Kenelläkään tietoa kurkunalueen syövästä?

egir

Oireita? Miten löydettiin? yms. Haluaisin kuulla jos joku tietäisi jotain kertoa.

12

24959

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rige

Yksi oire on ainakin äänen käheys

• egir

Ikävä kyllä multa löytyy juuri tuokin oire.. =( Ikää on vasta 24vee et ei kai se syöpä nyt ihan todennäköisin sairaus ole, mutta pelottaa silti.. Muilla mitään tietoa tuosta sairaudesta??

• Porso
        egir kirjoitti:

Ikävä kyllä multa löytyy juuri tuokin oire.. =( Ikää on vasta 24vee et ei kai se syöpä nyt ihan todennäköisin sairaus ole, mutta pelottaa silti.. Muilla mitään tietoa tuosta sairaudesta??

Minlälaisia oireita sinulla on? Hei, kai tiedät, että jos epäilet, että sinulla on syöpä, ei lääkäriin menoa kannata viivytellä!

• Riiitta

Itselleäni on kahdella eri kerralla mennyt ääni, ettei ole kuulunut kuin kuiskausta. Pisimmillään taisi olla ääni paineesa pari kuukautta. Sain lähetteen sairaalaan tutkimuksiin. Syytä ei löytynyt, mutta sain jotain yskänlääkettä ja sillä vaivat hävisi.

• egir

oon ollu aika paljon kipeenä tän vuoden aikana. Sit oikeella puolella kurkussa tuntuu et olis jotain ylimäärästä ja oikeeta korvaa myös särkee. Nenä on usein tukossa ja kurkussa limaa joka ei vaan lähde pois sieltä. Ääni on myös toisinaan kähee, varmaankin tuon liman takia.. Kurkkulääkärilläkin olen käynyt! Katsoi sillä peilillä kurkun tarkasti läpi, äänihuulet ja muut ja mitään poikkeavaa ei löytynyt, mutta eihän se tonne ihan syvälle näe..??! Sanoikin ettei nyt mun ikäisellä sellasta varmaan ole.. En millään haluis mennä taas lääkäriin, mut kai se on pakko. Oon ajatellu et kai se olis jo antanu pahempiakin oireita näinä kuukausina jos syöpä olis..

• boy

Mulla on kanssa jotain ihmeellistä paineen tunnetta kurkun yläosissa... Koko ajan neuroottisesti "lonksauttelen" kurkkua myös... Tätä on jatkunut jo pari kuukautta. Sitä ennenkin on tosin ollut palan tunnetta yms kurkussa. Toinen nielurisa on paljon toista suurempi, lisäksi sen alapuolella tuntuu jotain kyhmyjä (kuuluuko siellä olla sellaisia?). Limaa tulee myös melko paljon nielusta ja toinen korva tuntuu menevän tukkoon kun lähden esim. pyöräilemään. Oon muutenkin ravannut lääkärissä niin paljon viime aikoina erinäisten oireiden takia, että ei ne varmaan enää edes usko minua, mutta pakko se on taas mennä sinne, muuten tulen hulluksi.

• egir
        boy kirjoitti:

Mulla on kanssa jotain ihmeellistä paineen tunnetta kurkun yläosissa... Koko ajan neuroottisesti "lonksauttelen" kurkkua myös... Tätä on jatkunut jo pari kuukautta. Sitä ennenkin on tosin ollut palan tunnetta yms kurkussa. Toinen nielurisa on paljon toista suurempi, lisäksi sen alapuolella tuntuu jotain kyhmyjä (kuuluuko siellä olla sellaisia?). Limaa tulee myös melko paljon nielusta ja toinen korva tuntuu menevän tukkoon kun lähden esim. pyöräilemään. Oon muutenkin ravannut lääkärissä niin paljon viime aikoina erinäisten oireiden takia, että ei ne varmaan enää edes usko minua, mutta pakko se on taas mennä sinne, muuten tulen hulluksi.

Mulla myös toinen nielurisa on paljon toista isompi ja on ihan erimuotoinenkin.. Maanantaina meen taas lekuriin ja luulen et joudun tähystykseen??! Inhottaa ravata lääkärin luona, mutta minkäs teet! Ootko käyny ihan kurkkulääkärillä? Kannattaa käydä, ne ottaa varmaan tosissaan! Koitetaan jaksella!!=)

• boy
        egir kirjoitti:

Mulla myös toinen nielurisa on paljon toista isompi ja on ihan erimuotoinenkin.. Maanantaina meen taas lekuriin ja luulen et joudun tähystykseen??! Inhottaa ravata lääkärin luona, mutta minkäs teet! Ootko käyny ihan kurkkulääkärillä? Kannattaa käydä, ne ottaa varmaan tosissaan! Koitetaan jaksella!!=)

Kävin joskus keväällä kurkkulääkärillä... Käännytti vaan kotiin ja sanoi että saattaa olla jotain lieviä angiinan oireita. Silloin tuo palan tunne tuntui tosin paljon alempana kuin nykyään. Tähystyksellä viimeistään selviää, jos ei peilitutkimuksesta ole hyötyä. Jaksellaan. :)

• Pate

Joo, vaivalista on samanlainen. Nenänielussa tuntuu joku ihme klöntti, limaa valuu paljon. Homma alkoi n. kolme vuotta sitten ja olen kyllä käyny lekurissa ja tähystyksessä, jossa katsottiin röörit keuhkoputkeen saakka, eikä mitään löytynyt, paitsi limaa paljon. Mene sinne tähystykseen, saat rauhan siitä asiasta. Mulla kyllä oireet liittyy selvästi työpaikkaan, olen opettaja ja mun luokassa on ilma tosi huono, mitä lienee. Kaikkee muutakin musta tutkittiin, vertakin laskettiin tuubitolkulla. Muuten olen ollu terve, itseasiassa meidän koulun tervein opettaja huolimatta siitä että poltan n. 10 savuketta päivässä, ikää on 38v. Se syöpäpelko on sitten viheliäinen vaiva, itselläkin se on joka päivä mielessä ja moneen kertaan. Emäntä on jo vähän kypsä, joten olen pistäny vähän sordiinoa päälle.

Mutta: eihän se lekuri sillä peilillä näe pitkälle, joten pyydä lähete tähystykseen ja muista vähän vaikka liioitella syöpäpelkoa, niin pääset varmemmin.

• Sussu

Minulla on kans ollut varmaan jo vuoden palan tunnetta kurkussa ja kauheaa liman eritysta,että joutuu kokoajan nielemään limaa alaspäin ja köhimään. On tutkittu astmat ja allergiat ei mitään niistä kuitenkaan ole todettu.. pitää vissin läheteä itekkin lääkäriin pian kun ei mee ohi ja inhottava tunne kurkussa ja tuo lima inhottvaa ja pahanhajuinen hengitys myös. Aamuisin tulee limaa laavuaariin asti. :(((

• kirppu102

Oon myös 24-vuotta ja mulla on aivan täsmällään samat oireet. Kipu tuntuu toisella puolella nielurisaa ja säteilee korvaan. Kipee nielurisa on myös vähän isompi kuin toinen. Oon menossa korvalääkärille kahden viikon kuluttua ja mulla on lähete myös nielurisojen poistoon. Vähän huolestuttaa ja ahdistaa tää odottaminen.

Aika epätodennäköstähän se on, että tän ikäsellä olis nielurisasyöpä (keski-ikä siihen sairastuneilla on 60v.). Mutta viime aikoina on puhuttu, että HPV eli papilloomavirus infektiot on lisääntyneet ja niiden myötä myös nielurisasyöpätapaukset. HPV-infektio nielussa on yks nielurisasyövän suurimmista riskitekijöistä. (muita on mm. tupakointi) Mulla ei tietääkseni sellaista ole, mutta mistä sitä ikinä tietää varmasti.

Yks oire mitä kannattaa tarkkailla on imusolmukkeiden turpoaminen kaulalla ja solisluiden kohdalla. Mulla on selkeästi kaulan imusolmuke turvonnut kipeen nielurisan puolelta (joten jännittää vielä enemmän...), mutta imusolmuke on aika pehmäen tuntunen ja liikkuva. Kuulemman kova liikkumaton patti viittaisi pahanlaatuisuuteen.

Odottelen nyt jännityksellä sinne korvalääkärille pääsyä... Kaikki tän tapasista oireista kärsivät ottakaa ehdottomasti yhteyttä lääkäriin ja VAATIKAA asian selvittämistä. Tavallinen yleislääkäri ei pysty tekemään diagnoosia eli pyytäkää lähete asiaan perehtyneelle korva/kurkku lääkärille. Tähystyksestä sen verran, että sen avulla tutkitaan ruuansulatuskanavaa. Nielurisasyövän toteaminen vaatii koepalan ottoa(kuten kaikkien syöpien). Vasta patologi pystyy määrittelemään mikroskooppisen tutkimuksen avulla varmasti, onko jokin muutos paahanlaatuinen vai ei.

• kirppu102
        kirppu102 kirjoitti:

Oon myös 24-vuotta ja mulla on aivan täsmällään samat oireet. Kipu tuntuu toisella puolella nielurisaa ja säteilee korvaan. Kipee nielurisa on myös vähän isompi kuin toinen. Oon menossa korvalääkärille kahden viikon kuluttua ja mulla on lähete myös nielurisojen poistoon. Vähän huolestuttaa ja ahdistaa tää odottaminen.

Aika epätodennäköstähän se on, että tän ikäsellä olis nielurisasyöpä (keski-ikä siihen sairastuneilla on 60v.). Mutta viime aikoina on puhuttu, että HPV eli papilloomavirus infektiot on lisääntyneet ja niiden myötä myös nielurisasyöpätapaukset. HPV-infektio nielussa on yks nielurisasyövän suurimmista riskitekijöistä. (muita on mm. tupakointi) Mulla ei tietääkseni sellaista ole, mutta mistä sitä ikinä tietää varmasti.

Yks oire mitä kannattaa tarkkailla on imusolmukkeiden turpoaminen kaulalla ja solisluiden kohdalla. Mulla on selkeästi kaulan imusolmuke turvonnut kipeen nielurisan puolelta (joten jännittää vielä enemmän...), mutta imusolmuke on aika pehmäen tuntunen ja liikkuva. Kuulemman kova liikkumaton patti viittaisi pahanlaatuisuuteen.

Odottelen nyt jännityksellä sinne korvalääkärille pääsyä... Kaikki tän tapasista oireista kärsivät ottakaa ehdottomasti yhteyttä lääkäriin ja VAATIKAA asian selvittämistä. Tavallinen yleislääkäri ei pysty tekemään diagnoosia eli pyytäkää lähete asiaan perehtyneelle korva/kurkku lääkärille. Tähystyksestä sen verran, että sen avulla tutkitaan ruuansulatuskanavaa. Nielurisasyövän toteaminen vaatii koepalan ottoa(kuten kaikkien syöpien). Vasta patologi pystyy määrittelemään mikroskooppisen tutkimuksen avulla varmasti, onko jokin muutos paahanlaatuinen vai ei.

Aika monella tais olla oireena limasuuttakin. Mulla on sitä vaan tosi lievästi. Sellasessa tapauksessa kannattaa varmaan vaatiaa allergia- ja astmatutkimuksiin pääsyäkin ja keuhkoputkien tähystystä...

Nää oireet on kyllä just sellasia mitä voi olla valitettavasti aika vaikea selvittää millään tutkimuksilla (kyseessä saattaa olla vaikka allergia jollekin asialle, mitä ei allergiatesteillä testata), mutta jos oireet jatkuu ja asia huolestuttaa kannattaa käydä lääkärilla (uudestaankin, jos on käynyt jo aikasemmin). Yks syy noihin oireisiin voi olla tietenkin ihan tupakointi, mikä aiheuttaa kroonista keuhkoputkien tulehdusta tai sitten vaikka homealtistus. Jos epäilee homealtistusta vaikka kotona, kannattaa tilata kotiin kosteusmittaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe