Afrikan tähti

Afriikki

Hei!
Itse kilpatason shakinpelaajana olen ruvennut kiinnostumaan Afrikan tähden taktisista kiemuroista ja säännöistä. Peli on todella toimiva, jos sitä rupeaa syvällisemmin pohtimaan. Toki vaikka taktikoisi niin hyvin kuin mahdollista, ei se kyllä vaadi prosenttiakaan siitä ajattelu syvyydestä mitä käytetään kilpatason shakissa.

Jotkut jotka eivät harrasta älypelejä, voivat pitää seuraavia analyysejäni hölmöinä tai jopa hulluina, moni voi ajatella että on typerää miettiä taktisia kuvioita lasten pelistä, mutta minä ainakin teen nyt niin.

SÄÄNTÖOSIO
1) Rosvo saarella. Mielestäni on selvää, jos pelaaja saa rosvon saarella ( ja toinenkin nappi avattu Madagascarilla),hän on ulkona pelistä =>häviäjä. Näin myös jos napit loppuvat maa-alueelta ja ei ole rahaa merimatkoihin.

2) Yksi pelivuoro.Ei ole tarkkaa määrittelyä alkuperäisissä säännöissä mitä kaikkea saa tehdä yhden vuoron aikana. Lentomatkoja kumminkin vain yhden välin, ja saa avata samalla saapuvaan kaupunkiin olevan napin, tietenkään ei ole pakko.
3) Nopan heitto. Olennaista on, voiko pelaaja ensin heittää noppaa ja sitten tehdä ratkaisuna (maa/meri/lentomatka vai mahdollisesti avata napin vasta nyt. Tämä sääntö on tärkeä siinä vaiheessa kun palaa kotiin, ja nopassa ei ole tasalukua maaliin maateitse, mutta meriteitse olisi.

4) Passaus. Saako pelaaja "passata" pelivuoronsa koska tahansa, ja siirtää vuoronsa seuraavalle tekemättä mitään? RahallinenKIN pelaajahan voi olla napin päällä odottaen 4,5 tai6:sta nopasta (jolla saa napin ilmaiseksi auki), mutta onko hänen pakko sitten vaikka 4 saatuaan avata nappi vai voiko hän sittenkin lähteä patikoimaan tai olla yhä tekemättä mitään?

5) Kaupunkiin jääminen. Varmaa on että kaupunkiin jääminen on sallittua kun siinä on nappi, ja mielestäni kaupunkiin saa jäädä vaikka nopalla pääsisi pitemmälle ja siitä olisi jo nappi avattu. Tätä minä ainakin käytän pelin lopetuksessa, jos on 300 lentorahaa, niin ei tartte kokeilla jatkuvasti onneaan tasaluvulla maaliin.

6) Meritie.Mielestäni on selvää, kun lähtee meritielle,että kesken kaiken ei voi vaihtaa suunttaa takasinpäin, tai "passata" liikkumatta ollenkaan.Laivahan liikkuu varmuudella eteenpäin. Tämäkin pikkusääntö on oleellinen, jos meinaa joutua St Helenan edustalla merirosvojen saaliiksi. Maantiellähän saa mielestäni poukkoilla miten sattuu, ja mikäli on menossa Saharan suunnassa kohti mustalla merkittyä ansaa, ei mielestäni ole kiellettyä mennä menomatkaansa nähden vastakkaiseen suuntaan. Tässäkin olisi tärkeää,onko se kysymäni "passaus" mahdollista.

7) Pelin lopetus. Tietenkin pelin voittaa se joka on ekana maalissa, joko Afrikan tähden kanssa tai SEN JÄLKEEN löydetyn hevosen kengän kanssa. Mielestäni muilla sijoituksilla ei sinänsä ole väliä, vaan peli loppuu kun eka on maalissa. Ei myöskään ole mitään "tasoitus vuoroja", että mikäli heti seuraavalla heitolla toinen pelaaja pääsee myös maaliin olisi peli tasapeli .Ei siis näin, mutta Afrikan tähtikin VOI päättyä tasapeliin. Tyypillisin syy: Afrikan tähti on saarella, eikä pelaajilla rahaa.

TAKTIIKKAOSIO
AT-pelissä on paljon sattumaa pelissä, mutta uskoisin mikäli pitkällä tähtäimellä jotkut pelaajat pelaavat taktisesti oikein, erävoittoja tulee heille enemmän kuin vähemmän kokeneille. On siis tärkeää pohtia,miten pelaamalla Ssaa TODENNÄKÖISYYDET voittoon suurimmiksi. Taktisia kuvioita:

1) Olet lähellä Tangeria vastustajan kanssa 100 puntaa taskussa, vastustajalla tonni ja 2 nappia jäljellä: Afrikan tähti ja tyhjä. Toinen nappi jossain Etelässä, ja toinen Kanarian saarilla. Tietenkin lähdet sillä viimeisellä satasella ottamaan saaren napin pois. Jos onnistut, ja saat A-tähden, olet pelastautunut tasapeliin. Jo merelle lähtiessä on selvää ettet voi voittaa enää(ei rahaa pois saarelta). On tyhmää lähtee rahattomana kilpailemaan kauas, sillä rahalla sinne pääsee kumminkin ennemmin.

Vastaavassa tilanteessa vastapelaajan kannattaa ottaa se saari ensin pois,mutta kumminkin niin että lentosuunnitelma on tehty oikein Etelän napille.

2) Olet Madagaskarilla, 2 nappia jäljellä( AT ja Hkenkä).Toinen avaamaton on madagaskarilla ja toinen lährellä Tangeria. Sinulla 200 puntaa rahaa, ja vastustajallasi 2000 puntaa. Mitä teet?

Vastaus: Et tietenkään avaa ennen vastustajaasi nappia, muuten annat hänelle helpon voiton. Vastustajasi ei varmaan uskalla avata omaansa(kengällä häviää). Hänen saattaa kannattaa tulla saarelle hätyyttämään sinua, ja avaat napin vasta kun hän on lähempänä, mutta kauempana vikasta napista. Jos avaamasi on AT, hänen täytyy juosta hakemaan se kenkä ja voitat aikaa. Jos taas avaat kengän, teidän pitää kilpaa juosta hakemaan se vika (joka on AT). Hänellä on kumminkin etua lyhyemmän välimatkan ja rahan suhteen.

Näin ollen kohdassa 2 rahakkaalla on tuntuvaa etua. Siis hänen etunsa maksimoimieen hänen kannattaa mennä saarelle hätyyttämään,ja saarella olijan ei kannata avata nappia ennen maissa olevaa rahakasta pelaajaa, ellei rahakas ole jo tosi lähellä.

3) Annan teille friikeille TEHTÄVÄN. Vastatkaas, miten pärjäätte seuraavassa tilanteessa TODENNÄKÖISYYKSIEN mukaan parhaiten. Vastauksen annan parin päivän kuluttua.

2 pelaajaa, sulla rahaa 500 puntaa, vastustajalla 1000 puntaa, 3 nappia jäljellä: rosvo, at ja kenkä. 2 nappia sijaitsee Madagascarilla ja yksi Afrikan länsirannikolla. Minkä napin/napit haluaisit päästä avaamaan ensimmäisenä?

Ruvetaas yhdessä taktikoimana Afrikan tähteä, ja kirjoitelkaas vastauksia !

19

10412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • »2 pelaajaa, sulla rahaa 500 puntaa, vastustajalla 1000 puntaa, 3 nappia jäljellä: rosvo, at ja kenkä. 2 nappia sijaitsee Madagascarilla ja yksi Afrikan länsirannikolla. Minkä napin/napit haluaisit päästä avaamaan ensimmäisenä?»

      Madagaskarille, koska pelin häviää varmasti, jos Afrikan länsirannikolta saa rosvon (ei ole rahaa matkustaa saarelle). Saarella ensimmäisenä Tamataveen (se ylempi), koska jos AT sattuu olemaan siellä, on sieltä nopea lentää pois (Tähänhän vaikuttaa myös se, saako/ pitääkö myös tyhjään kaupunkiin pysähtyä).

      Yleisesti ottaen en itse mieti suurestikaan pelatessani paljolti sattumaan/tuuriin pohjautuvia pelejä. Strategia-, taito- ja älypelit ovat sitten asia erikseen. Koska toiset pelit on kehitetty varta vasten taktikointia 'varten', en näe syytä, miksi onneen pohjautuviin peleihin pitäisi puoliväkisin saada aikaiseksi jonkinlainen logiikka ja toimintamalli.
      En kuitenkaan pidä ajatuksiasi ja/tai analyysejäsi hölmöinä. Jos joku haluaa taktikoida missä tahansa pelissä (esim. nyt Afrikan Tähdessä) se hänelle suotakoon.

    • kultarannikko

      Eikö kukaan kertonut vieläkään sitä sääntömuutosta meritiehen, mikä kuulemma on uudessa Afrikan tähti pelissä.
      Aiemmin tällä sivulla on ollut kehitelmiä siitä meritiestä näin: jos saat rosvon saarella, on joku ollut sitä mieltä, että saarelta pääsee pois, mutta meritietä pääsee hitaammin, esim. noppaluvun yksi kerrallaan. Toisen mielestä saarelle jää loppuajaksi. Lentotiestäkin keskusteltiin: toisen mielestä saisi matkustaa useankin kaupungin yli lentokoneella yhden vuoron aikana, jos maksaa tarpeeksi. Toisten mielestä vain yhden kaupungin välin saa matkustaa lentotietäkin. Eli toiset ovat pelanneet peliä eri säännöillä kuin toiset.

      • Afriikki

        Mun mielestä säännöt pitää olla jokseenkin raa-at. Kumminkin pelissä haetaan aina vain yhtä voittajaa. Saaret ovat pelin suola, ni mielestäni ei ole mitään mieltä että saarelta voisi päästä pois rosvon sattuessa. Kaikki taktiset variaatiotkin kaatuvat jos saarelta voisi päästä pois, eikä meriretkelle tulisi jännitys momentia jos rosvon sattuessa olis vielä mahikset voittaa. Siis jyrkkä EI rahattomana saarelta pääsyyn rahattoman minun mielestäni.

        Mielestäni lentäminenkin vie aikaa. Vaikka olisi rahaa,ni lopussa voi olla juuri tarkkaa vuorojen laskemista kumpi ehtii ensin maaliin. Ei ole järkeä että esim. Kap-kaupungista pääsisi maaliin yhdellä vuorolla vaikka rahaa olisi kuinka paljon. Eli lentäessä vain yksi väli.

        Eräs näkemys voisi olla nähdäkseni se, että elettäisiin juuri vanhanajan mukaista elämää pelissä, ja yksi pelivuoro olisi non yksi vuorokausi. Ennen oli maantiet afrikasa mitä sattuu(ellei nykyäänkin) ja tuurista riippuen sait liikuttua 1-6 askelta nopan mukaan maantietä. Myöskin ennen lentäminen oli harvinaista herkkua, joten suhteutettuna edes vähän reaalielämään,voi lentää vain 1 välin kerrallaan.


    • Afriikki

      Tämä tilanne on hyvin klassinen, ja varmasti käynyt jokaiselle pelaajalle jotka ovat AT:tä kahdestaan pelanneet.

      Eli jos toinen pelin alkuvaiheessa menee saarelle ja saa rosvon => jää vangiksi saarelle, niin vastapelaajan voitto EI OLE KIRKOSSA KUULUTETTU! Pelihän on vähintään tasapeli, tai sen maissa olevan todennäköinen voitto,mutta ei VARMA voitto.

      Periaatteessa pelin kuuluisi jatkua yksin peluuna, ja ongelma syntyy siinä että jos tämä vastapelaaja lähtee myös saarelle ja saa rosvon => tasapeli. Jos yksinpelaaja siten päättää jättää saaret vasta lopuksi, ni mitäs jos viimeinen maissa oleva merkki on rosvo, ja AT on saarella => tasapeli myös. Ei rahaa merimatkaan.

      Nähdäkseni pelin loppua nopeuttamalla yksinpelaaja saisi kyseisessä tilanteessa liikkua ihan vapaasti lentäen ILMAN noppaa ja avata merkit halutussa järjestyksessä. Myöskään hänen ei tarvitse maksaa avaamisewsta,koska näennäisesti hän avaisi kaikki varmaan päälle nopalla,sillä ei olisi muita pelaajia ja nappien avaamisille eikä liikkumiselle olisi kiirettä. Eli tämä yksin pelaaja saisi avata loput napit VAPAASSA JÄRJESTYKSESSÄ,ja mikäli 1) afrikantähti on saarella 2) hän saa rosvon maista 3) rosvon jälkeen ei saa yhtään timanttia(=rahaa) on peli tasapeli. Ja käänteisesti 1) Hän menee saarelle ennen kaikkia maamerkkejä avaamatta 2) saa saarella rosvon => tasapeli, mutta mikäli hän saa saaret putsattua loppuun, ja ei saanut rosvoatai AT:tä saareltä,ni tietty AT on maissa ja hän voittaa.

      Eli kun pelaaja on yksin,hän saa vapaasti avata loput napit,mutta JÄRJESTYKSELLÄ ON VÄLIÄ,tuliko pelistä hänen voittonsa vai tasapeli. Avaajan kannatta miettiä, kannattaako hänen eka "käydä" saaret avaamassa vai maanapit.

      Olisko parempia ehdotuksia?

      • eräs-

        Kannattaisko toisen luovuttaa. Peli kestää turhan kauan, jos sitä yksikseen pelaa. Voithan pelata peliä vaikkapa kymmenen kertaa, ja yhteenlasketut voitot ratkaisevat.


      • Afriikki
        eräs- kirjoitti:

        Kannattaisko toisen luovuttaa. Peli kestää turhan kauan, jos sitä yksikseen pelaa. Voithan pelata peliä vaikkapa kymmenen kertaa, ja yhteenlasketut voitot ratkaisevat.

        Tarkoitit siis luovuttamisella sitä että pelaaja joka jää yksin voittaisi?

        Se olisi kyllä ilmainen voitto. Voittoon tarvitaan sääntöjenmukainen AT:n tai sen jälkeisen hevosen kengän kotiuttaminen.

        Et suinkaan tarkoittanut että uyksin jäänyt luovuttaisi tasapeliksi? Se olisi kaikkein hölmöintä.

        Ja mikä tärkein, jos käytetään ehdottamaani toimintaa,niin pelin lopetukseen menee maksimissaan 50 sekuntia, kun yksin jäänyt availee loput napit yksitellen ja toinen toivoo että avaamis järjestys kusisi sen varran että sais tasurin.

        Onkohan tämä suora nappien avaaminen vieläkään ymmärretty täysin? Se on hyvin yksinkertainen toteuttaa. Pelaaja voi liikkua täysin vapaasti ilman noppaa, koska jokainen heittovuoro on hänen ja näin ollen ajan säästämiseksi hänellä on oikeus liikkua ihan miten huvittaa,kunhan huonolla tuurilla ei tule sitä tasapeliä.


      • sama--
        Afriikki kirjoitti:

        Tarkoitit siis luovuttamisella sitä että pelaaja joka jää yksin voittaisi?

        Se olisi kyllä ilmainen voitto. Voittoon tarvitaan sääntöjenmukainen AT:n tai sen jälkeisen hevosen kengän kotiuttaminen.

        Et suinkaan tarkoittanut että uyksin jäänyt luovuttaisi tasapeliksi? Se olisi kaikkein hölmöintä.

        Ja mikä tärkein, jos käytetään ehdottamaani toimintaa,niin pelin lopetukseen menee maksimissaan 50 sekuntia, kun yksin jäänyt availee loput napit yksitellen ja toinen toivoo että avaamis järjestys kusisi sen varran että sais tasurin.

        Onkohan tämä suora nappien avaaminen vieläkään ymmärretty täysin? Se on hyvin yksinkertainen toteuttaa. Pelaaja voi liikkua täysin vapaasti ilman noppaa, koska jokainen heittovuoro on hänen ja näin ollen ajan säästämiseksi hänellä on oikeus liikkua ihan miten huvittaa,kunhan huonolla tuurilla ei tule sitä tasapeliä.

        Joo, oot ihan oikeessa. Ideasi ovat ihan käyttökelpoisia. Sääntöehdotuksia on lukuisia. Pitänee tulla joskus pelaamaan Afrikan Tähteä sun kanssa.


      • 2005
        sama-- kirjoitti:

        Joo, oot ihan oikeessa. Ideasi ovat ihan käyttökelpoisia. Sääntöehdotuksia on lukuisia. Pitänee tulla joskus pelaamaan Afrikan Tähteä sun kanssa.

        Afrikan tähden sääntöjen kohtaan Meritie tehty lisäys v. 2005:

        Meritie on vaaleansininen tummansinisin pistein. Pelaajan on maksettava kahden punaisin ympyrän välisestä merimatkasta 100 puntaa ja siirrettävä pelikeilaansa niin monta sinistä pistettä eteenpäin kuin nopanheitto osoittaa. Ellei ole rahaa, saa meritse matkustaa noppaa heittämättä omalla vuorollaan 2 askelta kerrallaan.


      • Afriikki
        2005 kirjoitti:

        Afrikan tähden sääntöjen kohtaan Meritie tehty lisäys v. 2005:

        Meritie on vaaleansininen tummansinisin pistein. Pelaajan on maksettava kahden punaisin ympyrän välisestä merimatkasta 100 puntaa ja siirrettävä pelikeilaansa niin monta sinistä pistettä eteenpäin kuin nopanheitto osoittaa. Ellei ole rahaa, saa meritse matkustaa noppaa heittämättä omalla vuorollaan 2 askelta kerrallaan.

        Jos tämä tieto pitää paikkansa, niin pelistä menee suola. Tasapeli on siis tuntematon käsite.

        Onkos kellään muuten linkkiä, koska luin tämän viikon HEsarista että joku 8v tyttö olisi voittanut Afrikan Tähden maailmanmestaruuden?

        Ei niitä kilpailuja ole kyllä kovin laajasti markkinoitu.


    • sari

      Hei,
      Afrikan tähden historian ensimmäiset MM-kisat pelattiin Linnanmäen museossa. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Pelikon (pelin valmistaja) kanssa. Tapahtumaa mainostettiin koko kesän Linnanmäen nettisivuilla, joiden kautta kisoihin pystyi ilmoittautumaan mukaan. Myös lehdistössä mainostettiin useaan kertaan samoin radioaalloilla. Tapahtuma sai erittäin positiivisen vastaanoton ja tullaan todennäköisesti uusimaan! Tervetuloa silloin mukaan. Vuoden 2005 maailmanmestariksi selviytyi 8-vuotias Kristina Hamara, joka päihitti vanhemmat (taktikoivat) finalistit mennen tullen! Onnea voittajalle vielä kerran!

    • zipa

      Pelasin juuri lasten kanssa peliä ja askaruttamaan jäi pari asiaa.

      Vain kaksi pahvikiekkoa jäljellä, kaikki hevosenkengät löydetty. Kun AT löytyy niin tarvitseeko voittajan viedä sitä enää mihinkään, kun muilla ei kuitenkaan ole enää mitään mahdollisuuksia. Vain 1 pahvikiekko jäljellä eli pelaamisessa ei ole enää mitään "itua".

      Onko tosi friikeillä ehdotus, että kannattaako peli suosiolla lopettaa tähän vai jatkaa maaliin?

      Toinenkin juttu tuli vielä mieleen. Jos rahaton (tai taktinen passaaja) on pahvikiekon päällä niin voiko joku muu tulla ja avata sen? Mielestäni kukaan ei voi "varata" pahvikiekkoa itselleen vaan se jolla on rahaa tai rohkeutta saa avata kiekon sattuessaan sen kohdalle, huolimatta siitä vaikka joku olisikin jo kiekon päällä.

      Pelissämme rahaton oli kiekon päällä, kun toinen pelaaja vuorollaan lensi samaan kohtaan ja avasi rahalla kiekon. Se paljastui AT:ksi. Koska kaikki hevosenkengät oli löydetty oli hän mielestäni suoraan voittaja. Pelasimme kuitenkin pelin loppuun, koska tähti löytyi vain muutaman askelman päästä Tangeria.

    • Beduiinit ja rosvot

      Hehe, vanha ketju mutta en tuoreempaa näin osuvaa löytänyt...
      Tosiaan melko löyhät säännöt joiltakin osin pelin mukana tulee. Luulisi että tarkempia olisi luotu nyt kun järjestetään MM-kisojakin :-)

      Itseäni olisi myös kiinnostanut tuo suunnan vaihtaminen tai passaus kesken reitin, eli beduiinien ja merirosvojen välttäminen. Mielestäni noiden ansojen merkitys jää liian pieneksi jos saa passata tai vaihtaa suuntaa. Onkohan tähän asiaan löytynyt selvyyttä?

      Lisäksi ilmeisesti merimatkalle saa lähteä ilmaiseksi VAIN jos on rahaton. Mutta onko silloin aina pakko liikkua täsmälleen kaksi silmää vai saako välillä liikkua vain yhden? (Eli onko vain "oma moka" jos lähtee Sierra Leonesta St.Helenaa kohti rahattomana jolloin kahden silmän säännöllä osuu väkisin rosvoihin...)

    • afrotähtimies

      Vanhimmissa versioissa noita sääntöjä ei ole tosiaankaan mietitty loppuun asti. Tyhmää ettei ole esimerkiksi erikseen mainintaa tuosta rahattomana saarelle jäämisestä. Jos käytössä on vanhat säännöt ja rahattomana jää saarelle se on game over. Lasten kanssa voi olla järkevää pelata noilla uusilla helpotetuilla säännöillä eli; rahattomana saarelta 2 pistettä kerrallaan pois. Vaihtoehtona voi joko lainata rahaa kaverilta tai pankista. Tähän voisi ottaa myös koron maksun.

      Lisäksi tyhmää että osa pelaa maareittejä niin että suuntaa voi vahdella miten haluaa. Menee kaikki taktikointi ja jännitys pois pelistä ja saharan ansan voi välttää miten haluaa. Itse ymmärtäisin nuo punaiset pahvikiekkopaikat myös ns. levähdyspaikkoina, joista lähtevän tutkimusmatkailijan on suunnattava kohti seuraavaa eikä suuntaa saa vaihtaa keskenkaiken näiden välillä.

      Lisäksi säännöissä ei minun mielestäni mainita tasaluvulla maaliin menemistä, mutta tulkintoja tuntuu olevan monia.

    • Saikku

      Mitenkäs saako jatkaa merimatkalle maalta, jos silmäluvut riittävät, vai onko pelkästään yksi matkustustapa per vuoro?

    • kokenut pelaaja

      meriteitse saa mennä ilmaiseksi muttavain 2ruutua kerralla. sehän sanotaan säännöisä.

    • AfrikanTähti321

      Tuo on myös saatavilla mobiilipelinä app storesta ja google play kaupasta.

      ja jos on esimerkiksi bugeja tai ei toimi nykyisellä käyttöjärjestelmällä ym, niin tuonne voi laittaa palautetta:

      [email protected]

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei saa mennä

    • Anonyymi

      Saa mennä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe