Punaisen chilin kuivatus

Johanna

Hei kaikki asiantuntijat,kertokaa kuinka kuivata punainen chili. Olen ensikertalainen chilin kasvatuksessa ja minulla on yksi taimi(parvekkeella) joka on nyt tehnyt yli 20 ihanaa pitkää punaista(n.10cm) chiliä,pitääkö varttua niiden "nahistumista" vai joko ne voi kerätä?
Pitääkö ne pujottaa naruun(siis hedelmästä vai siitä vihreästä kantaosasta)ja laittaa ilmavasti vaikka keittiön seinälle. Vai mikä olisi viisainta,mitään kuivuria en omista. Kiitollisena neuvoista.

10

22729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chilihead

      Kuvauksesi perusteella oletan, että kasvattamasi lajike on jokin cayenne-tyypin ohut hedelmälihainen chili. Tämän tyyppiset chilit kuivuvat helposti ilman pilaantumisen riskiä jopa huoneenlämmössä. Chilit jatkavat kypsymistään myös poimimisen jälkeen, joten voit hyvin poimia hedelmän jo punastumisen alettua. Hedelmien poiminta lisää kasvin kykyä tuottaa hedelmiä, joten se on kannattavaa. Jos haluat itämiskelpoisia siemeniä, kannattaa pari hedelmää jättää kypsymään kasviin. Nuo nahistuneet ovat varmasti kypsiä ja siemenet itämiskelpoisia.

      Hedelmät kuivuvat hyvin esim. paperipussissa kuivassa paikassa. Tavallinen uuni 50 asteessa luukku raollaan kuivattaa chilit muutamassa tunnissa (halkaistuna nopeammin). Voit toki tehdä ristrankin, eli sitoa chilit koristeellisesti toisiinsa. Sitomistavalla ei kuivumiseen ole niin merkitystä.

      Tutustuttuasi seuraavaan nettisivustoon, voit olla varma, että chilikärpänen puree parantumattomasti http://www.saunalahti.fi/~thietavu/

      • Johanna

        Iso kiitos sinulle viestistäsi,sain siitä paljon tietoa,olet oikeassa chilini on cayenne(muistelen niin) ja todellakin olen hämmästynyt kuinka paljon yksi taimi voi hedelmiä antaa. Ensi kesänä taimia on sitten varmaankin minullakin useampia,-)


      • Tyyppi69
        Johanna kirjoitti:

        Iso kiitos sinulle viestistäsi,sain siitä paljon tietoa,olet oikeassa chilini on cayenne(muistelen niin) ja todellakin olen hämmästynyt kuinka paljon yksi taimi voi hedelmiä antaa. Ensi kesänä taimia on sitten varmaankin minullakin useampia,-)

        kiitos myös täältä, sain Thaimaasta tuliaisia ja kuivattuja, otin siemenii ja itivät tosi hyvin, nyt kukkivat urakalla, aattelin kans kuivata jos satoo saan


    • miu

      itse kuivatan halkaistuna jääkaapin päällä. ja muista kerätä kuivat siemenet talteen niin saat sitten ensi keväänä taas kasvattaa. kyllähän tuo cayenne talvenkin yli selviää, vähän kannattaa leikellä lyhemmäksi.

      • Rohtis

        Ja kun lisä valoa chilille tuo spna valaisimesta nii kyllähän talven yli mukavasti chili kasvelee ja satoakin tulee niin erkkinä että ei kun nam nam :)


      • Joki
        Rohtis kirjoitti:

        Ja kun lisä valoa chilille tuo spna valaisimesta nii kyllähän talven yli mukavasti chili kasvelee ja satoakin tulee niin erkkinä että ei kun nam nam :)

        400w nuolee selkääni ja puskia par´aikaa. :)


      • Antihippi
        Joki kirjoitti:

        400w nuolee selkääni ja puskia par´aikaa. :)

        Kohta koppalakki nuolee kumipuunoksalla selkääsi, hipin retku!


    • Jbomber

      Törmäsin samaan ongelmaan, ja löysin muutaman hyvän vastauksen toisilta foorumeilta, jotka menevät näin:

      vastaus 1
      Mä oon silpunnut pieneksi ja laittanut pellille leivinpaperin päälle ja juurikin uuniin, 50 astetta ja uunin luukku hieman raolleen. ja sitten antaa olla siellä niin kauan että ovat ihan kuivia. Jos haluaa jauhetta niin silppuaa tarpeeksi pieneksi niin ne hajoaa sen jälkeen helposti jauheeksi

      vastaus 2

      Mun menetelmä: Kanta katki, viilto sivuun ja siemenet ulos. Siemenet yhteen pinoon paperille. Kuivuvat tosi nopsaan ja siitä noukin talteen. Chilit paprun päälle jonnee hyllulle/sivupöydälle ja kuivahtaa nekin parissa päivässä, kun kosteus haihtuu nii hyvin sen viillon kautta.

      Toivottavasti auttaa.

    • musta-manta

      Hei . Kuivatin Habaneroa siemenineen nauhassa

    • Pituussuunnassa halki ja aurinkoon lämpöiselle "parvekkeen metallilistalle".Auringossa koko pvän niin ovat läpi kuivia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe