Mikä on paras..

vio-letti

Moni 40-50:sistä etsii uutta elämäntoveria. Jos nyt se oikea suuri rakkaus tulee vastaan, niin mikä on mielestänne paras yhdessä elämisen ja olemisen muoto?

1. Se, että laitetaan hynttyyt yhteen ja muutetaan sama katon alle?

2.Vaiko se, että kummallakin on "omat olikkeensa", asunnot molemmilla, rahat erikseen jne...mutta muuten ollaan yhdessä niinkuin pari?
(Miksikä sellaista parisuhdetta nyt taas kutsutaan?)

Mitä mieltä olette?

38

2306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eeva-sisko

on lyöty yhteen ainakin meillä , rahat erikseen..ehdottomasti.
      Me olemme avopari, tai jos joku tahtoo, niin sanokoon vaikka susipariksi, yhtään ei harmita.

• vio-letti

Toivon ettei kenelläkään enää nykyaikana ole sanomista siitä, että asuu avoparina. "Susipari" on mielestäni kovin ikävä nimitys rakkaus-suhteelle. Se nimitys joutaa jo historian romukoppaan, eikö vaan?

Kuinka teillä on sujunut kahden aikuiselämän yhteen sovittaminen?
        (sinun ei tarvitse tietenkään vastata jos et halua :)

• eeva-sisko
        vio-letti kirjoitti:

Toivon ettei kenelläkään enää nykyaikana ole sanomista siitä, että asuu avoparina. "Susipari" on mielestäni kovin ikävä nimitys rakkaus-suhteelle. Se nimitys joutaa jo historian romukoppaan, eikö vaan?

Kuinka teillä on sujunut kahden aikuiselämän yhteen sovittaminen?
        (sinun ei tarvitse tietenkään vastata jos et halua :)

koska tähän koneen eteen istuin vähäksi aikaa.
        Meillä sujuisi aivan ihansati jos mies pystyisi pitämään alkoholin käyttönsä kurissa.
        Viime viikonloppu menikin mukavasti.
        Ulkoilimme ja kävimme ravintolassa syömässä, eikä viinan tilkkaa.
        En ehkä saisi sanoa,mutta jotain levottomuutta olen miehessä huomaavinani, tai sitten katson sillä silmällä.
        Me emme kyllä riitele, sillä hän ei ole koskaan pahapäinen kännissä. Itsekään en rähjää, enkä edes nalkuta.

• vio-letti
        eeva-sisko kirjoitti:

koska tähän koneen eteen istuin vähäksi aikaa.
        Meillä sujuisi aivan ihansati jos mies pystyisi pitämään alkoholin käyttönsä kurissa.
        Viime viikonloppu menikin mukavasti.
        Ulkoilimme ja kävimme ravintolassa syömässä, eikä viinan tilkkaa.
        En ehkä saisi sanoa,mutta jotain levottomuutta olen miehessä huomaavinani, tai sitten katson sillä silmällä.
        Me emme kyllä riitele, sillä hän ei ole koskaan pahapäinen kännissä. Itsekään en rähjää, enkä edes nalkuta.

Kiitti vastauksesta, muistankin että olen aikaisemmissa keskusteluissa lukenut ajatuksiasi ja tuntemuksiasi tästä alkoholin läsnäolosta suhteessa. Se on ikävä kolmas pyörä ja siitä ei ole helppoa päästä eroon.

Cyberhalaus ja jaksamista sinulle ja lykkyä tykö rakkaudellenne. :)

• jpntar

ihminen on jo tuossa iässä muodostanut arkensa..elämänsä..tavat ja tottumukset oman mallinsa mukaan, ja minä ainakaan en välttämättä suvaitsisi kenenkään tulevan muuttamaan niitä..Joten minä kallistun tuohon toiseen vaihtoehtoon:)) Ellei se kelpaa sille toiselle, ei voi mitään, minun päätäni ei käännetä..ei tässä asiassa:))))) Yhdessä voi siitä huolimatta olla. nimimerkki "hiljaa hyvä tulee"

• vio-letti

Ei varmasti ole helppoa enää tämänikäisenä sovitella jonkun toisen elämää ympyröihinsä. Olen joidenkin ystävieni yhteenmuutto-yrityksiä tässä läheltä seurannut ja koettanut vähän tukenakin olla ja täytyy sanoa että rakkaus ja yritys hyvä 10 ei aina lähimainkaan riitä.

Juu ja pään kääntelystä, sanotaanhan se siellä "Sanassakin" että "mies on naisen pää" - ja nainen kääntelee tietysti sitä omaa päätään sinne mihin lystää. ;)))

• ..erittäin samaa mieltä sun kanssa :))

• Nani65

sitten vois harkita yhteen muuttamista, mutta toisaalta mitä kauempana asuu sen parempi, ei tule stressiä tapaamisten suhteen ja on omaa tilaa riittävästi.

• vio-letti

Kuullostaa viisaalle tuo vuoden koeaika. Onko sinulla itselläsi kokemusta?

Monet sanovat siinä alku-huumassa että - kun on ne tunteet ja se rakkaus, niin on kiire. Kun rakkaus tulee ovesta sisälle, lentää järki ikkunasta pihalle. Ja niin se pitääkin olla. Mutta olen nähnyt monen muuttavan liian pian yhteen ja sitten siitä ei tietysti tule mitään.

Miten sen rakkauden pitäisi aisoissa?

• Nani65
        vio-letti kirjoitti:

Kuullostaa viisaalle tuo vuoden koeaika. Onko sinulla itselläsi kokemusta?

Monet sanovat siinä alku-huumassa että - kun on ne tunteet ja se rakkaus, niin on kiire. Kun rakkaus tulee ovesta sisälle, lentää järki ikkunasta pihalle. Ja niin se pitääkin olla. Mutta olen nähnyt monen muuttavan liian pian yhteen ja sitten siitä ei tietysti tule mitään.

Miten sen rakkauden pitäisi aisoissa?

tai oikeastaan voipas sanoa että on! Yleensä olen lähtenyt täysillä mukaan suhteeseen heti ja kimppaan muutettu pikkuhiljaa heti;) mutta nämä, jotka jäänyt koeajalle, on joko lopahtaneet ennen koeajan päättymistä tai muuten vaan jäänyt sitten lopulta "ei kovin vakavaksi" suhteeksi. Mikä se sitten järkevintä olis, minä kun olen niin tunteella käyvä ihminen. Yritän ainakin opetella tuohon vuoden koeajalle!

• Eirek O.

2. että kummallakin on "omat olikkeensa", asunnot molemmilla, rahat erikseen jne...mutta muuten ollaan yhdessä niinkuin pari.

Mielestäni näin on parempi, oma huusholli ilman muuta. Varsinkin jos on omia lapsia. Käytännössä melkein ainoa mahdollisuus toimivaan parisuhteeseen on asua erillään, vaikka lasten tapaamisia olisikin suht harvoin. Äärettömän käytännöllistä olisi, jos oma kulta asuis vaikka naapurirapussa. Tai edes kävelymatkan päässä.

Mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa olike =?

• vio-letti

Olikkeet? - se on sellainen hauska murresana länsisuomesta, ja tarkoittaa..öh?.. miten sen nyt "suomeksi kääntäisin?.. tarkoittaa omaa huushollia, sitä käytännön elämää, kaikkineen mitä siihen kuuluu.

Monille on juuri tämä ratkaisu, - jota sinäkin pidät parempana -, se järkevä ratkaisu. Mutta sitten monista tuntuu, ettei se ole kokosydämistä satsausta suhteeseen, että asutaan erillään. Ystävätär-piirissäni on tapauksia, joissa nainen on tehnyt lopun suhteesta, kun mies ei ole halunnut muuttaa yhteen. He ovat ottaneet sen merkkinä siitä että mies ei "rakasta oikeasti", mitä se "oikeasti rakastaminen" nyt sitten tarkoittaakaan?

• Eirek O.
        vio-letti kirjoitti:

Olikkeet? - se on sellainen hauska murresana länsisuomesta, ja tarkoittaa..öh?.. miten sen nyt "suomeksi kääntäisin?.. tarkoittaa omaa huushollia, sitä käytännön elämää, kaikkineen mitä siihen kuuluu.

Monille on juuri tämä ratkaisu, - jota sinäkin pidät parempana -, se järkevä ratkaisu. Mutta sitten monista tuntuu, ettei se ole kokosydämistä satsausta suhteeseen, että asutaan erillään. Ystävätär-piirissäni on tapauksia, joissa nainen on tehnyt lopun suhteesta, kun mies ei ole halunnut muuttaa yhteen. He ovat ottaneet sen merkkinä siitä että mies ei "rakasta oikeasti", mitä se "oikeasti rakastaminen" nyt sitten tarkoittaakaan?

Joo tää on tätä, rakastamisen formaatti voi olla joillekin tunteen aitoutta ja syvyyttä tärkeämpi?

Raadollisesti ajatellen voisi päätellä, että luottamus miehen uskollisuuteen ei ole ollut vankkumaton? En voi tietenkään tuomita noita naisia, mutta ehkä jotkin muutkin asiat ovat vaikuttaneet. Onhan tuo ainakin hyvä (teko)syy suhteen lopettamiseen. Ehkä on kuitenkin pieni tarve "vahtia". Toisaalta ihmetyttää, kun eikös ne naiset aina joudu motkottamaan miehen epäsiisteydestä ym?

Siitä tulikin mieleeni, että onkohan ajateltu, mistä kaikesta mies todennäköisesti joutuu luopumaan naisen kanssa yhteen muuttaessaan? Sellainen rupeaa helposti painamaan vaakakupissa, näin vanhemmiten varsinkin. Uhrautuvuuskiintiö alkaa olla täynnä, ja lopun käyttävät monella omat lapset.

Tuota "oikeasti rakastamista" täytyy vielä miettiä...

• Eirek O.
        Eirek O. kirjoitti:

Joo tää on tätä, rakastamisen formaatti voi olla joillekin tunteen aitoutta ja syvyyttä tärkeämpi?

Raadollisesti ajatellen voisi päätellä, että luottamus miehen uskollisuuteen ei ole ollut vankkumaton? En voi tietenkään tuomita noita naisia, mutta ehkä jotkin muutkin asiat ovat vaikuttaneet. Onhan tuo ainakin hyvä (teko)syy suhteen lopettamiseen. Ehkä on kuitenkin pieni tarve "vahtia". Toisaalta ihmetyttää, kun eikös ne naiset aina joudu motkottamaan miehen epäsiisteydestä ym?

Siitä tulikin mieleeni, että onkohan ajateltu, mistä kaikesta mies todennäköisesti joutuu luopumaan naisen kanssa yhteen muuttaessaan? Sellainen rupeaa helposti painamaan vaakakupissa, näin vanhemmiten varsinkin. Uhrautuvuuskiintiö alkaa olla täynnä, ja lopun käyttävät monella omat lapset.

Tuota "oikeasti rakastamista" täytyy vielä miettiä...

Onko oikeasti rakastaminen
        - rakastaa juuri sillä tavoin kuin toinen haluaa (ei omalla tavallaan)
        - rakastaa silloin kun toinen haluaa
        - rakastaa siinä paikassa missä toinen haluaa (yhteisessä asunnossa)

???

Sillä siltähän tuo vähän kuulostaa...? Ja jos näin on, aika vaikeeksi menee.

vio-letti kirjoitti: "He ovat ottaneet sen merkkinä siitä että mies ei "rakasta oikeasti" "

Tuo kuulostaa siltä naisten yleisimmältä ja ehkä pahimmalta virheeltä - tulkitaan ja laitetaan ajatuksia miesten päähän. Kun mies käyttäytyy tai sanoo näin, se on merkki siitä ja tuosta... bullshit ! Miksi helvetissä naiset aina luulevat tietävänsä mitä miehet "oikeasti" ajattelevat ? Jos naiset joutuvat tästä tietävyydestään joskus kärsimään, ehkä se on tuollaisen "kaikkitietävyyden" hinta. Viisaampi on se nainen, joka ei tulkitse rivien välejä, vaan käsittää asiat niinkuin mies ne sanoo, eli just niin kuin ne miehen mielestä ovat. Tuskin on montaa turhauttavampaa asiaa, kuin todistella jollekin, että tarkoitin vain ja ainoastaan mitä sanoin !!!

• vio-letti
        Eirek O. kirjoitti:

Onko oikeasti rakastaminen
        - rakastaa juuri sillä tavoin kuin toinen haluaa (ei omalla tavallaan)
        - rakastaa silloin kun toinen haluaa
        - rakastaa siinä paikassa missä toinen haluaa (yhteisessä asunnossa)

???

Sillä siltähän tuo vähän kuulostaa...? Ja jos näin on, aika vaikeeksi menee.

vio-letti kirjoitti: "He ovat ottaneet sen merkkinä siitä että mies ei "rakasta oikeasti" "

Tuo kuulostaa siltä naisten yleisimmältä ja ehkä pahimmalta virheeltä - tulkitaan ja laitetaan ajatuksia miesten päähän. Kun mies käyttäytyy tai sanoo näin, se on merkki siitä ja tuosta... bullshit ! Miksi helvetissä naiset aina luulevat tietävänsä mitä miehet "oikeasti" ajattelevat ? Jos naiset joutuvat tästä tietävyydestään joskus kärsimään, ehkä se on tuollaisen "kaikkitietävyyden" hinta. Viisaampi on se nainen, joka ei tulkitse rivien välejä, vaan käsittää asiat niinkuin mies ne sanoo, eli just niin kuin ne miehen mielestä ovat. Tuskin on montaa turhauttavampaa asiaa, kuin todistella jollekin, että tarkoitin vain ja ainoastaan mitä sanoin !!!

Vastauksesi poikisi monta uutta kiinostavaa aloitetta.

Kirjoitat:

"Tulkitaan ja laitetaan ajatuksia miesten päähän" - olet tässä mielestäni ihan oikeilla jäljillä. Eivät kaikki naiset tietenkään, mutta monet tekevät todella näin.

Miksi he tekevät näin? Hmm..vaikea kysymys. Monet naiset pyörivät paljon sellaisten kysymysten ympärillä kuin; mitä *hän* mahtoi tarkoittaa sillä ja tuolla, sen sijaan että kysyisivät suoraan asianomaiselta itseltään. Ehkä sellainen arvailu on paljon jännittävämpää kuin suoran vastauksen saaminen. Kysymyksessä ei siis ole ollenkaan sen toisen todellisen ymmärtämisen etsintä, vaan jännityksen etsiminen omaan elämään arvailemalla ja itse mahdollisia vastauksia keksimällä. Tämä on vain minun teoriani, ja sitä kehitellessäni syyllistyn tietysti arvailuun, vastausta kun tuskin asianosaisilta itseltään voi odottaa.

Tästä asiasta voisi jatkaa keskustelua paljonkin. Näin kirjoitellen se on hieman hankalaa, koska ajatuksiensa oikein esille tuominen vaatisi pitempiä keskusteluja. Ja siihen ei tämä foorumi anna mahdollisuutta.

Kiitos ajatuksistasi.

• Eirek Olustelija
        vio-letti kirjoitti:

Vastauksesi poikisi monta uutta kiinostavaa aloitetta.

Kirjoitat:

"Tulkitaan ja laitetaan ajatuksia miesten päähän" - olet tässä mielestäni ihan oikeilla jäljillä. Eivät kaikki naiset tietenkään, mutta monet tekevät todella näin.

Miksi he tekevät näin? Hmm..vaikea kysymys. Monet naiset pyörivät paljon sellaisten kysymysten ympärillä kuin; mitä *hän* mahtoi tarkoittaa sillä ja tuolla, sen sijaan että kysyisivät suoraan asianomaiselta itseltään. Ehkä sellainen arvailu on paljon jännittävämpää kuin suoran vastauksen saaminen. Kysymyksessä ei siis ole ollenkaan sen toisen todellisen ymmärtämisen etsintä, vaan jännityksen etsiminen omaan elämään arvailemalla ja itse mahdollisia vastauksia keksimällä. Tämä on vain minun teoriani, ja sitä kehitellessäni syyllistyn tietysti arvailuun, vastausta kun tuskin asianosaisilta itseltään voi odottaa.

Tästä asiasta voisi jatkaa keskustelua paljonkin. Näin kirjoitellen se on hieman hankalaa, koska ajatuksiensa oikein esille tuominen vaatisi pitempiä keskusteluja. Ja siihen ei tämä foorumi anna mahdollisuutta.

Kiitos ajatuksistasi.

Anteeksi vähän "kärkevä vivahde" - vanhat turhaumat taisivat nousta hetkeksi pintaan, leijumaan väsyneen äijän ja näppiksen väliin...

Samantyyppisiä arvailuja minullakin on, ja valitettavasti vähän kokemustakin.
        Jos joku tuollaisella juonittelulla ja pelaamisella hakee jännitystä elämään, on ehkä tullut katsottua liikaa salattuja elämiä tms. psakaa?

Tämä on tosiaan aika loputon aihe... ja julkisella tekstillä on aina rajoituksensa. Jospa syksymmällä ehtis jatkamaan aiheesta ja keskittymään paremmin. Kiitos itsellesi :)

• vio-letti
        Eirek Olustelija kirjoitti:

Anteeksi vähän "kärkevä vivahde" - vanhat turhaumat taisivat nousta hetkeksi pintaan, leijumaan väsyneen äijän ja näppiksen väliin...

Samantyyppisiä arvailuja minullakin on, ja valitettavasti vähän kokemustakin.
        Jos joku tuollaisella juonittelulla ja pelaamisella hakee jännitystä elämään, on ehkä tullut katsottua liikaa salattuja elämiä tms. psakaa?

Tämä on tosiaan aika loputon aihe... ja julkisella tekstillä on aina rajoituksensa. Jospa syksymmällä ehtis jatkamaan aiheesta ja keskittymään paremmin. Kiitos itsellesi :)

Vastaan tähän äkkiä vaan, sitten on lähdettävä muille maille..

Minunkin vastaukseni, - arvailuineen -, ovat omasta kokemuksesta. Olen ollut vuosikausia sellainen kuuntelija näille minun ystävättärille. Monta kertaa olen kuullut tuon kysymyksen huokauksen saattamana - "mitä luulet että *hän* nyt tarkoitti sillä ja tuolla?" Ennen munasin itseni ystävättärenä vastaamalla suoraan että, - "no kysy *häneltä*" - kunnes elämänkokemukseni opetti, ettei tämmöisessä kyselyssä ole ollenkaan oikean aidon toisen ymmärtämisen etsiminen lähtökohtana, vaan ihan joku muu.

No, se siitä tällä kertaa, jatketaan toiste. Aurinkoista päivää sinulle :)

• Animus

...olisi ehdottomasti (siis jos nyt oletetaan että joku mies tulee ja vie jalat alta) se, että molemmilla oma asunto ja oma elämä myös, eli tietysti omat rahat jne. Kyläillä voidaan puolin ja toisin, myös yökylä, muttei asuta.

Se on asia erikseen kun esim lapset muuttaa ja jää yksi tyhjiä makuuhuoneita. Nimittäin mä en koskaan muuta yhtään mihinkään, eli herran pitää muuttaa meille ;))

Tietysti jos häiskä on miljonääri voisin vakavasti harkita muuttoa lasiseen omakotitaloon Nuottaniemeen, mutta olisihan sitä siellä kun toisten nurkissa, plääh. Koti on mulle tosi tärkeä, tunne että se on just omanlainen, oma...vähän boheemi, metsästysmajatyyppinen...

• vio-letti

Niissä lasitaloissa on hitsin paljon ikkunanpesua..plääh! ;)

"Sata vuotta sitten" kun minä muutin yhteen tämän elämänkaverini kanssa, niin me muutimme ensin yhteen asumaan hänen silloiseen rivitaloasuntoonsa. Sitä meidän *ei* olisi pitänyt tehdä. En ole ikinä viihtynyt niin huonosti jossain asunnossa, kuin siellä. Vika ei ollut asunnossa vaan ainoastaan siinä, että se ei ollut minun oma huushollini. Aika pian muutimme omaan, yhteiseen, *meidän* asuntoon.

• XXXX??
        vio-letti kirjoitti:

Niissä lasitaloissa on hitsin paljon ikkunanpesua..plääh! ;)

"Sata vuotta sitten" kun minä muutin yhteen tämän elämänkaverini kanssa, niin me muutimme ensin yhteen asumaan hänen silloiseen rivitaloasuntoonsa. Sitä meidän *ei* olisi pitänyt tehdä. En ole ikinä viihtynyt niin huonosti jossain asunnossa, kuin siellä. Vika ei ollut asunnossa vaan ainoastaan siinä, että se ei ollut minun oma huushollini. Aika pian muutimme omaan, yhteiseen, *meidän* asuntoon.

...kaveri alkoi harastaa perhokalastusta???

eiks nii ????

• ollikolli-63

Ilman muuta ja vielä parempi olisi etsiä uusi yhteinen asunto.
      En enää viitsisi/jaksa leikkiä metsästäjää eli se on joko yksin tai yhdessä ja sitten täysillä..

• Onneksi odotin. Nyt on jo eväitä tähänkin "miehi-
      seen" kommenttiin.

Piikki, joka tunkee esiin, on saanut "minun miel-
      tymysteni mukaisen" ulkomuodon. Sovinnaisuus saa
      kyytiä.

Miehen luo muuttaminen ei sovi. Siinä asunnossa
      ei ole muuttavan naisen omaa "tatsia". Siis kurja
      murju. Silloinkin, kun nainen voi muuttaa ilmettä.

Naisen luo muuttaminen sopii. Luonnollisesti suu-
      rin ennakkovarauksin. Mitään ei muuteta miehen
      mielen mukaiseksi. No, ehkä autotalli. Ja pyyhkeen
      väri. Ja.....

Jos kuitenkin uuteen kotiin, mikä muuttuu? Sama
      asia kuin edellisessäkin osiossa, paitsi että
      miehellä on enemmän komerotilaa. Ja ehkä työhuone
      Ja ehkä...
      Leima pitää olla - naisen. Talon väri, pihan ilme,
      huonekalut....

Ei, kyllä lienee parasta pysyä vain erillään.
      Vain avoimet mielet voivat aloittaa uudessa lin-
      nakkeessa, jossa talous on riidattomalla pohjalla.

• mirham

sellainen ihmeen tapainen kuin rakastuminen on päässyt tapahtumaan ja kemiat osuu kohdalleen....niin eipä siinä muuta kuin hynttyyt yhteen.

• mirham kirjoitti:

sellainen ihmeen tapainen kuin rakastuminen on päässyt tapahtumaan ja kemiat osuu kohdalleen....niin eipä siinä muuta kuin hynttyyt yhteen.

tuossa vaiheessa usein iske vauhtisokeus...?
        ;)

• mirham
        Pojongg kirjoitti:

tuossa vaiheessa usein iske vauhtisokeus...?
        ;)

iskeä vauhtisokeus..vaan rakkaushan on sokea..sitä paitsi onko liika harkitsevaisuuskaan hyväksi ...ei muuta kuin menoksi.:))

• Eirek O.

Tässä voi olla myös perää - onko 40 ensimmäinen miessukupolvi, joka on saanut maistaa vapautta? Muutama esimerkki:

* Vapaat kotiintuloajat, ei ilmoitusvelvollisuutta.Eipä haittaa vaikka tallilla menee pitkäksi, kotona ei ole muuta oottamassa kuin tiskaamattomat tiskit.

* Sisustaminen - tyyli on vapaa. Darts-taulu ja tyhjien brittiolutpullojen kokoelma seinällä, työpöytä ja kilpafillari olohuoneessa ym. jne. Ei vain oma puuhanurkka, vaan oma asunto ja määräysvalta kaapin paikasta :)

* Menu. Vapaasti olutta ja makkaraa. "Raavaan miehen keittokirja" elämänfilosofiana. Lainaus takakannesta: "Koska elämä on pitkä ja murheellinen, tee siitä syömällä lyhyt ja iloinen."

* Ilmaherruus. Voi piereskellä silloin kun siltä tuntuu. Ei valituksia äänestä eikä hajusta :)

... noi nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Tuosta vois tietysti alottaa uuden aiheen:
        Mistä mies luopuu - muuttaessaan yhteen naisen kanssa?

• mirham
        Eirek O. kirjoitti:

Tässä voi olla myös perää - onko 40 ensimmäinen miessukupolvi, joka on saanut maistaa vapautta? Muutama esimerkki:

* Vapaat kotiintuloajat, ei ilmoitusvelvollisuutta.Eipä haittaa vaikka tallilla menee pitkäksi, kotona ei ole muuta oottamassa kuin tiskaamattomat tiskit.

* Sisustaminen - tyyli on vapaa. Darts-taulu ja tyhjien brittiolutpullojen kokoelma seinällä, työpöytä ja kilpafillari olohuoneessa ym. jne. Ei vain oma puuhanurkka, vaan oma asunto ja määräysvalta kaapin paikasta :)

* Menu. Vapaasti olutta ja makkaraa. "Raavaan miehen keittokirja" elämänfilosofiana. Lainaus takakannesta: "Koska elämä on pitkä ja murheellinen, tee siitä syömällä lyhyt ja iloinen."

* Ilmaherruus. Voi piereskellä silloin kun siltä tuntuu. Ei valituksia äänestä eikä hajusta :)

... noi nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Tuosta vois tietysti alottaa uuden aiheen:

olen myös huomannut,että miehet 40 etenkin.. haluavat pitää vapautensa ja oman reviirin..vaikka on se nähtävissä myös naisten keskuudessa sama suuntaus..itse en käsitä mikä siinä niin viehättää...

• Eirek O. kirjoitti:

mutta samoja elkeitä olen nähnyt naisissakin
        (lisääntyvässä määrin?).

Keittiössä astiat puhtaina, pitsalaatikkopino
        vierssä.

Vuoteet sijaamatta. Miksi sijata, kun voi aloittaa
        heti uuden session.

Ilmaherruus tulee naisillakin mukana, tosin
        smygare-muodossa vieraiden läsnäollessa.
        Se voi olla myös ase (tosielämässä testattu).

Kerran eräällä matkalla eräs päästi eräässä tilas-
        sa sellaisen kajauksen, että oli syytä epäillä
        sukupuolta (tämä ei liity ylläolevaan).

Tämä rimpsu ei tietenkään ole koko totuus... ;D

• tuffe

Tällä hetkellä minusta tuntuu, etten enää ikinä muuta kenenkään kanssa yhteen, mutta se kait johtuu tän hetkisestä elämäntilanteesta (olen muuttamassa "pois kotoa", odotan oman kämpän vapautumista). Toisaalta suhde elää ja muuttuu koko ajan, koska ihmiset muuttuu, joten hyvässä suhteessa voin hyvinkin kuvitella että pelkkä deittaaminen ei riitä. Silleen provosoivasti voisi heittää, että jos arjen jakaminen ei kiinnosta, onko sitten tarpeeksi syviä tunteita? Hmm, ja tuossa valossa, mitä sitten kun toinen haluaa muuttaa yhteen toinen ei? Voi voi, suo siellä, vetelä täällä...

Jotenkin kuvittelen niin, (kuin vio-lettikin kirjoitti) että olisi parempi hankkia uusi yhteinen asunto, kuin muuttaa jonkun luo. Siinä kun aina astuu jonkun reviirille. Käytännössä kait pitäisi suunnitella sitä etukäteen (mitä kumpikin pitää) ettei sitten yhteinen taival heti ala riidalla? Varmaan vaatii aika paljon myönnytyksiä ja sovittelutaitoa, mutta jos tietää kompastuskuopat etukäteen, niitä on varmaan suht helppoa väistellä.

• ollikolli-63

Samaa mieltä oon..
        Tuntuu vain siltä et jos ollaan eri osoitteissa ja toista huudetaan apuun kun sattuu tekemään mieli niin se suhde on vain ja ainoostaan vakipano ja piste.
        Jos oon väärässä niin valaiskoon joku mua..

Elämänkumppani on..ihminen ketä rakastaa ja jonka kanssa haluaa olla aina, arkena ja viikonloppuna..

Joskus olen kuullut että koko maailman väestöstä ihannne kumppaneita olisi vain 20-30..
        Etsi siinä sitten sitä parasta mahdollista vaimoo/miestä..

40-50 iässä ihmiset on sen verran kokeneita ja henkisesti kypsiä että hyväksyvät rakkauden kohteensa pienet viat ja puutteet ja nehän vain rikastuttaa elämää..

Kuten jo mielipiteeni aiemmin sanoin niin ainut vaihtoehto on yhdessä asuminen jos ylipäätään haluaa toisen ihmisen kanssa elää yhdessä lopun ikänsä..

• tuffe
        ollikolli-63 kirjoitti:

Samaa mieltä oon..
        Tuntuu vain siltä et jos ollaan eri osoitteissa ja toista huudetaan apuun kun sattuu tekemään mieli niin se suhde on vain ja ainoostaan vakipano ja piste.

Elämänkumppani on..ihminen ketä rakastaa ja jonka kanssa haluaa olla aina, arkena ja viikonloppuna..

Joskus olen kuullut että koko maailman väestöstä ihannne kumppaneita olisi vain 20-30..

40-50 iässä ihmiset on sen verran kokeneita ja henkisesti kypsiä että hyväksyvät rakkauden kohteensa pienet viat ja puutteet ja nehän vain rikastuttaa elämää..

Kuten jo mielipiteeni aiemmin sanoin niin ainut vaihtoehto on yhdessä asuminen jos ylipäätään haluaa toisen ihmisen kanssa elää yhdessä lopun ikänsä..

Uskon siihen että ihminen valitsee (ainakin ensimmäiseksi) kumppanikseen sen, joka pysty häntä opettamaan parhaiten. Oiskohan keski-ikäisenä viisautta valita se joka sopii parhaiten? Vai pitääkö pyytää äiteetä valkkamaan ;)

Se iän tuoma kokemus ei välttämättä ole hyvästä kun on kyse parisuhteesta, siinä tahto taitaa olla tärkeämpi. Monella meillä on vanhaa takkaa, eli huonoja kokemuksia ja katkeruutta kassissa. Se onkin minusta haasteellista, miten kulkea läpi elämän katkeroitumatta. Sinä olet tainnut onnistua siinä tähän asti?

• ollikolli-63
        tuffe kirjoitti:

Uskon siihen että ihminen valitsee (ainakin ensimmäiseksi) kumppanikseen sen, joka pysty häntä opettamaan parhaiten. Oiskohan keski-ikäisenä viisautta valita se joka sopii parhaiten? Vai pitääkö pyytää äiteetä valkkamaan ;)

Se iän tuoma kokemus ei välttämättä ole hyvästä kun on kyse parisuhteesta, siinä tahto taitaa olla tärkeämpi. Monella meillä on vanhaa takkaa, eli huonoja kokemuksia ja katkeruutta kassissa. Se onkin minusta haasteellista, miten kulkea läpi elämän katkeroitumatta. Sinä olet tainnut onnistua siinä tähän asti?

Minun valinnassani aikoinaan ykkönen oli ex'n silmät..
        Ihan niin halpaan en enää menisi että vain silmien tähden menisin yhteen asumaan ja totta on että huonoista kokemuksista saatu oppi vaikuttaa myöhemmällä iällä parin valintaan..

Katkerako?? Oletko sinä sitten ??
        En oo tuffe.. en oo itsestäni sellaista vielä huomannut..:))
        Poskiin sattuu vietävästi..

Tähän loppuu visiitti tää, ulkona on upea sää, työt muuten tekemättä jää..

Aika huono loru pikaisesti ja pah..:)))))

• Eirek O.
        ollikolli-63 kirjoitti:

Samaa mieltä oon..

Ollikolli kirjoitti: "Kuten jo mielipiteeni aiemmin sanoin niin ainut vaihtoehto on yhdessä asuminen jos ylipäätään haluaa toisen ihmisen kanssa elää yhdessä lopun ikänsä.. "

Sepä se, mistäpä sen tietää. Ja mistä varsinkaan toisen mieltä tietää? Entäpä jos se toinen muuttaakin mielensä? Välttyypä ainakin tuskalliselta "pesänjaolta".

Olen itse oppinut (epäonnistumisten myötä) sen verran varovaiseksi, että rakastuakin uskaltaa vain varovaisesti. Kyseessä ei ole sitoutumiskammo, vaan pikemminkin menettämisen/pettymyksen pelko. Olen varmaan tunnevammainen, mutta ainakin osittain lienee kyse itsesuojeluvaistosta.

Ehkä hukkaan elämäni, mutta se lienee oma valintani.

• Eirek O.
        ollikolli-63 kirjoitti:

Samaa mieltä oon..

Vai ovatko nuo vain ennakkoluuloja?

Ollikolli: "Tuntuu vain siltä et jos ollaan eri osoitteissa ja toista huudetaan apuun kun sattuu tekemään mieli niin se suhde on vain ja ainoostaan vakipano ja piste.
        Jos oon väärässä niin valaiskoon joku mua.. "

Pientä valonkajoa: Voihan suhde olla juuri tuollainen, vaikka asuttaisiin yhdessäkin? Miten ihmeessä osoite korreloi suhteen rikkauden kanssa? Eikö lähtökohta pitäisi olla esim. kahden ihmisen sielujen sympatiassa, eikä siinä että missä yönsä nukkuu?

Voihan olla kyse elämän jäsentämisestä ja käytännön asioista. Erottavathan ihmiset esim työn ja vapaa-ajan toisistaan. Samalla lailla voisin kuvitella eroteltavan perhe-elämän (melkein aikuisine) lapsineen ja toisaalla
        yhteiselon - ehkä tulevan loppuelämän kumppanin kanssa.

Jo pelkästään sen takia, että sitä oikeaa on niin vaikea löytää, kannatan hidasta etenemistä yhteenmuuttamisen suhteen. Ehtii katsella vähän tarkemmin, että mitenhän tuo "24h" yhteiselo mahtaisi sujua "ilman lomia". Kyllä se yhteen muuttaminen tulee sitten aikanaan ajankohtaiseksi, mitä sitä hosumaan.

• ollikolli-63
        Eirek O. kirjoitti:

Vai ovatko nuo vain ennakkoluuloja?

Ollikolli: "Tuntuu vain siltä et jos ollaan eri osoitteissa ja toista huudetaan apuun kun sattuu tekemään mieli niin se suhde on vain ja ainoostaan vakipano ja piste.
        Jos oon väärässä niin valaiskoon joku mua.. "

Pientä valonkajoa: Voihan suhde olla juuri tuollainen, vaikka asuttaisiin yhdessäkin? Miten ihmeessä osoite korreloi suhteen rikkauden kanssa? Eikö lähtökohta pitäisi olla esim. kahden ihmisen sielujen sympatiassa, eikä siinä että missä yönsä nukkuu?

Voihan olla kyse elämän jäsentämisestä ja käytännön asioista. Erottavathan ihmiset esim työn ja vapaa-ajan toisistaan. Samalla lailla voisin kuvitella eroteltavan perhe-elämän (melkein aikuisine) lapsineen ja toisaalla
        yhteiselon - ehkä tulevan loppuelämän kumppanin kanssa.

Jo pelkästään sen takia, että sitä oikeaa on niin vaikea löytää, kannatan hidasta etenemistä yhteenmuuttamisen suhteen. Ehtii katsella vähän tarkemmin, että mitenhän tuo "24h" yhteiselo mahtaisi sujua "ilman lomia". Kyllä se yhteen muuttaminen tulee sitten aikanaan ajankohtaiseksi, mitä sitä hosumaan.

Tarkoititko että pari voisi asua saman katon alla ollessaan toisilleen vain vakipano..?
        Varmaankin näinkin voi olla mutta he eivät toisiaan rakasta..

Ja nää sielujen symppikset..No, mulla on useitakin saman sielun sympatian omaavia tuttuja eikä ne kemiat silleen synkkaa..
        Se on joo yksi lähtökohta monesta mut silti ei oikein natsaa..

En vieläkään valaistunut miksi jonkun pitäisi asua toisessa osoitteessa samalla väittäen olevansa toisen rakastettu kumppani..

Ilmeisesti ymmärrän vain sen perinteisen kaavan eikä nää uudet kujeet mahdu minun tajuntaani.

Minusta mies/nainen ilman hyviä periaatteita on lähinnä selkärangaton liero..

• ollikolli-63 kirjoitti:

Tarkoititko että pari voisi asua saman katon alla ollessaan toisilleen vain vakipano..?

Ja nää sielujen symppikset..No, mulla on useitakin saman sielun sympatian omaavia tuttuja eikä ne kemiat silleen synkkaa..

En vieläkään valaistunut miksi jonkun pitäisi asua toisessa osoitteessa samalla väittäen olevansa toisen rakastettu kumppani..

Ilmeisesti ymmärrän vain sen perinteisen kaavan eikä nää uudet kujeet mahdu minun tajuntaani.

Hei Olli, kommentoin tähän väliin.
        Ymmärrän kantasi että mukavampi on asua saman katon alla. Raastaahan se ikävä kun toinen ei ole lähellä. Ja jos välimatkaakin on reilusti ja tapaamiset harvassa.

Mutta kyllä tuo olustelijan malli on mielestäni ainakin alkuun sopivampi. Lapsillekin tutumpaa ja turvallismpaa kun heille vieras ihminen ei asetu asumaan yhteiseen kotiin.
        Voihan viikonloput viettää yhdessä, samoin lomat, matkat voi tehdä yhdessä. Ja muutkin vapaa-ajat viettää yhdessä. Mutta se oma huusholli ois hyvä olla molemmilla oma. Ihanteellisintahan olisi jos se rakas asuisi siinä kävelymatkan päässä. Ajan myötä se yhteenmuuttaminen luonnistuu mutkattomasti jos niin on käydäkseen.

• ollikolli-63
        Mariet kirjoitti:

Hei Olli, kommentoin tähän väliin.
        Ymmärrän kantasi että mukavampi on asua saman katon alla. Raastaahan se ikävä kun toinen ei ole lähellä. Ja jos välimatkaakin on reilusti ja tapaamiset harvassa.

Mutta kyllä tuo olustelijan malli on mielestäni ainakin alkuun sopivampi. Lapsillekin tutumpaa ja turvallismpaa kun heille vieras ihminen ei asetu asumaan yhteiseen kotiin.
        Voihan viikonloput viettää yhdessä, samoin lomat, matkat voi tehdä yhdessä. Ja muutkin vapaa-ajat viettää yhdessä. Mutta se oma huusholli ois hyvä olla molemmilla oma. Ihanteellisintahan olisi jos se rakas asuisi siinä kävelymatkan päässä. Ajan myötä se yhteenmuuttaminen luonnistuu mutkattomasti jos niin on käydäkseen.

Kuvittelisin sen tapahtuvan..
        Tunnustellen ja hiljaa oppien toisen metkut.
        Suinpäin yhteen muuttoa en edes harkitsisi, molempien turvapanssarin avaamisessa menee jokunen aika ja kun se on kypsä niin sitten vasta.
        Viimeinen lauseesi on hyvin ajateltu..:))

• Eirek Olustelija
        ollikolli-63 kirjoitti:

No sitäpä hyvinkin tarkoitin, että ei tuo niin tavatonta olisi. Että saman katon alla asuvat eivät toisiaan rakasta, käyttävät ehkä vain toisiaan hyväksi, tavalla tai toisella.

Ihmiset ovat kovin erilaisia - joillekin seksi on tärkeämpää kuin toisille. Itse arvostan kahden ihmisen sopivuuden toisilleen (ihmisinä) korkeammalle kuin tuon ruumiinnesteiden vaihtamisen sujuvuuden. Tätä "kemiaa" (siksikö sitä nykyään kutsutaan ;) mitenkään väheksymättä.

Mun mielestä osoitteella/asumismuodolla ei ole mitään tekemistä toisen ihmisen rakastamisen kanssa. Eikä muuten avioliitollakaan, kuten on aika usein nähty. Perusteena mielipiteelleni voisi olla vaikkapa nämä lukemattomat onnettomat/ kulissinomaiset avioliitot.

Hyviä periaatteitakin on niin monenlaisia. Paha niitä on kenenkään mennä määrittämään enää nykymaailmassa.Mun mielestä. Mietitäänpä vaikka hiljaa itseksemme, miten käsite "perhe" on muuttunut viime vuosina. Ehkä myös käsite "toimiva parisuhde" on muutoksen kourissa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4626
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      2129
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      50
      1587
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      170
      1547
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      162
      1512
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      271
      1332
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      196
      1204
    8. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      203
      1122
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1074
    10. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      81