Maito aiheuttaa osteoporoosia

soso

106

11440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiril

      Ihmisen elämä alkaa maidosta, koska lapsen terveellisin ja tärkein ravinto on maito ja tätä ketjua ei saisi katkaista. Maito pitäisi kuulua jatkuvasti ihmisen ruokavalioon.

      • on tarkoitettu

        imeväisille. Mailman ihmisistä 96% on laktoosikoja. Suomessa jossa ei koskaan lopeteta maidon juontia luku ei ole suuri. Epänormaalia on jos aikuinen pystyy juomaan maitoa.


      • Kukkaistyttö

        Vai ihminen? mielenkiinnolla kyselen sillä LEHMÄN maito on tarkoitettu vasikoille joíden täytyy nostaa painoa nopeasti kasvaakseen. Ehkä sisäinen märehtijäsi väittää vastaan, vai kuulenko vain maitoon totutettujen makunystyröidesi vinkunaa maidon juonnin puolesta? :) Ajattele, hyvä IHMINEN.


      • Kiril
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        Vai ihminen? mielenkiinnolla kyselen sillä LEHMÄN maito on tarkoitettu vasikoille joíden täytyy nostaa painoa nopeasti kasvaakseen. Ehkä sisäinen märehtijäsi väittää vastaan, vai kuulenko vain maitoon totutettujen makunystyröidesi vinkunaa maidon juonnin puolesta? :) Ajattele, hyvä IHMINEN.

        vaan ihminen, joka tarvitsee maitoa ja sen terveellisiä maitorasvoja. Löysin juuri Nurmijärveltä maitotilan, josta voi käydä ostamassa erittäin terveellistä maitoa, jota ei ole pastöroitu ja homogenisoitu. Maito on terveystuote ja se on tarkoitettu myös ihmisille, jotka ajattelevat ja huolehtivat terveydestään.


      • Kukkaistyttö
        Kiril kirjoitti:

        vaan ihminen, joka tarvitsee maitoa ja sen terveellisiä maitorasvoja. Löysin juuri Nurmijärveltä maitotilan, josta voi käydä ostamassa erittäin terveellistä maitoa, jota ei ole pastöroitu ja homogenisoitu. Maito on terveystuote ja se on tarkoitettu myös ihmisille, jotka ajattelevat ja huolehtivat terveydestään.

        että maito on oikein _tarkoitettu_ IHMISILLE? Oletko käynyt ollenkaan biologian tunneilla? Lehmätkö ovat tässä maailmassa vain meille ihmisille, jotta ne voitaisiin lypsää tyhjiin maidosta, jota tarvitsevat VASIKAT. Ajatteleppas, jos ihmisiltä kerättäisiin maito talteen synnytyksen jälkeen, eikä lapsi saisi elintärkeitä ravinto- ja suoja- aineita siitä vain sen takia että _lehmät_ tarvitsisivat sitä maitoa, koska ovat totuttaneet itsensä sen makuun. Se olisi sairasta, mutta koska kyseessä on niin mahdottoman ylivertainen ja fiksu ihminen - joka on jo toiminnallaan saattanut miljoonat lajit sukupuuttoon ja jopa muut ihmiset kärsimään - niin pitäähän se hyväksyä.

        Hyvä IHMINEN, kehoitan käyttämään myös aivojasi jotka sinulle on suotu ja todistamaan että olet oikeasti niin fiksu ja filmaattinen kuin kuvitellaan...


      • Kiril
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        että maito on oikein _tarkoitettu_ IHMISILLE? Oletko käynyt ollenkaan biologian tunneilla? Lehmätkö ovat tässä maailmassa vain meille ihmisille, jotta ne voitaisiin lypsää tyhjiin maidosta, jota tarvitsevat VASIKAT. Ajatteleppas, jos ihmisiltä kerättäisiin maito talteen synnytyksen jälkeen, eikä lapsi saisi elintärkeitä ravinto- ja suoja- aineita siitä vain sen takia että _lehmät_ tarvitsisivat sitä maitoa, koska ovat totuttaneet itsensä sen makuun. Se olisi sairasta, mutta koska kyseessä on niin mahdottoman ylivertainen ja fiksu ihminen - joka on jo toiminnallaan saattanut miljoonat lajit sukupuuttoon ja jopa muut ihmiset kärsimään - niin pitäähän se hyväksyä.

        Hyvä IHMINEN, kehoitan käyttämään myös aivojasi jotka sinulle on suotu ja todistamaan että olet oikeasti niin fiksu ja filmaattinen kuin kuvitellaan...

        että maito ei olisi tarkoitettu ihmisille? Käytän kyllä aivojani ja toimin terveellisten elämäntapojen mukaan, mutta tuossa tekstissä on jotain, mitä ei täysjärkinen ymmärrä, siksi jätän sen kommentoimatta.


      • Kukkaistyttö
        Kiril kirjoitti:

        että maito ei olisi tarkoitettu ihmisille? Käytän kyllä aivojani ja toimin terveellisten elämäntapojen mukaan, mutta tuossa tekstissä on jotain, mitä ei täysjärkinen ymmärrä, siksi jätän sen kommentoimatta.

        Millä perustelet että maito on _tarkoitettu_ ihmisille? Samalla lailla voisimme siis väittää, että ihmisten maito on tarkoitettu jollekin muulle eläinlajille, esimerkiksi juuri lehmille.

        Minä perustelen lehmänmaidon tarkoituksettomuuden ihmisille näin:
        -lypsylehmän vasikkaa on pidettävä emon rinnalla ternimaitokauden ajan eli 3-5 päivää. Tämän jälkeen useimmilla tiloilla vasikat erotetaan emostaan. Vasikka saa siis olla äitinsä suojassa vajaan viikon vaikka tarve olisi puolikin vuotta. Toki vasikka saa omassa aitauksessaan yhä päivittäin maitoa, mutta harvoin oman emonsa. Yleensä vasikoille juotetaan umpeenmenevän lehmän maitoa, joka ei kelpaa meijerimaidoksi. Se on liian kitkerää ja liian paljon soluja sisältävää.

        Tästä päästään kysymykseen onko lehmän maiito välttämätöntä ihmisille? Jos on, niin minkä takia kaikissa maissa ei juoda sitä? Mikä tekee siitä välttämättömän? Kuka sanoo, että toisen eliölajin maito on se mitä AIKUINEN ihminen tarvitsee pysyäkseen kunnossa? Miksi ihmisäidit eivät tuota maitoa koko elinikäänsä jos se on niin terveellistä ihmiselle?

        Toivon että kerrankin perustelisit ajatuksesi perusteellisesti.


      • Kiril
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        Millä perustelet että maito on _tarkoitettu_ ihmisille? Samalla lailla voisimme siis väittää, että ihmisten maito on tarkoitettu jollekin muulle eläinlajille, esimerkiksi juuri lehmille.

        Minä perustelen lehmänmaidon tarkoituksettomuuden ihmisille näin:
        -lypsylehmän vasikkaa on pidettävä emon rinnalla ternimaitokauden ajan eli 3-5 päivää. Tämän jälkeen useimmilla tiloilla vasikat erotetaan emostaan. Vasikka saa siis olla äitinsä suojassa vajaan viikon vaikka tarve olisi puolikin vuotta. Toki vasikka saa omassa aitauksessaan yhä päivittäin maitoa, mutta harvoin oman emonsa. Yleensä vasikoille juotetaan umpeenmenevän lehmän maitoa, joka ei kelpaa meijerimaidoksi. Se on liian kitkerää ja liian paljon soluja sisältävää.

        Tästä päästään kysymykseen onko lehmän maiito välttämätöntä ihmisille? Jos on, niin minkä takia kaikissa maissa ei juoda sitä? Mikä tekee siitä välttämättömän? Kuka sanoo, että toisen eliölajin maito on se mitä AIKUINEN ihminen tarvitsee pysyäkseen kunnossa? Miksi ihmisäidit eivät tuota maitoa koko elinikäänsä jos se on niin terveellistä ihmiselle?

        Toivon että kerrankin perustelisit ajatuksesi perusteellisesti.

        maitoa koko ajan ja se on terveellistä luonnollista ravintoa. Miten sitä voi sen enempää perustella, jos se on terveellistä.


      • yök

        Tiettävästi ihminen on ainoa nisäkäs, joka juo toisen nisäkkään maitoa vieroituksen jälkeen, eli kun vauva vieroitettu äidinmaidosta niin heti Tutteleiden kautta perusmaitoon. Kissoille ja siileille maito ei edes sovellu, vaikka moni luulee. Erityisesti rasvaton maito sisältää paljon kaseiinia, jota käytetään LIIMAN valmistuksessa, ei siis VOI olla terveellistä juotuna.... Että tämmöistä.


      • tietenkään
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        Millä perustelet että maito on _tarkoitettu_ ihmisille? Samalla lailla voisimme siis väittää, että ihmisten maito on tarkoitettu jollekin muulle eläinlajille, esimerkiksi juuri lehmille.

        Minä perustelen lehmänmaidon tarkoituksettomuuden ihmisille näin:
        -lypsylehmän vasikkaa on pidettävä emon rinnalla ternimaitokauden ajan eli 3-5 päivää. Tämän jälkeen useimmilla tiloilla vasikat erotetaan emostaan. Vasikka saa siis olla äitinsä suojassa vajaan viikon vaikka tarve olisi puolikin vuotta. Toki vasikka saa omassa aitauksessaan yhä päivittäin maitoa, mutta harvoin oman emonsa. Yleensä vasikoille juotetaan umpeenmenevän lehmän maitoa, joka ei kelpaa meijerimaidoksi. Se on liian kitkerää ja liian paljon soluja sisältävää.

        Tästä päästään kysymykseen onko lehmän maiito välttämätöntä ihmisille? Jos on, niin minkä takia kaikissa maissa ei juoda sitä? Mikä tekee siitä välttämättömän? Kuka sanoo, että toisen eliölajin maito on se mitä AIKUINEN ihminen tarvitsee pysyäkseen kunnossa? Miksi ihmisäidit eivät tuota maitoa koko elinikäänsä jos se on niin terveellistä ihmiselle?

        Toivon että kerrankin perustelisit ajatuksesi perusteellisesti.

        kuten ei mitään näistä jankutuksistaan, korkeintaan viittaa Koraa... ei ku Heikkilään...


      • Kukkaistyttö
        Kiril kirjoitti:

        maitoa koko ajan ja se on terveellistä luonnollista ravintoa. Miten sitä voi sen enempää perustella, jos se on terveellistä.

        on pahoja puutteita perusbiologian tuntemuksesta. Kuten ihminenkin, lehmä tuottaa maitoa silloin kun se saa vasikoita. Ei sitä maitoa turhaan utareissa ole valmiina jos ihmisiä sattuis huvittaa ottaa se talteen! Jotta lehmästä tulisi maitoa "koko ajan" niin se pitää saada tiineeksi n. kerran vuodessa. Tajusitko? Eli ei lehmä jakele maitoa huvikseen, vaan sillä on ihan biologinen syy siihen että sitä tulee (joka on vasikoiden ruokinta). Mutta mitäs ihmiset tekee? Juo itse vasikoille tarkoitetun maidon ja antaa korvikkeita näille. Sairasta? Eeei..

        "Miten sitä voi sen enempää perustella, jos se on terveellistä."

        Kärjistäen: Mitäs jos Heikkilä toteaisi ihmislihan olevan terveellistä - söisitkö heti sitä vain sen takia? Väitän että et. Tai no, eihän sitä koskaan voi tietää...

        Esitin muuten monia kysymyksiä joista vastasit ehkä yhteen ja siihenkin heikoilla perusteluilla. C'mon, hiukan yritystä peliin!


      • maitopoika
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        on pahoja puutteita perusbiologian tuntemuksesta. Kuten ihminenkin, lehmä tuottaa maitoa silloin kun se saa vasikoita. Ei sitä maitoa turhaan utareissa ole valmiina jos ihmisiä sattuis huvittaa ottaa se talteen! Jotta lehmästä tulisi maitoa "koko ajan" niin se pitää saada tiineeksi n. kerran vuodessa. Tajusitko? Eli ei lehmä jakele maitoa huvikseen, vaan sillä on ihan biologinen syy siihen että sitä tulee (joka on vasikoiden ruokinta). Mutta mitäs ihmiset tekee? Juo itse vasikoille tarkoitetun maidon ja antaa korvikkeita näille. Sairasta? Eeei..

        "Miten sitä voi sen enempää perustella, jos se on terveellistä."

        Kärjistäen: Mitäs jos Heikkilä toteaisi ihmislihan olevan terveellistä - söisitkö heti sitä vain sen takia? Väitän että et. Tai no, eihän sitä koskaan voi tietää...

        Esitin muuten monia kysymyksiä joista vastasit ehkä yhteen ja siihenkin heikoilla perusteluilla. C'mon, hiukan yritystä peliin!

        Kumman kärkevää läppää tulee kukkaistytöltä. Maito on hyvää ja terveellistä, miksi sitä ei siis saisi juoda?


      • Kukkaistyttö
        maitopoika kirjoitti:

        Kumman kärkevää läppää tulee kukkaistytöltä. Maito on hyvää ja terveellistä, miksi sitä ei siis saisi juoda?

        Jepp, kärkevyys on mun ase. ;p Maito on varmasti hyvää jos makuun on totuttautunut makuun, kyllähän melkeen mistä tahansa oppii tykkään jos tarpeeksi usein sitä syödään. Maidon terveellisyydestä taidetaan olla erimieltä ja olen mielestäni yrittänyt perustella aika kattavasti minkä takia sitä ei kannattaisi juoda. Vaikka en voi ketään kieltää, niin silti on aina hyvä jos ihmiset miettii asioita. :)


      • maitopoika
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        Jepp, kärkevyys on mun ase. ;p Maito on varmasti hyvää jos makuun on totuttautunut makuun, kyllähän melkeen mistä tahansa oppii tykkään jos tarpeeksi usein sitä syödään. Maidon terveellisyydestä taidetaan olla erimieltä ja olen mielestäni yrittänyt perustella aika kattavasti minkä takia sitä ei kannattaisi juoda. Vaikka en voi ketään kieltää, niin silti on aina hyvä jos ihmiset miettii asioita. :)

        Näköjään ollaan eri mieltä, mutta olet tarkastellut maidon juontia ainostaan sen eettisyyden kannalta ja jättänyt kokonaan huomioimatta sen terveellisyyden. Kaunista, mutta ah, niin naiivia.

        :D


      • Kukkaistyttö
        maitopoika kirjoitti:

        Näköjään ollaan eri mieltä, mutta olet tarkastellut maidon juontia ainostaan sen eettisyyden kannalta ja jättänyt kokonaan huomioimatta sen terveellisyyden. Kaunista, mutta ah, niin naiivia.

        :D

        Niin voin sanoa muutaman syyn minkä takia se ei terveydellekään ole välttämättä hyväksi. :)

        -Maito estää kasvisperäisen raudan imeytymistä. (Koskee tietenkin lähinnä kasvissyöjia)
        -Maito on suomalaisten suurin tyydyttyneen rasvan lähde.
        -Maito voi aiheuttaa pikkulapsille koliikkia.
        -Lehmänmaitoallergia on lasten yleisin allergia.
        -Suurin osa maailman ihmisistä ei kestä lapsuusajan jälkeen enää maitoa ollenkaan kun kyky hajottaa maitosokeria häviää. Valtaosalla ihmisistä on siis laktoosi-intoleranssi, mikä on muistaakseni jopa ihmisen "luonnollinen tila".
        -osteoporoosi eli luun haurastuminen on yleisintä niissä maissa, joissa käytetään paljon maitoa.
        -Lehmän maidon kalsiumin imeytyvyys ei ole parhainta luokkaa
        -Maito nostaa limaneritystä kurkussa (ei mukavaa!)

        Siinä oli jotain.. Ehkä olen naiivi, mutta tässä maailmassa on jo ihan tarpeeksi kyynisiä ja v****maisia ihmisiä, niin eiköhän pieni naiivius tee jopa hyvää. Mutta jos tämä yhteiskunta arvostaa eniten vaan sitä että osaa olla mahd. tunteeton niin go ahead. Kyllähän me ollaan jo nähty mitä kaikkea sillä saa aikaan...

        :D


      • maitopoika
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        Niin voin sanoa muutaman syyn minkä takia se ei terveydellekään ole välttämättä hyväksi. :)

        -Maito estää kasvisperäisen raudan imeytymistä. (Koskee tietenkin lähinnä kasvissyöjia)
        -Maito on suomalaisten suurin tyydyttyneen rasvan lähde.
        -Maito voi aiheuttaa pikkulapsille koliikkia.
        -Lehmänmaitoallergia on lasten yleisin allergia.
        -Suurin osa maailman ihmisistä ei kestä lapsuusajan jälkeen enää maitoa ollenkaan kun kyky hajottaa maitosokeria häviää. Valtaosalla ihmisistä on siis laktoosi-intoleranssi, mikä on muistaakseni jopa ihmisen "luonnollinen tila".
        -osteoporoosi eli luun haurastuminen on yleisintä niissä maissa, joissa käytetään paljon maitoa.
        -Lehmän maidon kalsiumin imeytyvyys ei ole parhainta luokkaa
        -Maito nostaa limaneritystä kurkussa (ei mukavaa!)

        Siinä oli jotain.. Ehkä olen naiivi, mutta tässä maailmassa on jo ihan tarpeeksi kyynisiä ja v****maisia ihmisiä, niin eiköhän pieni naiivius tee jopa hyvää. Mutta jos tämä yhteiskunta arvostaa eniten vaan sitä että osaa olla mahd. tunteeton niin go ahead. Kyllähän me ollaan jo nähty mitä kaikkea sillä saa aikaan...

        :D

        Juu, kyllähän mä noi kaikki jutut luin tuolta vegaaniliiton sivuilta. Tässä mä lähtisin kyllä vähän arvioimaan lähteen luotettavuutta, koska voimme kaikki varmasti olla yhtä mieltä siitä, että on vegaaniliiton intressien mukaista antaa maidosta huono vaikutelma. Yhtä hyvin voi laittaa meijeriteollisuuden sivuille linkin, jossa ylistetään maidon terveellisyyttä. Kummankaan sivuilta EI VOI olettaa löytävänsä puolueetonta tietoa.

        Laktoosi-intoleranssi juttu on tietenkin totta.

        "Osteoporoosi on yleisintä niissä maissa, joissa käytetään paljon maitoa."

        Mitäs sitten, se ei taida kuitenkaan liittyä mihinkään?

        Muutenkin noi jutut on vähän niin ja näin.

        Mutta ei kannata lannistua, jos oot vakuuttunut omasta ruokavaliostasi, niin mikäs siinä. Mutta eiköhän kaikilla oo vapaus valita itse, ilman mitään perätöntä propagandan levittelyä?

        :D


      • Kukkaistyttö
        maitopoika kirjoitti:

        Juu, kyllähän mä noi kaikki jutut luin tuolta vegaaniliiton sivuilta. Tässä mä lähtisin kyllä vähän arvioimaan lähteen luotettavuutta, koska voimme kaikki varmasti olla yhtä mieltä siitä, että on vegaaniliiton intressien mukaista antaa maidosta huono vaikutelma. Yhtä hyvin voi laittaa meijeriteollisuuden sivuille linkin, jossa ylistetään maidon terveellisyyttä. Kummankaan sivuilta EI VOI olettaa löytävänsä puolueetonta tietoa.

        Laktoosi-intoleranssi juttu on tietenkin totta.

        "Osteoporoosi on yleisintä niissä maissa, joissa käytetään paljon maitoa."

        Mitäs sitten, se ei taida kuitenkaan liittyä mihinkään?

        Muutenkin noi jutut on vähän niin ja näin.

        Mutta ei kannata lannistua, jos oot vakuuttunut omasta ruokavaliostasi, niin mikäs siinä. Mutta eiköhän kaikilla oo vapaus valita itse, ilman mitään perätöntä propagandan levittelyä?

        :D

        ""Osteoporoosi on yleisintä niissä maissa, joissa käytetään paljon maitoa."

        Mitäs sitten, se ei taida kuitenkaan liittyä mihinkään?"

        Kyl se sen verran taitaapi liittyä että suuri maidonkulutus ja osteoporoosi näyttäisivät olevan selvässä yhteydessä toisiinsa (terveys).

        Minkä takia nämä jutut ovat vähän niin ja näin?

        "Mutta ei kannata lannistua, jos oot vakuuttunut omasta ruokavaliostasi, niin mikäs siinä. Mutta eiköhän kaikilla oo vapaus valita itse, ilman mitään perätöntä propagandan levittelyä?"

        Vakuuttunut ehkä joo, mutta eikö se olisi hyvä jos ihmiset ajattelisivat ja tiedostaisivat myös ettei maito välttämättä ole kiistattomasti terveellistä ja että sen tuotanto on aika.. epänormaalia. Lisäksi on varmaan ihan hyvä kuulla muiden kantoja ja mielipiteitä asiasta. Mulle on ihan sama uskooko ihmiset samoin kun minä, mutta jos joku edes alkaisi ajattelemaan hiukan asiaa niin se olis tosi kivaa. Compare and contrast, sanoi FT kun lukuvuosi alkoi.

        BTW:Minkä takia muuten naiiviudella on usein negatiivinen merkitys?


      • maitopoika
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        ""Osteoporoosi on yleisintä niissä maissa, joissa käytetään paljon maitoa."

        Mitäs sitten, se ei taida kuitenkaan liittyä mihinkään?"

        Kyl se sen verran taitaapi liittyä että suuri maidonkulutus ja osteoporoosi näyttäisivät olevan selvässä yhteydessä toisiinsa (terveys).

        Minkä takia nämä jutut ovat vähän niin ja näin?

        "Mutta ei kannata lannistua, jos oot vakuuttunut omasta ruokavaliostasi, niin mikäs siinä. Mutta eiköhän kaikilla oo vapaus valita itse, ilman mitään perätöntä propagandan levittelyä?"

        Vakuuttunut ehkä joo, mutta eikö se olisi hyvä jos ihmiset ajattelisivat ja tiedostaisivat myös ettei maito välttämättä ole kiistattomasti terveellistä ja että sen tuotanto on aika.. epänormaalia. Lisäksi on varmaan ihan hyvä kuulla muiden kantoja ja mielipiteitä asiasta. Mulle on ihan sama uskooko ihmiset samoin kun minä, mutta jos joku edes alkaisi ajattelemaan hiukan asiaa niin se olis tosi kivaa. Compare and contrast, sanoi FT kun lukuvuosi alkoi.

        BTW:Minkä takia muuten naiiviudella on usein negatiivinen merkitys?

        "Kyl se sen verran taitaapi liittyä että suuri maidonkulutus ja osteoporoosi näyttäisivät olevan selvässä yhteydessä toisiinsa (terveys)."

        Huono vertaus sinällään. Samalla logiikalla voitaisiin sanoa, että vaalea ihonväri johtuu maidonjuonnista, koska alueilla, joilla juodaan paljon maitoa, on valkoihoisia ihmisiä. Alueilla, joilla ei juoda maitoa, ei ole valkoihoisia ihmisiä ---> johtopäätös, maidon juonti valkaisee ihoa.

        "Minkä takia nämä jutut ovat vähän niin ja näin?"

        Tiedonlähteen takia. Tieto ei voi olla puolueetonta, koska tulee vegaaniliiton sivuilta.

        "eikö se olisi hyvä jos ihmiset ajattelisivat ja tiedostaisivat myös ettei maito välttämättä ole kiistattomasti terveellistä ja että sen tuotanto on aika.. epänormaalia."

        Olisi vallan loistavaa, jos ihmiset ajattelisivat. Mutta sen tiedostaminen että maito ei välttämättä ole kiistattomasti terveellistä... Kiistattomasti tarkoittaisi sitä, ettei kukaan väittäisi vastaan. Vegaaniliitto ja sinä väitätte vastaan, joten maito ei välttämättä kiistattomasti ole terveellistä, mutta todisteiden valossa väittäisin sen kuitenkin olevan terveellistä :D

        Ja naiiviudessa ei mun mielestä ole mitään negatiivista, vaan kuten sanoin, se on kaunista. Itse en ole naiivi, olen skeptinen, kyyninen ja vittumainen ihminen.

        Mutta silti, katsomuksesi on kaunis :D


      • Kukkaistyttö
        maitopoika kirjoitti:

        "Kyl se sen verran taitaapi liittyä että suuri maidonkulutus ja osteoporoosi näyttäisivät olevan selvässä yhteydessä toisiinsa (terveys)."

        Huono vertaus sinällään. Samalla logiikalla voitaisiin sanoa, että vaalea ihonväri johtuu maidonjuonnista, koska alueilla, joilla juodaan paljon maitoa, on valkoihoisia ihmisiä. Alueilla, joilla ei juoda maitoa, ei ole valkoihoisia ihmisiä ---> johtopäätös, maidon juonti valkaisee ihoa.

        "Minkä takia nämä jutut ovat vähän niin ja näin?"

        Tiedonlähteen takia. Tieto ei voi olla puolueetonta, koska tulee vegaaniliiton sivuilta.

        "eikö se olisi hyvä jos ihmiset ajattelisivat ja tiedostaisivat myös ettei maito välttämättä ole kiistattomasti terveellistä ja että sen tuotanto on aika.. epänormaalia."

        Olisi vallan loistavaa, jos ihmiset ajattelisivat. Mutta sen tiedostaminen että maito ei välttämättä ole kiistattomasti terveellistä... Kiistattomasti tarkoittaisi sitä, ettei kukaan väittäisi vastaan. Vegaaniliitto ja sinä väitätte vastaan, joten maito ei välttämättä kiistattomasti ole terveellistä, mutta todisteiden valossa väittäisin sen kuitenkin olevan terveellistä :D

        Ja naiiviudessa ei mun mielestä ole mitään negatiivista, vaan kuten sanoin, se on kaunista. Itse en ole naiivi, olen skeptinen, kyyninen ja vittumainen ihminen.

        Mutta silti, katsomuksesi on kaunis :D

        hyvin perustella juttuja ja muistutat yhtä kivaa ihmista.. Ainakin tekstien perusteella. :)

        Mä sanon nyt tän ku oon ihan höpsöllä tuulella vaikka yleisesti ottaen ihmiset vaan nahistelee täällä.. (Niin kuin minäkin! ;)


      • Aapo
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        Niin voin sanoa muutaman syyn minkä takia se ei terveydellekään ole välttämättä hyväksi. :)

        -Maito estää kasvisperäisen raudan imeytymistä. (Koskee tietenkin lähinnä kasvissyöjia)
        -Maito on suomalaisten suurin tyydyttyneen rasvan lähde.
        -Maito voi aiheuttaa pikkulapsille koliikkia.
        -Lehmänmaitoallergia on lasten yleisin allergia.
        -Suurin osa maailman ihmisistä ei kestä lapsuusajan jälkeen enää maitoa ollenkaan kun kyky hajottaa maitosokeria häviää. Valtaosalla ihmisistä on siis laktoosi-intoleranssi, mikä on muistaakseni jopa ihmisen "luonnollinen tila".
        -osteoporoosi eli luun haurastuminen on yleisintä niissä maissa, joissa käytetään paljon maitoa.
        -Lehmän maidon kalsiumin imeytyvyys ei ole parhainta luokkaa
        -Maito nostaa limaneritystä kurkussa (ei mukavaa!)

        Siinä oli jotain.. Ehkä olen naiivi, mutta tässä maailmassa on jo ihan tarpeeksi kyynisiä ja v****maisia ihmisiä, niin eiköhän pieni naiivius tee jopa hyvää. Mutta jos tämä yhteiskunta arvostaa eniten vaan sitä että osaa olla mahd. tunteeton niin go ahead. Kyllähän me ollaan jo nähty mitä kaikkea sillä saa aikaan...

        :D

        Kirjoitit: "Lehmän maidon kalsiumin imeytyvyys ei ole parhainta luokkaa"

        Itse asiassa lukuisat tutkimukset osoittavat, että maidossa olevat happamat eläinproteiniit liuottavat luustosta enemmän kalsiumia kuin mitä maidosta imeytyy.

        Esimerkiksi kaalin kalsium on hyvin imeytyvässä muodossa ja se lienee yksi syy, miksei venäläisten luusto haurastu (- eivät myöskään ole maidon suurkuluttajia).

        Eivät nämä kanssaväittelijäsi varmaankaan kykene perustelemaan, miksi maito olisi terveellistä muuta kuin toistamalla, että se on terveellistä. He ovat ihmisryhmä, jolle on lapsesta pitäen markkinoitu maitoa terveysjuomana eikä heillä ole kykyä kyseenalaistaa tätä maatalouspropagandaa. Aikoinaan, kun kasvismargariinit tulivat markkinoille, niin Valiolla oli näyttävä mainoskampanja voin puolesta. Äideille osoitetussa kampanjassa todettiin mm., että jos rakastat lastasi, annat hänelle voita turvaaksesi hänen terveytensä.


      • maitopoika
        Aapo kirjoitti:

        Kirjoitit: "Lehmän maidon kalsiumin imeytyvyys ei ole parhainta luokkaa"

        Itse asiassa lukuisat tutkimukset osoittavat, että maidossa olevat happamat eläinproteiniit liuottavat luustosta enemmän kalsiumia kuin mitä maidosta imeytyy.

        Esimerkiksi kaalin kalsium on hyvin imeytyvässä muodossa ja se lienee yksi syy, miksei venäläisten luusto haurastu (- eivät myöskään ole maidon suurkuluttajia).

        Eivät nämä kanssaväittelijäsi varmaankaan kykene perustelemaan, miksi maito olisi terveellistä muuta kuin toistamalla, että se on terveellistä. He ovat ihmisryhmä, jolle on lapsesta pitäen markkinoitu maitoa terveysjuomana eikä heillä ole kykyä kyseenalaistaa tätä maatalouspropagandaa. Aikoinaan, kun kasvismargariinit tulivat markkinoille, niin Valiolla oli näyttävä mainoskampanja voin puolesta. Äideille osoitetussa kampanjassa todettiin mm., että jos rakastat lastasi, annat hänelle voita turvaaksesi hänen terveytensä.

        >>Itse asiassa lukuisat tutkimukset osoittavat, että maidossa olevat happamat eläinproteiniit liuottavat luustosta enemmän kalsiumia kuin mitä maidosta imeytyy.


      • Aapo
        maitopoika kirjoitti:

        >>Itse asiassa lukuisat tutkimukset osoittavat, että maidossa olevat happamat eläinproteiniit liuottavat luustosta enemmän kalsiumia kuin mitä maidosta imeytyy.

        Eläinkunnasta peräisin olevien proteiinien nauttiminen lisää virtsan kalsiumpitoisuutta. Tämä virtsaan erittyvä kalsium on peräisin luuston kalsiumvarastoista. Tieteellisiä tutkimuksia aiheesta löytyy pilvin pimein. Voit aloittaa vaikkapa seuraavasta: Nordin BE, et al, Nutrition, osteoporosis, and aging. Ann N Y Acad Sci , 20. marraskuuta 1998; 854:336-51.


      • ammuuuu!
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        hyvin perustella juttuja ja muistutat yhtä kivaa ihmista.. Ainakin tekstien perusteella. :)

        Mä sanon nyt tän ku oon ihan höpsöllä tuulella vaikka yleisesti ottaen ihmiset vaan nahistelee täällä.. (Niin kuin minäkin! ;)

        Aivan hyvin voitaisiin väitellä mistä
        tahansa tuotteesta.
        Maidon kohdalla on kyse toisten
        talutusnuorassa olevien eli TRENDIKKÄIDEN,
        sekä Omalla Terveellä Järjellä ajattelevien
        eli tavallisten järkevien ihmisten välinen
        mielipidekiista.


      • maitopoika
        Aapo kirjoitti:

        Eläinkunnasta peräisin olevien proteiinien nauttiminen lisää virtsan kalsiumpitoisuutta. Tämä virtsaan erittyvä kalsium on peräisin luuston kalsiumvarastoista. Tieteellisiä tutkimuksia aiheesta löytyy pilvin pimein. Voit aloittaa vaikkapa seuraavasta: Nordin BE, et al, Nutrition, osteoporosis, and aging. Ann N Y Acad Sci , 20. marraskuuta 1998; 854:336-51.

        >> Protein is another negative risk factor; increasing animal protein intake from 40 to 80 g daily increases urine calcium by about 1 mmol/day.>Salt is a negative risk factor because it increases obligatory calcium loss; every 100 mmol of sodium takes 1 mmol of calcium out of the body.


      • maitopoika
        ammuuuu! kirjoitti:

        Aivan hyvin voitaisiin väitellä mistä
        tahansa tuotteesta.
        Maidon kohdalla on kyse toisten
        talutusnuorassa olevien eli TRENDIKKÄIDEN,
        sekä Omalla Terveellä Järjellä ajattelevien
        eli tavallisten järkevien ihmisten välinen
        mielipidekiista.

        Eli ilmeisesti minä olen se Omalla Terveellä Järjellä ajatteleva tavallinen ihminen, ja sä oot se trendipelle, joka uskoo kaikenmaailman huuhaahommeleihin?

        Alkaa tympimään noi sun juttus.

        Ainii, ja näköjään mulla toimii paremmin toi lähdekritiikin käyttö.

        http://www.maitojaterveys.fi/

        Siinä sulle luettavaa. :D


      • ----Mies----
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        on pahoja puutteita perusbiologian tuntemuksesta. Kuten ihminenkin, lehmä tuottaa maitoa silloin kun se saa vasikoita. Ei sitä maitoa turhaan utareissa ole valmiina jos ihmisiä sattuis huvittaa ottaa se talteen! Jotta lehmästä tulisi maitoa "koko ajan" niin se pitää saada tiineeksi n. kerran vuodessa. Tajusitko? Eli ei lehmä jakele maitoa huvikseen, vaan sillä on ihan biologinen syy siihen että sitä tulee (joka on vasikoiden ruokinta). Mutta mitäs ihmiset tekee? Juo itse vasikoille tarkoitetun maidon ja antaa korvikkeita näille. Sairasta? Eeei..

        "Miten sitä voi sen enempää perustella, jos se on terveellistä."

        Kärjistäen: Mitäs jos Heikkilä toteaisi ihmislihan olevan terveellistä - söisitkö heti sitä vain sen takia? Väitän että et. Tai no, eihän sitä koskaan voi tietää...

        Esitin muuten monia kysymyksiä joista vastasit ehkä yhteen ja siihenkin heikoilla perusteluilla. C'mon, hiukan yritystä peliin!

        Sivullisena tuli vaan mieleen että mehän voitaisiin alkaa lypsään naisia(kukkaistyttö ensisijassa) tulis niillekkin joku hyöty käyttö siis ihan ihmis maitoa myytäväksi !!


      • Tämä viesti tulee myöhään, mutta laitan kuitenkin rikkani rokkaan.

        Mitäs tuumiit, Kilil, siitä, että aikanaan oli tarina maasta, jossa maito ja hunaja virtasivat ja ihmiset olivat kauniita. Maitoa nauttivat lapset ja ripaus hunajaa oli taas vanhuksille? Suhde maitoon oli ikäriippuvainen. Maito vanhoille aiheuttaa vain verenkiertohäiriöitä, koska maito on hyvin limoittava juoma. Se aikaansaa vanhuksille limariekaleita verenkiertoon tukkimaan sitä ja aiheuttamaan huimausta. Siihen ei juomien pysyessä ennallaan auta muuta kuin trollaattori.

        Itse osteoporoosi on mielestäni monipiippuinen asia. Se voinee johtua ainakin kolmesta syystä;

        1) on tosiaan kalkin puute. Tähän sanoisin , että syy ihan oikein todettuna on melko harvinainen, koska kalkkia saa ruoasta riittävästi, monesti enemmän kuin on tarpeenkaan. Toki viljelystavasta riippuen kalkkipitoisuus voi olla hyvinkin erilainen, tehoviljelyssä pienempi.
        2) kalkki ei sula. Ravintoa ruoastamme on vain se mitä kykenemme sulattamaan. Sama on sokerin suhteen. Kun sokeri ei sula, on himo sokeriin, koska ruumis potee sulatetun sokerin puutetta. Parantaja Blomkvistin yksi hienoista, uusista löydöistä oli betainirauhasen löytäminen. Se ei ole vielä fyysisessä muodossa, joten patologit ja sen myötä lääkärit eivät sen olemassaolosta tiedä mitään. Sen tehtävänä on kuitenkin tuottaa ruumiiseen betainikloridia, joka sulattaa kalkkia, sokeria ja kahvia. Tämä lienee yleisin syy kalkin puutteeseen ruumiissa. Jos tilanteessa, jossa kalkki ei sula, nauttii kalkkia, siitä on vain silkkaa harmia, koska sulamaton kalkki kertyy vääriin paikkoihin, esim. verisuoniin. Ja kukapa meistä haluaisi olla vanha kalkkis?
        3) Lapsuudessa meillä on voimat, jotka kovettavat rustomaiset luumme koviksi ja yleensä huolehtivat luuston kehittymisestä. Iän myötä käy niin, että nämä voimat irtoavat varsinaisesta tehtävästään, luuston kehittämisestä, ja kalkkeutumista tapahtuu luuston ulkopuolella, esim. verisuonissa . Tämä on ikäriippuvainen tekijä, jota voi lievittää yrteillä.
        Yllä luetellut syyt eivät pyri kieltämään esim. liikunnan merkitystä, ne vain pitäytyvät enemmänkin muissa yleisemmissä syissä.
        Ja mitä tämä merkitsee? Sitä vain, että enemmän pitäisi kiinnittää huomiota siihen, että ruumiin betainikloridin tarve tulee tyydytettyä, joko omasta tuotannosta tai täydennettynä korvaushoidolla. Suurin uhka betainikloridin omalle tuotannolle on suklaa, joka tahmaa tuottoisan rauhasen toiminnan tai sokerin,kalkin ja kahvin nautittu ylikuormitus. Silloin helposti ilmenee närästystä, niskajäykkyyttä, päänsärkyä, on kosketuskipeä alue vasemman puolen solisluun ja kainalon välissä. Jos näistä oireista on joku, kannattaa ilman muuta pitää sokeri, kalkki ja kahvipaasto ja nauttia lisäksi betainikloridia ikään kuin velanmaksuun vanhasta sulattamattomuudesta.


      • Tattunen
        Kiril kirjoitti:

        vaan ihminen, joka tarvitsee maitoa ja sen terveellisiä maitorasvoja. Löysin juuri Nurmijärveltä maitotilan, josta voi käydä ostamassa erittäin terveellistä maitoa, jota ei ole pastöroitu ja homogenisoitu. Maito on terveystuote ja se on tarkoitettu myös ihmisille, jotka ajattelevat ja huolehtivat terveydestään.

        Mistä löysit sen maitotilan? Asutaan Klaukkalassa ja yritin netistä etsiä täältäpäin paikkaa josta vois ostaa suoraan käsittelemätöntä maitoa.


      • garfiel
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        Vai ihminen? mielenkiinnolla kyselen sillä LEHMÄN maito on tarkoitettu vasikoille joíden täytyy nostaa painoa nopeasti kasvaakseen. Ehkä sisäinen märehtijäsi väittää vastaan, vai kuulenko vain maitoon totutettujen makunystyröidesi vinkunaa maidon juonnin puolesta? :) Ajattele, hyvä IHMINEN.

        OON AIVAN SAMAA MIELTÄ! LEHMÄNMAITO ON TOSIAAN TARKOTETTU VAAN VASIKOILLE,MITÄ ME IHMISET SIITÄ "HYÖDYTÄÄN" KUN SAADAAN KALSIUMIA MUUALTAKIN! TOSI "SUPPEE" AJATTELUTAPA NYKYAJAN IMMEISILLÄ! Ottakaa selvää mistä muualta voitte saada vitskut:)


      • wtf?

        missä helvetin navetassa sä elämäs alotit?


    • mömö
      • ............

        juu ja myös happi tappaa. lyhentää telomeerejä joiden loppuessa ihminen kuolee vanhuuteen kun solut eivät enää jakaudu ja muutakin hirvittävää haittaa on hapesta joten kantsii lopettaa hengittely. eli ehdottomasti kiellettyjen listalla nyt ainakin hengitys ja vedenjuonti, entä muuta joiden käyttö olisi välittömästi lopetettava?


    • Pöhölökustaa

      Hienostojuppi yrittää kaikin keinoin
      mollata Maitoa. Idioottien linkki sekasi
      koneeni niin pahoin että tarvitsin
      apuvoimia!!!

    • hyvää ja terveellistä

      Älä nyt sinäkään hyvä ihminen aivan mihin tahansa usko. Yksi hairahtunut tutkija ei vielä kesää tee, eikä todista mitään - vielä vähemmän jotkut vegaanien jutut. Ne voimme jättää omaan arvoonsa hairahtuneen kansanosan propagandana.

      Maito on ollut kautta aikojen ihmisten ravinnon yksi perusaine. On edelleenkin ja hyvä niin. Osteoporooseja ei ole paljon ilmennyt ennen näitä kaupunkilaisruokaniuhottajia. Maidossa on lukemattomia terveellisiä ravintoaineita ja sitä kannattaa ehdottomasti jokaisen nauttia.

      Tänään oli telkkarissa lehmäjuttu, jossa kerrottiin mm. lehmien merkityksestä Masai-kansalle. Heidän päivää pääateriansa on hyvin usein kannullinen maitoa (ja lehmän verta). Eipä taida olla osteoporoosista tietoakaan. Pitäisikö vegaanien mielestä Masaidenkin siirtyä syömään ruohoja?

      • Kukkaistyttö

        "Yksi hairahtunut tutkija ei vielä kesää tee, eikä todista mitään - vielä vähemmän jotkut vegaanien jutut. Ne voimme jättää omaan arvoonsa hairahtuneen kansanosan propagandana."

        Ei niin, mutta ruokaympyrän laatijoita sponssannut maitoteollisuus ei tietenkään harjoita propagandaa. Esim. Maito on magiaa kampanjallaan. Jep jep. Propagandakin on aika suhteellinen käsite.

        "Maito on ollut kautta aikojen ihmisten ravinnon yksi perusaine."

        Äidinkielen opettajan mukaan emme koskaan saisi kirjottaa aineisiimme "kautta aikojen" sillä se on aivan liian epätarkka. Eli pyydän myös sinua määrittelemään mitä tarkoitat sillä, että ihmiset ovat juoneet "kautta aikojen" maitoa. Samalla lailla voimme sanoa että ihmiset ovat "kautta aikojen" sotineet, mutta ei sekään sotaa oikeutetuksi tee.

        "Osteoporooseja ei ole paljon ilmennyt ennen näitä kaupunkilaisruokaniuhottajia."

        Todista. Jotain kertoo kai myös se että maidonkulutuksen kärkipäämaat USA ja Suomi kärsivät eniten osteoporoosista.

        "Tänään oli telkkarissa lehmäjuttu, jossa kerrottiin mm. lehmien merkityksestä Masai-kansalle."

        Mietitäänpä hetken aikaa Masai-kansan lehmiä. Asuvatko he koko elämänsä pienissä karsinoissa? Saavatko ne nauttia elämästään ja toteuttaa lajinmukaista käytöstään? Saavatko vasikat juoda emonsa maitoa tarvitsemansa ajan? Kuuluuko Masai-kansan sanavarastoon "tehomaatalous"?

        Verrataan näitä asioita vielä suomen kannalta. Vertaatko vielä Masai-kansaa suomeen? Enpä usko.

        "Pitäisikö vegaanien mielestä Masaidenkin siirtyä syömään ruohoja?"

        Jep, vegaanithan syövät vain ruohoa. Onneksi olkoon, voitit kisan siitä kuka on ottanut eniten asioista selvää!


      • Aapo

        on tehty paljon maailmalla. Kopioin tähän erään vanhan kommenttini:

        Meijeritalouden markkinionti tehokasta
        Kirjoittanut: Aapo 14.12.2004 klo 02.20

        Aiheesta on tehty lukuisia ja laajoja tutkimuksia maailmalla (alla olevan linkin lopussa on listattu niitä kirjallisuusviitteineen). Suomessa ne eivät tietenkään saa julkisuutta ja täällä on myös totuttu luottamaan auktoriteetteihin.

        Suomi on maidon kulutuksessa maailman kärkimaa. Jos maito jotenkin ehkäisisi osteoporoosia, meillä ei siis pitäisi esiintyä sitä lainkaan tai ainakin vähiten maailmassa. Tilanne on kuitenkin päinvastainen – osteoporoosi on huolestuttavan yleinen Suomessa myös nuorten henkilöiden kohdalla (Kuntaliiton tiedote).

        Maidon kulutus per hlö kg/vuodessa:
        (Lähde FAO):

        370 Finland
        341 Sweden
        329 The Netherlands
        308 Switzerland
        256 France
        254 USA
        239 Italy
        233 Australia
        230 UK
        210 New Zealand
        197 Poland
        177 Kuwait
        164 Spain
        68 Japan
        17 Gambia
        15 Congo
        11 Guinea
        8 China*
        6 Togo
        3 Laos
        3 Cambodia
        2 Liberia
        2 Ghana
        0.6 Dem. Rep. Congo

        International statistics show that in all countries where the most calcium is consumed, the hip fracture rates are the highest (these rates are independent of the % of old people in a country).
        So, the LIFETIME effects of consuming much calcium are detrimental.

        Lisää tutkimus- ja kirjallisuusviitteineen linkistä:
        http://www.notmilk.com/calcium/excesscalcium.html


      • ..........

        maito maistuu pahalta ja maidosta menee vatsa kuralle. miten maito voisi olla hyvää ja terveellistä?


      • Kiril
        Aapo kirjoitti:

        on tehty paljon maailmalla. Kopioin tähän erään vanhan kommenttini:

        Meijeritalouden markkinionti tehokasta
        Kirjoittanut: Aapo 14.12.2004 klo 02.20

        Aiheesta on tehty lukuisia ja laajoja tutkimuksia maailmalla (alla olevan linkin lopussa on listattu niitä kirjallisuusviitteineen). Suomessa ne eivät tietenkään saa julkisuutta ja täällä on myös totuttu luottamaan auktoriteetteihin.

        Suomi on maidon kulutuksessa maailman kärkimaa. Jos maito jotenkin ehkäisisi osteoporoosia, meillä ei siis pitäisi esiintyä sitä lainkaan tai ainakin vähiten maailmassa. Tilanne on kuitenkin päinvastainen – osteoporoosi on huolestuttavan yleinen Suomessa myös nuorten henkilöiden kohdalla (Kuntaliiton tiedote).

        Maidon kulutus per hlö kg/vuodessa:
        (Lähde FAO):

        370 Finland
        341 Sweden
        329 The Netherlands
        308 Switzerland
        256 France
        254 USA
        239 Italy
        233 Australia
        230 UK
        210 New Zealand
        197 Poland
        177 Kuwait
        164 Spain
        68 Japan
        17 Gambia
        15 Congo
        11 Guinea
        8 China*
        6 Togo
        3 Laos
        3 Cambodia
        2 Liberia
        2 Ghana
        0.6 Dem. Rep. Congo

        International statistics show that in all countries where the most calcium is consumed, the hip fracture rates are the highest (these rates are independent of the % of old people in a country).
        So, the LIFETIME effects of consuming much calcium are detrimental.

        Lisää tutkimus- ja kirjallisuusviitteineen linkistä:
        http://www.notmilk.com/calcium/excesscalcium.html

        Suomessa myydään kaupoissa vain pastöroitua ja homogenisoitua maitoa. Se tarkoittaa aika voimakasta teollista käsittelyä maidon säilymisajan pidentämiseksi. Rasvattomasta maidosta kun poistetaan rasva muun käsittelyn lisäksi, niin siitä tulee harmaata litkua, joka täytyy värjätä valkoiseksi, ennenkuin se kelpaa ihmisille. 30% maidon kulutuksesta on jo rasvatonta. Jos meillä olisi kunnon maitoa kaupoissa, niin ei osteoporoosiakaan esiintyisi niin paljon.


      • maitopoika
        Aapo kirjoitti:

        on tehty paljon maailmalla. Kopioin tähän erään vanhan kommenttini:

        Meijeritalouden markkinionti tehokasta
        Kirjoittanut: Aapo 14.12.2004 klo 02.20

        Aiheesta on tehty lukuisia ja laajoja tutkimuksia maailmalla (alla olevan linkin lopussa on listattu niitä kirjallisuusviitteineen). Suomessa ne eivät tietenkään saa julkisuutta ja täällä on myös totuttu luottamaan auktoriteetteihin.

        Suomi on maidon kulutuksessa maailman kärkimaa. Jos maito jotenkin ehkäisisi osteoporoosia, meillä ei siis pitäisi esiintyä sitä lainkaan tai ainakin vähiten maailmassa. Tilanne on kuitenkin päinvastainen – osteoporoosi on huolestuttavan yleinen Suomessa myös nuorten henkilöiden kohdalla (Kuntaliiton tiedote).

        Maidon kulutus per hlö kg/vuodessa:
        (Lähde FAO):

        370 Finland
        341 Sweden
        329 The Netherlands
        308 Switzerland
        256 France
        254 USA
        239 Italy
        233 Australia
        230 UK
        210 New Zealand
        197 Poland
        177 Kuwait
        164 Spain
        68 Japan
        17 Gambia
        15 Congo
        11 Guinea
        8 China*
        6 Togo
        3 Laos
        3 Cambodia
        2 Liberia
        2 Ghana
        0.6 Dem. Rep. Congo

        International statistics show that in all countries where the most calcium is consumed, the hip fracture rates are the highest (these rates are independent of the % of old people in a country).
        So, the LIFETIME effects of consuming much calcium are detrimental.

        Lisää tutkimus- ja kirjallisuusviitteineen linkistä:
        http://www.notmilk.com/calcium/excesscalcium.html

        >>Since the number of times cells can reproduce is fixed, reproduction capacity will be exhausted sooner if always much calcium is absorbed. And if reproduction capacity is exhausted, there will be a lack of new osteoblasts. And since only these osteoblasts can compose bone-matrix, too little new bone-matrix can be composed. But without the matrix, the calcium cannot precipitate, and there is no new bone. Because old bone is decomposed to be replaced by new bone, porous holes will originate if there is a lack of pre-calcified bone matrix.


      • tutkimuksia
        Aapo kirjoitti:

        on tehty paljon maailmalla. Kopioin tähän erään vanhan kommenttini:

        Meijeritalouden markkinionti tehokasta
        Kirjoittanut: Aapo 14.12.2004 klo 02.20

        Aiheesta on tehty lukuisia ja laajoja tutkimuksia maailmalla (alla olevan linkin lopussa on listattu niitä kirjallisuusviitteineen). Suomessa ne eivät tietenkään saa julkisuutta ja täällä on myös totuttu luottamaan auktoriteetteihin.

        Suomi on maidon kulutuksessa maailman kärkimaa. Jos maito jotenkin ehkäisisi osteoporoosia, meillä ei siis pitäisi esiintyä sitä lainkaan tai ainakin vähiten maailmassa. Tilanne on kuitenkin päinvastainen – osteoporoosi on huolestuttavan yleinen Suomessa myös nuorten henkilöiden kohdalla (Kuntaliiton tiedote).

        Maidon kulutus per hlö kg/vuodessa:
        (Lähde FAO):

        370 Finland
        341 Sweden
        329 The Netherlands
        308 Switzerland
        256 France
        254 USA
        239 Italy
        233 Australia
        230 UK
        210 New Zealand
        197 Poland
        177 Kuwait
        164 Spain
        68 Japan
        17 Gambia
        15 Congo
        11 Guinea
        8 China*
        6 Togo
        3 Laos
        3 Cambodia
        2 Liberia
        2 Ghana
        0.6 Dem. Rep. Congo

        International statistics show that in all countries where the most calcium is consumed, the hip fracture rates are the highest (these rates are independent of the % of old people in a country).
        So, the LIFETIME effects of consuming much calcium are detrimental.

        Lisää tutkimus- ja kirjallisuusviitteineen linkistä:
        http://www.notmilk.com/calcium/excesscalcium.html

        Marketing milk and disease
        http://www.nealhendrickson.com/mcdougall/030500.ht

        What's Wrong with Dairy Products?
        http://www.pcrm.org/health/veginfo/dairy.html


      • ikänsä maidoton
        maitopoika kirjoitti:

        >>Since the number of times cells can reproduce is fixed, reproduction capacity will be exhausted sooner if always much calcium is absorbed. And if reproduction capacity is exhausted, there will be a lack of new osteoblasts. And since only these osteoblasts can compose bone-matrix, too little new bone-matrix can be composed. But without the matrix, the calcium cannot precipitate, and there is no new bone. Because old bone is decomposed to be replaced by new bone, porous holes will originate if there is a lack of pre-calcified bone matrix.

        et enää ymmärtänyt pidemmälle? :o


      • Maitopoika
        ikänsä maidoton kirjoitti:

        et enää ymmärtänyt pidemmälle? :o

        Tolla nettisivulla oleva sekopäisen teorian pohjalla oletetaan telomeeriteorian olevan faktaa... Teoria, joka pohjautuu teoriaan, joka pohjautuu teoriaan. Eipä taida kuulostaa järin uskottavalta?

        Häh?

        Vai ootko vaa niin tyhmä ettet ymmärrä moista?

        :D


    • Kekla

      Kunkin lajin maito on tarkoitettu omalle lajilleen. Eli kun äidin maito loppuu, maidon juonti pitäis loppua siihen. Sitten pitäis alkaa juoda vettä. 2 litraa per 30 kg omaa painoa kohti on sopiva määrä. Ihminen todella tarvii vettä jotta keho toimisi. Lisätietoa vedestä löytyy www.watercure.com

    • ...

      ...

    • maidosta
    • ammuuuuu!

      .....on tyrmännyt maidon. Oon sun puolellas,
      maitopoika.

      • Kate

        Olotilani on loistava jos en ole nauttinut maitotuotteita. Jos taas olen jossain muodossa nauttinut maitoa niin tässä oireita. Turvotusta, vatsavaivoja, ummetusta, ilmavaivoja, päänsärkyä, paha haju hengityksessä. Siinä syitä maitotuotteiden poistamiseen ruokavaliosta. Mulla on laktoosi-intoleranssi, ja vaikka olen nauttinut laktoosittomia maitotuotteita, oireita tulee. Nokkos-kalkkia kandee syödä niin ei tuu osteoporoosia.


      • Maitopoika
        Kate kirjoitti:

        Olotilani on loistava jos en ole nauttinut maitotuotteita. Jos taas olen jossain muodossa nauttinut maitoa niin tässä oireita. Turvotusta, vatsavaivoja, ummetusta, ilmavaivoja, päänsärkyä, paha haju hengityksessä. Siinä syitä maitotuotteiden poistamiseen ruokavaliosta. Mulla on laktoosi-intoleranssi, ja vaikka olen nauttinut laktoosittomia maitotuotteita, oireita tulee. Nokkos-kalkkia kandee syödä niin ei tuu osteoporoosia.

        >>Olotilani on loistava jos en ole nauttinut maitotuotteita.>Jos taas olen jossain muodossa nauttinut maitoa niin tässä oireita. Turvotusta, vatsavaivoja, ummetusta, ilmavaivoja, päänsärkyä, paha haju hengityksessä.>Mulla on laktoosi-intoleranssi, ja vaikka olen nauttinut laktoosittomia maitotuotteita, oireita tulee.>Nokkos-kalkkia kandee syödä niin ei tuu osteoporoosia.


      • .......................
        Maitopoika kirjoitti:

        >>Olotilani on loistava jos en ole nauttinut maitotuotteita.>Jos taas olen jossain muodossa nauttinut maitoa niin tässä oireita. Turvotusta, vatsavaivoja, ummetusta, ilmavaivoja, päänsärkyä, paha haju hengityksessä.>Mulla on laktoosi-intoleranssi, ja vaikka olen nauttinut laktoosittomia maitotuotteita, oireita tulee.>Nokkos-kalkkia kandee syödä niin ei tuu osteoporoosia.

        kulutan maitoa vuosittain noin yhden desilitran (joskus toki vähemmän). se on rasvatonta maitoa jonka vaahdotan cappuccinoa varten. luustoni on mitä parhaimmassa kunnossa. lääkäri näin todennut.


      • Kate
        Maitopoika kirjoitti:

        >>Olotilani on loistava jos en ole nauttinut maitotuotteita.>Jos taas olen jossain muodossa nauttinut maitoa niin tässä oireita. Turvotusta, vatsavaivoja, ummetusta, ilmavaivoja, päänsärkyä, paha haju hengityksessä.>Mulla on laktoosi-intoleranssi, ja vaikka olen nauttinut laktoosittomia maitotuotteita, oireita tulee.>Nokkos-kalkkia kandee syödä niin ei tuu osteoporoosia.

        Kyllä on todettu laktoosi-intoleranssi laboratoriokokein. Kun sä oot noin vitun viisas, niin mistä noi mun oireet sitten johtuu jos ei maidosta. Oireethan on poissa jos en juo maitoa. Niinkuin tuossa aikaisemmin on todettu, lehmän maito on tarkoitettu vasikoille ja sitä paitsi maito maistuu ihan helvetin pahalle. Ole vaikka kuukausi juomatta maitoa, huomaat kyllä että sen jälkeen se maistuu paskalle. Nokkoskalkkia kun syöt kalsium imeytyy paremmin ja on muutenkin terveellisempää.


      • ammmuuuuuuu
        Kate kirjoitti:

        Kyllä on todettu laktoosi-intoleranssi laboratoriokokein. Kun sä oot noin vitun viisas, niin mistä noi mun oireet sitten johtuu jos ei maidosta. Oireethan on poissa jos en juo maitoa. Niinkuin tuossa aikaisemmin on todettu, lehmän maito on tarkoitettu vasikoille ja sitä paitsi maito maistuu ihan helvetin pahalle. Ole vaikka kuukausi juomatta maitoa, huomaat kyllä että sen jälkeen se maistuu paskalle. Nokkoskalkkia kun syöt kalsium imeytyy paremmin ja on muutenkin terveellisempää.

        Ruuan kanssa pirun hyvälle maistuu!


      • Maitopoika
        ....................... kirjoitti:

        kulutan maitoa vuosittain noin yhden desilitran (joskus toki vähemmän). se on rasvatonta maitoa jonka vaahdotan cappuccinoa varten. luustoni on mitä parhaimmassa kunnossa. lääkäri näin todennut.

        Kulutan maitoa päivittäin noin litran tai kaksi. se on myös rasvatonta maitoa. Luustoni myös on mitä parhaimmassa kunnossa.

        Mikähän ton sun viestin tarkotus oikein oli?

        :D


      • Maitopoika
        Kate kirjoitti:

        Kyllä on todettu laktoosi-intoleranssi laboratoriokokein. Kun sä oot noin vitun viisas, niin mistä noi mun oireet sitten johtuu jos ei maidosta. Oireethan on poissa jos en juo maitoa. Niinkuin tuossa aikaisemmin on todettu, lehmän maito on tarkoitettu vasikoille ja sitä paitsi maito maistuu ihan helvetin pahalle. Ole vaikka kuukausi juomatta maitoa, huomaat kyllä että sen jälkeen se maistuu paskalle. Nokkoskalkkia kun syöt kalsium imeytyy paremmin ja on muutenkin terveellisempää.

        Laktoosi-intoleranssi tarkoittaa sitä ettet voi sietää laktoosia... Ihan niinku sen nimikin jo kertoo, ku vähän jaksaa asiaa ajatella. Eli jos juot maitoa, jossa ei ole laktoosia, eivät mahdolliset oireet VOI johtua laktoosi-intoleranssista.
        Mistäs mä tiedän mistä sun oireet tulee, en oo mikää poppamies. Tuolta toiselta palstalta taitaa löytyä kaukoparantajiakin, meepäs kysymään niiltä,... (horoskoopit & astrologia --> selvännäkö ja ennustukset)
        Jaa että maito tarkotettu vasikoille. Kerroppas joku ruoka, joka on tarkoitettu ihmisille...?
        Maito on pahaa sun mielestä, mitäs sitten? Mun mielestä se on hyvää. Oon kyllä ollu juomatta maitoa ulkomailla ollessani, ja auta armias miten hyvältä se kunnon suomalainen maito maistu ku sitä taas sai juoda!
        Nokkoskalkkia saa syödä jos haluaa. Mä jätän sen kuitenkin väliin.

        Sitte voisit keksiä vielä jonku hauskan aasinsillan, jolla saat liitettyä noi sun mutu-juttus osteoporoosiin :P

        :D


      • ikänsä maidoton
        Maitopoika kirjoitti:

        Laktoosi-intoleranssi tarkoittaa sitä ettet voi sietää laktoosia... Ihan niinku sen nimikin jo kertoo, ku vähän jaksaa asiaa ajatella. Eli jos juot maitoa, jossa ei ole laktoosia, eivät mahdolliset oireet VOI johtua laktoosi-intoleranssista.
        Mistäs mä tiedän mistä sun oireet tulee, en oo mikää poppamies. Tuolta toiselta palstalta taitaa löytyä kaukoparantajiakin, meepäs kysymään niiltä,... (horoskoopit & astrologia --> selvännäkö ja ennustukset)
        Jaa että maito tarkotettu vasikoille. Kerroppas joku ruoka, joka on tarkoitettu ihmisille...?
        Maito on pahaa sun mielestä, mitäs sitten? Mun mielestä se on hyvää. Oon kyllä ollu juomatta maitoa ulkomailla ollessani, ja auta armias miten hyvältä se kunnon suomalainen maito maistu ku sitä taas sai juoda!
        Nokkoskalkkia saa syödä jos haluaa. Mä jätän sen kuitenkin väliin.

        Sitte voisit keksiä vielä jonku hauskan aasinsillan, jolla saat liitettyä noi sun mutu-juttus osteoporoosiin :P

        :D

        "Sitte voisit keksiä vielä jonku hauskan aasinsillan, jolla saat liitettyä noi sun mutu-juttus osteoporoosiin :P"

        itsehän tuolla aikaisemmin ylistit maitojaterveys.fi:tä.
        siellähän ne väittävät "mutu-juttujen" liittyvän osteoporoosiin.
        puhut nyt vähän ristiin, maitopoika.

        yrität kovasti argumentoida, mutta epäonnistut pahasti. vastalauseesi eivät vastaa järjellisesti mitenkään, mihinkään.

        älä juo tota juttuu.


      • Maitopoika
        ikänsä maidoton kirjoitti:

        "Sitte voisit keksiä vielä jonku hauskan aasinsillan, jolla saat liitettyä noi sun mutu-juttus osteoporoosiin :P"

        itsehän tuolla aikaisemmin ylistit maitojaterveys.fi:tä.
        siellähän ne väittävät "mutu-juttujen" liittyvän osteoporoosiin.
        puhut nyt vähän ristiin, maitopoika.

        yrität kovasti argumentoida, mutta epäonnistut pahasti. vastalauseesi eivät vastaa järjellisesti mitenkään, mihinkään.

        älä juo tota juttuu.

        Tyhmien ihmisten tyhmiin viesteihin tyhmiä vastauksia... Ihan niinku tämäkin.

        :D


      • fjsferdshkf
        Maitopoika kirjoitti:

        Tyhmien ihmisten tyhmiin viesteihin tyhmiä vastauksia... Ihan niinku tämäkin.

        :D

        ENNEMMIN ELÄN LYHYEN JA MAUKKAAN ELÄMÄN MAIDON KANSSA KUN PASKAN PITKÄN ELÄMÄN MAIDOTTA - YKSI HERKKU VÄHEMMÄN.


      • Kaikille maitoa vastaan ole...
        fjsferdshkf kirjoitti:

        ENNEMMIN ELÄN LYHYEN JA MAUKKAAN ELÄMÄN MAIDON KANSSA KUN PASKAN PITKÄN ELÄMÄN MAIDOTTA - YKSI HERKKU VÄHEMMÄN.

        Maidon terveydestä en edes jaksa lähteä etsimään tosisteita. Se nyt vaan on sellanen elämän fakta...jolla on turha edes lähteä päätään vaivaan. Ite olen lapsuuteni juonut suoraan lehmästä ilman meijereitä ja elossa ja todella terveenä vielä porskutellaan.
        Jos et juo maitoa, on se oma ongelmas, älä pahaa mieltäs muille jaa. Juo maitoa!!!


      • maidosta
        ....................... kirjoitti:

        kulutan maitoa vuosittain noin yhden desilitran (joskus toki vähemmän). se on rasvatonta maitoa jonka vaahdotan cappuccinoa varten. luustoni on mitä parhaimmassa kunnossa. lääkäri näin todennut.

        mutta olen sata varma että syöt muka goolisti kalkkitabletteja joka on fiiniä, tai mitäs kaikkee maidosta tehdäänkään,katopa seuraavan kerran kukkakassias mitä maitotaloustuotteita se kaupasta kantaakaan. voi herdi lee sentään kun vakava aihe taas...


    • **********

      Tuon ovat kaikki valion propaganadalta säästyneet(itse lukeneen ihmiset) jo kauan tienneet..Kiitos kukkaistyttö,että jaksat vastailla idioottien viesteihin..ehkä joku näistä valopäistä tajuaakin jotain.

      • ÿm hihhulit

        oottakona työ juonu lapsena eli siis ihan äsken lämmintä lehmänmaitoo, kannattasi kokkeilla. jos nyt mistään kantturan löytää...


      • Kukkaistyttö
        ÿm hihhulit kirjoitti:

        oottakona työ juonu lapsena eli siis ihan äsken lämmintä lehmänmaitoo, kannattasi kokkeilla. jos nyt mistään kantturan löytää...

        "kukkaistytteli ÿm hihhulit..."

        Kiitos! Kukaan ei ookkaan pitkään aikaan kutsunu mua hihhuliksi! :D Onneks hihhuleita on olemassa, lämmittää mieltä kun yhä useampi ryhtyy ajattelemaan asioita kaikista näkökulmista ja tulee loppujen lopuksi siihen lopputulokseen, että ihminen on ihan hemmetin kummalinen olio, kun juo toisille kasvamiseen tarkoitetun ravinnon, vaikkei sitä tarvitsekaan.

        "oottakona työ juonu lapsena eli siis ihan äsken lämmintä lehmänmaitoo, kannattasi kokkeilla."

        Kyllähän minä oon, mutta onneksi en enää. Pahaa... :)


      • Kukkaistyttö

        Lämmittää mieltä. :) Joskus tuntuu ettei kukaan ihminen välitä muusta kuin itsestään ja turvautuu vain hetkellisen onnen saavuttamiseen. Onneksi näin ei ole kaikkien kohdalla...


      • kukkastyttö
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        Lämmittää mieltä. :) Joskus tuntuu ettei kukaan ihminen välitä muusta kuin itsestään ja turvautuu vain hetkellisen onnen saavuttamiseen. Onneksi näin ei ole kaikkien kohdalla...

        Siis sinullekin ei sinullakin.. ;)


      • Maitopoika
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        "kukkaistytteli ÿm hihhulit..."

        Kiitos! Kukaan ei ookkaan pitkään aikaan kutsunu mua hihhuliksi! :D Onneks hihhuleita on olemassa, lämmittää mieltä kun yhä useampi ryhtyy ajattelemaan asioita kaikista näkökulmista ja tulee loppujen lopuksi siihen lopputulokseen, että ihminen on ihan hemmetin kummalinen olio, kun juo toisille kasvamiseen tarkoitetun ravinnon, vaikkei sitä tarvitsekaan.

        "oottakona työ juonu lapsena eli siis ihan äsken lämmintä lehmänmaitoo, kannattasi kokkeilla."

        Kyllähän minä oon, mutta onneksi en enää. Pahaa... :)

        Jepjep, kuis pyyhkii?

        :D


      • Kukkaistyttö
        Maitopoika kirjoitti:

        Jepjep, kuis pyyhkii?

        :D

        Olen nyt vihdoinkin ruvennut vegaaniksi..! Eli hihhulitaso on noussut noin sata prosenttia. :P Ei se mitään, hyvin menee.

        Huomasin että olit laittanut uuden topicin maidon terveellisyydestä. Milläs perustelet? ;)


    • yksinkertaista

      TÄSSÄ TAPAUKSESSA MULLA EI PITÄIS OLLA LUITA ENÄÄ OLLENKAAN!!!!!!!!!

    • maidoton

      Maito ei aiheuta osteoporoosia, vaan eläinproteiini estää maidossa olevan kalsiumin imeytymistä. Ts. maito itsessään estää kalsiumin imeytymistä.

      Maito ei ole aikuiselle ihmiselle luonnollinen juoma, laktoosi-intoleranssi ei ole sairaus vaan itseasiassa maidon sietäminen on länsimaille tyypillinen ihmisen kehon moukkautuma. Suurin osa maailman ihmisistä ei pysty juomaan maitoa.

      Osteporoosia on eniten niissä maissa joissa maitoa on aina juotu paljon. Afrikassa jossa maitoa ei juoda lähes ollenkaan ihmisillä on kovat ja kestävät luut. Eläinproteiinin määrä on siellä myös paljon vähäisempi ruokavaliossa.

      On tutkittu että vegaaneilla on vahvat luut, vaikka he eivät maitoa nauti. Kalsiumia saa muualtakin, ja eläinproteiinin nauttiminen ei vegaaneilla estä kalsiumin imeytymistä.

      Maito on vauvoille, pennuille ja vasikoille. Ei aikuisille ihmisille eikä eläimille.

    • vegetaristi

      tuo kyllä on selkeää propagandaa vegaaniliitolta!!
      Kyllä maitotuotteet kohtuullisesti käytettynä ovat oivaa ravintoa.ja varmsti tekee luill hyvää.ITSE olin 2 vuotta vegaani,ja hiukseni ohentuvat puoleen entisestään!Lisäksi ihoni kuivui rutikuivaksi.Lisäksi jouduin käymään terveyskeskuksessa ottamassa B-vitamiini-piikkejä.
      Mitäs siihen sanotte vegaanit?

      • Agnes

        Tuo huuhaata ja mutua mitä sanot.

        Annapa muutama linkki mielipiteesi tueksi


      • outi

        Kehoittaisin kaikkia etsimään englanninkielisiä sivustoja joissa kerrotaan maidosta ja sen vaikutuksesta terveyteen ja samoin myös erinäisiin sairauksiin ja unohtamaan kokonaan tuollaiset 'vegaanisivustot'. KRITIIKKI mukaan nettisivustoja luettavassa mutta hyvin kiitettävästi löytyy erinäisten lääketieteellisten yliopistojen tutkimuksia maidosta kun vähän jaksaa selailla ja etsiä.

        Suomesta on turha etsiä sivustoja jossa mainittaisiin mitään maidon mahdollisista 'haitoista'. Kukin voi itse miettiä mitä Suomen kansantaloudelle tapahtuisi jos maidosta joku auktoriteetin omaava henkilö toteaisi että esim. maidon runsas käyttö saattaa ehkä aiheuttaa joillekin aknea tmv. ja tämä mielipide vielä esitettäisiin mediassa. Nuo iho-ongelmathan ovat varsinkin länsimaissa joissa maitoa juodaan kovasti erittäin suurena ongelmana.
        Prosessoidun ruuan vaikutusta noihin iho-ongelmiin tmv. ei tule myöskään todellakaan unohtaa.


        Itseltäni poistui huomattavasti vuosikymmeniä kestänyt akne(jota oli koetettu antibiooteilla ja roaccutanilla(tehokkain ihotautilääkärin määräämä aknelääke) ja luontaistuotteilla sekä erinäisillä 'ruis vihannes kala kana'- terveellisillä ruokavalioilla ym. ym. poistaa myös ilman varsinaista tehoa) kun vähensin reippaasti maidon käyttöä ja siirryin soijajukurtteihin ja soijamaitoon. (käytän juustoa ajoittain) Eli ainakin voisi sanoa että jotain pientä maitoallergian poikasta oli olemassa joka ei testeissä useinkaan aikuisilla varsinkaan näy. (lisäksi olen ollut jo kauan laktoosi-intolerantti ennen maidon vähentämisen kokeilujani)Kuitenkaan kukaan ihotautilääkäri ei sanallakaan maininnut kaikkina noina kymmenenä vuotena että tällaistakin vaihtoehtoa voisi kokeilla jos auttaisi.

        ..Tosin tulipahan siitä elinikäinen 'terveellinen' vihanneksia ja hedelmiä, kanaa ja kalaa, vihreää teetä suosiva ruokavalio sekä totuttautuminen joka viikkoiseen urheiluun ja ok kuntokin jopa kun yritti kaikkensa tehdä monen vuoden ajan ihon eteen että edes jotain parantumista ilmenisi. Lisäksi löysin jossain vaiheessa kalaöljyvalmiste E-EPAN jota syön edelleen monivitamiinivalmisteen kanssa kun hoitavat hiuksia ja auttavat sinänsä koko muun kehon ihon hoidossa nyt kun näppylöitä ei ole kattamassa koko kasvoja.
        Onneksi löysin sitten syyn mikä juuri itselleni pääasiassa aknea aiheutti.

        Eli jokainen syököön/juokoon mitä parhaaksi näkee mutta kannattaa etsiä tietoa laajalti ja perustaa väitteensä joko niihin tai omiin kokemuksiinsa ennen kun hylkää kumpaakaan vaihtoehtoa.
        Se olisikin hienoa jos kaikki ruoka/juoma soveltuisi jokaiselle.
        Toivottavasti kukin löytää itselleen sopivan elämäntavan tuon maitoasiankin kanssa.


    • opioideja.
    • lääk.yo

      Asiat eivät ole mustavalkoisia, eikä maitoakaan ole absoluuttisen "hyvää" tai "pahaa". Pari juttua on kuitenkin todettava vegaaniliiton esitteestä.

      Perustelu "eniten maitoa käyttävissä maissa on eniten osteoporoosia --> maito ei vahvista luita" ei ole pitävä. Totta, vahvoihin luihin vaikuttavat monet asiat, mutta niin myös osteoporoosiin. Niistä yksi tärkein on anabolinen hormoni estrogeeni, joka vähenee rajusti naisilla menopaussin jälkeen. Kehitysmaiden naiset eivät elä tarpeeksi pitkään menopaussin jälkeen saadakseen osteoporoosin.

      Aivan varmaa on myös se, että kalsiumia tarvitaan luustosta ja maidosta sitä on vaivatonta saada. Maito (Suomessa) sisältää myös D-vitamiinia, joka parantaa kalsiumin imeytymistä. D-vitamiinia taas ei saa Suomessa ainakaan talvella tarpeeksi auringosta, joten jostain muualta sitä on saatava.

      Totta on toki sekin, että maidon rasva on kovaa eläinrasvaa. Siksi on saatavissa myös rasvatonta maitoa.

      • tätä artikkelia

      • paljonko

        opintoviikkoja lääkärikoulutuksessa on ravintotieteistä. Käsitykseni mukaan kovin vähän.

        Kiinnostaisi tietää.


      • lääk.yo
        tätä artikkelia kirjoitti:

        Tässä ois usalaisen lääkärijärjestön kommentti asiasta

        http://www.strongbones.org/

        Kun nyt kerran erikseen kommentia pyydetään... :)

        Pääsivulla mainostetaan tutkimusta, jonka mukaan kalsiumin saanti ei vaikuta luuntiheyteen. Tutkimus ei ainakaan abstraktin mukaan huomioi D-vitamiinin saantia.
        Suomessa osteoporoosin käypä hoito-suositus toteaa kalsiumin positiivisen vaikutuksen luun massaan erittäin vahvaksi tutkimusnäytöksi, joka on siis todettu useilla eri tutkimuksilla ja meta-analyyseilla.


      • lääk.yo
        paljonko kirjoitti:

        opintoviikkoja lääkärikoulutuksessa on ravintotieteistä. Käsitykseni mukaan kovin vähän.

        Kiinnostaisi tietää.

        Hyvä, lähdekritiikkiä! :) Eihän lääkäri tietenkään mikään ravintotieteilijä ole. Opintoviikkoja tulee ehkä nelisen kappaletta (vaikea arvioida koska tulee esille monen aiheen yhteydessä). Sen sijaan sydän- ja verisuonitautien riskitekijöiden sekä osteoporoosin synnyn suhteen lääketiede on epäilemättä tärkein tieteenala. Mutta tietoni aiheesta perustuvat kyllä ihan oikeisiin ravitsemustiedon kirjoihin ja oikeidein ravitsemustieteilijöiden luentoihin, eivät hämäriin nettisivuihin ;) Kun nyt kerran pätevyyttä vertaillaan, niin kerto toki itsekin oma opintoviikkomääräsi ravintotieteestä! :)


      • soso
        lääk.yo kirjoitti:

        Hyvä, lähdekritiikkiä! :) Eihän lääkäri tietenkään mikään ravintotieteilijä ole. Opintoviikkoja tulee ehkä nelisen kappaletta (vaikea arvioida koska tulee esille monen aiheen yhteydessä). Sen sijaan sydän- ja verisuonitautien riskitekijöiden sekä osteoporoosin synnyn suhteen lääketiede on epäilemättä tärkein tieteenala. Mutta tietoni aiheesta perustuvat kyllä ihan oikeisiin ravitsemustiedon kirjoihin ja oikeidein ravitsemustieteilijöiden luentoihin, eivät hämäriin nettisivuihin ;) Kun nyt kerran pätevyyttä vertaillaan, niin kerto toki itsekin oma opintoviikkomääräsi ravintotieteestä! :)

        Oma opintoviiko saldoni ravintotirteeissä on kyllä nolla. Mutta olen tutustunut melkolailla alan kirjallisuuteen ja nettitieton: mm tuo lääkärijärjestö pcrm julkaisee paljon hyvää tietoa. Heidän kantavia ajatuksiaan on, että lääkärikoulutuksessä keskitytään aivan liikaa pillereihin ja "puukkoon". Ravinto asioille annetaan liian pieni painoarvo.

        Suosittelen sinua tutustumaan myös allaolevaan linkkiin

        http://www.thechinastudy.com/


      • lääk.yo
        soso kirjoitti:

        Oma opintoviiko saldoni ravintotirteeissä on kyllä nolla. Mutta olen tutustunut melkolailla alan kirjallisuuteen ja nettitieton: mm tuo lääkärijärjestö pcrm julkaisee paljon hyvää tietoa. Heidän kantavia ajatuksiaan on, että lääkärikoulutuksessä keskitytään aivan liikaa pillereihin ja "puukkoon". Ravinto asioille annetaan liian pieni painoarvo.

        Suosittelen sinua tutustumaan myös allaolevaan linkkiin

        http://www.thechinastudy.com/

        Tutkimustieto julkaistaan alan lehdissä, ei massoille myytävänä kirjana.

        Suomessa suositellaan sekaruokavaliota, jossa vain 15 - 20 prosenttia energiasta tulee proteiineista. Joten ketään ei kehoteta syömään pelkkää proteiinia, maidon kanssa tai ilman.


      • soso
        lääk.yo kirjoitti:

        Tutkimustieto julkaistaan alan lehdissä, ei massoille myytävänä kirjana.

        Suomessa suositellaan sekaruokavaliota, jossa vain 15 - 20 prosenttia energiasta tulee proteiineista. Joten ketään ei kehoteta syömään pelkkää proteiinia, maidon kanssa tai ilman.

        Kyllä tuon China Studyn tiedon julkaisija on eräs maailman arvostetuimmista ravintotieteilijöistä ja emeritus professori. Monet "alan" lehdet eivät vaan julkaise hänen tutimustuloksiaan, koska ne vaarantavat lääke- ja elintarviketeollisuuden business-etuja. Sietäisi kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten lukea tuo kirja.


      • Maitopoika
        soso kirjoitti:

        Kyllä tuon China Studyn tiedon julkaisija on eräs maailman arvostetuimmista ravintotieteilijöistä ja emeritus professori. Monet "alan" lehdet eivät vaan julkaise hänen tutimustuloksiaan, koska ne vaarantavat lääke- ja elintarviketeollisuuden business-etuja. Sietäisi kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten lukea tuo kirja.

        Jos muut keinot loppuvat, luottakaamme aina-niin-luotettavaan SALALIITTOTEORIAAN!!!!!!

        Ihanaa... kerro lisää, nauru pidentää ikää.

        :D


      • Kukaistyttö

        "Asiat eivät ole mustavalkoisia, eikä maitoakaan ole absoluuttisen "hyvää" tai "pahaa". Pari juttua on kuitenkin todettava vegaaniliiton esitteestä."

        Eivät tietenkään ole. Ei jotain pahaa etteikö jotain hyvääkin, ja toisinpäin. :) Mutta...

        "Perustelu "eniten maitoa käyttävissä maissa on eniten osteoporoosia --> maito ei vahvista luita" ei ole pitävä. Totta, vahvoihin luihin vaikuttavat monet asiat, mutta niin myös osteoporoosiin. Niistä yksi tärkein on anabolinen hormoni estrogeeni, joka vähenee rajusti naisilla menopaussin jälkeen. Kehitysmaiden naiset eivät elä tarpeeksi pitkään menopaussin jälkeen saadakseen osteoporoosin."

        Maidon käyttö liittyy paljonkin osteoporoosiin. Maito sisältää esim. runsaasti proteiinia, joka liuottaa kalsiumia luustosta. Joka kerta kun osteoporoosipotilas miettii syömisiään ja huomaa kehonsa poistavan enemmän kalsiumia kun mitä ruokavaliosta saa hän juo tod. näk. maitoa. Jokainen lasillinen nostaa proteiinin vuoksi kalsiumin eritystä virtsaan - taas. Oravanpyörä on valmis. Siksi on tärkeä huomata ettei pelkästään maitoa juomalla voi saavuttaa varmuutta - pitää miettiä kokonaisuuttakin. Usein myös maitoa käyttävät länsimaat kuluttavat runsain määrin lihaa, joka nostaa entisestään proteiinin määrää ruokavaliossa. Luuston kannalta tärkeimmät asiat ovat edelleen d-vitamiini, liikunta, kalsium, magnesium ja kalium, vähänatriuminen ja -proteiininen ruokavalio ja runsas kasvisten ja hedelmien käyttö. Mm. soija sisältää runsaasti kasvisestrogeeniä josta saattaisi löytyä apua vaihdevuosiin. Vain yksi asia ei tee osteoporoosia - eikä myöskään pelkkä kalsiumin lisääminen ruokavalioon riitä poistamaan osteoporoosin riskiä. Usein osteoporoosipotilailla on väärä kalsium-magnesium tasapaino, eli magnesiumia on liian vähän. Eikä ole ihmekään kun suomalaisten ravitsemustiedosta vastaavat mainostavat vain maitotuotteita unohtaen kaiken muun.

        "Aivan varmaa on myös se, että kalsiumia tarvitaan luustosta ja maidosta sitä on vaivatonta saada. Maito (Suomessa) sisältää myös D-vitamiinia, joka parantaa kalsiumin imeytymistä. D-vitamiinia taas ei saa Suomessa ainakaan talvella tarpeeksi auringosta, joten jostain muualta sitä on saatava."

        Ei sisältäisi D-vitamiinia jos sitä ei siihen lisättäisi, sillä harva enää käyttää täymaitoa. D-vitamiinin ainoita lähteitä ei ole edelleenkään maito. Myös esim. tietyt sienet sisältävät d-vitamiinia, yleisesti tunnustetun kalan ja margariinin lisäksi. Jostain kummasta syystä tämä usein unohdetaan mainita...
        Sitäpaitsi:jos mietitään maidon ongelmia (paljon tyydyttynyttä rasvaa, proteiinia, vääränlainen aminohappokoostumus, ei luonnollisuus, antibioottijäämät jne.) huomaamme että terveysvaikutuksia vastaan ne ovat aika hallitsevia.

        Ihmisen ei kuulu juoda lehmän maitoa.


      • lääk.yo
        Kukaistyttö kirjoitti:

        "Asiat eivät ole mustavalkoisia, eikä maitoakaan ole absoluuttisen "hyvää" tai "pahaa". Pari juttua on kuitenkin todettava vegaaniliiton esitteestä."

        Eivät tietenkään ole. Ei jotain pahaa etteikö jotain hyvääkin, ja toisinpäin. :) Mutta...

        "Perustelu "eniten maitoa käyttävissä maissa on eniten osteoporoosia --> maito ei vahvista luita" ei ole pitävä. Totta, vahvoihin luihin vaikuttavat monet asiat, mutta niin myös osteoporoosiin. Niistä yksi tärkein on anabolinen hormoni estrogeeni, joka vähenee rajusti naisilla menopaussin jälkeen. Kehitysmaiden naiset eivät elä tarpeeksi pitkään menopaussin jälkeen saadakseen osteoporoosin."

        Maidon käyttö liittyy paljonkin osteoporoosiin. Maito sisältää esim. runsaasti proteiinia, joka liuottaa kalsiumia luustosta. Joka kerta kun osteoporoosipotilas miettii syömisiään ja huomaa kehonsa poistavan enemmän kalsiumia kun mitä ruokavaliosta saa hän juo tod. näk. maitoa. Jokainen lasillinen nostaa proteiinin vuoksi kalsiumin eritystä virtsaan - taas. Oravanpyörä on valmis. Siksi on tärkeä huomata ettei pelkästään maitoa juomalla voi saavuttaa varmuutta - pitää miettiä kokonaisuuttakin. Usein myös maitoa käyttävät länsimaat kuluttavat runsain määrin lihaa, joka nostaa entisestään proteiinin määrää ruokavaliossa. Luuston kannalta tärkeimmät asiat ovat edelleen d-vitamiini, liikunta, kalsium, magnesium ja kalium, vähänatriuminen ja -proteiininen ruokavalio ja runsas kasvisten ja hedelmien käyttö. Mm. soija sisältää runsaasti kasvisestrogeeniä josta saattaisi löytyä apua vaihdevuosiin. Vain yksi asia ei tee osteoporoosia - eikä myöskään pelkkä kalsiumin lisääminen ruokavalioon riitä poistamaan osteoporoosin riskiä. Usein osteoporoosipotilailla on väärä kalsium-magnesium tasapaino, eli magnesiumia on liian vähän. Eikä ole ihmekään kun suomalaisten ravitsemustiedosta vastaavat mainostavat vain maitotuotteita unohtaen kaiken muun.

        "Aivan varmaa on myös se, että kalsiumia tarvitaan luustosta ja maidosta sitä on vaivatonta saada. Maito (Suomessa) sisältää myös D-vitamiinia, joka parantaa kalsiumin imeytymistä. D-vitamiinia taas ei saa Suomessa ainakaan talvella tarpeeksi auringosta, joten jostain muualta sitä on saatava."

        Ei sisältäisi D-vitamiinia jos sitä ei siihen lisättäisi, sillä harva enää käyttää täymaitoa. D-vitamiinin ainoita lähteitä ei ole edelleenkään maito. Myös esim. tietyt sienet sisältävät d-vitamiinia, yleisesti tunnustetun kalan ja margariinin lisäksi. Jostain kummasta syystä tämä usein unohdetaan mainita...
        Sitäpaitsi:jos mietitään maidon ongelmia (paljon tyydyttynyttä rasvaa, proteiinia, vääränlainen aminohappokoostumus, ei luonnollisuus, antibioottijäämät jne.) huomaamme että terveysvaikutuksia vastaan ne ovat aika hallitsevia.

        Ihmisen ei kuulu juoda lehmän maitoa.

        Hyvä että muistetaan ajatella myös kokonaisuutta, mm. niitä useita tekijöitä jotka osteoporoosiin vaikuttavat.
        Sen hengessä:

        Onkohan helpompaa saada D-vitamiinia maidosta (saat mistä tahansa kaupasta) kuin "tietyistä sienistä"?

        Väitettä "ihmisen ei ole tarkoitus juoda maitoa" en ymmärrä ainakaan sillä perusteella, että lehmän maidon tarkoitus ei ole ravita ihmistä. No, minkäpä asian tarkoitus maailmassa olisi vain pelkästään ihmisen hyödyttäminen. Ei edes kasvien.

        En myöskään ymmärrä miksi proteiini lisäisi kalsiumin erittymistä virtsaan. Kalsium kyllä sitoutuu proteiiniin, mutta se taas estää erittymistä.

        Täysmaidon juomisella ja D-vitamiinilla ei ole mitään tekemistä keskenään. D-vitamiinia lisätään myös niihin margariineihin. Ja jos jotenkin riepoo tämä D-vitamiinin puutteen korjaus, niin voihan sitä juoda luomumaitoa, johon sitä ei ole lisätty. Ja edelleenkin, vähärasvaisiakin maitotuotteita on olemassa. Eikä mitään tuotetta ole hyväksi käyttää ylenmäärin, sen enempää maitoa kuin mitään muutakaan.

        Antibioottijäämiin maidossa en pysty ottamaan varmuudella kantaa, mutta mielikuvani on että tämä on lähinnä amerikkalaisen tuotannon ongelma eikä niinkään Suomen.

        Summa summarum: maidosta saa helposti kalsiumia ja D-vitamiinia, joita molempia elimistö tarvitsee. Maito ei ole ainut kalsiumin tai D-vitamiinin lähde, eikä osteoporoosilta ole automaattisesti suojassa jos käyttää maitotuotteita.


      • Maitopoika
        lääk.yo kirjoitti:

        Hyvä että muistetaan ajatella myös kokonaisuutta, mm. niitä useita tekijöitä jotka osteoporoosiin vaikuttavat.
        Sen hengessä:

        Onkohan helpompaa saada D-vitamiinia maidosta (saat mistä tahansa kaupasta) kuin "tietyistä sienistä"?

        Väitettä "ihmisen ei ole tarkoitus juoda maitoa" en ymmärrä ainakaan sillä perusteella, että lehmän maidon tarkoitus ei ole ravita ihmistä. No, minkäpä asian tarkoitus maailmassa olisi vain pelkästään ihmisen hyödyttäminen. Ei edes kasvien.

        En myöskään ymmärrä miksi proteiini lisäisi kalsiumin erittymistä virtsaan. Kalsium kyllä sitoutuu proteiiniin, mutta se taas estää erittymistä.

        Täysmaidon juomisella ja D-vitamiinilla ei ole mitään tekemistä keskenään. D-vitamiinia lisätään myös niihin margariineihin. Ja jos jotenkin riepoo tämä D-vitamiinin puutteen korjaus, niin voihan sitä juoda luomumaitoa, johon sitä ei ole lisätty. Ja edelleenkin, vähärasvaisiakin maitotuotteita on olemassa. Eikä mitään tuotetta ole hyväksi käyttää ylenmäärin, sen enempää maitoa kuin mitään muutakaan.

        Antibioottijäämiin maidossa en pysty ottamaan varmuudella kantaa, mutta mielikuvani on että tämä on lähinnä amerikkalaisen tuotannon ongelma eikä niinkään Suomen.

        Summa summarum: maidosta saa helposti kalsiumia ja D-vitamiinia, joita molempia elimistö tarvitsee. Maito ei ole ainut kalsiumin tai D-vitamiinin lähde, eikä osteoporoosilta ole automaattisesti suojassa jos käyttää maitotuotteita.

        "En myöskään ymmärrä miksi proteiini lisäisi kalsiumin erittymistä virtsaan. Kalsium kyllä sitoutuu proteiiniin, mutta se taas estää erittymistä."

        Joku heitti jonku linkin tuolla aikasemmin tohon järjettömään teoriaan, se meni kutakuinkin niin että eläinproteiinien typen poistaminen vaatii calsiumin menettämistä, mutta maidon calsium/typpi suhde on niin suuri, että maidosta saatavan calsiumin määrä on kymmenen kertaa suurempi, kuin eläinproteiinien poistoon vaadittava määrä calsiumia.

        Että sellasta, mutta mikä tahansa kuulostaa hienolta uppoaa perusjunttiin :D


      • Maitopoika
        Kukaistyttö kirjoitti:

        "Asiat eivät ole mustavalkoisia, eikä maitoakaan ole absoluuttisen "hyvää" tai "pahaa". Pari juttua on kuitenkin todettava vegaaniliiton esitteestä."

        Eivät tietenkään ole. Ei jotain pahaa etteikö jotain hyvääkin, ja toisinpäin. :) Mutta...

        "Perustelu "eniten maitoa käyttävissä maissa on eniten osteoporoosia --> maito ei vahvista luita" ei ole pitävä. Totta, vahvoihin luihin vaikuttavat monet asiat, mutta niin myös osteoporoosiin. Niistä yksi tärkein on anabolinen hormoni estrogeeni, joka vähenee rajusti naisilla menopaussin jälkeen. Kehitysmaiden naiset eivät elä tarpeeksi pitkään menopaussin jälkeen saadakseen osteoporoosin."

        Maidon käyttö liittyy paljonkin osteoporoosiin. Maito sisältää esim. runsaasti proteiinia, joka liuottaa kalsiumia luustosta. Joka kerta kun osteoporoosipotilas miettii syömisiään ja huomaa kehonsa poistavan enemmän kalsiumia kun mitä ruokavaliosta saa hän juo tod. näk. maitoa. Jokainen lasillinen nostaa proteiinin vuoksi kalsiumin eritystä virtsaan - taas. Oravanpyörä on valmis. Siksi on tärkeä huomata ettei pelkästään maitoa juomalla voi saavuttaa varmuutta - pitää miettiä kokonaisuuttakin. Usein myös maitoa käyttävät länsimaat kuluttavat runsain määrin lihaa, joka nostaa entisestään proteiinin määrää ruokavaliossa. Luuston kannalta tärkeimmät asiat ovat edelleen d-vitamiini, liikunta, kalsium, magnesium ja kalium, vähänatriuminen ja -proteiininen ruokavalio ja runsas kasvisten ja hedelmien käyttö. Mm. soija sisältää runsaasti kasvisestrogeeniä josta saattaisi löytyä apua vaihdevuosiin. Vain yksi asia ei tee osteoporoosia - eikä myöskään pelkkä kalsiumin lisääminen ruokavalioon riitä poistamaan osteoporoosin riskiä. Usein osteoporoosipotilailla on väärä kalsium-magnesium tasapaino, eli magnesiumia on liian vähän. Eikä ole ihmekään kun suomalaisten ravitsemustiedosta vastaavat mainostavat vain maitotuotteita unohtaen kaiken muun.

        "Aivan varmaa on myös se, että kalsiumia tarvitaan luustosta ja maidosta sitä on vaivatonta saada. Maito (Suomessa) sisältää myös D-vitamiinia, joka parantaa kalsiumin imeytymistä. D-vitamiinia taas ei saa Suomessa ainakaan talvella tarpeeksi auringosta, joten jostain muualta sitä on saatava."

        Ei sisältäisi D-vitamiinia jos sitä ei siihen lisättäisi, sillä harva enää käyttää täymaitoa. D-vitamiinin ainoita lähteitä ei ole edelleenkään maito. Myös esim. tietyt sienet sisältävät d-vitamiinia, yleisesti tunnustetun kalan ja margariinin lisäksi. Jostain kummasta syystä tämä usein unohdetaan mainita...
        Sitäpaitsi:jos mietitään maidon ongelmia (paljon tyydyttynyttä rasvaa, proteiinia, vääränlainen aminohappokoostumus, ei luonnollisuus, antibioottijäämät jne.) huomaamme että terveysvaikutuksia vastaan ne ovat aika hallitsevia.

        Ihmisen ei kuulu juoda lehmän maitoa.

        "Maito sisältää esim. runsaasti proteiinia, joka liuottaa kalsiumia luustosta. Joka kerta kun osteoporoosipotilas miettii syömisiään ja huomaa kehonsa poistavan enemmän kalsiumia kun mitä ruokavaliosta saa hän juo tod. näk. maitoa."

        Luin sen tutkimuksen, jonka linkin aikoinaan laitoit. Tutkimuksesta ilmeni, että maidosta saatavan kalsiumin määrä on 10 kertaa suurempi, kuin proteiinien takia menetettävä määrä. Teoriasi vuotaa kuin Titanic...

        Ja uudelleen mainitsisin, että samassa (mielestänieiniinluotettavassa) tutkimuksessa todettiin, että suola aiheuttaa proteiineja paljon suuremman kalsiumhäviön.

        :D


      • Kukkaistyttö
        Maitopoika kirjoitti:

        "Maito sisältää esim. runsaasti proteiinia, joka liuottaa kalsiumia luustosta. Joka kerta kun osteoporoosipotilas miettii syömisiään ja huomaa kehonsa poistavan enemmän kalsiumia kun mitä ruokavaliosta saa hän juo tod. näk. maitoa."

        Luin sen tutkimuksen, jonka linkin aikoinaan laitoit. Tutkimuksesta ilmeni, että maidosta saatavan kalsiumin määrä on 10 kertaa suurempi, kuin proteiinien takia menetettävä määrä. Teoriasi vuotaa kuin Titanic...

        Ja uudelleen mainitsisin, että samassa (mielestänieiniinluotettavassa) tutkimuksessa todettiin, että suola aiheuttaa proteiineja paljon suuremman kalsiumhäviön.

        :D

        "Tutkimuksesta ilmeni, että maidosta saatavan kalsiumin määrä on 10 kertaa suurempi, kuin proteiinien takia menetettävä määrä. Teoriasi vuotaa kuin Titanic..."

        Maidon kalsiumistakaan ei kehoon imeydy kaikki. (n. 32 % maidosta saadusta kalsiumista imeytyy.)Kaaleissa esim. kalsiumin imeytyvyys ja käytettävyys on paljon suurempi kuin maidossa, n. 50-70 %. Eli ei vuoda kuin titanic jos on asioista perillä.

        "Ja uudelleen mainitsisin, että samassa (mielestänieiniinluotettavassa) tutkimuksessa todettiin, että suola aiheuttaa proteiineja paljon suuremman kalsiumhäviön."

        Totta. 1 g proteiineja aiheuttaa 1 mg erityksen virtsaan, kun taas 1 g natriumia 25 mg erityksen virtsaan. Tunnetusti suomalaiset ja länsimaalaiset saavat runsaasti proteiinia - liikakin - ja suolan keskimääräinen päivä annos on n. 5 g kun saantisuositus on 2 g. Eli jos n. 60 kg painava hnekilö saa proteiinia n. 75 g päivässä 60 g sijaan ja tyyppilliset 5 g suolaa, 910 mg kalsiumia, niin siinä tarvittava määrä olisi n. 1500 mg kalsiumia. Kalsium hävikkiä on jo aikaisemmin, eli tämä tarkoittaa sitä, että kehosta poistuisi JOKA PÄIVÄ n. 42 mg kalsiumia! (jos samaa mallia jatketaan) Kun taas kohtuullisesti proteiinia saava ja vähäsuolaista ruokaa nauttiva kasvissyöjä tulisi minimissäään toimeen 350 mg kalsiumia!!!


      • Kukkaistyttö
        lääk.yo kirjoitti:

        Hyvä että muistetaan ajatella myös kokonaisuutta, mm. niitä useita tekijöitä jotka osteoporoosiin vaikuttavat.
        Sen hengessä:

        Onkohan helpompaa saada D-vitamiinia maidosta (saat mistä tahansa kaupasta) kuin "tietyistä sienistä"?

        Väitettä "ihmisen ei ole tarkoitus juoda maitoa" en ymmärrä ainakaan sillä perusteella, että lehmän maidon tarkoitus ei ole ravita ihmistä. No, minkäpä asian tarkoitus maailmassa olisi vain pelkästään ihmisen hyödyttäminen. Ei edes kasvien.

        En myöskään ymmärrä miksi proteiini lisäisi kalsiumin erittymistä virtsaan. Kalsium kyllä sitoutuu proteiiniin, mutta se taas estää erittymistä.

        Täysmaidon juomisella ja D-vitamiinilla ei ole mitään tekemistä keskenään. D-vitamiinia lisätään myös niihin margariineihin. Ja jos jotenkin riepoo tämä D-vitamiinin puutteen korjaus, niin voihan sitä juoda luomumaitoa, johon sitä ei ole lisätty. Ja edelleenkin, vähärasvaisiakin maitotuotteita on olemassa. Eikä mitään tuotetta ole hyväksi käyttää ylenmäärin, sen enempää maitoa kuin mitään muutakaan.

        Antibioottijäämiin maidossa en pysty ottamaan varmuudella kantaa, mutta mielikuvani on että tämä on lähinnä amerikkalaisen tuotannon ongelma eikä niinkään Suomen.

        Summa summarum: maidosta saa helposti kalsiumia ja D-vitamiinia, joita molempia elimistö tarvitsee. Maito ei ole ainut kalsiumin tai D-vitamiinin lähde, eikä osteoporoosilta ole automaattisesti suojassa jos käyttää maitotuotteita.

        "Hyvä että muistetaan ajatella myös kokonaisuutta, mm. niitä useita tekijöitä jotka osteoporoosiin vaikuttavat."

        Niinpä.

        "Onkohan helpompaa saada D-vitamiinia maidosta (saat mistä tahansa kaupasta) kuin "tietyistä sienistä"?"

        Aiemmassa kommentissani mainitsin, että ihmiset eivät useinkaan edes tiedä, metsäsienten kuten kanttarellin ja suppilovahveron sisältävän D-vitamiinia. En ole väittänyt että tämän tulisi olla pääsijainen D-vitamiinin lähde. Suurimmalla osalla suomalaisista on talviaikaan kuitenkin kortilla D-vitamiini joten esim. apteekin purkista ja rikastetuista tuotteista sitä saa. Yhtenä esimerkkinä: minä käytän Oatlyn kauramaitoa johon on lisätty D-vitamiinia. Sitä saa ainakin minun asuinalueeltani lähikaupasta, ja vaikkei saisikaan näin läheltä, niin aina voi antaa palautetta kaupalle siitä, että lisäävät tällaisen tuotteen. Löysin kyseistä kauramaitoa jopa Jurvan K-marketista [yllätys ainakin minulle], että ei pitäisi olla hankalaa, ellei sitä siksi itselleen tee. Että se siitä lehmän maidon erityisestä helppoudesta.

        "Väitettä "ihmisen ei ole tarkoitus juoda maitoa" en ymmärrä ainakaan sillä perusteella, että lehmän maidon tarkoitus ei ole ravita ihmistä."

        Siis selvennän vielä:ihmisen ei ole tarkoitus juoda LEHMÄN MAITOA. Jos haluat lukea lisäargumentointia niin tästäkin on keskusteltu ylempänä. Kysy jos on epäselvyyksiä ilmaisussa :)

        "No, minkäpä asian tarkoitus maailmassa olisi vain pelkästään ihmisen hyödyttäminen. Ei edes kasvien."

        Niinpä. Kasveillahan ei ainakaan nykytietämyksen mukaan ole kykyä tuntea kipua tai muutakaan aivotoimintaa - vaikkakin sellaistakin on kuullut väitettävän - toisin kuin eläimillä (jonka tietää kuka tahansa eläinten omistaja). Tämä taas johtaa siihen, ettei meillä ihmisenä ole oikeutta evätä eläimeltä oikeutta käyttäytyä luonnonmukaisesti ja tappaa vain sen takia, ettemme keksi muutakaan ruokaa päivälliseksi.

        "En myöskään ymmärrä miksi proteiini lisäisi kalsiumin erittymistä virtsaan. Kalsium kyllä sitoutuu proteiiniin, mutta se taas estää erittymistä."

        Tässä muutamia poimintoja. Joukosta löytyy myös vastaus kysymykseesi.

        "Osteoporosis is caused by a number of things, one of the most important being too much dietary protein."
        Science 1986;233(4763)

        "Countries with the highest rates of osteoporosis, such as the United States, England, and Sweden, consume the most milk. China and Japan, where people eat much less protein and dairy food, have low rates of osteoporosis."
        Nutrition Action Healthletter, June, 1993

        "What appears to be important in bone metabolism is not calcium intake, but calcium balance. The loss of bone integrity among many post menopausal white women probably results from genetics and from diet and lifestyle factors. Research shows that calcium losses are increased by the use of animal protein, salt, caffeine, and tobacco, and by physical inactivity."
        Neal Barnard, M.D., Physician's Committee for Responsible Medicine, Understanding Health, December, 1999

        "Dietary protein increases production of acid in the blood which can be neutralized by calcium mobilized from the skeleton."
        American Journal of Clinical Nutrition, 1995; 61 (4)

        "About 50,000 Americans die each year of problems related in some way to osteoporosis."
        Osteoporosis International 1993;3(3)

        "Even when eating 1,400 mg of calcium daily, one can lose up to 4% of his or her bone mass each year while consuming a high-protein diet."
        American Journal of Clinical Nutrition 1979;32(4)

        "Increasing one's protein intake by 100% may cause calcium loss to double."
        Journal of Nutrition, 1981; 111 (3)

        "The average man in the US eats 175% more protein than the recommended daily allowance and the average woman eats 144% more."
        Surgeon General's Report on Nutrition and Health, 1988

        "Calcium intake demonstrated no protective in preventing bone fractures. In fact, those populations with the highest calcium intakes had higher fracture rates than those with more modest calcium intakes. "
        Calif Tissue Int 1992;50

        "There is no significant association between teenaged milk consumption and the risk of adult fractures. Data indicate that frequent milk consumption and higher dietary calcium intakes in middle aged women do not provide protection against hip or forearm fractures... women consuming greater amounts of calcium from dairy foods had significantly increased risks of hip fractures, while no increase in fracture risk was observed for the same levels of calcium from nondairy sources."
        12-year Harvard study of 78,000 women American Journal of Public Health 1997;87

        "Consumption of dairy products, particularly at age 20 years, were associated with an increased risk of hip fractures...metabolism of dietary protein causes increased urinary excretion of calcium. "
        American Journal of Epidemiology 1994;139

        ------

        "Täysmaidon juomisella ja D-vitamiinilla ei ole mitään tekemistä keskenään. D-vitamiinia lisätään myös niihin margariineihin. Ja jos jotenkin riepoo tämä D-vitamiinin puutteen korjaus, niin voihan sitä juoda luomumaitoa, johon sitä ei ole lisätty."

        Ei millään pahalla mut missä oot opiskellu? Koska kyllähän täysmaidolla ja d-vitamiinillä on runsaastikin tekemistä keskenään. Alotetaan perusteista. D-vitamiini on rasvaliukonen vitamiini - lehmän maito käsittelemättömänä sisältää D-vitamiinia. Mutta kun lehmän maidosta poistetaan rasva/rasvaa, myös d-vitamiini/-a poistuu. Sen takia sitä lisätään siihen.

        Ja kyllä, niin lisätään myös margariiniin.

        "Antibioottijäämiin maidossa en pysty ottamaan varmuudella kantaa, mutta mielikuvani on että tämä on lähinnä amerikkalaisen tuotannon ongelma eikä niinkään Suomen."

        Niin, suomessahan ei ole mikään koskaan vialla. Kaikki tapahtuu isossa pahassa Amerikassa. Nykyajan lehmät on jalostettu niin sairaiksi että niillä tulee jos minkälaisia vaivoja ja tulehduksia. (mm. liian suurista utareista) On varmasti erittäin epämiellyttävää kannatella hirveästi ylimääräistä, luonnotonta painoa jalkojen varassa. Kaipa ne lehmätkin halutaan pitää terveinä että saadaan rahat takas teurastuksessa. Eli vastauksena on antibiootit.


      • Kukkaistyttö
        Maitopoika kirjoitti:

        "En myöskään ymmärrä miksi proteiini lisäisi kalsiumin erittymistä virtsaan. Kalsium kyllä sitoutuu proteiiniin, mutta se taas estää erittymistä."

        Joku heitti jonku linkin tuolla aikasemmin tohon järjettömään teoriaan, se meni kutakuinkin niin että eläinproteiinien typen poistaminen vaatii calsiumin menettämistä, mutta maidon calsium/typpi suhde on niin suuri, että maidosta saatavan calsiumin määrä on kymmenen kertaa suurempi, kuin eläinproteiinien poistoon vaadittava määrä calsiumia.

        Että sellasta, mutta mikä tahansa kuulostaa hienolta uppoaa perusjunttiin :D

        "Hullut vegaanit"

        Etkö keksi enää tarpeeksi vakuuttavia perusteluita, vai mistä syystä tämä "me fiksut normaalit lihansyöjät vs. ne hullut vegaanit"? Eikö enää ole muuta tapaa argumentoida, kuin mennä henkilökohtaisuuksiin?

        Jos söisin lihaa ja olisin ottanut saman verran selvää asioista, niin olisin varmaan mielestänne vakuuttavampi. Helpompi samaistua, I guess?

        :(


      • lausunto
        Maitopoika kirjoitti:

        "Maito sisältää esim. runsaasti proteiinia, joka liuottaa kalsiumia luustosta. Joka kerta kun osteoporoosipotilas miettii syömisiään ja huomaa kehonsa poistavan enemmän kalsiumia kun mitä ruokavaliosta saa hän juo tod. näk. maitoa."

        Luin sen tutkimuksen, jonka linkin aikoinaan laitoit. Tutkimuksesta ilmeni, että maidosta saatavan kalsiumin määrä on 10 kertaa suurempi, kuin proteiinien takia menetettävä määrä. Teoriasi vuotaa kuin Titanic...

        Ja uudelleen mainitsisin, että samassa (mielestänieiniinluotettavassa) tutkimuksessa todettiin, että suola aiheuttaa proteiineja paljon suuremman kalsiumhäviön.

        :D

        Eräs USA'n arvostetuimmista ravintoteieteilijöistä ,T. Colin Campbell (Ph.D., professor of nutritional science at Cornell University), kertoo saitillaan osteoporosista näin :

        http://www.nutritionadvocate.com/story/osteoporosis.html

        Mitäs sanot maitopoika ?


      • Maitopoika
        lausunto kirjoitti:

        Eräs USA'n arvostetuimmista ravintoteieteilijöistä ,T. Colin Campbell (Ph.D., professor of nutritional science at Cornell University), kertoo saitillaan osteoporosista näin :

        http://www.nutritionadvocate.com/story/osteoporosis.html

        Mitäs sanot maitopoika ?

        Sanonpahan vaan että on se niin huvittavaa kun on olemassa ihmisiä, jotka ottavat kaiken netissä olevan teksin ehdottomana totuutena, lainkaan omia aivojaan rasittamatta.

        "In the West we are certainly told so. The dairy industry vigorously promotes the suggestion that without its products we face an unpleasant and probably shrunken future."

        Ensimmäisenä esitetään salaliittoteoria, kuulostaa hyvältä...

        "Although most Chinese consume little if any dairy and ingest low amounts of calcium in general, they appear to be at a much lower risk for this potentially disabling disease."

        Geenit, geenit.

        "For example, a person eating 142 grams of protein a day - which some Americans do - will excrete twice as much calcium in the urine as a person taking in a more moderate 47 grams."

        Nyt, IDIOOTTI, lue ajatuksella!! Jos lisäämme proteiininsaantia tuon 100g/d, joudumme juomaan maitoa 3 litraa päivässä. Silloin virtsaan eritettävän kalsiumin määrä kaksinkertaistuu, eli yhteensä noin 200mg kalsiumia poistuu virtsassa per vuorokausi.

        Nyt siis juomme päivittäin maitoa 3 litraa. Suomessa myytävä rasvaton maito sisältää 121mg/100g kalsiumia, eli kolmessa litrassa saamme kalsiumia 121mg*30= 3630mg.

        Ja nyt, ajattele! Maidonjuonnin takia menetämme 100mg enemmän calsiumia vuorokaudessa, mutta saamme sitä kuitenkin nettona 3630mg-100mg = 3530mg enemmän kuin ilman maidonjuontia.

        Eli tolla teorialla voi vaikka pyyhkiä persettä.

        Menikö jakeluun, vai oliko liian vaikeaa?


      • Maitopoika
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        "Hullut vegaanit"

        Etkö keksi enää tarpeeksi vakuuttavia perusteluita, vai mistä syystä tämä "me fiksut normaalit lihansyöjät vs. ne hullut vegaanit"? Eikö enää ole muuta tapaa argumentoida, kuin mennä henkilökohtaisuuksiin?

        Jos söisin lihaa ja olisin ottanut saman verran selvää asioista, niin olisin varmaan mielestänne vakuuttavampi. Helpompi samaistua, I guess?

        :(

        Ei tartte hermostua, sarkasmi kukkii.

        Mutta olen tuon teidän hihhuleiden :) esittämän teorian jo pari kertaa kumonnut...

        :D


      • Kukkaistyttö
        Maitopoika kirjoitti:

        Ei tartte hermostua, sarkasmi kukkii.

        Mutta olen tuon teidän hihhuleiden :) esittämän teorian jo pari kertaa kumonnut...

        :D

        olet kumonnut? mä en muista enkä jaksa ettiä...


      • Maitopoika
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        olet kumonnut? mä en muista enkä jaksa ettiä...

        Sovitaanko että mä pystyn kumoamaan kaikki väitteesi maidon epäterveellisyydestä?

        :D


      • lääk.yo
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        "Hyvä että muistetaan ajatella myös kokonaisuutta, mm. niitä useita tekijöitä jotka osteoporoosiin vaikuttavat."

        Niinpä.

        "Onkohan helpompaa saada D-vitamiinia maidosta (saat mistä tahansa kaupasta) kuin "tietyistä sienistä"?"

        Aiemmassa kommentissani mainitsin, että ihmiset eivät useinkaan edes tiedä, metsäsienten kuten kanttarellin ja suppilovahveron sisältävän D-vitamiinia. En ole väittänyt että tämän tulisi olla pääsijainen D-vitamiinin lähde. Suurimmalla osalla suomalaisista on talviaikaan kuitenkin kortilla D-vitamiini joten esim. apteekin purkista ja rikastetuista tuotteista sitä saa. Yhtenä esimerkkinä: minä käytän Oatlyn kauramaitoa johon on lisätty D-vitamiinia. Sitä saa ainakin minun asuinalueeltani lähikaupasta, ja vaikkei saisikaan näin läheltä, niin aina voi antaa palautetta kaupalle siitä, että lisäävät tällaisen tuotteen. Löysin kyseistä kauramaitoa jopa Jurvan K-marketista [yllätys ainakin minulle], että ei pitäisi olla hankalaa, ellei sitä siksi itselleen tee. Että se siitä lehmän maidon erityisestä helppoudesta.

        "Väitettä "ihmisen ei ole tarkoitus juoda maitoa" en ymmärrä ainakaan sillä perusteella, että lehmän maidon tarkoitus ei ole ravita ihmistä."

        Siis selvennän vielä:ihmisen ei ole tarkoitus juoda LEHMÄN MAITOA. Jos haluat lukea lisäargumentointia niin tästäkin on keskusteltu ylempänä. Kysy jos on epäselvyyksiä ilmaisussa :)

        "No, minkäpä asian tarkoitus maailmassa olisi vain pelkästään ihmisen hyödyttäminen. Ei edes kasvien."

        Niinpä. Kasveillahan ei ainakaan nykytietämyksen mukaan ole kykyä tuntea kipua tai muutakaan aivotoimintaa - vaikkakin sellaistakin on kuullut väitettävän - toisin kuin eläimillä (jonka tietää kuka tahansa eläinten omistaja). Tämä taas johtaa siihen, ettei meillä ihmisenä ole oikeutta evätä eläimeltä oikeutta käyttäytyä luonnonmukaisesti ja tappaa vain sen takia, ettemme keksi muutakaan ruokaa päivälliseksi.

        "En myöskään ymmärrä miksi proteiini lisäisi kalsiumin erittymistä virtsaan. Kalsium kyllä sitoutuu proteiiniin, mutta se taas estää erittymistä."

        Tässä muutamia poimintoja. Joukosta löytyy myös vastaus kysymykseesi.

        "Osteoporosis is caused by a number of things, one of the most important being too much dietary protein."
        Science 1986;233(4763)

        "Countries with the highest rates of osteoporosis, such as the United States, England, and Sweden, consume the most milk. China and Japan, where people eat much less protein and dairy food, have low rates of osteoporosis."
        Nutrition Action Healthletter, June, 1993

        "What appears to be important in bone metabolism is not calcium intake, but calcium balance. The loss of bone integrity among many post menopausal white women probably results from genetics and from diet and lifestyle factors. Research shows that calcium losses are increased by the use of animal protein, salt, caffeine, and tobacco, and by physical inactivity."
        Neal Barnard, M.D., Physician's Committee for Responsible Medicine, Understanding Health, December, 1999

        "Dietary protein increases production of acid in the blood which can be neutralized by calcium mobilized from the skeleton."
        American Journal of Clinical Nutrition, 1995; 61 (4)

        "About 50,000 Americans die each year of problems related in some way to osteoporosis."
        Osteoporosis International 1993;3(3)

        "Even when eating 1,400 mg of calcium daily, one can lose up to 4% of his or her bone mass each year while consuming a high-protein diet."
        American Journal of Clinical Nutrition 1979;32(4)

        "Increasing one's protein intake by 100% may cause calcium loss to double."
        Journal of Nutrition, 1981; 111 (3)

        "The average man in the US eats 175% more protein than the recommended daily allowance and the average woman eats 144% more."
        Surgeon General's Report on Nutrition and Health, 1988

        "Calcium intake demonstrated no protective in preventing bone fractures. In fact, those populations with the highest calcium intakes had higher fracture rates than those with more modest calcium intakes. "
        Calif Tissue Int 1992;50

        "There is no significant association between teenaged milk consumption and the risk of adult fractures. Data indicate that frequent milk consumption and higher dietary calcium intakes in middle aged women do not provide protection against hip or forearm fractures... women consuming greater amounts of calcium from dairy foods had significantly increased risks of hip fractures, while no increase in fracture risk was observed for the same levels of calcium from nondairy sources."
        12-year Harvard study of 78,000 women American Journal of Public Health 1997;87

        "Consumption of dairy products, particularly at age 20 years, were associated with an increased risk of hip fractures...metabolism of dietary protein causes increased urinary excretion of calcium. "
        American Journal of Epidemiology 1994;139

        ------

        "Täysmaidon juomisella ja D-vitamiinilla ei ole mitään tekemistä keskenään. D-vitamiinia lisätään myös niihin margariineihin. Ja jos jotenkin riepoo tämä D-vitamiinin puutteen korjaus, niin voihan sitä juoda luomumaitoa, johon sitä ei ole lisätty."

        Ei millään pahalla mut missä oot opiskellu? Koska kyllähän täysmaidolla ja d-vitamiinillä on runsaastikin tekemistä keskenään. Alotetaan perusteista. D-vitamiini on rasvaliukonen vitamiini - lehmän maito käsittelemättömänä sisältää D-vitamiinia. Mutta kun lehmän maidosta poistetaan rasva/rasvaa, myös d-vitamiini/-a poistuu. Sen takia sitä lisätään siihen.

        Ja kyllä, niin lisätään myös margariiniin.

        "Antibioottijäämiin maidossa en pysty ottamaan varmuudella kantaa, mutta mielikuvani on että tämä on lähinnä amerikkalaisen tuotannon ongelma eikä niinkään Suomen."

        Niin, suomessahan ei ole mikään koskaan vialla. Kaikki tapahtuu isossa pahassa Amerikassa. Nykyajan lehmät on jalostettu niin sairaiksi että niillä tulee jos minkälaisia vaivoja ja tulehduksia. (mm. liian suurista utareista) On varmasti erittäin epämiellyttävää kannatella hirveästi ylimääräistä, luonnotonta painoa jalkojen varassa. Kaipa ne lehmätkin halutaan pitää terveinä että saadaan rahat takas teurastuksessa. Eli vastauksena on antibiootit.

        Jonain päivänä, kun ehdin, käyn läpi noita kaikkia viitteitä:) Vaikea lähteä kommentoimaan koko tutkimusta yhden lauseen perusteella. Joten nyt vain pari nopeaa kommenttia.

        Tutkimuksia voidaan tehdä monella tavalla, korkealaatuisesti ja ei-niin-korkealaatuisesti. Tutkimusten laadun arviointi taas vaatii melkoista asiantuntemusta, joten joudun luottamaan viisaampien arviointeihin, kuten suomalaiseen käypä hoito-suositusryhmään. Vaikea kuvitella niin useiden asiantuntijoiden kuuluvan maitoteollisuuden salaliittoon:)

        Osteoporoosin hoitosuosituksessa todetaan kalsiumin vahvistavan nuorten luita (korkealaatuinen kaksostutkimus). Lisäksi todetaan ettei kalsiumin imeytymistä kasviksista ole tutkittu kovinkaan paljon, ja silloin kun on, imeytyminen on ollut huonoa.

        Edelleen haluaisin painottaa että postmenopausaalisilla naisilla hyvin tärkeä tekijä luun haurastumisessa on estrogeenin tuoton vähentyminen. Suoraa johtopäätöstä eniten maitoa kuluttavien ja osteoporoosin esiintyvyyden välille ei voi vetää. Kuten viite itsessäänkin huomauttaa, Japani ja Kiina kuluttavat myös vähemmän proteiinia (jos siis oletamme proteiinin aiheuttavan kalsiumin hukkaa, minkä teemme nyt keskustelun vuoksi). Lisäksi on huomioitava geneettinen tausta ja (jälleen) se, että osteoporoosiin vaikuttaa kovin moni muukin asia.


      • tutkimusta
        lääk.yo kirjoitti:

        Jonain päivänä, kun ehdin, käyn läpi noita kaikkia viitteitä:) Vaikea lähteä kommentoimaan koko tutkimusta yhden lauseen perusteella. Joten nyt vain pari nopeaa kommenttia.

        Tutkimuksia voidaan tehdä monella tavalla, korkealaatuisesti ja ei-niin-korkealaatuisesti. Tutkimusten laadun arviointi taas vaatii melkoista asiantuntemusta, joten joudun luottamaan viisaampien arviointeihin, kuten suomalaiseen käypä hoito-suositusryhmään. Vaikea kuvitella niin useiden asiantuntijoiden kuuluvan maitoteollisuuden salaliittoon:)

        Osteoporoosin hoitosuosituksessa todetaan kalsiumin vahvistavan nuorten luita (korkealaatuinen kaksostutkimus). Lisäksi todetaan ettei kalsiumin imeytymistä kasviksista ole tutkittu kovinkaan paljon, ja silloin kun on, imeytyminen on ollut huonoa.

        Edelleen haluaisin painottaa että postmenopausaalisilla naisilla hyvin tärkeä tekijä luun haurastumisessa on estrogeenin tuoton vähentyminen. Suoraa johtopäätöstä eniten maitoa kuluttavien ja osteoporoosin esiintyvyyden välille ei voi vetää. Kuten viite itsessäänkin huomauttaa, Japani ja Kiina kuluttavat myös vähemmän proteiinia (jos siis oletamme proteiinin aiheuttavan kalsiumin hukkaa, minkä teemme nyt keskustelun vuoksi). Lisäksi on huomioitava geneettinen tausta ja (jälleen) se, että osteoporoosiin vaikuttaa kovin moni muukin asia.

        Amerikkalaine lääkärijärjestö, Physicians Committee for Responsible Medicine (PCRM),
        julkaisee korkeatasoisia tutkimustuloksia.
        Tässä heidän lausuntonsa osteoporpsista ja maidosta. Miten kommentoit tätä lääk. yo ?


        http://www.pcrm.org/health/veginfo/dairy.html


      • Maitopoika
        tutkimusta kirjoitti:

        Amerikkalaine lääkärijärjestö, Physicians Committee for Responsible Medicine (PCRM),
        julkaisee korkeatasoisia tutkimustuloksia.
        Tässä heidän lausuntonsa osteoporpsista ja maidosta. Miten kommentoit tätä lääk. yo ?


        http://www.pcrm.org/health/veginfo/dairy.html

        Kaikinpuolin huono kirjoitus. Puolueellinen, tarkoitushakuisesti kirjoitettu ja takerrettu epäolennaisiin aisoihin ollellisten sijaan.


      • kukkaistyttö
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        "Hyvä että muistetaan ajatella myös kokonaisuutta, mm. niitä useita tekijöitä jotka osteoporoosiin vaikuttavat."

        Niinpä.

        "Onkohan helpompaa saada D-vitamiinia maidosta (saat mistä tahansa kaupasta) kuin "tietyistä sienistä"?"

        Aiemmassa kommentissani mainitsin, että ihmiset eivät useinkaan edes tiedä, metsäsienten kuten kanttarellin ja suppilovahveron sisältävän D-vitamiinia. En ole väittänyt että tämän tulisi olla pääsijainen D-vitamiinin lähde. Suurimmalla osalla suomalaisista on talviaikaan kuitenkin kortilla D-vitamiini joten esim. apteekin purkista ja rikastetuista tuotteista sitä saa. Yhtenä esimerkkinä: minä käytän Oatlyn kauramaitoa johon on lisätty D-vitamiinia. Sitä saa ainakin minun asuinalueeltani lähikaupasta, ja vaikkei saisikaan näin läheltä, niin aina voi antaa palautetta kaupalle siitä, että lisäävät tällaisen tuotteen. Löysin kyseistä kauramaitoa jopa Jurvan K-marketista [yllätys ainakin minulle], että ei pitäisi olla hankalaa, ellei sitä siksi itselleen tee. Että se siitä lehmän maidon erityisestä helppoudesta.

        "Väitettä "ihmisen ei ole tarkoitus juoda maitoa" en ymmärrä ainakaan sillä perusteella, että lehmän maidon tarkoitus ei ole ravita ihmistä."

        Siis selvennän vielä:ihmisen ei ole tarkoitus juoda LEHMÄN MAITOA. Jos haluat lukea lisäargumentointia niin tästäkin on keskusteltu ylempänä. Kysy jos on epäselvyyksiä ilmaisussa :)

        "No, minkäpä asian tarkoitus maailmassa olisi vain pelkästään ihmisen hyödyttäminen. Ei edes kasvien."

        Niinpä. Kasveillahan ei ainakaan nykytietämyksen mukaan ole kykyä tuntea kipua tai muutakaan aivotoimintaa - vaikkakin sellaistakin on kuullut väitettävän - toisin kuin eläimillä (jonka tietää kuka tahansa eläinten omistaja). Tämä taas johtaa siihen, ettei meillä ihmisenä ole oikeutta evätä eläimeltä oikeutta käyttäytyä luonnonmukaisesti ja tappaa vain sen takia, ettemme keksi muutakaan ruokaa päivälliseksi.

        "En myöskään ymmärrä miksi proteiini lisäisi kalsiumin erittymistä virtsaan. Kalsium kyllä sitoutuu proteiiniin, mutta se taas estää erittymistä."

        Tässä muutamia poimintoja. Joukosta löytyy myös vastaus kysymykseesi.

        "Osteoporosis is caused by a number of things, one of the most important being too much dietary protein."
        Science 1986;233(4763)

        "Countries with the highest rates of osteoporosis, such as the United States, England, and Sweden, consume the most milk. China and Japan, where people eat much less protein and dairy food, have low rates of osteoporosis."
        Nutrition Action Healthletter, June, 1993

        "What appears to be important in bone metabolism is not calcium intake, but calcium balance. The loss of bone integrity among many post menopausal white women probably results from genetics and from diet and lifestyle factors. Research shows that calcium losses are increased by the use of animal protein, salt, caffeine, and tobacco, and by physical inactivity."
        Neal Barnard, M.D., Physician's Committee for Responsible Medicine, Understanding Health, December, 1999

        "Dietary protein increases production of acid in the blood which can be neutralized by calcium mobilized from the skeleton."
        American Journal of Clinical Nutrition, 1995; 61 (4)

        "About 50,000 Americans die each year of problems related in some way to osteoporosis."
        Osteoporosis International 1993;3(3)

        "Even when eating 1,400 mg of calcium daily, one can lose up to 4% of his or her bone mass each year while consuming a high-protein diet."
        American Journal of Clinical Nutrition 1979;32(4)

        "Increasing one's protein intake by 100% may cause calcium loss to double."
        Journal of Nutrition, 1981; 111 (3)

        "The average man in the US eats 175% more protein than the recommended daily allowance and the average woman eats 144% more."
        Surgeon General's Report on Nutrition and Health, 1988

        "Calcium intake demonstrated no protective in preventing bone fractures. In fact, those populations with the highest calcium intakes had higher fracture rates than those with more modest calcium intakes. "
        Calif Tissue Int 1992;50

        "There is no significant association between teenaged milk consumption and the risk of adult fractures. Data indicate that frequent milk consumption and higher dietary calcium intakes in middle aged women do not provide protection against hip or forearm fractures... women consuming greater amounts of calcium from dairy foods had significantly increased risks of hip fractures, while no increase in fracture risk was observed for the same levels of calcium from nondairy sources."
        12-year Harvard study of 78,000 women American Journal of Public Health 1997;87

        "Consumption of dairy products, particularly at age 20 years, were associated with an increased risk of hip fractures...metabolism of dietary protein causes increased urinary excretion of calcium. "
        American Journal of Epidemiology 1994;139

        ------

        "Täysmaidon juomisella ja D-vitamiinilla ei ole mitään tekemistä keskenään. D-vitamiinia lisätään myös niihin margariineihin. Ja jos jotenkin riepoo tämä D-vitamiinin puutteen korjaus, niin voihan sitä juoda luomumaitoa, johon sitä ei ole lisätty."

        Ei millään pahalla mut missä oot opiskellu? Koska kyllähän täysmaidolla ja d-vitamiinillä on runsaastikin tekemistä keskenään. Alotetaan perusteista. D-vitamiini on rasvaliukonen vitamiini - lehmän maito käsittelemättömänä sisältää D-vitamiinia. Mutta kun lehmän maidosta poistetaan rasva/rasvaa, myös d-vitamiini/-a poistuu. Sen takia sitä lisätään siihen.

        Ja kyllä, niin lisätään myös margariiniin.

        "Antibioottijäämiin maidossa en pysty ottamaan varmuudella kantaa, mutta mielikuvani on että tämä on lähinnä amerikkalaisen tuotannon ongelma eikä niinkään Suomen."

        Niin, suomessahan ei ole mikään koskaan vialla. Kaikki tapahtuu isossa pahassa Amerikassa. Nykyajan lehmät on jalostettu niin sairaiksi että niillä tulee jos minkälaisia vaivoja ja tulehduksia. (mm. liian suurista utareista) On varmasti erittäin epämiellyttävää kannatella hirveästi ylimääräistä, luonnotonta painoa jalkojen varassa. Kaipa ne lehmätkin halutaan pitää terveinä että saadaan rahat takas teurastuksessa. Eli vastauksena on antibiootit.

        Että mä oon tarjonnu vaikka kuinka monia eri tieteellisiä tutkimuksia, mutta aina tulee joku väite ja yleensä just perustuen omaan mielipiteeseen. Kehotan ihmisiä tutustumaan China studyyn, ihmisen toimintaan, proteiinin tarpeeseen, kalsiumtasapainoon ja muihin tieteellisiin faktoihin ja tutkimuksiin. Tulkaa sitten kertomaan mitä ootte saanu selville ja mieluiten vielä ihan tietopohjalta (eli perusteluks ei riitä se että kaikki mun esittämä on jotenkin arvelluttavaa ja koska maitoa on juotu niin pitkään niin täytyyhän sen olla huipputerveellistä jne..) Kiitos.


      • millax
        kukkaistyttö kirjoitti:

        Että mä oon tarjonnu vaikka kuinka monia eri tieteellisiä tutkimuksia, mutta aina tulee joku väite ja yleensä just perustuen omaan mielipiteeseen. Kehotan ihmisiä tutustumaan China studyyn, ihmisen toimintaan, proteiinin tarpeeseen, kalsiumtasapainoon ja muihin tieteellisiin faktoihin ja tutkimuksiin. Tulkaa sitten kertomaan mitä ootte saanu selville ja mieluiten vielä ihan tietopohjalta (eli perusteluks ei riitä se että kaikki mun esittämä on jotenkin arvelluttavaa ja koska maitoa on juotu niin pitkään niin täytyyhän sen olla huipputerveellistä jne..) Kiitos.

        Juuri noin. Ei mutu juttuja tähän keskusteluun.


      • Maitopoika
        kukkaistyttö kirjoitti:

        Että mä oon tarjonnu vaikka kuinka monia eri tieteellisiä tutkimuksia, mutta aina tulee joku väite ja yleensä just perustuen omaan mielipiteeseen. Kehotan ihmisiä tutustumaan China studyyn, ihmisen toimintaan, proteiinin tarpeeseen, kalsiumtasapainoon ja muihin tieteellisiin faktoihin ja tutkimuksiin. Tulkaa sitten kertomaan mitä ootte saanu selville ja mieluiten vielä ihan tietopohjalta (eli perusteluks ei riitä se että kaikki mun esittämä on jotenkin arvelluttavaa ja koska maitoa on juotu niin pitkään niin täytyyhän sen olla huipputerveellistä jne..) Kiitos.

        Väität että mun argumentointi ei ole pitävää?

        Mielenkiintoista...

        :D


    • samaa maitoa

      mitä se oli joskus ennen suurta meijeriteollisuutta?
      Luulenpa ettei ole. Rasvamolekyylien pilkkomisen jälkeen maidon rasvalla on vapaa kulkulupa suoliston seinämien läpi verisuonia tukkimaan.

      Lehmille syötetään lääkkeitä ja hormoneja, jotta ne pysyisivät terveinä ja tuottoisina ja nämä aineet kulkeutuvat maidon mukana meihin.

      Pastörointikin on uusi vippaskonsti, jolla maito pidetään puhtaana mutta miten se vaikuttaa maidon koostumukseen?

      Väitteeseen; aina on suomalaiset juoneet maitoa; sanoisin että kyllä varmaan, mutta määrässä on ollut huomattava ero. Luonnontilassa oleva jalostamaton lehmä tuotti huomattavasti vähemmän maitoa vuorokaudessa(ja senkin vain silloin kun oli normaalissa lisääntymistarkoituksessa saanut vasikan eikä joutunut jatkuvaan tiineysorjuuteen maidon tuottamisen takia kuten nykylehmät). Tuskin entisinä aikoina, siis ennen 1900-lukua, maitoa riitti aikuisille litratolkulla juotavaksi niin kuin nykyään, eiköhän se juotettu lapsille jos sitä lehmistä herui.
      Juuston käyttö oli vähäisempää ja jäätelöstä ei ollut tietoakaan.

      Rasvattoman maidon juomisessa ei oikein ole järkeä pelkän kalsiumin saannin toivossa, koska sen saannin voi korvata esim. vihanneksia syömällä. Kasvisperäisestä ravinnosta lehmäkin (tai ainakin "normaali" lehmä) sen maitoonsa kulkeutuvan kalsiumin "valmistaa" eikä toisen lehmän tai jonkun muun elukan maidosta.

      Maidon juottaminen, siis lehmänmaidon, lapsille ei liene sekään kovin luonnollista. Jos lehmänmaito olisi täsmätarkoitettu luonnon toimesta ihmislapsille, niin lehmienhän pitäisi synnyttää meidän lapsemme, heh! Vitsi, vitsi.
      Mutta oikeasti, lehmänmaidon kalsiumpitoisuus on suuri, koska tarkoituksena on kasvattaa nopeasti pieni vasikka isokokoiseksi eläimeksi. Jos samat pitoisuudet (maidon sisältämine muine mahdollisine lääke- /hormonijäämineen) syötetään pienikokoiselle, hitaammin kasvavaksi tarkoitetulle ihmislapselle ei lopputulos liene vallan hyvä.

      Itse muistan kuulleeni, ihan telkkarista ;o), erään tutkijan kertovan mekanismista,jonka ansiosta maito vaikuttaa haitallisesti luustoon. Muistaakseni meni jotenkin näin: Ihmisen lisäkilpirauhanen mittaa verestä kalsiumpitoisuutta ja jos kalsiumia on liikaa elimistö alkaa poistaa sitä mutta poisto tapahtuu luustosta, eikä verestä.
      Ymmärtääkseni lehmänmaidon runsas kalsium jää pyörimään verisuoniin ja siten aiheuttaa "hälytyksen".

      Kehitysmaat eivät ole ainoat, joissa maitoa ei juoda. Japani ja Kiina ovat maita, joissa maito ei ole suosittua, joten lyhytikäisyysteoria (=osteoporoosi ei ehdi paljastua)ei ainakaan siltä osin pidä paikkaansa.

      Mitä maidon makuun tulee se harvakseen juotuna maistuu todella aika tympeältä. Parhaimman makuista on "punainen" eli "täysmaito/kulutusmaito", joka varmaan eniten nykyään muistuttaa vanhanajan maitoa, jos luomumaitoa ei oteta lukuun. Itse juon rasvaista maitoa lasillisen silloin kun oikein närästää ja se auttaakin mutta limaklimppi kyllä tulee kurkkuun.

      Siis, jos välttämättä haluaa juoda maitoa, niin miksei sitten luomumaitoa tai "punaista" maitoa vähän ja harvakseltaan, ettei saa liikaa rasvaa ja kalsiumia??

      Ja lopuksi vielä; valtaosa ihmiskunnan aikuisista kumma kyllä pärjää ihan hyvin ilman maitoa muusta ravinnosta saadun kalsiumin turvin.

      • lääk.yo

        Veren kalsiumin määrää säätelee kyllä lisäkilpirauhashormoni (PTH), joka veren kalsiumin määrän vähetessä lisää kalsiumin imeytymistä suolistosta (aktivoimalla lisää D-vitamiinia, joka lisää kalsiumin imeytymistä) ja estämällä kalsiumin poistumista virtsaan.

        Jos kalsiumia on ylimäärä veressä, PTH:n eritys vähenee ja kalsiumia poistuu virtsaan. Ei sitä luusta poisteta silloin, vaan verestä virtsaan. Säätely kohdistuu nimenomaan VEREN kalsiumiin, ei luuston. Säätelyn on oltava hyvin tarkkaa, sillä veren kalsiumin yli- tai alimäärällä on hengenvaarallisia seurauksia.

        Totta kai kalsiumia voi saada myös muualta kuin maitotuotteista, mutta luultavasti vaivattomammin se tapahtuu maitotuotteista. Vaatii viitseliäisyyttä koostaa sellainen ruokavalio joka huolehtii tarpeellisesta kalsiumin saannista ilman maitoa.


      • soso
        lääk.yo kirjoitti:

        Veren kalsiumin määrää säätelee kyllä lisäkilpirauhashormoni (PTH), joka veren kalsiumin määrän vähetessä lisää kalsiumin imeytymistä suolistosta (aktivoimalla lisää D-vitamiinia, joka lisää kalsiumin imeytymistä) ja estämällä kalsiumin poistumista virtsaan.

        Jos kalsiumia on ylimäärä veressä, PTH:n eritys vähenee ja kalsiumia poistuu virtsaan. Ei sitä luusta poisteta silloin, vaan verestä virtsaan. Säätely kohdistuu nimenomaan VEREN kalsiumiin, ei luuston. Säätelyn on oltava hyvin tarkkaa, sillä veren kalsiumin yli- tai alimäärällä on hengenvaarallisia seurauksia.

        Totta kai kalsiumia voi saada myös muualta kuin maitotuotteista, mutta luultavasti vaivattomammin se tapahtuu maitotuotteista. Vaatii viitseliäisyyttä koostaa sellainen ruokavalio joka huolehtii tarpeellisesta kalsiumin saannista ilman maitoa.

        Kerropa kuinkas Aasiassa pärjätään ilman maitoa ?
        Siellä osteoporoosi ,lasten diabetes ja muut maidon aiheuttamat taudit ovat huomattavasti harvinaisempia kuin runsaasti meijerituotteita kuluttavissa maissa.


      • lääk.yo
        soso kirjoitti:

        Kerropa kuinkas Aasiassa pärjätään ilman maitoa ?
        Siellä osteoporoosi ,lasten diabetes ja muut maidon aiheuttamat taudit ovat huomattavasti harvinaisempia kuin runsaasti meijerituotteita kuluttavissa maissa.

        Osteoporoosiin vaikuttaa siis kalsiumin vähäinen saanti (todettu useissa tutkimuksissa, en valitettavasti voi niitä linkittää tähän koska yleensä tutkimukset julkaistaan alan lehdissä, jotka vaativat käyttäjätunnukset) Kalsiumia voi saada monista muistakin lähteistä kuin maidosta, joten Aasiassa pärjätään varmasti ihan hyvin ilman maitoa lisäämällä ruokavalioon runsaasti kasviksia. Tietäen suomalaisten (koko kansan mittakaavassa) innokkuuden syödä kasviksia, kannattaa ehkä turvata kalsiumin saanti maitoa juomalla. Kalkkipillerit tuskin ovat kovin luonnonmukainen ratkaisu nekään.


      • soso
        lääk.yo kirjoitti:

        Osteoporoosiin vaikuttaa siis kalsiumin vähäinen saanti (todettu useissa tutkimuksissa, en valitettavasti voi niitä linkittää tähän koska yleensä tutkimukset julkaistaan alan lehdissä, jotka vaativat käyttäjätunnukset) Kalsiumia voi saada monista muistakin lähteistä kuin maidosta, joten Aasiassa pärjätään varmasti ihan hyvin ilman maitoa lisäämällä ruokavalioon runsaasti kasviksia. Tietäen suomalaisten (koko kansan mittakaavassa) innokkuuden syödä kasviksia, kannattaa ehkä turvata kalsiumin saanti maitoa juomalla. Kalkkipillerit tuskin ovat kovin luonnonmukainen ratkaisu nekään.

        Alla oleva kysymykseni meni väärälle "oksalle"


    • soso
      • Maitopoika

        Kehottaisin etsimään informaatiota puolueettomista lähteistä. Luin kysyistä sivua jonkin verran, ja esim. ensimmäisenä mainittu tutkimus tehtiin keski-ikäisillä ihmisillä, joilla luuston vahvistuminen on jo loppunut.

        Hulluja löytyy joka paikasta, myös lääkäreiden keskuudesta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe