mitkä astmtutkimukset/kokeet piitää käydä läpi ennen kun voi saada kelalta erityiskorvatavuuta astmalääkeisiin? Entä onko jollain kokemusta siitä että on ollut aikaisemin korvatavuus ja kun ei enään tarvinnut lääkeitä yhtä usein niin korvatavuus otetiin pois? Minulla kävi just näin 9-10 vuotta sitten sain noin vuoden erityiskorvatavuuden mutta sitten se otetiin pois ja olen nytten 22v. Saisinkohan minä helpomin tuon erityiskorvatavuuden takaisin? Onko teillä muilla kokemusta?
Entä tietäkö kukaan kuinka paljon kaikki astmatutkimukset/kokeet maksavat yksityisellä puolella? Ja jos vielä joku tietäisi kuinka paljon ne maksavat mehiläisessä niin olisi tosi hyvä juttu.
Kiitos kaikista vastauksista ja hauskaa syksyn alkua.
astma tutkimukset
4
833
Vastaukset
- astmaatikko
saat asiaan selvyyden, kun soitat ja kysyt astmatutkimusten hintaa suoraan sieltä Mehiläisestä.
Ainakin spirometria tulee automaattisesti kuulumaan tutkimuksiin, samoin PEF-mittaukset.
Tuo vuoden erityiskorvattavuus ei muuta asiaa,olet ns.samalla lähtöviivalla kuin kuka tahansa.
Varaa aika keuhkotautien erikoislääkäriltä, hän sitten kirjoittaa lähetteen tutkimuksiin.
Lääkärinlausunnonhan tarvitset joka tapauksessa erityiskorvattavuutta hakiessasi.
Edullisemmin pääsisit tietysti varaamalla ajan terv.keskuksestasi ja pyytämällä lähetteen noihin tutkimuksiin.
Itse olen ollut tutkimuksissa molemmilla sektoreilla,alussa yksityisellä, jatkossa julkisella ja kyllähän siinä yksityisellä rahaa paloi.
Ainakin useamman sadan euron menoerään saat varautua, jo pelkkä erikoislääk.palkkio on 50 eurosta ylöspäin.
Mukavaa syksyn alkua sinullekin,tosin itselleni syksy on astman suhteen tosi kenkkua aikaa.- mari
eli onko se todella niin että pitää käytää astmalääkeitä aluksi 6 kuukautta putkeen että voi edes hakea koko korvatavuuta?
Kävin jo toukokuussa keuhkotautien erikoislääkärillä ja sitten vielä yleislääkärillä ja molemmat sanoivat että pitää käytää 6 kuukautta,ja kävin tällä viikolla korva nenä ja kurkkutautien erikoislääkärillä kun arvelin että korvakipu ja nenän tukoisuus kuuluisivat hänelle ja niinhän ne kuluu periateessa mutta kun kerroin että on astma niin hän kehotti mennä keuhkotautien erikoislääkärille ja sanoi että kyllä korvatavuuden pitäisi voida saada vaikka en ole käytänyt lääkeitä 6 kuukautta.
Kuitenkin kaiken tiedon mitä olen löytänyt nettistä tästä erityiskorvatavuudesta niin on lukennut että pitää käytää 6 kuukautta - toinen vastaaja
mari kirjoitti:
eli onko se todella niin että pitää käytää astmalääkeitä aluksi 6 kuukautta putkeen että voi edes hakea koko korvatavuuta?
Kävin jo toukokuussa keuhkotautien erikoislääkärillä ja sitten vielä yleislääkärillä ja molemmat sanoivat että pitää käytää 6 kuukautta,ja kävin tällä viikolla korva nenä ja kurkkutautien erikoislääkärillä kun arvelin että korvakipu ja nenän tukoisuus kuuluisivat hänelle ja niinhän ne kuluu periateessa mutta kun kerroin että on astma niin hän kehotti mennä keuhkotautien erikoislääkärille ja sanoi että kyllä korvatavuuden pitäisi voida saada vaikka en ole käytänyt lääkeitä 6 kuukautta.
Kuitenkin kaiken tiedon mitä olen löytänyt nettistä tästä erityiskorvatavuudesta niin on lukennut että pitää käytää 6 kuukauttaEi riitä, että on käyttänyt lääkkeitä puoli vuotta, vaan pitää olla myös tarpeeksi alhaiset spirometritulokset, mutta en nyt tiedä tarkkoja rajoja. Itse sain lääkityksen, kun lääkärikeskuksen tutkimukset oli tehty, ja kun kotona tein vaaditut puhalluskokeet spirometrillä 2 viikon ajan aamuin illoin. Silloin pitää käyttää myös avaavaa kohtauslääkettä (minulla Ventoline), jos tulokset paranevat avaavalla lääkkeellä.
Minulla oli alkuun aika huonot tulokset, jotain 310-330. Mutta kysyin juuri siskoltani, mitkä hänen puhallustuloksensa olivat, kun hän sai erityiskorvattavuuden. Hänellä olikin tosi huonot, n. 250-300. Hänellä on jo vaikea-asteinen astma, jossa hän joutuu käyttämään myös kortisonia tablettikuureina.
Puolen vuoden jälkeen todella vaaditaan uudet tutkimukset ja kahden viikon kotimittaukset, mutta jos puhallustulokset ovat parantuneet puolen vuoden lääkityksen jälkeen tarpeeksi hyviksi, niin turha toivoa erityiskorvausta. Kyllä ne tarkistavat tulokset paikan päällä, joten bluffaaminen ei auta. Olen käyttänyt hengitettävää astmalääkettä jo yli 3 vuotta, eikä toivoakaan erityiskorvauksesta.
Tosin hyvinä aikoina pärjään lievemmällä lääkkeellä, joka on puolta halvempaa, mutta jos on vaikka työpaikalla aivan tavallista flunssaa liikkeellä, saan saman flunssan potenssiin kymmenen, yötä päivää yskien ja valtaisan nuhan saattelemana, joka muuttuu keuhkoputkentulehdukseksi lähes aina, jos flunssa pääsee päälle. Käytännössä jää lievemmän lääkkeen käyttö usein lyhytaikaiseksi. Lääkettä on pakko käyttää aina, kun on vähänkään rohinaa ja limaneritystä, joka on merkki alkavista vaivoista.
Olin juuri silmälääkärillä kaihileikkauksen jälkitarkastuksessa, ja kun totesimme, että sain kaihin melko varmasti liian nuorena tuon astman kortisonilääkityksen tuloksena, lääkäri kehotti olemaan huolellinen ja käyttämään astmalääkettä varsinkin flunssan aikana "surutta" juuri niin kuin on kehotettukin tupla-annoksina. On paljon pahempaa, että hengitystietulehdukset turmenelevat terveyden, kuin se, että saa kaihin, joka on nykyään helppo leikata pois, ja näköhän voi jopa parantua leikatussa silmässä! - Koivu
toinen vastaaja kirjoitti:
Ei riitä, että on käyttänyt lääkkeitä puoli vuotta, vaan pitää olla myös tarpeeksi alhaiset spirometritulokset, mutta en nyt tiedä tarkkoja rajoja. Itse sain lääkityksen, kun lääkärikeskuksen tutkimukset oli tehty, ja kun kotona tein vaaditut puhalluskokeet spirometrillä 2 viikon ajan aamuin illoin. Silloin pitää käyttää myös avaavaa kohtauslääkettä (minulla Ventoline), jos tulokset paranevat avaavalla lääkkeellä.
Minulla oli alkuun aika huonot tulokset, jotain 310-330. Mutta kysyin juuri siskoltani, mitkä hänen puhallustuloksensa olivat, kun hän sai erityiskorvattavuuden. Hänellä olikin tosi huonot, n. 250-300. Hänellä on jo vaikea-asteinen astma, jossa hän joutuu käyttämään myös kortisonia tablettikuureina.
Puolen vuoden jälkeen todella vaaditaan uudet tutkimukset ja kahden viikon kotimittaukset, mutta jos puhallustulokset ovat parantuneet puolen vuoden lääkityksen jälkeen tarpeeksi hyviksi, niin turha toivoa erityiskorvausta. Kyllä ne tarkistavat tulokset paikan päällä, joten bluffaaminen ei auta. Olen käyttänyt hengitettävää astmalääkettä jo yli 3 vuotta, eikä toivoakaan erityiskorvauksesta.
Tosin hyvinä aikoina pärjään lievemmällä lääkkeellä, joka on puolta halvempaa, mutta jos on vaikka työpaikalla aivan tavallista flunssaa liikkeellä, saan saman flunssan potenssiin kymmenen, yötä päivää yskien ja valtaisan nuhan saattelemana, joka muuttuu keuhkoputkentulehdukseksi lähes aina, jos flunssa pääsee päälle. Käytännössä jää lievemmän lääkkeen käyttö usein lyhytaikaiseksi. Lääkettä on pakko käyttää aina, kun on vähänkään rohinaa ja limaneritystä, joka on merkki alkavista vaivoista.
Olin juuri silmälääkärillä kaihileikkauksen jälkitarkastuksessa, ja kun totesimme, että sain kaihin melko varmasti liian nuorena tuon astman kortisonilääkityksen tuloksena, lääkäri kehotti olemaan huolellinen ja käyttämään astmalääkettä varsinkin flunssan aikana "surutta" juuri niin kuin on kehotettukin tupla-annoksina. On paljon pahempaa, että hengitystietulehdukset turmenelevat terveyden, kuin se, että saa kaihin, joka on nykyään helppo leikata pois, ja näköhän voi jopa parantua leikatussa silmässä!Sain 75% korvauksen (nykyään 72 ?) käytettyäni lääkkeitä 6 kk. Ensin tuli pakkia kun olin ostanut vasta 5 kk lääkkeet vaikkakin olin käyttänyt niitä 6 kk. Olin saanut lääkäriltä 1 kk lääkityksen hänen "demo"-lääkkeistä.
Normaali PEF arvoni on 650 iltaisin. Aamusin nykyään noin 610. Silloin kun menee huonosti astman kanssa niin lukema voi pudota tuonne 300 luokkaan. Silloin saa lääkityksellä (ventoline tai atrovent comp) lisättyä pef-arvoa mukavasti.
Ilmeisesti kela tutkii myös avaavien tarvetta yhtenä kriteerinä. Eli jos ei tarvitse avaavia niin ei luultavasti saa korvaustakaan. Kannattaa siis ostaa niitä riittävästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135223
- 675034
- 904094
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603178- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 381750
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371618