Onko kellään kokemuksia luontaistuotteiden vaikutuksesta parkinssonin taudin oireiluun ja taudin etenemiseen.
Juuri todetun tapauksen lähiomaisena olisin kiinnostunut.
Ja vielä onko tauti siirtynyt ns. isältä pojalle kenenkään kohdalla ja missä iässä suurinpiirtein.
Kiitoksia jo etukäteen.
parkinsson ja luontaistuotteet
14
13621
Vastaukset
- tietoa
Parkinsonin taudista saa tietoa mm. Parkinson liitosta.
http://www.parkinson.fi/
Itselläni ei luontaistuoteista ole kokemusta, mutta en kuitenkaan jättäisi pelkästään hoitoa luontaistuotteiden varaan.
Keskeisiä hoitomuotoja ovat liikunta ja lääkehoito.
Suosittelen hakeutumaan Parkinson liiton tai Kelan järjestämille sopeutumisvalmennus kurssille. Siellä voi esittää kysymyksiä tästäkin asiasta.
Kurssille voi päästä myös omainen mukaan. Kurssi on maksuton.
Ei ole varmaa tietoa tästä sairaudesta että, onko periytyvää. Kuitenkin on sukuja joissa tautia on useammassa polvessa.
Sisarukset voivat olla myös molemmat sairastuneet ko. tautiin. Syitä voi olla myös ympäristössä jossa voi olla taudin aiheutajia, ympäristö myrkyt esim. Kuitenkaan ei kaikki sairatu vaikka elinolosuhteet ovatkin samat.
Tutkimuksissa on todettu myös sellaisia asioita kuten tupakoinnin suojaavasta vaikutuksesta Parkinsonin tautiin. Eli meissä sairastuneissa on vähemmän henkilöitä jotka ovat tupakoinneet. Kahvin juonnilla on myös vastaavanlainen vaikutus joidenkin havaintojen mukaan.
Itse en ole tupakoinut, enkä ole ollut kahvin ystävä.
Olen suvun ainut Parkinson.
Itse sairastuin ns. nuorena alle nelikymppisenä.
Parkinson huomataan yleensä 5-7 vuodenpäästä jolloin dopamiinin tuotanto on alkanut heikentyä.
Sairastuneet ovat tutkimustenmukaan yleisimmin n. kuusissakymmenissä olevia ja miehiä isompi osa.
Tautia ei voi toistaiseksi parantaa eikä etenemistä hidastaa. Lääkkeillä voidaan oireita lievittää. Säännöllisellä liikunnalla voidaan kuitenkin toimintakykyä pitää yllä.
Alempana on keskusteluja Parkinsonin taudista ja joku siellä kertoi jossain ketjussa myös luontaistuotteista.- tiedonjanonen
Hei!Olet ensimmäinen kuulemani nuorena sairastunut.Voitko kertoa ensioireista 5-7 vuotta.Mitä osaat kertoa hajuaistista.Sedälläni oli parkinson,olen ollut neurologilla oikean käden vapinasta.olen 35.Hajuaistini oli hyvä...kerro mitä voit olisin kiitollinen..
- tietoa
tiedonjanonen kirjoitti:
Hei!Olet ensimmäinen kuulemani nuorena sairastunut.Voitko kertoa ensioireista 5-7 vuotta.Mitä osaat kertoa hajuaistista.Sedälläni oli parkinson,olen ollut neurologilla oikean käden vapinasta.olen 35.Hajuaistini oli hyvä...kerro mitä voit olisin kiitollinen..
"Voitko kertoa ensioireista 5-7 vuotta" Tarkoitatko minun ensimmäisistä oireistani 5-7 ensimmäiseltä vuodelta diaknoosin saatuani?
Sain Parkinson tauti diaknoosin 37 vuotiaana "puoli vahingossa" muusta syystä lääkärillä käydessäni. Oli vain yksinkertaisesti hyvä lääkäri joka näki muutakin kun sen asian miksi olin tullut vastaanotolle.
Oireina oli vasemman käden hienoinen vapina. Huono käsiala ja huomattava kömpelyys ero oikean ja vasemman puolen kanssa. Asiaa en vain ollut itse pysähtynyt miettimään.
Muutaman päivän päästä sain diaknoosin Parkinsonin tauti. Nyt tauti on ollut jo 15- vuotta.
Ensi oireet, niin kuin koko sairausprosessin aikana on oireet kaikilla erilaisia.
Minulla ne häiritsi hienomotoriikassa ja vapinan muodossa aluksi.
Nykyään jo laajamittaisemmin hankaloittaa elämistä. Mutta toistaiseksi ei sairastumiseni ole ollut este, korkeintaan hidaste.
Haju aisti temppuilee osalla parkinsoneja. Jotkut sen menettää kokonaan. joillakin ei tapahdu mitään muutoksia hakuaistin suhteen.
Minulla hajuaisti sekosi siten, että tunnen joskus tuoksuja tai hajuja joita muiden mielestä ei ole.
Synteettisten tuoksujen kanssa on suurempi ongelma. Saan mikreeniluontoista päänsärkyä ja voin pahoin voimakkaista tuoksuista. Sama juttu on pahat hajut.
Näiden aisti juttujen kanssa on vaan tultava toimeen.
Meitä nuorena sairastuneita on kyllä aikalaillakin. Parkinsonin tauti ei ole yksinomaan vanhusten tauti. Nykyään osataan tehdä jo täsmällisempiä tauti diagnooseja ja on huomattu että nuoretkin voivat sairastua.
Vaikka tauti on nyt ollut jo 15-vuotta niin pärjään vielä oikein hyvin ilman avustajaa tai suurempia ongelmia. Yhtenä mittana pidän sitä että ajan vielä autoa. Lääkärini on myös sitä mieltä että voin ajaa autoa vielä.
Tästä asiasta voisin todellakkin kertoilla paljon, mutta kun on motorisia vaikeuksia kirjoittaa niin pitkien juttujen laatiminen on hiukan työlästä koska vastapuolen täytyy saada myös selvää tekstistäni - eli lyönti virheiden määrä on iso.
Haulla löytää Parkinsonin taudista paljonkin tietoa netistä ja jos on kielitaitoa niin vielä enempi löytyy asiaa ja juttua. - tiedonjanonen
tietoa kirjoitti:
"Voitko kertoa ensioireista 5-7 vuotta" Tarkoitatko minun ensimmäisistä oireistani 5-7 ensimmäiseltä vuodelta diaknoosin saatuani?
Sain Parkinson tauti diaknoosin 37 vuotiaana "puoli vahingossa" muusta syystä lääkärillä käydessäni. Oli vain yksinkertaisesti hyvä lääkäri joka näki muutakin kun sen asian miksi olin tullut vastaanotolle.
Oireina oli vasemman käden hienoinen vapina. Huono käsiala ja huomattava kömpelyys ero oikean ja vasemman puolen kanssa. Asiaa en vain ollut itse pysähtynyt miettimään.
Muutaman päivän päästä sain diaknoosin Parkinsonin tauti. Nyt tauti on ollut jo 15- vuotta.
Ensi oireet, niin kuin koko sairausprosessin aikana on oireet kaikilla erilaisia.
Minulla ne häiritsi hienomotoriikassa ja vapinan muodossa aluksi.
Nykyään jo laajamittaisemmin hankaloittaa elämistä. Mutta toistaiseksi ei sairastumiseni ole ollut este, korkeintaan hidaste.
Haju aisti temppuilee osalla parkinsoneja. Jotkut sen menettää kokonaan. joillakin ei tapahdu mitään muutoksia hakuaistin suhteen.
Minulla hajuaisti sekosi siten, että tunnen joskus tuoksuja tai hajuja joita muiden mielestä ei ole.
Synteettisten tuoksujen kanssa on suurempi ongelma. Saan mikreeniluontoista päänsärkyä ja voin pahoin voimakkaista tuoksuista. Sama juttu on pahat hajut.
Näiden aisti juttujen kanssa on vaan tultava toimeen.
Meitä nuorena sairastuneita on kyllä aikalaillakin. Parkinsonin tauti ei ole yksinomaan vanhusten tauti. Nykyään osataan tehdä jo täsmällisempiä tauti diagnooseja ja on huomattu että nuoretkin voivat sairastua.
Vaikka tauti on nyt ollut jo 15-vuotta niin pärjään vielä oikein hyvin ilman avustajaa tai suurempia ongelmia. Yhtenä mittana pidän sitä että ajan vielä autoa. Lääkärini on myös sitä mieltä että voin ajaa autoa vielä.
Tästä asiasta voisin todellakkin kertoilla paljon, mutta kun on motorisia vaikeuksia kirjoittaa niin pitkien juttujen laatiminen on hiukan työlästä koska vastapuolen täytyy saada myös selvää tekstistäni - eli lyönti virheiden määrä on iso.
Haulla löytää Parkinsonin taudista paljonkin tietoa netistä ja jos on kielitaitoa niin vielä enempi löytyy asiaa ja juttua.Kiitos paljon vastauksesta.(Olen muuten ekan kerran keskustelupalstalla.)Tietoa parkinssonista on netissä paljon,mutta esim hajuaistista ei juurikaan.Neurologi sanoi ettei tämä ole parkinssonia vaan hyvänlaatiusta vapinaa ,koska hajukokeet meni hyvin.Ajattelin vaan kysellä ,sillä voihan ne muut oireet tulla myöhemmin .Itseasiassa olen viimeaikoina moittinut miehelleni hajuista...käskenyt pesulle yms..heh.Yhtäläisyyksiä löytyy kun alkaa miettiin.
Oliko sulla vapinaa kauan ennen diaknoosia.Minulla reilu vuoden tällä hetkellä.
terveyskeskuslääkäri laittoi lähetteeseen "ratastusta".Ajattelen että ei pitäisi hötkyillä,mutta en voi mitään itselleni.
Vielä kysyisin ensidiaknoosista,oliko se käsiala ja kömpelyys vasemman puolen kanssa vain yläraajoissa.Tehtiinkö mitään kokeita.Mitä ratkaisevaa lääkäri näki.Toivottavasti jaksat viellä vastailla.....Eikä ne lyöntivirheet olis vaarallisia..nykyään kirjoitetaan muutenkin huonosti eikä välitetä pienistä virheistä.. - tietoa
tiedonjanonen kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksesta.(Olen muuten ekan kerran keskustelupalstalla.)Tietoa parkinssonista on netissä paljon,mutta esim hajuaistista ei juurikaan.Neurologi sanoi ettei tämä ole parkinssonia vaan hyvänlaatiusta vapinaa ,koska hajukokeet meni hyvin.Ajattelin vaan kysellä ,sillä voihan ne muut oireet tulla myöhemmin .Itseasiassa olen viimeaikoina moittinut miehelleni hajuista...käskenyt pesulle yms..heh.Yhtäläisyyksiä löytyy kun alkaa miettiin.
Oliko sulla vapinaa kauan ennen diaknoosia.Minulla reilu vuoden tällä hetkellä.
terveyskeskuslääkäri laittoi lähetteeseen "ratastusta".Ajattelen että ei pitäisi hötkyillä,mutta en voi mitään itselleni.
Vielä kysyisin ensidiaknoosista,oliko se käsiala ja kömpelyys vasemman puolen kanssa vain yläraajoissa.Tehtiinkö mitään kokeita.Mitä ratkaisevaa lääkäri näki.Toivottavasti jaksat viellä vastailla.....Eikä ne lyöntivirheet olis vaarallisia..nykyään kirjoitetaan muutenkin huonosti eikä välitetä pienistä virheistä..Vielä vapinasta ja alkuoireista.
Viidentoista vuoden takaisia juttuja alkaa olla jokseenkin vaikea muistaa mutta oiskohan tuota vasemmankäden pientä vapinaa ollut ennen diaknoosiani noin vuoden tai reilun vuoden verran. Oireet olivat aluksi vain vasemmassa kädessä mutta lisääntyivät sittemmin vartalon vasempaaan puoleen ja myttemmin on jo molemmin puoleista kokovartalossa. Varsinainen päänvapina ei ole Parkinsonia.
Jos et loukkaannu, niin kerron hieman historiaa taudin nimestä. Parkinsonin tauti tunnettiin aikanaan täristyhalvaus nimellä mutta englantilainen lääkäri tunnisti Parkinsonin taudin oireet erillisiksi ja näin ko. lääkärin nimi, Parkinson, pääsi käyttöön. Siis nimi kirjoitetaan isolla ja erikseen sana tauti, Parkinsonin tauti, yhdellä s-kirjaimella. - tämä siksi että netistä voi löytyä vielä herkemmin tietoa, jopa hajuaistista, jos nimi on kirjoitettu oikein, näin olen itse joskus havannoinut. Muuten kai asialla ei ole niin merkitystä.
Olen myös itse nainen vaikka Parkinsonin tautiin sairastuu enempi miehiä ja mieluimmin n. 60v. ikäisiä.
Itse olen tavannut nuorempiakin sairastuneita muutaman. Nyt kun ikää minulla on jo 50 niin tautiin sairatuneita on jo paljon enemmän.
Tuolla aiemmin kerroin että olen suvun ainut sairastunut. Näin on tietenkin nyt ja virallisesti. Muistan kuitenkin äidin kaksi serkkupoikaa, ollessani itse lapsi. Näillä miehillä (ehkä silloin olivat 40 ikäisiä) oli mielestäni samanlaisia oireita kun minulla silloin kun lääkevaste on huonosti päällä. Parkinson lääkkeet alkoivat vasta silloin tulla markkinoille. Mutta kuten sanottu niin vahvistettua tietoa ei täastä ole.
Jos nyt olet huomannut niin kirjoitan tätä jutttua parhaaseen nukkuma-aikaan. Tautiin jossain vaiheessa voi tulla uni vaikeudet tai sitten nukuttaa alituiseen.
Käsialani alkoi mielestäni huonontua jo 20 ikäisenä opiskelijana. Silloin en vain osannut yhdistää huonontumista mihinkään sairauteen.
Aikanaan kun minun Parkinsonin tauti diaknosoitiin ja sittemmin vahvistettiin, ei minulle mitään hajukokeita tehty, ei ededs kyselty koko hajuaistista mitään.
Liekkö tk lääkäri tarkoittanut ratastuksella esim. jalkojen ratasmaista ".liikettä". Tk lääkäri on silloin istuttanut potilaan siten että jalat ei yltä lattiaan ja tarttunut jalkoihin ja liikutellut niitä molemmin käsin, tummustellen liikettä. Joillain "parkeilla" on nivelissä ratastusta jonka he näin tuntevat. Minulla ei ratastusta ole havaittu. - Tiedonjanonen
tietoa kirjoitti:
Vielä vapinasta ja alkuoireista.
Viidentoista vuoden takaisia juttuja alkaa olla jokseenkin vaikea muistaa mutta oiskohan tuota vasemmankäden pientä vapinaa ollut ennen diaknoosiani noin vuoden tai reilun vuoden verran. Oireet olivat aluksi vain vasemmassa kädessä mutta lisääntyivät sittemmin vartalon vasempaaan puoleen ja myttemmin on jo molemmin puoleista kokovartalossa. Varsinainen päänvapina ei ole Parkinsonia.
Jos et loukkaannu, niin kerron hieman historiaa taudin nimestä. Parkinsonin tauti tunnettiin aikanaan täristyhalvaus nimellä mutta englantilainen lääkäri tunnisti Parkinsonin taudin oireet erillisiksi ja näin ko. lääkärin nimi, Parkinson, pääsi käyttöön. Siis nimi kirjoitetaan isolla ja erikseen sana tauti, Parkinsonin tauti, yhdellä s-kirjaimella. - tämä siksi että netistä voi löytyä vielä herkemmin tietoa, jopa hajuaistista, jos nimi on kirjoitettu oikein, näin olen itse joskus havannoinut. Muuten kai asialla ei ole niin merkitystä.
Olen myös itse nainen vaikka Parkinsonin tautiin sairastuu enempi miehiä ja mieluimmin n. 60v. ikäisiä.
Itse olen tavannut nuorempiakin sairastuneita muutaman. Nyt kun ikää minulla on jo 50 niin tautiin sairatuneita on jo paljon enemmän.
Tuolla aiemmin kerroin että olen suvun ainut sairastunut. Näin on tietenkin nyt ja virallisesti. Muistan kuitenkin äidin kaksi serkkupoikaa, ollessani itse lapsi. Näillä miehillä (ehkä silloin olivat 40 ikäisiä) oli mielestäni samanlaisia oireita kun minulla silloin kun lääkevaste on huonosti päällä. Parkinson lääkkeet alkoivat vasta silloin tulla markkinoille. Mutta kuten sanottu niin vahvistettua tietoa ei täastä ole.
Jos nyt olet huomannut niin kirjoitan tätä jutttua parhaaseen nukkuma-aikaan. Tautiin jossain vaiheessa voi tulla uni vaikeudet tai sitten nukuttaa alituiseen.
Käsialani alkoi mielestäni huonontua jo 20 ikäisenä opiskelijana. Silloin en vain osannut yhdistää huonontumista mihinkään sairauteen.
Aikanaan kun minun Parkinsonin tauti diaknosoitiin ja sittemmin vahvistettiin, ei minulle mitään hajukokeita tehty, ei ededs kyselty koko hajuaistista mitään.
Liekkö tk lääkäri tarkoittanut ratastuksella esim. jalkojen ratasmaista ".liikettä". Tk lääkäri on silloin istuttanut potilaan siten että jalat ei yltä lattiaan ja tarttunut jalkoihin ja liikutellut niitä molemmin käsin, tummustellen liikettä. Joillain "parkeilla" on nivelissä ratastusta jonka he näin tuntevat. Minulla ei ratastusta ole havaittu.Yksi pieni kysymys vielä,johon en löytänyt vastausta.Onko lepovapina kyseessä,jos alkoholi vaikuttaa estävästi.Siis kun ottaa alkoholia niin ei vapise käsi.Kiitos tähänastisista.Väsyttääkö autolla ajo.Minulla on ongelma että meinaa nukahtaa rattiin n.60 km matkalla.Se ei välttämättä liity tähän.Tuli vaan mieleen.Lääkäri kysy tosta alkoholista,mutta minä sanoin tyhmänä,(kun en ymmärtänyt mitä se sillä tarkoitti)etten juo koskaan aamulla.....heh
- tietoa
Tiedonjanonen kirjoitti:
Yksi pieni kysymys vielä,johon en löytänyt vastausta.Onko lepovapina kyseessä,jos alkoholi vaikuttaa estävästi.Siis kun ottaa alkoholia niin ei vapise käsi.Kiitos tähänastisista.Väsyttääkö autolla ajo.Minulla on ongelma että meinaa nukahtaa rattiin n.60 km matkalla.Se ei välttämättä liity tähän.Tuli vaan mieleen.Lääkäri kysy tosta alkoholista,mutta minä sanoin tyhmänä,(kun en ymmärtänyt mitä se sillä tarkoitti)etten juo koskaan aamulla.....heh
Mukava juttu, kun voin olla avuksi.
Autolla ajo ei sinäänsä väsytä, mutta Parkinsonin tauti kyllä.
Muistan silloin aikanaan kun en ihan vielä tiennyt sairastavani yhtään mitään, niin kahteen otteeseen pienen ajan sisällä olin nukahtaa rattiin. Tosin elämänmeno oli silloin kiireinen. Kun sain dieknoosini ja siihen lääkityksen ja muutenkin aloin elää siten että huomioin enemmän ja vähemmän yleistä olotilaani, ehkä tuli nukuttuakin enempi. Eli, rattiin nukahtamisia ei ole sattunut. Apukuskin paikalla ei nykyään ole suuriakaan vaikeuksia nukkua, auto kyllä tuudittaa kummasti uneen, näissä olotiloissa en kuitenkaan mene nykyisellään rattiin, vain pirteänä ajan.
Kyllä näin oletan lepovapina on kyseessä. Omakohtaunen kokemus on että 1,2 tai ehkäpä kolme alkoholi annosta silloin tällöin vain rentouttaa.
Lääkärit ei kait alkoholia suosittele.
Kun lääkäri kysyy alkoholin käytöstä, voi siinä olla takana aivan viaton rutiini kysymys perustietoihin. Sillä voi olla jatkossa esim. lääkkeiden määräämisen kannalta merkitystä, ainakin jos ottaa alkoholia enempi. - Nimetön
Tiedonjanonen kirjoitti:
Yksi pieni kysymys vielä,johon en löytänyt vastausta.Onko lepovapina kyseessä,jos alkoholi vaikuttaa estävästi.Siis kun ottaa alkoholia niin ei vapise käsi.Kiitos tähänastisista.Väsyttääkö autolla ajo.Minulla on ongelma että meinaa nukahtaa rattiin n.60 km matkalla.Se ei välttämättä liity tähän.Tuli vaan mieleen.Lääkäri kysy tosta alkoholista,mutta minä sanoin tyhmänä,(kun en ymmärtänyt mitä se sillä tarkoitti)etten juo koskaan aamulla.....heh
Kiitoksia ensin "Parkinsonille" hyvistä vastauksista minun aloittamaan keskusteluun.
sitten tiedonjanoiselle tietoa miten asia selvisi meidän tapausessa kun isäni (72v) tauti kuukausi sitten varmistui parkinsonismiksi.
Saimme ajan neurologian erikoislääkärille joka teki seuraavia kokeita ja kysymyksiä:
Onko suvussanne ollut vapinatauteja ennen?
"ukilla oli" sis isäni isällä
Minkälaisia oireita teilllä on ollut?
Hikoilua, oikean käden ja oikean jalan lepovapinaa, virtsaamisvaukeuksia, masentuneisuutta, huimauksen tunnetta, jopa kerran pyörtynytkin (tosin siinä oli myös muita syitä, kuten ylirasittuminen kuuma ilma nesteen vajaus ym), liikkeiden hitautta, kasvojen ilmeettömyyttä ym. Oireita on ollut jo useita vuosia, mutta vapina ja huimaus on tullut n. vuosi sitten mukaan.
Onko ollut verisuonitautia?
Kyllä n.20v on syöty ohennuslääkkeitä sepelvaltimotaudin takia.
Oletteko alkanut unohdella asioita?
Ei vielä pahemmin.
Sitten mekaanisia testejä:
Nouskaa ylös tuolista ilman käsiä?
Se tuottaa hankaluuksia jos tuoli on matala.
Kävelkää huoneen läpi? "Huomatteko että oikea käsi ei heilu kävelyn tahtiin itsestään kuten vasen"
Taivuttakaa kättänne ylös alas? "vasemmassa kädessä on ratastusta, eli ojentaja ja koukista ja tekee työtä yhtä aikaa kun käskytys on hidastunut"
Istukaa vuoteen reunalle ja taivuttakaa jalkoja suoraksi vuorotellen? " oikeassa polvessa samaa ratastusta kuin kädessäkin"
Tarkistettiin silmistä jotain paineasioita ja jatkettiin keskustelua.
Lääkäri totesi seuraavaa: Teillä on selväästi ns. parkinnssonismin oireita useita, joten on tehtävä pään magneettikuvaus ja sitten tiedämme onko oireet peräisin aivojen verisuonipohjaisesta rappeutumisesta vai onko kyseessa ns. Parkinsonin tauti.
Pääsimme jo saman päivänä kiertävän kuvausauton "kyytiin" ja kuvaukset tehtiin. Jo siinä kuvauksen aikana avustajan kanssa kuvia katsellessa todettiin että tietyissä alueissa on ns.rappeutumaa ja nestekammiot ovat laajenneet.
Kävimme viikko sitten uudelleen lääkärillä joka teki sitten diaknoosin, kuten oli arvattukin. Aivoissa on rappetumaa useilla alueilla mutta "muistipiirit" näytti säilyneen varsin vähillä muutoksilla vielä nyt. Samalla näimme että ns. aivoinfarkteja eikä tukoksia ole ollut, joten tauti on se oikea Parkinsonin tauti ja . Lääkkeeksi Levodopaa ja liikunta ohjeita mukaan, ja eikun kotiin.
Elämä jatkuu, kysyin tietysi mikä on mahdollisuus saada vaiva itsellekin jatkossa olen 50v.
Perinnöllisyys ei ole selvä asia, mutta jos viis ihmistä sadasta saa taudin, niin seon sitten kymmenen jo vanhemmilla se on olemassa.
No mene ja tiedä pitää vaan jaksaa heilua ja liikkua ja elää muutenkin positiivisesti, niin eiköhän se siitä.
Kiitos muuten vielä tuolle toisellekin vastaajalle joka kertoi luontaistuotteiden käytöstä. Minä muuten roudasin heti kuukausi sitten isälleni monivitamiini putelin ja omegaa ja myös kalmakkia sekä kurpitsansiemeniä ja kyllä uskon että apua tulee olemaan.
Terveisin "omainen" - tiedonjanonen
Nimetön kirjoitti:
Kiitoksia ensin "Parkinsonille" hyvistä vastauksista minun aloittamaan keskusteluun.
sitten tiedonjanoiselle tietoa miten asia selvisi meidän tapausessa kun isäni (72v) tauti kuukausi sitten varmistui parkinsonismiksi.
Saimme ajan neurologian erikoislääkärille joka teki seuraavia kokeita ja kysymyksiä:
Onko suvussanne ollut vapinatauteja ennen?
"ukilla oli" sis isäni isällä
Minkälaisia oireita teilllä on ollut?
Hikoilua, oikean käden ja oikean jalan lepovapinaa, virtsaamisvaukeuksia, masentuneisuutta, huimauksen tunnetta, jopa kerran pyörtynytkin (tosin siinä oli myös muita syitä, kuten ylirasittuminen kuuma ilma nesteen vajaus ym), liikkeiden hitautta, kasvojen ilmeettömyyttä ym. Oireita on ollut jo useita vuosia, mutta vapina ja huimaus on tullut n. vuosi sitten mukaan.
Onko ollut verisuonitautia?
Kyllä n.20v on syöty ohennuslääkkeitä sepelvaltimotaudin takia.
Oletteko alkanut unohdella asioita?
Ei vielä pahemmin.
Sitten mekaanisia testejä:
Nouskaa ylös tuolista ilman käsiä?
Se tuottaa hankaluuksia jos tuoli on matala.
Kävelkää huoneen läpi? "Huomatteko että oikea käsi ei heilu kävelyn tahtiin itsestään kuten vasen"
Taivuttakaa kättänne ylös alas? "vasemmassa kädessä on ratastusta, eli ojentaja ja koukista ja tekee työtä yhtä aikaa kun käskytys on hidastunut"
Istukaa vuoteen reunalle ja taivuttakaa jalkoja suoraksi vuorotellen? " oikeassa polvessa samaa ratastusta kuin kädessäkin"
Tarkistettiin silmistä jotain paineasioita ja jatkettiin keskustelua.
Lääkäri totesi seuraavaa: Teillä on selväästi ns. parkinnssonismin oireita useita, joten on tehtävä pään magneettikuvaus ja sitten tiedämme onko oireet peräisin aivojen verisuonipohjaisesta rappeutumisesta vai onko kyseessa ns. Parkinsonin tauti.
Pääsimme jo saman päivänä kiertävän kuvausauton "kyytiin" ja kuvaukset tehtiin. Jo siinä kuvauksen aikana avustajan kanssa kuvia katsellessa todettiin että tietyissä alueissa on ns.rappeutumaa ja nestekammiot ovat laajenneet.
Kävimme viikko sitten uudelleen lääkärillä joka teki sitten diaknoosin, kuten oli arvattukin. Aivoissa on rappetumaa useilla alueilla mutta "muistipiirit" näytti säilyneen varsin vähillä muutoksilla vielä nyt. Samalla näimme että ns. aivoinfarkteja eikä tukoksia ole ollut, joten tauti on se oikea Parkinsonin tauti ja . Lääkkeeksi Levodopaa ja liikunta ohjeita mukaan, ja eikun kotiin.
Elämä jatkuu, kysyin tietysi mikä on mahdollisuus saada vaiva itsellekin jatkossa olen 50v.
Perinnöllisyys ei ole selvä asia, mutta jos viis ihmistä sadasta saa taudin, niin seon sitten kymmenen jo vanhemmilla se on olemassa.
No mene ja tiedä pitää vaan jaksaa heilua ja liikkua ja elää muutenkin positiivisesti, niin eiköhän se siitä.
Kiitos muuten vielä tuolle toisellekin vastaajalle joka kertoi luontaistuotteiden käytöstä. Minä muuten roudasin heti kuukausi sitten isälleni monivitamiini putelin ja omegaa ja myös kalmakkia sekä kurpitsansiemeniä ja kyllä uskon että apua tulee olemaan.
Terveisin "omainen"Nyt vasta hokasin viestisi.Edellinen päättyi ,kun oli liian monta samankaltaista juttua,että valvoja tyssäs.Itse elän epätietoisuudessa.ilmoittelen itsestäni myöhemmin.hyvää jatkoa molemmille.
- Hra Parkinson matkakumppanina
Olen 56-vuotias, parkinsonia poteva naishenkilö.
Diagnointi tehty v. -98, jota ennen oli "piilo-oireita" n.kolme tai neljä vuotta.
Oma kokemukseni itsensä huolehtimisesta on seuraavanlainen:
Sopiva lääkitys, päivittäinen jumppa ja kävelylenkit,(tosin en jaksa aina olla reipas)fysikaalinen niska-hartiahieronta kahdesti vuodessa.
Lisäksi syön normaalin ruoan lisäksi ravintolisinä, monivitamiini- ja hivenainetta, täysjyvätiivistettä, karotenoidia, C- ja
E-vitamiinia, omega-3, kalsiumia, magnesiumia ja asidophilusta. Otan muut aamupalan yhteydessä, paitsi kalmagit ja asidophiluksen otan yötä vasten. Kalmag auttaa minua saamaan hyvän yöunen.
Kyseisiä ravintolisiä olen syönyt puolitoista vuotta ja mielestäni voinut paremmin. Tiedän toisiakin Parkinson ihmisiä, jotka ovat kertoneet voivan paremmin käyttäessään lääkehoidon lisäksi ravintolisiä.
Tämä on minun reseptini, jollain toisella voi olla muunlainen.
Lämpöistä ja aurinkoista syksyä kaikille kanssasisarille ja -veljille : )- viisikymppinen
Kaksi vuotta sitten hain syytä selästäni ja issias epäilystä. Kävin yksityisesti magneettikuvauksessa, vikaa ei löytynyt. Työskentelen hoitoalalla. Kävely loppui yksi iltapäivä kun tulin töistä. Minulla oli hetken aikaa vapinaa vasemmassa kädessä ja oikeassa jalassa.Parkinsson todettiin 6.4.2006, sain lääkityksen sifrol. Yksi tuttuni kehoitti syömään E vitamiinia ja B:tä. Yritän nyt takaisin töihin, kevennettynä muotona.Käyn hierojalla säännöllisesti.
- MINKÄTÄHDEN?
viisikymppinen kirjoitti:
Kaksi vuotta sitten hain syytä selästäni ja issias epäilystä. Kävin yksityisesti magneettikuvauksessa, vikaa ei löytynyt. Työskentelen hoitoalalla. Kävely loppui yksi iltapäivä kun tulin töistä. Minulla oli hetken aikaa vapinaa vasemmassa kädessä ja oikeassa jalassa.Parkinsson todettiin 6.4.2006, sain lääkityksen sifrol. Yksi tuttuni kehoitti syömään E vitamiinia ja B:tä. Yritän nyt takaisin töihin, kevennettynä muotona.Käyn hierojalla säännöllisesti.
Olen ihan ymmällä kun vielä on ihmisiä jotka kyselevät luonnon tuotteita, kun en voi ymmärtää miksi.Odottavatko jotkut vielä että tapahtuisi miraakkeli. Parkinssonin tauti on sen laatuinen tauti että siinä eivät ns: luonnontuotteet auta milläänlailla, dopamiinin vajaus aivoissa ei korjuunnu vaikka miten söisi luonnontuotteita. SILLÄ ne tuotteet ovat helppoa rahaa niille jotka niitä myyvät ja perustuu siihen että luonnollisesti kroppa parantaa itsensä muutamassa päivässä ja jos joku nyt ostaa jotain humuli lupulia niin se ei auta oikeaan sairauteen . Parkinssoni tarvitsee dopamiinia tasaisin väliajoin, se on lääke, myös muitakin joita lääkäri määrää.Vitamiinit me saadaan ruoka aineista nykyaikana ei niitäkään tarvitse terveiden ihmisten syödä, ja jos on vitamiinin puutetta niin sen saa selville kun menee lääkäriin ja hän sitten suosittelee lääkkeet.
- Parkinson 55v.
MINKÄTÄHDEN? kirjoitti:
Olen ihan ymmällä kun vielä on ihmisiä jotka kyselevät luonnon tuotteita, kun en voi ymmärtää miksi.Odottavatko jotkut vielä että tapahtuisi miraakkeli. Parkinssonin tauti on sen laatuinen tauti että siinä eivät ns: luonnontuotteet auta milläänlailla, dopamiinin vajaus aivoissa ei korjuunnu vaikka miten söisi luonnontuotteita. SILLÄ ne tuotteet ovat helppoa rahaa niille jotka niitä myyvät ja perustuu siihen että luonnollisesti kroppa parantaa itsensä muutamassa päivässä ja jos joku nyt ostaa jotain humuli lupulia niin se ei auta oikeaan sairauteen . Parkinssoni tarvitsee dopamiinia tasaisin väliajoin, se on lääke, myös muitakin joita lääkäri määrää.Vitamiinit me saadaan ruoka aineista nykyaikana ei niitäkään tarvitse terveiden ihmisten syödä, ja jos on vitamiinin puutetta niin sen saa selville kun menee lääkäriin ja hän sitten suosittelee lääkkeet.
Terveet ihmiset eivät kaikki välttämättä tarvitse ravintolisiä, MUTTA olemme jokainen yksilöitä !
Parkinsonin tautia poteva ei ole terve ihminen. Jos oma olotila TUNTUU kohenevan ravintolisien syönnillä, niin ei muiden pidä lusikkaansa Parkinson-potilaan lautaselle työntää !
- Anonyymi00014
Samaa asiaa tutkin täällä netissä, Rapinorol ei tunnu vaikuttavan, melkein päinvastoin.
Olen kontillani tämän asian kanssa, oikea käsi veivaa omia aikojaan ja tämä kirjoittaminenkin on hankalaa
t. Hit
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse794578Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093813Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1643583Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.532040Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891259- 1281098
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381034- 57953
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä27872