Onko Pori

teejii

Kertokaa minulle millainen paikka Pori on asua. Onko se edes vähänkään samanlainen kuin Tampere, joka mielestäni on todella ihana kaupunki. Tai onko Pori samanlainen kuin Turku, joka sekin mielestäni on ihan ok kaupunki, sanokoot haukkujat mitä lystäävät.

18

1555

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tojoo

Tampere ja turku on suomen pohjasakkaa.

• man

ei täällä ole mielestäni sen kummallisempi asua kuin
      missään muuallakaan.häiriköitä on tietysti jossain kaupungin osissa yleensä sellaisissa paikoissa missä on halvimmat vuokrat eikä tarvitse maksaa vakuuksia niinkuin on varmasti muissakin kaupungeissa.työ tilanne on ilmeisesti aika heikko.

• suna45

kerro mulle missä ei tarvi maksaa vuokaratakuita? minusta tuntuu että ,joka paikassa,eikä se takuut tai takuumattomuus tee asuinpaikasta slummia, vaan takuut on asunon tai kiinnteistön varaamaa rahaa ,jospa asukas ei maksa vuokraansa, tai siivousrahaa jos asukas jättää kämpän siivoamatta, niin siivoufirma tulee ja siivoo sen se siitä takuista.

• man
        suna45 kirjoitti:

kerro mulle missä ei tarvi maksaa vuokaratakuita? minusta tuntuu että ,joka paikassa,eikä se takuut tai takuumattomuus tee asuinpaikasta slummia, vaan takuut on asunon tai kiinnteistön varaamaa rahaa ,jospa asukas ei maksa vuokraansa, tai siivousrahaa jos asukas jättää kämpän siivoamatta, niin siivoufirma tulee ja siivoo sen se siitä takuista.

kuudennessa osassa,sampolassa,vähäraumalla näissä paikoissa olen asunut ilman vakuuksia.olen myös syntynyt porissa.en tiedä mitä vuokraisännät tekevät
        jos ei ole vakuuksia mutta ei kai se minulle kuulukkaan.

• Havainnoitsija
        suna45 kirjoitti:

Tuo takuiden asettaminen on mielestäni outoa puuhaa, jos omistaa 1-2 vuokra-asuntoa. Useamman asunnon pyörittämisessä takuut ovat hyvä asia. Kun tekee selväksi vuokrasopimusta tehtäessä, missä mennään mahdollisia epäkohtia selvitettäessä, ei pitäisi jäädä epäselväksi mikä on käytäntö. Varsinkin opiskelijoiden kanssa sopimusta tehtäessä, on takuiden asettaminen aivan turhaa puuhaa!
        Mahdollisten vuokrarästien perimiseen löytyy joka kaupungista tehokas perintätoimisto. Tapanani on ollut aina antaa perintätoimiston hinnasto liitteeksi vuokrasopimukseen ja ongelmia ei ole tullut paljonkaan. Ne kerrat kun vuokralainen on jäänyt velkaa, ei minun ole tarvinnut rästien perässä juosta, mutta velallinen on muistanut kyllä pidemmän aikaa, mitä tarkoitin vuokrasopimusta tehtäessä. Tosin olen myös pyytänyt ottamaan yhteyttä, jos vuokran maksuun ei eräpäivään mennessä löydy rahaa.

• niilo

porihan on ihan sieltä syvältä. Etkös jo usko kun monelta taholta tämä on todettu :)) On loukkaus verrata Turkun ja Tampereehen poria.....

• jokunainen

verrata kun Turku ja Tampere 200 000 ja pori 70 00 hih hih ei landea voi verrata cityihin ;))

• Eerikki

Pori on kuin unelias satamakaupunki ilman satamaa. Ja kerran vuodessa on Pori Jazzit.

• Ex-asukki

Porissa on mukavaa jos olet porilainen. Me/ he ovat aika sisäänpäinkääntyneitä, kukaan ei tule baarissa sinulle puhumaan, kadulla ihmistä katsotaan päästä jalkoihin, samoin työssä. Älä ota tätä heit pahalla, porilaiset ovat vain uteliaita ja tuntevat kaikki toisensa.

Jos omaat vähän kapea-alaiset näkemykset asioista, kuljet 10-vuotta jäljessä maailmasta ja asenteista, tykkäät päivitellä, niin Pori on Sinun valintasi. Itse en viihtynyt, pois muuttanut ystävä sanoi, ettei tulee seuraavaan vuosikymmeneen uusimaan traumaansa. Vitsillä, mutta kuitenkin...!

• zzxx
        Ex-asukki kirjoitti:

Porissa on mukavaa jos olet porilainen. Me/ he ovat aika sisäänpäinkääntyneitä, kukaan ei tule baarissa sinulle puhumaan, kadulla ihmistä katsotaan päästä jalkoihin, samoin työssä. Älä ota tätä heit pahalla, porilaiset ovat vain uteliaita ja tuntevat kaikki toisensa.

Jos omaat vähän kapea-alaiset näkemykset asioista, kuljet 10-vuotta jäljessä maailmasta ja asenteista, tykkäät päivitellä, niin Pori on Sinun valintasi. Itse en viihtynyt, pois muuttanut ystävä sanoi, ettei tulee seuraavaan vuosikymmeneen uusimaan traumaansa. Vitsillä, mutta kuitenkin...!

Minä en tunne Poria ollenkaan, en olle ikinä edes käynyt siellä mutta mulla aina särähtää korvaan kun joku sanoo että jossain kaupungissa on keskimääräistä mukavempia/inhottavampia ihmisiä sillä minä en vaan usko sitä. Joka paikassa on mielestäni melko tasainen jakauma mukavia ja inhottavia ihmisiä.

Tietenkin kaupungit itsessään eroaa toisistaan. Oma suosikkini Suomen kaupungeista on ehdottomasti Tampere, tosin, en minä siellä asu, käyn 2-3 kertaa vuodessa mutta siellä on on sopivassa suhteessa vilkasta kaupunkielämää mutta 10 minuutin fillaroinnin päässä keskustasta löytyyr rikkumatonta maaseutua.

Turkukin on mielestäni mukava kaupunki, eri tavalla kuin Tampere mutta mukava kuitenkin.

Jyväskylä, jonka seudulta olen kotoisin, ei herätä minussa nykyään mitään erikoisia tuntemuksia. Koska se on niin lähellä Tamperetta niin sitä vertaakin juuri Tampereeseen eikä JKL siinä vertailussa pärjää yhdelläkään osa-alueella.

Tällä hetkellä asun Vantaalla, joka ei ole mikään oikea kaupunki vaan peikkä Helsingin jatke. Kuitenkin, viihdyn ihan ok. Sitä paitsi, työkin pitää minut täällä pk-seudulla hamaan tulevaisuuteen asti.

Jos joskus muuttaisin muualle Suomeen, niin en kuitenkaan usko, että viihtyisin jossain kovin pienessä kaupungissa. Sanotaanko että Pori on just se minimikokoinen kaupunki, jossa suostuisin asumaan.

• man
        Ex-asukki kirjoitti:

älä yleistä et tunne kaikkia porilaisia.RE:Jos omaat vähän kapea-alaiset näkemykset asioista, kuljet 10-vuotta jäljessä maailmasta ja asenteista, tykkäät päivitellä, niin Pori on Sinun valintasi:miksi sitten muutit pois kun löysit kaltaisiasi ihmisiä?

• Poriin

Minun mielestäni tylsääkin tylsempi harmaatakin harmaampi kaupunki. Mahdolllisuuksia olisi vaikka mihin, mutta porilaiset eivät ole osanneet arvostaa/hyödyntää kauneimpia paikkojaan juuri lainkaan. Meri-Porin kaltainen kaupunginosa olisi kaikkialla muualla hyvin arvostettu, ja rakennettu täyteen luksusasuntoja, mutta nyt..ei voi kuin huokaista..Jokivartta on nyt viimein ja vihdoin alettu hieman arvostaa ja paikalle nousee uusia asuntoja. Plussaa siitä..

Mutta..3 kuukautta kyseisessä kaupungissa riitti minulle, en viihtynyt. Kuitenkin kokoluokaltaan lähes samankokoinen ja taustaltaan samantyyppinen Kuopio oli kaupunki,jossa viihdyin loistavasti, kiitos viihtyisämmän kaupunki-ilmeen ja ihmisten.

• man

3 kuukautta sinua riitti meillekkin toivottavasti viihdyt kuopiossa ainakin 4kk sitten kotkassa 5kk

• Ex-asukki
        man kirjoitti:

3 kuukautta sinua riitti meillekkin toivottavasti viihdyt kuopiossa ainakin 4kk sitten kotkassa 5kk

Naseva kommenttisi "3 kuukautta sinua riitti meillekin" kertoo jo kaiken mitä vastaan yrität pullikoida: Porilaiset ovat veemäisiä, eivät omaa eurooppalaisia tapoja vaan jyväjemmareiden peltoetiketin. Muualla suomessa tuokin olisi kohteliaasti jätetty sanomatta, mutta porissa tykätään olla ilkeitä.

Mitä tulee siihen että lähdin pois kun löysin kaltaisiani ihmisiä, niin haha. En ole 10 vuotta jäljessä asenteissa. Minulla on sentään käytöstavat hallussa ja osaan hymyillä. Siinä pikku läksy kaikille teille jotka ette vielä osaa. Arvelen että teitä oli Porissa n. 80 000 henkeä? :D Hey Man, mahtavaa syksyä.

• Tampereelta

Muutin Tampereelta Poriin reilu vuosi sitten. Tunnen myös Turkua jonkin verran, niin että kysymykseesi voisin vastata, että Pori on lähempänä Tamperetta kuin Turkua. Porissa ja Mansessa on molemmissa on samaa duunarikaupungin henkeä.

En ole tänne muuttamista katunut hetkeäkään. Asuntojen hintataso on suorastaan järkyttävän edullinen. Porin keskustassa on aina parkkitilaa. Maksuton pysäköinti joka paikassa arkena klo 17 jälkeen. Ei ruuhkia. Kompakti keskusta, missä on kävelymatkan päässä kaikki mitä inhimillisessä elämässä voi kohtuudella vaatia. Yliopistokeskus on tuonut opiskelijaelämää.

Jurpoja täällä on siinä missä muuallakin. Samoin hyviä tyyppejä. Eli kyllä täällä viihtyy. Turkuun ja Tampereelle on suhteellisen lyhyt matka (pääsee tuulettumaan jos sittenkin alkaa ahistaan). Helsinki on turhan syrjässä.

• teejii

Kiitos vastauksestasi! Saanko kysyä, että mikä sai sinut muuttamaan mielestäni Suomen parhaimmasta kaupungista Tampereelta Poriin, jota en tunne ollenkaan, mutta en usko, että se on Tampereen veroinen?

• Vastaan
        teejii kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi! Saanko kysyä, että mikä sai sinut muuttamaan mielestäni Suomen parhaimmasta kaupungista Tampereelta Poriin, jota en tunne ollenkaan, mutta en usko, että se on Tampereen veroinen?

Muuton syyt minun kohdallani olivat lähinnä:

1. Mielenkiintoinen työ Porissa. Tampereellakin olisivat hommat jatkuneet, mutta Porissa on vähemmän kilpailua ja paremmat mahdollisuudet nousuun työuralla.

2. Kyllästyminen vanhoihin kuvioihin. Lisäksi suuri osa tutuista oli muuttanut enimmäkseen Helsinkiin. Vanha tamperelainen tuttavapiiri oli toisin sanoen haihtunut lähes olemattomiin. Ja Helsinkiin en suostu muuttamaan.

3. Edelliseen liittyen: mahdollisuus heittäytyä uusiin kuvioihin. Uusi työ, uudet ihmiset jne.

4. Avioero. Yksin oli mahdollista lähteä minne huvittaa.

5. Edulliset asunnot. Porissa/Satakunnassa on kenellä tahansa keskituloisella palkkaduunarilla mahdollisuus hankkia omakotitalo ja muut pikkuporvarillisen elämän kulissit. Minun tapauksessani edullinen asuminen mahdollistaa sen, että rahaa jää muuhunkin. Asunnon maksaminen ei ole elämäntehtävä.

6. Kiireetön pikkukaupungin elämänrytmi.

Niin että tänne vaan.

• teejii
        Vastaan kirjoitti:

Muuton syyt minun kohdallani olivat lähinnä:

1. Mielenkiintoinen työ Porissa. Tampereellakin olisivat hommat jatkuneet, mutta Porissa on vähemmän kilpailua ja paremmat mahdollisuudet nousuun työuralla.

2. Kyllästyminen vanhoihin kuvioihin. Lisäksi suuri osa tutuista oli muuttanut enimmäkseen Helsinkiin. Vanha tamperelainen tuttavapiiri oli toisin sanoen haihtunut lähes olemattomiin. Ja Helsinkiin en suostu muuttamaan.

3. Edelliseen liittyen: mahdollisuus heittäytyä uusiin kuvioihin. Uusi työ, uudet ihmiset jne.

4. Avioero. Yksin oli mahdollista lähteä minne huvittaa.

5. Edulliset asunnot. Porissa/Satakunnassa on kenellä tahansa keskituloisella palkkaduunarilla mahdollisuus hankkia omakotitalo ja muut pikkuporvarillisen elämän kulissit. Minun tapauksessani edullinen asuminen mahdollistaa sen, että rahaa jää muuhunkin. Asunnon maksaminen ei ole elämäntehtävä.

6. Kiireetön pikkukaupungin elämänrytmi.

Niin että tänne vaan.

Todella hienoa, että epäonnisetkin asiat kuten avioero voivat johtaa johonkin positiiviseen.

Itse asun Vantaalla mutta kun kävin viime vkl moikkaamassa kaveria Tampereella niin tuntui siltä, että tämä voisi olla mun paikka. Olen tietenkin usein aikaisemminkin käynyt Tampereella ja olen itse kotoisin Keski-Suomesta mutta Jyväskylä ei oikein sytytä.

Töitä kyllä löytäisin Tampereelta, ainakin luulisin niin, koska en ole päivääkään työttömänä pk-seudulla ollut, mutta siinäpä se, pk-seutu on pk-seutu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe