Canon AE-1 rikki?

Opasiteetti

Heippa

Apua kysyisin..
Tuommonen antiikkinen Canonin AE-1 lojuu nurkissa ja sitä vaivaa semmoinen tauti, että kun laukasinta painaa puoleenväliin, niin valotusmittari räpsähtää saman tien pohjiin, vaikka millä valotusajoilla kokeilisi. Ruudussa välkkyy myös punaninen M-kirjain ja punainen valo. Olen todella urpo tuommosen kameran kanssa, joten en lainkaan ymmärrä missä vika on. Onko mekaniikka jumissa vai mikä kameraani vaivaa, vai onko vika sittenkin kameran takana? Jos joku vaivautuu auttamaan, niin kiitokset siitä kovasti!
(Patteri on uusi eli se ei ainakaan syy.)

6

1349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinni

Olet varmaan lukinnut himmenninvivun pohjaan.

• Opasitetti

Eipä ole himmennin pohjassa. Kiitos kuitenkin yrityksestäsi!

• ae-1

Se M-kirjain tarkoittaa että linssin aukko on manuaalisella valinnalla ja koska valotusmittari menee heti pohjille tarkoittaa, että sulla on liian pieni aukko käytössä.

Pyöritä sitä aukonvalitsinta linssissä (numerot esim. 1.8 2.8 jne) A-merkin kohdalle (tai pieni vihreä ympyrä) ja kokeile uudestaan. Tuo A-merkki on automaattinen aukon valinta, eli kamera valitsee aukon itse valitsemallesi valotusajalle sopivaksi.

Toivottavasti onnistuu!

• Opasiteetti

Eipä auta. Vaikka millä manuaaliaukolla tai automaatille laitettuani ei tahdo siltikään toimia. Olen kokeillut myös eri optiikoilla. Kiitos kuitenkin.

Jollain ulkomaisella forumilla törmäsin samanlaiseen ongelmaan, eikä ko. henkilöllekään oikeen oltu osattu selittää missä vika.

Korjaamosedälle vissiinkin täytyisi laite viedä, mutta korjaus maksaa varmasti huomattavasti enemmän kuin itse antiikkinen runko. Joutuupi vissiinkin digeilemään loppuelämän...

• Alvari Raappavaara

Eihän se ihan antiikkilainsäädännön piiriin mahdu, vastahan siitä on yks Kekkosaika mennyt kun uutena myytiin. Hämärästi muistelen, jotta mittarin saa sekasin huomaamattaan kun painaa objektiivin himmentämisluistia (edestä katsottaessa alhaalla vasammalla) samalla kun pistää objektiivin paikalleen. Vipuset menee ristiin ja mittari sekoaa.

Jos luisti on pohjassa, siis vasemmalla, ota objektiivi irti, vapauta luisti pikkunapista, pistä optiikka takaisin , laukaise kerran tyhjää ja kato heräskö. Ellei tämäkään ole kyseessä niin huoltosedän puheille. Muuta mahdollisuutta ei tule enää mieleen.

• KPy

Mekaanisia huoltaa ainakin vielä Mustonen & Laine Helsingin Töölössä. Heitä olen saanut aina arvion, kannattaako johonkin työhön edes ryhtyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1393
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1360
    3. 76
      1155
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1096
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      941
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      79
      929
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      36
      889
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      855
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      825
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      821
    Aihe