Kivunlievitys?

Piikkikammoinen

Millaista kivunlievitystä synnytyskipuihin annetaan: epiduraali, spinaali... muita? Kaikki puudutusaineet ovat varmasti pistoksina laitettavia, mutta eri lailla vaikuttavia ja eri paikkoihin laitettaviako? Onko pistoskohdan ihoa mahdollista puuduttaa ennen piikin laittamista, esim. olen ollut kerran leikkauksessa jossa minut nukutettiin, ja sain käteeni "emla-laastarin" ennen kanyylin laittoa. Oli muuten tosi hyvä juttu, vinkiksi muillekin piikkikammoisille! Joihinkin pistoksiin esim. rokotuksiin laastaria ei voi kuitenkaan käyttää.

10

1382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - - -

Kivunlievitystä on monenlaista.. Kätilö voi antaa kipulääkettä pistoksena, laittaa aqua-rakkulat alaselkään tai opastaa hengittelemään ilokaasua. Anestesialääkäri vaaditaan sitten laittamaan epiduraali- tai spinaalipuudutus - ko. puudutuksissa iho kyllä ensin puudutetaan, eikä pistosta kyllä muutoinkaan kannata pelätä -- tuntuuhan se tietysti hiukan, mutta siinä tilanteessa on muutakin ajateltavaa! Synnytyslääkäri voi myös tehdä kohdunsuun puudutuksen, eikä siinäkään pistos kyllä mielestäni juurikaan tunnu. Joten turha kammota piikkejä - kun oikein sattuu, kestää sen lyhytkestoisen pistoksen ihan mielellään, jotta kivut helpottaisivat..

• on muuta

kipua / pelkoa sen verran, että taitaa piikkikammo unohtua. Yritäpä ajatella pistohetkellä jotain mukavia asioita, se on auttanut itselläni esim. hammaslääkäri reissuilla.

• Piikkikammoinen
        on muuta kirjoitti:

kipua / pelkoa sen verran, että taitaa piikkikammo unohtua. Yritäpä ajatella pistohetkellä jotain mukavia asioita, se on auttanut itselläni esim. hammaslääkäri reissuilla.

Puppua sanon minä, älä aliarvioi piikkikammoisen pelkoa. Yrittivät laittaa mulle kanyylia kämmenselkään, mutta eihän se onnistunut sen vuoksi että mulla on ohuet suonet ja joutuivat kaivelemaan sitä suonta esiin. Menin ihan paniikkiin (se sattui)ja kielsin koko toimenpiteen. Eivät sitten pakottaneet sitä ottamaan. Nyt olen menossa leikkaukseen ja pelkään sitä tipan laittoa, joten täytyy pyytää sellainen puudutuslaastari, en ymmärrä miksi tuo kämmenselkä on niin kipuherkkä paikka. Verikokeen otto kyynärtaipeesta ei ole ollenkaan niin paha juttu.

• Nimetön
        Piikkikammoinen kirjoitti:

Puppua sanon minä, älä aliarvioi piikkikammoisen pelkoa. Yrittivät laittaa mulle kanyylia kämmenselkään, mutta eihän se onnistunut sen vuoksi että mulla on ohuet suonet ja joutuivat kaivelemaan sitä suonta esiin. Menin ihan paniikkiin (se sattui)ja kielsin koko toimenpiteen. Eivät sitten pakottaneet sitä ottamaan. Nyt olen menossa leikkaukseen ja pelkään sitä tipan laittoa, joten täytyy pyytää sellainen puudutuslaastari, en ymmärrä miksi tuo kämmenselkä on niin kipuherkkä paikka. Verikokeen otto kyynärtaipeesta ei ole ollenkaan niin paha juttu.

synnytyksestä? Jossa sulle meinattiin laittaa se kanyyli? Jos oli niin on kova kipukynnys sulla!

• Toinen kammoinen

Mulle laitettiin ekassa synnytyksessä epiduraali puudutus ja olen piikki ja verikammoinen tapaus ja toisessa aquarakkulat. Kummallakin kerralla olen saanut ilokaasua!

Epiduraali puudutus oli hieno homma, sitä piikkiä ja pistosta ei näe, eikä se tunnu ollenkaan. Mulla selkänahka (kohta josta pistos laitettiin selkäytimeen) puudutettiin ensin jollain puudutusaineella ja sitten vasta annettiin pistos. Suosittelen tätä puudutusta.

No toisella kerralla ei sitten ehditty epiduraalia laittamaan kun oli hätäsempi kaveri tuloillaan. Sain aquarakkulat selkääni ja mulla niiden laittaminen sattui aivan hirveästi! Mutta kyllä ne tehosivat todella hyvin!

Toisaalta aquarakkulat olivat mukavammat kuin epiduraali, koska rakkulat eivät sido sänkyyn ja sydänkäyrävempeleeseen kiinni. Mua ei päästetty epiduraalin jälkeen kuin vessassa käymään, muutoin jouduin olemaan sängyssä.

Ilokaasu on hyvä juttu, varsinaisestihan se ei kipuihin vaikuta, mutta kummasti parantaa kivun sietoa. Ja voin vakuutta, että kun tulee se aika, että haluat/tarvitset jotakin kivunlievitykseen, et enää kammoa sitä pistosta. Ne synnytyskivut ovat paljon hurjempia kuin piikillä pistäminen. Ja muistathan, olen itsekin piikkikammoinen!

• äitee +4

joskus tuntuu että olen maailman ainoa ilokaasufani ja jolle kavat on auttaneet! ne akvat muuten sattuu aina juuri siksi että ne tavallaan puuduttaa sen kipupisteen eli jos laitto ei satu ei ne autakkaan.. ja sitten vielä nesteen ominaisuudet yms jutut!

niin ja neula on kamala!! pistän kyllä toisia, mutta minua ei...

• 2:n äiti vm. 83

Ei ne synnytyskivut välttämättä mitään hirvittäviä ole...itsekin olen kaksi kertaa synnyttänyt ilman minkäänlaisia kivunlievityksiä.Ei vain ole ollut tarvis.Se riippuu mistä roikkuu,toisilla on kovat kivut ja toisilla ei =)

• mmk

Epiduraalipuudutusta varten iho puudutetaan erillisellä ihopuudutteella. Ihopuudutteen laitto kestää hetken ja kirvelee hieman. Jos pelottaa, kannatta ottaa ilokaasua ihopuudutteen laiton ajaksi. Kun pintakerros on puutunut, aloitetaan varsinainen epiduraalipuududutus, jonka laitto ei enää satu.(puudutusasennossa on kurja kyyristellä, mutta saat siihen apua). Täällä kirjoittelee moni sankariäiti, jotka haluavat brassailla kivulla ja kivunsietokyvyillään. Nykyterveydenhuoltoon moinen vanhanaikaisuus kuulu, joten rohkeasti synnyttämään ja kertomaan toiveet. Myös äitiyshuollossa potilaalla on samat oikeudet kuin muuallakin, kipua saa lievittää, se ei vauvaa tapa. Anestesiavinkkinä: aquarakkuloiden teho on tutkitusti samaa luokkaa kuin placepolla, joten turha kärsiä kirvelyä.

• synnyttäjä

"Täällä kirjoittelee moni sankariäiti, jotka haluavat brassailla kivulla ja kivunsietokyvyillään. Nykyterveydenhuoltoon moinen vanhanaikaisuus kuulu, joten rohkeasti synnyttämään ja kertomaan toiveet."

Miksi ihmeessä pitäisi ottaa minkäänlaista kivunlievitystä, jos ei tunne sellaista tarvitsevansa??? Ei pakkolääkityskään ole nykyterveydenhuoltoa.

Ja aivan taatusti meitä on muitakin sellaisia synnyttäjiä, jotka eivät todellakaan ole tunteneet kipua; ei sillä asialla tarvitse brassailla. Kaikkihan eivät aisti kipua samalla tavalla.

Miksi on hienompaa brassailla erilaisilla kauhukertomuksilla?

• minäkin olin

mutta synnytyksessä niitä ei juuri huomaakaan.
      Sain kohdunsuun puudutuksen jota aloitettaessa huomasin todella pitkän, kamalan neulan.
      Parahdin kauhistuneena kätilölle että aiotko pistää minua tuolla!? Kätilö sanoi että ei se ole isokaan, ja näytti minulle paljon suurempaa neulaa ja sanoi pistäneensä minua äsken sillä, enkä ollut edes huomannut! Totesin vain että ei kai siinä sitten mitään, eikä tosiaan tuntunut sekään puudutus miltään. Se alapää on siinä niin turta vauvan painamisesta ettei piikit tunnu missään. Selkäydinpuudutusta en ole kyllä halunnut kummassakaan synnytyksessä, se ajatus kauhistuttaa. Ei minulta ole kyllä kysyttykään haluanko. Kaksosten synnytyksessä haluttiin varmuudeksi laittaa tippa, jota varten sain juuri sellaista emla-geeliä, ei sitten sattunut sekään. Ne akva-rakkulat kuulema kirvelevät tai polttelevat aluksi kovasti, mutta sitten ovat auttaneet. En ole niitäkään kokeillut, mutta näin olen kuullut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      3009
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1122
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1015
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      31
      974
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Oletko älykkäämpi kuin kaivattusi

Pitääkö kaivattusi sinua älykkäämpänä teistä? Mitä luulet?
      Ikävä
      71
      770
    Aihe