UIMALAMMIKKO

SAVIPELLOLLE

ONKO KOKEMUKSIA TAI TIETOA LAMMEN TEOSTA? N.300-400 NELIÖTÄ 2m SYVÄ.
MUOVI POHJALLE SEN PÄÄLLE JOKU HUOPA SUOJAAMAAN MUOVIA JA SITTEN HIEKKAA.

TOISEEN PÄÄHÄN TULISI 4-5m SYVÄ PINTAKAIVO JOSTA PUMPATTAAN UPPOPUMPULLA VESI LAMMEN TOISEEN PÄÄHÄN. SIELTÄ SE VIRTAA TAKAISIN PINTAKAIVON YMPÄRILLE JA LASKEUTUU KAIVON ULKOPUOLELLA KAIVON POHJAN KAUTTA TAKAISIN KAIVOON SAMALLA PUHDISTUEN.

ONKOHAN TÄSSÄ MITÄÄN JÄRKEÄ?
TARVIIKO ALLASMUOVIA TAI VASTAAVAA?
TULEEKOHAN MUITA YLLÄTYKSIÄ?

2

1895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meillä

      Meillä on savimaassa (rinteessä n. 100 m2 /1,5 m syvimmillään)lammikko. Pohjalla on vain suodatinkangas, jonka päällä hiekkaa. Vesi pysyy.

      Koska on rinteessä, jouduttiin alapuolelle tekemään pato, joka kuitenkin vuotaa hiljakseen.

      Maanpäällisellä pumpulla nostetaan vettä ylempänä olevaan isoon kaivonrenkaaseen, josta vesi tulee luonnonvoimalla alas n. 10 metristä puroa, jossa laavakiviä jonkin verran.

      Kaivonrenkaassa on sipulisäkillinen olkia, jonkin verran laavakiviä - tarkoitus on lisätä vielä patolevyn palasia ja vanua.

      Vettä vaihdetaan myös, koska sitä käytetään puutarhan kasteluun: uutta tulee katoilta (kerätään lampeen maanalaisella putkistolla)
      ja hyvästä porakaivosta :)

      Vesi on pysynyt puhtaana ja kirkkaana näillä konsteilla. Kasveja on sen verran mitä muutamassa vuodessa on itsekseen ilmestynyt.
      Harmittaa ainostaan, ettei tullut tehtyä suurempaa - ehkä sitten joskus...

      • savimaahan

        Kiva saada rohkaisevaa palautetta.Nyt ei tarvi muuta kun itseltä rohkeutta lammikon tekoon.
        Näinköhän meidän perhe pääsee ensi kesänä jo uimaan
        ja rantasaunaa rakentamaan.
        ps. oishan se kiva nähä ihan livenä itse asumme Haminassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      186
      3101
    2. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      166
      2246
    3. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      67
      2004
    4. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      50
      1439
    5. Mikähän auttaisi kun kuIIi

      Seisoo kun lipputanko. PaIIien sitominen antaa voimakkaan orkun mikä jeesaa himoja hetkeksi, mutta se panetus tulee pian
      Ikävä
      82
      1408
    6. Miksi toisille löytyy kumppani, mutta joillekin ei?

      Usein ihmettelee, miten helppoa joillekin on löytää seuraa. Jo nuoresta asti on kumppani vierellä ja jos tulee ero, vaih
      Sinkut
      182
      1324
    7. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      97
      1241
    8. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      373
      1110
    9. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      61
      1103
    10. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      24
      988
    Aihe