USA ei ole koskaan auttanut Suomea

HkiPoika

Miksi täällä usanistit meuhkaavat kuinka hyvä ja jalo USA on? USA ei ole koskaan auttanut Suomea hädän hetkellä, vaan tukenut esim. kommunistista Neuvostoliitoa Suomea vastaan.

26

2272

Vastaukset 26

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfhgfhhg

esim. Talvisodassa USA ei todellisuudessa auttanut Suomea. Se lähetti vain pientä vapaaehtoisapua ja muutaman vanhentuneen lentokoneen.

• Jortsu

Suomi itse kieltäytyi avusta neuvostoliiton pelossa. Apua olisi ollut tarjolla, jos se olisi otettu vastaan.

• sodan jälkeen

tottahan sitä silloin tyrkytettiin kun oli omat edut uhattuna Amerikalla - sodassa vain Saksa antoi ratkaisevaa apua.

• rasvaton

Usa auttoi puottamalla lentokoneista ruokatarvikkeita suomalaisille sotilaille

• ___

Tämä onkin uutta tietoa minulle.
        Milloin ja missä?
        En ole kuulutkaan tuosta operaatiosta, tosin se ei tarkoita ettei niin olisi tehty.

• se juuri
        ___ kirjoitti:

Tämä onkin uutta tietoa minulle.
        Milloin ja missä?
        En ole kuulutkaan tuosta operaatiosta, tosin se ei tarkoita ettei niin olisi tehty.

sitä tarkoita...

• avustuksia

tullut. Jos et jotakin tiedä, niin kysy toisilta. 50-luvulla olen itsekkin syönyt USA:n lähettämää voita, vaikka en usanisti ollut, enkä ole vieläkään. Taas 1966 saimme joululahjaksi, USA:n sotilailta partakoneet. Että on henk.kohtaisestikin koettu.

• ___

Mä asuin 1966 Vuosaaressa, enkä kyllä havainnut USA:laisia sotilaita ainakaan Helsingissä.
        Oletko nyt ihan varma että olit Suomessa?

• SODAN

muistaakseni 1942. Eikö USA tehnytkään samoin?

• nähnyt sotilaita
        ___ kirjoitti:

Mä asuin 1966 Vuosaaressa, enkä kyllä havainnut USA:laisia sotilaita ainakaan Helsingissä.
        Oletko nyt ihan varma että olit Suomessa?

vaan joululahjapaketit, jotka jaettiin. Sisälsi siis tavallisen, partakoneen. Itse olin kaakkois-suomen rajavartostossa, joten vieraan vallan sotilaat olisi, edes yritetty havaita.

• ___
        nähnyt sotilaita kirjoitti:

vaan joululahjapaketit, jotka jaettiin. Sisälsi siis tavallisen, partakoneen. Itse olin kaakkois-suomen rajavartostossa, joten vieraan vallan sotilaat olisi, edes yritetty havaita.

MISSÄ ON MUN JOULULAHJA PARTAKONE???
        MUA ON SYRJITY TASA-ARVO VALTUUTETTU TÄNNE HETI
        Mä en saanut silloin mitään sellaista.

• et ollutkaan
        ___ kirjoitti:

MISSÄ ON MUN JOULULAHJA PARTAKONE???
        MUA ON SYRJITY TASA-ARVO VALTUUTETTU TÄNNE HETI
        Mä en saanut silloin mitään sellaista.

rajavartostossa. Kuten tietänet(?) se on sisa-asian ministeriön alainen. Ei Vuosaarelaisille ehkä riittänyt...

• mutta uhkasi
        SODAN kirjoitti:

muistaakseni 1942. Eikö USA tehnytkään samoin?

kyllä julistaa, jos Muurmannin rata katkaistaan.
        Toimitti kommunistirosvoille koko ajan sekä ase- että ruoka-apua.

• -x-x-x-
        mutta uhkasi kirjoitti:

kyllä julistaa, jos Muurmannin rata katkaistaan.
        Toimitti kommunistirosvoille koko ajan sekä ase- että ruoka-apua.

Jatkosodan alussa länsivallat pidättäytyivät arvostelemasta kovin voimakkaasti Suomen hyökkäyssotatoimia, vaikka Suomi taisteli Saksan rinnalla Neuvostoliittoa vastaa. Englanti suhtautui aluksi verrattain ymmärtävästi Suomen oikeutetuilta tuntuviin päämääriin. Hyökkäyksen edetessä syvälle Neuvostoliiton alueelle asenne muuttui. Vuoden 1941 syksyllä Englanti kehotti Suomea lopettamaan hyökkäyssotatoimet Neuvostoliittoa vastaan. Tämä ei ollut poliittisista ja sotilaallisista syistä kuitenkaan mitenkään mahdollista. Kun Suomi ei toiminut Englannin tahdon mukaisesti, se julisti Suomelle sodan 6.12.1941.

• huu
        et ollutkaan kirjoitti:

rajavartostossa. Kuten tietänet(?) se on sisa-asian ministeriön alainen. Ei Vuosaarelaisille ehkä riittänyt...

sut on partakoneella ostettu!

• mites se meni
        huu kirjoitti:

sut on partakoneella ostettu!

"jos provosoidaan, ei pidä provosoitua" Manun sanoja. Koitetaan laittaa korvan taakse huu. Otat siis mallia Ranesta ja H..n-1:tä. En olis uskonut, noin löyhin perustein. Mietihän vielä ; =(

• tietooni.
        -x-x-x- kirjoitti:

Jatkosodan alussa länsivallat pidättäytyivät arvostelemasta kovin voimakkaasti Suomen hyökkäyssotatoimia, vaikka Suomi taisteli Saksan rinnalla Neuvostoliittoa vastaa. Englanti suhtautui aluksi verrattain ymmärtävästi Suomen oikeutetuilta tuntuviin päämääriin. Hyökkäyksen edetessä syvälle Neuvostoliiton alueelle asenne muuttui. Vuoden 1941 syksyllä Englanti kehotti Suomea lopettamaan hyökkäyssotatoimet Neuvostoliittoa vastaan. Tämä ei ollut poliittisista ja sotilaallisista syistä kuitenkaan mitenkään mahdollista. Kun Suomi ei toiminut Englannin tahdon mukaisesti, se julisti Suomelle sodan 6.12.1941.

Ilmeisesti USA ei liittoutuneena kerinnyt ottamaan kantaa, kun oli Normandia vasta suunnitteilla. USA siis oli vielä ulkopuolinen. Tässä vaiheessa. Eihän kauaa ollut edes Molotov-Ribbentrob -sopimuksestakaan.

• huu
        mites se meni kirjoitti:

"jos provosoidaan, ei pidä provosoitua" Manun sanoja. Koitetaan laittaa korvan taakse huu. Otat siis mallia Ranesta ja H..n-1:tä. En olis uskonut, noin löyhin perustein. Mietihän vielä ; =(

osu ja uppos!
        Epätoivon vallassako kirjoittelet?

• rahallista tukea

Näin on näreet, joo se tehtiin sen takia jotta kommarit eivät olisi saaneet ylivaltaa valtion hallinnossa.

• M@r@C@tti

ei sitten varmaankaan ole koskaan ”auttanut” Suomea vai onko ?

• mutta NKP on
        M@r@C@tti kirjoitti:

eli Neuvostoliiton komm.puolueelta on rahaa jaettu Suomeenkin.

• joidenkin intresseissä

oli, edullista hajoittaa ammattiliittoa. Kommunismin pelko oli todellista, ajat olivat sellaiset.

• kirjaiyhdistelmä
        M@r@C@tti kirjoitti:

tarkoittaa, ehkä KGB..

• M@r@C@tti
        kirjaiyhdistelmä kirjoitti:

tarkoittaa, ehkä KGB..

Moisen instituutin olemassa olosta on mennyt jo sen verran aikaan, etten muistanut miten se kirjoitettiin…

• on ollut aika
        M@r@C@tti kirjoitti:

Moisen instituutin olemassa olosta on mennyt jo sen verran aikaan, etten muistanut miten se kirjoitettiin…

jolloin sn pelkkä merkki aiheutti, melkein pakokauhua. Nykyisin niitä on Tallinnassa myynnissäkin. Enpä ostanut(vaikka merkkejä keräilen) 35 e, mulle liikaa...

• Avun antamisessa ei saa vaikuttaa toisten tekemiset tai tekemättä jättämiset.
      Hätään on pyrittävä antamaan apua - sijainnista-rodusta-sukupuolesta-iästä huolimatta! Ainoastaan omat resurssit on otettavava huomioon!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä hänessä

Saa sut kuumaksi?
      Ikävä
      79
      1188
    2. Henkilöauto ajoi puuhun Suomussalmella

Henkilöauto ajoi puuhun Suomussalmen torin laitamilla. Poliisi epäilee tutkivansa tapausta. Silminnäkijä
      Suomussalmi
      29
      865
    3. Kattoikkuna puuttui - vai puuttuiko sittenkään?

Tönölään ei saatu mökkejä, kun kattoikkunasta oli pula. Näyttää konkurssihakemus tulleen kuitenkin 31.8., joten kattoikk
      Kuhmo
      19
      735
    4. Hei sinä nainen

Haluaisin koko ajan olla kiinni sinussa😟❤️❤️
      Ikävä
      46
      609
    5. Kuka oli kuskina

Volvo suistunut päin koivua torin laidalla? Oliko vauhtia liikaa vai sairaskohtaus vai humala?
      Suomussalmi
      13
      577
    6. Nythän todellisuus on kuitenkin se

että miehen täytyy tehdä miehen työ. Olla mies. Naisen täytyy tehdä naisen työ. Olla nainen. Voimme puhua pehmeitä ja
      Sinkut
      180
      562
    7. Petteri A-studiossa: "Ihmiset ovat alkaneet saada töitä" ..mitä vitt..

Missä todellisuudessa toi Orpo oikein elää, Suomen työttömyys 2000-luvun ja EU/OECD-maiden korkein tuplat niiden keskita
      Maailman menoa
      123
      530
    8. Kajaanissa on kadoksissa 27vuotias nainen.

Poliisin tiedoteessa on ,että 1.9.2026 katosi kajaanissa 27vuotias nainen. Kuva löytyy ja tiedot pituudesta ,iästä yms.
      Kajaani
      13
      530
    9. On ollut syyllinen olo viime päivinä

Olen niin täpöllä ollut sinussa kiinni tunteiden tasolla. Unet ja kaikki. Nainen, toisaalta tuntuu pahalta, mutta kun si
      Ikävä
      23
      460
    10. Maajussi-Tarjan Marko-rakas täräyttää suhteen alusta - Meinasi tulla hätä käteen Viinijuhlilla

Maajussi-Tarja ja Marko löysivät toisensa pari vuotta sitten romanssimielessä. Nyt Marko kertoo suhteen alusta: https:/
      Maajussille morsian
      3
      447
    Aihe