Matkalle raskaana?

Moody

Mitä mieltä olette tai onko teillä kokemusta matkustelusta raskaus aikana?? Heinäkuun lopussa alkaa loma ja alunperin suunniteltiin Kiinan matkaa. Lento kestää 8-9 tuntia, lääkäri sanoi, että raskausaikana on kohonnut veritulppa riski lennolla. Paikan päällä voi tulla vatsatautia jne. Reissuun lähtiessä mulla olisi 5 kk (n. 20 vkoa) raskautta täynnä. Uskallanko lähteä vai olisiko turvallisempaa matkustaa jonnekin lähemmäs? Kertokaa kokemuksistanne. Olen kiitollinen infosta, kun olen täysin kahden vaiheilla enkä osaa päättää suuntaan enkä toiseen.

17

8078

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Camilla

Hei!

Itse en kokisi lennon pituutta niinkään ongelmana; veritulpan riskiähän voi vähentää tukisukilla ja liikkumalla mahdollisimman paljon lennon aikana.

Kiinan matkan jättäisin varmaankin väliin tässä kohtaa, koska siellä on kuitenkin todella erilainen ruokakulttuuri, bakteerikanta yms. Mahataudin riski on siis olemassa. Mahtauti nyt sinänsä ei ole niin kauheaa, mutta kyllähän se vaikeuttaa sikiön ravinteiden ja energian saantia jos äidillä ei pysy mikään sisässä. Itse sain aikanani (ennen kuin meillä oli lapsia) todella komean mahataudin Venäjältä, siellä on tavallinen vesijohtovesi niin vaarallista meille suomalaisille, että muutamasta jääpalasta minäkin pöpöni mitä ilmeisimmin sain.

Itse kävin seitsemännellä kuulla raskaana Yhdysvalloissa, siellä on niin samanlaiset bakteerikannat kuin Suomessa, että huoletta saatoin syödä missä tahansa ravintolassa. Lennotkin meni ihan hyvin tukisukkia käyttäen. Kovin loppuraskaudesta ei sitten pääsekään minnekään matkalle, koska lentokoneisiin ei huolita sellaisia "juuri synnyttämäisillään olevan näköisiä". :)

Mutta jos se matka nyt jää väliin, niin älä huoli, vauvankin kanssa on oikein kivaa matkustella!

Niin ja onneksi olkoon tulevan vauvan johdosta!

• Moody

Kiitos sekä vastauksesta että onnitteluista. Tässä alkuvaiheessa ja ekakertalaisena on vaikea arvioida näitä asioita etukäteen. Näillä näkymin jätämme sen Kiinan hamaan tulevaisuuteen ja matkustamme varmaankin johonkin Eurooppaan. Helteistä ja rentouttavaa kesän jatkoa!!

• Matkakohteen vaihtanut
        Moody kirjoitti:

Kiitos sekä vastauksesta että onnitteluista. Tässä alkuvaiheessa ja ekakertalaisena on vaikea arvioida näitä asioita etukäteen. Näillä näkymin jätämme sen Kiinan hamaan tulevaisuuteen ja matkustamme varmaankin johonkin Eurooppaan. Helteistä ja rentouttavaa kesän jatkoa!!

Olen nyt 18 vk:lla raskaana, asun Itävallassa ja Suomessa olen käynyt pari kertaa raskauden aikana.

Kk:tta ennen tietoa raskaana olemisesta olimme varanneet Singaporen ja Vietnamin matkan. Kun sain tietää olevani raskaana, mietin asioiden tärkeysjärjestystä ja päätimme peruuttaa Aasian matkan ruokamyrkytysvaaran takia. Sain Balilla kerran sellaisen ja hirveätä oli, kun oksensi vielä senkin jälkeen, kun vatsa oli jo täysin tyhjä.

Ylihuomenna olemme sitten lähdössä Kyprokselle, jonne lentää Wienistä 4 h. Lääkäreiden suositusten mukaan 4 h olisi yläraja lentomatkojen pituudelle raskauden aikana. Singaporeen täältä olisi lentänyt 12 h.

Eurooppa on hyvä valinta matkakohteelle. Hauskaa matkaa.

• elena
        Moody kirjoitti:

Olin itse viikolla 9 raskaana ja teimme lomareissun Kanarialle. Lentomatka oli n. 6 tuntia ja täytyy sanoa, että sitä pitempään en olisi enää halunnut istua paikallani. Matka meni kyllä muuten ihan hyvin eikä mitään ongelmia tullut raskauden suhteen.

Lentokoneessa tietysti sekä meno- että tulomatkalla käytävän puolella istui vieras ihminen jota ei viitsinyt jatkuvasti vaivata väistämään ja päästämään minut jaloittelemaan ja vessaan. Vessahätäkin tietysti yllätti tunnin välein, koska kohtu painaa sen verran virtsarakkoa.

Kannattaakin pyytää jo hyvissä ajoin, mielellään jo matkaa tilatessa istumapaikka käytävän vierestä niin on helpompi päästä jaloittelemaan ja myös sinne vessaan. Jaloitellahan pitää paljon, jottei tulisi laskimoveritulppaa. Ja lentosukat jalkaan!

Mukavaa matkaa ja onnea odotuksellesi!

• nasu

..enää tuossa vaiheessa lentelee mihinkään :o))

hyvää lomaa

• kattius

Pikku lomalle tekisi mieli ennen muksun saapumista juu! Laskettu aika on elokuun alussa ja kesäkuun puoliväliä tai loppua kaavailtiin matkan ajankohdaksi. Löytyisikö kivoja ideoita tai hyviä kokemuksia jostain lähikohteista (jopa Suomesta), jos ei enää huvittais lentää? Juna/auto/bussi/laiva vaihtoehdot vielä siis käytettävissä, mutta enimmän ajan lomasta käyttäisi mieluiten jotenki muuten ku istumalla jossain välineessä hmm..
      Raskaus mennyt tähän saakka ongelmitta ja olen kohtalaisen liikunnallinen tyyppi.

• Tukisukkanen

Minulle riitti yksi syvä laskimotulppa jalassa, kun lensin raskausviikolla 14 alle kolmen tunnin lennon... Enpä mene enää koneeseen siunatussa tilassa, mutta ehkä vielä laivalle edes ennen la:ta. :)

• Näillä eväillä

Minä olisin lähtenyt H32 Italiaan pariksi päiväksi mutta puoliso laittoi kapuloita rattaisiin :) Ei päässyt henkilökohtaista kokemusta tulemaan. Mutta moni tuntuu keskiraskaudessa (H30 asti) lennelleen "järkeviin" kohteisiin aika huoletta, ja mm. Egyptin reissulla oli vuosi sitten mukana yksi vähän yli 30 viikon oleva odottelija. Ja tiedänpä ihmisenkin, joka vietti keskiraskautensa Intiassa aivan ongelmitta, sai jo Suomesta lääkäriltä valikoiman lääkkeitä ongelmatilanteita varten (mm. antibiootteja) joita ei sitten tarvinnutkaan.

Itsellä olisi pikemminkin reissukriteerinä se, että tiedänkö saavani ko. maassa hyvätasoista hoitoa tarpeen tullen? Jos lennät, niin muista käyttää tukisukkia ja jaloitella ahkerasti. Mukaan hyvät käsihygieniavermeet (käsidesit ja kosteuspyyhkeet) sekä kohteesta riippuen hätävara-apteekki mahaongelmien varalle (esim. Imodium, "ripulijuomaa" - varmista miten sopivat raskauteen!). Yhteystiedot lähimpään tasokasta hoitoa turisteille tarjoavaan sairaalaan ja varmistus siitä että kielitaito riittää (eli esim. että englannilla pärjää tai matkatoimistolta saa oppaan mukaan).

• 17+18

Imodiumia ei pidä raskausaikana käyttää, näin ainakin minulle neuvottiin apteekissa, koska sen käytöstä odottajilla on niin vähän kokemusta.

• eppu89

täälläki ois yksi matkaan lähtijä tän kuun lopussa kreikkaan.. silloin olisi 16 5rv ja innolla oottelen matkaan lähtöä.. onnee kaikkille odottajille ja hyvää matkaa jos ootte lähössä matkalle.. :)

• onni82

Mä olen lähdössa sukuloimaan USA:han piakkoin, lähden raskausviikolla 14 ja palaan rv 16, hieman mietityttää tuo pitkä lentomatka, ensin chicagoon 11 tuntia ja sen jälkeen vaihto ja vielä 2 tuntia, tosin ton vaihdon aikana kerkeää hyvin jalotella mutta tuo 11 tuntia putkeen, auts!! Mut en rupea matkaa perumaan kun sukulaiset niin innolla odottavat, vaikka mieskään ei pääse mukaan joten teen matkan yksin, onko muilla kokemuksia yksin matkustelusta raskaana?

• karkkipakko

tiedän kaksi tapausta, raskaus toisella 4. kuulla, toisella 6. kuulla ja on lähdetty thaimaahan. valitettavasti molemmat päättyivät keskenmenoon =(

suosittelen kaikkia harkitsemaan matkansa ajankohtaa ja päämäärää!

• Piankolmenäiti

Ja oletko varma että nämä ikävät keskenmenot johtuivat nimenomaan siitä Thaimaan-matkasta?

Itse en oikein ymmärrä tätä "totaalikieltäytymistä" asioista raskausaikana, jos tätäkin palstaa lukee niin ei sais ajaa pyörällä, autolla ajaminenkin on kyseenalaista, urheilu voi olla haitallista - ja matkailu suorastaan todella riskialtista puuhaa!

Itselläni on kaksi lasta ja odotan kolmatta ja olen elänyt läpi raskauksien ns. normaalia elämää, en ole miettinyt raskauttani estävänä tekijänä vaan osana minua. Kotimaassakin voi sattua vaikka ja mitä, ja lentomatkoille kun varustautuu riittävän hyvin (lentosukat, juo säännöllisesti vettä jne) ja jos ei ole mitään pahempia sukurasitteita laskimotukoksista, niin totta kai sitä voi matkustaa :)

• neljäs tulossa

Olen kaikkien kolmen raskauden aikana asunut osan raskausajasta Aasiassa muutamia kuukausia (työni takia), kaikki mennyt aivan loistavasti.

• Thaimaassa rv 20-22

Itse matkustin kahdeksi viikoksi Thaimaahan ollessani 20 viikolla raskaana ja kotiin palattiin kun viikkoja 22 täynnä. En kokenut mitään ongelmaa raskauden suhteen. Lennot meni ok vaikka paluu lento kestikin yli 12 tuntia. Siellä sairastin 12 tunnin paskataudin (sain varmaan sen rannalla juomasta pirtelöstä) mutta ei sen kummempaa. Maha oli silloin vielä aika pieni ettei haitannut olemista. Hotellihuoneessa oli tietysti ilmastointi niin lämpöä pääsi välillä karkuun. Itse ainakin nautin matkasta ja olihan se hieno kokemus tuntea vauvan ensi potkut siellä rannalla maatessa =)

• matkakuumeinen

Olen (toivottavasti) lähdössä Kreikkaan juhannuksena. Tuolloin raskausviikolla 31. Neuvolassa juteltiin ja terkkari sanoi, että periaatteessa ei mitään kovin kummoisia riskejä ole - kunhan käyttää tukisukkia ja muistaa jaloittelun lentokoneessa. Lääkärissä pitää tietenkin käydä saamassa matkustuslupa (jonka siis lentoyhtiö vaatii viikolta 31 eteenpäin) Lääkäri kuitenkin kertoman mukaan vain varmistaa, ettei mitään merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen riskistä ole - mm. avautunutta kohdunkaulaa...
      Tietenkin itseä hieman hermostuttaa lähtö - mutta liika asian "vatvominen" mielestäni vain pahentaa asiaa... Olemme perheen kanssa ainakin puhuneet niin, että mennään jos matkustuslupa heltiää ja jos ei heltiä, niin sitten siirretään reissu vaikka ensi kesään...

Sellaista vain mietin, että meillä paluulento vasta myöhään illalla ja käsittääkseni tukisukat pitäisi laittaa jalkaan jo heti aamulla sängystä noustessa... onkohan kuinka tuskaista olla koko päivä sukat jalassa kuumassa Kreikassa??? (ystäväni sanoi, että laittoi sukat jalkaa vasta muutama tunti ennen paluulentoa ja oli "paha virhe" ja laskimotulehdus tuli)
      Onko tästä kenelläkään kokemusta?

• norppakeitto

Täällä vasta alkuraskaus meneillään, mutta Malesian reissu odottaa RV12. Lennettyä tulee reissun aikana yht. 4 matkaa. Meinasin valmistautua käytäväpaikalla, jotta voin käydä tunnin välein kävelemässä käytävänmitan ja veskissä ;).

A B-hepatiittirokotteet on ja thats it.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe