Fibrojen kokemukset triptylistä ja tulehduskipulääkkeistä?

pimata

Kiinnostaisi tietää, millaisia kokemuksia fibroilla on triptylistä, jota luokitellaan ainoaksi lääkkeeksi fibromyalgiaan. Ja tulehduskipulääkkeiden vaikutuksesta kipuihin. Lääkäri sanoi minulle että ne ei auta tähän tautiin.
Jos jollain on tyroksiinilääkitys, niin miten se ja triptyl yhdessä. Mitä siitä seuraa?
Olen toistaiseksi ilman diagnoosia, mutta lääkereseptejä olen saanut. En ole syönyt niitä, siis lääkkeitä (ei reseptejä-heheh).

29

17973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei,eiiii!

      Syö vaan, jos haluat muutaman liikakilon itsellesi. Niillä paino nousee helposti kymmeniä kiloja. HUH.
      Itse käytän Fibromix-öljyä silloin kun kivut ovat pahimmillaan. Ja otan lymfaa. Niillä pärjäilen kun en sauno ollenkaan. Ai niin, mulla on myös täysvillaiset peitto ja petari. Niistä myös on apua.

      • pimata

        Miltä sinusta saunan löyly tuntuu, kun menet sinne. Tuntuuko sinusta lämpö hyvältä. Musta tuntuu, et mä olen yhtä kipee saunoin tai en. Nyt olen ollut kolme viikkoa ilman saunaa. Missä vaiheessa se helpottaa. Ehkä aamuisin en ole ihan yhtä jäykkä kuin ennen, mutta muuten kyllä on kuin ennen. Kesän kuumuus ja sateet on paha, jos on talven kylmyyskin. 10-15 astetta lämmintä ja auringonpaiste on paras sää, jos se pysyy eikä meinaa muuttua.


      • ei,eiii
        pimata kirjoitti:

        Miltä sinusta saunan löyly tuntuu, kun menet sinne. Tuntuuko sinusta lämpö hyvältä. Musta tuntuu, et mä olen yhtä kipee saunoin tai en. Nyt olen ollut kolme viikkoa ilman saunaa. Missä vaiheessa se helpottaa. Ehkä aamuisin en ole ihan yhtä jäykkä kuin ennen, mutta muuten kyllä on kuin ennen. Kesän kuumuus ja sateet on paha, jos on talven kylmyyskin. 10-15 astetta lämmintä ja auringonpaiste on paras sää, jos se pysyy eikä meinaa muuttua.

        Tuntuu hyvältä ja saunoisin mielelläni hermosäryn vuoksi. Mutta seuraava aamu on sitten yhtä rautakankea. En oo enää saunonut kuin ihan satunnaisesti.

        Villaisia vuodevaatteita suosittelen siksi, että villalla on suuri kosteuden imemiskyky, se voi sitoa 40% painostaan kosteutta tuntumatta märältä. Yöllä ihminen hikoaa jopa litran verran. Ja villa ei itse hiosta niin kuin tekokuituiset tuppaavat tekemään. Jos villa ei sovi, niin sitten silkki on aivan yhtä hyvä. On vain kalliimpaa kuin villa.

        Joudun syömään tulehduskipulääkkeitä muuhun vaivaan, fibromyalgiaan niistä ei oo sanottavasti apua.

        Minulla diagnosoitiin fibromyalgia -97. Kokeilin Triptyliä, ei sopinut. Pari vuotta sen jälkeen tuli kilpirauhasen vajaatoiminta, joten en syönyt enää Triptyliä ja en tiedä tarkemmin miten Triptyl ja Thyroxin sopivat keskenään.

        Liikunnasta on apua fibron oireisiin. Kannattaa välttää pitkäaikaisia paikallaan oloja, istumista jne. Jopa liian pitkään nukkuminen tekee kipeäksi.


      • Hylkyri
        ei,eiii kirjoitti:

        Tuntuu hyvältä ja saunoisin mielelläni hermosäryn vuoksi. Mutta seuraava aamu on sitten yhtä rautakankea. En oo enää saunonut kuin ihan satunnaisesti.

        Villaisia vuodevaatteita suosittelen siksi, että villalla on suuri kosteuden imemiskyky, se voi sitoa 40% painostaan kosteutta tuntumatta märältä. Yöllä ihminen hikoaa jopa litran verran. Ja villa ei itse hiosta niin kuin tekokuituiset tuppaavat tekemään. Jos villa ei sovi, niin sitten silkki on aivan yhtä hyvä. On vain kalliimpaa kuin villa.

        Joudun syömään tulehduskipulääkkeitä muuhun vaivaan, fibromyalgiaan niistä ei oo sanottavasti apua.

        Minulla diagnosoitiin fibromyalgia -97. Kokeilin Triptyliä, ei sopinut. Pari vuotta sen jälkeen tuli kilpirauhasen vajaatoiminta, joten en syönyt enää Triptyliä ja en tiedä tarkemmin miten Triptyl ja Thyroxin sopivat keskenään.

        Liikunnasta on apua fibron oireisiin. Kannattaa välttää pitkäaikaisia paikallaan oloja, istumista jne. Jopa liian pitkään nukkuminen tekee kipeäksi.

        Saunan jälkilämmössä alaportaalla olen istunut neljässä vuodessa 2 kertaa, ja molemmilla kerroilla tuhottoman kipeäksi tulin. Sauna purettiinkin jo.


      • pimata
        Hylkyri kirjoitti:

        Saunan jälkilämmössä alaportaalla olen istunut neljässä vuodessa 2 kertaa, ja molemmilla kerroilla tuhottoman kipeäksi tulin. Sauna purettiinkin jo.

        kipeäksi ja tuleeko kivuliaisuus tai huono olo jo heti siellä saunassa. Olen aina saunonut 2-3 kertaa viikossa, mutta nyt olin kuukauden ilman ja mulle tuli ihan omituinen olo kun viime lauantaina saunoin. En ole huomannut eroa, kun olen aina vain saunonut ja aina vain ollut niin kipeä. En uskonut, että se sauna on paha juttu. Nyt tuntuu, että ei tee mieli mennä, vaikka lämpö sinänsä on hyvä, kunhan sitä ei ole liikaa ja liian kosteaa.


      • bubuli
        pimata kirjoitti:

        Miltä sinusta saunan löyly tuntuu, kun menet sinne. Tuntuuko sinusta lämpö hyvältä. Musta tuntuu, et mä olen yhtä kipee saunoin tai en. Nyt olen ollut kolme viikkoa ilman saunaa. Missä vaiheessa se helpottaa. Ehkä aamuisin en ole ihan yhtä jäykkä kuin ennen, mutta muuten kyllä on kuin ennen. Kesän kuumuus ja sateet on paha, jos on talven kylmyyskin. 10-15 astetta lämmintä ja auringonpaiste on paras sää, jos se pysyy eikä meinaa muuttua.

        osasko joku sanoo triplylista ku mulle määrättiin tät 10mg iltasin onko sivuvaikutuksia kovasti ja voiko ottaa alkoholia ollenkaan


    • apioni

      Ei sopinut minulle..liikaa sivuoireita..ja jatkuva väsymys

      • pimata

        Entäpä ne tulehduskipulääkkeet?


      • apioni
        pimata kirjoitti:

        Entäpä ne tulehduskipulääkkeet?

        Tulehduskipulääkkeistä ei ole juuri ollut apua ja hyvän lääkärini neuvon mukaan kannattaa ottaa niitä tarvittaessa kork. 4 vrk peräkkäin.Kaikkea olen kokeillut..mikään ei ole tepsinyt, päinvastoin..turhia lisäoireita.
        Joten sopeutumista vaan, kylmägeeli, jääpussi, lepoa tarpeeksi, liikuntaa sopivasti ( jos pystyy).
        Ystäviä..ja positiivista asennetta, jotta jaksaa.


      • apioni
        apioni kirjoitti:

        Tulehduskipulääkkeistä ei ole juuri ollut apua ja hyvän lääkärini neuvon mukaan kannattaa ottaa niitä tarvittaessa kork. 4 vrk peräkkäin.Kaikkea olen kokeillut..mikään ei ole tepsinyt, päinvastoin..turhia lisäoireita.
        Joten sopeutumista vaan, kylmägeeli, jääpussi, lepoa tarpeeksi, liikuntaa sopivasti ( jos pystyy).
        Ystäviä..ja positiivista asennetta, jotta jaksaa.

        Toisille sopii, useimmille ei. Mulle sopii, mutta mieto,kostea löyly.Kylmä, kostea, tuulinen sää paha.Aurinkoinen lämmin sää pahasta.Syksy ja talvi pahoja.


      • carla
        apioni kirjoitti:

        Toisille sopii, useimmille ei. Mulle sopii, mutta mieto,kostea löyly.Kylmä, kostea, tuulinen sää paha.Aurinkoinen lämmin sää pahasta.Syksy ja talvi pahoja.

        Aloitin Triptylin käytön kuukausi sitten. Ensin otin 10mg ja nyt olen siirtynyt 25mg päivässä. Olo on mitä mainioin, ei mitään kipuja ole ollut ja yöt nukun todella hyvin.Ehkä mulle olisi riittänyt tuo 10 mg, mutta kokeilenpa ainakin jonkin aikaa vahvempaa.

        Kauhistuttaa tuo kilojen kertyminen, onko muillekin käynyt samoin? Olen juuri saanut laihdutettua ja olisi kamalaa jos vaivalla laihdutetut kilot tulisivat takaisin!!

        Ehkä hiukan enemmän väsyttää, mutta ei sellaista että vaivaisi. Ja uskon että alun jälkeen oireet luultavasti tasoittuvat. Ainoa ongelma on ollut hikoilun lisääntyminen, hiki tulee jo pienestäkin ponnistuksesta. Mahtaakohan johtua Triptylistä?

        Kertokaahan muutkin käyttäjät kokemuksistanne!


      • maitu
        carla kirjoitti:

        Aloitin Triptylin käytön kuukausi sitten. Ensin otin 10mg ja nyt olen siirtynyt 25mg päivässä. Olo on mitä mainioin, ei mitään kipuja ole ollut ja yöt nukun todella hyvin.Ehkä mulle olisi riittänyt tuo 10 mg, mutta kokeilenpa ainakin jonkin aikaa vahvempaa.

        Kauhistuttaa tuo kilojen kertyminen, onko muillekin käynyt samoin? Olen juuri saanut laihdutettua ja olisi kamalaa jos vaivalla laihdutetut kilot tulisivat takaisin!!

        Ehkä hiukan enemmän väsyttää, mutta ei sellaista että vaivaisi. Ja uskon että alun jälkeen oireet luultavasti tasoittuvat. Ainoa ongelma on ollut hikoilun lisääntyminen, hiki tulee jo pienestäkin ponnistuksesta. Mahtaakohan johtua Triptylistä?

        Kertokaahan muutkin käyttäjät kokemuksistanne!

        Mä olen käyttänyt Triptyl 10 mg reilun vuoden ja mulla ei ole paino noussut. Ainoo sivuvaikutus on se, että limakalvot kuivuu.Ja päivisin väsyttää jos olet ottanut tabun liian myöhään. Se kannattaa ottaa pari tuntii ennen nukkumaan menoa.Ja hikoiluttaa kyllä, mutta en ole osannut yhdistää sitä Triptyliin.


      • triptyliä käyttävä

        Käytän Triptyliä enemmän ja vähemmän säännöllisesti. Kipuihin se ei auta (enkä tiedä, olisiko se edes mahdollista), mutta unihäiriöihin kyllä: pahimmillaan nimittäin heräilen öisin neljäkin kertaa. Minulle sopiva annostus on 1 tabl.illalla klo 19-20 aikoihin, jos ottaa 2 tai klo 20 jälkeen, ei meinaa seuraavana päivänä päästä sängystä ylös ja muutenkin on ihan sumuinen olo.

        Sen kummempia sivuvaikutuksia en ole huomannut, tosin lääkäri epäili suun kuivuuden yhdeksi aiheuttajaksi Triptyliä.


      • kaksi vuotta käyttänyt
        carla kirjoitti:

        Aloitin Triptylin käytön kuukausi sitten. Ensin otin 10mg ja nyt olen siirtynyt 25mg päivässä. Olo on mitä mainioin, ei mitään kipuja ole ollut ja yöt nukun todella hyvin.Ehkä mulle olisi riittänyt tuo 10 mg, mutta kokeilenpa ainakin jonkin aikaa vahvempaa.

        Kauhistuttaa tuo kilojen kertyminen, onko muillekin käynyt samoin? Olen juuri saanut laihdutettua ja olisi kamalaa jos vaivalla laihdutetut kilot tulisivat takaisin!!

        Ehkä hiukan enemmän väsyttää, mutta ei sellaista että vaivaisi. Ja uskon että alun jälkeen oireet luultavasti tasoittuvat. Ainoa ongelma on ollut hikoilun lisääntyminen, hiki tulee jo pienestäkin ponnistuksesta. Mahtaakohan johtua Triptylistä?

        Kertokaahan muutkin käyttäjät kokemuksistanne!

        Tietyillä ihmisillä on tapana yleistää oma kokemus koskemaan kaikkia lääkettä käyttäviä. Minä painan vähemmän kuin Triptylinin käytön aloittaessani. Minun ei tarvitse enää valvoa aamuöisin tuntikausia ja syödä, jotta nukahtaisin uudestaan.


      • kotirouvaksiko ?
        carla kirjoitti:

        Aloitin Triptylin käytön kuukausi sitten. Ensin otin 10mg ja nyt olen siirtynyt 25mg päivässä. Olo on mitä mainioin, ei mitään kipuja ole ollut ja yöt nukun todella hyvin.Ehkä mulle olisi riittänyt tuo 10 mg, mutta kokeilenpa ainakin jonkin aikaa vahvempaa.

        Kauhistuttaa tuo kilojen kertyminen, onko muillekin käynyt samoin? Olen juuri saanut laihdutettua ja olisi kamalaa jos vaivalla laihdutetut kilot tulisivat takaisin!!

        Ehkä hiukan enemmän väsyttää, mutta ei sellaista että vaivaisi. Ja uskon että alun jälkeen oireet luultavasti tasoittuvat. Ainoa ongelma on ollut hikoilun lisääntyminen, hiki tulee jo pienestäkin ponnistuksesta. Mahtaakohan johtua Triptylistä?

        Kertokaahan muutkin käyttäjät kokemuksistanne!

        Hei ! Kirjoitin tässä jo ennenkin, kun löysin tällaiset sivut. Söin yli puoli vuotta Limbitrolia ( amitriptyleniä). Minulla ei kyllä tapahtunut painossa mitään muutoksia. Olen juuri vaihdevuosissa, mutta minulla ei lääkehoidon aikana ollut mitään hikoilukohtauksia ja kuukautisetkin olivat kivuttomammat kuin muuten. Ainoa haitta vain tokkuroisuus. On hankalaa olla sellaisena töissä.


    • Vihainen

      Monet ovat sitä mieltä että tyroksiini ja Triptyl sopivat keskenään, jopa lääkärit. Kuitenkin Triptylin ohjeissa sanotaan sillä olevan haitallisia yhteisvaikutuksia tyroksiinin kanssa, mm. rytmihäiriöitä.

      Minulla on kokemuksia yhteiskäytöstä ja sydän hakkasi kuin heikkopäinen ihan pienellä Triptyl-annoksella. En aio enää kokeilla. Ja tyroksiinilääkityksen ollessa kohdallaan väsymys, usva-aivot ja kivut katoavat, ainakin minulta.

      Ja oikeastaan minun kipuihin auttaisivat tulehduskipulääkkeet jos maha ottaisi niitä vastaan. Taidan olla epätyypillisen tapaus fibroksi tai sitten minulla ei oikeasti ole fibroa!

      • pimata

        vaikuttavat siten, että ne jotenkin ottavat sen suurimman jännityksen pois ja siten tulee helpompi olla. Semmonen "kutistunut" olo helpottuu. Luultavasti pitkäaikainen kipu jotenkin jää päälle ja menee överiksi. Mobicia joskus otan. Paracetamoli vaikuttaa kuten sokeripala, paitsi että sokeri maistuu paremmalta. Maha se minullakin alkaa protestoida niitä. Otan vasta sitten, kun ei pinna enää kestä kipuja.


    • kotirouvaksiko ?

      Hei ! Olen 55-vuotias ja minulla todettiin fibromyalgia kipupisteineen tammikuussa. Vaikka nukuin normaalisti, olin aamuisin niin väsynyt, etten jaksanut kunnolla puhua töissä. ( Olen asiakaspalvelussa.) Lisäksi jalkani särkivät päivisin, öisin sekä jalat että selkä. Sain ensin reumalääkäriltä jotain rentouttavaa, mutta se oli niin tuikeata, että nukuin 12 tuntia kuin tukki. Olin tietenkin silloin sairauslomalla, jotta sain nukkua rauhassa. Lääke vaihdettiin Limbitroliin, joka sisältää amitriptyliiniä ja lisäksi jotain rauhoittavaa. Se tuntui ensin hyvältä, mutta kesän aikana aloin taas väsyä. Olin taas pitkällä sairauslomalla. Töihin palattuani jätin lääkkeen vähemmälle, otan vain niinä iltoina, kun tuntuu ettei uni tule muuten. Jalka- ja selkäsärky on lääkkeen käytön aikana poissa, muuten särkee etenkin sääriä ja jalkateriä. Aloitin juuri kokeilun luontaistuotteella nimeltään Pyknogenol, kävin hierojalla ja yritän välttää lihan syömistä. Avantouintihan olisi hyvä, mutta olen niin kylmänarka, ettei siitä taida tulla mitään. Limbitrol olisi muuten hyvä, mutta kyllä se tekee vähän tokkuraisen olon ainakin minulle. Tietenkin se pitäisi ottaa 12 tuntia ennen olettea heräämisaikaa, mutta se tahtoo välillä unohtua.
      Hyvää jatkoa sinulle toivottaen PK !

      • pimata

        liikuntaa ja millaista sekä jos liikut, niin miten se vaikuttaa yleistilaasi.

        Tulee mieleen kilpirauhasen vajaatoiminta, kun kirjoitat tuosta sinun väsymyksestäsi, joka kuullostaa uupumukselta. Onko tutkittu?


    • Rouva 45-v.

      Hei.
      Minä olen 45-vuotias naisihminen ja kärsinyt kanssa n.20-vuotta kaikenmaailman nivelkivuista ja juossut reumakokeissa ja muissakin kokeissa. Selkärankareumaa epäiltiin vuosien ajan toistuvien värikalvon tulehdusten vuoksi. Viimeisin diagnoosi olikin että jospa fibromyalgia, vaikka kaikkia kipupisteitä ei vielä löytynyt, muutama jäi puuttumaan.
      Lääkäri määräsi triptyliä, joka ei minulle kuitenkaan sovi. Joten sitä en käytä.
      Krooninen mahakatarri jyllää vuosien buranan syömisen jäljiltä.
      Nykyään popsin kovimpiin kipuihin 1 g panadolia tai panacodia.
      Sen olen kanssa huomannut että säiden vaihtelut tuntuvat nivelissä ja saunan jälkeen seuraava yö on yhtä tuskaa. Liikunta helpottaa jonkun verran olotilaa.

    • aed

      Hei, Itselläni on ollut selkä yms. epämääräisiä kipuja reilut 10 vuotta. Reumat yms.asiat on poissuljetu ja MRI otettu jo 2 kertaa. Kipulääkkeitä on syöty reipaasti jo vuosia. Nyt Ortonilla fysiatri mittasi semmoisella laitteella fibropisteiden painonsietoa ja kun normisti se on 7kg, niin minulla 2,5kg. Eli fibro diagnoosi napsahti. Nyt katsottiin lääkkeet (triptyliä en siedä). Parhaiten tehoaa Tramadol ja Ardinex. Panacod myös joskus käytössä. Fysioterapiaa luvassa ja ehkä joskus parempi elämä. Niin, olen siis 39 v mies, eli vissiin epätyypillinen fibropotilas

      • lellukka1976

        miten ja millä nuo painonsiedätykset tehtiin??


    • Kati68

      Minulla on nyt Thyroxin ja Triptyl mite käytössä, raajakivut ovat lähteneet miltei kokonaan pois.Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Nukun myös paremmin,väsyttävä vaikutus päivällä kuitenkin on Triptylistä. Stressi vaikuttaa kovasti kipuihin ja olen masentunutkin ollut, nyt helpompaa. Fibroa ei ole diagnosoitu, mutta meinasin polvilleni mennä lääkärin tutkiessa esim lantioaluetta. Kannattaa mennä ajoissa lääkäriin kivuista ja mielialasta, minä jätin liian myöhäiseksi, nyt ihmettelen miten olen voinut edes toimia ja käydä töissä silloin.

    • wernerska

      10 mg triptylistä ei pitäisi tulla minkäänlaisia sivuvaikutuksia, määrä on niin pieni, aloitus vain murustelulla, tuo painonnousu on puppua tuolla määrällä, ruokahalu voi ehkä lisääntyä, että syömisen takia tulee lisäkiloja.

      • ei sivuoireita

        Mun sisar on käyttänyt toistakymmentä vuotta triptyl 10mg iltaisin fbromyalgiakipuun öisin unta lisäämään, eikä ole lihonut lainkaan sen vuoksi.
        Ei mitään ongelmia. Muitakin lääkkeitä hänellä on verenpaine ja kolesterolilääkkeet ainakin..


    • ollos hyvä

      Melatoniinia unettomuuteen.

      Ruokavalio kuntoon.

      Korkea verenpaine on elintasosairaus ja statiineja ei tarvii kukaan.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/verenpaine.htm


      Ikääntyessään verisuonet tukkeutuvat kalkista. Ja tämä kalkkeutuminen alkaa jo varhaisnuoruudessa, jos on väärät elintavat. Kalkkeutuminen nostaa myös verenpainetta.

      Tähän ei auta supermargariinit eikä statiinit, koska ne eivät ehkäise tai vähennä verisuonten kalkkeutumista. Statiinien on todettu lisäävän verisuonten kalkkeutumista sekä altistavan II-tyypin diabetekselle. FDA varoitti vuonna 2012 statiinin haittavaikutuksista ihmisten kognitiivisiin toimintoihin. Lääkkeen todettiin aiheuttavan muun muassa muistin menetystä ja sekavuutta.

      Ennen statiinilääkityksen määräämistä pitää tiedostaa, että statiini aiheuttaa myös harmaakaihia. Silmäterän kalvot tarvitsevat korkean kolesterolipitoisuuden, jotta eivät sameutuisi. Kun statiini alentaa kolesterolitasoa, silmäterän kalvon läpinäkyvyys alkaa heiketä ja harmaakaihi kehittyä. Matalan kolesterolitason vaikutus harmaakaihin normaalia nopeampaan syntymiseen on todettu sekä eläinkokeissa että ihmistutkimuksissa.

      Lihaskipujen lisäksi kolesterolilääkitys vaikuttaa aivotoimintaan – Aivojen magneettikuvaus paljasti merkittävän eron aivotoiminnassa ennen statiinien käyttöä ja käytön aikana.

      Tanskalaistutkimus kertoo statiinin aiheuttamista hermostosairauksista. Sen mukaan statiinia korkeintaan kaksi vuotta käyttäneillä oli 14-kertainen riski saada ääreishermostosairaus verrattuna niihin, jotka eivät käytä statiinia. Kun statiinin käyttö oli jatkunut yli kaksi vuotta, riski nousi 26-kertaiseksi. Lähde: Statiinin uhrit, Atar, 2013

      Kalkkeutumisen ehkäisy on paras tapa pitää verisuonet kunnossa.

      Valtimoiden seinään kertyvästä plakista (paakusta) noin 50 % on kalkkia ja vain 3 % kolesterolia. Infarkti johtuu useimmiten paakun repeämästä ja siitä irtoavien palasten tukkimista pienistä valtimoista sydämessä tai aivoissa. Kolesteroli on sepelvaltimotautiin liittyvä riskitekijä, mutta vain pienelle ryhmälle, nuorehkoille miehille. Naisten ja vanhusten sydäntautiriskiä kolesteroli ei lisää. Erityisesti ikääntyneet naiset tarvitsevat suhteellisen korkeaa kolesterolitasoa elääkseen pitkään ja terveinä. Kolesterolista puhuttaessa tulisi aina muistaa, että kolesteroli ei ole rasva vaan vaha sekä paljon puhuttu tyydytetty rasva on aivan eri aine. Lisäksi tyydytetty rasva ei muutu kolesteroliksi, joten koko rasvakammoisuudella sekä kolesterolilla ei ole mitään tekemistä aivohalvausriskin kanssa. Kolesterolin vaarallisuuden naurettavuudesta kertoo sekin, että ilman kolesterolia ei olisi elämää. Elimistö tarvitsee kolesterolia ja siksi se itse valmistaa pääosan tarvitsemastaan kolesterolista, jota sitten lääkkeiden turvin pyritään keinolla millä hyvänsä alentamaan!

      Pohjois-Karjala -projektissa noudatettu rasvavalistus ei ole koskaan perustunut pätevään tutkimustietoon, vaan virheellisiin oletuksiin ja uskomuksiin.

      http://openheart.bmj.com/content/1/1/e000032.full

      http://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/2014/03/18/taas-uusi-tiedekatsaus-rasvan-laadulla-ei-merkitysta-sydanriskiin/

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm

    • wernerska

      10 mg ottaa niin on koko ajan hirveä nälkä, siitä se painonnousu varmaan johtuu.

    • sdiuytrfd

      Minulla tuli virtsaumpi (virtsarakko lamaantui) Triptylistä. Mainittiin lääkkeen sivuvaikutuslistassa. Muilla samaa kokemusta?

      • Anonyymi

        Mikä on virtsaumpi miten vaikuttaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe