variaattorin pultit äkkkiä apua!

jukujaaa

kyseessä olisi fude skootteri ja kysymys on se että onko siinä etupuolella olevassa variaattorissa väärän vai oikean kierteiset kierteet että miten se aukeaa?

kiitos vastauksesta!

24

8384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fudeisti

      Ihan normaali kierre eli aukee kun väännät vasemmalle. Pultti on tosi tiukassa, kiilaa jollakin ettei variaattori pyöri samalla kun yrität aukaista sitä. Itse tein puusta kiilan variaattorin ja lohkon väliin. Pulttikoneella aukeaa parhaiten jos on sellainen.

      • Olof

        Onko olemassa sähkökäyttöistä pulttipyssyä? Kompura on kallis hankkia vain varin pultin avaamiseen.


      • Fudeisti
        Olof kirjoitti:

        Onko olemassa sähkökäyttöistä pulttipyssyä? Kompura on kallis hankkia vain varin pultin avaamiseen.

        On olemassa ja löytyy hyvin varustetuista tavarataloista tai työkaluliikkeistä.


      • Kiki87

        Puttipyssyhän tekee sellasta "hakkaavaa" liikettä joten saattaa laakerit jne. mennä huonono kuntoon koska se on kuitenkin suoraan kiinni kapiakselissa

        Kyllä se ihan tavallisella hylsyavaimella avataan, kyllä siinä lautasessa on joku paikka jollekin kiinipitimelle


      • Fudeisti
        Kiki87 kirjoitti:

        Puttipyssyhän tekee sellasta "hakkaavaa" liikettä joten saattaa laakerit jne. mennä huonono kuntoon koska se on kuitenkin suoraan kiinni kapiakselissa

        Kyllä se ihan tavallisella hylsyavaimella avataan, kyllä siinä lautasessa on joku paikka jollekin kiinipitimelle

        Itse avasin käsivoimillani kun ei ole pulttipyssyä. Jos liikkeessä tekevät variaattori remonttia niin pulttipyssyllä aukaistaan eikä ole koskaan laakerit menneet. Harhaluuloissa elelet..


      • ,.,.
        Fudeisti kirjoitti:

        Itse avasin käsivoimillani kun ei ole pulttipyssyä. Jos liikkeessä tekevät variaattori remonttia niin pulttipyssyllä aukaistaan eikä ole koskaan laakerit menneet. Harhaluuloissa elelet..

        Ei se tietenkään kerrasta paskaksi mene mutta ei neulalaakerit jne. kestä sellasta rynkytystä, vaan pikkuhiljaa hajjoo...

        Ei se kerrasta paskaksi mee mut ei tee hyvää


      • Fudeisti
        ,.,. kirjoitti:

        Ei se tietenkään kerrasta paskaksi mene mutta ei neulalaakerit jne. kestä sellasta rynkytystä, vaan pikkuhiljaa hajjoo...

        Ei se kerrasta paskaksi mee mut ei tee hyvää

        Kuka hullu niitä nyt kymmeniä kertoja variaattori remontteja tekee. Kuluu ne myös normaali käytössä. Taju hoi !


      • osku

        Tiukassa oleva mutteri aukaistaan n.50cm pitkällä putkenpätkällä. Kun sopivan pitkä putkenpätkä pannaan hylsyavaimen varren jatkoksi, niin kyllä aukeaa mikä mutteri tahansa.

        Variaattorin pyöriminen estetään hammaspyörän lukitsevalla erikoistyökalulla, jonka saa merkkiliikkeestä, tai sen voi tehdä itse.


      • Håkan
        Kiki87 kirjoitti:

        Puttipyssyhän tekee sellasta "hakkaavaa" liikettä joten saattaa laakerit jne. mennä huonono kuntoon koska se on kuitenkin suoraan kiinni kapiakselissa

        Kyllä se ihan tavallisella hylsyavaimella avataan, kyllä siinä lautasessa on joku paikka jollekin kiinipitimelle

        Huolloissa käytetään aina pulttipyssyä! Moottorihan tekee myös hakkaavaa liikettä. Mäntä hakkaa kiertokammen välityksellä kampiakselia n. 7000-10000 kertaa minuutissa konen käydessä. Sinä rytinässä ei paljon pulttipyssyn hakkaus paina.


      • ,..,..,
        Håkan kirjoitti:

        Huolloissa käytetään aina pulttipyssyä! Moottorihan tekee myös hakkaavaa liikettä. Mäntä hakkaa kiertokammen välityksellä kampiakselia n. 7000-10000 kertaa minuutissa konen käydessä. Sinä rytinässä ei paljon pulttipyssyn hakkaus paina.

        ÄLÄS HINTTI ESITÄ TYHMÄÄ, JOS ET TAJUU MITÄ EROA NOILLA ON!


      • 8grammanrullat
        osku kirjoitti:

        Tiukassa oleva mutteri aukaistaan n.50cm pitkällä putkenpätkällä. Kun sopivan pitkä putkenpätkä pannaan hylsyavaimen varren jatkoksi, niin kyllä aukeaa mikä mutteri tahansa.

        Variaattorin pyöriminen estetään hammaspyörän lukitsevalla erikoistyökalulla, jonka saa merkkiliikkeestä, tai sen voi tehdä itse.

        Noin tein itsekin. Omatekoinen kiinnipidin ja hylsyllä auki jatkovarren avulla. Kiristin takaisin momenttiavaimella 50 newtonmetriin ja silloinkin pidetään sillä kiinnipitimellä kiinni.


    • jukujaa

      nyt on koppa aukastu ja jäähdytin rattaasta hävinny kaikki lavat ku hihna pistäny matalaksi ne.
      että osaa olla tiukassa se pultti!ite pistin ohuen laudan pätkän rattaan väliin mutta tuntuu että kiinalaiset keksiny että sit ku mopo on lopullisesti sökönä niin sillä vois puita pilkkoa ku parisen palaa se hammasratas sai syötyä puusta mutta ei aukene=D

      • sivusta seuraava

        yleensä huonoilla työkaluilla tulee huonoa jälkeä... olisit käyttänyt sen huollossa jossa siihen menee vartti ja hintakaan ei päätä huumaa,eikä ripoja mene poikki... :)

        tai sitten hankkinut sen pulttipyssyn jota jo alussa ehdotettiin


      • jukujaa
        sivusta seuraava kirjoitti:

        yleensä huonoilla työkaluilla tulee huonoa jälkeä... olisit käyttänyt sen huollossa jossa siihen menee vartti ja hintakaan ei päätä huumaa,eikä ripoja mene poikki... :)

        tai sitten hankkinut sen pulttipyssyn jota jo alussa ehdotettiin

        ensinnäki ne rivat oli jo poikki,eli se hihna oli poikkassu ne.

        joo se pulttipyssy ois kova sana.en kyllä kieltämättä tajunnukaan että se NOIN kovassa vois olla kiinni.yleensä muista mopoista se pultti lähteny aika iisisti irti mitä oon korjaillu.

        60euroa maksais jos viet huoltoon huolto-erkkiin joka täälläpäin noita fudeja hoitelee.


      • Kiki87
        jukujaa kirjoitti:

        ensinnäki ne rivat oli jo poikki,eli se hihna oli poikkassu ne.

        joo se pulttipyssy ois kova sana.en kyllä kieltämättä tajunnukaan että se NOIN kovassa vois olla kiinni.yleensä muista mopoista se pultti lähteny aika iisisti irti mitä oon korjaillu.

        60euroa maksais jos viet huoltoon huolto-erkkiin joka täälläpäin noita fudeja hoitelee.

        Maksaa 20€, ainut huono puoli tuossa on että se vaatii 13 ampeeria virtaa käyttöhetkellä, mut kandee ostaa, kyl sille käyttöä löytyy muutenkin


      • osku
        sivusta seuraava kirjoitti:

        yleensä huonoilla työkaluilla tulee huonoa jälkeä... olisit käyttänyt sen huollossa jossa siihen menee vartti ja hintakaan ei päätä huumaa,eikä ripoja mene poikki... :)

        tai sitten hankkinut sen pulttipyssyn jota jo alussa ehdotettiin

        >>tai sitten hankkinut sen pulttipyssyn jota jo alussa ehdotettiin

        Miksi pitäisi olla pulttipyssy? Miksi pitkä putki ei kelpaa? Vartta voi jatkaa vaikka metrin pituiseksi jos puoli metrinen ei riitä. Ne mopon mutterit on kiristetty noin 45Nm voimalla. Kytkimen mutteri voi olla 60Nm kiristetty. Se on aika paljon.
        Olen avannut auton etupyörän akselin mutterin, joka on kiristetty 265Nm voimalla. Siihen tarvittiin noin metrin pituinen vääntövarsi, mutta aukesi sekin.

        Variaattoria pitelevän työkalun voi tehdä rautalevystä, johon porataan kaksi reikää kopan kiinnitysruuveihin sopivasti. Keskelle hitsataan 90asteen kulmaan kappale, joka menee pyörän hampaitten väliin. Sen kappaleen voi kiinnittää myös ruuveilla, jos ei ole hitsauskonetta.


      • sivusta seuraaja
        osku kirjoitti:

        >>tai sitten hankkinut sen pulttipyssyn jota jo alussa ehdotettiin

        Miksi pitäisi olla pulttipyssy? Miksi pitkä putki ei kelpaa? Vartta voi jatkaa vaikka metrin pituiseksi jos puoli metrinen ei riitä. Ne mopon mutterit on kiristetty noin 45Nm voimalla. Kytkimen mutteri voi olla 60Nm kiristetty. Se on aika paljon.
        Olen avannut auton etupyörän akselin mutterin, joka on kiristetty 265Nm voimalla. Siihen tarvittiin noin metrin pituinen vääntövarsi, mutta aukesi sekin.

        Variaattoria pitelevän työkalun voi tehdä rautalevystä, johon porataan kaksi reikää kopan kiinnitysruuveihin sopivasti. Keskelle hitsataan 90asteen kulmaan kappale, joka menee pyörän hampaitten väliin. Sen kappaleen voi kiinnittää myös ruuveilla, jos ei ole hitsauskonetta.

        älä osta pulttipyssyä vaan osta hitsauskone jolla voit hitsata raudan 90asteen kulmaan (hehhee)


      • ,.,.
        osku kirjoitti:

        >>tai sitten hankkinut sen pulttipyssyn jota jo alussa ehdotettiin

        Miksi pitäisi olla pulttipyssy? Miksi pitkä putki ei kelpaa? Vartta voi jatkaa vaikka metrin pituiseksi jos puoli metrinen ei riitä. Ne mopon mutterit on kiristetty noin 45Nm voimalla. Kytkimen mutteri voi olla 60Nm kiristetty. Se on aika paljon.
        Olen avannut auton etupyörän akselin mutterin, joka on kiristetty 265Nm voimalla. Siihen tarvittiin noin metrin pituinen vääntövarsi, mutta aukesi sekin.

        Variaattoria pitelevän työkalun voi tehdä rautalevystä, johon porataan kaksi reikää kopan kiinnitysruuveihin sopivasti. Keskelle hitsataan 90asteen kulmaan kappale, joka menee pyörän hampaitten väliin. Sen kappaleen voi kiinnittää myös ruuveilla, jos ei ole hitsauskonetta.

        Itse sain lautasen soikeeksi kiilloilla.

        Kannattaa ostaa sellanen käsikäyttönen "iskuhylsy" ei tartte estää pyörimästä ja muutama napatusta niin sen saa auki käsivoimin, idea on sama kuin pulttipyssyssä, mut vähän hitaampaa, no eipä sitä niin usein avata...

        Tollanen iskuhylsysarja maksaa jotain kympin


      • osku
        sivusta seuraaja kirjoitti:

        älä osta pulttipyssyä vaan osta hitsauskone jolla voit hitsata raudan 90asteen kulmaan (hehhee)

        Hammaspyörää pidetään parhaiten kiinni hampaista. Siihen sopivan työkalun saa ostaa ainakin Piaggioon ja varmaan muihinkin merkkeihin. Ei sen tekeminen ole kovin vaikeaa. Voi sen tehdä ruuviliitoksellakin.


    • Vinkki850

      Vaaka Minarellis on ainaski helppo avata ku laittaa jonku pulti rulla kupissa olevan kolon reunaan ja toise pää lohkoo vaste nii se estää pyörimisen,samajuttu kun kiristää mut toisi päi vaa. Tällee oon avannnu yli 10 kertaa ja laittanu takas kii. Turvallinen tapa ei vahingoita mitään yms.

      • Vinkki1000cc

    • Saatana

      Siis nyt tarttes jeesiä ku ei oo millään itelläkään lähteny toi pultti
      Ja nyt vihdoin pääs oikeen pulttipyssylläki kokeilee mut ei silläkään auttanut?!!
      Et mikä on homman nimi kyseessä yamaha aerox 2012

      • Aeroxitonviiskauttaviis

        No lukitse se etuvari ja ota räikkä ja siihen jarkoksi pitkä putki ja väänä auki. Tiukassa se on,mutta kyllä se lähtee.


    • läskipaska84

      itellä meni aeroxin kampurasta kierteet kun avasin ja laitoin kiinni pari kertaa pulttipyssyllä, ei kannata käyttää pulttipyssyä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe