Polttoöljyn laatu huonontunut?

mikä mättää

Tässä on kuullut monelta että tänä kesänä ei ole diesel veneet tahtoneet enää jaksaa nousta liukuun. Omassa veneessä sama vika ja huippunopeus alentunut viime kesästä kahdella solmulla. Liukuunlähtö on tosi raskasta kunnes kierrokset nousevat yli 2000. Oma kone on melko bränikkä, vasta viime kesänä sisäänajettu.

Tulipa vaan mieleen kun samaa on kuullut monesta suusta, että olisko Nesteellä käynyt vanhanaikaisesti, ja asemille jaettu vahingossa lämmityspolttoöljyä!? Itse olen varmistanut huoltamoiden kassalta kysymällä että onko varmasti moottoripolttoöljyä ... mutta mene ja tiedä.

17

7070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joopajoo

      Olen havainnut veneessäni saman ilmiön: liukuunnousu on vaikeutunut, vähänkään suuremmassa aallokossa ei tahdo pysyä liussa, matkanopeus on alentunut. Veneessäni on alun perinkin hieman alitehoinen moottori. Olen epäillyt tukkoista ilmansuodatinta ja alentuneita ahtopaineita. Polttoainetta en ole osannut vielä epäillä.

      • Joopajoo

        Minua valistettiin hetki sitten siitä, että jo viime vuonna Neste siirtyi city-dieseliin veneasemilla. Palaa puhtaammin, mutta setaaniluku on alempi ja "teho" pienempi. Jo viime vuonna asiasta on paljon keskusteltu ainakin moottorikorjaamolla.


    • Nopeus putoaa!

      Jotakin on tapahtunut. Veneeni on puoliliukuva- siis ei ihan edes ½liukuva, mutta sinne päin. Polttoaineet olen ostanut meriasemalta, on siis moottoripolttoöljyä, pohja on puhdas ja kaikki kuten ennenkin - paitsi nopeus. Ei savutusta enpää kuin ennekään ja kaikki tuntuu muuten olevan OK, paitsi nopeus. Ennen ajelin 2800 r/m:lla noin 9,5 kn ja nyt menee samoilla kierroksilla n. 8,2 – 8,3 kn. Hidastuminen ilmeni keväällä heti ekan tankkauksen jälkeen (tankissa oli aluksi viimevuotista PÖ).

      • ei-ruudinkeksijä

        Jos kone kiertää samat kierrokset niin
        kyllä potkuriakselinkin pitäisi antaa
        potkua vispilälle!!
        Olisiko kuormaa enemmän vai vähemmän liukas
        pohja?


    • pojat

      10 % bensaa sekaan niin tehoa taas löytyy, palaa täydellisemmin.

      • SeppoMikkonen

        Bensiinin ja dieselpolttoaineen (tai polttoöljyn) seos on räjähdysvaarallisempaa kuin raaka bensiini! Sellaisesta nousee ilma-polttoaine-seos, joka syttyy herkästi. Bensasta sitä vastoin nousee usein "liian rikas" seos syttymiselle.

        Samasta syystä bensan ja moottoripetrolin seos oli aikoinaan kiellettyä: niille piti olla eri säiliöt.

        Bensiinin lämpöarvo litraa kohti on huonompi kuin dieselin tai polttoöljyn, ja setaaniluku kerrassaan olematon, joten ei ole perusteita sille että bensa parantaisi dieselkoneen vetoa.

        Terv. Seppo Mikkonen, Neste Oil


    • JRxxx

      Olisiko eri konemalleissa eroja? Itselläni Volvo 41 eikä mitään murheita (itse asiassa tilanne parantunut hiukan, mutta ei johtune polttoaineesta).

    • Mies Naantalin seudulta.

      Toistaiseksi polttoöljy on polttoöljyä eli samasta tuutista tankataan tupaöljyt ja venemoottoripolttoöljyt. "Kunnon" diesel taas puhdistetaan niin vähärikkiseksi, että puhdistus saastuttaa hyötyä enemmän!
      Onneksi kulutus on niin pieni, että voi surutta ajella verollisella polttoaineella!

    • Mile

      Tänään kuulin entiseltä työkaverilta että jopa autossa on huomannut eron, kun on välillä tankannut landcruiseriinsa Saksassa dieseliä on huippunopeus ja kiihtyvyys parantuneet ja polttoaineen kulutus alentuneet sikäläisellä polttoaineella.

      Tätä ne kommariperuja olevat ex-valtionmonopolit teettää ... ensin viinaa lantrataan vedellä laimeemmaksi kaiken aikaa ( muka veroja alennetaan) ( huom. alle 40% viinaa ei pitäise edes vodkaksi nimittää - nykyisin taitavat alkoissa myydä 37.5 väljähtänyttä hanavettä) , ja nyt sitten dieselin polttoaine on täysin kuravettä , p e r k e l e pitäis siirtyä kotipolttoisiin!

      • voi tietää

        Jos teho alenee niin se taitaa johtaa siitä että dieselin tislaus on "parempi" jolloin tiheys on pienempi. Toisin sanoen kun kone syöttää vakiomäärään (volyymiä) polttoainetta niin parempi polttoaine antaa pienemmän tehon. Vertaa vaikka raskaaseen polttoöljyyn niin ero on merkittävä. Normaali dieselpolttoaineissa tuskin merkittävää eroa syntyy.


    • perkinssi

      Eikös tästä juuri kaikentietävä Vene-lehtikin taannoin kirjoitellut, pitäisi uusissa koneissa siirtyä diisseliin kun moottoripolttoöljy ei ole tarpeeksi laadukasta nykyaikaisiin diesel-koneisiin, menee suuttimet tukkoon yms???

      • Lauri

        Lopö ja dieselpolttoaine on samaa tavaraa, toisessa on vain väriaine mukana. Voi olla, että tulevaisuudessa suodatus dieselille parempi, mutta polttoaineen lämpötehoon sillä ei ole vaikutusta. Tehohan edelleen kj/kg, oli sitten tiheys eri. Jos nopeus muuttuu ja koneen kierrokset kutakuinkin samat, niin katse suunattava veneen pohjaan...


      • merkkuri

        Meinaatko ettei uusissa työkoneissa ole nykyaikaisia koneita? :)


      • löpökuski
        Lauri kirjoitti:

        Lopö ja dieselpolttoaine on samaa tavaraa, toisessa on vain väriaine mukana. Voi olla, että tulevaisuudessa suodatus dieselille parempi, mutta polttoaineen lämpötehoon sillä ei ole vaikutusta. Tehohan edelleen kj/kg, oli sitten tiheys eri. Jos nopeus muuttuu ja koneen kierrokset kutakuinkin samat, niin katse suunattava veneen pohjaan...

        Löpö eli tupaöljy eli lämmityspolttoöljy on ihan eri tavaraa kuin dieselöljy. Ja moottoripolttoöljy eli 'greeni' on sitten samaa kuin diesel, paitsi että siinä on väri mukana.

        Toukokuun alun tuotannosta lähtien Neste Oil ei ole mitannut lämmityspolttoöljyn setaanilukua eikä siihen ole lisätty voitelevuuslisäaineita. Kummallakaan muutoksella ei ole vaikutusta poltinkäytössä eli siinä käytössä johon tuote on kehitetty. Lämmitysöljyn tiheys on luokkaa 848 kg/m3 ja rikkipitoisuus 0,1 p-% eli 1000 ppm.

        Moottoripolttoöljy taas on värjättyä dieseliä. Kesälaatuisena sen tiheys on luokkaa 835-840 kg/m3 ja talvilaatuisena 820 kg/m3. Rikkipitoisuus molemmissa on korkeintaan 50 ppm.
        Saksan dieselissä tiheys on todennäköisesti vielä korkeampi -> energiasisältö on parempi. Tämä johtuu ihan olosuhteista, Saksassa kun varsinaista talvilaatua ei juuri tarvita, niin heidän kesälaatunsakin on 'kesäisempää' kuin meillä. 1.5.-31.8. tuotannossa olevan kesälaatudieselin/moottoripö:n samepiste on 0 astettta, 1.9.-30.4. välisenä aikana -5 astetta. Ihan pelkästään energiasisällön parantamiseksi.


      • SeppoMikkonen
        Lauri kirjoitti:

        Lopö ja dieselpolttoaine on samaa tavaraa, toisessa on vain väriaine mukana. Voi olla, että tulevaisuudessa suodatus dieselille parempi, mutta polttoaineen lämpötehoon sillä ei ole vaikutusta. Tehohan edelleen kj/kg, oli sitten tiheys eri. Jos nopeus muuttuu ja koneen kierrokset kutakuinkin samat, niin katse suunattava veneen pohjaan...

        Polttoöljy oli värjättyä dieseliä 1990-luvun alkuun saakka. Sitten diesel lähti omalle laatukehityspolulleen (rikki, setaaniluku, voitelevuus ym) autojen pakokaasupykälien kiristyessä, ruiskutuspaineiden noustessa ja nopeakäyntisten suoraruiskutusmoottorien tullessa markkinoille. Siis jo liki 15 vuotta polttoöljy ja diesel ovat olleet eri tavaraa!

        Nyt tavallinen polttoöljy on tarkoitettu vain lämmitykseen, jossa on kipinäsytytys ja 10 bar ruiskutuspaine. Koska 80 % polttoöljystä menee lämmitykseen, olisi tuhlausta tehdä siitä hyvää moottoreihin, jossa on puristussytytys ja jopa 2000 bar ruiskutuspaineet.

        Moottoripolttoöljy on värjättyä dieseliä työkonekäyttöön. Työkone- ja venemoottorit ovat teknisesti yhtä kehittyneitä kapistuksia kuin autojen moottorit. Moni kone joutuu jopa kovemmille kuin auton moottori, joka saa hellätä alamäessä ja liikennevaloissa. Siten työkone- tai venemoottori ansaitsee ja tarvitsee yhtä hyvän polttoaineen kuin auto. Monen traktorimiehen kokemus on että moottoripolttoöljyllä paremmat vedot kuin entisellä tavallisella polttoöljyllä!

        Terveisin Seppo Mikkonen, Neste Oil Tuotekehitys, puh. 010 458 3473, [email protected]


    • Dieselasentaja

      Mutta asia mihin uskon on se, että nykyisillä ophjamaaleilla ei saavuteta entisten maalien liukkautta.
      Näin matkanteko tulee, kasvavan vastuksen myötä raskaammaksi ja myös kulutus kasvaa.

      • Älä riko moottoriasi!

        Aiemmin lämmityspolttoöljyyn lisätty moottoripolttoaineen vaatima lisäaineistus lopetetaan.

        •   voitelulisäaine poistuu
        •   setaanilukua (puristuskestävyyttä)
        nostava lisäaine poistuu
        •   suodatettavuus kylmässä heikkenee
        Jatkossa verottomaksi moottoripolttoaineeksi sopii vain tähän käyttöön tarkoitettu Tempera Green. Polttopolttoöljystä saatava teho riippuu laadusta. ( 4laatua, kesällä jakeluasemilla raskainta eli tehokkainta )

        lisätietoa Nesteen sivuilta
        http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589;2655;2698;2707;3175

        t: veneilevä moottori- ja dieselasentaja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      152
      2954
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      368
      2050
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1805
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1772
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      975
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      792
    Aihe