Nyrkkeily & Nenä

aloittelija123

Olisin todella kiinnostunut aloittamaan nyrkkeilyn harrastuksen, mutta nenän turmeltuminen pelottaa. Kuinka suurella todennäköisyydellä sen voi murtaa? Tämä oli nyt aivan tyhmä kysymys, mutta kysynpä kuitenkin.

Olen 18v jätkä ja aikaisempaa kokemusta löytyy krav magasta ja karateiseta, mutta nyrkkeily on kuitenkin aivan toisenlaista... Lähtisin hakemaan pelkästään hieman tekniikkaa, tarkoitus ei ole päästä ottelemaan/kilpailemaan. Onko mahdollista harrastaa nyrkkeilyä ja säilyttää nenänsä alkuperäinen muoto?

19

12257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • murtuu

Kaikkee sinäkin kyselet. Tottakai jo murtuu, jos turpaan ottamista alat harrastamaan. Luuletko sinä, että toisten mätkiminen ei satu oikeassa elämässä, vaikka elokuvista voi saadakin sellaisen käsitykseen. Kyllä kuule sattuu ja murtuu ja rumaksi menee. Riskinä on jopa aivovaurio.

Aloita joku muu urheilulaji

• kenttis

Täälläpäin ainakin on kuntonyrkkeilyä, opetellaan nyrkkeilyä mutta ei sitten matsata ollenkaan. Itse kyllä ihmettelen miten joku jaksaa mätkiä säkkiä ja pistareita pelkästään ilman mitään muuta mutta on kuulemma aika suosittua. Itselleni ei missään nimessä riittäisi mutta mahdollisuus moiseenkin on.

• murtuma

Ei sen takia kannata jättää menemättä,että pelkää nenän murtumista.Useimpia vuosia nyrkkeilyä reenailleena voin sanoa,että ei siellä saleilla joka päivä neniä murtuile.Kaiken kaikkiaan nyrkkeily on aivan turvallinen laji harrastella vaikka sparraileekin pitää vaan muistaa hommaa hyvät välineet eli lähinnä hanskat,kypärä ja hammassuojat.Mustia silmiä ja pikkuruhjeita sillon tällön tulee,mut ei niitä edes siinä reenatessa huomaa puhumattakaan,että jotain pysyviä vammoja jäisi naamaan.Pahin juttu mielestäni mikä saleilla aiheuttaa turhia vammoja esim.nenän murtumisia on huonot hanskat eli ois hyvä kattella sellaset hanskat mitkä on ehjät ja tärkeenä ettei rystyset tule suoraan hanskojen läpi.Löytyyhän niitä nyrkkeilijöitä joilla naama on lyttyyn lyöty sillon yleensä on kysymys vuosikausia kilpailleista nyrkkeilijöistä esim.ammattilaisilla on pienemmät hanskat ei kypärää ja eriä paljon ottelua kohti niin siinä riskitkin suurenee.Kaikenkaikkiaan hyvä ja turvallinen laji sopii hyvin myös lisä reeninä muihin kamppailulajeihin.

• Enigma

Hyvä aloittelija123,
      Itse harrastan nyrkkeilyä, olen nyt aktiivisesti harrastanut ja jonkun verran kilpaillutkin noin kolmen vuoden ajan. Ja sanoisin, että nenän murtuminen on mahdollista, mutta aika harvinaista. Jokaisessa lajissahan on riskinsä, mutta niitä ei kannata pelätä.

Kiva, että olet kiinnostunut lajista! Hakeudu lähimmälle salille ja aloita ihan perustekniikoista. Kehään ei tarvitse, eikä kannata, rynnätä saman tien. Paljon oppii lajista pelkästään varjonyrkkeilemällä, säkkitreenillä tai pistehanskoihin lyömällä. Jos tuntuu, että haluaa tehostaa harjoittelua, voi kokeilla sparrausta. Mutta silloinkin kannattaa harjoitella kokeneen nyrkkeilijän kanssa, joka osaa ottaa aloittelijan kanssa nätisti. Kukaan ei hyödy siitä mitään, jos mätetään täysillä kehässä. Vaarana on, että kehään ei haluta mennä toiste. Hyvä kokemus siivittää lajiharjoittelua!

Toivotan sulle intoa treenaamiseen, nyrkkeily on valtavan hieno urheilulaji!

• tinde

nyrkkeilijöillehän tulee se kuuluisa nyrkkeilijän nenä! todennäköisesti sä jäät koukkuun nyrkkeilyyn ja kyllä sua muutaman kerran mottastaan nenään, mut eipä tolla eva wahlströmilläkään kovin paha se nenä ole vaikka sitä on lyöty!

• VanhaStarba

hieman taitaa muotoutua, vaikka ei murtuiskaan. Mutta älä pelkää. Yleensä se vaan on eduksi ulkonäköä ajatellen. Naisia riittää paremmin, kun on hieman särmää ulkonäössä. Naiset arvostaa miehekkyyttä. Nobody likes pretty boys.

• murtuminen

Ei se murru, jos et tyrkylle laita.
        Minä olen sparrannut, kilpaillut ja lajia harrastanut yli 20v. Nenä on murtunut, muoto ei kuitenkaan pahasti muuttunut.
        Ka ei kuitenkaan paha, 20v. ja kaks murtumaa äkkiä laskettuna yli 10v. / murtuma. Otteluita on kuitenkin takana aika iso määrä, että sillee...
        Ps. Nenä nyt voi murtua niin monessa paikassa, kaveri pelaa futista ja sen nenä on murtunut useammin, vaik ura ollut paljon lyhempi. ;o)

• Kepu
        murtuminen kirjoitti:

Ei se murru, jos et tyrkylle laita.
        Minä olen sparrannut, kilpaillut ja lajia harrastanut yli 20v. Nenä on murtunut, muoto ei kuitenkaan pahasti muuttunut.
        Ka ei kuitenkaan paha, 20v. ja kaks murtumaa äkkiä laskettuna yli 10v. / murtuma. Otteluita on kuitenkin takana aika iso määrä, että sillee...
        Ps. Nenä nyt voi murtua niin monessa paikassa, kaveri pelaa futista ja sen nenä on murtunut useammin, vaik ura ollut paljon lyhempi. ;o)

Itsellä tullut pieniä hiusmurtumia, joka sai aikaan et täytyisi käydä jossain hiukan suoristamassa kun pakkaa menemään nenä tukkoon helpommin, muoto ei itsessään oo muuttunut paitsi nenän varsi vain hiukan.

• fdsfdsf
        Kepu kirjoitti:

Itsellä tullut pieniä hiusmurtumia, joka sai aikaan et täytyisi käydä jossain hiukan suoristamassa kun pakkaa menemään nenä tukkoon helpommin, muoto ei itsessään oo muuttunut paitsi nenän varsi vain hiukan.

Yks pointti on se, että valitset itsesi tasoisen vastustajan ja sovitte, että aluksi otetaan vähän
        kevyemmin. Sitten kun alkaa ottelutuntuma löytymään, niin voi ottaa kovemmin ja silloin on
        "paremmat edellytykset" pitää tuulenhalkoja kasassa.

• itse-ex-nyrkkeilijä

Heheh niin no prettyboyt on toinen juttu, mutta just hiljattain oli puhetta naisten kanssa tuosta "nyrkkeilijän nenästä" se sisään lyöty malli siis.

Ja vaikka laji olisikin tosi äijää touhua tyttöjen mielestä (yleensä kyllä vaan tyhmää ja arveluttavaa) niin tuo on kuulemma naisten nenä!

Ei kuulemma kelpaa, kunnon kolvi on miehekästä!

• muham...

akat tykkää kun nenä on toisella puolen naamaa ja silmät on nahkojen peitossa puahaha..

• Balboa

"Lähtisin hakemaan pelkästään hieman tekniikkaa, tarkoitus ei ole päästä ottelemaan/kilpailemaan. Onko mahdollista harrastaa nyrkkeilyä ja säilyttää nenänsä alkuperäinen muoto?"

Vittu mikä neiti -.-

Mitä sustakin tulee jos pelkäät nenän murtumista?? Ja jos et ottele nii miten vitussa luulet murtavas nenäs? Meinaakko, että säkki lyö takas, täh? Turha sun edes alottaa.......

- Mun mielipide

• Sen huomaa kyllä

Miehen, tao pojan, joka ei ole ottanut matsin matsia.

• syksyllä lähtee
        Sen huomaa kyllä kirjoitti:

Miehen, tao pojan, joka ei ole ottanut matsin matsia.

kattoon vähä nyrkkeilyä, talvikauden liikuntaharrastukseksi. Sparrausta, sitten kun taidot riittää. Muutoin lajina juoksu, kestävyysjuoksu. Talvella ei oikeen ole ykköslaji, olen huomannut. Ei mua ainakaan pelota jos ny nokka vähä kärsii. Onhan noita otteluita ihan "arkenakin" :) Nenä ei ole murtunut mutta hampaita on katkeillu ja perus; "hampaat ylähuulesta läpi" meininkiä on ollut. Vähä tietty ilkeesti russahti mutta ei se mitää.. Virkeemmäks vaan tuli ukko :) Ja tää naisjuttu on ihan salettii totta. Mutta eipä rähistä turhaa, kehään vaan. Onnea ja menestys!

• Tiiänenemmänkusä

Nenä menee paskaks ja silmät kans ja sit tulee kimppakivaa ja lasketaan housut alas alkaa veto ja pois
      VETO "Uh"
      POIS "Ah"

• Ihan poika vielä

Mees poika kotios kasvamaan

• .....

Harrastin 7 vuotta nyrkkeilyä, kävin kilpailuissa myös, joten sparri eriä on takana laskematon määrä. Itseltäni, eikä tuona 7 vuotena tietooni tullut yhtäkään nenä murtumaa. Nyrkkeilyn jälkeen aloitin karaten, harrastaen sitä suunnilleen saman verran ja saavuttaen ruskean vyön. Tässä lajissa nenäni on murtunut 2 kertaa.

• ????????????

Siis et aio otella etkä kilpailla, minkä sä oikein meinaat sun nenääs sit muokkaavan?
      Sana nyrkkeilykö?

• nenä poskella

Itseltäni ei ole nenä murtunut kuin pariin otteeseen. Sojottaa nyt vähän oikealle. Mutta itse olen päähänlyöntikilpailiussa hakannut monet vihollisieni nenät todella pahaan kuntoon. Jos olen ottelun alkuvaiheessa saanut kaverin nenän poikki niin aina silloin olen myös voittanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe