Finn 26 kymppitonnilla

kymppitonnilla itämeren kyn...

Olen ajatellut sijoittavani n. 10 000 € käytetyn purjeveneen ostoon. Voisiko joku kertoa miksi juuri Finn 26 tuntuu olevan ainut joka on sekä halpa että suhteellisen iso. Muut kuten esim. NF 30, Fenix, Albin 78 sekä Ohlsson 28 tuntuvat olevan jopa tuplasti kalliimpia. Kuitenkin Finn 26 kehutaan melko paljon. Onko jotakin mitä Finn 26:ssa pitää varoa.

37

37559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim

Et kunnollista Finn 26:sta kyllä kymppitonnilla saa. Tyypillinen hinta on 12-15 k€. Finn 26:sta on myyty melko paljon puolivalmiina ja tehty kokonaankin itse, mikä saattaa näkyä halvimmissa yksilöissä.

Sen hinta on mielestäni "normaali". NF30 on jo paljon isompi vene, Fenix hiukan isompi ja selkeästi modernimpi, Ohlsonista tarkoittanet 29:iä, joka sekin on paljon Finniä isompi eikä oikeastaan hirveästi kalliimpi (yli 20 k€ pyynnit poikkeuksia).

Finn on myös aika vanha malli. Harvasta 70-luvun alle 30-jalkaisesta saa sen enempää.

Puhutaan, että monet itse Finn 26:n tehneet tai sisustaneet ovat nostaneet seisomakorkeutta kölitukkeja madaltamalla. Tällöin kölirakenne ei tietysti ole suunnitellun vahvuinen.

• köliä ja BMW:tä

Kölistä ja mahdollisesta BMW:n moottorista varoitellaan alan lehdissä. Jos nämä ja vene muuten on kunnossa on varmasti hyvä ostos.

Lainaus Vene 8/01 " Tyyppivikana venekorjaajat mainitsevat heiluvat kölit, joita on korjattu laminoimalla runkoon kunnon pohjatukit. Monista veneistä sellaiset nimittäin puuttuivat, kun itserakentajat pyrkivät saamaan mahdollisimman hyvän seisomakorkeuden kajuuttaan."

Lainaus Purjehtija 3/2003 " Alkuperäiset Sprii-hellat ja BMW:n yksisylinterinen dieselmoottori ovat heikoimpia kohtia, jotka vaativat uusimista."

• Antsu

Toisenkin selityksen olen kuullut noihin puuttuviin kölipalkkeihin. Tarkoituksena oli kokeilla tietoisesti joustavaa rakennetta, joka antaisi periksi hajoamatta kivelleajossa. Vahvike siinä oli, mutta vain laminoitu "jouseksi" suunniteltu panta Tämän kuulin kauan sitten, kun tutun veistämöllä valmiiksi rakennettu Finn meni korjaukseen. Niin tai näin, se konstruktio osoittautui huonoksi.

• Kölin tuennasta kiinnostunut
        Antsu kirjoitti:

Toisenkin selityksen olen kuullut noihin puuttuviin kölipalkkeihin. Tarkoituksena oli kokeilla tietoisesti joustavaa rakennetta, joka antaisi periksi hajoamatta kivelleajossa. Vahvike siinä oli, mutta vain laminoitu "jouseksi" suunniteltu panta Tämän kuulin kauan sitten, kun tutun veistämöllä valmiiksi rakennettu Finn meni korjaukseen. Niin tai näin, se konstruktio osoittautui huonoksi.

Tervehdys Finn kakskutosen tuntijoille. Mistä voin tarkistaa sen kölin tuennan - eli millä kohtaa ja mitä sitä pitäis olla siellä sisällä että tämä asia on kohdallaan?

• pelkää

Finn on hyvä tuote.Oli oman aikansa halutuimpia veneitä.Yleensä ovat jopa hyvin pidettyjä.Tosin vauhtiominaisuuksiltaan samaa luokkaa kuin Ohlson 29 ja uppotukit yleensäkin.Avance 245,Finflyer 27 ja sunwind 27 tarjoaa samaan hintahaarukkaan paljon menevämmän vaihtoehdon.

• Lancora

Minusta Finn 26 on mainettaan nopeampi purjehtija, se pitää vain saada kulkemaan. Finn'in runkomuotoa on eritäin hyvä, oma kokemuskeni on että sekä Avance 245 että Sunwind 27 ovat ns. uppotukkeja (Avance vai sen takia että vesilinja on pienempi) ja Finn 26:s saa kulkemaan aivan Finnflyer 27:n vauhtia, jos osaa. Jos ei tunne kumpaakaan venettä saa FF:n nopeammin vauhtiin.

• Finn 26 omistaja

Olen laskenut Finn 26:n vesille vuonna 1983 ja sen jälkeen purjehtinut yli 12000 mailia. Tänä kesänä yli 2000 mailia. Koko tänä aikana ei veneen rakenteessa ole ilmennyt mitään rakenteellisia heikkouksia. Näihin maileihin mahtuu joku kolhaisu köliinkin (lyijy).
      Vene on erittäin sopiva matkaveneeksi ja ominaisuudet ja nopeus vain paranevat tuulen voimistuessa. Totuuden nimessä on sanottava, että vene ei heikoilla tuulilla pärjää nykyaikaisille konstruktioille.
      Itselläni on mastonhuipputakila ja olen kuullut, että joissain osatakilaisissa veneissä sivuvanttien kiinnityskohdan tuenta on heikko.
      Jos saat Finnin mainitsemaasi hintaan ja vene on kunnossa on se varmaan hintansa väärtti.

• ...©

On niitä vanttien kiinnityskohtia korjattu myös MH-takilaisissa yksilöissä. Sivuvanttien kiinnitys pitäisi olla kannen alla tuettu välilaipioon, mutta monessa rustirauta on esteettisistä syistä(?) niin pieni, että käytännössä kaikki kuorma on kannen varassa. Sama on tilanne keulavantin kiinnityksen suhteen... monessa yksilössä kansi irvistää keulassa, mutta korjaus on helppo ja siisti: tehdään vanttiruuvista keulavantin "jatke" ankkuriboxin sisälle.

Kokoluokassaan kyllä mainio vene, ei voi muuta sanoa.

• Lancora

eli että Finn kulkee paremmin kun tuulee hieman kovemmin. Itse asiassa Finn on aika oivallinen vene taas nykyisin, viime kesinähän tuulet ovat olleet kohtuullisen kovia Suomenlahdella. Purjehdin omalla osatakilaisella Finn'illäni Espoon edustalla kesällä 2007 kun monissa tuulissa, pääosin päiväpurjehduksia kun työtilane ei salinut oitkää lomaa - oli ihan kunnon tuuliakin, ja täytyy sanoa että ei tarvitse hävetä. Silloin kun tulee 6-8 m/s, on ainakin minun Finn'ini parhaimmaillaan, voi jopa haastaa hieman isompiakin. Tehdastekoisissa on hyvä kölirakenne.

• meri.lokki
        Lancora kirjoitti:

eli että Finn kulkee paremmin kun tuulee hieman kovemmin. Itse asiassa Finn on aika oivallinen vene taas nykyisin, viime kesinähän tuulet ovat olleet kohtuullisen kovia Suomenlahdella. Purjehdin omalla osatakilaisella Finn'illäni Espoon edustalla kesällä 2007 kun monissa tuulissa, pääosin päiväpurjehduksia kun työtilane ei salinut oitkää lomaa - oli ihan kunnon tuuliakin, ja täytyy sanoa että ei tarvitse hävetä. Silloin kun tulee 6-8 m/s, on ainakin minun Finn'ini parhaimmaillaan, voi jopa haastaa hieman isompiakin. Tehdastekoisissa on hyvä kölirakenne.

Finn 26:tta on neljänlaisella kölillä. Vuonna -82 tulin Emäsälon lenkillä luokassani kolmanneksi erittäin heikkotuulisissa olosuhteissa, vakka ei vielä ollut paljoakaan purjehdiskokemusta. Jatkettuani köliä 20cm parani nousukulma ja kovan tuulen ominaisuudet ja vastaavasti kevyentuulen ominaisuudet heikkeni.

• JPA

Minulla olisi Finn 26 myynnissä jos kiinnostaa. Siisti paatti vuodelta -82. Ihan tuohon kaavailemaasi hintaan en siitä kyllä luovu.

• 16 000 eurolla

Ja minulla olisi vähän isompi vene myynnissä hintaan 16 000 eskoa: http://www.shipman28.nu

• Anemos

Olen etsimässä Finn 26 venettä, ostaakseni.
        En tiedä miten tämä yhteydenotto tässä tapahtuu.
        Mutta voisitkos vastata minulle.
        Nimimerkki: Anemos

• Anemos
        Anemos kirjoitti:

Ota yhteyttä !

• ---
        16 000 eurolla kirjoitti:

Ja minulla olisi vähän isompi vene myynnissä hintaan 16 000 eskoa: http://www.shipman28.nu

Ihmettelin hetken kuvia ko veneestä, kaunis on, mutta eipä ole ihme. On näköjään Enderleinin suunnittelema. Valitettavasti materiaali vain on väärä... pitäis vaan olla puuta. Muuten hienon näköinen;-)

• JPA
        Anemos kirjoitti:

Pistä meiliä minulle päin, osoite on:

[email protected]

Voin lähettää sinulle kuvia veneestä.

• Shipman

• Anemos
        JPA kirjoitti:

Pistä meiliä minulle päin, osoite on:

[email protected]

Voin lähettää sinulle kuvia veneestä.

Kokeilin lähettää postia:
        [email protected]
        mutta kirje tuli takaisin.
        "Delivery to the following recipient failed"
        Anemos

• Anemos

Ota yhteyttä uudellen !

• JPA
        Anemos kirjoitti:

Kokeilin lähettää postia:
        [email protected]
        mutta kirje tuli takaisin.
        "Delivery to the following recipient failed"
        Anemos

Jep. Kirjoitit sukunimeni väärin. Eli osoite on:

[email protected]

Kokeileppa uudelleen.

• Pasi

Terve,
      Minulla on myynnissä Helmsman 26, vm-78.
      Hintapyyntö 12 300 EUR.
      Laita yhteystietosi, niin voin laittaa lisää tietoa jos haluat.

• poistaremove

Vinkkinä vain (ettei tule kohta roskapostia laatikko täyteen), kannattaa laittaa sähköpostiosoite muotoon "[email protected]" tai "poista" sanan tilalle vaikka "remove" tms. Silloin nuo roskapostittajien automaattiset osoite skannerit eivät osaa lisätä osoitetta listoihinsa. Postinlähettäjä sitten tietysti jättää tuon "poista" tms ylimääräisen sanan huomiotta kun lähettää postia..

• Asianharrastaja

Sain vinkin Finn-26 projektista ( www.kotinet.com/telakka ). Jossain päin on rakenteilla vielä yksi vene. Runko on tehty kauan sitten, näyttäisi jääneen silloin kesken ja nyt rakennetaan loppuun. Onkohan tuokaan järkevää, runko voi olla aika huono kun on vanha.

• Anemos

Semmoista se on, kun ostaa veneen rungon ja kannen mikä ei ole kiinnitetty runkoon.
        Pienessä veneessä pitää laipiot, sisustus, vesitankki, septitankki, ja ehkä moottori olla paikallaan, ennenkuin kannen laittaa kiinni.
        Luullaan että veneestä saa halvan kun ostaa vain runkoosat. Työstä tulee vaikeaa, kun täytyy kaikki mitoittaa ja sahata, ehkä käsikoneilla.
        Jos tälläinen projekti koskaan valmistuu, siitä tulee kalliimpi kun että ostaisi, vaikka hyvän käytetyn veneen. Kun projekti viivästyy, niin myös työn into pienenee jos projekti koskaan valmistuu.

• tulla halpa
        Anemos kirjoitti:

Semmoista se on, kun ostaa veneen rungon ja kannen mikä ei ole kiinnitetty runkoon.
        Pienessä veneessä pitää laipiot, sisustus, vesitankki, septitankki, ja ehkä moottori olla paikallaan, ennenkuin kannen laittaa kiinni.
        Luullaan että veneestä saa halvan kun ostaa vain runkoosat. Työstä tulee vaikeaa, kun täytyy kaikki mitoittaa ja sahata, ehkä käsikoneilla.
        Jos tälläinen projekti koskaan valmistuu, siitä tulee kalliimpi kun että ostaisi, vaikka hyvän käytetyn veneen. Kun projekti viivästyy, niin myös työn into pienenee jos projekti koskaan valmistuu.

Voi tulla halpakin tuolla lailla. Jos nuo summat pitävät paikkansa noilla sivuilla niin runko, moottori ja takila eivät ymmärtääkseni ole maksaneet juuri mitään. Jos kaveri saa tuolla 3 donalla nuo loput tarvikkeet ja tekee veneen valmiiksi suunnittelemassan ajassa niin hintaa tulee saman verran kuin ostaisi käytetyn. Ja saa ilmeisesti juuri sellaisen veneen kuin haluaakin. Toinen asia on tietysti osittain käytetyistä osista rakennetun veneen kestävyys.

• Osistahan
        tulla halpa kirjoitti:

Voi tulla halpakin tuolla lailla. Jos nuo summat pitävät paikkansa noilla sivuilla niin runko, moottori ja takila eivät ymmärtääkseni ole maksaneet juuri mitään. Jos kaveri saa tuolla 3 donalla nuo loput tarvikkeet ja tekee veneen valmiiksi suunnittelemassan ajassa niin hintaa tulee saman verran kuin ostaisi käytetyn. Ja saa ilmeisesti juuri sellaisen veneen kuin haluaakin. Toinen asia on tietysti osittain käytetyistä osista rakennetun veneen kestävyys.

käytetytkin veneet on tehty. Luulisi tuon vastaavan vähintään täysin kunnostettua.

• Anemos
        tulla halpa kirjoitti:

Ei niin ihan ole.'Ei niitä halpoja käytettyjä rakennusosia löydy noin vaan.
        Olen kyllä aika pitkälle asintuntia HI.
        Mutta antaa siitä asin olla näin !
        Arvo Närhi, Lauttanhuoltaja, Veneen varurteiden huoltaja, j.n.p.p.
        OK Moi DÅ !!

• mene
        Anemos kirjoitti:

Ei niin ihan ole.'Ei niitä halpoja käytettyjä rakennusosia löydy noin vaan.
        Olen kyllä aika pitkälle asintuntia HI.
        Mutta antaa siitä asin olla näin !
        Arvo Närhi, Lauttanhuoltaja, Veneen varurteiden huoltaja, j.n.p.p.
        OK Moi DÅ !!

nukkumaan pääsi selväksi

• Telakkavastaava

Sekaannun tähänkin asianomaisena sen verran että kerron teille salaisuuden: Koko hommassa ei ole järjen hiventäkään. Aivan sairasta touhua, runkokin vanha, veneen tekijän rungon ikä vielä vanhempi. Ei valmistu koskaan, tulee kallis ja huono, menee perheonni, terveys, mieskunto ja työpaikka tuon takia. Miten kummassa joku viitsiikin tommoiseen sekaantua, eihän tuo voi ikinä onnistua.
        Hei pessimistit, ihan vaan tiedoksi, tää on kivaa.
        Telakkavastaava, http://www.kotinet.com/telakka

• Anemos

No, te Finn 26, asiantuntiat.
      Voikos tällä veneellä purjehtia maailman ympäri.
      Titysti kaikilla veneilää voi tehdä tätä.
      Se riippuu, lähinnä Ihmisestä.
      Hyvä vene, aalloissa onkuin niinkuin munankuori, ei se rikkoonnu aaloista.
      Että, mikä ettei !!
      Ursäkta mitt dåliga Svenska, eller närmare mitt dåliga Finska !!

• Anemos

No juu, kaikella on arvonsa.
      Voit ehkä löytää jonkun "romun" 10-12t, mitään hyvää Finn 26-ta ei saa alle tämän hinnan.
      Niitä on monta varianttia. Vikoineen, ja moottorivaihtoehtoineen.
      Veneen hinta perustuu, Ensiksi runko, sitten moottori, takila purjeet ja sitten ne muut pikku "tillbehöörit"
      Sen kauneus, myös, Finn 26, on kaunis vene, ulkonäöltä, mutta sen sisäkaluihin voi ehkä vähän takertua.

• Finn 26

Olen sattuneista syistä seurannut tuon koko luokan käytettyjen veneiden hintoja, etenkin Finn 26, Ohlson 29, Shipman 28, NF-30 ja Albin Ballad. Finn 26 on varsin tuttu, koska itse päädyin sellaiseen. En jaksa uskoa, että kymppitonnilla saat kuranttia tavaraa. Epäilen, että jotain siinä on 'vialla'.

Ensimmäiseksi mieleeni tulee moottori. Uuden arvo tuon kokoluokan veneissä on noin 5-10 tonnin välillä riippuen lähinnä konetehosta, tyypistä ja asennusratkaisusta. Toinen merkityksellinen hintatekijä ovat purjeet. Uuden purjekerran hinta vaihtelee jossain 3 tonnin hujakoilla.

Erityisesti Finn 26 -luokan kohdalla on olennaista myös se, onko kyseessä tehdasvalmisteinen vai itserakennettu yksilö. Tehdas päästi alkuvaiheessa liikkeelle puolivalmiita veneitä. Tiettävästi osa varhaisimmista itserakentajista on tinkinyt kölituennasta kajuutan seisomakorkeuden kasvattamiseksi. Riittämätön kölituenta luonnollisesti altistaa rungon mahdollisissa törmäyksissä syntyneille vaurioille. Kannattaa siis tarkoin selvittää kölituennan riittävyys ja, ettei rakenteessa ole vaurioita. Myös sisustus tehdasvalmisteisessa yleensä on huolitellumpi.

Itsessään Finn 26 on mielestäni erittäin toimiva ja merikelpoinen venetyyppi, ja pituuteensa nähden hämmästyttävän tilava ja purjehdusominaisuuksiltaan yllättävän hyvä.

Luokassa kuin luokassa käytetyt veneet ovat kuitenkin yksilöitä, joiden kunto ja varustus suuresti vaikuttavat niiden arvoon. Jos runko on pahoin vaurioitunut, moottori vanha huoltamaton merivesijäähdytteinen, purjeet vanhat risat ja varustelu muutenkin heikko, luulenpa, että näiden puutteiden korjaamiseen saa helpostikin uppoamaan parikin kymppitonnia riippumatta siitä mikä tämän kokoluokan vene on kyseessä.

• Anemos

Tämä Finn 26, on erinomainen pikku purjehtia.
        Sisätilat on ihan hyvät 2-4 henkilölle.
        Kattokorkeus om max 1,7 m. Riippuen miten vene on sisustettu.
        Sisustuksen vaihtelu riippuu kuka sen on tehnyt.
        Siellä saatta olla Teakkia koko sisustus, taikka jotain mattoa liimattu. Ikkunat pitää myös katsoa.
        Ne missä on alumiinni raamit on parempi.
        Mutta se ulkoapäin "lasi" on huonompi versio. Siinä irtoiaa se sina faneri pois kansi muovirakeenttesta.
        Moottori näissä Finneissä on tärkeä kekijä.
        Niitä on eri versiota. On BMW, Ynanmar, Vire ja muita.
        Ja sitten se että on monet "klantin" ei ole huoltaneet mitään, vaikka vene on "viimeisen päällä hyvässä kunnossa".
        Joskus ihastuu liian nopeesti yhteen veneseen, ja jälkiajatus on huonompi.
        Joskus kuulee miksiei vene ole kaikki kunnolla tehty, vastaus, rahat loppui !
        Se on kummaa, miksi ei ole rahaa tämmöisen pienen rahat riitä dehdä se valmiiksi !!

• amenti/turku

loistava perhe vene.helppo käsitellä,mukavat tilat,kaikin puolin kiva alus.kunnon diesel kone,tammi sisustus,tresmaster kansimatto/joka tiikkiä parempi joka tavalla! Rakentanut 3v ja purjehtinut 17v loistavin kokemuksin.!

• mkomo

Onko finn 26:ssa samankokoinen riki kuin FE83:ssa?

• Anonyymi

Finn 26 on vahva ja rauhallinen purjevene. Kunnon lasikuitua -70 luvulta, jolloin rakennevahvuudet olivat jopa ylimitoitettuja.
      Malli on aika leveä. Kantaa hyvin purjeensa liikoja kallistelematta ja sisätilat ovat hyvät.
      Oma veneeni on täysin kunnossa vaikka on vuosimallia -76.
      Se on nyt ilman konetta, kun merivesijäähdytteinen alumiinilohko alkoi jo arvelluttamaan ja päätin vaihtaa sen.
      Paatti on myös myynnissä, sillä olemme siirtymässä isompaan veneeseen. Voit tutustua siihen nettiveneen sivuilla. ID 662134.

• Anonyymi

Finn 26:ssa on melkoinen joukko kotiseppien takapihoilla värkkäämiä tekeleitä. Olihan se aikoinaan suosituin puolivalmistepaketti. Sisustusta on jos minkäkin näköistä ja nyt kun paateilla alkaa olla ikää, korjauksia ja muutoksia on tehty yhtä suurpiirteisellä kuin alkuperäistäkin. On vaikea suositella ensiveneeksi ilman asiantuntijan mukanaoloa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      101
      4954
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      250
      2037
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      89
      1673
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1190
    5. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      337
      1163
    6. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1100
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      50
      1099
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      148
      1070
    9. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      111
      1029
    10. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      85
      984
    Aihe