Canon AE-1 rikki?

Opasiteetti

Heippa

Apua kysyisin..
Tuommonen antiikkinen Canonin AE-1 lojuu nurkissa ja sitä vaivaa semmoinen tauti, että kun laukasinta painaa puoleenväliin, niin valotusmittari räpsähtää saman tien pohjiin, vaikka millä valotusajoilla kokeilisi. Ruudussa välkkyy myös punaninen M-kirjain ja punainen valo. Olen todella urpo tuommosen kameran kanssa, joten en lainkaan ymmärrä missä vika on. Onko mekaniikka jumissa vai mikä kameraani vaivaa, vai onko vika sittenkin kameran takana? Jos joku vaivautuu auttamaan, niin kiitokset siitä kovasti!
(Patteri on uusi eli se ei ainakaan syy.)

6

1118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinni

      Olet varmaan lukinnut himmenninvivun pohjaan.

      • Opasitetti

        Eipä ole himmennin pohjassa. Kiitos kuitenkin yrityksestäsi!


    • ae-1

      Se M-kirjain tarkoittaa että linssin aukko on manuaalisella valinnalla ja koska valotusmittari menee heti pohjille tarkoittaa, että sulla on liian pieni aukko käytössä.

      Pyöritä sitä aukonvalitsinta linssissä (numerot esim. 1.8 2.8 jne) A-merkin kohdalle (tai pieni vihreä ympyrä) ja kokeile uudestaan. Tuo A-merkki on automaattinen aukon valinta, eli kamera valitsee aukon itse valitsemallesi valotusajalle sopivaksi.

      Toivottavasti onnistuu!

      • Opasiteetti

        Eipä auta. Vaikka millä manuaaliaukolla tai automaatille laitettuani ei tahdo siltikään toimia. Olen kokeillut myös eri optiikoilla. Kiitos kuitenkin.

        Jollain ulkomaisella forumilla törmäsin samanlaiseen ongelmaan, eikä ko. henkilöllekään oikeen oltu osattu selittää missä vika.

        Korjaamosedälle vissiinkin täytyisi laite viedä, mutta korjaus maksaa varmasti huomattavasti enemmän kuin itse antiikkinen runko. Joutuupi vissiinkin digeilemään loppuelämän...


    • Alvari Raappavaara

      Eihän se ihan antiikkilainsäädännön piiriin mahdu, vastahan siitä on yks Kekkosaika mennyt kun uutena myytiin. Hämärästi muistelen, jotta mittarin saa sekasin huomaamattaan kun painaa objektiivin himmentämisluistia (edestä katsottaessa alhaalla vasammalla) samalla kun pistää objektiivin paikalleen. Vipuset menee ristiin ja mittari sekoaa.

      Jos luisti on pohjassa, siis vasemmalla, ota objektiivi irti, vapauta luisti pikkunapista, pistä optiikka takaisin , laukaise kerran tyhjää ja kato heräskö. Ellei tämäkään ole kyseessä niin huoltosedän puheille. Muuta mahdollisuutta ei tule enää mieleen.

      • KPy

        Mekaanisia huoltaa ainakin vielä Mustonen & Laine Helsingin Töölössä. Heitä olen saanut aina arvion, kannattaako johonkin työhön edes ryhtyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3757
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      96
      3407
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2468
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1555
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      85
      1427
    Aihe