"..siinä ei sanoja säästelty.."

sirkka

Alempana on aloitus ´säääännöt/neuvot´, jonka on kirjoittanut nimimerkki ´vouvaaminen´.

Kyseisessä ketjussa nimimerkki n-n on lainannut ja ilmeisesti referoinutkin kannanottoja 70-luvun suviseurajulkaisuista.

n-n: "Paha oli se. että oli niin monella tavalla eksyksissä olevia uskovaisia. Jotkut menivät neuvoista "ohikin" viimeisen päälle kireyteen, toiset taas eivät sietäneet minkäänlaisia neuvoja. - Kummatkaan edellä mainituista eivät olleet uskossaan "oikeassa"...ja kun nämä taistelivat keskenään, siinä ei sanoja säästelty."

n-n edelleen: "Suurin osa sai parannuksen armon ja sai löytää tien vapaan armolapsen paikalle."

Monen mielestä tapahtuneet tosiasiat pitäisi saada sellaisenaan historiankirjoituksiksi. Esimerkiksi kun puhutaan ´henkien taistelusta´,pitäisi selvittää, kuka tai ketkä ne ´löysivät´, miten ne ilmenivät ja mihin ne katosivat. Kuka tai ketkä olivat ne vääristä hengistä säästyneet, jotka ovat näitä pystyneet saarnaamaan anteeksi? Kysymyksiä ja tutkittavia asioita on todella paljon!

Kyse on koko maatamme, myös ulkomaiden rauhanyhdistyksiä koskettaneesta ilmiöstä. Myös monet yhdistyksen ulkopuoliset tiesivät omaistensa hädän, vaikkeivät he siitä tietoja saaneetkaan vaitiolovelvollisuuden vuoksi.

Löytyisikö vihdoin joku tutkija, joka selvittelisi asioita tutkimuksen edellyttämällä tavalla? Vasta silloin me kaikki osapuolet voisimme jatkaa puhtaalta pöydältä. Asialla olisi jo kiire, koska tuon ajan kokeneiden rivit koko ajan harvenevat.

"Totuus ei pala tulessakaan."

Ps. Itse olen kertonutkin antaneeni sydämessäni anteeksi tuomitsijoilleni. Kyse on kuitenkin valtavan laajasta ilmiöstä, joka olisi väärin sivuuttaa ja painaa villaisella uhohduksen yöhön.

52

2655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys:

      Eikö hoitokokouksia ole tutkittu ollenkaan tieteellisesti? Itseäni asia kiinnostaa kovasti! Jos on, niin voisiko joku kertoa millaisia ja ketkä tehneet?

      • sirkka

        Ensinnäkin kiitokset mielenkiinnosta!

        Jos hoitokokouksia olisi tutkittu, luulisin itsekin tietäväni niistä. Ainakaan minua ei esimerkiksi ole haastateltu. Minut erotettiin useiden vuosien käymistilan jälkeen, koska en omantuntoni vuoksi voinut hyväksyä uutta "henkioppia" ja hoitokokousten käytäntöjä raamatunvastaisina. Uskomassa olen samalla tavalla kuin ennen erottamistakin.

        Lestadiolaisuutta kyllä on tutkittu ja niissä on kai jotain mainintaa hoitokokouksistakin. Se ei minun ymmärtääkseni kuitenkaan täytä tieteelliselle tutkimukselle asetettuja vaatimuksia hoitokokousten suhteen.

        Terveisin sirkka


    • Tippasilmä...

      Vähän vaikea kysyä, mutta missä joukossa tai yhteisössä kuljet nykyään kokouksissa, seuroissa tai muussa sellaisissa, se olisi mukava tietää.

      En ole paljon seurannut kirjoituksiasi, mutta kysyn nyt vaan.

      Kuljetko esim. Rauhanyhdistyksellä seuroissa?

      • sirkka

        "Onneksi" meitä samoihin aikoihin erotettuja oli muitakin. Pidimme tiiviisti yhteyttä puhelimitse ja kyläillen. Oli pakko keskustella ja purkaa koko elämänmenon mullistanutta tapahtumasarjaa.

        Vasta viime vuosina olemme kokoontuneet silloin tällöin perheessä seurojen merkeissä. Sitä vaati meidän aikuinen poikamme, joka erottamisemme aikoihin vuonna 1978 oli vajaa yhdeksänvuotias.

        Lisäksi tämä nettikeskustelu on avannut meille aivan uuden ulottuvuuden ja toivon siitä, että tapahtuneet tosiasiat vielä joskus selviäisivät!

        Jumalalla on kuitenkin oma aikansa. Tähän asti Hän on ihmeellisesti varjellut aljetussa uskossa ja muussakin elämässä, eikä Hän yhtäkään jätä.


      • sirkka
        sirkka kirjoitti:

        "Onneksi" meitä samoihin aikoihin erotettuja oli muitakin. Pidimme tiiviisti yhteyttä puhelimitse ja kyläillen. Oli pakko keskustella ja purkaa koko elämänmenon mullistanutta tapahtumasarjaa.

        Vasta viime vuosina olemme kokoontuneet silloin tällöin perheessä seurojen merkeissä. Sitä vaati meidän aikuinen poikamme, joka erottamisemme aikoihin vuonna 1978 oli vajaa yhdeksänvuotias.

        Lisäksi tämä nettikeskustelu on avannut meille aivan uuden ulottuvuuden ja toivon siitä, että tapahtuneet tosiasiat vielä joskus selviäisivät!

        Jumalalla on kuitenkin oma aikansa. Tähän asti Hän on ihmeellisesti varjellut aljetussa uskossa ja muussakin elämässä, eikä Hän yhtäkään jätä.

        Tulipa mieleen kysyä, missä sinä käyt ja minkä ikäinen (suurin piirtein)olet?


    • Jani

      Miten se asia on todella, Sirkka? Vakuutat antaneesi sydämestäsi asti anteeksi niille, jotka ovat rikkoneet sinua vastaan. Tällainen anteeksianto on oikein ja Jumalan sanan mukainen. Kuitenkin samaan hengenvetoon sanot, että tämän synnin unohtaminen ei tule kysymykseen, mikä puolestaan ei ole ollenkaan raamatullista. Ja missä on sinun uskosi ja Pyhän Hengen antama ymmärryksesi, jos tarvitset maallisia tutkijoita avuksesi tähän kysymykseen? He tutkikoot puolestani, mutta selvyyttä asiaan he eivät voi tuoda ainakaan hengellisessä mielessä.

      Tiedän, että moni vihastuu tähän vastaukseeni ja syyttää minua salailuhalusta. Jumalan sana opettaa kuitenkin antamaan anteeksi ja unohtamaan. Olen sen sukupolven edustaja, joka ei muista noista asioista juuri mitään, joten en ole pätevä keskustelemaan niistä tarkemmin. Kuitenkin huomaan sen eron, mikä on sinun ja Jumalan valtakunnan puheenparren välillä.

      • sirkka

        Hyvä että asia kiinnostaa nuorempiakin!

        Olen tosiaan antanut sydämessäni anteeksi tuomitsijoilleni. Kukaan ei tosin ole sitä minulta pyytänyt. Syy voi olla se, ja todennäköisesti onkin, että he kaikki ovat edelleen samaa mieltä kuin silloin minut tuomitessaan. Itselläni on mielessäni Jeesuksen sanat: "Isä, anna heille anteeksi sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät".

        Tämä hoitokokousvyyhti on paljon, paljon laajempi asia kuin vain meihin erotettuihin tai sidottuihin liittyvä. Se on niin suuri, että olisi jo todella aika tutkia ja tuoda julki tapahtuneet aivan kuten aikoinaan ristiretket tai sotahistoria juutalaisvainoineen.

        Juutalaiset pitävät tärkeänä kertomista uusille sukupolville heihin kohdistuneista vainoistaan. Tapahtuneita tosiasioita ei voida muuttaa, mutta historiasta voidaan oppia ja asioita voi selvitellä ja sopiakin.

        Mitä Jani tarkoitat sanoessasi: "Kuitenkin huomaan sen eron, mikä on sinun ja Jumalan valtakunnan puheenparren välillä." (?)


      • Jani
        sirkka kirjoitti:

        Hyvä että asia kiinnostaa nuorempiakin!

        Olen tosiaan antanut sydämessäni anteeksi tuomitsijoilleni. Kukaan ei tosin ole sitä minulta pyytänyt. Syy voi olla se, ja todennäköisesti onkin, että he kaikki ovat edelleen samaa mieltä kuin silloin minut tuomitessaan. Itselläni on mielessäni Jeesuksen sanat: "Isä, anna heille anteeksi sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät".

        Tämä hoitokokousvyyhti on paljon, paljon laajempi asia kuin vain meihin erotettuihin tai sidottuihin liittyvä. Se on niin suuri, että olisi jo todella aika tutkia ja tuoda julki tapahtuneet aivan kuten aikoinaan ristiretket tai sotahistoria juutalaisvainoineen.

        Juutalaiset pitävät tärkeänä kertomista uusille sukupolville heihin kohdistuneista vainoistaan. Tapahtuneita tosiasioita ei voida muuttaa, mutta historiasta voidaan oppia ja asioita voi selvitellä ja sopiakin.

        Mitä Jani tarkoitat sanoessasi: "Kuitenkin huomaan sen eron, mikä on sinun ja Jumalan valtakunnan puheenparren välillä." (?)

        Minulla ei ole paljon sanottavaa enää, mutta seuraava tuli mieleeni:

        "Muistatko ne ajat menneet / jolloin armost´ iloitsit
        jolloin syntisiä töitäs / armon mereen upotit?

        Ethän silloin peljännytkään / Herran armon puuttuvan
        ethän suinkaan uskonutkaan / hänen mielen muuttuvan?


      • sirkka
        Jani kirjoitti:

        Minulla ei ole paljon sanottavaa enää, mutta seuraava tuli mieleeni:

        "Muistatko ne ajat menneet / jolloin armost´ iloitsit
        jolloin syntisiä töitäs / armon mereen upotit?

        Ethän silloin peljännytkään / Herran armon puuttuvan
        ethän suinkaan uskonutkaan / hänen mielen muuttuvan?

        pitää omistaan huolen. Historia tuntee vastaavia aikoja kuten Baabelin vankeus tai korpitaival, jos näitä voi verrata tähän.

        On ollut kova ikävä noita aikoja ennen hoitokokousten tuomaa sekasortoa! Varsinkin suviseura-ajat ovat vaikeita. Radion välityksellä kuuluvia vanhoja siioninlauluja kuunnellessa olo on todella haikea.

        Totuus on kuitenkin se, ettei hoitokokousvuosien tapahtumia ole korjattu, eikä Rauhanyhdistys siis enää ole sama. Tapahtumat on joko hyväksytty tai ne on keskenään sovittu "sokea sokeaa taluttaa"- periaatteella. Niitä ei kuitenkaan ole tunnustettu eikä korjattu Raamatun opettamalla tavalla. Jos niin olisi niin kyllä minäkin sen tietäisin!

        "Oi Jumalan´ kuink´iloitsen,
        Sinulta puvun sain.
        Se sopii mulle taivaaseen,
        johonka matkustan.

        Selvyyttä toivoen sirkka


    • Tippasilmä.

      Käyn Rauhanyhdistyksellä. Olen keski-ikäinen.

      En todellakaan tunne tapaustasi, mutta joku outo tilanne sulla on, kun olet jäänyt kuin lähes yksiksesi olemaan.

      Mikä ihme asioissa kaihertaa. Janikin kysyi minusta aivan asiallista asiaa.

      • Nasiiri?

        .... vanhoillislestadiolaisuuteen, vai miksi moisia kyselet?

        Avaaja perusteli asiansa hyvin, mutta yhdistyksesi ei vastaa eistettyihin kysymyksiin, vaan pysyy linnoittautuneena erehtymättömyyden norsunluutornissaan.


      • sirkka

        Olen jauhanut asioista pian puoli vuotta,jolloin sain tietää tästä palstasta. Ensimmäinen kirjoitukseni oli vastaus johonkin (en muista mihin) ketjuun väliotsikolle "vetoomus!!" Joku oli sen sitten siirtänyt aloitukseksi "erotetun puheenvuoro".

        Nettikeskustelu oli minulle uutta, en vastannut tuolloin mihinkään. Olen käyttänut myös nimimerkkejä Erotettu uskova ja Ry:stä erotettu. Eli taustatietoa löytyy jos "kohtaloni" kiinnostaa. Toisinaan on asioiden arkaluontoisuuden tai niiden merkityksettömyyden takia ollut parempi käyttää muuta nimimerkkiä.

        Hoitokokouksia oli pidetty joitakin vuosia. Syytteitä sain "laulukirja-arvostelusta", sekä siksi, koska en mennyt hoitokokouksiin kutsuista huolimatta.

        Asiat olivat selkiytyneet "kuunteluoppilaana", joten suurimmilta haavoilta toki säästyin.

        Vaikka Ry:stä lähtö mullisti koko siihenastisen elämäni oli se helpotuskin monien vainon vuosien jälkeen. Minulle oli kirkastunut, että kyseessä oli ja on väärä oppi, eriseura ja suuri eksytys, jossa ei voi olla mukana. Olenkin kiitollinen siitä, että Jumala johdatti sieltä pois.

        Olen matkalla taivaaseen, silloin kysytään oikeaa uskoa. Väärässä opissa ei ole yhtään syntiä anteeksi. Matkaystäviäkin on, toivottavasti niitä tulisi paljon lisää!


      • Tippasilmä.
        Nasiiri? kirjoitti:

        .... vanhoillislestadiolaisuuteen, vai miksi moisia kyselet?

        Avaaja perusteli asiansa hyvin, mutta yhdistyksesi ei vastaa eistettyihin kysymyksiin, vaan pysyy linnoittautuneena erehtymättömyyden norsunluutornissaan.

        Jumalan valtakunta tulee toimeen ilman minua, mutta minä en ilman Jumalan valtakuntaa.


    • sirkka

      Kyllä hoitokokousvuosien asioissa olisi todella aihetta perinpohjaiseen tutkimiseen ja taltioimiseen. Kyse on SUURESTA uskonsodasta, eikä sellaisesta tule vaieta!

      Tutkimuksen hengellinen puoli (jos sellaisesta voi puhua) saattaa jäädä tutkijoiltakin selvittämättä(?)

      Jokainen tulee olemaan viimeisenä päivänä yksin Suuren Tuomarin tutkittavana siitäkin, onko rakkaus jumalansanaan ollut tärkeämpää kuin kulkeminen suuressa joukossa, jonka opetus on ollut "kaikilta opin tuulilta vietelty".

    • Sirkalle!

      Toivomuksesi on toteutunut, Sirkka!

      http://www.vastapaino.fi/vp/index.php?page=shop.product_details&flypage=$flypage&product_id=405

      Tässä ja nyt, haluan lähettää Sinulle, Sirkka...

      kunnioittavat ja sydämelliset terveiset.

      Sinulla on Kristuksen mieli ja sydän paikallaan - ollut kaikki nämä vuodet kun olen seurannut sinun kirjoituksiasi.

      Olet jaksanut tuoda meille nuoremmille yhä uudestaan esiin mikä suuri synti ja vääryys rauhanyhdistyksillä on tehty - ja mihin tuhannet vl.t lähtivät mukaan.

      Mutta Sinä et lähtenyt!

      Jumalan runsasta siunausta ja hyvää vointia Sinulle! t. Toimintaasi kunnioittava nuorempi usk. seurailija.

      • *sirkka

        Kiitos yllättävästä vastausviestistä ja lämpimistä toivotuksistasi vuosia sitten aloitettuun ketjuun!
        Miten saisin tuon mainitsemasi linkin avatuksi, olisi mielenkiintoista lukea se?

        >>Olet jaksanut tuoda meille nuoremmille yhä uudestaan esiin mikä suuri synti ja vääryys rauhanyhdistyksillä on tehty - ja mihin tuhannet vl.t lähtivät mukaan.


      • Sirkalle!
        *sirkka kirjoitti:

        Kiitos yllättävästä vastausviestistä ja lämpimistä toivotuksistasi vuosia sitten aloitettuun ketjuun!
        Miten saisin tuon mainitsemasi linkin avatuksi, olisi mielenkiintoista lukea se?

        >>Olet jaksanut tuoda meille nuoremmille yhä uudestaan esiin mikä suuri synti ja vääryys rauhanyhdistyksillä on tehty - ja mihin tuhannet vl.t lähtivät mukaan.

        Sirkka! Kiitos ja hienoa että löysit tämän ketjun taas.

        Tarkoitin stiä että Sinä nostit esiin täällä sen että hoitokokouksista pitäisi tehdä tieteellinen tutkimus. Olit ollut kai yhteydessäkin johonkin opiskleijaan tässä asiassa.

        Nyt vuonna 2012 se on totta. Kirja on nimeltään

        Aini Linjakumpu
        Haavoittunut yhteisö - Hoitokokoukset vanhoillislestadiolaisuudessa. Kustantaja: Vastapaino 2012.
        Ilmestyy Huhtikuussa. Tutkimus on tehty lapin yliopistossa.

        Sinä Sirkka tiesit ja olit kaukonäköinen ajattelussasi. Tiesit että sitten kun on asiatietoa siitä mitä väkivaltaa tehtiin niin SRK joutuu tosipaikan eteen ja miettimään miten korjata asioita. Sen aika näyttänee miten siellä ratkaisevat uuden tilanteen.

        Ja ihailen sinua Sirkka myös siitä että vaikka olet itse ja läheistesi kanssa joutunut kokemaan julmuutta, et koskaan ole käynyt asiattomia kirjoittelemaan. Olet aina kirjoittanut rauhallisesti ja harkitsevasti, ja jaksanut kannustaa meitä muita.

        Kaikkea hyvää!

        Terveisin Se sama.

        PS. Kirjan voi tilata ennakkoon, sanottiin Hakomajassa. Yritä linkistä (nuo kaikki rivit pitäisi saada yhteen sinne osoitekenttään)

        http://www.vastapaino.fi/vp/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=405&category_id=2&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26


      • *sirkka
        Sirkalle! kirjoitti:

        Sirkka! Kiitos ja hienoa että löysit tämän ketjun taas.

        Tarkoitin stiä että Sinä nostit esiin täällä sen että hoitokokouksista pitäisi tehdä tieteellinen tutkimus. Olit ollut kai yhteydessäkin johonkin opiskleijaan tässä asiassa.

        Nyt vuonna 2012 se on totta. Kirja on nimeltään

        Aini Linjakumpu
        Haavoittunut yhteisö - Hoitokokoukset vanhoillislestadiolaisuudessa. Kustantaja: Vastapaino 2012.
        Ilmestyy Huhtikuussa. Tutkimus on tehty lapin yliopistossa.

        Sinä Sirkka tiesit ja olit kaukonäköinen ajattelussasi. Tiesit että sitten kun on asiatietoa siitä mitä väkivaltaa tehtiin niin SRK joutuu tosipaikan eteen ja miettimään miten korjata asioita. Sen aika näyttänee miten siellä ratkaisevat uuden tilanteen.

        Ja ihailen sinua Sirkka myös siitä että vaikka olet itse ja läheistesi kanssa joutunut kokemaan julmuutta, et koskaan ole käynyt asiattomia kirjoittelemaan. Olet aina kirjoittanut rauhallisesti ja harkitsevasti, ja jaksanut kannustaa meitä muita.

        Kaikkea hyvää!

        Terveisin Se sama.

        PS. Kirjan voi tilata ennakkoon, sanottiin Hakomajassa. Yritä linkistä (nuo kaikki rivit pitäisi saada yhteen sinne osoitekenttään)

        http://www.vastapaino.fi/vp/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=405&category_id=2&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26

        Nyt onnistui

        Kiitos linkistä sekä koko viestistäsi sinulle "Se sama", kuka lienetkin!
        On mielenkiintoista lukea se kirja kunhan se huhtikuussa ilmestyy.

        Hyvää vointia ja valoisaa mieltä Sinulle sekä muille kirjoittajille ja lukijoille!


      • oiskosoiskos

        onkohan sirkka kirjottanut tämän vastauksen ite? Kunhan et sirkka tällaiseen teatteriin ryhdy.


      • Hävetkää jos osaatte
        oiskosoiskos kirjoitti:

        onkohan sirkka kirjottanut tämän vastauksen ite? Kunhan et sirkka tällaiseen teatteriin ryhdy.

        SRK:n keinot muuttuvat vaan entistä epätoivoisemmiksi. Häpeä jos osaat.


    • *

      Sirkkaa suojasi se, että hänet erotettiin ry:stä.

      Mnäkin olin jonkun aikaa noista vaikeista vuosista helsingin ry:llä ja todella ahdistavia tilaisuuksia ne olivat ja lienen niitä harvoja, jotka eivät väärästä hengestä parannusta tehneet.

      • Ingenting?

        On ollut järkyttävää lukea netistä miten on ry:llä kohdeltu uskovaisia, sitä on olut vaikea uskoa todeksi. Meillä kotona ei ikinä puhuttu mitään hoitokokous asioista. En tiennyt ennen kuin törmäsin näihin asioihin netissä useita vuosia sitten.


      • Mitä lie ollut?

        Suvussamme on yksi isänpuoleinen sukulainen, nyt jo iäkäs tätimme, joka ilmeisesti siihen aikaan oli joutunut erotetuksi Helsingin ry:ltä. En tiedä miksi.


      • *sirkka

        >>Sirkkaa suojasi se, että hänet erotettiin ry:stä.


      • *sirkka
        Mitä lie ollut? kirjoitti:

        Suvussamme on yksi isänpuoleinen sukulainen, nyt jo iäkäs tätimme, joka ilmeisesti siihen aikaan oli joutunut erotetuksi Helsingin ry:ltä. En tiedä miksi.

        Rohkeutta kysellä ja keskustella!

        >>Suvussamme on yksi isänpuoleinen sukulainen, nyt jo iäkäs tätimme, joka ilmeisesti siihen aikaan oli joutunut erotetuksi Helsingin ry:ltä. En tiedä miksi.


    • pehmeä jänis

      respectit niille jotka ovat murhanneet itsensä tästä lahkosta johtuneen ahdistuksen vuoksi. usein nykyään laitetaan r i p moneen paikkaan, kun joku tunnettu henkilö on menehtynyt. haluaisinkin nostaa esiin ne tavallaan turhaan itsensä tappaneet immeiset, sillä he ovat kuolleet ilman loistoa tai kunniaa. en tarkoita, että olisi joku tavoite tai itseisarvo lähteä kunnialla, mutta niin moni on turhaan tappanut itsensä tämänkin lahkon aiheuttaman ahdistuksen takia, että ehdotan meitä kanssaihmisiä muistelemaan edes hetken niitä tarpeettomasti itsensä uhranneita lähimmäisiä lämmöllä.

      • Todellisuus

        Ei tällä palstalla ole turhaan puhuttu "hoitoperkeleistä". Niitä on!


      • *sirkka

        Nimim. pehmeä jänis ym.

        He, jotka jättivät tämän myrskyn maan oman käden kautta, ovat
        olleet täysin umpikujassa ja toivottomassa tilassa.
        Myös varsin moni menetti mielenterveytensä ja masentuneita ja hylättyjä on ollut todella paljon, tiedän sen kokemuksestakin.
        Monet tuon ajan hylätyistä ja kärsineistä ovat jo päässeet voittajina perille.

        Vanhasta siioninlaulusta n. 134:1, 4 ja 5

        1. Kuule sä köyhä matkamies, Sun ristin kautta kulkee ties
        Ja monta vaivaa, vastusta Saat tällä tiellä kohdata.

        4.Vaan älä pelkää ensinkään Siionin tytär sittenkään,
        sill! Ylkäsi myös kiusattiin Ja tähtes ristiinnaulittiin.

        5. Sen sydän vielä avoin on, Jost´vuotaa veri viaton,
        Se tuopi rauhan sielulle, Sun rohkaiseepi uudelleen.


      • Me elossa

        vielä olevat olemme velkaa näille ahdistuksessa itse päivänsä päättäneille kanssaveljille-ja sisarillemme sen, että pitäisimme keskustelua yhä yllä muistuttaen siten myös nuoriamme noista pimeyden vuosikymmenistä, että sama ei enää toistuisi ja pahan palvelijat ajettaisiin odottamaan iankaikkista tulimerta omaan seurakuntaansa.

        Pyhän Hengen pilkkaan syyllistyneille hoitomiehille ei Raamatun kirjoitusten mukaan ole armoa enää tarjolla, vaikka me sen heille haluaisimmekin vielä antaa.


      • * * R I P * *

        Osallistun tässä hiljaiseen hetkeen heidän muistolleen. he olivat liian rehellisiä ja liian herkkätuntoisia kestääkseen valheellista oppia ja julmuutta ihmisiä kohtaan.

        Ottakoon Kaikkivaltias heidät huomaansa.


      • So sad...
        *sirkka kirjoitti:

        Nimim. pehmeä jänis ym.

        He, jotka jättivät tämän myrskyn maan oman käden kautta, ovat
        olleet täysin umpikujassa ja toivottomassa tilassa.
        Myös varsin moni menetti mielenterveytensä ja masentuneita ja hylättyjä on ollut todella paljon, tiedän sen kokemuksestakin.
        Monet tuon ajan hylätyistä ja kärsineistä ovat jo päässeet voittajina perille.

        Vanhasta siioninlaulusta n. 134:1, 4 ja 5

        1. Kuule sä köyhä matkamies, Sun ristin kautta kulkee ties
        Ja monta vaivaa, vastusta Saat tällä tiellä kohdata.

        4.Vaan älä pelkää ensinkään Siionin tytär sittenkään,
        sill! Ylkäsi myös kiusattiin Ja tähtes ristiinnaulittiin.

        5. Sen sydän vielä avoin on, Jost´vuotaa veri viaton,
        Se tuopi rauhan sielulle, Sun rohkaiseepi uudelleen.

        Kiitos lohduttavista laulun sanoista. Surua ja menetyksen lopullisuuta ei mikään pyyhi pois, mutta saa kokea lohdutuksen ja Jumalan voiman, näin rukouksen ja siioninlaulun siivittämänä.


    • Samaan toivomukseen

      ja varmuuteen siitä, Kaikkivaltias heidät huomaansa on ottanut, yhdyn myöskin itse.

    • Sirkalle,

      palstamme viisaasti ja rakentavasti kirjoittavalle, eräänlaiselle valoa pimeyteen loistavalle johtotähdelle, haluan (välistä hyvinkin kiivaana pulauttelijana) lausua kiitoksen sanani tinkimättömyydestäsi Sirkka uskon asioissa.

      Olet tuonut viesteissäsi tuulahduksen niistä ajoista, jolloin armon aurinko seuroissa vielä lämmitti ja meidän kaikkien oli niin hyvä olla! Synti laitettiin reilusti syntinä pois eikä lähdetty kikkailemaan tekaistuilla uskonkäsityksillä julmine sääntöineen.

      Taivaan Isä sinua Sirkka matkallasi perille asti siunatkoon!

      • *sirkka

        Viestiäsi lukiessani tuli mieleen vanhan siioninlaulun n.96:2 sanat:

        "Muista aikoja entisiä, Kun sä armost´iloitsit,
        Jolloin töitäs syntisiä armonvirtaan upotit;
        Ethän silloin peljännytkään Herran armon puuttuvan,
        Etkä suinkaan uskonutkaan Hänen mielens´muuttuvan.

        Vanhasta siioninlaulukirjasta vielä n. 99:9

        "Jumalan armon päällä Matkaani kulutan,
        Tääll´ huokausten säällä Hänessä voiton saan."

        Lämpimät kiitokset toivotuksestasi, muistakaamme että Jumala on luvannut pitää omistaan huolen, eikä hän yhtäkään heistä jätä.


    • 11+11

      """Olet tuonut viesteissäsi tuulahduksen niistä ajoista, jolloin armon aurinko seuroissa vielä lämmitti ja meidän kaikkien oli niin hyvä olla! Synti laitettiin reilusti syntinä pois eikä lähdetty kikkailemaan tekaistuilla uskonkäsityksillä julmine sääntöineen."""

      Tähän Sirkalle tarkoitettuun viestiin voin täysin rinnoin yhtyä!

    • Ei ollut Herran

      Jeesuksen vika, kun Juudas hirtti itsensä.

      • armoa ei ollut

        Juudas ois saanut anteeks jos ois pyytänyt.

        70 luvulla ei saanut anteeks vaikka pyys.


    • 11+11

      """Ei ollut Herran Jeesuksen vika, kun Juudas hirtti itsensä."""

      Tätä ei ainakaan voi millään rinnastaa hoitokokousvuosina ulosajettujen ihmisten itsemurhiin, koska näitä ei siihen tekoon ajanut Jumalan sana, vaan liikkeenkin jo nyttemmin myönnetyt virheelliset opit.

      • löyttyy

        SRK on pahoitellu tapahtumia.


      • *sirkka
        löyttyy kirjoitti:

        SRK on pahoitellu tapahtumia.

        >>SRK on pahoitellu tapahtumia.


      • Albert.
        *sirkka kirjoitti:

        >>SRK on pahoitellu tapahtumia.

        Hei Sirkka!

        Näin jälkeenpäin ajatellen hoitokokouksissa ei ollut mitään positiivista, vaan ne olivat alunpitäen karmea keksintö. Luetteloa omituisuuksista:

        - Henkioppi. Mikä ihmeen henkioppi? Mistä se tuli ja mihin katosi?
        - Julkinen nöyryyttäminen. Kuka sai luvan ja mistä nöyryyttää ihmisiä julkisesti?
        - "Veljen vartioiminen". Kyttäämis- ja ilmianto-oppi oli ihan syvältä.
        - Taivaspaikan pois ottaminen. Kuka voi ottaa toiselta taivaspaikan pois?
        - Syntilistat. Farisealaiset perinnäissäännöt tuomitsi jo Herramme aikanaan.

        Siinä aluksi.

        Albert


      • SRK vastuussa
        löyttyy kirjoitti:

        SRK on pahoitellu tapahtumia.

        ... ja ilmoitti että oli opetettu harhaoppeja". Mutta jäi sanomatta, milloin SRK on kumonnut ne "harhaopit"?


      • Puhuvainenmies
        Albert. kirjoitti:

        Hei Sirkka!

        Näin jälkeenpäin ajatellen hoitokokouksissa ei ollut mitään positiivista, vaan ne olivat alunpitäen karmea keksintö. Luetteloa omituisuuksista:

        - Henkioppi. Mikä ihmeen henkioppi? Mistä se tuli ja mihin katosi?
        - Julkinen nöyryyttäminen. Kuka sai luvan ja mistä nöyryyttää ihmisiä julkisesti?
        - "Veljen vartioiminen". Kyttäämis- ja ilmianto-oppi oli ihan syvältä.
        - Taivaspaikan pois ottaminen. Kuka voi ottaa toiselta taivaspaikan pois?
        - Syntilistat. Farisealaiset perinnäissäännöt tuomitsi jo Herramme aikanaan.

        Siinä aluksi.

        Albert

        "...Luetteloa omituisuuksista:

        - Henkioppi. Mikä ihmeen henkioppi? Mistä se tuli ja mihin katosi?
        - Julkinen nöyryyttäminen. Kuka sai luvan ja mistä nöyryyttää ihmisiä julkisesti?
        - "Veljen vartioiminen". Kyttäämis- ja ilmianto-oppi oli ihan syvältä.
        - Taivaspaikan pois ottaminen. Kuka voi ottaa toiselta taivaspaikan pois?
        - Syntilistat. Farisealaiset perinnäissäännöt tuomitsi jo Herramme aikanaan.

        Siinä aluksi."

        Tässä opillinen analyysi noista jutuista:

        http://freepathways.wordpress.com/2011/10/11/harhaoppeja/


      • *sirkka
        Albert. kirjoitti:

        Hei Sirkka!

        Näin jälkeenpäin ajatellen hoitokokouksissa ei ollut mitään positiivista, vaan ne olivat alunpitäen karmea keksintö. Luetteloa omituisuuksista:

        - Henkioppi. Mikä ihmeen henkioppi? Mistä se tuli ja mihin katosi?
        - Julkinen nöyryyttäminen. Kuka sai luvan ja mistä nöyryyttää ihmisiä julkisesti?
        - "Veljen vartioiminen". Kyttäämis- ja ilmianto-oppi oli ihan syvältä.
        - Taivaspaikan pois ottaminen. Kuka voi ottaa toiselta taivaspaikan pois?
        - Syntilistat. Farisealaiset perinnäissäännöt tuomitsi jo Herramme aikanaan.

        Siinä aluksi.

        Albert

        Albertille ja muille

        >>Näin jälkeenpäin ajatellen hoitokokouksissa ei ollut mitään positiivista, vaan ne olivat alunpitäen karmea keksintö.>Veljen vartioiminen". Kyttäämis- ja ilmianto-oppi oli ihan syvältä.>Taivaspaikan pois ottaminen. Kuka voi ottaa toiselta taivaspaikan pois ?


      • SRK on SAASTAA!
        SRK vastuussa kirjoitti:

        ... ja ilmoitti että oli opetettu harhaoppeja". Mutta jäi sanomatta, milloin SRK on kumonnut ne "harhaopit"?

        Hoitokokous- ja henkioppi elää edelleen voimallisena esimerkiksi SRK:n ohtokunnassa, jossa valtaosa jäsinistä ovat toinen toistaan julmempia hoitomiä.


      • *sirkka
        Puhuvainenmies kirjoitti:

        "...Luetteloa omituisuuksista:

        - Henkioppi. Mikä ihmeen henkioppi? Mistä se tuli ja mihin katosi?
        - Julkinen nöyryyttäminen. Kuka sai luvan ja mistä nöyryyttää ihmisiä julkisesti?
        - "Veljen vartioiminen". Kyttäämis- ja ilmianto-oppi oli ihan syvältä.
        - Taivaspaikan pois ottaminen. Kuka voi ottaa toiselta taivaspaikan pois?
        - Syntilistat. Farisealaiset perinnäissäännöt tuomitsi jo Herramme aikanaan.

        Siinä aluksi."

        Tässä opillinen analyysi noista jutuista:

        http://freepathways.wordpress.com/2011/10/11/harhaoppeja/

        LUKEKAA!

        Kiitos sinulle "Puhuvainenmies" kattavasta analyysistä mikä löytyi mainitsemasi linkin takaa, kovin tutulta se vaikutti!


    • tänään -

      Onko kukaan silloisista puhujista tehnyt parannusta vääristä OPETUKSISTA?

      Jos sanotaan ja jopa pahoitellaan sitä, että väärää opetusta oli, niin parannuksentekoon on varmasti aihettaa.

      Miksi sitä ei myönnetä tarkemmin, miksi sitä ei selvemmin sanota?

      • Pimeyden Herra?

        SRK on tuhansien juonien mestari!


      • En ole kuullut
        Pimeyden Herra? kirjoitti:

        SRK on tuhansien juonien mestari!

        Onko yhtään hoitomiestä katunut hoitamisiaan?


      • *sirkka

        >>Onko kukaan silloisista puhujista tehnyt parannusta vääristä OPETUKSISTA?


      • Ei katumista?
        En ole kuullut kirjoitti:

        Onko yhtään hoitomiestä katunut hoitamisiaan?

        Päinvastoin, runsas joukko hoitomiehiä, jotka on yhäkin puhujina, on yhdessä puhujienkokouessa sorvauttanut kokouksella päätöksen että 70-luku oli rakkauden ja anteeksiantamisen aikaa Zionissa. Ei siinä ollut mitään vikaa.

        http://freepathways.wordpress.com/2010/02/03/paivamies-1970-luvusta/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe