Nahan luonti

hoitsu

Eilen näin ensimmäisen kerran, meidän tularilla puolessa selässä semmoisen rannun (hämärässä), ensin säikähdin, että mikä sillä on mutta kun laittoin valoa lisää niin se olikin vain nahkaa vaihtamassa. Eli tapahtuuko sitä usein, se on ollut meillä kolme kuukautta ja on vielä aika pieni, ja mihin se vanha nahka katoaa (syökö se sen) ? Ja onko jotain mitä pitää huomioida näissä nahkan vaihdoissa, ruokinta tms. asioita eli kuin rankkaa se nahan luominen on, ei ollut hirveästi nyt yöllä syönyt, annan ruoan illalla kun ollut taas päivät lepäilemässä, ja johtuuko tuo "rannalla" normaalia enempi olo siitä ? Tuosta löytyy aika vähän tietoa netistä.

3

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanja

      Itse olen usein seurannut nahanluontia ja aivan oikein veikkasit..ne syövät sen. Aika näppärästi kääntyvät viime hetkillä ja nappaavat sen hännänpäästä suoraa parenpiin suihinsa..=)
      Itse en ole muuttanut ruokintaa tahi muutakaan. Nahka luodaan meillä noin:3:n viikon välein...Huomaat kyllä koska aika lähestyy kun vanha nahka vaihtaa harmaampaan väriään.
      Muistathan ettei terraariossa ole mitään terävää johon se voi hinkata itsensä rikki kun yrittää nahkaansa rullailla..

      • hoitsu

        Joo eli kiitti, ihmettelinkin että mille solmulle oli itseään eilen vääntämässä, siksi luulinkin alkuun että olisi reppana sairastunut. Sitäkin olen väliin ihmetellyt, että miten se välillä on paljon killtävämmän musta ja väliin hailakampi, se ei siis olekaan johtunut valaistuksesta.


      • darkrose
        hoitsu kirjoitti:

        Joo eli kiitti, ihmettelinkin että mille solmulle oli itseään eilen vääntämässä, siksi luulinkin alkuun että olisi reppana sairastunut. Sitäkin olen väliin ihmetellyt, että miten se välillä on paljon killtävämmän musta ja väliin hailakampi, se ei siis olekaan johtunut valaistuksesta.

        melko usein sitä nahanluontia tapahtuu:) ja tosiaankin syövät usein sen. itse silloin kun ensimmäiset liskoni hommasin tietämättönä myös pelästyin nahan luontia yms. kunnes ymmärsin että se olikin aivan normaalia. :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe