sytytyksen säätö!!!

ana

miten säädetään kaasari koneesta sytytys? ja onko se kuinka vaikeaa?!?!

11

29462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säätö

      Kannattaa antaa asentajan tehdä se, koska ei sitä opi täältä palstalta. Kyllä asian voi neuvoa, mutta ei se välttämättä onnistu, jos ei ole kokemusta, eikä vehkeitä. Suosittelen korjaamoa ehdottomasti!

    • cccp

      Yleensä jossakin kohdassa moottorin ja vaihteisto välissä on luukku josta näkee vauhtipyörän. Vauhtipyörässä on merkki ja vauhtipyörän vieressä toinen. Sytytyksen ajoitusta tarkistettaessa moottori laitetaan käymään tyhjäkäynnillä ja ajoituslampulla osoitetaan vauhtipyörää ja ajoitusmerkkejä. Jos ajoitus on kohdallaan vauhtipyörän merkki on ajoitusmerkin kohdalla aina valon välähtäessä. Jos merkit eivät ole kohdakkain sytytys säädetään paikalleen kääntämällä virranjakajaa.

      Keskipakosäätimen toiminta selviää nostamalla moottorin kierroksia, jolloin sytytyksen pitäisi siirtyä aikaisemmalle. Alipainesäätimen toiminnan selvittämiseksi pitäisi pystyä imemään virranjakajan alipaineletkuun riittävä alipaine. Silloin sytytyksen pitäisi siirtyä myöhemmäksi. Jos autossa on kärjellinen sytytysjärjestelmä, pitää katkojan kärkien kunto ja kärkiväli tarkistaa ennen sytytyksen säätöä.

      Sytytyksen säätö ei ole vaikeaa, mutta ajoituslampun siihen tarvitsee. Se maksaa halvimmillaan n. 30€.

      • ihan noinkaan mene. Unohdit ainakin pyörimisnopeuden ja alipainesäätimen vaikutukset eikä ne ajoitusmerkitkään aina ole vauhtipyörällä, tai siellä saattaa olla useampiakin merkkejä joista pitää tietää se oikea.

        Ellei osaavaa tuttavaa ole, kannattaa käyttää merkkikorjaamossa. Säätö on pikkujuttu, ei maksa paljoa.


      • cccp
        sitroen kirjoitti:

        ihan noinkaan mene. Unohdit ainakin pyörimisnopeuden ja alipainesäätimen vaikutukset eikä ne ajoitusmerkitkään aina ole vauhtipyörällä, tai siellä saattaa olla useampiakin merkkejä joista pitää tietää se oikea.

        Ellei osaavaa tuttavaa ole, kannattaa käyttää merkkikorjaamossa. Säätö on pikkujuttu, ei maksa paljoa.

        Mitä unohdin pyörimisnopeuden ja alipainesäätimen vaikutuksista? Ei siitä niin kovin kauaa ole kun omasta autosta sytytystä säädin ja muistaakseni se meni juuri noin.

        Ajoitusmerkit voivat varmasti olla muuallakin kuin vauhtipyörällä, mutta yleensä ne sieltä löytyvät ja sieltä mielestäni kannattaa niiden etsiminen aloittaa. Jos vauhtipyörällä on useampia merkkejä eikä niistä pysty päättelemään mikä on se oikea, se pitää jostakin selvittää. Kysyjä tuskin olettikaan aivan tarkkoja ohjeita saavansa kun ei mitään tietoja autostaan tai sen moottorista kertonut.

        Se unohtui mainita, että esim. kirjastosta saattaa löytyä korjausopas kyseiselle autolle. Siitä puolestaan todennäköisesti löytyy tarkemmat ohjeet ja tieto siitä montako astetta sytytysennako on ja mikä merkki tuota astelukua vastaa. Jos aikoo vähän enemmänkin autoaan huoltaa/korjata tuollainen korjausopas saattaisi olla jopa ihan järkevä ostos.

        Mielestäni sytytyksen säätö ei mitään suurempaa osaamista vaadin. Se on aivan sopiva työ aloittelevalle auton korjaajalle ja tekemällähän kokemus ja taidot kehittyvät. Jos sitä ei pysty itse tekemään ei kannata muutenkaan mitään renkaanvaihtoa vaativampaa huoltotoimenpidettä autolleen tehdä.


      • peksi
        sitroen kirjoitti:

        ihan noinkaan mene. Unohdit ainakin pyörimisnopeuden ja alipainesäätimen vaikutukset eikä ne ajoitusmerkitkään aina ole vauhtipyörällä, tai siellä saattaa olla useampiakin merkkejä joista pitää tietää se oikea.

        Ellei osaavaa tuttavaa ole, kannattaa käyttää merkkikorjaamossa. Säätö on pikkujuttu, ei maksa paljoa.

        Kyllä löytyy autoja joissa ennakkomerkit on hihnapyörän kehällä.Katkojankärjillä olevissa autoissa tarvitaan sähkökynä 12V joka kytketään
        akun navan ja virranjakajan väliin(katkojan kärjille menevä johto otetaan irti puolasta ja kiinni sähkökynään ja sähkökynän toinen pää akun napaan kärkien kanssa sarjaan).Lampun sammuessa,on sytytyshetki.Ensin tarkistetaan katkojankärkien kärkiväli ja säädetään jos tarvetta.
        Seuraavaksi pyöritetään moottoria käsin ympäri
        ja tarkkaillaan hihnapyörällä olevia ennakkomerkkejä.Kun merkit alkaa näkyä otetaan rauhallisesti ja katsotaan sähkökynää,kun lamppu sammuu on se sytytyshetki,luetaan ennakko hihnapyörältä (jos ei ole myöhäisellä sytytys).
        Katsotaan kummalla sylinterillä sytytys on 1 vai4
        (4-pyttyinen kone)ei käytännössä eroa yleensä säätö tehdään 1-sylinterille.Pyörijää kokeilemalla voi tarkistaa jakajan pyörimissuunnan,pyörii sinnepäin mihin joustaa.
        Jos tarvetta säätöön,pyöritetään moottoria taaksepäin(vastapäivään) 1/4 kierrosta(välykset pois jakajasta)ja sitten pyöritetään uudestaan moottoria(myötäpäivään) ajoitusmerkit oikeaan kohtaan.Avataan lukitus pultti,jos ennakkoa liikaa kierretään virranjakajaa pyörimissuuntaan ja jos myöhäisellä pyöritetään pyörimissuuntaa vastaan.Kun lamppu sammuu on sytytys oikealla kohdalla,lukitaan jakaja ja kansi paikoilleen,piuha kiinni puolaan
        ja kokeillaan toimiiko paremmin.Kärjettömissä
        autoissa tarvitaan strobo lamppu joka väläyttää sytytyshetkellä,lamppu suunnataan ennakkomerkkejä kohti josta ennakko luetaan.Säätö tapahtuu jakajaa kiertämällä,kone käynnissä kierretään jakajaa ja säädetään sytytys kohdalleen.


      • cccp kirjoitti:

        Mitä unohdin pyörimisnopeuden ja alipainesäätimen vaikutuksista? Ei siitä niin kovin kauaa ole kun omasta autosta sytytystä säädin ja muistaakseni se meni juuri noin.

        Ajoitusmerkit voivat varmasti olla muuallakin kuin vauhtipyörällä, mutta yleensä ne sieltä löytyvät ja sieltä mielestäni kannattaa niiden etsiminen aloittaa. Jos vauhtipyörällä on useampia merkkejä eikä niistä pysty päättelemään mikä on se oikea, se pitää jostakin selvittää. Kysyjä tuskin olettikaan aivan tarkkoja ohjeita saavansa kun ei mitään tietoja autostaan tai sen moottorista kertonut.

        Se unohtui mainita, että esim. kirjastosta saattaa löytyä korjausopas kyseiselle autolle. Siitä puolestaan todennäköisesti löytyy tarkemmat ohjeet ja tieto siitä montako astetta sytytysennako on ja mikä merkki tuota astelukua vastaa. Jos aikoo vähän enemmänkin autoaan huoltaa/korjata tuollainen korjausopas saattaisi olla jopa ihan järkevä ostos.

        Mielestäni sytytyksen säätö ei mitään suurempaa osaamista vaadin. Se on aivan sopiva työ aloittelevalle auton korjaajalle ja tekemällähän kokemus ja taidot kehittyvät. Jos sitä ei pysty itse tekemään ei kannata muutenkaan mitään renkaanvaihtoa vaativampaa huoltotoimenpidettä autolleen tehdä.

        että tyhjäkäyntinopeus pitää olla niin pieni, ettei keskipakosäädin varmasti vielä säädä. Alipainesäätimen letku(t) pitää irrottaa myös, koska perusennakko ilmoitetaan ilman alipainesäätimen mahdollisesti tuomaa lisää. Joissakin autoissa alipainesäädin saattaa toimia jo tyhjäkäynnilläkin.

        Myös kärjellisissä sytytysjärjestelmissä voi ja kannattaa käyttää stroboskooppilamppua. On ainakin kaikki välykset siinä asennossa kuin ajonkin aikana. Katkojan kärjet tietysti huolletaan ja säädetään ennen sytytysennakon säätöä.

        Auton huolto-opas kannattaa yleensä ostaa tai lainata, jos aikoo itse tehdä jotain huolto- tai korjaushommia. Monessa tapauksessa säästyy aikaa, kun ei tarvi pähkäillä niin paljoa, miten joku homma olisi viisainta tehdä. Siitä löytyy sytytysennakot ja monet muutkin asiat.


      • Anonyymi
        sitroen kirjoitti:

        ihan noinkaan mene. Unohdit ainakin pyörimisnopeuden ja alipainesäätimen vaikutukset eikä ne ajoitusmerkitkään aina ole vauhtipyörällä, tai siellä saattaa olla useampiakin merkkejä joista pitää tietää se oikea.

        Ellei osaavaa tuttavaa ole, kannattaa käyttää merkkikorjaamossa. Säätö on pikkujuttu, ei maksa paljoa.

        Olet vissiin pääsy korjaamo töihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet vissiin pääsy korjaamo töihin

        Vaihdoin alaa 1969 korjaamotöistä petrokemiaan ja myöhemmin voimalaitosalalle. Taustalla autopuolen koulutusta 6 vuotta, korjaamokokemusta 3 vuotta ja auton tekoa 1 vuosi. Mitä muuta halusit tietää?
        sitroen


    • usko mennyt

      morjens . näin on vanhoissa autoissa, matta entäs nykyautoissa autoni moottori
      täristää, ei merkki korjaamo jostain syystä saa sitä pois. kun kierrokset on yli
      2000r/min tärinä lakkaa, taikka sitä ei ainakaan tunne,vai voiko sitä ollenkaan korjata. jakohihnan ajoitus tarkistettu parikin kertaa. korjaamo ei osaa tehdä muuta kuin hinnoittaa.auto on ka ford 2009 titanium 1.2m3

    • 1,2m3

      "ford 2009 titanium 1.2m3 " Iso on moottori...

    • Anonyymi

      Asentaja ottaa 100€/h
      Eli padasjoelle veneen sytytyksen säätö noin 700€
      Älytön Ehdotus anna ammattimiehen tehdä olet ehkä just valmistunut asentajaksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      48
      5314
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      78
      3213
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      21
      3058
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      143
      2911
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      33
      2193
    6. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      48
      1751
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1676
    8. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      91
      1615
    9. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      418
      1384
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      260
      1324
    Aihe