perämoottorin talvisäilytys

talvari

uskaltaako perämoottoria säilyttää talven yli ulkona pakkasessa veneen perässä kiinni? Mitä tulisi huomioida, onko esim. jäätyviä kohtia koneessa tai voiko saada pakkanen jotain hajalle? Onko eroja talvisäilytyksessä, onko 2-tahti vai 4-tahti? kiitos asiallisista

30

54476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Svenski

      Riippuen siitä onko koneeella ajettu meri tai järvivedessä,on meressä ajettu kone ehdottomasti huuhdeltava makealla vedellä.Tynnyriin makeaa vettä kone pytyn sisälle ja käymään muutamaksi minuutiksi.sytytys tulpat auki,reiästä öljyä sisään muutama pyöräytys tulpat takaisin.Vesi olisi saatava pois kokonaan/myös vesipumppu kuivaksi.Kaasutin jos on myös tyhjäksi bensasta.
      Siinäpä se,neuvokoot toiset paremmin.

      • koneeseen

        Se on huono konsti laittaa tulpanreijistä öljy sisään sylinteriin.
        Kannattaa ruikkia Fogging oilia kaasareista koneen käydessä niin saa voideltua koko moottorin sisältä. Myös laakerit saa silloin voideltua.


      • 2-tahti
        koneeseen kirjoitti:

        Se on huono konsti laittaa tulpanreijistä öljy sisään sylinteriin.
        Kannattaa ruikkia Fogging oilia kaasareista koneen käydessä niin saa voideltua koko moottorin sisältä. Myös laakerit saa silloin voideltua.

        miten saan ks mallista kammion tyhjäksi? vm 06 kone 2-tahti. entä miten se muovitankki saadaan roskat pois kun kaataa niin tankkiin jää bensaa ja roskat jotekin tyhjiöön vaikka miten kääntelisi?ideoita? koneesa on pieni purnukka kaasarin vieressä täynnä pensaa ja ei irtoa käsin eikä avaimella rikkoutumatta.


    • Ykä

      Suurin osa yli 60kg painavista perämoottorista talvisäilytetään venen perässä, joten kokemusta tästä on maassamme on paljon. Talvisäilytys vaatii kuitenkin kunnollisen talvihuollon onnistuakseen tällä tavoin. Eniten huoltoon tulee kiinnittää huomiota merivesikoneissa, koska ulkosalle jätetty suolainen kone on vaarassa syöpyä ihan eri tavalla kuin makeavesikäytetty laite.
      Ohessa yksi linkki jossa asiat on esitettynä.

      http://www.vetouistelu.com/aarrearkku/talvihuolto/

      • Nimetön

        Miksiköhän kaikki ohjekirjat neuvovat irrottamaan
        potkurin talveksi ?

        -Noviisi


      • Missä miehet ratsast
        Nimetön kirjoitti:

        Miksiköhän kaikki ohjekirjat neuvovat irrottamaan
        potkurin talveksi ?

        -Noviisi

        Potkuri kannattaa irroittaa, koska se on helposti varastettavissa.


    • Pölhis

      Kannatta irroittaa muuten saattaa poksahtaa nopeamiin.

      • tietää

        Selitähän vähän enemmän miksi se pitäisi irrottaa.


      • pölhis
        tietää kirjoitti:

        Selitähän vähän enemmän miksi se pitäisi irrottaa.

        Että ovat laittaneet sen verran hienoa elektroniikkaa moottoreihin ettei oikeen kestä pakkasta.
        Siis tietysti olis varmaan pitänyt tarkentaa että pitää irroittaa jos säilyttää kylmässä.
        Sellaista neuvoa saatiin kun kolme poksia meni parissa vuodessa(ei kuitenkaan samasta moottorista) ja sen jälkeen ovat kestäneet hieman paremmin. Neuvojana oli valtuutettu huolto.
        Poksi saattaa kyllä kestää hyvinkin ilman irroittamista, mutta kun kyseessä on parin liittimen ja pultin avaaminen syksyllä ja kiinnittäminen keväällä on se kuitenkin aika pieni vaiva suhteessa siihen väh.100e kustannukseen joka seuraa sen poksahtamisesta.


      • merkkisestä
        pölhis kirjoitti:

        Että ovat laittaneet sen verran hienoa elektroniikkaa moottoreihin ettei oikeen kestä pakkasta.
        Siis tietysti olis varmaan pitänyt tarkentaa että pitää irroittaa jos säilyttää kylmässä.
        Sellaista neuvoa saatiin kun kolme poksia meni parissa vuodessa(ei kuitenkaan samasta moottorista) ja sen jälkeen ovat kestäneet hieman paremmin. Neuvojana oli valtuutettu huolto.
        Poksi saattaa kyllä kestää hyvinkin ilman irroittamista, mutta kun kyseessä on parin liittimen ja pultin avaaminen syksyllä ja kiinnittäminen keväällä on se kuitenkin aika pieni vaiva suhteessa siihen väh.100e kustannukseen joka seuraa sen poksahtamisesta.

        moottorista on kyse ??


      • Pölhis
        merkkisestä kirjoitti:

        moottorista on kyse ??

        on muitakin moottoreita ja tän pitäisi kyllä koskea kaikkia merkkejä (ne on kaikki tietääkseni tehty valamalla koko poksi epoksiin -tai vastaavaan)
        En nyt tähän hätään osaa mitään tieteellistä selitystä antaa, kun yksityiskohdat eivät niin hirveesti kiinnostanut, mutta eiköhän se ole kosteus-pakkanen yhdistelmä joka sen rikkoo -kumman hyvin meillä on ainakin korreloinu talvisäilytyspaikka ja cd-poksin kesto -eli niistä moottoreista jota on säilytetty sisällä ei ainakaan vielä ole poksahtanut pokseja.


      • Anonyymi
        pölhis kirjoitti:

        Että ovat laittaneet sen verran hienoa elektroniikkaa moottoreihin ettei oikeen kestä pakkasta.
        Siis tietysti olis varmaan pitänyt tarkentaa että pitää irroittaa jos säilyttää kylmässä.
        Sellaista neuvoa saatiin kun kolme poksia meni parissa vuodessa(ei kuitenkaan samasta moottorista) ja sen jälkeen ovat kestäneet hieman paremmin. Neuvojana oli valtuutettu huolto.
        Poksi saattaa kyllä kestää hyvinkin ilman irroittamista, mutta kun kyseessä on parin liittimen ja pultin avaaminen syksyllä ja kiinnittäminen keväällä on se kuitenkin aika pieni vaiva suhteessa siihen väh.100e kustannukseen joka seuraa sen poksahtamisesta.

        Näin puolijohdeteknologian asijantuntijana kyselisin, miksi elektroniikka ei kestä pakkasessa. Olen aina luullut että lähinnä korkeat lämpötilat ovat ongelmana, mutta onko jotakin vikaantumismekanismeja jotka kehittyvät kylmässä.


      • Anonyymi
        pölhis kirjoitti:

        Että ovat laittaneet sen verran hienoa elektroniikkaa moottoreihin ettei oikeen kestä pakkasta.
        Siis tietysti olis varmaan pitänyt tarkentaa että pitää irroittaa jos säilyttää kylmässä.
        Sellaista neuvoa saatiin kun kolme poksia meni parissa vuodessa(ei kuitenkaan samasta moottorista) ja sen jälkeen ovat kestäneet hieman paremmin. Neuvojana oli valtuutettu huolto.
        Poksi saattaa kyllä kestää hyvinkin ilman irroittamista, mutta kun kyseessä on parin liittimen ja pultin avaaminen syksyllä ja kiinnittäminen keväällä on se kuitenkin aika pieni vaiva suhteessa siihen väh.100e kustannukseen joka seuraa sen poksahtamisesta.

        No jo on tuodella huonoa elektroniikkaa jos se ei talvisäilytystä kestä. Autot, lentokoneet, ja kaikki julkinen kalusto kestää kyllä.

        Onko nyt niin että perämoottorien elektroniikka on jotain toimisto-olosuhteissin tarkoitettua kiina pilipali kötöstystä. Melko erikoista jos näiden suunnittelussa ei ole ollenkaan otettu huomioon käyttö-olosuhteita samaan tapaa kuin esin autoteollisuuden elektronisissa laitteissa.

        Minkä merkkisessä perämoottorissa on elektroniset osan noin huonoa tekoa?


    • Pakkasukko

      Eli jätetään noi talvisäilytyspuheet vielä toistaiseksi vintille lepakoiden ja muiden tupajumien seuraan..

      • jammu

        Mulla on ollut kaksikymmentä vuotta 9.9 ja 20hv yamaha perämoottorit,eikä ole mennyt yhtään poksia ja säilytetty aina veneen perässä paikoillaan.Onhan moottorisahoissa ja autoissa ja kelkoissa ym. olemassa kärjetön sytytys.Syksyllä kannattaa laskea peräöljyt pois.mahdollisen jäätymisen vuoksi.Tankkiin kannattaa lirauttaa säilöntä ainetta,ainakin Honda tuotteista löytyy en muista nyt nimeä.


      • Pölhis
        jammu kirjoitti:

        Mulla on ollut kaksikymmentä vuotta 9.9 ja 20hv yamaha perämoottorit,eikä ole mennyt yhtään poksia ja säilytetty aina veneen perässä paikoillaan.Onhan moottorisahoissa ja autoissa ja kelkoissa ym. olemassa kärjetön sytytys.Syksyllä kannattaa laskea peräöljyt pois.mahdollisen jäätymisen vuoksi.Tankkiin kannattaa lirauttaa säilöntä ainetta,ainakin Honda tuotteista löytyy en muista nyt nimeä.

        Jospa me kaikki oltais yhtä onnekkaita 6 poksia vaihtanut (mariner, Yamaha, evinrude, mercury)


      • ole mennyt
        Pölhis kirjoitti:

        Jospa me kaikki oltais yhtä onnekkaita 6 poksia vaihtanut (mariner, Yamaha, evinrude, mercury)

        vielä yhtään boxia vaihtoon ja aina ollut moottorit ulkona. Paskapuhetta.


      • Anonyymi
        ole mennyt kirjoitti:

        vielä yhtään boxia vaihtoon ja aina ollut moottorit ulkona. Paskapuhetta.

        Miten pakkanen voisi rikkoa Poksin, eihän niissä pitäisi olla nestettä sisällä. Jos nyt kuitenkin jollain on, niin kannattaa tyhjentää Poksin talveksi. Varmaan on hyvä vaihtaa nesteet muutenkin kerran vuodessa, vaikka Poksia säilyttäisi lämpimässä talvisin. Kannattaa aina käyttää valmistajan hyväksymiä nesteitä.


    • löytyy osoitteessa

      peramoottori.info

    • Talviveneilyä?

      Samaa olen itsekin joskus pohtinút ja kyllä se niin on että monet aivan turhaan roudailevat moottoreitaan ees taas. Toisaalta, olen myös ihmetellyt huolimattomuuttakin asian suhteen kun ei vaivauduta huuhtelemaan merivedessä uiskennelleita koneita. Ja hännän huippuna tulevat ne jotka jättävät veneensä jäihin!
      Ohessa hauska edpisodi Espoosta; näin uppoaa koko vene!
      http://www.bluebrooks.fi/blog/?p=1831

    • okko

      hondan 90hp 4-t ollut v. 2004 asti joka talvi ulkona, olen huoltanut keväällä ja syksyn alussa. Ennen säilytystä olen käyttänyt "korvaläpillä" 15min, jonka jäälkeen trimmannut koneen alas veden poistamiseksi potkurist yms. tämä oma versio, muut tekee eri tavalla.

      • Jammulla

        Ennen ylösnostoa annoin Jammulle vähän kierroksia ja vedin ryypyn päälle ja sammutin moottorin. Peräöljyt vaihdoin ylösnoston jälkeen ja siinä se talvihuolto sitten olikin. Keväällä taas hörähtää kolmannella vedolla.


    • Anonyymi

      Ei missään nimessä ulkona. Moottori on syytä tuoda sisälle, mielellään makuuhuoneeseen, jossa ilmankosteus ja lämpötila ovat stabiilit. Vaihtoehtoisesti moottoria voi säilyttää makeaan veteen upotettuna maksimissaan kahdeksan kuukautta.

      • Anonyymi

        Kannattaa oikeastaan ottaa oma rakas perärutku sänkyyn.


    • Anonyymi

      Kunnollinen säilytys tapahtuu humidorissa jossa lämpötilaa ja kosteutta tarkkaillaan jatkuvasti.

    • Anonyymi

      Suosituksia olen saanut puolesta ja vastaan, ulkona veneessä tai autotallissa

    • Anonyymi

      Irrottanut olen mutta säilytys silti kylmässä varastossa. En ole tehnyt yhtään mitään toimenpiteitä ja aina on lähtenyt keväällä laakista vanhoilla bensoillakin.

    • Anonyymi

      Kauemmin ne vermeet kestää asiallisella huollolla ja säilyttämisellä.
      Tosin jos koneen vaihtaa uuteen vuoden kahden välein, niin ei tarvitse tehdä mitään.
      Voipi tulla myös halvemmaksi ja on aina uusi hieno kone.

      • Anonyymi

        Tämä on täysin totta. Nykyinen moottori on vuodelta -78 ja minulla se on ollut vasta n. 40 vuotta. Koska sille ei ole ainakaan 40 vuoden aikana koskaan tehty mitään talvisäilytystoimenpiteitä, joudun kohta vaihtamaan jo moottorin uuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on täysin totta. Nykyinen moottori on vuodelta -78 ja minulla se on ollut vasta n. 40 vuotta. Koska sille ei ole ainakaan 40 vuoden aikana koskaan tehty mitään talvisäilytystoimenpiteitä, joudun kohta vaihtamaan jo moottorin uuteen.

        Olet kai sen perämoottorin nostanu kuitenki talveksi pois vedestä. Onhan sekin talvisäilytystoimenpide. Tuurilla se voi tosin säilyä ehjänä jäässäkin, mutta todennäköisyys sille että vesi jäätyessään hajottaa joitain koneen sisuskaluja on aika suuri.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2472
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1792
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      259
      1446
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1272
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      390
      1245
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      358
      1197
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe