Pieni tyttäreni kysyi aamulla ulkona, että jos heittää ruusunmarjan maahan kasvaako siihen ruusu. Kasvaako? Enpä uskaltanut vastata oikein kun en varmasti itsekään tiedä *nolo*.
Kröhöm, nyt on pakko kysyä viisaammilta.
3
682
Vastaukset
- Filbert
mätänee maassa, ja yleensä siemenet mätänevät mukana. Kannattaa kaivaa siemenet esiin kiulukan sisältä, puhdistaa ne hedelmälihasta ja kuivattaa. Kuivatut siemenet voi sitten kylvää maahan. Siemen itää kuitenkin varsin hitaasti ja itäessään kasvattaa ensin juuren. Harvoin vielä seuraavana kesänä näkyy mitään maan pinnalla. Vasta kahden tai kolmenkin talven jälkeen tulee näkyviin ruusuntaimi.
Kylvöpaikka kannattaa siis merkitä hyvin, ja ihan rutikuivaksi multaa ei pitäisi päästää kylvöä seuraavana kesänä. Kärsivällisyys palkitaan, minulla kasvoi tänä kesänä taimi toissa vuonna kylvämästäni taiganruusun siemenestä. Oikea vastaus tyttärellesi lienee, että siitä voi kasvaa ruusupensas ja useampiakin, sillä ruusunmarja on täynnä siemeniä. Eikä ne siemenet heti mätäne, vaan koska niillä on hyvin pitkä itämisaika, voivat ne itää vasta muutaman vuoden kuluttua, kun olosuhteet ovat sopivat. Silloin ne ovat voineet jo levitä maan mukana hajalleen ja osa on päässyt oikean syvyyteen, jossa kosteus säilyy ja itäminen onnistuu.
Jos tyttäresi on kiinnostunut itämisestä yms. niin kurkatkaapa kuinka paprikan siemenet itävät sivuilla:
http://www.cedunet.com/~rte47 ...ja etusivun linkki: "Idätystä voi jouduttaa...", tämän sivun alimmainen kuva esittää paprikan itämistä animaationa.- mutsi ulalla
Ja kiitos myös kivasta paprikalinkistä! Meihin iski idätyskipinä kun kävimme sivuilla - saapa nähdä kuinka meidän ruusunsiementen käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579