C4:stä veturi?

Berlinez

Onko kenälläkään kertoa omakohtaista kokemusta millainen vetoauto C4 on ? Ja tarkemmin vielä 1.6 koneella oleva berline. Rekisteriotteessa merkintä: 1511kg kuorman voi vetää jarruin.
1.Riittääkö autossa enää tehot tuollaisen kuorman vetämiseen
2. ja viekö auto kuormaa vai toisinpäin ?

Tarkoituksena olis lähteä vetämään hevostraileria hevosta = n. 1400kg massa. Itsellä ei ole koukkua vielä joten ilomielin kuulisin kannattaako edes harkita isommankuorman vetämistä autolla.

20

5929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C4:ssä on raju vetokyky, mikä kielii vankasta rakenteesta. Epäilemättä auto selviää taakastaan ja kulkee sallittuja nopeuksia, mutta tietysti noin iso vaunu rasittaa paikkoja aika lailla. Toivottavasti sulla on ainakin ESP, jos talvella vedät. Se lisää mahdollisuuksia siihen että auto on aina se osapuoli joka vie.

Kaksilitraisella homma sujuisi epäilemättä suhteellisen vaivattomasti, kun voimaa piisaa (ja on se ESP).

• Berlinez

Jep, ESP löytyy. Eli voisit suositella vetämistä? En millään raskisi ostaa koukkua vaan kokeilumielessä todetakseni, ettei sillä voikaan vetää.

• Berlinez kirjoitti:

Jep, ESP löytyy. Eli voisit suositella vetämistä? En millään raskisi ostaa koukkua vaan kokeilumielessä todetakseni, ettei sillä voikaan vetää.

109 hv kyllä riittää eli varmasti VOI vetää. Toinen juttu on sitten miltä se tuntuu. Missäs päin asut? Mulla on VTR:ssä koukku, niin että jotain testiä voisi tehdä jos vaikuttelet kohtulähellä ja se trailerisysteemi on olemassa. Jos kaksilitraisella liikkuu kepeästi niin kyllä se 1,6:llakin liikkuu vaikkei ihan yhtä kepeästi.

• Berlinez
        RepeRuutikallo kirjoitti:

109 hv kyllä riittää eli varmasti VOI vetää. Toinen juttu on sitten miltä se tuntuu. Missäs päin asut? Mulla on VTR:ssä koukku, niin että jotain testiä voisi tehdä jos vaikuttelet kohtulähellä ja se trailerisysteemi on olemassa. Jos kaksilitraisella liikkuu kepeästi niin kyllä se 1,6:llakin liikkuu vaikkei ihan yhtä kepeästi.

Elikäs Turussa olen. Jos olet lähimaastossa niin olisi hienoa koittaa sitä vetoautona.
        Tosiaan tuo hevonen on liikkuvaa sorttia ja jos liikutaan jo limitillä niin se ei ainakaan asiaa paranna.

• Berlinez kirjoitti:

Elikäs Turussa olen. Jos olet lähimaastossa niin olisi hienoa koittaa sitä vetoautona.
        Tosiaan tuo hevonen on liikkuvaa sorttia ja jos liikutaan jo limitillä niin se ei ainakaan asiaa paranna.

tuo hevoisen liikkuva massa on tässä se Iso juttu, joten kun matkaakin on parisataa kilsaa, emme kokeile. Varmaan on viisainta käyttää omamassaltaan järeämpää veturia.

• kyykkyyn...
        RepeRuutikallo kirjoitti:

tuo hevoisen liikkuva massa on tässä se Iso juttu, joten kun matkaakin on parisataa kilsaa, emme kokeile. Varmaan on viisainta käyttää omamassaltaan järeämpää veturia.

Ei löytynyt sitikasta vääntöä eikä massaa. Mitä tästä opimme...

• kyykkyyn... kirjoitti:

Ei löytynyt sitikasta vääntöä eikä massaa. Mitä tästä opimme...

että sulla on taas uusi nimimerkki, jonka äidillisessä suojassa saavuit höpöttämään paskaa.

• Caravaanari .

Ei kannata alkaa vetämään citroen c4:lla. Auto on liian pieni tuohon tarkoitukseen. Vaarannat oman, sivullisten ja hevosen turvallisuuden.
      Jotain 1000kg vaunua sillä voi vetää, mutta tuo 1400kg aivan liian suuri. Hevonen kun on vielä ns.liikkuvaa massaa. Auto heiluu vaikka on paikallaan. Jonkun verran on asiasta kokemusta.

Ainoa mistä voisi ajatella olisi C5, jos sitroenin haluat. Siinä kyllä huono vetokyky kokoonsa nähden jousituksen takia. Siksi niitä ei vetoautoina caravanalueilla näy.

• kysyä sitikan

Kysy myös tuolta matkailuvaunu osastolta, montako sitikkaa on suomessa vaununveto hommissa?
        Luulen, että vaununvetäjät ovat kuitenkin aikamoisia asiantuntijoita tässä vetohommassa.

On nimittäin iltanuotion yksi suosituimpia aiheita tuo, mikä on hyvä veturi! Sitkikkaa en ole vielä kuulut kenenkään kehuvan. Eikä niitä näykään vaunun edessä.

• hämmästelen

eiköhän tuo ceevitosen jousitus ole just passeli näihin koppinistihommiin, siinä kun on maavara aina vakio, ei perä keiku eikä notku kuten muissa! ite olen nähnyt paljonkin c5/xantia-linjaa vetoautoina koppanisteilla.

elukkakuljetukset sitten erikseen, pakua tai maasturia kehiin vaan!

• niitä on?
        hämmästelen kirjoitti:

eiköhän tuo ceevitosen jousitus ole just passeli näihin koppinistihommiin, siinä kun on maavara aina vakio, ei perä keiku eikä notku kuten muissa! ite olen nähnyt paljonkin c5/xantia-linjaa vetoautoina koppanisteilla.

elukkakuljetukset sitten erikseen, pakua tai maasturia kehiin vaan!

Milläs alueella niitä sitikoita on paljon vetoautoina? Itse en ole vielä semmosella yöpynyt.

Taitaa tuo jousitus olla kokemuksen sanelema juttu. Vetämisessä tuo ongelma ei ole se maavara tai perän painuminen. Aisapaino kun on määritelty. Eikä voi, eikä saa vaihdella kovin paljon. Ongelma on vetokyvystä, sitikka menettää pehmeällä ( lumisella, muta tms) vetokyvyn. Koska jostain syystä etupyöristä häviää pito. Tätä ei tapahdu muissa samankokoisissa etuvetoisissa autoissa. Ilmeisesti painonsiirto tai etupyörien ulosjousto ei toimi hyvin tälläisessä tilanteessa.

Tuskin otettu huomioon tälläistä erikoistilannetta suunnittelussa. Tämä tietysti koskee vain nestejousitusta.

Koska jonkun verran 406 Pösöä näkee vetotöissä. Sitikassa jousitus ilmeisesti liian pehmeä, myös teräjousisissa malleissa.

• niitä on? kirjoitti:

Milläs alueella niitä sitikoita on paljon vetoautoina? Itse en ole vielä semmosella yöpynyt.

Taitaa tuo jousitus olla kokemuksen sanelema juttu. Vetämisessä tuo ongelma ei ole se maavara tai perän painuminen. Aisapaino kun on määritelty. Eikä voi, eikä saa vaihdella kovin paljon. Ongelma on vetokyvystä, sitikka menettää pehmeällä ( lumisella, muta tms) vetokyvyn. Koska jostain syystä etupyöristä häviää pito. Tätä ei tapahdu muissa samankokoisissa etuvetoisissa autoissa. Ilmeisesti painonsiirto tai etupyörien ulosjousto ei toimi hyvin tälläisessä tilanteessa.

Tuskin otettu huomioon tälläistä erikoistilannetta suunnittelussa. Tämä tietysti koskee vain nestejousitusta.

Koska jonkun verran 406 Pösöä näkee vetotöissä. Sitikassa jousitus ilmeisesti liian pehmeä, myös teräjousisissa malleissa.

Toiset viihtyy tien päällä kun on hyvä veturi, ei ne siellä alueilla maleksi ;)

No, asiaan ... faijalla on vuosikaudet ollut Volvoja vetureina. Vaunulla on painoa noin 1200kg ja viimeisin vetoauto on ollut Volvo 740 2.3 automaatti lukkoperällä. Ihan ok veturi sinänsä, mutta siitä outo auto että ilman vaunua tuossa ei ole ajo-ominaisuuksia nimeksikään, rauhoittuu vasta vaunun kanssa. Nyt tuon on kuitenkin korvaamassa CX joka on veturina aivan eri tasoa kuin nuo Volvot joista on nopeasti laskien kuuden yksilön kokemus.

Itse olen BX:llä vedellyt ylikuormattua jarrutonta pitkääkin matkaa ... kuormana kun oli ihan rautatavaraa, pari moottoria, vaihteistoa, ovia jne, massaa taisi olla lähemmäs tonnin luokkaa (oli tosin itse rosterista tehty järeä kärry, ei tuollaiseen millään Muulilla lähtisi). Auto oli veturina uskomattoman vakaa, edes jarrutustilanteissa ei olut ongelmia vaikka kyseessä oli BX break jossa on berlineä pidempi takaylitys. Koneena tuossa oli 1.6 jonka alavääntö oli kohtuullisen hämmästyttävä ... jos tiedätte Murhasaaren notkelman, se nousu meni kahdeksaakymppiä viitosvaihteella.

Ja mitä tulee etuvetoisiin noin ylipäänsä veturina ... takavuosina Saab-miehillä oli koukku molemmissa päissä autoa ...

• vastaus!
        shamr0ck kirjoitti:

No, asiaan ... faijalla on vuosikaudet ollut Volvoja vetureina. Vaunulla on painoa noin 1200kg ja viimeisin vetoauto on ollut Volvo 740 2.3 automaatti lukkoperällä. Ihan ok veturi sinänsä, mutta siitä outo auto että ilman vaunua tuossa ei ole ajo-ominaisuuksia nimeksikään, rauhoittuu vasta vaunun kanssa. Nyt tuon on kuitenkin korvaamassa CX joka on veturina aivan eri tasoa kuin nuo Volvot joista on nopeasti laskien kuuden yksilön kokemus.

Itse olen BX:llä vedellyt ylikuormattua jarrutonta pitkääkin matkaa ... kuormana kun oli ihan rautatavaraa, pari moottoria, vaihteistoa, ovia jne, massaa taisi olla lähemmäs tonnin luokkaa (oli tosin itse rosterista tehty järeä kärry, ei tuollaiseen millään Muulilla lähtisi). Auto oli veturina uskomattoman vakaa, edes jarrutustilanteissa ei olut ongelmia vaikka kyseessä oli BX break jossa on berlineä pidempi takaylitys. Koneena tuossa oli 1.6 jonka alavääntö oli kohtuullisen hämmästyttävä ... jos tiedätte Murhasaaren notkelman, se nousu meni kahdeksaakymppiä viitosvaihteella.

Ja mitä tulee etuvetoisiin noin ylipäänsä veturina ... takavuosina Saab-miehillä oli koukku molemmissa päissä autoa ...

Tommonen joka viitti kehua ajaneensa jarrutomalla 1000kg painavalla peräkärryllä, pitäis toimittaa pakkohoitoon. Linkki kirjoituksestasi on jo lähetytty poliisi.fi!

• olet!
        shamr0ck kirjoitti:

Olet varmasti palstan toiseksi tyhmin kirjoittaja! Olet siis vetänyt pitkääkin matkaa ylikuormattua jarrutonta peräkärryä? Entäpä jos olis tullut tilanne, että olisi pitänyt jarruttaa nopeasti?

Olet kaikille häpeäksi, toivottavasti kaikki Citikalla ajavat eivät ole yhtä piittaamattomia. Vai onko kohdallasi ongelma vain se, että et ymmärrä tekniikasta, etkä fysiikasta mitään? Yritä miettiä mikä olisi ollut autosi ja peräkärryn pysähtymismatka, kehumallasi "kahdeksankympin" nopeudella.

• soimaa
        olet! kirjoitti:

Olet varmasti palstan toiseksi tyhmin kirjoittaja! Olet siis vetänyt pitkääkin matkaa ylikuormattua jarrutonta peräkärryä? Entäpä jos olis tullut tilanne, että olisi pitänyt jarruttaa nopeasti?

Olet kaikille häpeäksi, toivottavasti kaikki Citikalla ajavat eivät ole yhtä piittaamattomia. Vai onko kohdallasi ongelma vain se, että et ymmärrä tekniikasta, etkä fysiikasta mitään? Yritä miettiä mikä olisi ollut autosi ja peräkärryn pysähtymismatka, kehumallasi "kahdeksankympin" nopeudella.

Tyhmyyttään voi jokainen kyllä miettiä itse.

Jarruttoman kärryn maksimi on 750kg,menee muuten aika äkkiä ylitse,huvittavinta on että mitä heppoisempi kärry sitä enemmän siihen saa laittaa kuormaa.

Toiseksi,monikohan asuntovaunu menee poliisin vaa,asta läpi,ei taida mennä monikaan?

Kolmanneksi,kuinka moni ei ole ajanut kärryn kanssa ylinopeutta,saako kiilata kaikki Citikalla motarilla kärryä 120km/h vetävät ojaan?

• vastaus! kirjoitti:

Tommonen joka viitti kehua ajaneensa jarrutomalla 1000kg painavalla peräkärryllä, pitäis toimittaa pakkohoitoon. Linkki kirjoituksestasi on jo lähetytty poliisi.fi!

Tuskin kukaan tulee vaa'an kanssa sitä vuoden takaista kuormaa tutkimaan. Kysyttiin sitikan veto-ominaisuuksia, minä kerroin oman kokemukseni. En kehuskellut sillä.

Kokemuksesta tiedän myös kumpi on helpompi jarrutustilanteessa, laiton tonninen jarruton vai laillinen kahden tonnin jarrullinen kuorma.

Joillekin tietenkin on pakkomielle tarttua viestissä edes johonkin mahdolliseen asiaan josta pääsee nipottamaan, unohtaen kokonaan mistä asiasta oli edes kysymys. Jokainen peräkärryä vetänyt tietää että sitä lopullista massaa paljon olennaisempaa on kärryn ominaisuudet ja miten se kuormataan. Ja se, miten sen yhdistelmän kanssa ajetaan. Sen verran on kokemusta sekä asuntovaunun, autotrailereiden sekä noiden kevytperävaunujen kanssa että uskallan väittää tietäväni mistä puhun. Varsinkin kun en ole noiden kanssa joutunut edes läheltä piti-tilanteisiin. Ja kuten sanon jo edellisessä viestissä, jonkun Muulin kanssa en edes harkitsisi moista reissua.

• Komissarov
        niitä on? kirjoitti:

Ainakin Xantia menee vielä sinne vaunu perässä, minne moni rautajousihäkkyrä kaivaa itsensä kiinni. Kokeiltu on...

• Meksu

Itse en kyllä lähtis vetämään noin pienellä autolla "liikkuvaa" massaa, ainut oikea auto hevostrailerin vetämiseen on paku tai maastoauto.

Vaikka autossa on esp:t sun muut, on siinä vitsit vähissä kun hevonen heilahtaa vähän kaarteessa, etenkin talvikeleillä. Myöskään 1.6 litranen ei ole vetohommiin mikään hyvä vaihtoehto, kevytperävaunu sillä kulkee just ja just, mutta tuon massan vetämiseen tarvitsee kyllä vähintään 2 -litrasen.

Vetohommat kannattaa suorittaa autoilla, jotka ovat siihen suunniteltuja (pakut & maasturit).

• iso farkku

Kyllä isolla farkulla tommonen puntti mukana tulee. Mutta kyllä se heiluu ja sen tuntee kun eläin heilahtelee vaunussa.

Meillä on nyt tuplakärry, jota vedetty sitten 4xveto avopakettiautolla. Tyhjällä autolla vetäminen hankalaa, juuri tämän nykimisen takia.
        Mutta jos lavalle laittaa painoa vaikka muutaman satakin kg, niin tilanne paranee huomattavasti.
        Suorituskyky tietysti huononee, vaikka kone onkin turbodiesel. Joten ilmeisesti vetoauton pitäisi olla tälläisessä tapauksessa vielä painavampi?

• esson mies puhuu pa....
        iso farkku kirjoitti:

Kyllä isolla farkulla tommonen puntti mukana tulee. Mutta kyllä se heiluu ja sen tuntee kun eläin heilahtelee vaunussa.

Meillä on nyt tuplakärry, jota vedetty sitten 4xveto avopakettiautolla. Tyhjällä autolla vetäminen hankalaa, juuri tämän nykimisen takia.
        Mutta jos lavalle laittaa painoa vaikka muutaman satakin kg, niin tilanne paranee huomattavasti.
        Suorituskyky tietysti huononee, vaikka kone onkin turbodiesel. Joten ilmeisesti vetoauton pitäisi olla tälläisessä tapauksessa vielä painavampi?

Täytyy kyllä sanoa että nuo esson miehet tietää nämä vetohommat. Ei taida olla hemmolla kun joku ikivanha solikan luttana, jota sitte volvo 240:llä vetelet.
        No asiaan C5:n on kyllä loistava vetohommissa ja etupyörien sutiminen nyt vaan taitaa olla kaikille etuvetoisille talvella totista totta. Eli talvikelillä 4WD hommiksi menee jos enemmän vetää.
        C5:n alusta toimii kyllä hienosti eikä leveäkään vaunu pahemmin heiluttele. Edes roudanpieksämillä teillä. Pieksää mennen tullen passatit ja mondeot ajomukavuudessa.
        Volvo nyt tietysti voi olla vielä edellä.
        Nämä karavaanarit on aika ihme porukkaa ei niitä kannata ottaa niin tosissaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      279
      6142
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      1979
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1760
    4. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1231
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      14
      1195
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      160
      1093
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1076
    8. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      981
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      49
      951
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      942
    Aihe