Tällaista:
Elikkä, olen perusluonteeltani aikas tällainen teoreetikko ja pohdiskelija tyyppiä. Tämmöinen, joka tykkää ajatella kaikkea mahdollista maailman menoista - ottaa kantaa sinne sun tänne vähän kaikesta. Minua kiinnostaa kaikki tämmöiset humanitääriset puuhastelut ja keskustelut.
En ole mitään tätä MacGyver osastoa, jotka rakentelevat pommeja hammastikuista.
Joku voisi siis sanoa, että olen aikas yliopistoa kamaa ainakin luonteeni perusteella. Sellaista haluaisin sanoa, että ovatko AMK:n suorittaneet mitenkään etulyönti asemassa toisen asteen hakijoihin nähden? Tällaiset AMK paperit ois nääs tässä lähiaikoina käteni ulottuvilla.
AMK:sta yliopistoon?
16
2359
Vastaukset
- dippadaa
Eipä niillä amkin papereilla valitettavasti mitään merkitystä ole. Yliopistoon haetaan pääsykokeen kautta.
Toki jos haet samaa alaa lukemaan (ts. jatkat), voidaan edellisistä opinnoista hyväksilukea jotain perusopintoja. Esim. kieliä tai tietsikkajuttuja.
Mutta missään "etuasemassa" et ole.
Nimim. "myös amkista yliopistoon"- Timppa
.... jos hakeudut erilliseen maisteriohjelmaan. Silloin voi päästä suoraan ilman pääsykoetta
Nimimerkillä 8 vuotta sitten AMK- inssinä näin tehnyt - Hannah
Timppa kirjoitti:
.... jos hakeudut erilliseen maisteriohjelmaan. Silloin voi päästä suoraan ilman pääsykoetta
Nimimerkillä 8 vuotta sitten AMK- inssinä näin tehnytmielestä amk hyvä pohja yliopistolle? Itse juuri mietiskelin, että jos hankkisin ammttikorkeasta ns. perusammatin ja tämän päälle opiskelisin yliopistossa. Siitä kun ei tiedä pääsekö ensimmäisellä vai vasta kolmannella kerralla yliopistoon... Tekniikkaa/tredenomia/restonomia en ole ajatellut ammattikorkeasta.
- ekalla sisään
Hannah kirjoitti:
mielestä amk hyvä pohja yliopistolle? Itse juuri mietiskelin, että jos hankkisin ammttikorkeasta ns. perusammatin ja tämän päälle opiskelisin yliopistossa. Siitä kun ei tiedä pääsekö ensimmäisellä vai vasta kolmannella kerralla yliopistoon... Tekniikkaa/tredenomia/restonomia en ole ajatellut ammattikorkeasta.
Kyllä yliopistoon pääsee ensimmäisellä yrittämällä (jos et teatterikorkeakoulua ajatellut ja sinnekin voi sitäpaitsi päästä ensimmäisellä). Kannattaako AMK vai yliopisto riippuu siitä mitä haluat tehdä "isona". Jos aipt käydä molemmat, menee ehkä seitsämän tai kymmenen vuotta ennen kuin olet valmis...
Minne tahansa haluatkin, halua tarpeeksi ja tee työtä sen eteen, niin taatusti pääset! - luet hyväksi!
Sorry, kaikissa opinto-oppaissa on huomautus, ettei amk:n opintoja lueta yliopistoilla hyväksi.
Amk:n antavat käytännöllisiä taitoja yksinkertaisiin tehtäviin. Tarkoitus on saada jonkinlainen yksinkertainen ammatti niille, jotka muuten eivät pysty lukemaan yliopistolla tai joilla ei olekaan kovaa haluaa tieteelliseen maailmaan.
Yliopistot ovat tieteellisiä, amk:t työelämään suuntautuvia. - kohta valmis trade
luet hyväksi! kirjoitti:
Sorry, kaikissa opinto-oppaissa on huomautus, ettei amk:n opintoja lueta yliopistoilla hyväksi.
Amk:n antavat käytännöllisiä taitoja yksinkertaisiin tehtäviin. Tarkoitus on saada jonkinlainen yksinkertainen ammatti niille, jotka muuten eivät pysty lukemaan yliopistolla tai joilla ei olekaan kovaa haluaa tieteelliseen maailmaan.
Yliopistot ovat tieteellisiä, amk:t työelämään suuntautuvia.LTY:n sivustolta:
"Tradenomit voivat hakeutua kauppatieteiden maisterin koulutukseen myös kauppatieteiden päävalinnan kautta tai kauppatieteiden väyläopintojen kautta. Lukuvuonna 2005 - 2006 tradenomin tutkinnosta hyväksiluetaan kauppatieteiden maisterin/kandidaatin tutkintoon enintään 76 opintopistettä." - ja paljon
luet hyväksi! kirjoitti:
Yliopistot ovat tieteellisiä, amk:t työelämään suuntautuvia.Tutkintorakenneuudistuksen koordinaatioryhmän suosituksia 5 :
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon siirtyminen
• Yliopistolain muuttamisesta annetun lakiesityksen 18 a §:n mukaan "yliopisto
voi edellyttää opiskelijaksi ottamansa henkilön suorittavan täydentäviä opintoja
koulutuksessa tarvittavien valmiuksien saavuttamiseksi".
Muodollisen kelpoisuuden
maisterintutkintoon antavan, soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneelta voidaan yliopistossa edellyttää aiempaa koulutusta täydentäviä
opintoja. Ammattikorkeakoulututkinto voidaan lain sitä estämättä myös täydentää
kandidaatintutkinnoksi tiedekunnan määräämällä tavalla.
• Tiedekunnat päättävät mahdollisten täydentävien opintojen laajuudesta ja luonteesta
muun muassa sen mukaan, siirtyykö opiskelija ammattikorkeakoulusta yliopistoon samalle alalle, jota on opiskellut ammattikorkeakoulussa, vai jollekin
läheiselle alalle. Hyväksyessään opiskelijan tiedekunta huolehtii siitä, että
opiskelijalle tarjotaan tarpeelliset täydentävät opinnot.
• Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden kieliopintojen riittävyys yliopistotutkinnoissa
on arvioitava erikseen valtakunnallisesti.
• Etenkin aloilla, jotka ovat samoja yliopistossa ja ammattikorkeakouluissa, suositellaan
yhteistyötä ammattikorkeakoulututkintojen tieteellisyyden kohentamiseksi
siten, että täydentäviä opintoja tarvitaan mahdollisimman vähän.
ELI ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut on alasta riippuen kandi tai lähes kandi. Se siitä, etteikö opintoja hyväksiluettaisi tulevaisuudessa. Ehkä ei tänään mutta kohta jo. Typeräähän se olisi, että esim. 3,5vuotta jo liiketaloutta amkissa lukeneena minua verrattaisiin suoraan lukiosta tulevaan.
http://www.uta.fi/hallintokeskus/ok/tutkintorakenneuudistus/bolognaryhma/suositukset.pdf (28.8.) - erillishaku
Et tiedä mitä puhut.
On olemassa erillishaku jossa nimenomaan haetaan
esim. amk-papereilla sisään. Silloin keskiarvon
on oltava >= 4/5
Älä kirjota söherryksiä jollet tiedä asioista - IT-friikki
luet hyväksi! kirjoitti:
Yliopistot ovat tieteellisiä, amk:t työelämään suuntautuvia.Nimenomaan tietotekniikan tradenomin tutkinnosta
hyväksiluetaan FM:n tutkintoon opintoviikkoja
useampi kymmenen. DI:n tutkintoon kelpaa vain insinööri (AMK).
Onpas täällä tietäväistä väkeä taas kirjoittelemassa
BullShittiä! - toisin on
luet hyväksi! kirjoitti:
Yliopistot ovat tieteellisiä, amk:t työelämään suuntautuvia.Älkää vaan uskoko edellistä kirjoitusta, ei pidä paikkaansa. Täysi provo!
- juttua
luet hyväksi! kirjoitti:
Yliopistot ovat tieteellisiä, amk:t työelämään suuntautuvia.Ainut yksinkertainen tässä viestiketjussa taidat olla sinä
- Misse
Tässä Helsingin kauppakorkean nettisivuilta vastausta luetaanko niitä amkin opintoja vai ei hyväksi?
Maisteritason valinnat vuonna 2006
Soveltuvan yliopisto- tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut hakija voidaan valita suoraan maisteritason koulutusohjelmaan. Maisteritason koulutusohjelman laajuus on 120 opintopistettä, mikä vastaa kestoltaan kahden vuoden päätoimista opiskelua. Maisteriohjelmaan valitut opiskelijat suorittavat kauppatieteiden maisterin (KTM) tutkinnon.
http://www.hkkk.fi/netcomm/venue/venue_index.asp?Level1=5209&lan=FIN
Eli summa summarum: tradenomi on 2 vuoden opintojen jälkeen kauppatieteiden maisteri (KTM)- kasfoasja
Eli summa summarum: tradenomi on 2 vuoden opintojen jälkeen kauppat"ieteiden maisteri (KTM)"
toki, toki, mutta voihan kahdessa vuodessa valmistua ktm:ksi vaikka ei olisi mitään alan opintoja pohjallakaan. Tradenomi on ammatillinen tutkinto, vaikka onkin ammattikorkeakoulututkinto. Yliopistot itse päättävät, kuinka paljon he lukevat hyväksi. Vaikka kredenomi ja muut amk-tutkinnot rinnastetaankin muodollisesti akateemiseen kandidaaton tutkintoon, ei niitä akateemisesti rinnasteta. AMk tutkinto 120 ov ei sisällöllisesti vastaa kandidaattia 120 ov. Se ei anna samanlaisia tieteellisiä valmiuksia, joten käytännössä tiedekorkeakoulut vaativat jotain täydennysopintoja, joilla tavallaan maisterikouluihin hyävksyttävät amk-tutkinnon suorittaneet "päivitetään" vastaamaan alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita. Vaadittavien opintojen määrä luonnollisesti vaihtelee koulutusaloittain ja korkeakouluittainkin. - edellinen
kasfoasja kirjoitti:
Eli summa summarum: tradenomi on 2 vuoden opintojen jälkeen kauppat"ieteiden maisteri (KTM)"
toki, toki, mutta voihan kahdessa vuodessa valmistua ktm:ksi vaikka ei olisi mitään alan opintoja pohjallakaan. Tradenomi on ammatillinen tutkinto, vaikka onkin ammattikorkeakoulututkinto. Yliopistot itse päättävät, kuinka paljon he lukevat hyväksi. Vaikka kredenomi ja muut amk-tutkinnot rinnastetaankin muodollisesti akateemiseen kandidaaton tutkintoon, ei niitä akateemisesti rinnasteta. AMk tutkinto 120 ov ei sisällöllisesti vastaa kandidaattia 120 ov. Se ei anna samanlaisia tieteellisiä valmiuksia, joten käytännössä tiedekorkeakoulut vaativat jotain täydennysopintoja, joilla tavallaan maisterikouluihin hyävksyttävät amk-tutkinnon suorittaneet "päivitetään" vastaamaan alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita. Vaadittavien opintojen määrä luonnollisesti vaihtelee koulutusaloittain ja korkeakouluittainkin.Opintoviikkohan (opintopiste) on työn määrän mittari, ei opintojen laadun, vaativuuden tai ajallisen keston. Ammattioppilaitoksen, ammattikorkeakoulun ja yliopiston (tiedekorkeakoulun) opintoviikot eivät ole edelleenkään keskenään vertailukelpoisia, tutkinnonuudistuksesta huolimatta.
- kiitos:)
kasfoasja kirjoitti:
toki, toki, mutta voihan kahdessa vuodessa valmistua ktm:ksi vaikka ei olisi mitään alan opintoja pohjallakaan. Tradenomi on ammatillinen tutkinto, vaikka onkin ammattikorkeakoulututkinto. Yliopistot itse päättävät, kuinka paljon he lukevat hyväksi. Vaikka kredenomi ja muut amk-tutkinnot rinnastetaankin muodollisesti akateemiseen kandidaaton tutkintoon, ei niitä akateemisesti rinnasteta. AMk tutkinto 120 ov ei sisällöllisesti vastaa kandidaattia 120 ov. Se ei anna samanlaisia tieteellisiä valmiuksia, joten käytännössä tiedekorkeakoulut vaativat jotain täydennysopintoja, joilla tavallaan maisterikouluihin hyävksyttävät amk-tutkinnon suorittaneet "päivitetään" vastaamaan alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita. Vaadittavien opintojen määrä luonnollisesti vaihtelee koulutusaloittain ja korkeakouluittainkin.en tiennytkaan!
Mä ainakin kävin 2 vuotta tradenomin koulutusta ennen kuin tuli yliopistolle.
Eli nyt minulla on kaikkien kaipaama suora väylä Kauppakorkeaan auki!!!
Se oli kyllä onnen kivi, johon silloin kompastuin, että menin johonkin tradenomin koulutukseen.
jälkikäteen ajatellen opetuksemme oli aika lapsellista ja yksinkertaista, kuten oppikirjat, siinä tradenomin koulutuksessa.
kaikki oppikirjat oli helpolla suomen kielellä, mutta Kauppakorkeassa ne joutuu monimutkaisia englanninkielisiä opuksia lukemaan.
Siinäkin onni, pääsin monimtukaisesta lukemisesta. Mä jo yritin lukea jotakin Kauppakorkean kurssia, mutta ne enkun kieliset kirjat ovat liian isoja ja vaikeita.
Kiitos sinulle kovin!!!!
ELI MÄ PÄÄSEN SUORAAN KAUPPAKORKEAAN JA JOPA PYSTYN OHITTAMAAN NE VAIKEAT KIRJAT JA KURSSIT JOLLAKIN LEIKKIMIELISELLÄ JUTTULLA!!! - Warrior78
kiitos:) kirjoitti:
en tiennytkaan!
Mä ainakin kävin 2 vuotta tradenomin koulutusta ennen kuin tuli yliopistolle.
Eli nyt minulla on kaikkien kaipaama suora väylä Kauppakorkeaan auki!!!
Se oli kyllä onnen kivi, johon silloin kompastuin, että menin johonkin tradenomin koulutukseen.
jälkikäteen ajatellen opetuksemme oli aika lapsellista ja yksinkertaista, kuten oppikirjat, siinä tradenomin koulutuksessa.
kaikki oppikirjat oli helpolla suomen kielellä, mutta Kauppakorkeassa ne joutuu monimutkaisia englanninkielisiä opuksia lukemaan.
Siinäkin onni, pääsin monimtukaisesta lukemisesta. Mä jo yritin lukea jotakin Kauppakorkean kurssia, mutta ne enkun kieliset kirjat ovat liian isoja ja vaikeita.
Kiitos sinulle kovin!!!!
ELI MÄ PÄÄSEN SUORAAN KAUPPAKORKEAAN JA JOPA PYSTYN OHITTAMAAN NE VAIKEAT KIRJAT JA KURSSIT JOLLAKIN LEIKKIMIELISELLÄ JUTTULLA!!!Oletko katsonut hakukriteerejä ja valintaperusteita noille kauppakorkeiden maisterilinjoille mm. HKKK:lla oli virallisesti 163 paikkaa auki joista kuitenkin täytettiin vain 83, vaikka hakijoita oli jotain 250-300. Mulla on sellainen tunne, että valinnoissa otettiin huomioon vain todella hyvillä arvosanoilla valmistuneet tradet ja sitten muut oli jo yliopistotutkinnon omaavia henkilöitä. Lisäksi kaikki hakijat joutuvat tekemään TOEFL:n testin, jossa on mitataan matemaattista lahjakkuutta ja englannin kielitaitoa. Haen itsekin vielä ensi keväänä kyseisessä haussa ja hikeä tulee pukkaamaan vaikka silloin olenkin jo liikkeellä kohtuullisen hyvillä DI-papereilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791