Iyengar-joogaopettajan kouluts

Jayananda

Laatuaan ensimmäinen Iyengar-joogaopettajakoulutus alkaa Helsingissä syyskuussa 2005. Koulutuksen ensimmäinen vaihe kestää 1,5 vuotta ja maksaa noin 3000 euroa.

Koulutukseen sisältyy käytännön asanaopetuksen lisäksi perehtyminen joogan filosofiaan sekä ihmisen fysiologiaan ja anatomiaan.

Koulutus toteutetaan intensiivijaksoina. Koulutukseen on vielä muutama vapaata paikkaa.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset
puh 050 - 549 07 70 /Anneli Rautiainen

14

5462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lalita

      Pääsyvaatimuksenahan on vähintään 2 vuotta omaa aktiivista joogaamista. Lisätietoja löytyy myös osoitteesta http://www.studioyama.tk

      Satutko muuten tietämään, Jayananda, mitä tarkoittaa täydellisyys silloin, kun sillä viitataan pyrkimyksenä hienosyiseen ja mahdollisimman täydelliseen suoritukseen? Onko se tietyn muodon täydellisyyttä? Se tuntuisi ensivaikutelmaltaan ristiriitaiselta ainakin hatha-joogan perusperiaatteita ajatellen - kahta täydellisesti fysiologisesti samanlaista kehoa kun ei liene. Eli millaista täydellisyyttä tavoitellaan, tiedätkö?

      Ohessa poiminta yllämainituilta nettisivuilta

      --- IYENGARjooga

      Perustaja B.K.S. Iyengar, joka syntyi 1918 Etelä-Intiassa, on opiskellut ja opettanut joogaa 16-vuotiaasta asti.

      Iyengar-jooga on inspiroiva ja voimakas hathajooga -menetelmä - tutkimusmatka minuuteen - joka auttaa elämään jalat tukevasti maassa, mutta avoimena ajan haasteille.

      Elävä ja haasteellinen jooga, joka yhdistää sisäisen voiman ja näkemyksen, kestävyyden ja notkeuden harjoittamisen; herättää kehon tietoisuuden, rentouttaa ja tasapainottaa mielen; syventyy asanan (jooga-asennon) hienosyiseen ja mahdollisimman täydelliseen suoritukseen; painottaa yksilöllistä huomiota ja lähestymistapaa.

      Iyengar-joogassa käytetään joogan harjoittajan turvallisuuden takaamiseksi - varsinkin aloittelijavaiheessa - erilaisia apuvälinetä (tyynyt, tuoli, tuet), joiden tarkoituksena on auttaa löytämään oikea tapa avata kehoa venytyksissä.

      Tämä joogalaji sopii kaikenikäisille, niin aloittelijoille kuin edistyneemmillekin joogan harjoittajille. ---

      • Jayananda

        >Satutko muuten tietämään, Jayananda, mitä >tarkoittaa täydellisyys silloin, kun sillä >viitataan pyrkimyksenä hienosyiseen ja >mahdollisimman täydelliseen suoritukseen? Onko >se tietyn muodon täydellisyyttä? Se tuntuisi >ensivaikutelmaltaan ristiriitaiselta ainakin >hatha-joogan perusperiaatteita ajatellen - kahta >täydellisesti fysiologisesti samanlaista kehoa >kun ei liene. Eli millaista täydellisyyttä >tavoitellaan, tiedätkö?

        Toivottavasti tämä ei ollut kompakysymys, jonka tarkoituksena oli saada minut paljastamaan täydellinen vasta-alkajuuteni Iyengarin systeemin suhteen. Vastaan parhaan kykyni mukaan nyky-ymmärrykseni pohjalta.

        Käsittääkseni Iyengar on kineettinen nero, jonka ymmärrys asanan teknisestä suorittamisesta on omaa luokkaansa. Tällä en halua pistää muita systeemejä matalaksi, koska jokaisessa on omat vahvuutensa. Ymmärrys asanan teknisestä suorituksesta on Iyengarin vahvuus.

        Oman kokemukseni perusteella Iyengarin systeemissä ajatus täydellisyydestä on yksilöllinen. Esim. täydellinen seisoma-asento (tadasana) on suorituksena erilainen x- ja o-jalkaisille (ennen puhuttiin pihtipolvista ja länkisääristä, jokaisella yleensä painottuu jompaankumpaan suuntaan).

        Jokainen yksilö voi yrittää parhaansa. Iyengarin ideana on tehdä myös asanaharjoittelusta meditatiivinen kokemus, keskittämällä kaikki huomio yhä pienempiin yksityiskohtiin. Parantamista löytyy loputtomasti, ja saman asanan harjoittelu voi säilyä kiinnostavana vuosikymmeniä. Iyengar itse kuulemma piti joskus kahden viikon seminaarin tuosta mainitusta seisoma-asennosta.

        Voidaan ajatella jonkinlaista ideaalisuoritusta, johon kukaan ei koskaan pääse, mutta kaikki voivat pyrkiä ikuisesti kohti tuota ideaalia, jossa eri kehon osat tyäskentelevät mahdollisimman harmonisesti ja oikeaoppisesti keskenään. Eri yksilöt menevät eri reittejä kohti Roomaa. Fyysinen vika ei ole este, koska Iyengarin systeemissä käytetään apuvälineitä tarpeen mukaan ja niiden käyttö on osa tuon täydellisyyden ymmärtämistä.


      • lalita
        Jayananda kirjoitti:

        >Satutko muuten tietämään, Jayananda, mitä >tarkoittaa täydellisyys silloin, kun sillä >viitataan pyrkimyksenä hienosyiseen ja >mahdollisimman täydelliseen suoritukseen? Onko >se tietyn muodon täydellisyyttä? Se tuntuisi >ensivaikutelmaltaan ristiriitaiselta ainakin >hatha-joogan perusperiaatteita ajatellen - kahta >täydellisesti fysiologisesti samanlaista kehoa >kun ei liene. Eli millaista täydellisyyttä >tavoitellaan, tiedätkö?

        Toivottavasti tämä ei ollut kompakysymys, jonka tarkoituksena oli saada minut paljastamaan täydellinen vasta-alkajuuteni Iyengarin systeemin suhteen. Vastaan parhaan kykyni mukaan nyky-ymmärrykseni pohjalta.

        Käsittääkseni Iyengar on kineettinen nero, jonka ymmärrys asanan teknisestä suorittamisesta on omaa luokkaansa. Tällä en halua pistää muita systeemejä matalaksi, koska jokaisessa on omat vahvuutensa. Ymmärrys asanan teknisestä suorituksesta on Iyengarin vahvuus.

        Oman kokemukseni perusteella Iyengarin systeemissä ajatus täydellisyydestä on yksilöllinen. Esim. täydellinen seisoma-asento (tadasana) on suorituksena erilainen x- ja o-jalkaisille (ennen puhuttiin pihtipolvista ja länkisääristä, jokaisella yleensä painottuu jompaankumpaan suuntaan).

        Jokainen yksilö voi yrittää parhaansa. Iyengarin ideana on tehdä myös asanaharjoittelusta meditatiivinen kokemus, keskittämällä kaikki huomio yhä pienempiin yksityiskohtiin. Parantamista löytyy loputtomasti, ja saman asanan harjoittelu voi säilyä kiinnostavana vuosikymmeniä. Iyengar itse kuulemma piti joskus kahden viikon seminaarin tuosta mainitusta seisoma-asennosta.

        Voidaan ajatella jonkinlaista ideaalisuoritusta, johon kukaan ei koskaan pääse, mutta kaikki voivat pyrkiä ikuisesti kohti tuota ideaalia, jossa eri kehon osat tyäskentelevät mahdollisimman harmonisesti ja oikeaoppisesti keskenään. Eri yksilöt menevät eri reittejä kohti Roomaa. Fyysinen vika ei ole este, koska Iyengarin systeemissä käytetään apuvälineitä tarpeen mukaan ja niiden käyttö on osa tuon täydellisyyden ymmärtämistä.

        Kiitos, kun ehdit ja halusit vastata! Jäin vain miettimään, ehkä vähän huolestuneenakin, sitä mitä tuo yamajooga täydellisyyspyrkimyksessään oikein on.

        Ei kyllä ollut kompa, vaikka ehkä en osannut oikein itse nyt kunnolla muotoilla sitä kysymystäni. Jos yamajoogaa kuitenkin suositellaan myös vasta-alkajille (tai ainakin tunneille myös aloittelijat voivat tulla), miten käy hatha-joogan alkeissa esiteltyjen yleisperiaatteiden (jos yamajooga kuitenkin on sekin hatha-joogaa, olipa sitten miten voimallista tahansa)?

        Olin tullut suoraan joogatunn(e)ilta aiempaa tekstiä kirjoittaessani ja olin ehkä jotenkin huolissani tuosta yamasuuntauksesta. Muodon tietty yksilöllisyys on omalla kohdallani ollut se, mikä puhuttelee. Mutta siellä taitaa sivustojen mukaan olla aika paljon entisiä tanssin ammattilaisia ja se seikka saattaa jotenkin vaikuttaa sitten tuohon yamajutunkin painotukseen ja harrastajapiiriin.

        Vaan kun en oikeasti kovin paljon tiedä, siksipä kysyinkin.

        Voin vain omalta osaltani todeta, että (alkeis/perushatha)jooga on monintavoin tuonut elämääni elinvoimaisuutta. Itselleni joogahengitys on ollut suuri kokemuksen kautta saatu tietty avain varsin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Se tuntuu toimivan (kokemuksellisuutta kai se tietyssä mielessä kuitenkin aina on, tällainen joogaaminen) ja siitä olen itse erittäin kiitollinen.


      • Jayananda
        lalita kirjoitti:

        Kiitos, kun ehdit ja halusit vastata! Jäin vain miettimään, ehkä vähän huolestuneenakin, sitä mitä tuo yamajooga täydellisyyspyrkimyksessään oikein on.

        Ei kyllä ollut kompa, vaikka ehkä en osannut oikein itse nyt kunnolla muotoilla sitä kysymystäni. Jos yamajoogaa kuitenkin suositellaan myös vasta-alkajille (tai ainakin tunneille myös aloittelijat voivat tulla), miten käy hatha-joogan alkeissa esiteltyjen yleisperiaatteiden (jos yamajooga kuitenkin on sekin hatha-joogaa, olipa sitten miten voimallista tahansa)?

        Olin tullut suoraan joogatunn(e)ilta aiempaa tekstiä kirjoittaessani ja olin ehkä jotenkin huolissani tuosta yamasuuntauksesta. Muodon tietty yksilöllisyys on omalla kohdallani ollut se, mikä puhuttelee. Mutta siellä taitaa sivustojen mukaan olla aika paljon entisiä tanssin ammattilaisia ja se seikka saattaa jotenkin vaikuttaa sitten tuohon yamajutunkin painotukseen ja harrastajapiiriin.

        Vaan kun en oikeasti kovin paljon tiedä, siksipä kysyinkin.

        Voin vain omalta osaltani todeta, että (alkeis/perushatha)jooga on monintavoin tuonut elämääni elinvoimaisuutta. Itselleni joogahengitys on ollut suuri kokemuksen kautta saatu tietty avain varsin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Se tuntuu toimivan (kokemuksellisuutta kai se tietyssä mielessä kuitenkin aina on, tällainen joogaaminen) ja siitä olen itse erittäin kiitollinen.

        En tiedä mitä on yamajooga enkä tiedä mitä ovat hathajoogan alkeisperiaatteet. Patañjalin mukaan yama on alussa, sitten niyama, vasta sitten asana.

        Lyhyt tarkastelu mihin tahansa hatha-joogakoulukuntaan paljastaa, että nuo ensimmäiset alkeisperiaatteet ovat usein hieman jääneet hämärän peittoon.

        Studio Yamasta sen verran, että en käy siellä itse tunneilla, joten en osaa sanoa miten kysymäsi periaatteet siellä toteutuvat. Veikkaan kuitenkin, että erittäin hyvin. Anneli Rautiainen on erittäin pätevä jooganopettaja. Jos haluat kokeilla, miten periaatteet toetutuvat, ehdotan että otat ensin yhteyden suoraan Anneliin, ja kysyt mikä olisi itsellesi sopiva ryhmä. Yamassa on luultavasti maan laajin eri tyylilajien tarjonta, joten olettaisin ainakin, että siellä on suurimmat mahdollisuudet tarjota yksilöllistä opetusta.

        Jos jooganopettajalla on tanssitausta, näen sen periaatteessa suurempana avuna, kuin esimerkiksi insinööritausta tai joku muu. Teitenkään se ei takaa ymmärrystä itse joogasta, mutta eivät asiat kyllä ristiriidassakaan ole.


      • lalita
        Jayananda kirjoitti:

        En tiedä mitä on yamajooga enkä tiedä mitä ovat hathajoogan alkeisperiaatteet. Patañjalin mukaan yama on alussa, sitten niyama, vasta sitten asana.

        Lyhyt tarkastelu mihin tahansa hatha-joogakoulukuntaan paljastaa, että nuo ensimmäiset alkeisperiaatteet ovat usein hieman jääneet hämärän peittoon.

        Studio Yamasta sen verran, että en käy siellä itse tunneilla, joten en osaa sanoa miten kysymäsi periaatteet siellä toteutuvat. Veikkaan kuitenkin, että erittäin hyvin. Anneli Rautiainen on erittäin pätevä jooganopettaja. Jos haluat kokeilla, miten periaatteet toetutuvat, ehdotan että otat ensin yhteyden suoraan Anneliin, ja kysyt mikä olisi itsellesi sopiva ryhmä. Yamassa on luultavasti maan laajin eri tyylilajien tarjonta, joten olettaisin ainakin, että siellä on suurimmat mahdollisuudet tarjota yksilöllistä opetusta.

        Jos jooganopettajalla on tanssitausta, näen sen periaatteessa suurempana avuna, kuin esimerkiksi insinööritausta tai joku muu. Teitenkään se ei takaa ymmärrystä itse joogasta, mutta eivät asiat kyllä ristiriidassakaan ole.

        yksinkertaisuuden vuoksi vielä: olen ollut suorassa yhteydessä mainitsemaasi henkilöön, yamajoogan mainitsemani painotus tulee sekä häneltä että tarkemmin sivustoilta ja huolenaiheeni oli (ehkä edelleenkin on) todellinen -

        mutta ymmärrykseni kyllä on lisääntynyt

        noin ohimennen, tanssin ammattilaisuus on hieno asia minustakin, vaikka monella tapaa se on oma juttunsa jo siksi, että tanssin synnyttämät vammat kertovat osaltaan jotain siitä harjoitusmuodosta (joita parantamaan ainakin osittain tuo mainittu yogastudio lienee perustettu)

        julkisessa foorumissa pyrin siis periaatteellisen tason keskusteluihin, tulkoon tässä nuo yksityiskohtaisemmatkin jutut kuitenkin mainittua

        yleisesti viittasin sivustoilla olleeseen yama/iyengaresittelytekstiin (joka vaikutti informatiiviselta), ja olin kiinnostunut kokemuksistasi - joista sitten oletkin kertonut

        asia on kyllä osaltani näin oikein hyvin ja tietomäärä nyt sillätavoin riittävä, että tästä lienee hyvä jatkaa, kun milloin tarvetta paneutua asiaan ilmenee


      • sekopäinen lintu
        Jayananda kirjoitti:

        En tiedä mitä on yamajooga enkä tiedä mitä ovat hathajoogan alkeisperiaatteet. Patañjalin mukaan yama on alussa, sitten niyama, vasta sitten asana.

        Lyhyt tarkastelu mihin tahansa hatha-joogakoulukuntaan paljastaa, että nuo ensimmäiset alkeisperiaatteet ovat usein hieman jääneet hämärän peittoon.

        Studio Yamasta sen verran, että en käy siellä itse tunneilla, joten en osaa sanoa miten kysymäsi periaatteet siellä toteutuvat. Veikkaan kuitenkin, että erittäin hyvin. Anneli Rautiainen on erittäin pätevä jooganopettaja. Jos haluat kokeilla, miten periaatteet toetutuvat, ehdotan että otat ensin yhteyden suoraan Anneliin, ja kysyt mikä olisi itsellesi sopiva ryhmä. Yamassa on luultavasti maan laajin eri tyylilajien tarjonta, joten olettaisin ainakin, että siellä on suurimmat mahdollisuudet tarjota yksilöllistä opetusta.

        Jos jooganopettajalla on tanssitausta, näen sen periaatteessa suurempana avuna, kuin esimerkiksi insinööritausta tai joku muu. Teitenkään se ei takaa ymmärrystä itse joogasta, mutta eivät asiat kyllä ristiriidassakaan ole.

        Patanjali opetti astanga(kahdeksanosaista)-joogaa. Hatha-jooga on myöhempää perää. Perinteisissä hatha-jooga teksteissä puhutaan tosiaan joogan kuudesta askelmasta, jättäen pois Patanjalin yaman ja niyaman. Eli jos koulu opettaa hatha-joogaa, en näe yamaa ja niyamaa välttämättömäksi mainita.


      • lalita
        sekopäinen lintu kirjoitti:

        Patanjali opetti astanga(kahdeksanosaista)-joogaa. Hatha-jooga on myöhempää perää. Perinteisissä hatha-jooga teksteissä puhutaan tosiaan joogan kuudesta askelmasta, jättäen pois Patanjalin yaman ja niyaman. Eli jos koulu opettaa hatha-joogaa, en näe yamaa ja niyamaa välttämättömäksi mainita.

        tämä oli kiinnostava lisäys keskusteluun - kiitos siitä! kiitos myös jayanandalle selvityksestä kysymyksiini, jotka koulutusilmoitus itsessäni herätti


      • Jayananda
        sekopäinen lintu kirjoitti:

        Patanjali opetti astanga(kahdeksanosaista)-joogaa. Hatha-jooga on myöhempää perää. Perinteisissä hatha-jooga teksteissä puhutaan tosiaan joogan kuudesta askelmasta, jättäen pois Patanjalin yaman ja niyaman. Eli jos koulu opettaa hatha-joogaa, en näe yamaa ja niyamaa välttämättömäksi mainita.

        Olisi kiinnostavaa tietää, missä klassisessa hatha-joogatekstissä ei edellytetä yaman ja niyaman kaltaisia periaatteita. En epäile, etteikö sellaisia olisi, mutta itse en ole nähnyt, ja olisin siksi kiitollinen tiedosta.

        Hatha-jooga-pradipikan säkeessä 1.17 näytettäisiin ainakin käytävän läpi kovasti yamaa ja niyamaa muistuttavia periaatteita (mm. selibaatti, totuudenmukaisuus, varastamattomuus jne). Gheranda Samhitaa ei nyt ole käsillä, mutta muistelen, että siellä on aika samanlaisia ohjeita.

        Toinen seikka asiaan liittyen on, että aika monet koulut, joissa opetetaan pääasiassa asanoita (=hatha-joogaa), sanovat opetustensa juontavan juurensa Patañjaliin. Siinä mielessä minusta on perusteltua edellyttää ainakin jotain viitteitä Patañjalin opetuksista. Tosin kovin voimallinen moraaliperiaatteiden peräänkuuluttaminen asanaopetuksen kustannuksella saattaisi kääntää kassavirrat miinusmerkkisiksi. Olisihan se tietysti hyvä keino koulun pitäjille harjoitella kiintymättömyyttä :-)

        Muistan vielä ensimmäisen joogakurssini. Kävimme läpi yaman ja niyaman alusta loppuun, ja viimeisellä tunnilla oli kuin olikin vielä mukana kaksi urhoollista sielua. Ei niitä mahdotonta ole käsitellä, kansainvälisesti tunnustetuista joogakouluista ainakin Jivamuktissa kuulemma asnatunneillakin käsitellään yamaa ja niyamaa.


      • sutrissa
        Jayananda kirjoitti:

        Olisi kiinnostavaa tietää, missä klassisessa hatha-joogatekstissä ei edellytetä yaman ja niyaman kaltaisia periaatteita. En epäile, etteikö sellaisia olisi, mutta itse en ole nähnyt, ja olisin siksi kiitollinen tiedosta.

        Hatha-jooga-pradipikan säkeessä 1.17 näytettäisiin ainakin käytävän läpi kovasti yamaa ja niyamaa muistuttavia periaatteita (mm. selibaatti, totuudenmukaisuus, varastamattomuus jne). Gheranda Samhitaa ei nyt ole käsillä, mutta muistelen, että siellä on aika samanlaisia ohjeita.

        Toinen seikka asiaan liittyen on, että aika monet koulut, joissa opetetaan pääasiassa asanoita (=hatha-joogaa), sanovat opetustensa juontavan juurensa Patañjaliin. Siinä mielessä minusta on perusteltua edellyttää ainakin jotain viitteitä Patañjalin opetuksista. Tosin kovin voimallinen moraaliperiaatteiden peräänkuuluttaminen asanaopetuksen kustannuksella saattaisi kääntää kassavirrat miinusmerkkisiksi. Olisihan se tietysti hyvä keino koulun pitäjille harjoitella kiintymättömyyttä :-)

        Muistan vielä ensimmäisen joogakurssini. Kävimme läpi yaman ja niyaman alusta loppuun, ja viimeisellä tunnilla oli kuin olikin vielä mukana kaksi urhoollista sielua. Ei niitä mahdotonta ole käsitellä, kansainvälisesti tunnustetuista joogakouluista ainakin Jivamuktissa kuulemma asnatunneillakin käsitellään yamaa ja niyamaa.

        muistaakseni kaikkiaan yhteensä 196 sutraa, ainoastaa pari käsittelee asanoita tyyliin "asennon tulee olla tasapainoinen ja vakaa".

        Esimerkiksi Iyengarin joogatyylissä ilmeisesti yhdistetään muut 7 astangan jäsentä asanaharjoitukseen. Kuitenkin arvaukseni on, että mikäli Patanjali olisi tarkoittanut astangan jäseniä harjoitettavan asanoiden kautta, olisi se selvemmin tullut esiin sutrista.

        Olen kiinnittänyt huomioni samaan kuin Jayananda, että jooga -opetus on pitkälti asanoita. Tämä ei minua kuitenkaan välttämättä häiritse, sillä sen sijaan että väittäisin kaikkien astangan jäsenten sisältyvän asana -harjoitukseen kuten Pattabli Joisin Astanga-joogassa tai Iyengar -joogassa, voin laajentaa joogan (ja sen jäsenet) koskemaan koko elämääni, tai laajentaa elämän joogaharjoitukseksi.


      • Jayananda
        sutrissa kirjoitti:

        muistaakseni kaikkiaan yhteensä 196 sutraa, ainoastaa pari käsittelee asanoita tyyliin "asennon tulee olla tasapainoinen ja vakaa".

        Esimerkiksi Iyengarin joogatyylissä ilmeisesti yhdistetään muut 7 astangan jäsentä asanaharjoitukseen. Kuitenkin arvaukseni on, että mikäli Patanjali olisi tarkoittanut astangan jäseniä harjoitettavan asanoiden kautta, olisi se selvemmin tullut esiin sutrista.

        Olen kiinnittänyt huomioni samaan kuin Jayananda, että jooga -opetus on pitkälti asanoita. Tämä ei minua kuitenkaan välttämättä häiritse, sillä sen sijaan että väittäisin kaikkien astangan jäsenten sisältyvän asana -harjoitukseen kuten Pattabli Joisin Astanga-joogassa tai Iyengar -joogassa, voin laajentaa joogan (ja sen jäsenet) koskemaan koko elämääni, tai laajentaa elämän joogaharjoitukseksi.

        Kyllä Iyengar tuo esiin muitakin askelmia, vieläpä aika patañjalilaiseen tyyliin. Tästä löytyy näyttöä kirjasta Light on Yoga, ensimmäiset 50 sivua ei niin kauheasti asanoita käsittele, vaan Patañjalin systeemiä kokonaisuutena. Lisäksi Iyengar on julkaissut kirjat Light on Pranayama ja Light on Yoga Sutras of Patñjali, jotka samaten käsittelevät Patñjalin systeemin muita osa-alueita. Eli ainakin periaatteellisesti Iyengar pitäytyy Joogasutrissa.

        Ei se minuakaan häiritse, että joogatunneilla opetetaan pääasiassa asanoita. Tämä lienee sopiva foorumi pohtia, mitä muuta joogaan voisi sisältyä.


      • Iyengar -joogan
        Jayananda kirjoitti:

        Kyllä Iyengar tuo esiin muitakin askelmia, vieläpä aika patañjalilaiseen tyyliin. Tästä löytyy näyttöä kirjasta Light on Yoga, ensimmäiset 50 sivua ei niin kauheasti asanoita käsittele, vaan Patañjalin systeemiä kokonaisuutena. Lisäksi Iyengar on julkaissut kirjat Light on Pranayama ja Light on Yoga Sutras of Patñjali, jotka samaten käsittelevät Patñjalin systeemin muita osa-alueita. Eli ainakin periaatteellisesti Iyengar pitäytyy Joogasutrissa.

        Ei se minuakaan häiritse, että joogatunneilla opetetaan pääasiassa asanoita. Tämä lienee sopiva foorumi pohtia, mitä muuta joogaan voisi sisältyä.

        käytännön harjoituksissa kahdeksan jäsentä huomioidaan?

        Uskon Iyengarin olevan yksi nykyajan parhaita Patanjali asiantuntijoita ymv. klassisten kirjoitusten taitajia, en epäile tätä. Olen varma että myös kirjoissaan hän osaa myös avata taitavasti es. astangan piirteet.

        Onko käytännön Iyengaropetus sitä, että esim. asana tehdään ahimsan periaatetta noudattaen ("älä pakota itseasi") ja harjoittaen syvää keskittymistä (dhyana) jne - toisin sanoen tulee tuntea Patanjali soveltaa tietoa asanaharjoitteluun?

        Muistaakseni kirjoitit aiemmin että Iyengar -joogassa pyritään liikkeen täydellisyyteen. Olenko oikeilla jäljillä jos vertaan menetelmää tältä osin vaikkapa Zen harjoituksiin (es. jousiammunta, teeseremonia) tai Tai Chi:in?


      • sekopäinen lintu
        Jayananda kirjoitti:

        Olisi kiinnostavaa tietää, missä klassisessa hatha-joogatekstissä ei edellytetä yaman ja niyaman kaltaisia periaatteita. En epäile, etteikö sellaisia olisi, mutta itse en ole nähnyt, ja olisin siksi kiitollinen tiedosta.

        Hatha-jooga-pradipikan säkeessä 1.17 näytettäisiin ainakin käytävän läpi kovasti yamaa ja niyamaa muistuttavia periaatteita (mm. selibaatti, totuudenmukaisuus, varastamattomuus jne). Gheranda Samhitaa ei nyt ole käsillä, mutta muistelen, että siellä on aika samanlaisia ohjeita.

        Toinen seikka asiaan liittyen on, että aika monet koulut, joissa opetetaan pääasiassa asanoita (=hatha-joogaa), sanovat opetustensa juontavan juurensa Patañjaliin. Siinä mielessä minusta on perusteltua edellyttää ainakin jotain viitteitä Patañjalin opetuksista. Tosin kovin voimallinen moraaliperiaatteiden peräänkuuluttaminen asanaopetuksen kustannuksella saattaisi kääntää kassavirrat miinusmerkkisiksi. Olisihan se tietysti hyvä keino koulun pitäjille harjoitella kiintymättömyyttä :-)

        Muistan vielä ensimmäisen joogakurssini. Kävimme läpi yaman ja niyaman alusta loppuun, ja viimeisellä tunnilla oli kuin olikin vielä mukana kaksi urhoollista sielua. Ei niitä mahdotonta ole käsitellä, kansainvälisesti tunnustetuista joogakouluista ainakin Jivamuktissa kuulemma asnatunneillakin käsitellään yamaa ja niyamaa.

        Minä taasen muistelen että Gheranda Samhitassa ei olisi tällaisia ohjeita. Hieman teoksesta voi vilkuilla täältä:
        http://www.yogavidya.com/Yoga/GherandaSamhita.pdf

        Tsekkaan himassa tarkemmin jos muistan. Samalla vois tsekata ton Shiva Samhitan.


      • Jayananda
        sekopäinen lintu kirjoitti:

        Minä taasen muistelen että Gheranda Samhitassa ei olisi tällaisia ohjeita. Hieman teoksesta voi vilkuilla täältä:
        http://www.yogavidya.com/Yoga/GherandaSamhita.pdf

        Tsekkaan himassa tarkemmin jos muistan. Samalla vois tsekata ton Shiva Samhitan.

        Siva Samhitankin kolmannessa luvussa on käytösohjeita.


      • Jayananda
        Iyengar -joogan kirjoitti:

        käytännön harjoituksissa kahdeksan jäsentä huomioidaan?

        Uskon Iyengarin olevan yksi nykyajan parhaita Patanjali asiantuntijoita ymv. klassisten kirjoitusten taitajia, en epäile tätä. Olen varma että myös kirjoissaan hän osaa myös avata taitavasti es. astangan piirteet.

        Onko käytännön Iyengaropetus sitä, että esim. asana tehdään ahimsan periaatetta noudattaen ("älä pakota itseasi") ja harjoittaen syvää keskittymistä (dhyana) jne - toisin sanoen tulee tuntea Patanjali soveltaa tietoa asanaharjoitteluun?

        Muistaakseni kirjoitit aiemmin että Iyengar -joogassa pyritään liikkeen täydellisyyteen. Olenko oikeilla jäljillä jos vertaan menetelmää tältä osin vaikkapa Zen harjoituksiin (es. jousiammunta, teeseremonia) tai Tai Chi:in?

        >käytännön harjoituksissa kahdeksan jäsentä huomioidaan?

        Kirjojen lukeminen on osa joogaharjoitusta.

        >Onko käytännön Iyengaropetus sitä, että esim. asana tehdään ahimsan periaatetta noudattaen ("älä pakota itseasi") ja harjoittaen syvää keskittymistä (dhyana) jne - toisin sanoen tulee tuntea Patanjali soveltaa tietoa asanaharjoitteluun?

        Muunmuassa näin.

        >Muistaakseni kirjoitit aiemmin että Iyengar -joogassa pyritään liikkeen täydellisyyteen. Olenko oikeilla jäljillä jos vertaan menetelmää tältä osin vaikkapa Zen harjoituksiin (es. jousiammunta, teeseremonia) tai Tai Chi:in?

        Asanaharjoittelussa painottuu enemmän ajatus kehon optimaalisesta toiminnasta. Asanoilla on myös suoria psykofyysisiä vaikutuksia. En usko, että teeseremonian tai jousiammunnan perfektionismilla haetaan minkäänlaista "parantavaa" vaikutusta ainakaan suoraan.

        Asanaharjoituksen eri detaljien pikkutarkka huomoiointi johtaa myös mielen hiljenemiseen. Toimii hieman samoin, kuin zen-koanien pohtiminen. Mieli keskittyy, kuormittuu, ja lopuksi rentoutuu. Keskittynyt asanaharjoitus johtaa meditatiiviseen tilaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe