miten säädetään kaasari koneesta sytytys? ja onko se kuinka vaikeaa?!?!
sytytyksen säätö!!!
11
26443
Vastaukset
- säätö
Kannattaa antaa asentajan tehdä se, koska ei sitä opi täältä palstalta. Kyllä asian voi neuvoa, mutta ei se välttämättä onnistu, jos ei ole kokemusta, eikä vehkeitä. Suosittelen korjaamoa ehdottomasti!
- cccp
Yleensä jossakin kohdassa moottorin ja vaihteisto välissä on luukku josta näkee vauhtipyörän. Vauhtipyörässä on merkki ja vauhtipyörän vieressä toinen. Sytytyksen ajoitusta tarkistettaessa moottori laitetaan käymään tyhjäkäynnillä ja ajoituslampulla osoitetaan vauhtipyörää ja ajoitusmerkkejä. Jos ajoitus on kohdallaan vauhtipyörän merkki on ajoitusmerkin kohdalla aina valon välähtäessä. Jos merkit eivät ole kohdakkain sytytys säädetään paikalleen kääntämällä virranjakajaa.
Keskipakosäätimen toiminta selviää nostamalla moottorin kierroksia, jolloin sytytyksen pitäisi siirtyä aikaisemmalle. Alipainesäätimen toiminnan selvittämiseksi pitäisi pystyä imemään virranjakajan alipaineletkuun riittävä alipaine. Silloin sytytyksen pitäisi siirtyä myöhemmäksi. Jos autossa on kärjellinen sytytysjärjestelmä, pitää katkojan kärkien kunto ja kärkiväli tarkistaa ennen sytytyksen säätöä.
Sytytyksen säätö ei ole vaikeaa, mutta ajoituslampun siihen tarvitsee. Se maksaa halvimmillaan n. 30€.ihan noinkaan mene. Unohdit ainakin pyörimisnopeuden ja alipainesäätimen vaikutukset eikä ne ajoitusmerkitkään aina ole vauhtipyörällä, tai siellä saattaa olla useampiakin merkkejä joista pitää tietää se oikea.
Ellei osaavaa tuttavaa ole, kannattaa käyttää merkkikorjaamossa. Säätö on pikkujuttu, ei maksa paljoa.- cccp
sitroen kirjoitti:
ihan noinkaan mene. Unohdit ainakin pyörimisnopeuden ja alipainesäätimen vaikutukset eikä ne ajoitusmerkitkään aina ole vauhtipyörällä, tai siellä saattaa olla useampiakin merkkejä joista pitää tietää se oikea.
Ellei osaavaa tuttavaa ole, kannattaa käyttää merkkikorjaamossa. Säätö on pikkujuttu, ei maksa paljoa.Mitä unohdin pyörimisnopeuden ja alipainesäätimen vaikutuksista? Ei siitä niin kovin kauaa ole kun omasta autosta sytytystä säädin ja muistaakseni se meni juuri noin.
Ajoitusmerkit voivat varmasti olla muuallakin kuin vauhtipyörällä, mutta yleensä ne sieltä löytyvät ja sieltä mielestäni kannattaa niiden etsiminen aloittaa. Jos vauhtipyörällä on useampia merkkejä eikä niistä pysty päättelemään mikä on se oikea, se pitää jostakin selvittää. Kysyjä tuskin olettikaan aivan tarkkoja ohjeita saavansa kun ei mitään tietoja autostaan tai sen moottorista kertonut.
Se unohtui mainita, että esim. kirjastosta saattaa löytyä korjausopas kyseiselle autolle. Siitä puolestaan todennäköisesti löytyy tarkemmat ohjeet ja tieto siitä montako astetta sytytysennako on ja mikä merkki tuota astelukua vastaa. Jos aikoo vähän enemmänkin autoaan huoltaa/korjata tuollainen korjausopas saattaisi olla jopa ihan järkevä ostos.
Mielestäni sytytyksen säätö ei mitään suurempaa osaamista vaadin. Se on aivan sopiva työ aloittelevalle auton korjaajalle ja tekemällähän kokemus ja taidot kehittyvät. Jos sitä ei pysty itse tekemään ei kannata muutenkaan mitään renkaanvaihtoa vaativampaa huoltotoimenpidettä autolleen tehdä. - peksi
sitroen kirjoitti:
ihan noinkaan mene. Unohdit ainakin pyörimisnopeuden ja alipainesäätimen vaikutukset eikä ne ajoitusmerkitkään aina ole vauhtipyörällä, tai siellä saattaa olla useampiakin merkkejä joista pitää tietää se oikea.
Ellei osaavaa tuttavaa ole, kannattaa käyttää merkkikorjaamossa. Säätö on pikkujuttu, ei maksa paljoa.Kyllä löytyy autoja joissa ennakkomerkit on hihnapyörän kehällä.Katkojankärjillä olevissa autoissa tarvitaan sähkökynä 12V joka kytketään
akun navan ja virranjakajan väliin(katkojan kärjille menevä johto otetaan irti puolasta ja kiinni sähkökynään ja sähkökynän toinen pää akun napaan kärkien kanssa sarjaan).Lampun sammuessa,on sytytyshetki.Ensin tarkistetaan katkojankärkien kärkiväli ja säädetään jos tarvetta.
Seuraavaksi pyöritetään moottoria käsin ympäri
ja tarkkaillaan hihnapyörällä olevia ennakkomerkkejä.Kun merkit alkaa näkyä otetaan rauhallisesti ja katsotaan sähkökynää,kun lamppu sammuu on se sytytyshetki,luetaan ennakko hihnapyörältä (jos ei ole myöhäisellä sytytys).
Katsotaan kummalla sylinterillä sytytys on 1 vai4
(4-pyttyinen kone)ei käytännössä eroa yleensä säätö tehdään 1-sylinterille.Pyörijää kokeilemalla voi tarkistaa jakajan pyörimissuunnan,pyörii sinnepäin mihin joustaa.
Jos tarvetta säätöön,pyöritetään moottoria taaksepäin(vastapäivään) 1/4 kierrosta(välykset pois jakajasta)ja sitten pyöritetään uudestaan moottoria(myötäpäivään) ajoitusmerkit oikeaan kohtaan.Avataan lukitus pultti,jos ennakkoa liikaa kierretään virranjakajaa pyörimissuuntaan ja jos myöhäisellä pyöritetään pyörimissuuntaa vastaan.Kun lamppu sammuu on sytytys oikealla kohdalla,lukitaan jakaja ja kansi paikoilleen,piuha kiinni puolaan
ja kokeillaan toimiiko paremmin.Kärjettömissä
autoissa tarvitaan strobo lamppu joka väläyttää sytytyshetkellä,lamppu suunnataan ennakkomerkkejä kohti josta ennakko luetaan.Säätö tapahtuu jakajaa kiertämällä,kone käynnissä kierretään jakajaa ja säädetään sytytys kohdalleen. cccp kirjoitti:
Mitä unohdin pyörimisnopeuden ja alipainesäätimen vaikutuksista? Ei siitä niin kovin kauaa ole kun omasta autosta sytytystä säädin ja muistaakseni se meni juuri noin.
Ajoitusmerkit voivat varmasti olla muuallakin kuin vauhtipyörällä, mutta yleensä ne sieltä löytyvät ja sieltä mielestäni kannattaa niiden etsiminen aloittaa. Jos vauhtipyörällä on useampia merkkejä eikä niistä pysty päättelemään mikä on se oikea, se pitää jostakin selvittää. Kysyjä tuskin olettikaan aivan tarkkoja ohjeita saavansa kun ei mitään tietoja autostaan tai sen moottorista kertonut.
Se unohtui mainita, että esim. kirjastosta saattaa löytyä korjausopas kyseiselle autolle. Siitä puolestaan todennäköisesti löytyy tarkemmat ohjeet ja tieto siitä montako astetta sytytysennako on ja mikä merkki tuota astelukua vastaa. Jos aikoo vähän enemmänkin autoaan huoltaa/korjata tuollainen korjausopas saattaisi olla jopa ihan järkevä ostos.
Mielestäni sytytyksen säätö ei mitään suurempaa osaamista vaadin. Se on aivan sopiva työ aloittelevalle auton korjaajalle ja tekemällähän kokemus ja taidot kehittyvät. Jos sitä ei pysty itse tekemään ei kannata muutenkaan mitään renkaanvaihtoa vaativampaa huoltotoimenpidettä autolleen tehdä.että tyhjäkäyntinopeus pitää olla niin pieni, ettei keskipakosäädin varmasti vielä säädä. Alipainesäätimen letku(t) pitää irrottaa myös, koska perusennakko ilmoitetaan ilman alipainesäätimen mahdollisesti tuomaa lisää. Joissakin autoissa alipainesäädin saattaa toimia jo tyhjäkäynnilläkin.
Myös kärjellisissä sytytysjärjestelmissä voi ja kannattaa käyttää stroboskooppilamppua. On ainakin kaikki välykset siinä asennossa kuin ajonkin aikana. Katkojan kärjet tietysti huolletaan ja säädetään ennen sytytysennakon säätöä.
Auton huolto-opas kannattaa yleensä ostaa tai lainata, jos aikoo itse tehdä jotain huolto- tai korjaushommia. Monessa tapauksessa säästyy aikaa, kun ei tarvi pähkäillä niin paljoa, miten joku homma olisi viisainta tehdä. Siitä löytyy sytytysennakot ja monet muutkin asiat.- Anonyymi
sitroen kirjoitti:
ihan noinkaan mene. Unohdit ainakin pyörimisnopeuden ja alipainesäätimen vaikutukset eikä ne ajoitusmerkitkään aina ole vauhtipyörällä, tai siellä saattaa olla useampiakin merkkejä joista pitää tietää se oikea.
Ellei osaavaa tuttavaa ole, kannattaa käyttää merkkikorjaamossa. Säätö on pikkujuttu, ei maksa paljoa.Olet vissiin pääsy korjaamo töihin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet vissiin pääsy korjaamo töihin
Vaihdoin alaa 1969 korjaamotöistä petrokemiaan ja myöhemmin voimalaitosalalle. Taustalla autopuolen koulutusta 6 vuotta, korjaamokokemusta 3 vuotta ja auton tekoa 1 vuosi. Mitä muuta halusit tietää?
sitroen
- usko mennyt
morjens . näin on vanhoissa autoissa, matta entäs nykyautoissa autoni moottori
täristää, ei merkki korjaamo jostain syystä saa sitä pois. kun kierrokset on yli
2000r/min tärinä lakkaa, taikka sitä ei ainakaan tunne,vai voiko sitä ollenkaan korjata. jakohihnan ajoitus tarkistettu parikin kertaa. korjaamo ei osaa tehdä muuta kuin hinnoittaa.auto on ka ford 2009 titanium 1.2m3 - 1,2m3
"ford 2009 titanium 1.2m3 " Iso on moottori...
- Anonyymi
Asentaja ottaa 100€/h
Eli padasjoelle veneen sytytyksen säätö noin 700€
Älytön Ehdotus anna ammattimiehen tehdä olet ehkä just valmistunut asentajaksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849