Viistosade

Ruuneperi

Lauantain uutisissa kerrottin aivan uudenlaisesta sääilmiöstä, viistosateesta.

Minä kun olen tällainen sateen seuraaja niin en tiennyt itkeäkö vai nauraa.

Kuten varmaan tiedättekin syytti maalinvalmistaja hirsitalon lahoamisesta viistosadetta.

Hirsitalo oli maalattu lateksityyppisellä muovimaalilla, joka ei päästä halkeamiin mennyttä kosteutta pois ja hirsi lahoaa.

Maalitehdas ei tunnustanut virhettään vaan syytti viistosadetta tuhon aiheuttajaksi.

Ennen tehtiin piirustukset "tupakkiaskin" kanteen ja maalattiin punamullalla. Ei ollut homeilmiöitä eikä viistosateita tuhoamassa.

Viistosadekohan se Kiasman vuodotkin sai aikaan?

Kastuitko, Leny, kun kävit siellä?

14

1453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lokari69

      Kun nykyisin "pitää/tarvitsee/ määrätään" pistään muovia seiniin.
      Sehän ei läpäise kosteutta ja sitten onkin hometalo valmis muutamaan vuoteen.
      Tuosta viistosattesta ..... olihan sitä ennen pystytuultakin maasta ylöspäin.HAHA
      Näin vanhat miehet kerto, meille pojan plopeille.
      Kehuvat vielä kuinka komeita sääriä olivat nähneet.:DD
      Sen tuulen ansiosta.

    • Leny

      Olivat kai tilkinneet vuotonsa, kun kuivana selvisin sieltä.
      Asiasta toiseen:
      Eilen meteorologi kertoi, että jos myrskyssä puut katkeaa puolesta välistä eivätkä kaadu sikin sokin, on kysymys ukkosilman aiheuttamasta suoraan ylhäältä alas suuntautuvasta rajusta syöksyvirtauksesta. Tämä oli minulle uutta tietoa.

      • Kyllähän tuollainen tieto varmaan perustuu tuulimittauksiin.

        Näin kerran kotijärvelläni kummallisen pyörötuulen vaikutuksen keskellä järven selkää.

        Ainakin kymmenen metriä korkea vesipatsas nousi äkkiä ja häipyikin pian, paksuuttakin patsaan alaosassa oli varmaan metrin luokkaa.


    • Sinikynä

      Kyllä nyt on Ruuneperilla jutut viistossa.
      Minkälainen se viistosade oikein on? Sataako ylhäältä alas vai alhaalta ylös? Mikä on sen viiston kulma?
      Sopiikoi sellaiseen sateeseen ollenkaan sekaan, kuten vaikka rankkasateeseen?
      Tässä tuli tehdyki nuutama kysymys, ei vastattavaksi vaan ihan ilman aikojaa, tyhmyyttään.
      Onkohan tässä perimmältään kysymys siitä, että nämä nuoret säätieteilijät, metereologit (tulikohan tuo nyt oikein?) täytyy saada oma puumerkki sääennustusten historiaan. Parhaiten se käy, kun keksii jonkun älyttömyyden ihmisten pällisteltäväksi.

      • Maalitehdashan tämän sadetyypin keksi selitykseksi huonolle maalilleen. Maalitehdas on ehkä vaurastunut kelvottomalla maalillaan, korvausvelvoitettta ei ole, ei ehkä koko tehdastakaan.

        Kummallisinta on, että meidän korkeasti koulutetut ihmiset tällaista keksivät.

        Kerran eräs vanha suomalainen arkkitehti kertoi televisiossa, että huonolla rakennussuunnittelulla on saatu enemmän tuhoa aikaan kuin toisen maailmansodan pommituksissa. Voisiko olla totta?


      • Lola
        Ruuneperi kirjoitti:

        Maalitehdashan tämän sadetyypin keksi selitykseksi huonolle maalilleen. Maalitehdas on ehkä vaurastunut kelvottomalla maalillaan, korvausvelvoitettta ei ole, ei ehkä koko tehdastakaan.

        Kummallisinta on, että meidän korkeasti koulutetut ihmiset tällaista keksivät.

        Kerran eräs vanha suomalainen arkkitehti kertoi televisiossa, että huonolla rakennussuunnittelulla on saatu enemmän tuhoa aikaan kuin toisen maailmansodan pommituksissa. Voisiko olla totta?

        Jostakin lehdestä luin, Tyrvään talkoovoimin rakennettu uusi kirkko ikää vallan vähän kärsii homevaurioista??? Luulisin, silloin on vika rakennus suunnittelussa, muovia ja ei ilmakiertoa, näinköhän asia on??? Tuskin viistosade on aiheuttajana.


      • saara.dma
        Ruuneperi kirjoitti:

        Maalitehdashan tämän sadetyypin keksi selitykseksi huonolle maalilleen. Maalitehdas on ehkä vaurastunut kelvottomalla maalillaan, korvausvelvoitettta ei ole, ei ehkä koko tehdastakaan.

        Kummallisinta on, että meidän korkeasti koulutetut ihmiset tällaista keksivät.

        Kerran eräs vanha suomalainen arkkitehti kertoi televisiossa, että huonolla rakennussuunnittelulla on saatu enemmän tuhoa aikaan kuin toisen maailmansodan pommituksissa. Voisiko olla totta?

        Tunnen hyvin tuon viistosateen ja sen lahottavan vaikutuksen hirsiseinään.

        Pyöröhirsisaunaani oli pakko laittaa lautaverhous, jotta hirsien lahoamisprosessi saatiin loppumaan.

        Kun suolainen "viistotuuli" puhaltaa voimalla yli Pohjanlahden päin hirsiseinää, ei mikään estä veden tunkeutumista saumoihin.

        Vanhat hirsiset kalasaunat verhoiltiin ennen vanhaan meren puolelta päreillä.


      • Kokenut
        Ruuneperi kirjoitti:

        Maalitehdashan tämän sadetyypin keksi selitykseksi huonolle maalilleen. Maalitehdas on ehkä vaurastunut kelvottomalla maalillaan, korvausvelvoitettta ei ole, ei ehkä koko tehdastakaan.

        Kummallisinta on, että meidän korkeasti koulutetut ihmiset tällaista keksivät.

        Kerran eräs vanha suomalainen arkkitehti kertoi televisiossa, että huonolla rakennussuunnittelulla on saatu enemmän tuhoa aikaan kuin toisen maailmansodan pommituksissa. Voisiko olla totta?

        Aikanaan ostimme v. -68 rakennetun omakotitalon, joka oli maalattu muovimaalilla. Ihan hyvän näköinen, kunnes 70-luvulla maalia lohkesi ulkolaudoituksen alareunasta. Alla ei ollut mittään! Laudoitus maalin alla oli homehtunut ja lahonnut tiehensä.
        Koko talon ulkolaudoitus oli uusittava.
        Oli varmaan ollut ihmeellistä viistosadetta, sillä maalissa ei ollut mitään vaurioita siihen mennessä havaittu.


      • Maalaismies*
        Lola kirjoitti:

        Jostakin lehdestä luin, Tyrvään talkoovoimin rakennettu uusi kirkko ikää vallan vähän kärsii homevaurioista??? Luulisin, silloin on vika rakennus suunnittelussa, muovia ja ei ilmakiertoa, näinköhän asia on??? Tuskin viistosade on aiheuttajana.

        Kävelyretkilläni kyläni kujilla havaitsen edelleen olevan tavallista jättää tai panna rakennusmuovi vuorilautojen/tiilien alle. Sama näytiin tehtävän uudelle kyläkoululle.

        Näyttää siltä, että kaikki muut tietävät mitä rakennukselle muutaman vuoden kuluttua tapahtuu, paitsi rakennuttajat.


      • Trina
        Lola kirjoitti:

        Jostakin lehdestä luin, Tyrvään talkoovoimin rakennettu uusi kirkko ikää vallan vähän kärsii homevaurioista??? Luulisin, silloin on vika rakennus suunnittelussa, muovia ja ei ilmakiertoa, näinköhän asia on??? Tuskin viistosade on aiheuttajana.

        edellisissä remonteissa oli perustuksen ilmastoin-
        ti aukot tukittu. Ilma ei päässyt kiertämään poh-
        jarakenteisiin ja siitä tämä homeilmiö siellä.

        Näin sen ymmärsin. Lienenkö ymmärtänyt väärin?


    • Kestää ilon kyyneleetkin.

      Vaan eipäs kestänyt. Oli sateenvarjo ja kaikki. mutta viistosade pilasi meikkini. Mustat juovat pitkin poskia lirisivät.

      Erittäin vakava juttu!

      Syyte harkintaan?

      • Sateen on täytynyt olla yliviistoa eli vaakasuoraa, joka loppuvaiheessaan kääntyy hiukan ylöspäin,

        Jos mascarasi olisi ollut muovimaalia se ei olisi liuennut.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Sateen on täytynyt olla yliviistoa eli vaakasuoraa, joka loppuvaiheessaan kääntyy hiukan ylöspäin,

        Jos mascarasi olisi ollut muovimaalia se ei olisi liuennut.

        Mutta kun varjo oli takana, niin sade tuli edestä ja päinvastoin. Kun varjo oli edessä, niin sade tuli takaa.

        Tukkakin oli juuri kampaajalla kestotakuulaitettu.

        Kuinka siinä ihmispoloinen sitten kaikkea yhtäaikaa varjelee?


    • täällä Ruotsissa ovat myös olleet tiukoilla
      kun talojen ulkoseinät ovat homesientä täynnä.

      Hekin syyttelevät ilmoja ja toinen syy heidän
      mukaansa on se tosiasia että eräitä homesienen
      kasvua estäviä kemikaleja ei enää saa sekoittaa maaleihin ympäristösuojelumääräysten takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe