uskaltaako perämoottoria säilyttää talven yli ulkona pakkasessa veneen perässä kiinni? Mitä tulisi huomioida, onko esim. jäätyviä kohtia koneessa tai voiko saada pakkanen jotain hajalle? Onko eroja talvisäilytyksessä, onko 2-tahti vai 4-tahti? kiitos asiallisista
perämoottorin talvisäilytys
31
54960
Vastaukset
- Svenski
Riippuen siitä onko koneeella ajettu meri tai järvivedessä,on meressä ajettu kone ehdottomasti huuhdeltava makealla vedellä.Tynnyriin makeaa vettä kone pytyn sisälle ja käymään muutamaksi minuutiksi.sytytys tulpat auki,reiästä öljyä sisään muutama pyöräytys tulpat takaisin.Vesi olisi saatava pois kokonaan/myös vesipumppu kuivaksi.Kaasutin jos on myös tyhjäksi bensasta.
Siinäpä se,neuvokoot toiset paremmin.- koneeseen
Se on huono konsti laittaa tulpanreijistä öljy sisään sylinteriin.
Kannattaa ruikkia Fogging oilia kaasareista koneen käydessä niin saa voideltua koko moottorin sisältä. Myös laakerit saa silloin voideltua. - 2-tahti
koneeseen kirjoitti:
Se on huono konsti laittaa tulpanreijistä öljy sisään sylinteriin.
Kannattaa ruikkia Fogging oilia kaasareista koneen käydessä niin saa voideltua koko moottorin sisältä. Myös laakerit saa silloin voideltua.miten saan ks mallista kammion tyhjäksi? vm 06 kone 2-tahti. entä miten se muovitankki saadaan roskat pois kun kaataa niin tankkiin jää bensaa ja roskat jotekin tyhjiöön vaikka miten kääntelisi?ideoita? koneesa on pieni purnukka kaasarin vieressä täynnä pensaa ja ei irtoa käsin eikä avaimella rikkoutumatta.
- Ykä
Suurin osa yli 60kg painavista perämoottorista talvisäilytetään venen perässä, joten kokemusta tästä on maassamme on paljon. Talvisäilytys vaatii kuitenkin kunnollisen talvihuollon onnistuakseen tällä tavoin. Eniten huoltoon tulee kiinnittää huomiota merivesikoneissa, koska ulkosalle jätetty suolainen kone on vaarassa syöpyä ihan eri tavalla kuin makeavesikäytetty laite.
Ohessa yksi linkki jossa asiat on esitettynä.
http://www.vetouistelu.com/aarrearkku/talvihuolto/- Nimetön
Miksiköhän kaikki ohjekirjat neuvovat irrottamaan
potkurin talveksi ?
-Noviisi - Missä miehet ratsast
Nimetön kirjoitti:
Miksiköhän kaikki ohjekirjat neuvovat irrottamaan
potkurin talveksi ?
-NoviisiPotkuri kannattaa irroittaa, koska se on helposti varastettavissa.
- Pölhis
Kannatta irroittaa muuten saattaa poksahtaa nopeamiin.
- tietää
Selitähän vähän enemmän miksi se pitäisi irrottaa.
- pölhis
tietää kirjoitti:
Selitähän vähän enemmän miksi se pitäisi irrottaa.
Että ovat laittaneet sen verran hienoa elektroniikkaa moottoreihin ettei oikeen kestä pakkasta.
Siis tietysti olis varmaan pitänyt tarkentaa että pitää irroittaa jos säilyttää kylmässä.
Sellaista neuvoa saatiin kun kolme poksia meni parissa vuodessa(ei kuitenkaan samasta moottorista) ja sen jälkeen ovat kestäneet hieman paremmin. Neuvojana oli valtuutettu huolto.
Poksi saattaa kyllä kestää hyvinkin ilman irroittamista, mutta kun kyseessä on parin liittimen ja pultin avaaminen syksyllä ja kiinnittäminen keväällä on se kuitenkin aika pieni vaiva suhteessa siihen väh.100e kustannukseen joka seuraa sen poksahtamisesta. - merkkisestä
pölhis kirjoitti:
Että ovat laittaneet sen verran hienoa elektroniikkaa moottoreihin ettei oikeen kestä pakkasta.
Siis tietysti olis varmaan pitänyt tarkentaa että pitää irroittaa jos säilyttää kylmässä.
Sellaista neuvoa saatiin kun kolme poksia meni parissa vuodessa(ei kuitenkaan samasta moottorista) ja sen jälkeen ovat kestäneet hieman paremmin. Neuvojana oli valtuutettu huolto.
Poksi saattaa kyllä kestää hyvinkin ilman irroittamista, mutta kun kyseessä on parin liittimen ja pultin avaaminen syksyllä ja kiinnittäminen keväällä on se kuitenkin aika pieni vaiva suhteessa siihen väh.100e kustannukseen joka seuraa sen poksahtamisesta.moottorista on kyse ??
- Pölhis
merkkisestä kirjoitti:
moottorista on kyse ??
on muitakin moottoreita ja tän pitäisi kyllä koskea kaikkia merkkejä (ne on kaikki tietääkseni tehty valamalla koko poksi epoksiin -tai vastaavaan)
En nyt tähän hätään osaa mitään tieteellistä selitystä antaa, kun yksityiskohdat eivät niin hirveesti kiinnostanut, mutta eiköhän se ole kosteus-pakkanen yhdistelmä joka sen rikkoo -kumman hyvin meillä on ainakin korreloinu talvisäilytyspaikka ja cd-poksin kesto -eli niistä moottoreista jota on säilytetty sisällä ei ainakaan vielä ole poksahtanut pokseja. - Anonyymi
pölhis kirjoitti:
Että ovat laittaneet sen verran hienoa elektroniikkaa moottoreihin ettei oikeen kestä pakkasta.
Siis tietysti olis varmaan pitänyt tarkentaa että pitää irroittaa jos säilyttää kylmässä.
Sellaista neuvoa saatiin kun kolme poksia meni parissa vuodessa(ei kuitenkaan samasta moottorista) ja sen jälkeen ovat kestäneet hieman paremmin. Neuvojana oli valtuutettu huolto.
Poksi saattaa kyllä kestää hyvinkin ilman irroittamista, mutta kun kyseessä on parin liittimen ja pultin avaaminen syksyllä ja kiinnittäminen keväällä on se kuitenkin aika pieni vaiva suhteessa siihen väh.100e kustannukseen joka seuraa sen poksahtamisesta.Näin puolijohdeteknologian asijantuntijana kyselisin, miksi elektroniikka ei kestä pakkasessa. Olen aina luullut että lähinnä korkeat lämpötilat ovat ongelmana, mutta onko jotakin vikaantumismekanismeja jotka kehittyvät kylmässä.
- Anonyymi
pölhis kirjoitti:
Että ovat laittaneet sen verran hienoa elektroniikkaa moottoreihin ettei oikeen kestä pakkasta.
Siis tietysti olis varmaan pitänyt tarkentaa että pitää irroittaa jos säilyttää kylmässä.
Sellaista neuvoa saatiin kun kolme poksia meni parissa vuodessa(ei kuitenkaan samasta moottorista) ja sen jälkeen ovat kestäneet hieman paremmin. Neuvojana oli valtuutettu huolto.
Poksi saattaa kyllä kestää hyvinkin ilman irroittamista, mutta kun kyseessä on parin liittimen ja pultin avaaminen syksyllä ja kiinnittäminen keväällä on se kuitenkin aika pieni vaiva suhteessa siihen väh.100e kustannukseen joka seuraa sen poksahtamisesta.No jo on tuodella huonoa elektroniikkaa jos se ei talvisäilytystä kestä. Autot, lentokoneet, ja kaikki julkinen kalusto kestää kyllä.
Onko nyt niin että perämoottorien elektroniikka on jotain toimisto-olosuhteissin tarkoitettua kiina pilipali kötöstystä. Melko erikoista jos näiden suunnittelussa ei ole ollenkaan otettu huomioon käyttö-olosuhteita samaan tapaa kuin esin autoteollisuuden elektronisissa laitteissa.
Minkä merkkisessä perämoottorissa on elektroniset osan noin huonoa tekoa?
- Pakkasukko
Eli jätetään noi talvisäilytyspuheet vielä toistaiseksi vintille lepakoiden ja muiden tupajumien seuraan..
- jammu
Mulla on ollut kaksikymmentä vuotta 9.9 ja 20hv yamaha perämoottorit,eikä ole mennyt yhtään poksia ja säilytetty aina veneen perässä paikoillaan.Onhan moottorisahoissa ja autoissa ja kelkoissa ym. olemassa kärjetön sytytys.Syksyllä kannattaa laskea peräöljyt pois.mahdollisen jäätymisen vuoksi.Tankkiin kannattaa lirauttaa säilöntä ainetta,ainakin Honda tuotteista löytyy en muista nyt nimeä.
- Pölhis
jammu kirjoitti:
Mulla on ollut kaksikymmentä vuotta 9.9 ja 20hv yamaha perämoottorit,eikä ole mennyt yhtään poksia ja säilytetty aina veneen perässä paikoillaan.Onhan moottorisahoissa ja autoissa ja kelkoissa ym. olemassa kärjetön sytytys.Syksyllä kannattaa laskea peräöljyt pois.mahdollisen jäätymisen vuoksi.Tankkiin kannattaa lirauttaa säilöntä ainetta,ainakin Honda tuotteista löytyy en muista nyt nimeä.
Jospa me kaikki oltais yhtä onnekkaita 6 poksia vaihtanut (mariner, Yamaha, evinrude, mercury)
- ole mennyt
Pölhis kirjoitti:
Jospa me kaikki oltais yhtä onnekkaita 6 poksia vaihtanut (mariner, Yamaha, evinrude, mercury)
vielä yhtään boxia vaihtoon ja aina ollut moottorit ulkona. Paskapuhetta.
- Anonyymi
ole mennyt kirjoitti:
vielä yhtään boxia vaihtoon ja aina ollut moottorit ulkona. Paskapuhetta.
Miten pakkanen voisi rikkoa Poksin, eihän niissä pitäisi olla nestettä sisällä. Jos nyt kuitenkin jollain on, niin kannattaa tyhjentää Poksin talveksi. Varmaan on hyvä vaihtaa nesteet muutenkin kerran vuodessa, vaikka Poksia säilyttäisi lämpimässä talvisin. Kannattaa aina käyttää valmistajan hyväksymiä nesteitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten pakkanen voisi rikkoa Poksin, eihän niissä pitäisi olla nestettä sisällä. Jos nyt kuitenkin jollain on, niin kannattaa tyhjentää Poksin talveksi. Varmaan on hyvä vaihtaa nesteet muutenkin kerran vuodessa, vaikka Poksia säilyttäisi lämpimässä talvisin. Kannattaa aina käyttää valmistajan hyväksymiä nesteitä.
Otan joka ilta talvella ECU:n irti kun jätän auton yöksi parkkiin.
- löytyy osoitteessa
peramoottori.info
- Talviveneilyä?
Samaa olen itsekin joskus pohtinút ja kyllä se niin on että monet aivan turhaan roudailevat moottoreitaan ees taas. Toisaalta, olen myös ihmetellyt huolimattomuuttakin asian suhteen kun ei vaivauduta huuhtelemaan merivedessä uiskennelleita koneita. Ja hännän huippuna tulevat ne jotka jättävät veneensä jäihin!
Ohessa hauska edpisodi Espoosta; näin uppoaa koko vene!
http://www.bluebrooks.fi/blog/?p=1831 - okko
hondan 90hp 4-t ollut v. 2004 asti joka talvi ulkona, olen huoltanut keväällä ja syksyn alussa. Ennen säilytystä olen käyttänyt "korvaläpillä" 15min, jonka jäälkeen trimmannut koneen alas veden poistamiseksi potkurist yms. tämä oma versio, muut tekee eri tavalla.
- Jammulla
Ennen ylösnostoa annoin Jammulle vähän kierroksia ja vedin ryypyn päälle ja sammutin moottorin. Peräöljyt vaihdoin ylösnoston jälkeen ja siinä se talvihuolto sitten olikin. Keväällä taas hörähtää kolmannella vedolla.
- Anonyymi
Ei missään nimessä ulkona. Moottori on syytä tuoda sisälle, mielellään makuuhuoneeseen, jossa ilmankosteus ja lämpötila ovat stabiilit. Vaihtoehtoisesti moottoria voi säilyttää makeaan veteen upotettuna maksimissaan kahdeksan kuukautta.
- Anonyymi
Kannattaa oikeastaan ottaa oma rakas perärutku sänkyyn.
- Anonyymi
Kunnollinen säilytys tapahtuu humidorissa jossa lämpötilaa ja kosteutta tarkkaillaan jatkuvasti.
- Anonyymi
Suosituksia olen saanut puolesta ja vastaan, ulkona veneessä tai autotallissa
- Anonyymi
Irrottanut olen mutta säilytys silti kylmässä varastossa. En ole tehnyt yhtään mitään toimenpiteitä ja aina on lähtenyt keväällä laakista vanhoilla bensoillakin.
- Anonyymi
Kauemmin ne vermeet kestää asiallisella huollolla ja säilyttämisellä.
Tosin jos koneen vaihtaa uuteen vuoden kahden välein, niin ei tarvitse tehdä mitään.
Voipi tulla myös halvemmaksi ja on aina uusi hieno kone.- Anonyymi
Tämä on täysin totta. Nykyinen moottori on vuodelta -78 ja minulla se on ollut vasta n. 40 vuotta. Koska sille ei ole ainakaan 40 vuoden aikana koskaan tehty mitään talvisäilytystoimenpiteitä, joudun kohta vaihtamaan jo moottorin uuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on täysin totta. Nykyinen moottori on vuodelta -78 ja minulla se on ollut vasta n. 40 vuotta. Koska sille ei ole ainakaan 40 vuoden aikana koskaan tehty mitään talvisäilytystoimenpiteitä, joudun kohta vaihtamaan jo moottorin uuteen.
Olet kai sen perämoottorin nostanu kuitenki talveksi pois vedestä. Onhan sekin talvisäilytystoimenpide. Tuurilla se voi tosin säilyä ehjänä jäässäkin, mutta todennäköisyys sille että vesi jäätyessään hajottaa joitain koneen sisuskaluja on aika suuri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä392155Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi2021774- 981455
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1421245- 1151167
PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1351072Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://251038- 74970
- 70930
- 250886