Purkkari trailerilla

Pyörät alla

Kuinka suuren purjeveneen pystyy laskemaan trailerilla veteen ilman nosturin apua? En tarkoita traktorivetoista kärryä, vaan maasturilla vedettävää. Haaveilen 6-8 m veneen hankkimista. Hyviä ehdotuksia?

21

5510

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pasi
    • purjehtimaan
    • Valtateiden veneilijä

Eurooppa on pullollaan 2,5 metrisiä traileripursia. Ja tuo mittaluku on luonnollisesti leveys, meille sopisi 100 milliä lisää. Tännekin on rantautunut kääntökölisiä pursia, joita voisi lähteä loistokuntoisille väylillemme venyttelemään.
      Käytännön ongelmaksi muodostuvat ahkerassa uittamisessa trailerin jarrut, kyllähän maasturilla alas saa niin suuren, kuin laki sallii. Ylösveto on asia erikseen :)

• Ranskatar
      • Timop!

• traileri
        Timop! kirjoitti:

http://www.vesille.fi/index.php?tmpl=7&do=view&id=4002

... varmaankin vähän eri luonteinen purjehdittava kuin julle tai macgregori...

Ja täältä vielä yksi Suomesta....
        http://www.marnet.fi/index.php?tmpl=7&do=view&id=7411

• designaattori
        Timop! kirjoitti:

http://www.vesille.fi/index.php?tmpl=7&do=view&id=4002

... varmaankin vähän eri luonteinen purjehdittava kuin julle tai macgregori...

FC 8 on iästään huolimatta yksi nopeimmista kokoluokkansa pursista ja taistelee ihan tasapäisesti J-80 kanssa. Menee trailerilla hienosti. Kokemusta on, suosittelen.

• s/y Avec

Hunter 28 ? , MacGregor 26 ? (en ole varma kirjoitusasuista) ja kotimaiset itsevalmistetut Matildat ovat niitä isoimpia, jotka saa maasturilla ylös rampista, ja omaavat myös jonkinlaiset matkailuperävaunuominaisuudet.

• Staffan

• tai mikä vaan

myös kiintokölisen veneen joka on trailerilla voi laskea rampilta veteen. Esim H-vene, X99 jne. Tarvitaan vaan sellainen ramppi joka jatkuu tarpeeksi syvälle. Trailerin tulee vain olla sellainen että köli mahtuu uimaan takakautta ulos.

• kantapää

Miten sen maasturin saa sitten ylös merestä, kun X99 kelluu?

• ei autoa veteen
        kantapää kirjoitti:

Miten sen maasturin saa sitten ylös merestä, kun X99 kelluu?

Joo kokemusta on.
        1) peruuta traileri luiskalle
        2) kytke trailerin jarru
        3) irrota traileri peräkoukusta
        4) kiinnitä vahva köysi tai kuormaliina traileriin
        5) kierrä pari kierrosta köyttä auton peräkoukun ympärille
        6) irrota trailerin jarru ja työnnä hiukan vauhtia
        7) säännöstele trailerin valumista mereen antamalla köydestä löysää (tässä kohtaa vauhti on valttia, jos luiskalla on irtokiviä tms niin vauhdilla traileri juutu puolitiehen
        8) kun vene kelluu vapaasti kiinnitä liina vetoautoon ja aja autoa eteenpäin kunnes traileri kuivilla

Kokeiltu on ja hyvin toimii.

• Eki

Muita 6-6,5 metrisiä olisi Solo 20, First 21.7, Etap 21i, Skippi 650 Cruiser, Campus 630 ja 650, Sportina 600

• Lepsu Lepakko

Minulta tullee myyntiin piakkoin Triss Norlin (Triss 570). 2001 käyttöönotettu virheetön traileri löytyy, toissapäivänä katsastettu huomautuksitta. Vene on kiintokölinen ja erittäin kiva ominaisuuksiltaan. Siisti sisältä ja päältä, tilaa nukkua neljälle, katsastusvarustus, kem. wc, purjeita iso, fokka ja genua. Uudehko hyvä ja iso sprayhood. 5hp tosi hyvä evari perässä. Jatkovarrella tai köydellä laskemalla lienee mahdollisuus nostaa ja laskea, ainakin kölin puolesta mahtuu uimaan perästä. Lisäksi valopaneeli, siis "takalauta" valoineen kilpineen on irroitettava ja sähköissä on normaali autoliitin välissä. Eli ei tarvitse uittaa valojakaan pilalle.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin tarkempia yhteystietoja jaetaan osoitteesta [email protected]

Hinta kun kiinnostaa, niin aloitetaan tinkiminen 5k€:sta. Hintansa väärtti!

• Express
      • designaattori

Syvän rampin se kuitenkin tarvii kiintokölinsä takia ja käytännössä niitä ei juuri ole. Vaikka Expressejä on Suomessa Firs Class 8:ja enemmän niin traileriretkiveneenä, ja nopeampana sellaisena FC8 on pareemp...

Ei sen puoleen kyllä mulle kelpaisi Expresskin hyvin.

• Eki

Argo 680 www.biehlmarin.com/
      Focus 690 www.pol-yacht.de/p-690.htm
      Erma 670 www.pol-yacht.de/p-670 ERMA.htm
      Greif www.rintelmann-bootshandel.de/
      Sportina www.rintelmann-bootshandel.de/
      Sailart 20 www.sailart.de/segelboote/sailart20/sailart20.htm
      Scholtz 22 www.segelsport-hille.de/
      Vina 600-700 www.sasanka-yacht.pl/

Kaikki nämä oli esitelty uusimmassa saksalaislehden Segeln numerossa, rajana oli hinta alle 20.000€

Lisäksi oli listattu jo aiemmin mainittu Skippi hinta 14.000€

• hyyfi

Hommasin kesän alussa ukrainalaisen Oriyana 21:n (950kg papereiden mukaan) käytettynä. Mulla on V70 (140hv, manuaali, etuvetoinen) ja trailerissa ei ole teliä. Hyvin on onnistunut laskut ja nostot betonirampeilta, mutten usko että mitenkään onnistuisi sorapohjaiselta. Betonillakin etufillarit venettä ylösvetäessä hieman lipsuu, mutta varmasti tuntuu silti nousevan. Kytkimen kanssa kannattaa varmaan olla varovainen ettei ylikuumene. Näillä kokemuksilla en kovin paljon painavampaa ko autolla uskoisi pystyvän nostamaan. 4-veto ja alennusvaihde olisi poikaa.

• Pete

Minulla on Joe 17, joka menee juuri alle 750kg trailerin kanssa, mutta vedestä ylös nostettaessa painoa on ainakin 100 kg lisää, moottori yms.

Vetoautona V70 170hv aut. enkä betoniluiskalta juuri edes huomaa että vene on perässä. Mutta jos luiskalla on hiekkaa, niin silloin pyörät saattavat suitaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2211
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      984
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe