Esiintyminen...

joo o....

Pitäis tuossa muutaman päivän päästä esittää äikän tunnilla noin 10 minuutin puhe. Olen lukion toisella luokalla. Mä jännitän/pelkään kauheasti esiintymistä. Jännittäminen alkoi varmaan yli viikkoa ennen tuota puhetta. Olen ns. "vatsalla jännittäjä" eli maha kipeenä ja muuta. Inhottavinta on se että mun jännittäminen näkyy viel siinä esiintymistilanteessa.

Open mukaan pitää vain esiintyä, että ajan myötä sit se jännitys katoaa. Edellinen esitelmän pitäminenkin meni vähän huonosti kun jännitin ja tämä puhe on vielä vaikeampi.

Tiedän, että jännitän ihan turhaan. Esiityminen on vain todella vaikeaa minulle. Tässä sit odottelen maha kuralla kunnes on mun vuoro esittää...

27

7332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurittaja

      Hah, voin kuvitella sieluni silmin kun täriset ja punastelet siellä luokan edessä ja muut naureskelevat sulle. Juuh, kyllä tekee hyvää kun joku oikein häpeää muiden edessä. Nauti! Muista että kaikki näkevät sinut ja huomaavat kun sua jännittää :D

      • taidat itse

        ...kärsiä jonkinlaisista ongelmista myös koska käyttäydyt noin v-mäisesti...


    • pej

      Opettajasi on totaalisen väärässä: jos kyse on sosiaalisesta fobiasta eli sairaudesta ei jännittäminen katoa mihinkään ja todennäköisintä sitä paitsi on että et edes pysty pitämään esitelmää, eikä se ole hyväksikään, koska joudut ilmeisesti hyvin naurunalaiseen tilanteeseen, kun lapsellisen sadistiset luokka"kaverisi" näkevät jännittämisesi ja puskahtavat nauruun.

      Ilmeisesti lapsuutesi on ollut vaikea? Mitätöintiä, vähättelyä, vanhempien riitelyä jne?

      Suosittelen että hakeudut koulupsykologille ja sitä kautta ehkä 1-2 vuoden psykoterapiaan. Onnea!

      • Alkup.

        Noh, pelkään esiintymistä siinä määrin että jätän esim vanhojen tanssit pois. Onneksi meidän lukiossa se on valinnainen, tietääkseni kaikissa nimittäin ei.

        Kun pidän vaikka esitelmää luokan edessä niin mulle tulee ihan kauhee olo, sellanen todella outo, sitten kädet tärisee, ääni värsiee ja menee matalaks, yleensä jätän osan lukematta/esittämättä ja luen kauhean nopeasti että pääsen vain pois. Yleensä esittämisen jälkeen tuntuu ettei muista edes mitään omasta esityksestä.

        Milloni kyseessä on sosiaalisesta fobiasta? Ja itselläni on kyllä jotain sosiaalisia pelkoja. pelkään hieman toisia ihmisiä, etenkin uusia. pelkään myös kokoajan tulevani nolatuksi ja paljon muuta.

        Ei lapsuuteni ollut vaikea mielestäni, muuta viime vuodet ovat olleet. Vanhemmat erosivat varmaan 7 vuotta sitten. eli olin jotain 10v, ja kyllä ne riitelivät jonkun verran, muttei muistaakseni kuitenkaan kauhean suurissa määrin.


      • myös esiintymispelkoinen
        Alkup. kirjoitti:

        Noh, pelkään esiintymistä siinä määrin että jätän esim vanhojen tanssit pois. Onneksi meidän lukiossa se on valinnainen, tietääkseni kaikissa nimittäin ei.

        Kun pidän vaikka esitelmää luokan edessä niin mulle tulee ihan kauhee olo, sellanen todella outo, sitten kädet tärisee, ääni värsiee ja menee matalaks, yleensä jätän osan lukematta/esittämättä ja luen kauhean nopeasti että pääsen vain pois. Yleensä esittämisen jälkeen tuntuu ettei muista edes mitään omasta esityksestä.

        Milloni kyseessä on sosiaalisesta fobiasta? Ja itselläni on kyllä jotain sosiaalisia pelkoja. pelkään hieman toisia ihmisiä, etenkin uusia. pelkään myös kokoajan tulevani nolatuksi ja paljon muuta.

        Ei lapsuuteni ollut vaikea mielestäni, muuta viime vuodet ovat olleet. Vanhemmat erosivat varmaan 7 vuotta sitten. eli olin jotain 10v, ja kyllä ne riitelivät jonkun verran, muttei muistaakseni kuitenkaan kauhean suurissa määrin.

        tilaa aika lääkäriltä ja kerro vaivasta, hän antaa reseptin jännityksen oireiden poistamiseen,esim propralin. et ole todellakaan ainut joka kamppailee saman ongelman kans jos yhtään lohduttaa :) ei kannata miettiä mitä lääkäri ajattelee, kokemuksesta sanon että he ovat nähneet paljon samanlaisia tapauksia. ajan voit varata tavalliselta terveyskeskuslääkäriltä. aikaa varatessasi voit sanoa myös että haluat puhua naislääkärin kanssa,minusta naisen kanssa on helpompi puhua näistä asioista.
        propral on hyvä lääke,sitä voi ottaa tarvittaessa ja vaikka joka päiväkin jos siltä tuntuu. itselläni propral on parantanut koko elämänlaatua,koska jännittäminen ei näy enää päälleppäin. kädet eivät tärise,sydän ei hakkaa tuhatta ja sataa ja jopa punastuminen häviää/vähenee. ja mikä parasta,ei tarvi tosiaan syödä säännöllisesti. eikä siihen jää koukkuun, on turvallinen ja halpa lääke. tsemiä sulle,tiedän miltä susta tuntuu! muista että et ole yksin,kaikki jännittävät joskus.


      • Alkup.
        myös esiintymispelkoinen kirjoitti:

        tilaa aika lääkäriltä ja kerro vaivasta, hän antaa reseptin jännityksen oireiden poistamiseen,esim propralin. et ole todellakaan ainut joka kamppailee saman ongelman kans jos yhtään lohduttaa :) ei kannata miettiä mitä lääkäri ajattelee, kokemuksesta sanon että he ovat nähneet paljon samanlaisia tapauksia. ajan voit varata tavalliselta terveyskeskuslääkäriltä. aikaa varatessasi voit sanoa myös että haluat puhua naislääkärin kanssa,minusta naisen kanssa on helpompi puhua näistä asioista.
        propral on hyvä lääke,sitä voi ottaa tarvittaessa ja vaikka joka päiväkin jos siltä tuntuu. itselläni propral on parantanut koko elämänlaatua,koska jännittäminen ei näy enää päälleppäin. kädet eivät tärise,sydän ei hakkaa tuhatta ja sataa ja jopa punastuminen häviää/vähenee. ja mikä parasta,ei tarvi tosiaan syödä säännöllisesti. eikä siihen jää koukkuun, on turvallinen ja halpa lääke. tsemiä sulle,tiedän miltä susta tuntuu! muista että et ole yksin,kaikki jännittävät joskus.

        Kiitos hyvästä viestistä. Jotenkin yllätyin siitä että sanotaan menemään lääkärin puheille ja että lääkkeillä vois helpottaa... En oikeastaan tullut ajatelleeksi tätä vaihtoehtoa tosissaan aiemmmin.

        Jos haluaa jotain lääkettä tuohon vaivaan niin pitääkö siellä käydä juttelemassa eka joitakin kertoja ennen ja sitten päättäävät määräävätkö lääkkeitä? Tiedän, että aika myöhään puutuin tähän asiaan. Esityskin on vielä nyt tulevana perjantaina.

        pitää katsella jos joskus saisin rohkeutta mennä juttelemaan lääkärille.


      • mennä..
        Alkup. kirjoitti:

        Kiitos hyvästä viestistä. Jotenkin yllätyin siitä että sanotaan menemään lääkärin puheille ja että lääkkeillä vois helpottaa... En oikeastaan tullut ajatelleeksi tätä vaihtoehtoa tosissaan aiemmmin.

        Jos haluaa jotain lääkettä tuohon vaivaan niin pitääkö siellä käydä juttelemassa eka joitakin kertoja ennen ja sitten päättäävät määräävätkö lääkkeitä? Tiedän, että aika myöhään puutuin tähän asiaan. Esityskin on vielä nyt tulevana perjantaina.

        pitää katsella jos joskus saisin rohkeutta mennä juttelemaan lääkärille.

        ...se on semmonen varttitunnin juttu jos haluat nopeaa päästä,tietty voit sepustaa tarkastikkin mutta ei ne sitä vaadi. lääkäri lyö lapun kouraan ja painut apteekkiin ja haet avun... ei se sen kummempaa ole ja takaan että elämä helpottuu:) vielähän tuota ehdit jos saat ajan ens viikolle. ei kannata arkailla lääkärille menoa,kyllä ne on nähnyt josjonkinlaista vaivaa ja varmasti myös tämän vaivan aiemmin. sanot vaikka että olet kuullut lääkkeestä joka poistaa jännitysoireet,kerrotko lisää tästä lääkkeestä.. ja kerrot miten se on sulle ongelma. ja eihän se lääkärilläkäynti ole mitään verrattuna siihen jännityksen piinaan...kuitenkin pääset tosta piinasta eroon niiden lääkkeiden avulla!


    • Alkup.

      Mä jännitän aika paljon kaikkea. Esim. melkein joka aamu kun lähden kouluun niin jännittää. Nykyisin jopa jos tunnillakin pitää vastata niin alkaa jännittämään. Se on todella inhottavaa, tässä yksikin päivä ruotsin tunnilla meinasin että nyt viittaan ja kun sain vuoron niin piti lukea lause ja tietty ku vähä jännitti niin meni luku iha perseelleen ekalla kerralla. No otin kyseisen lauseen uudestaan ja alko punastuttaa ja jännittää lisää ja meni sit taas lukeminen ja ääntäminen iha p... Enpä kokeillut lukea enää kolmatta kertaa.

      Jännitän monesti kun jotain uutta pitää tehdä tai lähteä jonnekkin,joutuu käymään monesti vessassa ennen kuin lähden ku vatsalla alkaa kiertämään.
      Näinpä esim. tässä eräs päivä lähdin koulukavereiden kanssa pelaamaan erästä peliä missä oli paljon tuntematonta porukkaa.

      Aina kun huomio kiinnittyy vain minuun ja muut kuuntelee ja seuraa vain minua niin alkaa hieman jännittää. Jossakin vaiheessa oli ongelmia jopa iha tavallisen puheen kanssa.. Esim. jos juttelin luokka kavereille niin mietin eka päässä kunnolla mitä meinaan sanoa ja sit kun sanoin niin meni änkyttämiseks ja ihan pieleen ja jouduin alottaa alusta. Tätä ei ole enää onneksi sattunut.

      Tiedän, että tämä saattaa kuulostaa joistakin tythmältä ja tiedän, että tämä jännittäminen on ihan turhaa. Missä menee se normaalin jännittämisen raja ja sitten sen että vois harkita lääkkeitä käyttää? Oikeasti arastelen menemistä sinne lääkäriin :/

      • punnita...

        kumpi on v-mäisempää,kärsiä loppuikänsä jännittämisestä, vai käyä kerran lääkärillä..


    • se auttaa

      Lääkäriltä saa kyllä propralia, mikä hillitsee sydämmen lyonnit. On muutenkin rauhallinen olo, kun tietää ettei sydän lyö kurkkuun. Itekin käytän ja olen onnellinen siitä. Sinäkin pärjäät varmaan pienellä annoksella jotain 10-20 mg. reilu tunti ennen esiintymistä... tulet onnistumaan. Ei mitään kun tsemppiä, ja hae resepti vaikka yksityiseltä lääkäriltä kun kerrot tästä beetasalpaajasta. Eikä tätä tarvi käyttää kun silloin kun tietää esiintyvänsä.

    • työläinen2

      Sanoisin, että kannattaa hakea lääkettä (Propral on hyvä) ennen kuin jännitys paheneee. Itse en teininä tiennyt mistään jännityslääkkeistä ja niin minä pelkäsin ja jännitin ja kärisin koko teini/opiskeluaikani.

      Nyt keski-ikäisenä joudun käyttämään jännityslääkkeitä, jotta pärjään työelämässä.

      Minulla jännitys ei todellakaan kadonnut esiintymisten myötä, joten "harjoitus tekee mestarin" teki nimenomaan jännittämisen mestarin.

      • Alkup.

        Kiitti vastanneille! Torstaiksi onneksi sain ajan lääkärille niin käyn siellä juttelemassa.

        Tässä on ollut muutamilla oppilailla jo esityksiä. Meillä on niinku sit silleen, että opettaja arvioi luokan edessä miten meni muut oppilaat kertovat mielipiteet siinä esityksen jälkeen. Saadaan jälkeen päin kirjalliset arvioinnit. Todella kivaa :/ Alkoi vain jännittää ihan kauheasti vaikka katsoin vasta toisten esityksiä.

        Toivottavasti saan apua ja ne lääkkeet auttaisivat.


      • myös esiintymispelkoinen
        Alkup. kirjoitti:

        Kiitti vastanneille! Torstaiksi onneksi sain ajan lääkärille niin käyn siellä juttelemassa.

        Tässä on ollut muutamilla oppilailla jo esityksiä. Meillä on niinku sit silleen, että opettaja arvioi luokan edessä miten meni muut oppilaat kertovat mielipiteet siinä esityksen jälkeen. Saadaan jälkeen päin kirjalliset arvioinnit. Todella kivaa :/ Alkoi vain jännittää ihan kauheasti vaikka katsoin vasta toisten esityksiä.

        Toivottavasti saan apua ja ne lääkkeet auttaisivat.

        ...varata ajan, olen melkein varma että et kadu valintaasi =)


      • Alkup.
        myös esiintymispelkoinen kirjoitti:

        ...varata ajan, olen melkein varma että et kadu valintaasi =)

        En saanut mitään lääkkeitä. Sanoi, koska esitys on jo huomenna niin ei suosittele mitään koska niitä pitäis testata ensin, että varmistuu miten ne vaikuttaa. Pyysi käymään toiste uudestaan ja sanoi puheen menevän hyvin.

        Eli huomenna mennään sitten tavalliseen tapaan...


      • tyly lääkäri!
        Alkup. kirjoitti:

        En saanut mitään lääkkeitä. Sanoi, koska esitys on jo huomenna niin ei suosittele mitään koska niitä pitäis testata ensin, että varmistuu miten ne vaikuttaa. Pyysi käymään toiste uudestaan ja sanoi puheen menevän hyvin.

        Eli huomenna mennään sitten tavalliseen tapaan...

        ois ny anatnu reseptin että voit ees jokus kokeilla,höh! no, toivottavasti se esitys nyt menee hyvin,koita uskoa ittees! musta lääkäri kyllä toimi väärin,ei taida tajuta et se voi olla joillekkin iso ongelma. helppoahan se on sanoa jos ei itse tiedä miltä se tuntuu :/


      • jännittäjä
        Alkup. kirjoitti:

        En saanut mitään lääkkeitä. Sanoi, koska esitys on jo huomenna niin ei suosittele mitään koska niitä pitäis testata ensin, että varmistuu miten ne vaikuttaa. Pyysi käymään toiste uudestaan ja sanoi puheen menevän hyvin.

        Eli huomenna mennään sitten tavalliseen tapaan...

        Haluan kertoa sulle,(ja muillekkin) tämän keskustelun aloittajalle oman tarinani.
        Jännittämiseni alkoi yläasteella, 7.luokan alussa.
        Nyt olen 16 vuotta ja yläaste on takana. Yläaste oli minulle todella vaikeaa jännittämisen vuoksi.
        Jätin usein esitelmät väliin ja lintsasin jopa kokonaisia päiviä koulusta jonkun esitelmän vuoksi.
        Koko yläasteen kärsin tästä ja elämä oli yhtä tuskaa. Kun opettaja kertoi koulussa että nyt tehdään esitelmä niin tuntui että oisin voinu kuolla siihen paikkaan. Sitten aloin laskemaan päiviä siihen milloin minun esitelmäni on ja mietin vain joka päivä sitä tulevaa esitystä.
        Olin todella masentunut usein.
        Nyt olen aloittanut uuden koulun uudella paikkakunnalla ja kaikki ihmiset olivat alussa tuntemattomia. Jännitti kamalasti tulla tänne ja mennä kouluun. Päätin sitten paria päivää ennen koulun alkamista että nyt menen lääkärille, koska olin kuullut mm. Propral lääkkeestä ja ajattelin että ei ole niin paha mennä lääkärille kuin kärsiä taas koko koulun ajan jännittämisestä.
        Mulla oli todella suuri kynnys mennä lääkäriin. Kun sitten menin sinne ja kerroin ongelmastani niin masennuin vain entisestään koska lääkäri oli todella törkeä ja sanoi että minä olen heikko ihminen ja olen luovuttanut. Sanoi ettei missään tapauksessa kirjoita mulle Propralia. Hän suorastaan haukkui minua. Olin sen lääkärissä käynnin jälkeen todella masentunut , mutta sinnittelin käydä koulussa vaikka siellä olikin esiintymistä.
        Viime viikolle sain sitten ajan toiselle lääkärille, yksityiselle lääkäriasemalle. Siellä oli todella mukava ja ymmärtäväinen lääkäri. ja vaikka usein sanotaan että naislääkärit ymmärtää tämän ongelman paremmin kuin mieslääkärit niin täytyy nyt mainita että tämä lääkäri oli mies ja hän oli erittäin ymmärtäväinen. Sain Propralia ja nyt olen käyttänyt sitä jo muutaman kerran ja olen todella tyytyväinen. Nyt suorastaan nautin esiintymisestä. Tunne oli ihmeellinen kun menin ensimmäistä kertaa lääkettä otettuani luokan eteen ja ääneni ei tärissytkään, sydän ei hakannut ym. vaan pystyin viemään esityksen läpi.
        Nyt elämä tuntuu taas ihanalta.
        Kannustan vaan kaikkia jännittäjiä menemään lääkäriin ja jos ensimmäiselle kerralle ei satu sellainen lääkäri joka ymmärtäisi niin ei kannata lannistua vaan varata aika uudelle lääkärille.
        Sanoisin että kannattaa mieluumin mennä yksityiselle kuin terveyskeskukseen.
        Tsemppiä kaikille jännittäjille!! Muistakaa ettette ole ainoita!!


      • niin tutulta...
        jännittäjä kirjoitti:

        Haluan kertoa sulle,(ja muillekkin) tämän keskustelun aloittajalle oman tarinani.
        Jännittämiseni alkoi yläasteella, 7.luokan alussa.
        Nyt olen 16 vuotta ja yläaste on takana. Yläaste oli minulle todella vaikeaa jännittämisen vuoksi.
        Jätin usein esitelmät väliin ja lintsasin jopa kokonaisia päiviä koulusta jonkun esitelmän vuoksi.
        Koko yläasteen kärsin tästä ja elämä oli yhtä tuskaa. Kun opettaja kertoi koulussa että nyt tehdään esitelmä niin tuntui että oisin voinu kuolla siihen paikkaan. Sitten aloin laskemaan päiviä siihen milloin minun esitelmäni on ja mietin vain joka päivä sitä tulevaa esitystä.
        Olin todella masentunut usein.
        Nyt olen aloittanut uuden koulun uudella paikkakunnalla ja kaikki ihmiset olivat alussa tuntemattomia. Jännitti kamalasti tulla tänne ja mennä kouluun. Päätin sitten paria päivää ennen koulun alkamista että nyt menen lääkärille, koska olin kuullut mm. Propral lääkkeestä ja ajattelin että ei ole niin paha mennä lääkärille kuin kärsiä taas koko koulun ajan jännittämisestä.
        Mulla oli todella suuri kynnys mennä lääkäriin. Kun sitten menin sinne ja kerroin ongelmastani niin masennuin vain entisestään koska lääkäri oli todella törkeä ja sanoi että minä olen heikko ihminen ja olen luovuttanut. Sanoi ettei missään tapauksessa kirjoita mulle Propralia. Hän suorastaan haukkui minua. Olin sen lääkärissä käynnin jälkeen todella masentunut , mutta sinnittelin käydä koulussa vaikka siellä olikin esiintymistä.
        Viime viikolle sain sitten ajan toiselle lääkärille, yksityiselle lääkäriasemalle. Siellä oli todella mukava ja ymmärtäväinen lääkäri. ja vaikka usein sanotaan että naislääkärit ymmärtää tämän ongelman paremmin kuin mieslääkärit niin täytyy nyt mainita että tämä lääkäri oli mies ja hän oli erittäin ymmärtäväinen. Sain Propralia ja nyt olen käyttänyt sitä jo muutaman kerran ja olen todella tyytyväinen. Nyt suorastaan nautin esiintymisestä. Tunne oli ihmeellinen kun menin ensimmäistä kertaa lääkettä otettuani luokan eteen ja ääneni ei tärissytkään, sydän ei hakannut ym. vaan pystyin viemään esityksen läpi.
        Nyt elämä tuntuu taas ihanalta.
        Kannustan vaan kaikkia jännittäjiä menemään lääkäriin ja jos ensimmäiselle kerralle ei satu sellainen lääkäri joka ymmärtäisi niin ei kannata lannistua vaan varata aika uudelle lääkärille.
        Sanoisin että kannattaa mieluumin mennä yksityiselle kuin terveyskeskukseen.
        Tsemppiä kaikille jännittäjille!! Muistakaa ettette ole ainoita!!

        ...ja juuri tuon vuoksi olen minäkin yrittänyt tässä alkuperäistä kannustaa lääkäriin... harmi vain et lääkäri noin tyly oli, mahtaako enää kiinnostaa varata uutta aikaa... onneksi mulla lääkäri oli heti ymmärtäväinen. voin kyllä sanoa että propral on pelastanut mun elämäni ja säästänyt monilta masennuksilta ja alemmuuskomplekseilta..l.


      • Alkup.
        niin tutulta... kirjoitti:

        ...ja juuri tuon vuoksi olen minäkin yrittänyt tässä alkuperäistä kannustaa lääkäriin... harmi vain et lääkäri noin tyly oli, mahtaako enää kiinnostaa varata uutta aikaa... onneksi mulla lääkäri oli heti ymmärtäväinen. voin kyllä sanoa että propral on pelastanut mun elämäni ja säästänyt monilta masennuksilta ja alemmuuskomplekseilta..l.

        huomas että sen lääkärin mielestä se jännittäminen on ihan normaalia ja selitti, että EHKÄ voisi harkita jotain lääkettä, mutta eka pitäisi käydä juttelemassa uudestaan joskus ja katselisivat sitten. Noh katselen sitten uudestaan kun seuraavia esityksiä tulee, jos uskaltautuis uudestaan :/


      • .....
        Alkup. kirjoitti:

        huomas että sen lääkärin mielestä se jännittäminen on ihan normaalia ja selitti, että EHKÄ voisi harkita jotain lääkettä, mutta eka pitäisi käydä juttelemassa uudestaan joskus ja katselisivat sitten. Noh katselen sitten uudestaan kun seuraavia esityksiä tulee, jos uskaltautuis uudestaan :/

        mä oon ihan hirmunen jännittäjä :/
        mutta enpä lääkäriin halua, kun melkein arvaan että ei anna mitään vaan käskee tuleen toisten tai sanoo että kyllä se siitä.

        vaikka oonkin esiintymiskammoinen niin nyt on pari esiintymistä menny sillee, että on tullu sellanen onnistumisen ja voittamisen fiilis, vaikka jännittäny, tuntunu hyvälle esitelmän jälkeen, mutta en silti tiiä vähentääkö nää positiiviset kokemukset jännittämistä. Edelleenkin mä mietin esiiintymisiä mielessäni paljon ja käyn läpi kaikki kauheudet mitä voi käydä. en muista koska viimeks esiintymisen jälkeen oon tuntenu häpeää ja nolostumista :)


      • mitähän se yksityisellä
        jännittäjä kirjoitti:

        Haluan kertoa sulle,(ja muillekkin) tämän keskustelun aloittajalle oman tarinani.
        Jännittämiseni alkoi yläasteella, 7.luokan alussa.
        Nyt olen 16 vuotta ja yläaste on takana. Yläaste oli minulle todella vaikeaa jännittämisen vuoksi.
        Jätin usein esitelmät väliin ja lintsasin jopa kokonaisia päiviä koulusta jonkun esitelmän vuoksi.
        Koko yläasteen kärsin tästä ja elämä oli yhtä tuskaa. Kun opettaja kertoi koulussa että nyt tehdään esitelmä niin tuntui että oisin voinu kuolla siihen paikkaan. Sitten aloin laskemaan päiviä siihen milloin minun esitelmäni on ja mietin vain joka päivä sitä tulevaa esitystä.
        Olin todella masentunut usein.
        Nyt olen aloittanut uuden koulun uudella paikkakunnalla ja kaikki ihmiset olivat alussa tuntemattomia. Jännitti kamalasti tulla tänne ja mennä kouluun. Päätin sitten paria päivää ennen koulun alkamista että nyt menen lääkärille, koska olin kuullut mm. Propral lääkkeestä ja ajattelin että ei ole niin paha mennä lääkärille kuin kärsiä taas koko koulun ajan jännittämisestä.
        Mulla oli todella suuri kynnys mennä lääkäriin. Kun sitten menin sinne ja kerroin ongelmastani niin masennuin vain entisestään koska lääkäri oli todella törkeä ja sanoi että minä olen heikko ihminen ja olen luovuttanut. Sanoi ettei missään tapauksessa kirjoita mulle Propralia. Hän suorastaan haukkui minua. Olin sen lääkärissä käynnin jälkeen todella masentunut , mutta sinnittelin käydä koulussa vaikka siellä olikin esiintymistä.
        Viime viikolle sain sitten ajan toiselle lääkärille, yksityiselle lääkäriasemalle. Siellä oli todella mukava ja ymmärtäväinen lääkäri. ja vaikka usein sanotaan että naislääkärit ymmärtää tämän ongelman paremmin kuin mieslääkärit niin täytyy nyt mainita että tämä lääkäri oli mies ja hän oli erittäin ymmärtäväinen. Sain Propralia ja nyt olen käyttänyt sitä jo muutaman kerran ja olen todella tyytyväinen. Nyt suorastaan nautin esiintymisestä. Tunne oli ihmeellinen kun menin ensimmäistä kertaa lääkettä otettuani luokan eteen ja ääneni ei tärissytkään, sydän ei hakannut ym. vaan pystyin viemään esityksen läpi.
        Nyt elämä tuntuu taas ihanalta.
        Kannustan vaan kaikkia jännittäjiä menemään lääkäriin ja jos ensimmäiselle kerralle ei satu sellainen lääkäri joka ymmärtäisi niin ei kannata lannistua vaan varata aika uudelle lääkärille.
        Sanoisin että kannattaa mieluumin mennä yksityiselle kuin terveyskeskukseen.
        Tsemppiä kaikille jännittäjille!! Muistakaa ettette ole ainoita!!

        käynti maksoi?entä lääkkeet?


      • jännittäjä
        mitähän se yksityisellä kirjoitti:

        käynti maksoi?entä lääkkeet?

        Kävin yksityisellä lääkäriasemalla, olin vastaanotolla 20 minuuttia ja siitä tuli 45 e lasku.
        Sain näin alkuun 30 kpl lääkkeitä (propral) ja ne maksoivat 5,85 e
        Eli todella edullisia lääkkeitä :)


    • EsiiTyMiNeN

      Oman elämän on lähes pilannut älytön jännittäminen. Koulu ajan kokonaan. Opiskelu halut katosivat vaikka ainesta olisi ollut vaikka mihin. Olen päässyt oikeastaan yli tuosta tärinävaiheesta mutta kuitenkin esim esiintyminen tai vain useamalle kuin yhdelle henkilölle jonkin tarinan kertominen on melkein ylivoimaista mokaamisen pelon takia. Kun alan kertoa jotain juttua(pidempää)niin kun huomaan että moni tuijottaa(mikä on normaalia kun joku kertoo tarinaa), tulee kauhea jännitys päälle, jopa niin että tulee täydellinen "black out" kesken tarinan. Siis menee täydelliseen kipsiin eikä muisti pelaa. Selittele siinä sitten mikä tuli kesken jutun, kun muut heittää rennosti vaikka mitä juttua. Tuo on niin noloa ja kiusallista. Siinäpä se onkin kun kaveri piirissä ei pitäisi jännittää mutta kun jännitän. Tuollainen ns tavallinen tarinointi isossa tutussa porukassa on pahinta, ja kun muuten olen hirveän sosiaalinen ja kaipaan juttukaveria niin..siinäpä sitä sitten ollaan. Lääkkeistä pyrin pysymään erosa vaikka on propralia ja diapamia tullut hankittua.
      Pieni jännitys on ihan ok mutta kun se alkaa haitata normaalia kanssakäymistä se ei todellakaan ole ok. Vaikka tiedän että en ole yksin se ei paljon lohduta.

      • Kääks

        Minäkin kärsin todella pahasta esiintymispelosta. Miksi et halua käyttää lääkkeitä? Itse olen vasta suunnitellut hakevani lääkäriltä jotakin lääkettä, koska muuten en tule selviämään yliopistosta.


      • Tässä syy
        Kääks kirjoitti:

        Minäkin kärsin todella pahasta esiintymispelosta. Miksi et halua käyttää lääkkeitä? Itse olen vasta suunnitellut hakevani lääkäriltä jotakin lääkettä, koska muuten en tule selviämään yliopistosta.

        No joo, otan kyllä ennakolta äärimmäisen pahoiksi luulemiini tilanteisiin joita ei onneksi paljon ole, 1-2 vuodessa. Jos alkaisin käyttää kaikenlaisiin pikku juttuihin olisin kohta täysin koukussa noihin tabuihin. Koulu oli kyllä minulle aikanaan paikka jossa olisi sitä lääkitystä tarvinnut lähes joka päivä.(en älynnyt hakea apua. en tajunnut kuinka yleistä tämä loppujen lopuksi on. pidin itseä jotenkin pahasti vinksahtaneena siksi se menikin aika pahaksi tää jännittäminen, paniikkihäiriö asteelle josta jäi tämä tarinointi trauma) Nyt työelämässä en niinkään tarvitse, paitsi jos on joku palaveri missä pitäisi keskustella face to face monien ihmisten kanssa.


    • maiju 26v

      Esiintyminen on perseestä! Miksi koulussa pitää edes pitää niitä?! esitelköön ne esitelmiä keitä kiinnostaa/uskaltaa olla esillä, mutta muuten se on ihan tahallista nolaamista. Itse olen yleensä lintsannut kaikki esitelmät, paitsi jos on ollu kuolemanpakko pitää.. esim: jos ei saa numeroo eikä pääse kurssia läpi. Kun kuulen oman nimen ja tiedän että nyt on minun vuoroni ni menen ihan lukkoon enkä näe yhtään mitään.. se on painajaista! opettaja sanoi minulle että Maiju sinä et saa muuten arvosanaa todistukseen, etkä siten pääse kurssia läpi.. noo.. sen jälkeen esitin esitelmäni yksin 26 oppilaan edessä ja ei siinä oikein voinu ku lukee lapusta äkkiä ja olin AINAKIN minuutin ihan hiljaa.. koska en pystyny puhumaan ja oli pakonomainen tunne nieleskellä koko ajan. kaikki luokkakaverit ihmettelivät ja katselivat toisiaan ja kuulin naurua ja joku huusi että mikä sulle tuli? HÄVETTI HIRVEÄSTI ja siitäpä alkoikin semmonen RYYPPYPUTKI. Mulla oli kyllä lääkärinlausunto (ei auttanut, koska opettaja ei hyväksynyt) lääkkeet on kyllä, mutta EI auta! Kävin 1,5 vuotta sosiaali- ja terveysalaa.. lopetin esitelmien takia koko koulun käynnin. olisin halunnut lähihoitajaksi. (ESIINTYMINEN) se on mulle kuolema.

      • Mä en tajua

        miten tälläkin palstalla kovin hehkutetaan beetasalpaajaa/Propralia ja sitä miten siitä saa avun esiintymis- ja sosiaalisen pelkoon. Itsellä jännittäminen ja voimakas punastelu (lopulta lähes ihan joka tilanteessa missä muita ihmisiä) tuli ongelmaksi lukioiässä. Hain kyllä rohkeasti apua terveyskeskusksesta, josta sain lähetteen mielenterveystoimiston psykiatrille ja Propral-reseptin. Odotukset ja toiveet oli korkealla, kun otin ensi kerran Propralia - ei mitään apua / vaikutusta, lisäsin annosta (omin päin) kerta toisensa jälkeen - eikä mitään apua.. ja pettymys tietysti valtava. Ei ainakaan mulla jännittämiseen tai punasteluun auttanut yhtään, ehkä oireet mulla oli sen verran vaikeat... :-(


    • Anonyymi

      Mun asiani on tämä että miksi miksi miksi muikut esittelee utareensa suht aina kun esiin-
      tyvät... johtuuko se siitä että jännitys hälvenisi vai että haluu esitellä utareensa... tosi äklöä... aina aina aina vaan utareet näkyy... yök... ennen vanhaan me nuoret inhottiin utareita, nykyään niitä esitellään kuin olis mikäkin aarre... yök

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      526
      3855
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3050
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2352
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2210
    6. 225
      1662
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1301
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe