Herra vs. Jumala (obs. Jobi)

Qadesha

Haluan käsitellä tätä asiaa omassa ketjussa, koska tämä on hyvin mielenkiintoinen juttu ja heräsi uusia ajatuksia.

Admata oli siis löytänyt tämän Raamatun jakeen:

"5. Mooseksen kirja 32:
8 Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan.*
9 Herran osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa.
10 Hän löysi sen autiosta maasta, karulta seudulta, joka huusi tyhjyyttään. Hän otti sen hoiviinsa ja huolehti siitä, hän varjeli sitä kuin silmäteräänsä

*[Käännös "kullekin oman jumalan", sanatarkasti "Jumalan poikien luvun mukaan", tukeutuu Qumranin tekstin ja kreikankielisen Septuaginta-käännöksen lukutapaan. Osa Septuagintan käsikirjoituksista kääntää "Jumalan enkelien luvun mukaan".]"

Ja innostuin ajattelemaan että nuo "omat jumalat" tarkoittaisivat että Jahve ei todellakaan ole tämä Korkein Jumala. (Lisäksi vielä tein teosofishenkisen johtopäätöksen että nuo jumalat saattaisivat olla kansallishaltioita tai enkeleitä, mutta tästä nyt viis.)

Job sanoi mm. että (acimlaiselle):

>Tuo kohta ei anna mitään perusteita vetää mitään gnostilaisia kaksi jumala -tulkintoja.

Minua jäi kiinnostamaan että pitääkö tässä sitten tulkita niin, että kohdan ...

"9 Herran osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa."

... Herra on ollut joku ammoinen hallitsija Israelin heimolle? Kuningas?

Koko Raamatun kohdassahan korostuu että tuo Herra on verrannollinen noihin jumalan poikiin / enkeleihin / jumaliin, eli on siis samaa olentokuntaa heidän kanssaan. Herra näet on yksi näistä JOILLE jaetaan noita kansoja.

Oikeastaan muodostuu melkoisen yhdentekeväksi edes mistä olennoista ON kyse, sillä jos Herra on jotain muuta kuin Korkein Jumala, niin silloin hän ei ole Jumala.

Edes mitään "2 jumalan järjestelmää" ei tarvita mikäli ei alunperinkään pidä Herraa (=Jahve) jumala.

(Tämä olisi sopinut Jumaluus-palstallekin, mutta koska tätä varsinaisesti on käsitelty täällä, jatkoin tänne.)

15

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gigul216

      Niin veljeni mikä tässä on sinulle ihmeellistä,,,Jahve ei ole sitä mitä väittää, luulee olevansa ja jo arvaa/tietää ettei ole,,eli Kaikkivaltias,,hän nimittäin tietää ihmisessäkin asuvan Valon olevan voimakkaampi ja voittoisa hänen valtaansa nähden (älkää peljätkö ruumiin tappajia vai ruumiin ja sielun[todellisen olemuksemme]tappajia), sillä Sieluumme/Siruun joka on Todellisesta Korkeimmasta hänellä ei ole mitään valtaa vain "elukkamme" hän saattaa turmella ja tappaa koska on sen järjestänytkin olemassaoloon.

      Vaikka Jahve itsekkin yhtenä luoduista on tehnyt tämän erehdyksen(luonut näkyvän kaikkeuden) se annetaan hänelle anteeksi ja hänetkin lopulta saatetaan "järjestykseen" ja Täyteyteen Suuren Rakkauden ja Todellisen Voiman Kaikkivaltiaan yhteyteen ,,Todellinen Korkein siis eheyttää/päivittää kaiken taas alkuperäseen olomuotoon,,eli Täyteyteen jossa ei ole erillistä aikaa ei subjekti/objekti systeemiä vain Kaikeudellinen Tarkoitus jota emme voi tietenkään käsittää mutta aavistaa koska olemme Itse sieltä Alkujuuresta osasia, siksi meillä on aavistus mistä on kysymys kun kaikki palautuu ennalleen.

      • Qadesha

        Mutta jotkut luulevat että kaikki Raamatussa käsittelee yhtä ja samaa (varsin henkistä, "abstraktista") Jumalaa, vaikka niin ei ole.

        Olisi mielenkiintoista tietää mitä alkukielisiä ilmauksia tämän kyseisen jakeen Korkeimmasta ja Herrasta on käytetty.

        Jobia tämä asia koskee sikäli että hän esitti tuolla aiemmassa ketjussa kriittisiä kommentteja ajatuksista, ja haluaisin tietää mitä hän nyt ajattelee tästä että voisiko nyt kumminkin tämän Korkeimman ja Herran erottaa ihan TIETEELLISELTÄKIN pohjalta...? Eikä vain vakaumukselliselta, kuten itse teen!


      • Gigul216
        Qadesha kirjoitti:

        Mutta jotkut luulevat että kaikki Raamatussa käsittelee yhtä ja samaa (varsin henkistä, "abstraktista") Jumalaa, vaikka niin ei ole.

        Olisi mielenkiintoista tietää mitä alkukielisiä ilmauksia tämän kyseisen jakeen Korkeimmasta ja Herrasta on käytetty.

        Jobia tämä asia koskee sikäli että hän esitti tuolla aiemmassa ketjussa kriittisiä kommentteja ajatuksista, ja haluaisin tietää mitä hän nyt ajattelee tästä että voisiko nyt kumminkin tämän Korkeimman ja Herran erottaa ihan TIETEELLISELTÄKIN pohjalta...? Eikä vain vakaumukselliselta, kuten itse teen!

        >>Korkeimman ja Herran erottaa ihan TIETEELLISELTÄKIN pohjalta...? Eikä vain vakaumukselliselta, kuten itse teen! "hedelmistään heidät tunnetaan" periaatteen piiristä löytyvissä todisteissa.
        Ja periaatteet ja dogmit saavat osaltani rajoittua rakkauden kaksoiskäskyyn koska se todella täyttää kaikki käskyt ja lait.

        Muutenkin tuo "tieteelliseltä pohjalta" tapahtuva todistelu tuo mielikuvan--> kaikkivoipasta(itse luulee raukka) ihmisestä joka laittaa jumalat ja muut asiaan liittyvän koeputkeen ja käsi viisaan oloisesti leuankärjessä hiljaa koeputkea ravistaen toteaa: "On se,on se todella, nyt minä uskon!" tai muuta,,eihän näiden asioiden kanssa voida ajatellakkaan toimittavan niin,,asioiden jotka ovat tieteen ja sen suuntaisen ajatuksen ulottumattomissa ja miksi näin,,siksi että kysymys on uskosta ei punnituksesta tai mittauksesta--> vaan vain yksinkertaisesti periaatteiden ja sanan voimasta ja niihin uskomisesta.


    • admata.

      >>
      innostuin ajattelemaan että nuo "omat jumalat" tarkoittaisivat että Jahve ei todellakaan ole tämä Korkein Jumala.
      >>

      Sellaisen käsityksen tuosta kohdasta väkisinkin saa. Kohdassahan ei minkään käännöksen mukaan ilmoiteta tyyliin "itselleen korkein jätti...". Ei, vaan puhutaan Jumalasta, jonka osuus maailmasta on Israel. Koko VT puhuu Israelista herran, eli Jumalan, "omana" kansana. VT:n Jumala teki nimenomaan Israelin kansan kanssa liiton, joka automaattisesti suljettiin pois kaikilta muilta kuin juutalaisilta. Tässä asian ydin VT:sta:

      "17 Te olette tänään tunnustaneet Herran Jumalaksenne ja luvanneet vaeltaa hänen teitään, noudattaa hänen lakejaan, käskyjään ja säädöksiään ja totella häntä.
      18 Myös Herra on tänään ilmoittanut, että hän lupauksensa mukaan pitää teidät omana kansanaan, kun vain noudatatte kaikkia hänen käskyjään." (5. Mooseksen kirja 26)

      Gnostilaisittain Raamatussa kuvattu luojaJumala on vain olento nimeltä demiurgi, joka on eksynyt todellisesta Jumaluudesta ja kuvittelee yksin eksyneenä olevansa ainoa sekä korkein.

      • Qadesha

        kyllähän se ihmetyttää että minkä takia Raamattu edes vaivautuu mainitsemaan mitään muita jumalia elleivät ne ole samalla viivalla tämän Herran kanssa. Ja todellakin, itselleenkö tämä Korkein Herrana erottelisi Israelin...?

        Voisin kyllä hyvin mieltää niinkin että Korkein ilmenee eri jumalina, mutta tämä tietysti menee jo vallan hindulaisuuden puolelle (haetanneeko tuo sitten...)

        Jobin kirjassa (heh) saatana tulee Jumalan tykö jumalan poikien joukossa, ilmeisestikin yhtenä näistä.

        Lopulta sitä on ihan rätti näiden kaikkien jumalien ja poikien kanssa, ja päättää melkein jättää koko Raamatun, tämä tässä, ja tyytyä vaan siihen Jumalaan-kaikissa-kaikkialla... :P


    • Jobi

      Kun lukee nämä kaksi jaetta (asiayhteydestä irroitettuna)

      8 Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan.*
      9 Herran osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa.

      niin en yhtään ihmettele, että joku voi tulkita että Korkein ja Herra viittaavat eri "olentoihin".

      Itse en kyllä alkaisi vetää suomennoksista mitään perustavampia johtopäätöksiä tutustumatta johonkin arvovaltaiseen (yleisesti tunnustettuun) kommentaariin.

      Ehkä kysyt tätä asiaa jossakin muussa palstassa. Olisikohan Raamattu-palstalla joitakuita, jotka tuntevat paremmin VT:ta ja osaisivat jopa hepreaa? Toinen vaihtoehto on käydä kirjastossa.

      • acimlaine

        ...laitan silti.

        Verratkaapa näitä kahta viestiä keskenään:

        1)

        "Selittää.
        Kirjoittanut: Uskova. 24.8.2005 klo 15.30

        Minä uskon, että Jumala on tehnyt pelastuksen ja Jumalan tuntemisen niin yksinkertaiseksi asiaksi, että yksinkertaisinkin ihminen voi sen tajuta. Sehän on todellista tasa-arvoa, kenenkään ei tarvitse lukea vaikeatajuista tiiliskiveä pelastuakseen. Näin jopa lukutaidottomatkin voivat pelastua, jos vain kuulevat Jumalan sanan julistusta, vaikkapa vain pari minuuttia ydinopetusta. Jumalalla ei ole kahta oppia, eksoteerista massoille ja esoteerista älyköille. Hänellä ei ole kahta pelastajaa, veristä Jeesusta massoille ja veretöntä älyköille. Pelastusoppi on selkeä, ristiinnaulitseminen toi lunastuksen ja ylösnousemus voiton kuolemasta ja lupauksen kuolleiden ylösnousemuksesta."

        2)

        "Korkein ja muut
        Jobi 31.8.2005 klo 10.33 ...

        ...Itse en kyllä alkaisi vetää suomennoksista mitään perustavampia johtopäätöksiä tutustumatta johonkin arvovaltaiseen (yleisesti tunnustettuun) kommentaariin. "

        Raamatun lukemiseen tarvitaa siis arvovaltaisia kommentaareja! ;)



        Kolmanneksi voitte taas verrata näitä siihen mitä ACIM sanoo:



        "This course has come from him [siis Jeesukselta] because his words have reached you in a language you can love and understand. Are other teachers possible, to lead the way to those who speak in different tongues and appeal to different symbols? Certainly there are. Would God leave anyone without a very present help in time of trouble; a savior who can symbolize Himself? Yet do we need a many-faceted curriculum, not because of content differences, but because symbols must shift and change to suit the need. Jesus has come to answer yours. In him you find God's Answer. Do you, then, teach with him, for he is with you; he is always here."

        http://acim.home.att.net/manual_23.html


      • Jobi
        acimlaine kirjoitti:

        ...laitan silti.

        Verratkaapa näitä kahta viestiä keskenään:

        1)

        "Selittää.
        Kirjoittanut: Uskova. 24.8.2005 klo 15.30

        Minä uskon, että Jumala on tehnyt pelastuksen ja Jumalan tuntemisen niin yksinkertaiseksi asiaksi, että yksinkertaisinkin ihminen voi sen tajuta. Sehän on todellista tasa-arvoa, kenenkään ei tarvitse lukea vaikeatajuista tiiliskiveä pelastuakseen. Näin jopa lukutaidottomatkin voivat pelastua, jos vain kuulevat Jumalan sanan julistusta, vaikkapa vain pari minuuttia ydinopetusta. Jumalalla ei ole kahta oppia, eksoteerista massoille ja esoteerista älyköille. Hänellä ei ole kahta pelastajaa, veristä Jeesusta massoille ja veretöntä älyköille. Pelastusoppi on selkeä, ristiinnaulitseminen toi lunastuksen ja ylösnousemus voiton kuolemasta ja lupauksen kuolleiden ylösnousemuksesta."

        2)

        "Korkein ja muut
        Jobi 31.8.2005 klo 10.33 ...

        ...Itse en kyllä alkaisi vetää suomennoksista mitään perustavampia johtopäätöksiä tutustumatta johonkin arvovaltaiseen (yleisesti tunnustettuun) kommentaariin. "

        Raamatun lukemiseen tarvitaa siis arvovaltaisia kommentaareja! ;)



        Kolmanneksi voitte taas verrata näitä siihen mitä ACIM sanoo:



        "This course has come from him [siis Jeesukselta] because his words have reached you in a language you can love and understand. Are other teachers possible, to lead the way to those who speak in different tongues and appeal to different symbols? Certainly there are. Would God leave anyone without a very present help in time of trouble; a savior who can symbolize Himself? Yet do we need a many-faceted curriculum, not because of content differences, but because symbols must shift and change to suit the need. Jesus has come to answer yours. In him you find God's Answer. Do you, then, teach with him, for he is with you; he is always here."

        http://acim.home.att.net/manual_23.html

        Parempi kun et olisi laittanut.
        Sen verran kamalaa asiayhteydestä irroittelua koko viesti, että Jehovan Todistajatkin jäävät kalpeaksi.

        Uskova puhui kristinuskon pelastusopista.
        Minä puhuin Vanhan Testamentin yhdestä tietystä kohdasta, jota ei voi ymmärtää ilman asiaan perehtymistä.

        Missä on yhteys?


      • acimlaine
        Jobi kirjoitti:

        Parempi kun et olisi laittanut.
        Sen verran kamalaa asiayhteydestä irroittelua koko viesti, että Jehovan Todistajatkin jäävät kalpeaksi.

        Uskova puhui kristinuskon pelastusopista.
        Minä puhuin Vanhan Testamentin yhdestä tietystä kohdasta, jota ei voi ymmärtää ilman asiaan perehtymistä.

        Missä on yhteys?

        Kumpikin teksteistä 1 ja 2 sanoo jotain Raamatusta. Raamattu on siis yhteinen nimittäjä tässä.

        Tarkoitatko että jos jokin kohta Raamatussa ei sellaisenaan tue jotain piintynyttä käsitystä niin pitää ottaa kommentaareja avuksi jotta se saataisiin sitä tukemaan.

        Avoin etsijä esim. Qadesha samoin kuin minä itsekin näemme tässä keskustellussa Raamattu sitaatissa (ilman kommentaareja)ainakin mahdollisuuden että Korkein ja juutalaisten jumala olisivat eri persoona. (näinhän se oli, Qadesha?). Nyt tarvitaankin yhtä-äkkiä kommentaaria. Minusta rupeaa tuntumaan että niitä kommentaareja tarvittaisiin vähän siellä sun täällä kun Raamattua luetaan.

        ACIM painottaa taas nimenomaan että jokainen tulee löytämään Totuuden ja se tarjotaan jokaiselle sellaisella tavalla että kyseinen ihminen voi sen ymmärtää (ilman kommentaareja tai kommentaarien kanssa!)
        Tuo ottamani ACIM sitaatti ei kiellä että Raamattu olisi joillekin avuksi pelastuksessa eikä ACIM väitä että ACIM olisi ainoa ja kaikille sopiva.


      • Jobi
        acimlaine kirjoitti:

        Kumpikin teksteistä 1 ja 2 sanoo jotain Raamatusta. Raamattu on siis yhteinen nimittäjä tässä.

        Tarkoitatko että jos jokin kohta Raamatussa ei sellaisenaan tue jotain piintynyttä käsitystä niin pitää ottaa kommentaareja avuksi jotta se saataisiin sitä tukemaan.

        Avoin etsijä esim. Qadesha samoin kuin minä itsekin näemme tässä keskustellussa Raamattu sitaatissa (ilman kommentaareja)ainakin mahdollisuuden että Korkein ja juutalaisten jumala olisivat eri persoona. (näinhän se oli, Qadesha?). Nyt tarvitaankin yhtä-äkkiä kommentaaria. Minusta rupeaa tuntumaan että niitä kommentaareja tarvittaisiin vähän siellä sun täällä kun Raamattua luetaan.

        ACIM painottaa taas nimenomaan että jokainen tulee löytämään Totuuden ja se tarjotaan jokaiselle sellaisella tavalla että kyseinen ihminen voi sen ymmärtää (ilman kommentaareja tai kommentaarien kanssa!)
        Tuo ottamani ACIM sitaatti ei kiellä että Raamattu olisi joillekin avuksi pelastuksessa eikä ACIM väitä että ACIM olisi ainoa ja kaikille sopiva.

        "Kumpikin teksteistä 1 ja 2 sanoo jotain Raamatusta. Raamattu on siis yhteinen nimittäjä tässä."

        Toinen puhuu pelastusopista ja toinen tietyn sanan merkityksestä. Aika kaukaa haettu yhteys, että ne ovat samassa kirjojen kokoelmassa.
        En ole sanonut, että pelastusoppiin tarvitaan mitään kovin suurta perehtyneisyyttä. Sen sijaan "Jumalan poika" ilmaisu on aika hankala, jos ei ole tutustunut aiheeseen.


        "Tarkoitatko että jos jokin kohta Raamatussa ei sellaisenaan tue jotain piintynyttä käsitystä niin pitää ottaa kommentaareja avuksi jotta se saataisiin sitä tukemaan."

        En ole muistaakseni väittänyt tuollaista. Sen sijaan olen sitä mieltä, että jos jostakin Raamatun kohdasta tulee epäselvyyttä sanojen merkitysten vuoksi, niin täytyy selvittää nuo sanojen merkitykset ja tehdä tulkinta niiden perusteella, riippumatta siitä tukeeko se olemassaolevia mahdollisesti piintyneitä käsityksiä vai ei.


        "Nyt tarvitaankin yhtä-äkkiä kommentaaria."

        Ei kommentaaria välttämättä tarvita. Voit myös itse perehtyä hepreaan ja juutalaiseen kulttuuriin.


        "Minusta rupeaa tuntumaan että niitä kommentaareja tarvittaisiin vähän siellä sun täällä kun Raamattua luetaan."

        Ainakin niissä paikoissa, joissa tarvitsee ymmärtää vierailta vaikuttavien käsitteiden merkitys, kommentaari on kätevä.


      • acimlaine
        Jobi kirjoitti:

        "Kumpikin teksteistä 1 ja 2 sanoo jotain Raamatusta. Raamattu on siis yhteinen nimittäjä tässä."

        Toinen puhuu pelastusopista ja toinen tietyn sanan merkityksestä. Aika kaukaa haettu yhteys, että ne ovat samassa kirjojen kokoelmassa.
        En ole sanonut, että pelastusoppiin tarvitaan mitään kovin suurta perehtyneisyyttä. Sen sijaan "Jumalan poika" ilmaisu on aika hankala, jos ei ole tutustunut aiheeseen.


        "Tarkoitatko että jos jokin kohta Raamatussa ei sellaisenaan tue jotain piintynyttä käsitystä niin pitää ottaa kommentaareja avuksi jotta se saataisiin sitä tukemaan."

        En ole muistaakseni väittänyt tuollaista. Sen sijaan olen sitä mieltä, että jos jostakin Raamatun kohdasta tulee epäselvyyttä sanojen merkitysten vuoksi, niin täytyy selvittää nuo sanojen merkitykset ja tehdä tulkinta niiden perusteella, riippumatta siitä tukeeko se olemassaolevia mahdollisesti piintyneitä käsityksiä vai ei.


        "Nyt tarvitaankin yhtä-äkkiä kommentaaria."

        Ei kommentaaria välttämättä tarvita. Voit myös itse perehtyä hepreaan ja juutalaiseen kulttuuriin.


        "Minusta rupeaa tuntumaan että niitä kommentaareja tarvittaisiin vähän siellä sun täällä kun Raamattua luetaan."

        Ainakin niissä paikoissa, joissa tarvitsee ymmärtää vierailta vaikuttavien käsitteiden merkitys, kommentaari on kätevä.

        Mutta tuo keskustelemamme Raamatunkohta liittyy silti pelastusoppiin.

        Normaalisti kristityt uskovat että se kaikkein korkein olisi rangaissut Jeesusta syntiemme tähden ja täten pelastanut ihmiskunnan ikuiselta helvetiltä. Tämä Jumala olisi sama kuin Vanhan Testamentin luoja-jumala.

        Jos tämä keskustelemamme Raamatun kohta tulkitaan sillä tavoin että Vanhan Testamentin jumala ei ole se kaikkein korkein niin mitä hänestä silloin tarvitsee välittää pelastumisensa vuoksi? Jos on fiksu niin kääntyykin sen kaikkein korkeimman puoleen joka taas ACIM:n mukaan ei rankaise.

        ACIM julistaa siis sitä jumalaa joka ei rankaise ja pitää häntä kaikkein korkeimpana. Edelleen on ACIM:n mukaan niin että jokainen saa tulla tietämään tämän ei-rankaisevan jumalan tahdon itselle parhaiten sopivalla tavalla.

        Sekoittikohan tämä vain entisestään vai selvittikö miten ajattelin/ajattelen?

        Sitten jobi sinulle henkilökohtaisesti anteeksipyyntö eräästä möhläyksestäni tuolla toisessa ketjussa.
        Moitiskelin sinua siitä että annoit vain google osoitteen jne. mutta olitkin jo ehtinyt korjata "puutteen" ja laittanut muutakin ennenkuin ehdin huomata ja valitin vain edelleen. Anteeksi siis. :)


    • Uskova.

      Aiheen aiemmassa käsittelyssä minä annoin selityksen tähän kohtaan. Ilmeisesti alkukielen oikea käännös ei merkitse mitään, kun valittavana on gnostikkoja miellyttävä käännös?

      • Qadesha

        Mitäs ihmeen järkeä siinä on että JUMALA Korkeimpana jakaa heimoja eri "jumalille" ja sitten jakaa itselleen Herrana Israelin?

        Onkohan tuo Korkein/Herra-touhu sitten vähän samaa juurta kuin kolminaisuusoppi, josta en siitäkään ole ikinä mitään järkevää tolkkua saanut.

        Ja miten tuollaiseen nimisotkuun sitten olisi päädytty, ellei Raamatun vuoden -92 käännöksen suorittajilla ole ollut jokin tietty idea asiasta?

        Tässä nyt vähän joka taho vaatii luottamaan omaan "tietoonsa", joten jääköön tämä palloilu tältä erää...


      • acimlaine
        Qadesha kirjoitti:

        Mitäs ihmeen järkeä siinä on että JUMALA Korkeimpana jakaa heimoja eri "jumalille" ja sitten jakaa itselleen Herrana Israelin?

        Onkohan tuo Korkein/Herra-touhu sitten vähän samaa juurta kuin kolminaisuusoppi, josta en siitäkään ole ikinä mitään järkevää tolkkua saanut.

        Ja miten tuollaiseen nimisotkuun sitten olisi päädytty, ellei Raamatun vuoden -92 käännöksen suorittajilla ole ollut jokin tietty idea asiasta?

        Tässä nyt vähän joka taho vaatii luottamaan omaan "tietoonsa", joten jääköön tämä palloilu tältä erää...

        ..mutta laitan tämän silti. On sitten täysin omaa spekulointiani, todisteita tai sitaatteja ei tällä kertaa tipu.

        "Mitäs ihmeen järkeä siinä on että JUMALA Korkeimpana jakaa heimoja eri "jumalille" ja sitten jakaa itselleen Herrana Israelin? "

        No tämä Jumala ei OIKEASTI ollutkaan se korkein vaan ainoastaan KUVITTELI olevansa. Ja tässä suuruudenhulluudessaan rupesi jakelemaan toisille osuuksia täten nostaen itsensä näiden yläpuolelle. Ehkä hän oli se langennut enkeli, se Lucifer, vai mikä se nyt oli nimeltään.

        Muuten Qadehsa, ACIM tunnustaa kolminaisuusopin. Selitän sen näkemyksen sinulle kun ehdin.


      • Qadesha
        acimlaine kirjoitti:

        ..mutta laitan tämän silti. On sitten täysin omaa spekulointiani, todisteita tai sitaatteja ei tällä kertaa tipu.

        "Mitäs ihmeen järkeä siinä on että JUMALA Korkeimpana jakaa heimoja eri "jumalille" ja sitten jakaa itselleen Herrana Israelin? "

        No tämä Jumala ei OIKEASTI ollutkaan se korkein vaan ainoastaan KUVITTELI olevansa. Ja tässä suuruudenhulluudessaan rupesi jakelemaan toisille osuuksia täten nostaen itsensä näiden yläpuolelle. Ehkä hän oli se langennut enkeli, se Lucifer, vai mikä se nyt oli nimeltään.

        Muuten Qadehsa, ACIM tunnustaa kolminaisuusopin. Selitän sen näkemyksen sinulle kun ehdin.

        Minä kun vasta sen puolet siitä Tekstistä ehdin lukea ja varmaan jo suurimman osan unohtaakin, niin IOK:n kolminaisuusjuttu tosiaan vielä uupuu tietoisuudestani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe