen 15 astetta. Moottorin suurin teho on nyt 152kW, kun se ennen oli 140kW. Vääntömomentti kasvoi 285 Nm:ään kun se ennen oli 267 Nm. Muutokset eivät pääty imusarjaan ja VTC:hen, vaan esim. palotilat on suunniteltu uudelleen yhdessä Porschen kanssa. Lisäksi polttoaineensuihkutus on Boschin uusinta tekniikkaa. Moottoriin on lisätty veden/öljynjäähdytin. Jakohihnan ja sytytystulppien vaihtoväli on nyt 120000 km. Polttoaineen kulutus on laskenut 1,5-3,0 litraa /100km. Eniten laskua on tullut kaupunkiajo kulutuksessa. Moottori täyttää EURO III päästönormit. Niiden takia moottoriin on lisätty kaksi esikatalysaattoria kaksi varsinaista katalysaattoria ja neljä lambda-anturia. Imuilman oton ja imusarjan suunnittelussa on pyritty äänettömyyteen. Käsivalintaisella vaihteistolla varustetussa versiossa oleva joustava vauhtipyörä suodattaa moottorin värinät olemattomiin."

        Lähde: netti.nic.fi/~slaaksoh/ PUGCARS

        eipä silti, käytettyä katsellessa nuo monimutkaiset nokka-akselin ajoitushärvelit ja puolen tusinaa katalysaattoria eivät ole yksinomaan positiivisia asioita.....

        Edulliseen hintaan näyttäisi saavan juuri näitä 140kW malleja 1999 saakka mutta kyllä kai tuon kokoinen auto sentään 190hv tehollakin liikahtaa?

        Eikö tämä V6 ole täsmälleen sama peruskone jota löytyi myös Citroenin (ja Rellun?) konepeltien alta joten osia ja huoltoakin pitäisi saada muualtakin kuin Maan Autosta?

        Maximat ovat muuten käytettynä hävyttömän kalliita, paljon 406:sta hinnakkaampia vaikka uutena Maxima taisi maksaa jotain 60-70tmk vähemmän. Tuo oli yksi niistä syistä miksi ihmettelinkin sitä onko 406:n V6-koneessa jotain pahasti vialla kun niitä suorastaan dumpataan vaikkapa Maximaan, Sonataan tai Mondeoon (2,5l) verrattuna.


      • ne muutokset
        Miksa kirjoitti:

        Lue siitä...

        "1.3.2000:
        3.0/V6 moottori uudistuu: Uudistuneen moottorin suurin parannus on (V.T.C) Variable Timing Camshaft. Suomeksi sanat tarkoittavat muuttuvaa nokka-akselin ajoitusta. Imukanavien nokka-akseleiden ajoitusta voidaan muuttaa moottorin kuormituksesta riippuen 15 astetta. Moottorin suurin teho on nyt 152kW, kun se ennen oli 140kW. Vääntömomentti kasvoi 285 Nm:ään kun se ennen oli 267 Nm. Muutokset eivät pääty imusarjaan ja VTC:hen, vaan esim. palotilat on suunniteltu uudelleen yhdessä Porschen kanssa. Lisäksi polttoaineensuihkutus on Boschin uusinta tekniikkaa. Moottoriin on lisätty veden/öljynjäähdytin. Jakohihnan ja sytytystulppien vaihtoväli on nyt 120000 km. Polttoaineen kulutus on laskenut 1,5-3,0 litraa /100km. Eniten laskua on tullut kaupunkiajo kulutuksessa. Moottori täyttää EURO III päästönormit. Niiden takia moottoriin on lisätty kaksi esikatalysaattoria kaksi varsinaista katalysaattoria ja neljä lambda-anturia. Imuilman oton ja imusarjan suunnittelussa on pyritty äänettömyyteen. Käsivalintaisella vaihteistolla varustetussa versiossa oleva joustava vauhtipyörä suodattaa moottorin värinät olemattomiin."

        Lähde: netti.nic.fi/~slaaksoh/ PUGCARS

        on tehty samaan perusmoottoriin


      • Jacques P.
        ne muutokset kirjoitti:

        on tehty samaan perusmoottoriin

        Mikä on perusmoottori? Tässä tapauksessa molemmissa moottoriversioissa on sama sylinterilohko, mutta sylinterinkannet onkin sitten suunniteltu uudelleen. Eli käytännössä noin puolet on sitä perusmoottoria.

        Eipä se lohko taida kovin paljoa moottorin ominaisuuksiin vaikuttaa. Kaikki muu vaikuttaa enemmän.

        Käyttihän Fiatkin samaa "perusmoottoria" noin 30 vuotta. Fiat Bravan/Bravon/Marean 1,6-litrainen moottori esim. vuodelta 1999 perustui samaan lohkoon kuin Fiat 128:n 1116-kuutioinen moottori vuodelta 1969. Olipa kuutioita tullut lisää ja kansi muuttunut 16-venttiiliseksi jne., mutta kai tässäkin voi puhua samasta "perusmoottorista"?


      • Miksa
        ne muutokset kirjoitti:

        on tehty samaan perusmoottoriin

        Eiköhän jokainen uusi moottori rakenneta vanhan moottoversion päälle. Mutta siitä moottorista ei ole otettu vain pelkästään enemmän tehoa vaan siihen on tehty monia rakenteelisia muutoksia.


      • työntötankokone
        Jacques P. kirjoitti:

        Mikä on perusmoottori? Tässä tapauksessa molemmissa moottoriversioissa on sama sylinterilohko, mutta sylinterinkannet onkin sitten suunniteltu uudelleen. Eli käytännössä noin puolet on sitä perusmoottoria.

        Eipä se lohko taida kovin paljoa moottorin ominaisuuksiin vaikuttaa. Kaikki muu vaikuttaa enemmän.

        Käyttihän Fiatkin samaa "perusmoottoria" noin 30 vuotta. Fiat Bravan/Bravon/Marean 1,6-litrainen moottori esim. vuodelta 1999 perustui samaan lohkoon kuin Fiat 128:n 1116-kuutioinen moottori vuodelta 1969. Olipa kuutioita tullut lisää ja kansi muuttunut 16-venttiiliseksi jne., mutta kai tässäkin voi puhua samasta "perusmoottorista"?

        Ford Ka:n hinnat-alkaen-moottorina oli ainakin 200-luvun alkuvuosina vielä 1.3 "Valencia" työntötankomoottori joka oli konstruktioltaan täsmälleen sama kone kuin legendaarinen 1960-luvulla käyttöön otettu "Kent" joka puolestaan perustui aika suoraan 1950-luvun perua oleviin brittifordin 4-pyttyisiin.

        Samoin rellulla oli Twingossa peruskoneena joku työntötankomoottori johon ei myöskään tehty mainittavia sitten 1950-luvun ryppypeppujen.


      • Make
        alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

        eipä silti, käytettyä katsellessa nuo monimutkaiset nokka-akselin ajoitushärvelit ja puolen tusinaa katalysaattoria eivät ole yksinomaan positiivisia asioita.....

        Edulliseen hintaan näyttäisi saavan juuri näitä 140kW malleja 1999 saakka mutta kyllä kai tuon kokoinen auto sentään 190hv tehollakin liikahtaa?

        Eikö tämä V6 ole täsmälleen sama peruskone jota löytyi myös Citroenin (ja Rellun?) konepeltien alta joten osia ja huoltoakin pitäisi saada muualtakin kuin Maan Autosta?

        Maximat ovat muuten käytettynä hävyttömän kalliita, paljon 406:sta hinnakkaampia vaikka uutena Maxima taisi maksaa jotain 60-70tmk vähemmän. Tuo oli yksi niistä syistä miksi ihmettelinkin sitä onko 406:n V6-koneessa jotain pahasti vialla kun niitä suorastaan dumpataan vaikkapa Maximaan, Sonataan tai Mondeoon (2,5l) verrattuna.

        Maxima V6:ia (-99->) saa 15-18 tuhannella eurolla, 406 V6:n hintahaarukka on sama, ehkä Peugeotissa on tosin enemmän halvempia yksilöitä.

        Joten ei noissa mielestäni juurikaan eroa ole.

        406:n hintoja on pudottanut reippaasti 407 ilmestyminen markkinoille.

        Eikös tuo sama kone ole ainakin Citroen C5:ssa ja 407:ssakin, joten ei kai se mikään susi ole?


      • alkuperäinen kysyjä
        Make kirjoitti:

        Maxima V6:ia (-99->) saa 15-18 tuhannella eurolla, 406 V6:n hintahaarukka on sama, ehkä Peugeotissa on tosin enemmän halvempia yksilöitä.

        Joten ei noissa mielestäni juurikaan eroa ole.

        406:n hintoja on pudottanut reippaasti 407 ilmestyminen markkinoille.

        Eikös tuo sama kone ole ainakin Citroen C5:ssa ja 407:ssakin, joten ei kai se mikään susi ole?

        koko syy tähän threadiin oli juuri se että 1999 mallin V6 406:n hinnat ovat järjestään alle tuon 15k€ (siis useampia yksilöitä) ja halvimmat n. 200tkm ajetut ovat jo kymppitonnin luokassa. Siis yksityisten pyynnöt, en ole koittanut paljonko siitä voi vielä tinkiäkin.

        Maximoista puolestaan pyydetään halvimmillaankin 15k€ (200tkm ajetut) ja tyypillinen hintapyyntö alle 200tkm ajetuista on 17-18k€.

        Kyllä minun laskuoppini mukaan Maximat ovat tekemäni otoksen perusteella 50% kalliimpia vaikkei siitä tonneissa niin hirveän montaa tulekaan.

        1999-mallin 406:n hinnanpudotus on siis todella järkyttävä koska uutenahan tuo oli vielä vuosituhannen taitteessa todella kallis auto ja nyt jopa 2l koneiset näyttävät olevan kalliimpia!

        Ilmeisesti bensan hinta ja vakuutusmaksut ovat tehneet tehtävänsä ja kaikki Maan Autossa joskus autoaan huollattaneet ovat tajunneet että V6 koneen huoltolasku pitää tarkistaa tutulla tähtitieteilijällä tai fyysikolla. Ne kun ovat tottuneet ko. kertaluokkaa oleviin lukuihin ;)


      • Make
        alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

        koko syy tähän threadiin oli juuri se että 1999 mallin V6 406:n hinnat ovat järjestään alle tuon 15k€ (siis useampia yksilöitä) ja halvimmat n. 200tkm ajetut ovat jo kymppitonnin luokassa. Siis yksityisten pyynnöt, en ole koittanut paljonko siitä voi vielä tinkiäkin.

        Maximoista puolestaan pyydetään halvimmillaankin 15k€ (200tkm ajetut) ja tyypillinen hintapyyntö alle 200tkm ajetuista on 17-18k€.

        Kyllä minun laskuoppini mukaan Maximat ovat tekemäni otoksen perusteella 50% kalliimpia vaikkei siitä tonneissa niin hirveän montaa tulekaan.

        1999-mallin 406:n hinnanpudotus on siis todella järkyttävä koska uutenahan tuo oli vielä vuosituhannen taitteessa todella kallis auto ja nyt jopa 2l koneiset näyttävät olevan kalliimpia!

        Ilmeisesti bensan hinta ja vakuutusmaksut ovat tehneet tehtävänsä ja kaikki Maan Autossa joskus autoaan huollattaneet ovat tajunneet että V6 koneen huoltolasku pitää tarkistaa tutulla tähtitieteilijällä tai fyysikolla. Ne kun ovat tottuneet ko. kertaluokkaa oleviin lukuihin ;)

        Moi,

        katselin itse nettiautosta hintoja ja nuo halvat ovat vanhaa korimallia ja vanhalla pari litraa enemmän syövällä V6:lla ja lisäksi paljon ajettuja. Pistäpä kriteeriksi vaikka max 200tkm ja vm 2000 ylöspäin. Autoliikkeissä Maximan ja 406:n hinnat pyörivät samoissa lukemissa, Maximat hieman kalliimpia, yksityisiltä saa tosiaan vanhoja Peugeot V6:ia hyvinkin edullisesti. Itsekään en ottaisi tuota vanhaa V6-moottoria.

        Vanhat (ei facelift) 406:t ovat aliarvostettuja hinnaltaan, se on totta.


      • alkuperäinen edelleen
        Make kirjoitti:

        Moi,

        katselin itse nettiautosta hintoja ja nuo halvat ovat vanhaa korimallia ja vanhalla pari litraa enemmän syövällä V6:lla ja lisäksi paljon ajettuja. Pistäpä kriteeriksi vaikka max 200tkm ja vm 2000 ylöspäin. Autoliikkeissä Maximan ja 406:n hinnat pyörivät samoissa lukemissa, Maximat hieman kalliimpia, yksityisiltä saa tosiaan vanhoja Peugeot V6:ia hyvinkin edullisesti. Itsekään en ottaisi tuota vanhaa V6-moottoria.

        Vanhat (ei facelift) 406:t ovat aliarvostettuja hinnaltaan, se on totta.

        minulle sopii mainiosti mahdollisimman "aliarvostettu" auto eikä kulutuksellakana ole niin väliä koska tämä tulee kakkosautoksi jolla ajetaan ehkä 6-7tkm vuodessa lähinnä pk-seudulla.

        Sitä ei voi väittää etteivätkö vakuutusmaksut, huollot ja kulutuskin kirpaisisi joten kysyinkin että onko siinä vanhassa v6-mallissa jotain tyyppivikaa tai perustavaa laatua olevaa ongelmaa jonka takia se tulee vieläkin kalliimmaksi kuin kuvittelin?

        Vuodesta 2000 lähtien on 406:ssa ollut siis uusi, selvästi parempi, tehokkaampi ja vähemmän kuluttava V6-moottori?

        Onko autoon tehty muutenkin facelift samaan aikaan ja muuttuiko siinä jotain niin perusteellisesti että kannattaisi mieluummin katsella vaikkapa 2000-2001-mallista 1.8 tai 2.0 koneista kuin vanhempaa kutosmallia?


      • Omistaja
        alkuperäinen edelleen kirjoitti:

        minulle sopii mainiosti mahdollisimman "aliarvostettu" auto eikä kulutuksellakana ole niin väliä koska tämä tulee kakkosautoksi jolla ajetaan ehkä 6-7tkm vuodessa lähinnä pk-seudulla.

        Sitä ei voi väittää etteivätkö vakuutusmaksut, huollot ja kulutuskin kirpaisisi joten kysyinkin että onko siinä vanhassa v6-mallissa jotain tyyppivikaa tai perustavaa laatua olevaa ongelmaa jonka takia se tulee vieläkin kalliimmaksi kuin kuvittelin?

        Vuodesta 2000 lähtien on 406:ssa ollut siis uusi, selvästi parempi, tehokkaampi ja vähemmän kuluttava V6-moottori?

        Onko autoon tehty muutenkin facelift samaan aikaan ja muuttuiko siinä jotain niin perusteellisesti että kannattaisi mieluummin katsella vaikkapa 2000-2001-mallista 1.8 tai 2.0 koneista kuin vanhempaa kutosmallia?

        Alla on tuo tässä keskutelussa vanhaksi haukuttu V6 ja hyvin on toiminut. Uudemmassa joka minunkin ajattelutavan mukaan perustuu tähän ES9J4 koneeseen kun vanhempi 605:ssakin olleet ZPJ (ZPJ4) koneet perustuivat PRV (Peugeot Renault Volvo) yhteistyökoneisiin.

        No on siis toiminut hyvin, kun taas uudemmasta on kuulunut mm käyntiin liittyviä ongelmia. Esim 6 kpl puolia poksahtelee kaikki. Tässä vanhemmassa on 1 kpl 3-puola. Isona etuna pidän myös sitä, että vanhemmassa autossa ei ole käytetty can-väylää, joka ensimmäisissä oli oikea murheen kryyni.


    • Jussi
    • Anonyymi

      Pököt on ihan hyviä ite suosin alta 2000 vm

    • Anonyymi

      PSA V6 on säästeliäämpi polttoaineen suhteen kun pienemmät 4R koneet.
      Hihnanhuoltovaihto toki on puolet kalliimpi kuin neloskoneisissa.

    • Anonyymi

      Vieläkös patongeissa on se susi syntyessään taka-akseli? Myös hydraulijousitus yksi murheenkryyni. Kallista merkkiuskollisuutta!

      • Anonyymi

        "se" taka-akseli on poistunut jo 15 vuotta sitten valmistuksesta

        eikä hydraulijousitustakaan ole laiteltu enää muutamaan vuoteen ja sehän oli vain sitikan isommissa malleissa käytössä

        Kallista ja kallista, enpä ole omaan autooni 15 vuoden aikana joutunut edes iskareita tai jousia vaihtamaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

      Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      423
      2827
    2. Olen niin kesken

      Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys
      Ikävä
      18
      2394
    3. Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon

      Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel
      Maailman menoa
      125
      2185
    4. Minkä ikäinen

      Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      120
      1857
    5. Tietääkö joku ylläpidosta?

      Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi
      Sinkut
      242
      1580
    6. Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)

      Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä
      Ikävä
      186
      1230
    7. Kaninkolojen vaikutus?

      Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak
      Sinkut
      205
      1229
    8. Martina ei mennyt naimisiin

      IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1183
    9. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

      Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      28
      1168
    10. TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."

      Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p
      Tanssii tähtien kanssa
      20
      1080
    Aihe