Voisiko joku ystävällinen ihminen suunnitella minulle paljon kuitua sisältävän ruokavalion? Olen aamukiireinen yläasteelais tyttö ja kärsin lähes jatkuvasta ummetuksesta (tutkittu, mitään ei oo löytyny). Toivottavasti kärsit samasta vaivasta niin ymmärrät tuskani. Tämä asia vaivaa minua paljon, ja masennun toisinaan. Tähän asti olen syönyt mm. kaurapuuroa, omenia, ruisleipää, apteekista ostettavaa Linus-pellavarouhetta piimään sekoitettuna, ja juonut paljon vettä´, silti tuntuu ettei vatsa toimi kovin hyvin. Mitä muita kuitujuttuja voisin syödä? Kiitos avun tuojalle!
Kuitupitoinen ruokavalio!
12
12841
Vastaukset
- mukaisesti
Toimii hyvin raaka peruna ja tietenkin mustikka.
Kokeilemisen arvoisia. ;)- zxzxzxz
Osta luontaistuotekaupasta Lepicol nimistä jauhetta ja käytä sitä aterioiden yhteyksissä.
- Ei aina kuitukaan
Olen kärsinyt samasta ongelmasta, eikä siihen läheskään aina kuitu auta. Ei auttanut minullakaan, vaikka olen pääsääntöisesti raakasvissyöjä, eikä edes liikuntakaan, kova ja runsaskaan liikunta ole siihen auttanut.
Mutta kun lisää laksatiivisia vaikutuksia omaavia ruoka-aineita, vaikka niissä ei kuitua olekkaan, niin nyt ei ole ollut ongelmia.
Tietenkin voit lisätä vielä liotettuja luujuja jokapäiväiseen ruokaasi. Myös luumun liotusvesi on hyvää. Tuoreetkin luumut on yhtä hyviä. Mutta eivät välttämättä sittenkään auta, kuten ei minullakaan auttaneet.
Ei edes risiiniöljy, sellainen pikkupullo, jota annetaan tutkimuksiin mennessä, ei vaikutusta. Sitten ostin apteekista niitä peräruiskeliuospakkauksia, joiden takulla olisi pitänyt tehota. Mutta kävelin liuos peräsuolessa 6 km:n lenkin, ja ehdin tulla kotiinkin, ennenkuin oli aihetta vessaan mennä.
Eivät auttaneet ulostuslääkkeetkään. Visiblin on tietenkin yksi mahdollisuus, apteekkitavaraa.
Mutta ongelmasta pääsin vasta, kun olen tunnnistanut laksatiivisia vaikutuksia omaavia ravintoaineita, ja ottanut niitä jokapäiväiseen käyttöön.
Mutta nämä ovat tehonneet, msm-orgaaninen rikki, NONI, aloe verageelijuoma. Nyt ei ole ollut ongelmia moisen kanssa. - minniX
Hei! Juu, kyllä kuitu on hyvä juttu. Muista kaikki kasvikset, marjat ja hedelmät, myös niistä saat kuitua.
Täysjyväviljatuotteista kannattaa kokeilla useita erilaisia, kaupasta löytyy monenlaisia rouheleipiä. Nimittäin kaurapuuro ja ruisleipä eivät välttämättä sovi kaikkien vatsalle, vaikka erityisen hyviä kuitulähteitä ovatkin.
Mieti myös, oletko pitkään yrittänyt syödä samalla tavalla? Joku yllättäväkin ruoka-aine voi olla ongelman takana. Juotko esim. paljon teetä tai syötkö paljon juustoa? Niiden sanotaan kovettavan vatsaa. Myös liiallinen sokeri voi aiheuttaa ongelmia suolessa, ainakin minulla.
Huomasin myös, että kaurapuuro ei vatsalleni sovi, en tiedä minkä takia. Jos pitkään olet aamuisin kaurapuuroa syönyt, kokeile vaikka vaihtaa se vähäksi aikaa mysliin, moniviljapuuroon tms. Palaat sitten kauraan, jos se hyvältä tuntuu.
Kokeile myös vehnäleseitä jogurttiin tai viiliin. - täältä ei
tuollaiset yksitäiset ravintoohjeet pitää tehdä ravintotutkimuksen kautta. ravintoneuvojalle jos lääkäri ei löytäny sen kummempaa ,ei hoksannu lääkäri sit lähettää ravintoneuvojalle? et sinne seuraavaksi.
- rebelline
...on, että liiallinen leseiden yms. syönti vain tukkeuttaa suoliston. Siksipä en leseitä yms. käytä. Lisääpä päivittäiseen ruokavalioosi pähkinöitä ja öljyä (esim. oliiviöljyä)...itselläni ainakin ovat auttaneet huomattavasti "vaivaan". Jos vaivasi jatkuu, suosittelen toki kääntymään lääkärin puoleen.
- yhä terveenä
Joo, rasvaton ruokavalio sitä ummetusta aiheuttaa eikä viljakuituja tarvitse oikeastaan ollenkaan. Harva sitä tulee ajatelleeksi ja kokeilleeksikaan. Käytä vaikkapa suolatonta voita ja tietysti muita rasvoja ilman mitään lisäaineita. Kaikki lääkkeet ummettaa kans...
Yksinkertaista:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/haavoista.htm
- dreidl
Nämähän tiedätkin jo: kokojyväleivät, hedelmät, vihannekset, kaurapuuro mustikkasopan kera, banaanit, myslit yms.
Herkkävatsainen ei ehkä siedä ruisleipää eikä raakoja vihanneksia ja hedelmiä.
Itse olen jo pari vuotta käyttänyt lisänä Vi-Siblin -nimistä kuituvalmistetta, joka "käyttäytyy" kuin kauralima ja on todella tehokasta. Suosittelen. - äitikäinen
Lisää aamupuurosi päälle Sydänystävä vehnänlesettä ensin pari rkl (aloita varovasti), sitten voit lisätä vähitellen jopa 1 dl:aan saakka, sitten päälle soppaa, mehua tai muuta nestettä ja sekoitat hyvin ennen syömistä. Leseet voi laittaa myös edellisenä iltana mehun kanssa lasiin ja syödä aamulla. Muutenkin pitäisi juoda runsaasti! Näkkileivässä on kuituja enemmän kuin pehmeässä ruisleivässä, lue leipäpussien ravintoselosteita. Olen saanut itse apua leseistä. Hyvää jatkoa sinulle. Näytä tämä äidillesi!
- Minäkin kärsin
Kannattaa myös kokeilla vauvojen luumusoseita, nekin tehoaa kummasti.
Ja luontaistuotteista olen kokeillut Fructolaxia tabletteina. Täytyy kyllä sanoa, että toimii!- kotikonsteilla paras
Laksatiivinen vaikutus luumussa perustuu siihen rikkidioksidiin, luomuluumuistahan sellaista ei tule eikä niihin kuivattuihin sitä saa laittaa.
Lasten ruokia sentään tutkitaan, kuten myös luomutuotteita, mutta muita ei kai sitten ikinä saa tietää, mitä niissä todella on, jäämiä yms. Katso:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Semperin banaanipuurojauheesta löytyi hometta/1135254805285
Vieraat aineet elimistössä sekoittaa koko pakan... Mutta lisää rasvaa ruokiin: seesaminsiemenöljyä turkkilaiseen EKO-jogurttiin, siihen missä on partaäijän kuva laidassa... ei ongelmia, kun muistaa syödä sitä monta kertaa päivässä:-)
- Njet leipä
Jätä omena ja viljatuoteet pois alkaa helpottaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511853
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121741Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351507Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961198- 941195
- 841114
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta354992- 62869
- 49831
- 50816