2-v poika, toistaa sanoja mutta ihan väärin..kuulossa vikaa ?

melissa

Poikani yrittää innokkaasti toistaa kuulemiaan sanoja mutta ne menevät ihan pieleen. Vaikka 10 kertaa tankataan samaa sanaa niin oikein hän ei saa sitä tulemaan vaikka yritys on kova. Itse olen huomannu ett konsonantit ovat suht´koht´oikeilla paikoilla mutta vokaalit heittävät ihan miten sattuu... ja tuloksena on käsittämätön mongerrus. Olisiko ketään jonka lapsella olisi kuulon kanssa ollut "ongelmia" ja miltä hänen puheensa on kuulostanut?? Tässä on sekin mahdollisuus kun on liimakorvaa ym. tulehdusta mahtunut paljonkin kahden ikävuoden sisälle! Muuten pikku-kullannupussa ole mitää valittamista, iloinen ja hyväntuulinen aamusta iltaan... ja vilkas, apua!

6

1344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitee +4

      kuulovamma kyllä näkyy puheessa, mutta jos lapsi yrittää toistaa niin tuskin siitä on kyse ettei kuule. tietysti voi olla että vokaalien taajuus ei korvaan kuulu. kirjaimissa on ryhmiä jotka ääntyvät samalla taajuudella ja ovat toistensa kaltaisia ja tietyissä kuulon alenemissa niistä voi päätellä jotakin.

      jos epäilet kuuloa niin mars lääkäriin. hän kirjoittaa lähetteen kuulontutkimukseen josta kela korvaa osan. samoin lääkärin palkkiosta. jos kuulossa todella olisi vikaa on lapsi hyvä saada nopeasti kuntoutuksen piiriin ja mahdollinen kuulolaite hankituksi. kuulolaitteet ovat maksuttomia ja nykyään pieniä ja "kivan" näköisiä..

      ennemminkin epäilisin että vika on siinä miten lapsi jäsentää kuulemaansa ja erottaa eri sanoja yms ja se on puheterapeutin alaa lähinnä ja harjoitettavissa.

      tekisin sinuna nyt näin; oman rauhan takia tutkisin kuulon. sitten odottelen rauhassa ja ehkä seuraan mitä kirjaimia lapselta tulee ja mitä puuttuu, kirjaan ne ylös ja jos asia ei parane puolessa vuodessa hakeutuisin puheterapeutille (neuvolan kautta lähete).

      korvatulehduksethan yksistään riittävät viivästyttämään puheen kehitystä ja teillä niitä on ollut ilmeisesti ihan riittämiin?

      • melissa

        Kiitti, meillä on kuulotutkimusaika vetämässä - kunhan vaan tulee ilmoitus ajankohdasta! Korvatulehduksia oli alle puolen vuoden ikään mennessä jo 3 kpl, sen jälkeen vielä yksi josta tuli liimakorva n. puolen vuoden ajan kun tulehdusta ei normaalit rivilääkärit tunnistaneet?! Erikoislääkäriltä saatu antibioottikuuri kuiteski auttoi ja putkia ei laitettu! Itse arvelisin noitten tulehdusten syyn löytyvän rankasta maitoallergiasta joka todettiin puolen vuoden iässä, koska sen jälkeen liimakorvaa lukuunottamatta akuutteja tulehduksia ei ole ollut. Ajatelkaas ja minä imetin - se siitä ja korvatulehduksettomasta vauva iästä! Poju vetää vieläkin Nutri-Junior valmistetta ihan innoissaan (kamalan hajuista linimenttiä)!

        Osaatko sanoa mitä tuo kuulotutkimus oikein kustantaa? Se tullaan tekemään keskussairaalassa, jonne sain yksityispuolelta lähetteen?


      • äitee +4
        melissa kirjoitti:

        Kiitti, meillä on kuulotutkimusaika vetämässä - kunhan vaan tulee ilmoitus ajankohdasta! Korvatulehduksia oli alle puolen vuoden ikään mennessä jo 3 kpl, sen jälkeen vielä yksi josta tuli liimakorva n. puolen vuoden ajan kun tulehdusta ei normaalit rivilääkärit tunnistaneet?! Erikoislääkäriltä saatu antibioottikuuri kuiteski auttoi ja putkia ei laitettu! Itse arvelisin noitten tulehdusten syyn löytyvän rankasta maitoallergiasta joka todettiin puolen vuoden iässä, koska sen jälkeen liimakorvaa lukuunottamatta akuutteja tulehduksia ei ole ollut. Ajatelkaas ja minä imetin - se siitä ja korvatulehduksettomasta vauva iästä! Poju vetää vieläkin Nutri-Junior valmistetta ihan innoissaan (kamalan hajuista linimenttiä)!

        Osaatko sanoa mitä tuo kuulotutkimus oikein kustantaa? Se tullaan tekemään keskussairaalassa, jonne sain yksityispuolelta lähetteen?

        meillä itse kuulontutkimus maksoi vuosi sitten 65€, mutta yksityisellä ja oli suuntaa antava kun kuulon alenemaa ei ollut niin tarkkoja mittauksia ei tehty. kelalta tuli osa takaisin.

        keskurilla luulisi olevan polimaksun verran, mutta enpä osaa sanoa..

        meillä myös maitoallergiatausta ja juuri se laspsi joka ainoana kaikista on täysimetetty. itsekkään en maitoa juuri juo eli aivan liian vähän kahvissa tms yhteyksissä, mutta vellipullo illalla riitti.. ja yritys oli saada vauva nukkumaan hyvin tukevan evään päälle! meillä profylac jota syytän hampaiden huonosta kiilteestä ja reikiintymisestä, ollut samaa ongelmaa muilla ko valmistetta käyttäneillä..


    • iina

      meillä tytöllä oli tuuossa iässä myös "senat sakaisin." Esim. heitettiin saunassa vettä kiekuulle(kiukaalle) tai nyt mä kiesuan(kiusaan) sua. Homma parantui itsekseen ajan kuluessa.

    • älä hoputa

      Kyllä ehtii vielä. Ei ole myöhässäkään.
      Sanotaan muuten, että aikaisin kävelemään oppineen lapsen "kieli jää jalan alle" ja hänen puheensa viivästyy hiukan. Lieneekö asiassa perää?

      Kerrotaan juttua pojasta (kauankauan sitten) joka ei viisivuotiaanakaan puhunut mitään. Kerran kun äiti leikkasi muille lapsille voileipää, tuli poika ja sanoi:"Mulle kans!"
      Kun hämmästyneenä kysyttiin, miksei poika aikaisemmin ole mitään virkkanut, hän sanoi: "No, ei ollut asiaa."
      Kärjistettyä tetenkin, mutta sanotaan, että esim. Kalle Päätalo oli 4-5 v. kun oppi puhumaan, ja kuten tiedämme, kyllä häneltä sittemmin puhetta riitti.

    • tytykkät

      Kyse voi olla siitä, että lapsi ei välttämättä osaa sanoa sanaa vaikka kuinka haluaisi..lapsi voi "luulla" toistavansa sanan oikein vaikka toistaakin sen väärin..on ihan normaalia, että 2 vuotias ei osaa toistaa sanaa oikein..Vinkiksi vaan, että samaa sanaa ei kannata jauhaa kovin montaa kertaa peräkkäin, lapsi voi turhautua...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      285
      3023
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      216
      1921
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1582
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1370
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1241
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      266
      1178
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1041
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      981
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      841
    Aihe