Nahan luonti

hoitsu

Eilen näin ensimmäisen kerran, meidän tularilla puolessa selässä semmoisen rannun (hämärässä), ensin säikähdin, että mikä sillä on mutta kun laittoin valoa lisää niin se olikin vain nahkaa vaihtamassa. Eli tapahtuuko sitä usein, se on ollut meillä kolme kuukautta ja on vielä aika pieni, ja mihin se vanha nahka katoaa (syökö se sen) ? Ja onko jotain mitä pitää huomioida näissä nahkan vaihdoissa, ruokinta tms. asioita eli kuin rankkaa se nahan luominen on, ei ollut hirveästi nyt yöllä syönyt, annan ruoan illalla kun ollut taas päivät lepäilemässä, ja johtuuko tuo "rannalla" normaalia enempi olo siitä ? Tuosta löytyy aika vähän tietoa netistä.

3

474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanja

Itse olen usein seurannut nahanluontia ja aivan oikein veikkasit..ne syövät sen. Aika näppärästi kääntyvät viime hetkillä ja nappaavat sen hännänpäästä suoraa parenpiin suihinsa..=)
      Itse en ole muuttanut ruokintaa tahi muutakaan. Nahka luodaan meillä noin:3:n viikon välein...Huomaat kyllä koska aika lähestyy kun vanha nahka vaihtaa harmaampaan väriään.
      Muistathan ettei terraariossa ole mitään terävää johon se voi hinkata itsensä rikki kun yrittää nahkaansa rullailla..

• hoitsu

Joo eli kiitti, ihmettelinkin että mille solmulle oli itseään eilen vääntämässä, siksi luulinkin alkuun että olisi reppana sairastunut. Sitäkin olen väliin ihmetellyt, että miten se välillä on paljon killtävämmän musta ja väliin hailakampi, se ei siis olekaan johtunut valaistuksesta.

• darkrose
        hoitsu kirjoitti:

Joo eli kiitti, ihmettelinkin että mille solmulle oli itseään eilen vääntämässä, siksi luulinkin alkuun että olisi reppana sairastunut. Sitäkin olen väliin ihmetellyt, että miten se välillä on paljon killtävämmän musta ja väliin hailakampi, se ei siis olekaan johtunut valaistuksesta.

melko usein sitä nahanluontia tapahtuu:) ja tosiaankin syövät usein sen. itse silloin kun ensimmäiset liskoni hommasin tietämättönä myös pelästyin nahan luontia yms. kunnes ymmärsin että se olikin aivan normaalia. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe