Hei,
kyselisin, että onko armeijalla laillisia valtuuksia pakottaa AUKiin tai muuhun vuoden verran kestävään koulutukseen? Itse haluaisin suorittaa 6kk:tta kunnialla, enkä tippaakaan enempää. Olen kuullut, tai tiedän, että 12kk:n johtajakoulutus on kohdallani erittäin todennäköinen. Siviilipalvelukseen en haluaisi lähteä. Viikon päästä saadaan tietää kuka "pääsee" minnekkin, jos minut määrätään AUK:kiin voinko valittaa siitä? Olen aika selkeästi maininnut alusta saakka, että en ole halukas kitumaan 6kk:tta enempää, miten voi olla, että puolustusvoimat pakottavat sellaisia ihmisiä johtajiksi, joilla on muutenkin motivaatio pakkasen puolella. Pitääkö minun ampua joku ampuradalla, teloa jalkani, esittää hullua vai ihan vain kieltäytyä kohteliaasti?
Eli olisi hyvä, jos saisin joltakin lakia tuntevalta tietoa.
AUK:n välttäminen
18
8487
Vastaukset
- sotmest-ressu
Hätäpäivää ei näy taivaanrannalla! Intin psykologiset testit ovat nykyisin aika hyviä. Todellinen persoonallisuutesi ja henkinen kypsymättömyytesi on siis hyvin tiedossa.
Hyvä koulumenestys ei riitä avaamaan ovea johtajakoulutukseen ja laajempaan vastuun kantamiseen. Ole siis huoleti, uskon että pääset mamman iloksi kotiin jääkaapille jo 6 kk:ssa....- PV:n...
...erehtymättömyyteen. No oikeastaan omasta AuK:n porukastani yksi kaveri oli motivoitumaton lähtemään johtajakoulutukseen, kun oli parempaakin tekemistä siviilissä (oma firma).
Hänet kuitenkin määrättiin, kun kerran erottui taidoiltaan niin paljon muista. RUK:in hän sentään vältti kieltäytymällä, vaikka pisteet olisivatkin sinne riittäneet; kotiutui kuitenkin kessuna.
Eli: eivät kaikki ole kiiltävän perään, vaikka ainesta sotilaaksi ja johtajaksi löytyykin, itsellesi taitaa reservin arvo merkitä enemmän, kuin keskiverto suomalaismiehelle.
Alkuperäiselle: tahallisesta mokailusta tulee pelkkää paskaa niskaan, kohteliasta kieltäytymistä ei kuunnella, mutta jos sanot kantasi päättäväisesti ja kerrot mitä AUK:in sijaan haluaisit tehdä, niin eiköhän se siitä.
- dfghjhgfds
PV valitsee aliupseereiksi koulutettavat - toki tarkoitus on valita halukkaita ja motivoituneita. Nykyään vain kriteerit täyttäviä (Kunto, osaaminen, Peruskoe, muut testit) ei yleensä ole liikaa joten sinunlaisiasi (ei haluavia mutta ilmeisesti olet osoittanut kykysi palveluksessa) valitaan ja määrätään aliupseerikouluun.
Kyllä. Oikeus on määrätä. Kaikki palvelevat "362vrk" ennenkuin määrätään 180/270/362vrk palvelusaika. - Peltsi
Firmalla on täysi ja laillinen oikeus määrätä AUK:hon tahdostasi riippumatta.
Oma syysi jos olet ollut liian särmä. Olisit hyvin voinut olla olematta "liian hyvä" alokasajan, päästä 6 kk palvelukseen, ja alkaa vasta sen jälkeen tosi särmäyksen. Olisit saanut ehkä korpraalin arvon ja suorittanut siis palveluksen todella kunniallisesti.
Nyt vaihtoehtosi ovat AUK, sivari tai hullun paperit, jos sinut siis sinne määrätään. - joo
Kyllähän yleensä toki varusmiestäkin kuunnellaan, mutta saatttaa komentokin napsahtaa.
Sanoisin vain että ota siinä tapauksessa ilo irti intissä. Homma on aikaslailla mielnkiintoisempaa, helpompaa ja mukavampaa kun tulee väriä kaulukseen. Aukki itse puolestaan aika syvältä.
Mutta aika kuluu niin nopeasti joka tapauksessa..
Tsemppiä vaan!- 6kk
Ok, kiitos kaikille. Sotmest-ressu, ne P-kokeethan on tietääkseni jostain 60-luvulta tai sitten tarkoitat jotain muuta... Eikä mulla mamman jääkaappia ole ikävä, leikin pyssyleikkini jo pikkupoikana.
Enkä ymmärrä tuota kypsymättömyys-kommenttiasi. Tekeekö mielestästi AUK/RUK jne. ihmisestä kypsän? Ainakin meidän yksikön upseerit on aivan käsittämättömän sivistymättömiä, eivätkä vaikuta kovin intelektuaaleilta. En tosin halua arvostella ketään, mutta eikö terve järki kerro jo, että sota ja riiteleminen on aika lapsellista?
Tahdon palvella maatani, koska kunnioitan sitä, mitä esi-isämme tekivät puolestamme. Minua ei vain satu pätkääkään kiinnostamaan johtajakoulutus tai vuoden mittainen palvelus. Jos jotain nyt sattuu kiinnostamaan sotilasura, niin ei siinä mitään. Jokaisella on omat huvinsa. - tavalla
6kk kirjoitti:
Ok, kiitos kaikille. Sotmest-ressu, ne P-kokeethan on tietääkseni jostain 60-luvulta tai sitten tarkoitat jotain muuta... Eikä mulla mamman jääkaappia ole ikävä, leikin pyssyleikkini jo pikkupoikana.
Enkä ymmärrä tuota kypsymättömyys-kommenttiasi. Tekeekö mielestästi AUK/RUK jne. ihmisestä kypsän? Ainakin meidän yksikön upseerit on aivan käsittämättömän sivistymättömiä, eivätkä vaikuta kovin intelektuaaleilta. En tosin halua arvostella ketään, mutta eikö terve järki kerro jo, että sota ja riiteleminen on aika lapsellista?
Tahdon palvella maatani, koska kunnioitan sitä, mitä esi-isämme tekivät puolestamme. Minua ei vain satu pätkääkään kiinnostamaan johtajakoulutus tai vuoden mittainen palvelus. Jos jotain nyt sattuu kiinnostamaan sotilasura, niin ei siinä mitään. Jokaisella on omat huvinsa."ne P-kokeethan on tietääkseni jostain 60-luvulta tai sitten tarkoitat jotain muuta"
Taidat olla kova poika "tietämään" kaikenlaista, kun mukamas tiedät, että sinut valittaneen johtajakoulutukseen ja nyt sitten tämä. P-koetta on tietenkin modernisoitu aikojen kuluessa. Sinun logiikallasi voisi sanoa, että autotkin ovat täysin paskoja kun se on yli sata vuotta vanha keksintö. Sinun asenteesi on varmasti huomattu palveluspaikassasi, joten ole huoleti, johtajakoulutukseen valitaan vain miehiää, ei kaltaisia ruikuttajia. Pääset varmasti haluamallasi 6 kk:lla.
"meidän yksikön upseerit on aivan käsittämättömän sivistymättömiä, eivätkä vaikuta kovin intelektuaaleilta"
Mitä mielestäsi armeijassa pitäisi tehdä, lukea runoja ja vertailla antiikin kreikan filosofiaa? Sinä et kirjoituksesi perustella myöskään vaikuta kovinkaan intellektuellilta (huomaa oikeinkirjoitus). Taidat olla vain koppava pikkupoika, jonkalaisia ei armeijassa pidetä kuin lyhimmän mahdollisen ajan. - Parabellum
6kk kirjoitti:
Tahdon palvella maatani, koska kunnioitan sitä, mitä esi-isämme tekivät puolestamme. Minua ei vain satu pätkääkään kiinnostamaan johtajakoulutus tai vuoden mittainen palvelus. Jos jotain nyt sattuu kiinnostamaan sotilasura, niin ei siinä mitään. Jokaisella on omat huvinsa.Peruskoe 1 uusittiin viimeksi tänä vuonna ja peruskoe 2b on pari vuotta vanha, joten eivät ne ihan 60-luvulta ole. Eivätkä psykologiset testit muutenkaan juuri vanhene.
Miten niin "yksikön upseerit ovat aivan käsittämättömän sivistymättömiä, eivätkä vaikuta kovin intelektuaaleilta."? Oletko sattunut kysymään, moniko yksikkösi opistoupseereita ja upseereista haluaa sotaa? Vai tekevätkö he arvokasta ennaltaehkäisevää maanpuolustustyötä sen eteen, että Suomi ei joudu koskaan sotaan? Ainakin tuntemani ammattisotilaat tuntuvat ainakin Suomessa suhtautuvan erittäin kielteisesti sotimiseen ja riitelyyn, ehkä he ammattinsa puolesta tietävät siitä kauheudesta liikaa.
Peruskokeillahan mitataan mm. älykkyyttä ja osittain niiden perusteella karsitaan parhaat AuK:hon ja sieltä parhaista parhaat RUK:hon. Lisää vastaavia kokeita tehdään sotakoulujen pääsykokeissa, joten ei sinne ihan tyhmiä ole voitu töihin ottaa, ovat ne sen verran monet karsinnat läpäisseet.
Ja muista, että todennäköisesti pari vuotta armeijan jälkeen aika on kullannut muistosi niin, että olet ylpeä aliupseerin arvostasi tai sitten kadut sitä, että vältit AuK:n. Usko tai älä, mutta monelle on käynyt näin vaikka sitä ei itse armeija-aikana olisi uskonut. - nimim. meillä
Parabellum kirjoitti:
Peruskoe 1 uusittiin viimeksi tänä vuonna ja peruskoe 2b on pari vuotta vanha, joten eivät ne ihan 60-luvulta ole. Eivätkä psykologiset testit muutenkaan juuri vanhene.
Miten niin "yksikön upseerit ovat aivan käsittämättömän sivistymättömiä, eivätkä vaikuta kovin intelektuaaleilta."? Oletko sattunut kysymään, moniko yksikkösi opistoupseereita ja upseereista haluaa sotaa? Vai tekevätkö he arvokasta ennaltaehkäisevää maanpuolustustyötä sen eteen, että Suomi ei joudu koskaan sotaan? Ainakin tuntemani ammattisotilaat tuntuvat ainakin Suomessa suhtautuvan erittäin kielteisesti sotimiseen ja riitelyyn, ehkä he ammattinsa puolesta tietävät siitä kauheudesta liikaa.
Peruskokeillahan mitataan mm. älykkyyttä ja osittain niiden perusteella karsitaan parhaat AuK:hon ja sieltä parhaista parhaat RUK:hon. Lisää vastaavia kokeita tehdään sotakoulujen pääsykokeissa, joten ei sinne ihan tyhmiä ole voitu töihin ottaa, ovat ne sen verran monet karsinnat läpäisseet.
Ja muista, että todennäköisesti pari vuotta armeijan jälkeen aika on kullannut muistosi niin, että olet ylpeä aliupseerin arvostasi tai sitten kadut sitä, että vältit AuK:n. Usko tai älä, mutta monelle on käynyt näin vaikka sitä ei itse armeija-aikana olisi uskonut.ei pakotettu ketään. motivoituneita lähtijöitä oli tarpeeksi, kaikki haluavat pääsivät.
itsehän en mennyt, vaikka olinkin älykkyystesteisssä patterin toiseksi paras. - majuri evp..
nimim. meillä kirjoitti:
ei pakotettu ketään. motivoituneita lähtijöitä oli tarpeeksi, kaikki haluavat pääsivät.
itsehän en mennyt, vaikka olinkin älykkyystesteisssä patterin toiseksi paras.Johtajuus ja älykkyys eivät ole sama asia. Monesti älykkäät ovat ns. asiantuntijatasoa, kun johtajalta ei niinkään vaadita älykkyyttä vaan johtajan taitoja.
- Tuomas
Jotkut kaverini ovat onnistuneet välttämään pitemmän palveluksen vihjaamalla sotilaspastorin, sosiaalikuraattorin tai vastaavan kautta esimiehille, että aikomus on siirtyä sivariin ellei pääse 6 kk:lla. Kokeilepa !
- tuossa
Moinen saattaa kyllä kääntyä siihen, että pannaan aukkiin ja katotaan miten käy. Minua ainakin ärsyttäisi tuollainen "uhkailu". En suosittele...
- evp.
tuossa kirjoitti:
Moinen saattaa kyllä kääntyä siihen, että pannaan aukkiin ja katotaan miten käy. Minua ainakin ärsyttäisi tuollainen "uhkailu". En suosittele...
Mahdollisesti saattaisin tehdä vittumaisuuksissani samalla tavalla, eli katsoisin onko suunsoittajasta ottamaan vuoden sivaripalvelusta, kun kerran puolella vuodella haluaa päästä.
- Tuomas
tuossa kirjoitti:
Tietty, jos kapiaiset ovat sitä mieltä, että parempi jos mies siirtyy sivariin, kuin että hän on puoli vuotta armeijassa. Eikö armeija halua pitää kaikista kiinni ?
Tuntemieni kahdeksan/kuusikuukautisten osalta tämä ainakin on toiminut. - ltn
Tuomas kirjoitti:
Tietty, jos kapiaiset ovat sitä mieltä, että parempi jos mies siirtyy sivariin, kuin että hän on puoli vuotta armeijassa. Eikö armeija halua pitää kaikista kiinni ?
Tuntemieni kahdeksan/kuusikuukautisten osalta tämä ainakin on toiminut.Ei pv aja ketään tahallaan sivariin.
Sivariinlähtöuhkailuille ei anneta myöten siksi, etteivät kaikki, jotka haluavat päästä lyhyellä palvelusajalla hyödyntäisi sitä.
Sivarihan on käsittääkseni tarkoitettu vaihtoehdoksi, alunperin vakaumuksellisille. Nykyään sitä hyödyntävät paljolti myös henkisesti ongelmaiset, sopeutumattomat ja yksinkertaisesti laiskat.
Väitän, että uhkaus sivariin lähtemisestä ei auta. Aiemman kirjoittajan väite uhkauksen tehosta on harhaa. Todennäköisesti mainitut varusmiehet eivät olleet soveliaita johtajiksi.
Jos joku sitten sivariin lähteekin, ei pv hänen peräänsä itke.
- mie
...kieltäytyä huumetestistä palveluksen alussa. Varma keino välttää 12kk.
- tuokaan
Ei piä paikkaansa, sorry vaan.
- Res.vm
..vastaus on: P-testin tulos. Sinua ei yksinkertaisesti voi laitta AUK:uun, jos "koet mielihyvää kosketellessasi patsaita" tai "tunnet että vanne kiristää päätäsi".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628