Hedelmällisyyshoidot

Ev.lut.

Hei,

en ole lestadiolainen, mutta kihlattuni perhe on ja olen tutustunut kulttuuriinne ja siinä on mielestäni paljon hyvää (mutta myös huonoa).

Tiedän, että olette todella aborttivastaisia.
Mikä on teidän kantanne hedelmällisyyshoitoihin?

Entäs miten suhtaudutte lestadiolaisuudesta eronneisiin sisaruksiinne ym?
Jos teillä kuitenkin hyvät ja läheiset välit (kuin minun kihlatullani ja perheellään) , miten suhtaudutte avoliittoon syntyvään lapseen?
Iloitsetteko siitä vai näettekö vain "esiaviollisesti siitetyn"?

Kiitos asiallista vastauksista.

P.S. En ole itse hedelmällisyyshoidoissa enkä raskaana.

14

1486

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ev.lut.

Miksi ette vastaa? 20 näyttää jo lukeneen eikä kukaan viitsi vastata.
      Kertokaa oma mielipide, ei tarvitse määristellä koko liikkeen yleistä mielipidettä?

• kannanottoni

vastustan abortteja, mutta kannatan hedelmällisyyshoitoja kaikille naisille ja myös naispareille, koska syntyvyys on Suomessa jo nytkin liian alhainen. jos syntyvyys ei nouse, niin edessä on elintason lasku.

• ....

Olen, mutta itse elänyt avoliitossa, ja siihen ovat lapsenikin syntyneet. Lapsettomuudesta kärsinyt sisarukseni on saanut hoitojen kautta pienokaisensa.

Eipä kukaan ole meitä perheessäni mitenkään huonompana pitänyt, tai eriarvoisena. Lapseni ovat aivan yhtä rakkaita vanhemmilleni kuin edelleen uskovaisten sisarustenikin lapset. Myös puolisoni on ollut aina tervetullut kotiini!!!

En osaa yleisemmin sanoa, tämä on vain minun perheeni! Muiden sukulaisten osalta on sitten kyllä tullut monenlaista kohtelua, mutta mitä väliä sillä on loppujen lopuksi!!!

• maisa

Kyllä hedelmällisyyshoidot hyväksytään, mutta vain parin omilla sukusoluilla.

Perheiden suhtautumisessa ei-lestadiolaiseen lapseen ja tämän perheeseen on varmasti eroavaisuuksia. Rakastavasti heihin yleensä suhtaudutaan ja lastenlapset ovat isovanhemmille ja tädeille ja sedille varmasti aivan yhtä rakkaita kuin muutkin lastenlapset. Vaatii molemminpuolista luottamusta, aitoutta ja avoimuutta, jotta välit pysyvät hyvinä. Ja asioista kannattaa keskustella.

• Kala

Suurin osa hedelmällisyyshoidoista tehdään siten, että hedelmöittyneitä sukusoluja (eli siis lapsen alkuja) otetaan monta ja niistä sitten yhden annetaan kehittyä lapseksi. Muut tuhotaan. Tällaista menettelyä vanhoilliset eivät voi hyväksyä, koska siinä tuhotaan jo alkanut elämä. Sama tapahtuu abortissa.

Sellainen hedelmällisyyshoito voidaan kuitenkin hyväksyä, jossa tätä jo hedelmöittyneiden munasolujen tuhoamista ei tapahdu.

• käppäilijä

"Sellainen hedelmällisyyshoito voidaan kuitenkin hyväksyä, jossa tätä jo hedelmöittyneiden munasolujen tuhoamista ei tapahdu."

Ei kaikkia muita menetelmiä hyväksytä. Täytyy täyttää myös muut kriteerit.

• käppäilijä

"miten suhtaudutte avoliittoon syntyvään lapseen?
      Iloitsetteko siitä vai näettekö vain "esiaviollisesti siitetyn"?"

Me iloitsemme(tai niin ainakin kuuluisi) jokaisesta syntyvästä lapsesta, sillä ei Jumala koskaan anna kenenkään syntyä tarkoittaen pahaa(oli syntymisen maallinen syy mikä tahansa).
      Mutta avioliiton ulkopuolista seksiä me emme hyväksy koskaan, vaikka sen seurauksena Jumala antaisi lahjan.

Lisäksi täytyy todeta, että ihmisen on parempi jäädä syntymättä, kuin että hän syntyy ja sitten varttuessaan menettää elävän uskon ja kuolee epäuskoisena. Eli kun ajattelee ylihengellisesti(mutta realistisesti), niin olisi parempi jos epäuskoisille ei syntyisi lapsia, koska ne yleensä(eivät tosin aina) kuolevat epäuskoisina. Mutta olisi myös parempi jos uskovaisille ei syntyisi niitä lapsia, jotka sitten kuolevat epäuskoisina.
      Mutta näitä ajatuksia en halua omata siitä huolimatta että ne ovat totta, sillä ne ovat ylihengellisiä.

• Zocco

mietteitä. Huh Huh!

• Ev.Lut.
        Zocco kirjoitti:

mietteitä. Huh Huh!

"Eli kun ajattelee ylihengellisesti(mutta realistisesti), niin olisi parempi jos epäuskoisille ei syntyisi lapsia, koska ne yleensä(eivät tosin aina) kuolevat epäuskoisina. Mutta olisi myös parempi jos uskovaisille ei syntyisi niitä lapsia, jotka sitten kuolevat epäuskoisina."

Kamalasti sanottu! Jos et huomannut nimimerkkiäni, se on ev.lut. eli evankelis-luterialinen, eli uskon kyllä Jumalaan ja rukoilen!
        Sinunko mielestäsi kaikki muut kuin lestadiolaiset ovat siis syntisiä, ja olisi parempi etteivät muut kuin lestadiolaiset saisi lapsia??
        Tuollainen tuomitseminen ja Jumalan leikkiminen on
        todella sairasta ja syntistä mielestäni.
        Mitähän Jeesuskin puhuu suvaitsevaisuudesta ja lähimmäisen rakkaudesta? Mieti vähän ja mene itseesi.

• toinen hynde

Kun ajattelee asiaa humanitääriseltä puolelta, niin kaikille halukkaille soisi hedelmällisyyshoitoja. Mutta Raamatun valossa asiaa tarkasteltaessa hoitoja olisi syytä rajata. Saanko uskoa tämän ajatussynnin anteeksi?

• uskova kaveri

Kantamme on ennenkaikkea se, että toivomme lisää lapsia maahamme. Jumala Sanassaan ilmoittaa: "Lisääntykää ja täyttäkää maa."

Tämän vuoksi kannatan hedelmällisyyshoitoja heteropareille, yksinäisille naisille ja naispareille. Lisäksi homoparien soisi adoptoivan lapsia ulkomailta. Aborttia vastustan ennen kaikkea siksi, että se vähentää lasten määrää. Lapset ovat aina Jumalan lahjoja.

Seillaisen kansakunnan päällä on siunaus, jossa on paljon lapsia. Jos lapsia ei synny tarpeeksi, loppuvat työntekijät. Eläkeläisiä on liian paljon. Yksinkertaisesti ei ole tarpeeksi veronmaksajia. Tästä on seurauksena yleinen elintason taantuminen. Voitaisiin tietysti ajatella, että houkuteltaisiin enemmän maahanmuuttajiia kompensoimaan väestön ikääntymisen ja vähenemisen, mutta maahanmuuttajista on aina ona omat harminsa, kuten Ruotsin esimerkki näyttää.

Siispä lapsitalkoisiin veljet ja sisaret, tavalla tai toisella.

• sitten

semmoiset maat, jotka ovat jo täynnä? Saavatko he ehkäistä?

• eronnut sisarus:)

Olen itse kasvanut liikkeessä, mutta aikuistuttani lähtenyt pois. Muut sisarukseni ovat liikkeen piirissä vieläkin, samoin vanhempani.

Asun avoliitossa, uusperheessä ja lapsiini suhtaudutaan kotona aivan niin kuin naimisissa olevien sisarusteni lapsiin. Heitä halutaan kylään ja helittäviksi siinä missä muitakin lapsenlapsia. Minua kohdellaan myös hyvin. En koe olevani huonommmin kohdeltu muihin sisaruksiin nähden. Hyvä ja kunnioittava kohtelu kohdistuu myös kumppaniini.

En itse hyväksy hedelmällisyyshoitoja muille kuin hetreopareille heidän omilla sukusoluillaan. Näkemykseni ei perustu uskontoon eikä mihinkään perinteeseen vaan yksinkertaiseen maalaisjärkeen ja lapsen edun ajatteluun. Minusta lapsella on oikeus heterovanhempiin, mutta vahemmilla ei ole mitään itsestäänselvää oikeutta lapsiin. Minua ihmettyttää kovasti se että lapsen oikeutta biologiseen isään pidetään niin vähäpätöisenä ja sivuutettavana juttuna. Se aiankin paistaa läpi julkisessa keskustelussa.

Lapsista ja suvunjatkamisesta näyttää tulleen ihmisille jonkilainen pakkomielle. Minusta se etteivät ihmiset kestä elämän rajallisuutta ei ole yhteiskunnan tai kirkon vika. Myöskään se etteivät kaksi naarasta tai urosta voi lisääntyä omilla sukusoluillaan toisen samaa sukupuolta olevan kanssa, on minusta täysin ymmärrettävää ja hyvä niin. Seksuaalisuutta voi samaa sukupuolta olevat hyvin toteuttaa. Sillehän ei ole fysiologista estettäkään. Lähipiirissäni on kyllä homoja ja lesboja, joten en kyllä erityisemmin kummeksu samaa sukupuolta olevien suhteita. Jos haluaa itse lisääntyä, täytyisi tajuta valita eri sukupuolta oleva partneri.

• Ev.Lut.

sinulle "eronnut sisar" fiksusta vastauksesta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe