Paras lukemasi romaani?

Paula

Mikä on paras lukemasi romaani? Suositelkaa kirjoja, jotka saavat ajatukset liikkeelle!

66

8716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • madam mao

      lasihelmipeli (hermann Hesse)
      Kolmannen valtakunnan nousu ja tuho
      (William Shirer)
      Nämä ovat vaikuttaneet minun paljon. Ne kertovat kahdesta lähihistorian mullistuksesta hyvin elävästi, mutta tiukkoihin faktoihin pitäytyen.

      Varmaan on trendikkäämpiäkin romaaneja.

      • Ajatar

        osaa en varmasti ole vielä itsekään löytänyt. Nämä seuraavat ovat ainakin mun suosikkeja. Kuten näkyy arvostan vanhempaa kirjallisuutta enemmän ja klassikot ovat aina ajatuksia herättäviä:)

        Väinö Linna: Täällä pohjantähden alla 1-3
        John Steinbeckin kaikki kirjat
        Ernest Hemingway: Nick Adamsin tarina
        Mika Waltari kokonaisuudessaan
        Henryk Sienkiewicz: Quo vadis
        Herman Hesse: Siddhartha
        Leo Tolstoi: Ylösnousemus
        Pearl S.Buck: Hyvä maa/Pojat/Hajalle mennyt suku/Kolmiosainen kertomus Kiinan maaseudusta. Aivan upea!Tässä vain kipene parhaista:)

        Mikäli haluat tietää ns.kevyemmästä kirjallisuudesta, niin seuraavat dekkarit ovat mun heiniäni:
        Kaikki Patricia Cornwellin kirjat
        Seppo Jokisen kirjat
        Vanha kunnon murhamamma Agatha Christie
        John Grisham
        Peter Höeg (hänellä sekä romaania että jännäriä)
        Leena Lehtolainen
        Sirpa Tabet
        ym. ym.

        valitettavasti en lue siirappiromskuja, joten niistä en tiedä sanoa kuin että tiedän tuttujen lukevan tämmösiä nimiä:
        Nora Roberts
        Sandra Brown
        Victoria Holt/Philippa Carr
        Belva Plain
        en nyt yht'äkkiä saa muita mieleeni, mutta johan sitä tässäkin :)


      • Pii
        Ajatar kirjoitti:

        osaa en varmasti ole vielä itsekään löytänyt. Nämä seuraavat ovat ainakin mun suosikkeja. Kuten näkyy arvostan vanhempaa kirjallisuutta enemmän ja klassikot ovat aina ajatuksia herättäviä:)

        Väinö Linna: Täällä pohjantähden alla 1-3
        John Steinbeckin kaikki kirjat
        Ernest Hemingway: Nick Adamsin tarina
        Mika Waltari kokonaisuudessaan
        Henryk Sienkiewicz: Quo vadis
        Herman Hesse: Siddhartha
        Leo Tolstoi: Ylösnousemus
        Pearl S.Buck: Hyvä maa/Pojat/Hajalle mennyt suku/Kolmiosainen kertomus Kiinan maaseudusta. Aivan upea!Tässä vain kipene parhaista:)

        Mikäli haluat tietää ns.kevyemmästä kirjallisuudesta, niin seuraavat dekkarit ovat mun heiniäni:
        Kaikki Patricia Cornwellin kirjat
        Seppo Jokisen kirjat
        Vanha kunnon murhamamma Agatha Christie
        John Grisham
        Peter Höeg (hänellä sekä romaania että jännäriä)
        Leena Lehtolainen
        Sirpa Tabet
        ym. ym.

        valitettavasti en lue siirappiromskuja, joten niistä en tiedä sanoa kuin että tiedän tuttujen lukevan tämmösiä nimiä:
        Nora Roberts
        Sandra Brown
        Victoria Holt/Philippa Carr
        Belva Plain
        en nyt yht'äkkiä saa muita mieleeni, mutta johan sitä tässäkin :)

        Aika jännä, että luet Höegin kevyeen kirjallisuuten. Rajanvetohan on tietenkin vaikeaa, mutta Höeg on kuitenkin kirjoittanut vakavaa esim. ajan luonnetta pohtivaa tekstiä, enkä siksi lukisi häntä "viihteen" puolelle. Toisaalta Fröken Smilla's känslä för snö on minulta jäänyt kesken, vaikka roikkuukin kirjahyllyssä.

        Niin, omalla kohdallani ehkä suurimman vaikutuksen tehnyt kirja on ollut Sartren "Inho". Se laajensi maailmankäsitystäni huomattavasti. Yksityiskohtainen kuvailu, mielijohteiden seurailu tuottivat suurta nautintoa.


      • Ajatar
        Pii kirjoitti:

        Aika jännä, että luet Höegin kevyeen kirjallisuuten. Rajanvetohan on tietenkin vaikeaa, mutta Höeg on kuitenkin kirjoittanut vakavaa esim. ajan luonnetta pohtivaa tekstiä, enkä siksi lukisi häntä "viihteen" puolelle. Toisaalta Fröken Smilla's känslä för snö on minulta jäänyt kesken, vaikka roikkuukin kirjahyllyssä.

        Niin, omalla kohdallani ehkä suurimman vaikutuksen tehnyt kirja on ollut Sartren "Inho". Se laajensi maailmankäsitystäni huomattavasti. Yksityiskohtainen kuvailu, mielijohteiden seurailu tuottivat suurta nautintoa.

        toki häneltä löytyy pääasiassa muuta kuin kevyttä. Tuli vaan tuossa kohdalla dekkarit vasta mieleen Lumen taju ja sehän luokitellaan dekkariksi. Vaikkakin muut teokset ovatkin ihan muuta. Ajan ja aikakauden armoitettu tulkitsija. Painotus väärällä alueella:)


        Sartrea luen pienin annoksin:) Hieno kirjailija, jolta eräs lainaus:
        "Tunnen oloni hyväksi vain täysin vapaana,
        riippumattomana esineistä, riippumattomana itsestäni...
        Olen oikea olemattomuus, ylpeydestä juopunut ja läpikuultava...
        Niinpä haluan omistaa koko maailman."

        Modernin kirjallisuuden klassikko, intellektuelli ajattelija.


      • Paula
        Ajatar kirjoitti:

        toki häneltä löytyy pääasiassa muuta kuin kevyttä. Tuli vaan tuossa kohdalla dekkarit vasta mieleen Lumen taju ja sehän luokitellaan dekkariksi. Vaikkakin muut teokset ovatkin ihan muuta. Ajan ja aikakauden armoitettu tulkitsija. Painotus väärällä alueella:)


        Sartrea luen pienin annoksin:) Hieno kirjailija, jolta eräs lainaus:
        "Tunnen oloni hyväksi vain täysin vapaana,
        riippumattomana esineistä, riippumattomana itsestäni...
        Olen oikea olemattomuus, ylpeydestä juopunut ja läpikuultava...
        Niinpä haluan omistaa koko maailman."

        Modernin kirjallisuuden klassikko, intellektuelli ajattelija.

        Höegin Lumen taju kuuluukin suosikkikirjoihini. Luin sen ensimmäisen kerran 13-vuotiaana ja silloin pidin sitä kiinnostavana dekkarina. Sitten viisi vuotta myöhemmin luin sen uudelleen ja huomasin, että se on kyllä paljon enemmän kuin pelkkä dekkari. Jos tiedätte lisää Lumen tajun tyylisiä kirjoja, niin kertokaa ihmeessä...


      • Ajatar
        Paula kirjoitti:

        Höegin Lumen taju kuuluukin suosikkikirjoihini. Luin sen ensimmäisen kerran 13-vuotiaana ja silloin pidin sitä kiinnostavana dekkarina. Sitten viisi vuotta myöhemmin luin sen uudelleen ja huomasin, että se on kyllä paljon enemmän kuin pelkkä dekkari. Jos tiedätte lisää Lumen tajun tyylisiä kirjoja, niin kertokaa ihmeessä...

        niin persoonallinen dekkari, että eipä jäljittelijöitä löydy. Yleensäkin täysin samantyyppisiä vaikea löytää. Yhteiskuntaa koskettelevia, aikaa tms.käsitteleviä kirjoja toki löytyy, mutta ei niitä voi rinnastaa.

        Hiaasen, Carlilla on dekkarit, joissa mustaa huumoria ja terävää oivallusta yhteiskunnasta kriittisesti. Ironiaa juonissa, jos semmoisesta sattuis pitämään:)näin yhtenä esimerkkinä. Ei kylläkään rinnastettuna Höegiin.


      • Paula
        Ajatar kirjoitti:

        niin persoonallinen dekkari, että eipä jäljittelijöitä löydy. Yleensäkin täysin samantyyppisiä vaikea löytää. Yhteiskuntaa koskettelevia, aikaa tms.käsitteleviä kirjoja toki löytyy, mutta ei niitä voi rinnastaa.

        Hiaasen, Carlilla on dekkarit, joissa mustaa huumoria ja terävää oivallusta yhteiskunnasta kriittisesti. Ironiaa juonissa, jos semmoisesta sattuis pitämään:)näin yhtenä esimerkkinä. Ei kylläkään rinnastettuna Höegiin.

        Hiaasenin kirjat olen jo melkein kaikki lukenut. Ne ovat tosiaan oikein hauskoja. :)


    • nancy

      Joo, no en tiiä onx tää kirja niinkään romaani, mutta kertakaikkiaan loistava dokumentti. Nimittäin Deborah Spungenin Nancy- teos, joka perustuu tositapahtumiin ja kertoo nuoren tytön vaikeasta ja liian lyhyestä elämästä. Kirja pistää ajattelemaan ja ei ole missään vaiheessa pitkästyttävä. Ehdottomasti paras kirja, minkä olen lukenut. Että todellakin suosittelen kirjaa kaikille...

      • sami

        Olihan tuo hyvä kirja, mutta siinä oli paljon helposti tarkistettavissa olevia asiavirheitä että alkaa epäilemään paljon muutakin tekstiä.

        Sid and Nancy were born to loose
        Love kills
        - Ramones -


    • Minä

      Paras koskaan lukemani romaani on Louis Sacharin Paahde.(En tiedä kirjoitinko kirjailijan nimen oikein, mutta jotain tonne päin se on...)

    • Gôblet

      Kyllä paras lukemani kirja on taru sormusten herrasta. Sille ei mikää vedä vertoja. Muita hyviä ovat esim. tolkienin muut kirjat, Sinuhe Egyptiläinen, Monte Criston Kreivi ja Tuntematon sotilas.

      • Zea

        Aivan upeita kirjoja noi edellä mainitut! Myös muut Dumas'n kirjat ovat hyviä...


      • Nev92

        Ihan samat lempikirjat kun minulla


    • to

      Hyviä romaaneja on paljon, niitä voi kunnolla suositella, kun ilmoitat minkätyyppisiä kirjoja haluat lukea: fantasiaa, historiallisia, dekkareita´vai mitä?
      Todella painavaa asiaa löytyy Rachel Carsonin Vaiennut kevät -The silent Spring -kirjasta ja JE Lovelockin Gaia-äiti maa kirjasta.

      • Paula

        Lähinnä kaunokirjallisuudesta olisin kiinnostunut. Tiedänhän minä että hyviä romaaneja on paljon ja on monia hyviä tullut jo luettua. Kaikki ehdotukset ovat tervetulleita :)


      • to
        Paula kirjoitti:

        Lähinnä kaunokirjallisuudesta olisin kiinnostunut. Tiedänhän minä että hyviä romaaneja on paljon ja on monia hyviä tullut jo luettua. Kaikki ehdotukset ovat tervetulleita :)

        Jean Untinen Auelin sarja on hyvä. Ja mikä parasta, monen vuoden odotuksen jälkeen on jälleen ilmestynyt uusi kirja.
        Muita lukemisen arvoisia: Margaret Mitchellin Tuulen viemää on yhä loistava, Rosamunde Pilcherin tuotanto on tasokasta, minusta The shell seekers oli paras koskaan lukemani kirja, mutta en tiedä onko sitä suomennettu.
        Catherine Cookson on kirjoittanut monta hyvää kirjaa.
        Lukea kannattaa Marianne Fredrikssonin Anna, Hanna ja Johanna.
        Mikael Niemen Populäärimusiikkia Vittulanjänkältä on nimestään huolimatta ihan Ok ja tosihyvä. Monta hyvää dekkaria Patricia Cornwellilta ja Susanne Graftonilta.
        Tyttäreni ovat olleet ylen ihastuneita Helen Fieldingin Bridget Jones -kirjoihin.

        Saat monilta lukijoilta erilaisia suosituksia. Olisi mukava saada palautetta myöhemmin. Mitä luit? ja mistä pidit?


      • vilma
        Paula kirjoitti:

        Lähinnä kaunokirjallisuudesta olisin kiinnostunut. Tiedänhän minä että hyviä romaaneja on paljon ja on monia hyviä tullut jo luettua. Kaikki ehdotukset ovat tervetulleita :)

        Maeve Binchyn kirjoja? Tavallisista ihmisistä kirjoitettuja tarinoita, jotka kietoutuvat toisiinsa mielenkiintoisesti. Lämminhenkisiä, upeita kirjoja. Suosittelen.


    • Himawari

      Eli Luolakarhun Klaanin 2. jatko-osa.

      Tokihan koko Maan Lapset -sarja (Luolakarhun Klaani, Hevosten Laakso jne.) on ehdottoman hyvää luettavaa, mutta Mammutin Metsästäjät on jostain syystä se 'paras' =)

      • utu

        ... kaikki loistavia!! Luen just parhaillaan sitä viidettä osaa englanniksi, kun sitä ei oo vielä suomeksi. Mulla on omana ne kaks ekaa suomeksi, ja kahta muuta lainaan niin usein kun viittin...


      • sami
        utu kirjoitti:

        ... kaikki loistavia!! Luen just parhaillaan sitä viidettä osaa englanniksi, kun sitä ei oo vielä suomeksi. Mulla on omana ne kaks ekaa suomeksi, ja kahta muuta lainaan niin usein kun viittin...

        Mitä pitemmälle sarja menee sen enemmän siinä keskitytään pelkkään naimiseen. Eka osa oli hyvä ja toinen parempi, mutta kolmas alko käydä vähän puuduttavaksi. Neljännessä osassa ei sitten paljon muuta tehtykään kuin naitiin, vaellettiin, naitiin, naitiin, katsottiin naivia eläimiä, naitiin, vaellettii.. kymmeniä sivuja pelkästään sitä itseään. Se neljäs osa minulta sitten jäikin kesken.

        Eikö naiset muusta halua lukea kuin siitä..?


      • Paula
        sami kirjoitti:

        Mitä pitemmälle sarja menee sen enemmän siinä keskitytään pelkkään naimiseen. Eka osa oli hyvä ja toinen parempi, mutta kolmas alko käydä vähän puuduttavaksi. Neljännessä osassa ei sitten paljon muuta tehtykään kuin naitiin, vaellettiin, naitiin, naitiin, katsottiin naivia eläimiä, naitiin, vaellettii.. kymmeniä sivuja pelkästään sitä itseään. Se neljäs osa minulta sitten jäikin kesken.

        Eikö naiset muusta halua lukea kuin siitä..?

        Mitä kirjoja sitten itse suosittelisit? Minua eivät nuo fantasiaromaanit suuremmin kiinnosta ja vielä vähemmän sellaiset, joissa vaan naidaan. Olen kyllä jo saanutkin aika paljon ehdotuksia, mutta suuren osan niistä olen lukenut tai sitten ne eivät vain vaikuta kiinnostavilta. Esimerkiksi jotkut romantiikka-kirjat ei kyllä kiinnosta yhtään.


      • Himawari
        Paula kirjoitti:

        Mitä kirjoja sitten itse suosittelisit? Minua eivät nuo fantasiaromaanit suuremmin kiinnosta ja vielä vähemmän sellaiset, joissa vaan naidaan. Olen kyllä jo saanutkin aika paljon ehdotuksia, mutta suuren osan niistä olen lukenut tai sitten ne eivät vain vaikuta kiinnostavilta. Esimerkiksi jotkut romantiikka-kirjat ei kyllä kiinnosta yhtään.

        Totta on kyllä, että Ayla ja Jondalar "ottavat ilon" (kuten he rakastelua kutsuvat) aika tiuhaan 4. kirjan, eli "Tasangon Vaeltajien" sivuilla, mutta minä ainakaan en anna sen haitata lukunautintoani.
        Ohitan vain pari kolme sivua aina kun huomaan että taas on tulossa touhuamista, ja jatkan sieltä lukemista.

        4. osan seksipitoisuus selittyy myös sillä, että 3. kirjassa kyseinen päähenkilöpari vietti talven ison heimon yhteismajassa, eivätkä tietenkään voineet olla niin paljoa 'lähekkäin' kuin olisivat halunneet, ja nyt he ottavat omasta kahdenkeskisestä vapaudestaan kaiken ilon irti vaeltaessaan pitkin kesäisiä aroja.

        Maan Lapset on todella upea kirjasarja, jos ei anna 4. osan naimis-pitoisuuden vaivata.

        Lisäksi Sami taitaa olla håmå, kun heteroseksi noin kovasti kuvottaa.
        Tuolla "Seksi" kohdassa on ihan oma osasto Samin kaltaisille "hyi naisen *****" nenän-nyrpistelijöille.


      • samaa mieltä
        Himawari kirjoitti:

        Totta on kyllä, että Ayla ja Jondalar "ottavat ilon" (kuten he rakastelua kutsuvat) aika tiuhaan 4. kirjan, eli "Tasangon Vaeltajien" sivuilla, mutta minä ainakaan en anna sen haitata lukunautintoani.
        Ohitan vain pari kolme sivua aina kun huomaan että taas on tulossa touhuamista, ja jatkan sieltä lukemista.

        4. osan seksipitoisuus selittyy myös sillä, että 3. kirjassa kyseinen päähenkilöpari vietti talven ison heimon yhteismajassa, eivätkä tietenkään voineet olla niin paljoa 'lähekkäin' kuin olisivat halunneet, ja nyt he ottavat omasta kahdenkeskisestä vapaudestaan kaiken ilon irti vaeltaessaan pitkin kesäisiä aroja.

        Maan Lapset on todella upea kirjasarja, jos ei anna 4. osan naimis-pitoisuuden vaivata.

        Lisäksi Sami taitaa olla håmå, kun heteroseksi noin kovasti kuvottaa.
        Tuolla "Seksi" kohdassa on ihan oma osasto Samin kaltaisille "hyi naisen *****" nenän-nyrpistelijöille.

        Sarja on ehdottomasti paras lukemani kirjasarja! Jos yhtään ihmiskunnan esihistoria kinnostaa niin kannattaa lukea. Sisältää myös hirmuisesti tutkittua tietoa jota sovelletaan juonessa.

        Mikä parasta, sarjaan tulee näinä päivinä jatkoa, eli viides kirja, luolien suojatit, ilmestyy!! Olen jo tehnyt varauksen kirjastoon
        :-D


      • sami
        Himawari kirjoitti:

        Totta on kyllä, että Ayla ja Jondalar "ottavat ilon" (kuten he rakastelua kutsuvat) aika tiuhaan 4. kirjan, eli "Tasangon Vaeltajien" sivuilla, mutta minä ainakaan en anna sen haitata lukunautintoani.
        Ohitan vain pari kolme sivua aina kun huomaan että taas on tulossa touhuamista, ja jatkan sieltä lukemista.

        4. osan seksipitoisuus selittyy myös sillä, että 3. kirjassa kyseinen päähenkilöpari vietti talven ison heimon yhteismajassa, eivätkä tietenkään voineet olla niin paljoa 'lähekkäin' kuin olisivat halunneet, ja nyt he ottavat omasta kahdenkeskisestä vapaudestaan kaiken ilon irti vaeltaessaan pitkin kesäisiä aroja.

        Maan Lapset on todella upea kirjasarja, jos ei anna 4. osan naimis-pitoisuuden vaivata.

        Lisäksi Sami taitaa olla håmå, kun heteroseksi noin kovasti kuvottaa.
        Tuolla "Seksi" kohdassa on ihan oma osasto Samin kaltaisille "hyi naisen *****" nenän-nyrpistelijöille.

        Tyttöystäväni kommentit olivat kyllä tuosta sarjasta hyvinkin samanlaiset kuin minulla. Aika monta kymmentä sivua sitä naiskentelua jaksoin kyllä lukea mutta rajansa kaikella. Ei se kuvottanut vaan kovasti tylsää oli.

        Nämä ovat taas näitä tapauksia kun kustantajan olisi ihan oikeasti pitänyt sanoa että alkaa riittää ja käskeä lyhentämään (varsinkin sitä neljättä kirjaa, jonkin verran myös kolmatta) aika runsaasti.

        Jos joku tekee kolmasosan elämästään jotain yhtä ja samaa asiaa, niin ei hänestä kirjoitetussa kirjassakaan tarvitse olla kolmannesta sitä yhtä touhua tarkasti kuvattuna. Ketä se kiinnostaa.


      • irmeli
        sami kirjoitti:

        Tyttöystäväni kommentit olivat kyllä tuosta sarjasta hyvinkin samanlaiset kuin minulla. Aika monta kymmentä sivua sitä naiskentelua jaksoin kyllä lukea mutta rajansa kaikella. Ei se kuvottanut vaan kovasti tylsää oli.

        Nämä ovat taas näitä tapauksia kun kustantajan olisi ihan oikeasti pitänyt sanoa että alkaa riittää ja käskeä lyhentämään (varsinkin sitä neljättä kirjaa, jonkin verran myös kolmatta) aika runsaasti.

        Jos joku tekee kolmasosan elämästään jotain yhtä ja samaa asiaa, niin ei hänestä kirjoitetussa kirjassakaan tarvitse olla kolmannesta sitä yhtä touhua tarkasti kuvattuna. Ketä se kiinnostaa.

        No mua kiinnostaa ainakin - jos ihan rehellinen olen! ^_^ Ja mun mielestä se ei ollu ollenkaan tylsää.. Itse ainakin tykkäan kaikista kirjoista (mulla on kaikki 5), ja odotan innolla kuudetta (ja ilm. viimeistä) osaa! Oli siinä sitten sitä kuuluisaa NAINTIA tai ei! Todellakin paras kirjasarja jonka olen lukenut - ja jota luen aina vaan uudelleen ja uudelleen! Että voi voi jos on niin tylsää ja ikävää jos kirjassa vähän kuksitaan.. hohhoiiiiii zzZZz


    • no onhan noita

      Mika Waltaria kannattaa koklata

      • Paula

        Olen koklannut Waltaria ja erittäin hyväksi todennut. :)


      • moukka
        Paula kirjoitti:

        Olen koklannut Waltaria ja erittäin hyväksi todennut. :)

        ...kuoroon minäkin.Maailman parhaan suomalaisen kirjailijan eli Mika Waltarin tuotantoon kannattaa EHDOTTOMASTI tutustua.Omia Waltari-suosikkejani ovat:

        Sinuhe Egyptiläinen (tietenkin)
        Mikael Karvajalka (seikkailua ympäri 1500-luvun Eurooppaa)
        Mikael Hakim (jatkoa Karvajalalle)

        Tosin monta aivan loistavaa romaania ja novellia jäi mainitsematta.


    • jk

      Tekijän nimeä en nyt muista, mutta kirjan nimi on Trainspotting.
      Toinen erinomainen kirja on uusi, mutta varmasti jo klassikko: Mikael Niemi: Populaarimusiikkia Vittulajänkältä

    • kissa

      Parhainta lukemaani kirjaa on vaikea sanoa,mutta tässä ois muutama suosikki:
      BARBARA TAYLOR BRADFORD:Rahan ruhtinatar ja siihen jatko-osat Unelmien valtiatar ja Nainen ylitse muiden
      SIDNEY SHELDON:Timanttidynastia
      AGATHA CHRISTIE:Koko tuotanto
      HENRI CHARRIERE:Vanki nimeltä papillon
      JOHN CRISHAM:Partneri
      CARL HIAASEN:Striptease,Vihreä kuolema,koirankuria,pintaviiltoja
      ANNA-LEENA HÄRKÖNEN:Häräntappoase

    • Missukka

      Mika Waltarin Sinuhe
      John Steinbeckin Matka Charleyn kanssa
      Taru sormusten herrasta trilogia

    • vuotislaisen mielipide

      Valmistaudu litaniaan:
      -Potterit(J.K.Rowling¨)
      -Mahlaa suonissaan (Viivi Hyvönen)
      -Etsijä(Viivi Hyvönen)
      -Noitavaellus(Margaret Mahy)
      -Derkinhovin musta ruhtinas(Diana Wynne Jones)
      -Ajan Pyörä-sarja(Robert Jordan)
      -Animorps-sarja(K.A.Applegate)
      -Belgarionin ja Mallorean tarut(David Eddings)
      -Polgara(-"-)
      -Belgarath(-"-)
      -Althalus(-"-)
      -Pernin lohikäärmeritarit(Anne McCaffey)
      -Friikkisirkus(Darren Shan)
      -Vampyyrin oppipoika(Darren Shan)
      -Prinsessapäiväkirjat(Meg Cabot)

      • vutislaisen mielipide

        Unohdin melkein Taru Sormusten Herrasta. Kuten litaniasta muuten ehkä ilmeni, olen fantasia-"hörhö"


      • utu
        vutislaisen mielipide kirjoitti:

        Unohdin melkein Taru Sormusten Herrasta. Kuten litaniasta muuten ehkä ilmeni, olen fantasia-"hörhö"

        Hih! Olin just aikeissa noi aikasemmat luettuani kirjottaa tänne pitkän listan fantasiakirjoja, mutta työ tehtiin puolestani...
        Mutta voisin lisätä pari:
        Marion Zimmer-Bradley - Avalonin usvat, Avalonin metsät ja sitten ihan erilaista kirjailijalta on Aavevalo ja sen jatkot.
        Sitten on kirjat nimeltä Pimeyden lapset, mutta en muista kirjailijaa.
        Ja onhan niitä muitakin, paljon. Fantasian maailma on rajaton!


      • vuotislaisen mielipide
        utu kirjoitti:

        Hih! Olin just aikeissa noi aikasemmat luettuani kirjottaa tänne pitkän listan fantasiakirjoja, mutta työ tehtiin puolestani...
        Mutta voisin lisätä pari:
        Marion Zimmer-Bradley - Avalonin usvat, Avalonin metsät ja sitten ihan erilaista kirjailijalta on Aavevalo ja sen jatkot.
        Sitten on kirjat nimeltä Pimeyden lapset, mutta en muista kirjailijaa.
        Ja onhan niitä muitakin, paljon. Fantasian maailma on rajaton!

        Olen samaa mieltä, fantasian maailma on rajaton tosiaan!


      • totisesti
        utu kirjoitti:

        Hih! Olin just aikeissa noi aikasemmat luettuani kirjottaa tänne pitkän listan fantasiakirjoja, mutta työ tehtiin puolestani...
        Mutta voisin lisätä pari:
        Marion Zimmer-Bradley - Avalonin usvat, Avalonin metsät ja sitten ihan erilaista kirjailijalta on Aavevalo ja sen jatkot.
        Sitten on kirjat nimeltä Pimeyden lapset, mutta en muista kirjailijaa.
        Ja onhan niitä muitakin, paljon. Fantasian maailma on rajaton!

        mutta ehdottomsti myös lequinin maameri-sarja sekä robin hobbin näkijä-trilogia ansaitsevat pääsyn tohon listalle. en ole erityinen fantasian ystävä mutta nuo kaksi kolahtivat ja kovaa


      • pipa

        tiedättekö onko prinsessapäiväkirjoihin tulossa jatkoa joskus? siis kolmatta jne. osaa


      • Amelia
        pipa kirjoitti:

        tiedättekö onko prinsessapäiväkirjoihin tulossa jatkoa joskus? siis kolmatta jne. osaa

        On enkuks tullu (ainakin) kolme ilmestyneiden kahden lisäx. Lisätietoja nettisivulla: www.megcabot.com ...


    • sister r'n'b

      Jos olisi aivan pakko nostaa yksi ylitse muiden,niin tämä on minun valintani: Fedor Dostojevski;Karamazovin veljekset.

      • Dostojevski

        myös Albert Einsteinin mielikirja aikanaan, tulkoon tässä mainituksi. Vanhemmalla iällään hän sitten siirtyi lueksimaan Cervantesin Don Quijotea, mikä on aika hupaisa vaikka onkin jo viitisensataa vuotta vanha teos.

        Selailin tuota suosituslistaa läpi, ja yllätyin miten vähän siellä on esitetty maailmankirjallisuuden klassikkoja. Ovatko ne muka nykynuorille jotenkin raskaita, vastenmielisiä? No olihan siellä sentään mainittu Sartrea, Hesseä, Steinbeckiä... Mutta kokeilkaapas joskus vaikka sellaisia kepeähköjä älykköjä kuin Kurt Vonnegut, Alberto Moravia, Italo Calvino...

        Sartreen tykästyneiden kannattaa lukaista Camus'n Sivullinen, se on eksistentialistisen elämäntunteen ajaton klassikko.


      • Paula
        Dostojevski kirjoitti:

        myös Albert Einsteinin mielikirja aikanaan, tulkoon tässä mainituksi. Vanhemmalla iällään hän sitten siirtyi lueksimaan Cervantesin Don Quijotea, mikä on aika hupaisa vaikka onkin jo viitisensataa vuotta vanha teos.

        Selailin tuota suosituslistaa läpi, ja yllätyin miten vähän siellä on esitetty maailmankirjallisuuden klassikkoja. Ovatko ne muka nykynuorille jotenkin raskaita, vastenmielisiä? No olihan siellä sentään mainittu Sartrea, Hesseä, Steinbeckiä... Mutta kokeilkaapas joskus vaikka sellaisia kepeähköjä älykköjä kuin Kurt Vonnegut, Alberto Moravia, Italo Calvino...

        Sartreen tykästyneiden kannattaa lukaista Camus'n Sivullinen, se on eksistentialistisen elämäntunteen ajaton klassikko.

        että minkä takia fantasiakirjallisuutta on suositeltu niin suhteellisen paljon. Löytyyhän fantasiastakin tietysti kiinnostavia kirjoja, mutta harvoin olen törmännyt todella syvälliseen, pohdiskelevaan ja koskettavaan fantasiaromaaniin. Tämä on sitten tietysti vain minun mielipiteeni. Joku voi pitää esimerkiksi Taru sormusten herrasta-trilogiaa aivan loistavana, mutta minusta se oli paikoitellen jopa tylsä, eikä ainakaan saanut minua pohtimaan mitään elämän tärkeitä asioita.

        Toisaalta voi olla kyse siitä, että useimmat tietävät tunnetuimmat klassikot vähintäänkin nimeltä, eikä niitä sitten viitsitä ehdottaa, kun oletetaan muidenkin tietävän ne jo ennestään. Ja kyllähän minä oikeastaan tiedänkin. Olisi kiinnostavaa kuulla sellaisista kertomakirjallisuuden helmistä, jotka eivät välttämättä ole ainakaan vielä niin tunnettuja. Onko sellaisia?


      • sister r'n'b
        Dostojevski kirjoitti:

        myös Albert Einsteinin mielikirja aikanaan, tulkoon tässä mainituksi. Vanhemmalla iällään hän sitten siirtyi lueksimaan Cervantesin Don Quijotea, mikä on aika hupaisa vaikka onkin jo viitisensataa vuotta vanha teos.

        Selailin tuota suosituslistaa läpi, ja yllätyin miten vähän siellä on esitetty maailmankirjallisuuden klassikkoja. Ovatko ne muka nykynuorille jotenkin raskaita, vastenmielisiä? No olihan siellä sentään mainittu Sartrea, Hesseä, Steinbeckiä... Mutta kokeilkaapas joskus vaikka sellaisia kepeähköjä älykköjä kuin Kurt Vonnegut, Alberto Moravia, Italo Calvino...

        Sartreen tykästyneiden kannattaa lukaista Camus'n Sivullinen, se on eksistentialistisen elämäntunteen ajaton klassikko.

        suosikki taisi myös olla.

        Minua ei tosin erityisemmin kiinnosta muiden mielipiteet omista lempikirjoistani...
        Karamazovin veljekset olen joskus 17-vuotiaana tilannut kirjakerhosta.:)
        Lukiossakaan ei "joutunut" Dostojevskia lukemaan,muita klassikoita sentään muutamia.

        Sartrea olen yrittänyt lukea alkuperäiskielellä(en voi sanoa kovin pitäväni),Moravia on "kesälistallani"...:)


      • sister r'n'b
        Paula kirjoitti:

        että minkä takia fantasiakirjallisuutta on suositeltu niin suhteellisen paljon. Löytyyhän fantasiastakin tietysti kiinnostavia kirjoja, mutta harvoin olen törmännyt todella syvälliseen, pohdiskelevaan ja koskettavaan fantasiaromaaniin. Tämä on sitten tietysti vain minun mielipiteeni. Joku voi pitää esimerkiksi Taru sormusten herrasta-trilogiaa aivan loistavana, mutta minusta se oli paikoitellen jopa tylsä, eikä ainakaan saanut minua pohtimaan mitään elämän tärkeitä asioita.

        Toisaalta voi olla kyse siitä, että useimmat tietävät tunnetuimmat klassikot vähintäänkin nimeltä, eikä niitä sitten viitsitä ehdottaa, kun oletetaan muidenkin tietävän ne jo ennestään. Ja kyllähän minä oikeastaan tiedänkin. Olisi kiinnostavaa kuulla sellaisista kertomakirjallisuuden helmistä, jotka eivät välttämättä ole ainakaan vielä niin tunnettuja. Onko sellaisia?

        Onko "Sateet tulivat" sinulle ennestään tuttu(?)

        Taitaa kuitenkin olla jonkin verran tunnettu teos,koska olen sen aikoinaan kirjakerhon "kuukauden kirjana" saanut:)

        En ole päässyt viime aikoina kirjastossa käymään,joten vanhat tutut ovat itselläni taas "uusintakierroksella".

        Bromfieldin "rönsyilevän" kuvaileva tyyli jaksaa ihastuttaa ainakin minua,ja ko.romaanista löytyy myös "syvällisempää elämänpohdintaa"...


      • kiinnostunut
        Paula kirjoitti:

        että minkä takia fantasiakirjallisuutta on suositeltu niin suhteellisen paljon. Löytyyhän fantasiastakin tietysti kiinnostavia kirjoja, mutta harvoin olen törmännyt todella syvälliseen, pohdiskelevaan ja koskettavaan fantasiaromaaniin. Tämä on sitten tietysti vain minun mielipiteeni. Joku voi pitää esimerkiksi Taru sormusten herrasta-trilogiaa aivan loistavana, mutta minusta se oli paikoitellen jopa tylsä, eikä ainakaan saanut minua pohtimaan mitään elämän tärkeitä asioita.

        Toisaalta voi olla kyse siitä, että useimmat tietävät tunnetuimmat klassikot vähintäänkin nimeltä, eikä niitä sitten viitsitä ehdottaa, kun oletetaan muidenkin tietävän ne jo ennestään. Ja kyllähän minä oikeastaan tiedänkin. Olisi kiinnostavaa kuulla sellaisista kertomakirjallisuuden helmistä, jotka eivät välttämättä ole ainakaan vielä niin tunnettuja. Onko sellaisia?

        hyvästä kirjallisuudesta, ja klassikoistakin, oletko laajentanut lukukokemuksiasi perehtymällä ao. kirjoista mahdollisesti tehtyihin hyviin kommentaareihin? Esim. "Karamazovin veljeksistä" löytyy aivan loistava analyysi Alex Matsonilta, nimellä "Kaksi mestaria" (se toinen on Tolstoi).

        Tolstoista tulee mieleen hänen satunsa, esim. filosofi Ludwig Wittgenstein piti niitä miehen parhaina kirjoituksina - ei esim. "Sota ja rauha" -teosta tai avioliittoromaani "Anna Kareninaa". Kokoelma "23 Kertomusta" on moraalisessa mielessä opettava.

        Moraalista tulee sitten mieleen, että hyvän ja pahan ongelman on tyhjentävästi käsitellyt Italo Calvino noin satasivuisessa kertoelmassaan "Halkaistu varakreivi". Siis tyhjentävästi. Jos et usko niin lue.

        Täydellisyyden tavoittelusta tulee mieleen Gustave Flaubert, joka hioi lauseitaan tosi pitkään. Luepa kaksi hänen teoksistaan niin olet lukenut puolet hänen tuotannostaan, mutta laatu on sitäkin tärkeämpää. Flaubertin ratkiriemukas ja kirkasälyinen kommentaattori on englantilainen Julian Barnes. Siis esim. "Pyhän Antoniuksen kiusauksen" verbaali-ilotulituksen läpikäytyäsi voit ikään kuin jälkiruuaksi hykerrellä älykkään komiikan parissa Barnesin "Flaubertin papukaijaa" lukien.

        Verbaali-ilotulituksesta ja mielikuvitusrikkaudesta taas tuli mieleen Jorge Luis Borges, jonka tarinat ovat todellisia älyn harharetkiä. Niissä eksynyt logiikka erehtyy todistamaan todellisuudesta asioita joita vakavikot eivät tylsämielisyyttään edes osaa kuvitella. "Haarautuvien polkujen puutarha" on kiva kokoelma Borgesin juttuja.

        Borgesista tulee mieleen toinen eteläameriikkalainen mielikuvitusrikas kertoja, Gabriel Carcia Marquez, jonka "Sadan vuoden yksinäisyyttä" lukiessaan ei tunne olevansa ollenkaan yksin, vaan nimenomaan läsnä jossain, vaikka ei kyllä ihan aina ole varma onko unessa vai valveilla...

        Kyllähän niitä löytyy, hyviä kirjoja ja hyviä selitysteoksiakin. Jos olet kiinnostunut kotimaisista tekijöistä, yksi originelleimmista on Marko Tapio, jonka tuotannosta Anne Fried on kirjoittanut psykoanalyysin. Erittäin mielenkiintoista. Anne Fried on kirjoittanut myös Michel Tournierista, hänen romaaneistaan löytyy syvää symboliikkaa.


      • lukutoukka
        Paula kirjoitti:

        että minkä takia fantasiakirjallisuutta on suositeltu niin suhteellisen paljon. Löytyyhän fantasiastakin tietysti kiinnostavia kirjoja, mutta harvoin olen törmännyt todella syvälliseen, pohdiskelevaan ja koskettavaan fantasiaromaaniin. Tämä on sitten tietysti vain minun mielipiteeni. Joku voi pitää esimerkiksi Taru sormusten herrasta-trilogiaa aivan loistavana, mutta minusta se oli paikoitellen jopa tylsä, eikä ainakaan saanut minua pohtimaan mitään elämän tärkeitä asioita.

        Toisaalta voi olla kyse siitä, että useimmat tietävät tunnetuimmat klassikot vähintäänkin nimeltä, eikä niitä sitten viitsitä ehdottaa, kun oletetaan muidenkin tietävän ne jo ennestään. Ja kyllähän minä oikeastaan tiedänkin. Olisi kiinnostavaa kuulla sellaisista kertomakirjallisuuden helmistä, jotka eivät välttämättä ole ainakaan vielä niin tunnettuja. Onko sellaisia?

        Melko vähäisillä ruotsin kielen taidoilla minä aikoinaan luin Per Anders Fogelströmin Tukholma-sarjan ensimmäisen kerran. Myöhemmin olen lukenut kirjat useampaan otteeseen, ja taitavatpa olla ainoita kirjoja, joita olen monen kertaan lukenut. Ja minun nettietsintöjeni mukaan näitä kirjoja ei ole suomennettu!!!! Ovat todella lukemisen arvoisia.
        Toinen ruotsalainen suuruus on Vilhem Moberg ja hänen Maastamuuttajat sarjansa. Ja se on suomennettu.
        Ei ole seksiä, ei kevyttä hemputusta eikä sc.fi.
        naapurimaan suurta kirjaperintöä.


    • scifi- hullu..

      Nora Roberis (Tähtien Virta), Elisabeth Adler (Nyt tai ei koskaan), Anne Rice (Veren vangit/ Vampyyri Lestat), Oskar Remes..Ym.. niit on miljoonia..Mut siinä aiski neljä ehdottomasti parasta kirjailijaa ja kolme parasta romaania..!! tsemppiä..!!

    • Tia

      Jos olet tarpeeksi lapsenmielinen, voit mahdollisesti pitää tästä... Ei niinkään iloinen. Eikä surullinen. Mutta aika ihana =)
      Eli kokeile, jos löydät jostain(vanha kirja):
      Malot Hector; Koditon

    • Mimmi

      Sellanen kirja kun: Toinen sukupuoli. Kirjailijan nimeä en nyt muista. Se kannattaa lukea, ei ehkä paras kirja minkä olen lukenut, mutta herättää kyllä ajattelemaan asioita. Siinä kirjassa kerrotaan naisena olemisesta yleensä. Oikeastaan jos on herkän sorttinen, niin kaikessa negatiiiviudessaan se voi olla masentavakin.

      • wuuuuu

        No ei se nyt mikään romaani ole. Mutta kirjoittaja on Simone de Beauvoir.


      • Anonyymi

        "Toinen sukupuoli." Tekijä on Simone de Beauvoir. Minustakin hyvä kirja, feminismin klassikko. Se on ehkä tosiaan hieman masentava, muistelen ainakin ajatelleeni niin kun luin sen joskus nuorena. Vaikutelma tuli varmaan siitä, että Beauvoir kirjoitti sen joskus 30-luvulla tai niillä main, jolloin naisen asema oli paljon nykyistä heikompi. Tasa-arvo on mennyt eteenpäin, ja nykyään haasteet ovat toisenlaiset.


    • Liisukka

      Parasta lukemaani kirjaa en osaa tähän hätään sanoa, mutta viimeisimpiä ajatuksia herättäneitä kirjoja ovat mm. Pirkko Saision "Pienin yhteinen jaettava" sekä "Vastavalo" ja Laura Honkasalon "Sinun lapsesi eivät ole sinun". Lisäksi Aila Meriluodon "Peter-Peter (erään rakkauden asiapaperit)" on ollut kirja, jonka olen huomannut lukevani jo useampaankin kertaan.

    • minä vain

      Dragon lance on tosi hyvä, se on semmonen fantasia romaani, siinä piisaa jännitystä ja rakkautta joka lähtöön.

    • Vincent

      Jopas on ollut kattava lista. Täytyy ihan itsekin yrittää lukea joitakin uusia nimiä, mitä täällä tuli esiin. Itse vannon Stephen Kingin nimeen, en kauhun vuoksi vaan hänen kirjallisen lahjakkuutensa takia. Lisäksi hänellä on omaperäinen tyyli kirjoittaa ja esim. vaihtaa kappaletta. Mutta kevyenä kaunokirjallisuutena tuon esiin Tom Wolfen Turhuuksien rovion ja Terry McMillanin Haku päällä.

      Alkuperäinen kirjoittaja kaipasi muistaakseni ajatuksia herättäviä kirjoja. George Orwellin Eläinten vallankumous - Maxim Gorkin Orlovin pariskunta - Franz Kafkan Oikeusjuttu - Michael Levinen Kuoleman kolmio ja P.C.Jersildin Sielun silmin löytyvät ehdotuslistaltani. Vielä viihteen puolelta mainitsen: Richard Prestonin Viruksen ja Richard North Pattersonin Kunnian ja omantunnon kautta sekä Vaiennettu todistaja. Myös Michael Palmerin Potilas oli ihan luettava.

    • lukijako

      Hiki tulee ainakin pintaan, kun lukee 50 sivua päätaloa.
      Aihe:Klapien teko / savotassa.

      Ai niin: Paras kirja: Waltarin Karvajalka ja Hakim.

    • vähän nimiä lisää
      • Näyttäkää mulle yksikin joka on lukenut läpi Musilin "Mies vailla ominaisuuksia", Proustin "Kadonnutta aikaa etsimässä" tai Joycen "Ulysseksen".
        "Kalevala" sieltä näyttää puuttuvan, mutta listahan onkin norskien koostama.


    • Kate 1

      Mun mielestä, maailman paras kirja, jonka olen lukenut, on ehdottomasti Willow King! Pidän myös yhdessä kirjakerhosta tulevasta sarjasta, Sydänystävistä. (Kirjoja ovat Ensimmäine kesä, Hope-toivon aika, Coco pieni poniressu ja pari muuta)
      Pidän myös paljon muisyakin heppa kirjasarjoista. Ja ihan vain tiedoksi, olen 12-15 vuotias, eli jos olet aikuinen, nämä kirjat eivät ole ehkä sinn juttusi

    • Three Names

      Kerouack
      Ginsberg
      Burroughs

    • Vanhuspissis

      Viisikko aarresaarella on ihan hyvä.

      Paras sitä tai paras tätä on pissiskysymys.

    • DenisePinehill

      Charlotte Brontën Kotiopettajattaren romaani

      J.R.R. Tolkienin Taru Sormsten Herrasta

      Emily Brontën Humiseva harju

      Jane Austenin Ylepys ja ennakkoluulo

      Dan Brownin Da Vinci -koodi

    • Karvakorva2016

      Enid Blyton Seikkailujen laakso

    • Anonyymi

      Parhaat lukemani kirjat ovat Lucinda Rileyn koko tuotanto (esim. Seitsemän sisarta sarja). Kate Mortonin kirjat ovat tosi hyviä, myös koko tuotanto. Niissä ei hekumoida seksillä. Olen suositellut niitä ystävilleni ja kaikki ovat tykänneet.

    • Anonyymi

      Viime aikojen parhaita lukukokemuksia minulle ovat olleet ranskalaisen Pierre LeMaitren kirjat. Niissä on jännä dekkarimainen juoni ja samalla syvällistä ihmismielen kuvausta. Eivät ole raskasta luettavaa, menevät hujauksessa (yhdessä yössä). Koen ikään kuin hän osaisi kertomuksillaan vastata sellaisiin kysymyksiin, mitkä ovat aina askarruttaneet minua vaikka en ole osannut niitä itse kunnolla edes muotoillakaan.

      Ensimmäisenä hänen kirjoistaan suosittelisin huikeaa Näkemiin taivaassa. Sitten sen jatko-osa Tulen varjo. Sitten Silmukka. Sitten Rosie.

    • Anonyymi

      Valkoinen kuiva kausi, Kärpästen herra, Ennen päivänlaskua ei voi,, Älä liiku..

      • Anonyymi

        Hyysalo

        Oppikirjoja elämää varten


    • Itse luen nykyään enemmän tietokirjoja, muistelmia/omaelämäkertoja, elämäkertoja ja erilaisia lehtiä, mutta Michael Cunnighamin romaani "Samaa sukua" on hyvä. Olen myös pitänyt Evelyn Waughn kirjasta "Mennyt maailma", Jonas Gardellin "Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin"(kolmeosainen sarja) ja John Irvingin "Garpin maailma".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe