Rakkaus

kristitty

Mitä on rakkaus?

Raamatussa on kerrottu rakkaudesta, ensimmäinen korinttolaiskirje 13. luku, tämä on Raamatun tärkein luku. Jumala vuodattaa voimaa meihin sitä enemmän, mitä enemmän meillä on rakkautta.

1Kor 13

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.

3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.

4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,

5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänäsä pahaa.

6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;

7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.

8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.

9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.

10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.

11. Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.

12. Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.

13. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

Tämä siis suosikki Raamatun paikkani.

Pitkämielisyys. On tärkeää olla pitkämielinen ja kärsivällien. Kerran oli kaksi kristittyä miestä automatkalla, ja autoon tuli vika. Toinen meni auton alle korjaamaan ja satoi vettä ja kaikki oli kurassa, eikä autoa saatu korjattua.

Toinen istui autossa ja kysyi uskonveljeltään, että miksi hän ei hermostu ollenkaan, vaikka kaikki on kurassa ja auto epäkunnossa? Mies vastasi näin: "katsos kun minä otan aina mukaani kaksi pussia, toisessa on kärsivällisyys, ja toisessa on pitkämielisyys.Ensin avaan pussin jossa on kärsivällisyys ja kun se on loppu, niin avaan toisen pussin jossa on pitkämielisyys, ja se riittää sitten."

Toinen uskova ihmetteli ja mietti että tuo mies taitaa olla paljon pitemmällä kristillisyydessä kuin minä.

Rakkaus on lempeä. Raamattu sanoo että tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.
Älköön teidän pahuutenne ja häijyytenne tulko ihmisten tietoon, se muuten äkkiä leviää semmoinen.

Rakkaus ei kerskaa. Kyllä se on herkässä ihmisillä tuo kerskaaminen. Jos joku kertoo jotain asiaa jonka on tehnyt, vaikkapa Herralle, niin kohta toinen sanoo: "minäkin oon tehnyt niin, minäkin oon tehnyt niin..."

Silloin jos toinen kertoo jotain asiaa, niin on parasta olla itse hiljaa ja antaa toisen kertoa.

Pöyhkeily on kerskaamisen sisar, syntyi vain hetken myöhemmin.

Ei käyttäydy sopimattomasti. Eli ei murskaa toista ihmistä, ei häpäise toista ihmistä, ei loukkaa toista ihmistä.

Ei etsi omaansa. Rakkaus ei etsi omaansa. Maailma opettaa että juuri omaansa pitääkin etsiä, sitähän sitä... Mutta Rakkaus ei etsi omaansa.

Ei katkeroidu. On raskasta kantaa katkeruuden taakkaa.

EI MUISTELE kärsimäänsä pahaa. Kaikkia ihmisiä on joskus loukattu. Joku voi sanoa: "silloinkin sinä sanoit niin, et sinä silloinkaan pitänyt mua minkään arvoisena..." Sano Jeesukselle, että tässä ja nyt lopetan kärsimäni pahan muistelemisen ja annan anteeksi ihmisille jotka ovat minua vastaan rikkoneet. Se on raskas taakka kantaa vanhoja asioita, 5,10,15 vuodenkin takaisia asioita.

Ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa.

Tässä hyviä sivuja:

http://www.netmission.fi/

http://kathrynkuhlman.com/

8

459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakkaus on
      elämää ylläpitävä voima.

• Miksi nimitätte tuota rakkaudeksi. Nimittäkää sitä vaikka agnolsaufö:ksi. Tai kehittäkää jokin muu sana. Sillä rakkautta tuo ei ole.

• kristitty

Minä en nyt puhu siitä rakkaudesta, josta maailma veisaa ja laulaa, niinkuin jostain vanhoista lapin joikuista, ei minä en puhu siitä rakkaudesta, vaan minä puhun JUMALALLISESTA rakkaudesta, joka OIKEAA rakkautta ja joka tulee Jumalalta.

Se ei ole mikään tunne, eikä hormonihäiriö, eikä se itse hyödy mitään, vaan kyse on PYYTEETTÖMÄSTÄ rakkaudesta, eli agape-rakkaudesta.

Maailma ei tiedä mitä on rakkaus.

• kristitty kirjoitti:

Minä en nyt puhu siitä rakkaudesta, josta maailma veisaa ja laulaa, niinkuin jostain vanhoista lapin joikuista, ei minä en puhu siitä rakkaudesta, vaan minä puhun JUMALALLISESTA rakkaudesta, joka OIKEAA rakkautta ja joka tulee Jumalalta.

Se ei ole mikään tunne, eikä hormonihäiriö, eikä se itse hyödy mitään, vaan kyse on PYYTEETTÖMÄSTÄ rakkaudesta, eli agape-rakkaudesta.

Maailma ei tiedä mitä on rakkaus.

ELi se ei ole rakkautta, vaan illuusio jumaluudestanne.

• YMMI

Olen kai tyhmä mutta olisiko se pitänyt tulla tuossa tekstissä ilmi?

• Cyberanimal

voimaa rakastaa itseään, ympäristöään, toisia. Se on se pieni liekki sisimmässä, joka saa kamalan päivän siedettäväksi ja hymyn huulille silloinkin, kun masentaa. Rakkaus on se lämmin tunne sisälläsi, kun muuten paleltaa ja se on se terä, joka repii palleaasi, kun sinulle tärkeä ihminen kääntää selkäsi sinulle.

• #random

runojen raiskauuuus

• Isän_prinsessa

Ole siunattu sinä, joka avaat suusi totuuteen.

Sydämen kyllyydestä suusi puhuu!
      ja sydämesi on Herran!!!
      ja rakkaus on Herran Jeesuksen!!!
      ja KUNNIA on J.Kristuksen!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      155
      9127
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2779
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2547
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2521
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1905
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1847
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1783
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      48
      1326
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1207
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1191
    Aihe