Ei turbiini moottorit, vaan oikeat OTTO-moottorit. Siis 1-moottori.
Suurin moottori?
15
4212
Vastaukset
- spitfire&avro lancaster
http://www.wpafb.af.mil/museum/engines/eng34a.htm
RR:n Griffon ja Merlin olivat suurimmillaankin vain vajaat 40-litraisia samoin kuin muutkin II-maailmansodan lopussa käytössä olleet mäntämoottorit ja kaikki tuon P&W:n käyttöönoton jälkeen esitellyt ropelihärvelit olivat jo jetpropeja joten kukaan tuskin tuota suurempaa mäntämoottoria on suunnitellut. vai?
http://www.spitfiresociety.demon.co.uk/engines.htm- sama
enpä huomannut että nimimerkki sisälsi kysymyksen suurimmasta ottomoottorista jota on itse ajanut joten siihen vastaus on 5,9 litraa.
- Tiiseli
sama kirjoitti:
enpä huomannut että nimimerkki sisälsi kysymyksen suurimmasta ottomoottorista jota on itse ajanut joten siihen vastaus on 5,9 litraa.
Nimimerkki nimimerkkinä. Ja kysymys itse viestissä! :o)
Ihan hyvä ja oikea vastaushan tuo oli esitettyyn kysymykseen. - Topias
Lycoming XR-7755 vuodelta 1943!
Iskutilavuus 127 litraa, 36 sylinteriä, teho 5.000 hv / 2600 rpm. Moottori on nestejäähdytteinen nelitahtinen ja nelirivinen tähtimoottori.
Yksi kaikkien aikojen suurimpia - ellei sitten suurin - ottomoottori.
http://www.aviation-history.com/engines/xr-7755.html - merliini
Topias kirjoitti:
Lycoming XR-7755 vuodelta 1943!
Iskutilavuus 127 litraa, 36 sylinteriä, teho 5.000 hv / 2600 rpm. Moottori on nestejäähdytteinen nelitahtinen ja nelirivinen tähtimoottori.
Yksi kaikkien aikojen suurimpia - ellei sitten suurin - ottomoottori.
http://www.aviation-history.com/engines/xr-7755.htmljutusta sai sellaisen käsityksen että kehitystyö lopetettiin kesken sodan päätyttyä kun armeilla ei ollut enää käyttöä tämän kokoiselle bensakoneelle. jetpropithan tulivat käyttöön heti sodan jälkeen kaikissa tämän kokoluokan ropelihärveleissä.
Niistä teknisistä spekseistä vielä...ymmärsinkö oikein että koneen sylinterit olivat yhdeksässä rivissä mikä mahdollisti sen että jokaisella rivillä oli oma nokka-akselinsa ja vieläpä säätyvä sellainen (nokka-akselit säätyivät jotenkin nousu- ja matkatehoille)
No, enpä haluaisi säätää niitä 32*4 = 128 venttiiliä ja tuo 580 gallonan kulutus tunnissa voisi myös hieman kirpaista lompakon tienoilta ;) - Topias
merliini kirjoitti:
jutusta sai sellaisen käsityksen että kehitystyö lopetettiin kesken sodan päätyttyä kun armeilla ei ollut enää käyttöä tämän kokoiselle bensakoneelle. jetpropithan tulivat käyttöön heti sodan jälkeen kaikissa tämän kokoluokan ropelihärveleissä.
Niistä teknisistä spekseistä vielä...ymmärsinkö oikein että koneen sylinterit olivat yhdeksässä rivissä mikä mahdollisti sen että jokaisella rivillä oli oma nokka-akselinsa ja vieläpä säätyvä sellainen (nokka-akselit säätyivät jotenkin nousu- ja matkatehoille)
No, enpä haluaisi säätää niitä 32*4 = 128 venttiiliä ja tuo 580 gallonan kulutus tunnissa voisi myös hieman kirpaista lompakon tienoilta ;)Mainittu moottori ei koskaan valmistunut kaupalliseen käyttöön; sille ei enää yksinkertaiseesti ollut kysyntää.
>ymmärsinkö oikein että koneen sylinterit olivat
>yhdeksässä rivissä mikä mahdollisti sen että
>jokaisella rivillä oli oma nokka-akselinsa ja
>vieläpä säätyvä sellainen (nokka-akselit
>säätyivät jotenkin nousu- ja matkatehoille)
Kyllä oikein ymmärsit. Moottori on siis nelikakkuinen ja yhdeksänsakarainen tähtimoottori. Kussakin kakussa on yhdeksän sylinteriä, joilla on yläpuolinen akselin suunnassa liikutettava nokka-akseli, jolla ajoitusta voidaan muuttaa käyttöolosuhteiden mukaan.
- "Burmestari vain"
Suora 8, 2 turboo. Korkeus 11,6 metriä !
- eipä taida
kuulostaa aika pahasti meridieseliltä eikä edes suurimmalta sellaiselta.
Mutta uskotaan kun laitat linkin josta todella löytyy 11,6 metriä korkea otto-moottori eli *bensakone*! - moottori..
eipä taida kirjoitti:
kuulostaa aika pahasti meridieseliltä eikä edes suurimmalta sellaiselta.
Mutta uskotaan kun laitat linkin josta todella löytyy 11,6 metriä korkea otto-moottori eli *bensakone*!vain pensakone? Eikös siihen nää riisselitkin, vanhat nokivasarat, samaperiaatekuitenkin vhai?? Mikäs se oton tarkempi periaate oli????
- otto-moottori
moottori.. kirjoitti:
vain pensakone? Eikös siihen nää riisselitkin, vanhat nokivasarat, samaperiaatekuitenkin vhai?? Mikäs se oton tarkempi periaate oli????
nimeltään Rudolf Diesel....
http://inventors.about.com/library/inventors/bldiesel.htm - otto-moottori
otto-moottori kirjoitti:
nimeltään Rudolf Diesel....
http://inventors.about.com/library/inventors/bldiesel.htmtässä koko tarina.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bensiinimoottori
- Niinpä joo
Olikos nämä nyt sitten varmasti Otto-moottoreita... Tekstiä kun luki, niin sanottiin tämän olevan 2-tahti Diesel.
- Masa
Suurin ottomoottori on Vaasassa valmistettava Wärtsilä20V34SG. 20 sylinteriä, 34 cm männän halkaisija, 40 cm iskunpituus eli yhteensä 726 litraa. Tehoa löytyy 9000 kW eli 12240 hevosvoimaa. SG tarkoittaa Spark Gas eli on ihan oikea sytytystulpalla varustettu maakaasulla toimiva ottomoottori.
Wärtsilän valikoimista löytyy myös W18V50DF "melkein ottomoottori", iskutilavuutta on 2050 litraa, tehoa 23256 hevosvoimaa. Toi "melkein" tulee siitä, että kaasu sytytetään pilotti-dieselillä, jota on alle 1% polttoaineen kokonaisenergiamäärästä.
Tämän isompia ottomoottoreita ei maailmassa tällä hetkellä ole. Suurissa 2-tahtikoneissa voidaan imuilman mukana syöttää pieniä kaasumääriä, mutta niissä päävoima tulee kyllä dieselistä. - wartsila-schultzer
Ajattelinkin että nuo ylempänä mainitut keskinopeat dieselit ovat kaukana suurimmasta dieselistä mutta tässä faktaa vuodelta 2002 (voipi olla muuttunut)
http://www.simetric.co.uk/si_cc2hp_data.htm
http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/
Wärtsilän 2t diesel: 25498 litraa ! ja 108209hv
Kierroksiakin päätähuimaavat 102rpm ja käyttöikäähän noilla on tyypillisesti 30-50 vuotta yhtäjaksoista käyntiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po473558Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162665Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242614Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441836- 251596
- 1211361
Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2791308- 1261275
Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.901269Kosulan Keisari karviossa
Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo241186